millaista on tilintarkastajan työ

Tili-Niilo

Aloitan pian tilintarkastajana yhdessä big 4 firmassa.

Millaista tilintarkastajan työ käytännössä on tänä päivänä? Kaikki kokemukset kiinnostavat, eniten työmäärä- ja tahti, eli voiko normaalielämän ja vapaa-ajan unohtaa toistaiseksi?

6

2726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kooteeämmä

      huono palkka,suuri vastuu ja pitkät työpäivät omalla ajalla

    • 12345

      Toivottavasti et ainakaan eräässä tietyssä big 4 tilintarkastusyhteisössä tietyssä ryhmässä. Siellä ainakin ilmapiiri erittäin huono ja ovet käy tiuhaan tahtiin...

      • ihmeessä

        peloittele nuoria tulevia tarkastajia. Jos erehtyvät tuonne, niin aina voi yrittää vaihtaa mukavampaan big 4 yhteisöön...


    • ihmeessä

      kuinka ovat työt alkaneet ja miten olet viihtynyt ja että mahdollisesti missä noista aloitit? :)

    • Emppu**

      Saisiko tähän vanhaan ja lyhyeksi jääneeseen ketjuun vielä kommentteja.
      Tismalleen saman esitän kuin ketjun aloittaja pari vuotta sitten:

      "Aloitan pian tilintarkastajana yhdessä big 4 firmassa.

      Millaista tilintarkastajan työ käytännössä on tänä päivänä? Kaikki kokemukset kiinnostavat, eniten työmäärä- ja tahti, eli voiko normaalielämän ja vapaa-ajan unohtaa toistaiseksi? "

    • sizu

      Olen ollut alalla muutaman vuoden. Oppimiskäyrä on kyllä jyrkkä jos näkee myös itse vaivaa asioiden selvittämiseen ja opiskelemiseen, ja hakeutuu vaihteleviin tehtäviin.

      Omassa toimipaikassani aloitetaan pienten yhtiöiden tarkastamisesta kummin opastuksella, ja muutamassa viikossa/kuukaudessa pääsee mukaan asiakasryhmiin. Aluksi tuntuu ettei tajua mitään, vuoden päästä on jo paljon viisaampi :) Kun tulet uutena taloon, niin kannattaa suhtautua avoimin mielin kaikkiin uusiin tehtäviin ja töihin, ja ilmoittautua vapaaehtoiseksi ja osoittaa aktiivisuutta.

      Työtään voi aika paljon suunnitella itse, ja työajat ovat liukuvat ja joustavat (ainakin niinä päivinä kun tekee töitä toimistolla). Hyviä puolia ovat mainiot kollegat.

      Alkupalkka on mielestäni myös hyvä suoraan koulusta valmistuneelle, n. 3000. Valitettavasti palkkakehitys on mielestäni sitten heikompaa, eli käytännössä alussa maksetaan vaikket osaa ns. mitään ja parin-kolmen vuoden päästä kun osaat niin palkka ei taitotasoon nähden juuri ole muuttunut, ehkä muutamia satasia.

      Alussa sain mielestäni paremmin pidettyä työ- ja vapaajan hanskassa, nykyään aika heikolla menestyksellä. Sähköposti tulee puhelimeen ja kun asiakas tai vastuullinen tarkastaja jotain kysyy niin vastattava on, oli sitten loma tai viikonloppu. Riippuu varmaan asiakkaista ja esimiehistä, millainen on työtahti. Mikäli työmatkoja tulee paljon niin päivät kyllä venyvät väkisinkin, ja siksi paras harrastus on semmoinen joka ei ole tiettynä päivänä tiettyyn aikaan ;) Ennenvanhaan on varmaan ollut paremmin kesäaikaan vapaata, mutta ainakin nyt tällä hetkellä minusta itsestäni tuntuu, että töitä on koko vuoden hulluna, paljon tai riittävästi, harvoin vähän..

      Uskon joka tapauksessa että ensimmäiseksi työpaikaksi hyvä ala.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe