Voi mies parkani.

vaimo.

Mieheni on hieman alle 65 v. Kaikki alkoi siitä, kun asiat unohtuivat ja tavarat hukkuivat.
Käytiin sitten muistin tutkimuksessa ja hänellä todettiin Alzheimerin tauti kyselyjen ja pikku tehtävien perusteella. Pää kuvattiin, mutta sieltä ei kuulemma löytynyt mitään muutoksia.
Sitten hänelle määrättiin lääkitys n. 8 kuukautta sitten.
Nyt en osaa sanoa onko itse tauti edennyt jo kovaa vauhtia, vai onko osaltaan lääkityksen syytä hänellä ilmenevä sekavuus näköhäiriöineen, joita ei ollut ennen lääkitystä.
Lääkitys on jo kerran vaihdettu, mutta nyt on olo mennyt entistä hurjemmaksi.
Olen kauhuissani. Mieheni on ahdistunut ja minä myös miehen kohtalosta sekä hänen menettämisen pelosta.

68

35706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jostain,

      että väärä lääkitys voi joskus "pahentaa tilannetta".
      Kannattaisiko keskustella vielä lääkärin kanssa ja jospa miehesi voisi olla jonkinaikaa, ilman lääkitystä(ehkä sekavuus/näköhäiriö poistuisi). Ehkä vielä joku muu lääke sopisi paremmin.
      Näköhäiriö kannattaa myös tutkia, jokatapauksessa.

    • tytär suruinen

      Äidilleni määrätty Doneratio-lääke,jota otetaan aamuisin,on auttanut hyvin.Mitään haittavaikutuksia ei ole tullut 77 v:lle.Toimintakyky ja energisyys on kohentunut.Ohjeissa lukee,että lääkäriin voi ottaa heti yhteyttä,jos ongelmia tulee tms.kysyttävää.Keskussairaalasta antoivat puhelinnumeron mihin voi soittaa.Olenkin pirauttanut sinne pariin otteeseen äidin asioissa.En osaa sanoa,mistä miehesi oireet johtuvat,mutta neuvon ottamaan lääkäriin heti yhteyttä.Sanoisin että jotain on pahasti vialla.

      • Miettikää vähän!

        Koska ihmiset oppivat, ettei alzheimerin tautiin tai muistihäiriöihin ole lääkettä joka tod.auttaa ?
        JOS olisi, ei kukaan näistä kärsisi.
        Lääkefirmat niistä hyötyvät, eivät potilaat.
        Miten joku lääke voi auttaa alzheimerin taudissa tai pahoissa muistivaikeuksissa?
        Ei ole mahdollista.
        Sen kun ihmiset ymmärtäisivät ja lakkaisivat tukemasta lääketehtaita!
        Minun neurologini sanoi, ette ei kukaan ole keksinyt em asioihin LÄÄKETTÄ, lääkkeet eivät edes hidasta taudin etenemistä.


      • tytär suruinen
        Miettikää vähän! kirjoitti:

        Koska ihmiset oppivat, ettei alzheimerin tautiin tai muistihäiriöihin ole lääkettä joka tod.auttaa ?
        JOS olisi, ei kukaan näistä kärsisi.
        Lääkefirmat niistä hyötyvät, eivät potilaat.
        Miten joku lääke voi auttaa alzheimerin taudissa tai pahoissa muistivaikeuksissa?
        Ei ole mahdollista.
        Sen kun ihmiset ymmärtäisivät ja lakkaisivat tukemasta lääketehtaita!
        Minun neurologini sanoi, ette ei kukaan ole keksinyt em asioihin LÄÄKETTÄ, lääkkeet eivät edes hidasta taudin etenemistä.

        Äitini vointi kohentui huomattavasti lääkkeellä.Se on todellista,eikä huuhaata.Näin mennään niinkauan kuin lääkkeen teho vaikuttaa.Hulluahan olisi jättää käyttämättä tämä viimeinen oljenkorsi.Jos lääke aiheuttaisi pahoja sivuvaikutuksia,sen käyttö lopetettaisiin HETI.Yrittäkää jaksella,voimia.


      • vaimo,,,,,
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äitini vointi kohentui huomattavasti lääkkeellä.Se on todellista,eikä huuhaata.Näin mennään niinkauan kuin lääkkeen teho vaikuttaa.Hulluahan olisi jättää käyttämättä tämä viimeinen oljenkorsi.Jos lääke aiheuttaisi pahoja sivuvaikutuksia,sen käyttö lopetettaisiin HETI.Yrittäkää jaksella,voimia.

        teille jotka vastasivat minulle.
        Karron vielä, että mies valittaa päästä kuuluvia ääniä, ikäänkuin katkonaista surinaa, niinkuin autoa käynnisteltäisiin.
        Kävi eilen ja tänään hiihtämässä. Osa päivästä menee hyvin, mutta sitten taas mistään ei tule mitään.
        Pyrin huomenna soittamaan neurologille ajan.


      • jostain,
        vaimo,,,,, kirjoitti:

        teille jotka vastasivat minulle.
        Karron vielä, että mies valittaa päästä kuuluvia ääniä, ikäänkuin katkonaista surinaa, niinkuin autoa käynnisteltäisiin.
        Kävi eilen ja tänään hiihtämässä. Osa päivästä menee hyvin, mutta sitten taas mistään ei tule mitään.
        Pyrin huomenna soittamaan neurologille ajan.

        siltä, että lääke ei sovi, surinaa lääke ei saisi aiheuttaa. Ilmeisesti sairaudenkuvaan kuuluu, että on välillä parempia hetkiä ja sitten huonompia, näin olen myös huomannut äidistäni.
        Hyvä, että varaat lääkärille ajan.


      • äitinsä tytär
        jostain, kirjoitti:

        siltä, että lääke ei sovi, surinaa lääke ei saisi aiheuttaa. Ilmeisesti sairaudenkuvaan kuuluu, että on välillä parempia hetkiä ja sitten huonompia, näin olen myös huomannut äidistäni.
        Hyvä, että varaat lääkärille ajan.

        Äidilläni todettiin myös noin vuosi sitten Alzheimer johon sai Exelon lääkityksen. Kukaan ei ole luvannutkaan tautia parantaa, mutta mahdollista on, ettei niin nopeasti pahenekkaan, mutta harhoihin auttoi 100%. Äidilläni niitä oli tosi paljon ja kaikki oli niin todellista, hän esim. laittoi illalla vuoteita valmiiksi yövieraita varten, hän kuvaili tarkkaan ihmiset jotka yöpyivät hänen luonaan vaikka kukaan ei käynyt edes päivälläkään, jutut olivat niin uskomattomia, että kirjan niistä voisi kirjoittaa.Mutta ei siitä nyt tällä kertaa enempää muuta kuin se, että Exelon poisti ne harhat kokonaan, joten voin ilolla todeta lääkityksestä olleen hyötyä.


      • tytär suruinen
        äitinsä tytär kirjoitti:

        Äidilläni todettiin myös noin vuosi sitten Alzheimer johon sai Exelon lääkityksen. Kukaan ei ole luvannutkaan tautia parantaa, mutta mahdollista on, ettei niin nopeasti pahenekkaan, mutta harhoihin auttoi 100%. Äidilläni niitä oli tosi paljon ja kaikki oli niin todellista, hän esim. laittoi illalla vuoteita valmiiksi yövieraita varten, hän kuvaili tarkkaan ihmiset jotka yöpyivät hänen luonaan vaikka kukaan ei käynyt edes päivälläkään, jutut olivat niin uskomattomia, että kirjan niistä voisi kirjoittaa.Mutta ei siitä nyt tällä kertaa enempää muuta kuin se, että Exelon poisti ne harhat kokonaan, joten voin ilolla todeta lääkityksestä olleen hyötyä.

        Äitini on aina sepitellyt ja värittänyt voimakkaasti tarinoita.Siksi onkin ollut vaikea huomata terve-sairas-rajapyykkiä.Uskomaton tarinankertoja,jonka elämä on ollut jatkuvia elämyksiä.Läheiset ymmärtää mielikuvituksen suuren mahdin.Lapsena kaikki mitä äiti kertoi,oli totta.Äidithän ei valehtele:)tai oikeammin,sepittele tarinoita.


      • Miettikää vähän! kirjoitti:

        Koska ihmiset oppivat, ettei alzheimerin tautiin tai muistihäiriöihin ole lääkettä joka tod.auttaa ?
        JOS olisi, ei kukaan näistä kärsisi.
        Lääkefirmat niistä hyötyvät, eivät potilaat.
        Miten joku lääke voi auttaa alzheimerin taudissa tai pahoissa muistivaikeuksissa?
        Ei ole mahdollista.
        Sen kun ihmiset ymmärtäisivät ja lakkaisivat tukemasta lääketehtaita!
        Minun neurologini sanoi, ette ei kukaan ole keksinyt em asioihin LÄÄKETTÄ, lääkkeet eivät edes hidasta taudin etenemistä.

        tautiin, sehän etenee, mutta muistia voidaan ylläpitää pidempään juuri tuolla alempana mainutulla uudella Exelon lääkityksellä.


      • vaimo,,,,,
        tytär suruinen kirjoitti:

        Äitini on aina sepitellyt ja värittänyt voimakkaasti tarinoita.Siksi onkin ollut vaikea huomata terve-sairas-rajapyykkiä.Uskomaton tarinankertoja,jonka elämä on ollut jatkuvia elämyksiä.Läheiset ymmärtää mielikuvituksen suuren mahdin.Lapsena kaikki mitä äiti kertoi,oli totta.Äidithän ei valehtele:)tai oikeammin,sepittele tarinoita.

        lääkityksen. Tilanne täällä kotona on paljon parempi. Juttu oli niin, että mieheni meni aivan muusta syystä terveyskaskukseen ja kertoi siellä samalla, että muisti on alkanut huonontua, jolloin sai lähetteen muistipoliklinikalle. Siellä sitten tehtiin testejä ja niiden perusteella hänelle ilmoitettiin, että sinulla on Altsheimerin tauti.
        Nyt sitten 13.3 saatiin aika neurologille, saas nähdä mitä siellä sanotaan?
        Joka tapauksessa minun miehen kohdalla lääkkeet tekivät huonomuistisesta sekavan, pelottavan ja harhoja näkevän. Hyvä ja kiltti mies muuttui sellaiseksi, että ajattelin jo kuinka kauan voin tätä kestää.


      • jostain,
        vaimo,,,,, kirjoitti:

        lääkityksen. Tilanne täällä kotona on paljon parempi. Juttu oli niin, että mieheni meni aivan muusta syystä terveyskaskukseen ja kertoi siellä samalla, että muisti on alkanut huonontua, jolloin sai lähetteen muistipoliklinikalle. Siellä sitten tehtiin testejä ja niiden perusteella hänelle ilmoitettiin, että sinulla on Altsheimerin tauti.
        Nyt sitten 13.3 saatiin aika neurologille, saas nähdä mitä siellä sanotaan?
        Joka tapauksessa minun miehen kohdalla lääkkeet tekivät huonomuistisesta sekavan, pelottavan ja harhoja näkevän. Hyvä ja kiltti mies muuttui sellaiseksi, että ajattelin jo kuinka kauan voin tätä kestää.

        joutuu itse "käyttäämään maalaisjärkeä", lääkeistä ei saa mennä huonompaan kuntoon.
        Kerro kokemuksista neurologille rohkeasti. Hyvä, että tilanne on parempi.
        Kiinnostavaa olisi kuulla, mikä lääke ei sopinut Hänelle.


      • Vaimo,,,,
        jostain, kirjoitti:

        joutuu itse "käyttäämään maalaisjärkeä", lääkeistä ei saa mennä huonompaan kuntoon.
        Kerro kokemuksista neurologille rohkeasti. Hyvä, että tilanne on parempi.
        Kiinnostavaa olisi kuulla, mikä lääke ei sopinut Hänelle.

        täällä niitä lääkkeitä, mutta kerrompa hieman lisää.
        Meillä oli yksi jo vanhempi verenohennuslääke resepti, joka vaikuttaa myös aivoverenkiertoon. Reseptiä ei ole kirjoitettu miehelleni.
        Kävin viimeviikon alussa uusimassa reseptin ja nyt mies on ottanut yhteisellä päätöksellä yhden kapselin päivässä.
        En tiedä onko minun vuoroni nähdä harhoja nyt, mutta tilanne on aivan toinen, kun se oli vielä pariviikkoa sitten.
        En väitä, etteikö miehelläni olisi dementian oireita, mutta se, että kysymyksessä olisi jo Altzheimerin vetää vähän mietteliääksi.


      • jostain,
        Vaimo,,,, kirjoitti:

        täällä niitä lääkkeitä, mutta kerrompa hieman lisää.
        Meillä oli yksi jo vanhempi verenohennuslääke resepti, joka vaikuttaa myös aivoverenkiertoon. Reseptiä ei ole kirjoitettu miehelleni.
        Kävin viimeviikon alussa uusimassa reseptin ja nyt mies on ottanut yhteisellä päätöksellä yhden kapselin päivässä.
        En tiedä onko minun vuoroni nähdä harhoja nyt, mutta tilanne on aivan toinen, kun se oli vielä pariviikkoa sitten.
        En väitä, etteikö miehelläni olisi dementian oireita, mutta se, että kysymyksessä olisi jo Altzheimerin vetää vähän mietteliääksi.

        minun äitini75v näkee myös harhoja joskus ja voi saada kiukkukohtauksia mutta on pääosin muuten ihan järkevä. Hän hoitaa talouden, laittaa ruokaa ja siivoaa.
        Siksi olen myös pohtinut, että pahentaako mahdollisesti väärä lääke hänen tilaansa(olen jotain vääristä alzh.-lääkkeistä lukenut jostain, en muista mistä). Lisäksi itselläni on kokemuksia muista lääkkeistä(siis eri sairauteen), kuinka väärä lääke voi vaikuttaa oudosti ja päässä alkaa "suhiseen" ja alkoi vaikuttamaan psyykkeeseen(vaikka siellä ei vikaa minulla pitäisi olla). Silloin kyseessä oli kipukynnystä kohottava lääke. Sen lääkkeen ottamisen silloin myös lopetin, omatoimisesti.

        Äitini siis asuu isäni kanssa ja isä "hoitaa" häntä. Olen isältäni kysellyt äitini lääkkeestä, sekä epäillyt sen vaikutusta. Isäni on vain todennut, että se on uusin lääke... Isällänikään ei tietysti ole kokemusta alzh.-sairaudesta ja sen hoito on uusi asia hänellekkin. Äidin diagnoosi on määrittelemätön alzheimer...Mikseihän sitä ole sitten määritelty...? Outoa.
        Dementtiaa saa jo 75 vuotiaana olla, kun sitä alkaa olla jo meillä nuoremmilla 5-kymppisillä.


      • tytär suruinen
        Vaimo,,,, kirjoitti:

        täällä niitä lääkkeitä, mutta kerrompa hieman lisää.
        Meillä oli yksi jo vanhempi verenohennuslääke resepti, joka vaikuttaa myös aivoverenkiertoon. Reseptiä ei ole kirjoitettu miehelleni.
        Kävin viimeviikon alussa uusimassa reseptin ja nyt mies on ottanut yhteisellä päätöksellä yhden kapselin päivässä.
        En tiedä onko minun vuoroni nähdä harhoja nyt, mutta tilanne on aivan toinen, kun se oli vielä pariviikkoa sitten.
        En väitä, etteikö miehelläni olisi dementian oireita, mutta se, että kysymyksessä olisi jo Altzheimerin vetää vähän mietteliääksi.

        Miten miehesi on reagoinut pitkäaikaisen lääkkeen kertalopetukseen?Seuraa hänen tilaansa,jos tulee ongelmia.Lisäksi neuvoisin ettei hän ottaisi toiselle määrättyä verenohennuslääkettä.Se vaikeuttaa neurologin tekemiä testejä.Parempi ettei elimistössä olisi MITÄÄN LÄÄKKEITÄ.Hänen diagnoosinsa tulisi selkeämmin esille,kun elimistö on täysin"puhdas".Jos hän pelkää verenkiertohäiriöitä,niin apteekista voi hakea reseptittä Primaspania verenkiertohäiriöihin.Toivottavasti elämänne helpottuu saadessanne neurologin lausunnon miestäsi vaivaavasta muistihäiriöstä.Muuten,onko hän aina ollut huonomuistinen?Jos on,niin sitten siihen täytyy sopeutua,niin minäkin teen:)t:53 v


      • Vaimo,,,,
        tytär suruinen kirjoitti:

        Miten miehesi on reagoinut pitkäaikaisen lääkkeen kertalopetukseen?Seuraa hänen tilaansa,jos tulee ongelmia.Lisäksi neuvoisin ettei hän ottaisi toiselle määrättyä verenohennuslääkettä.Se vaikeuttaa neurologin tekemiä testejä.Parempi ettei elimistössä olisi MITÄÄN LÄÄKKEITÄ.Hänen diagnoosinsa tulisi selkeämmin esille,kun elimistö on täysin"puhdas".Jos hän pelkää verenkiertohäiriöitä,niin apteekista voi hakea reseptittä Primaspania verenkiertohäiriöihin.Toivottavasti elämänne helpottuu saadessanne neurologin lausunnon miestäsi vaivaavasta muistihäiriöstä.Muuten,onko hän aina ollut huonomuistinen?Jos on,niin sitten siihen täytyy sopeutua,niin minäkin teen:)t:53 v

        minun mies käytti 8 kuukautta ja kuten aiemmin kerroin se vaihdettiin toiseen, eli jos se sopisi paremmin. Tilanne meni entistä kaaottisemmaksi. Huima juttu sinänsä, että tuoteselostuksessa varoitellaan haittavaikutuksista joita on hirmuisesti. Tässä vain yksi kohta niistä: Sydänvaivat (esim. sydämmentykytys tai rytmihäiriöt, rintakipu, sydäninfarkti),aivohalvaus, korvien soiminen, puutuminen, tai tuntoharhat käsissä ja jaloissa lihaskouristukset jaloissa.
        Niin ja sitten hyvin yleisinä haittavaikutuksina esitellään:Pahoinvointi ja oksentelu. Mahakipu, ripuli, ruuansulatushäiriöt, uneliaisuus, unettomuus, sekavuus ja masennus. Myös kuumetta, vapinaa, nuhaa, virtsatieinfektioita sekä vammoille altistavaa kaatuilua on esiintynyt......
        Menimme sutta pakoon ja tuli karhu vastaan........
        Minun mielestäni tilanne on jonkin verran parempi, kun hän on ottanut niitä verenkiertoa voimistavia kapseleita.
        Niin ja sitten siihen, onko hän aina ollut huonomuistinen, niin vastaan ehei. Hän on joskus ollut nuorempi, vilkkaasti toiminnallinen ja fiksu mies.


      • tytär suruinen
        Pirrejuupas kirjoitti:

        tautiin, sehän etenee, mutta muistia voidaan ylläpitää pidempään juuri tuolla alempana mainutulla uudella Exelon lääkityksellä.

        Lähiomaiset huomaavat lääkkeen positiivisen vaikutuksen.Äidin ajatukset ovat selkeämpiä,johdonmukaisia.Ennen lääkettä "piuhat"risteili sikinsokin,osa katkeili,ilman käyttötarkoitusta..Nyt ne on paremmin järjestyksessä ja kullakin piuhalla on tarkoituksensa.Kuvannollisesti siis:)Hänen silmänsä tutkivat maailmaa eri katseella.Jouluna katse oli hukassaoleva.Ihan vintti pimeä.Sori äiti.


      • myötäsairastanut vuosia.
        äitinsä tytär kirjoitti:

        Äidilläni todettiin myös noin vuosi sitten Alzheimer johon sai Exelon lääkityksen. Kukaan ei ole luvannutkaan tautia parantaa, mutta mahdollista on, ettei niin nopeasti pahenekkaan, mutta harhoihin auttoi 100%. Äidilläni niitä oli tosi paljon ja kaikki oli niin todellista, hän esim. laittoi illalla vuoteita valmiiksi yövieraita varten, hän kuvaili tarkkaan ihmiset jotka yöpyivät hänen luonaan vaikka kukaan ei käynyt edes päivälläkään, jutut olivat niin uskomattomia, että kirjan niistä voisi kirjoittaa.Mutta ei siitä nyt tällä kertaa enempää muuta kuin se, että Exelon poisti ne harhat kokonaan, joten voin ilolla todeta lääkityksestä olleen hyötyä.

        Minun äidilläni todettiin Alzheimer muutama vuosi sitten. Nämä harhojen näkemiset olivat arkea sairauden alussa. Lukuisien sairaalassaolojen jälkeen, löysimme äidille paikan missä hän voi viettää vanhuuttaan kohtalotovereidensa kanssa. Lääkitys on vaihdettu pariin kertaan, ja Exeloniin siirtymisen jälkeen olo on muuttunut paremmaksi. Välillä on hyviä päiviä, ja tuntuu että saa vanhan äitinsä takaisin vähäksi aikaa. Todellisuuteen paluu on karua tuskaa. Lääkettä Alzheimerin parantamiseen ei ole, mutta sairauden edistämistä niillä voi hidastaa. Minun äidilläni sairaus on hitaasti etenevää laatua, ja muistin piiriin liittyvä. Mitä aiemmin sairaus havaitaan, sitä parempi. Haluan puhua sairaudesta, koska Alzheimerista käytettävä termi "tauti" ei mielestäni kuvaa sitä oikealla tavalla. Omaisen sairastuminen on rankkaa, mutta se vahvistaa myös. Minä toivon teille voimia, ja hyväksymistä vaikeina aikoina.


      • muistihoitaja
        Miettikää vähän! kirjoitti:

        Koska ihmiset oppivat, ettei alzheimerin tautiin tai muistihäiriöihin ole lääkettä joka tod.auttaa ?
        JOS olisi, ei kukaan näistä kärsisi.
        Lääkefirmat niistä hyötyvät, eivät potilaat.
        Miten joku lääke voi auttaa alzheimerin taudissa tai pahoissa muistivaikeuksissa?
        Ei ole mahdollista.
        Sen kun ihmiset ymmärtäisivät ja lakkaisivat tukemasta lääketehtaita!
        Minun neurologini sanoi, ette ei kukaan ole keksinyt em asioihin LÄÄKETTÄ, lääkkeet eivät edes hidasta taudin etenemistä.

        Oletkohan sotkenut asioita?Siinä olet oikeassa,ettei vielä ole saatu kehiteltyä Alzheimerin tautia parantavaa lääkettä.
        Mutta AT:n kulkua hidastavia lääkkeitä on jo useita.Lääkehoidolla TODELLA VOIDAAN hidastaa Alzheimerin taudin etenemistä ja pitempään säilyttää kyky suoriutua päivittäisissä toiminnoissa ja vähentää käytösoireita.Olen hoitanut muistisairaita ihmisiä yli 20 v sekä laitos- että kotihoidossa ja olen
        todella iloinen,että lääkehoito on kehittynyt huimaa vauhtia.Muistisairaiden asuminen kotona mahdollistuu entistä pitempään.Mutta esim. otsalohkodementiaan ei ole vielä vastaavia lääkkeitä,muita käytösoireita vähentäviä lääkkeitä voidaan kyllä käyttää tarvittaessa.Eri muistisairauksissa on erilaiset oireet.


      • tiedä.
        muistihoitaja kirjoitti:

        Oletkohan sotkenut asioita?Siinä olet oikeassa,ettei vielä ole saatu kehiteltyä Alzheimerin tautia parantavaa lääkettä.
        Mutta AT:n kulkua hidastavia lääkkeitä on jo useita.Lääkehoidolla TODELLA VOIDAAN hidastaa Alzheimerin taudin etenemistä ja pitempään säilyttää kyky suoriutua päivittäisissä toiminnoissa ja vähentää käytösoireita.Olen hoitanut muistisairaita ihmisiä yli 20 v sekä laitos- että kotihoidossa ja olen
        todella iloinen,että lääkehoito on kehittynyt huimaa vauhtia.Muistisairaiden asuminen kotona mahdollistuu entistä pitempään.Mutta esim. otsalohkodementiaan ei ole vielä vastaavia lääkkeitä,muita käytösoireita vähentäviä lääkkeitä voidaan kyllä käyttää tarvittaessa.Eri muistisairauksissa on erilaiset oireet.

        "Lääkehoidolla TODELLA VOIDAAN hidastaa Alzheimerin taudin etenemistä ja pitempään säilyttää kyky suoriutua päivittäisissä toiminnoissa ja vähentää käytösoireita."

        En ole tuo kirjoittaja, jolle vastasit, mutta minua kiinnostaisi saada todisteet siitä että näin tosiaan on. Jotain tutkimuksia?

        Itse en ainakaan mihinkään lääkkeeseen koskisi, jollen tietäisi mikä lääkkeen täsmällinen vaikutustapa on, ja ainakin muutamia tutkimuksia (mieluummin enemmän kuin yksi väärennetty tutkimus), siitä että lääke toimii niin kuin väitetään.


      • s.o.
        Miettikää vähän! kirjoitti:

        Koska ihmiset oppivat, ettei alzheimerin tautiin tai muistihäiriöihin ole lääkettä joka tod.auttaa ?
        JOS olisi, ei kukaan näistä kärsisi.
        Lääkefirmat niistä hyötyvät, eivät potilaat.
        Miten joku lääke voi auttaa alzheimerin taudissa tai pahoissa muistivaikeuksissa?
        Ei ole mahdollista.
        Sen kun ihmiset ymmärtäisivät ja lakkaisivat tukemasta lääketehtaita!
        Minun neurologini sanoi, ette ei kukaan ole keksinyt em asioihin LÄÄKETTÄ, lääkkeet eivät edes hidasta taudin etenemistä.

        Ei parantavaa lääkettä ole keksittykään, siinä olet oikeassa. Tautia hidastavia sensijaan on. Toivokaamme parasta kaikille kyseistä tautia sairastaville omaisillemme ja voimia heille itselleen kestää se. Myöntäminen on vaikeaa heillekin, lääkitys kuitenkin usein auttaa.


      • s.o.
        äitinsä tytär kirjoitti:

        Äidilläni todettiin myös noin vuosi sitten Alzheimer johon sai Exelon lääkityksen. Kukaan ei ole luvannutkaan tautia parantaa, mutta mahdollista on, ettei niin nopeasti pahenekkaan, mutta harhoihin auttoi 100%. Äidilläni niitä oli tosi paljon ja kaikki oli niin todellista, hän esim. laittoi illalla vuoteita valmiiksi yövieraita varten, hän kuvaili tarkkaan ihmiset jotka yöpyivät hänen luonaan vaikka kukaan ei käynyt edes päivälläkään, jutut olivat niin uskomattomia, että kirjan niistä voisi kirjoittaa.Mutta ei siitä nyt tällä kertaa enempää muuta kuin se, että Exelon poisti ne harhat kokonaan, joten voin ilolla todeta lääkityksestä olleen hyötyä.

        Kiitos vinkistä. En itse ole saanut vanhempaani edes tutkimuksiin. Muistilaput ja 16 krt/päivä soittelu auttavat...


      • Miettikää vähän! kirjoitti:

        Koska ihmiset oppivat, ettei alzheimerin tautiin tai muistihäiriöihin ole lääkettä joka tod.auttaa ?
        JOS olisi, ei kukaan näistä kärsisi.
        Lääkefirmat niistä hyötyvät, eivät potilaat.
        Miten joku lääke voi auttaa alzheimerin taudissa tai pahoissa muistivaikeuksissa?
        Ei ole mahdollista.
        Sen kun ihmiset ymmärtäisivät ja lakkaisivat tukemasta lääketehtaita!
        Minun neurologini sanoi, ette ei kukaan ole keksinyt em asioihin LÄÄKETTÄ, lääkkeet eivät edes hidasta taudin etenemistä.

        Väärää tietoa sanoisin! Alzheimerin tautiin kuten muihinkin muistisairauksiin on tautia hidastava lääkitys,ei täysin parantava.Eli kun muistisairaus todetaan, on tarkeää aloittaa lääkitys mahdollisimman pian,koska lääkkeillä taudin etenemistävoidaan selkeästi hidastaa.Siinä vaihessa kun muisti on niin huono että joutuu sen takia laitoshoitoon, silloin muistilääkityksen kannattaa lopettaa.Tällöin lääkkeellä ei ole enää vastetta.
        Rauhallinen, säännöllinen elämäntapa.Tuttu ja turvallinen ympäristö sekä tutut ihmiset takaavat turvallisen olon muistisairautta sairastavalle ihmiselle. Keskusteltaessa tulee esittää mahdollisimman vähän kysymyksiä ja jutella vanhoista mukavista asioista. Mutta muista omainen myös oma jaksaminen ja turvaa se vaikka muutamalla vapaapäivällä kuukaudessa.
        Tiedän mistä puhun..olen hoitajana dementia yksikössä.Voimia ja aurinkoa kaikille jatkoon!


      • verenohennuslääkettä!!!
        Vaimo,,,, kirjoitti:

        täällä niitä lääkkeitä, mutta kerrompa hieman lisää.
        Meillä oli yksi jo vanhempi verenohennuslääke resepti, joka vaikuttaa myös aivoverenkiertoon. Reseptiä ei ole kirjoitettu miehelleni.
        Kävin viimeviikon alussa uusimassa reseptin ja nyt mies on ottanut yhteisellä päätöksellä yhden kapselin päivässä.
        En tiedä onko minun vuoroni nähdä harhoja nyt, mutta tilanne on aivan toinen, kun se oli vielä pariviikkoa sitten.
        En väitä, etteikö miehelläni olisi dementian oireita, mutta se, että kysymyksessä olisi jo Altzheimerin vetää vähän mietteliääksi.

        Kaikkea sitä ihmiset selittää! Verenohennuslääkettä ei saa antaa kuin lääkärin valvonnassa ja verikokeiden perusteella! Se voi johtaa kuolemaan, sisäisiin verevuotoihin tms. jos annat niitä ilman lääkärin määräystä! Säännöllisin TT- ja INR-kokein varmistetaan, että lääkesuhde on oikea, jos kyse esim. Marevanista.

        Lisäksi toinen asia. Alzheimerin tautiin kuuluu harhat ja sekavuus ja siihen ei ole parannuskeinoa. Oireita voidaan lievittää ja taudi etenemistä jarruttaa lääkityksellä. Tauti todetaan muistitestin, kliinisen tutkimuksen, verikokeiden ja pään CT-kuvauksella. Pelkän muistitestin perusteella ei Alzheimeria voi diagnosoida. Muistitestin eli MMSE:n avulla selvitetään dementiaa, mutta se pelkästään ei riitä Alzheimerin taudin varmistukseen, mikä yksi dementia mouto..


      • Nähnyt ja kokenut
        Miettikää vähän! kirjoitti:

        Koska ihmiset oppivat, ettei alzheimerin tautiin tai muistihäiriöihin ole lääkettä joka tod.auttaa ?
        JOS olisi, ei kukaan näistä kärsisi.
        Lääkefirmat niistä hyötyvät, eivät potilaat.
        Miten joku lääke voi auttaa alzheimerin taudissa tai pahoissa muistivaikeuksissa?
        Ei ole mahdollista.
        Sen kun ihmiset ymmärtäisivät ja lakkaisivat tukemasta lääketehtaita!
        Minun neurologini sanoi, ette ei kukaan ole keksinyt em asioihin LÄÄKETTÄ, lääkkeet eivät edes hidasta taudin etenemistä.

        Isäni 85v. alkoi mennä aikamoisella vauhdilla melkoisen sekavaksi. Masentui, ärtyi, muisti sekoili totaalisesti ja oireita oli vaikka mitä kuolemanpelko ja halukin yhtä aikaa.

        Kun hänelle löytyi sopiva lääkitys, niin hän hoitaa taas asioita ja muistaa monet asiat paremmin kuin minä itse.

        Eroa on kuin yöllä ja päivällä!

        Olin aivan kauhuissani hänen monioireisesta sekavuudestaan, eikä ollut mukavaa lähteä monta kertaa päivässä selvittämään "maailmanloppua" kun mikään ei toiminut ja kuolema oli "ovella".

        Napsautin television päälle oikeasta napista ja vaihdoin palaneen lampun ja taas pärjättiin seuraavaan "katastrofiin" asti.

        Nyt on mennyt hyvin kaksi vuotta apua ei tarvita kuin kauppaan ja pankiin kuljetukseen jos on huono sää.

        Joten kyllä lääkkeet auttavat ja PALJON!
        Tauti ei toki parane, mutta kaikkien muidenkin elämänlaatu parani huomattavasti, kun ei tarvitse olla hälytysvalmiudessa 24/7 milloin minkäkin asian takia, joka ei voinut odottaa minuuttiakaan.


      • toivon, että toimii
        Nähnyt ja kokenut kirjoitti:

        Isäni 85v. alkoi mennä aikamoisella vauhdilla melkoisen sekavaksi. Masentui, ärtyi, muisti sekoili totaalisesti ja oireita oli vaikka mitä kuolemanpelko ja halukin yhtä aikaa.

        Kun hänelle löytyi sopiva lääkitys, niin hän hoitaa taas asioita ja muistaa monet asiat paremmin kuin minä itse.

        Eroa on kuin yöllä ja päivällä!

        Olin aivan kauhuissani hänen monioireisesta sekavuudestaan, eikä ollut mukavaa lähteä monta kertaa päivässä selvittämään "maailmanloppua" kun mikään ei toiminut ja kuolema oli "ovella".

        Napsautin television päälle oikeasta napista ja vaihdoin palaneen lampun ja taas pärjättiin seuraavaan "katastrofiin" asti.

        Nyt on mennyt hyvin kaksi vuotta apua ei tarvita kuin kauppaan ja pankiin kuljetukseen jos on huono sää.

        Joten kyllä lääkkeet auttavat ja PALJON!
        Tauti ei toki parane, mutta kaikkien muidenkin elämänlaatu parani huomattavasti, kun ei tarvitse olla hälytysvalmiudessa 24/7 milloin minkäkin asian takia, joka ei voinut odottaa minuuttiakaan.

        Hei!
        Tämä kuulostaa niin kovasti äidiltäni, että haluaisin kovasti tietää, mitä lääkkeitä isäsi käyttää. On kulunut jo useampi kuukausi, mutta toivottavasti näet ja vastaat. Kiitos!
        Äidilläni on toistaiseksi ebixa, mutta maailmanloput, ärtymykset ja masennukset ja hermostumiset alkavat ottaa voimille meitä kaikkia.


      • Anonyymi
        tiedä. kirjoitti:

        "Lääkehoidolla TODELLA VOIDAAN hidastaa Alzheimerin taudin etenemistä ja pitempään säilyttää kyky suoriutua päivittäisissä toiminnoissa ja vähentää käytösoireita."

        En ole tuo kirjoittaja, jolle vastasit, mutta minua kiinnostaisi saada todisteet siitä että näin tosiaan on. Jotain tutkimuksia?

        Itse en ainakaan mihinkään lääkkeeseen koskisi, jollen tietäisi mikä lääkkeen täsmällinen vaikutustapa on, ja ainakin muutamia tutkimuksia (mieluummin enemmän kuin yksi väärennetty tutkimus), siitä että lääke toimii niin kuin väitetään.

        Ehkä kannattaisi lukea itsensä lääkäriksi, jos haluaa täsmälliset lääkeen vaikutustavat tietää. Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, jotka eivät jokaiselle tule. Lääkärin tehtävä on harkita ovatko lääkkeen hyödyt potilaalle isommat kuin haitat.
        Etsipä itse tutkimuksia netistä Alzheimerin taudin etenemistä hidastavista lääkkeistä. Miksi jonkun pitäisi sinulle niitä valmiiksi etsiä?


    • vuoden

      kokemuksella: perheessämme usempi alzheimer diagnoosi 3 kk:n sisällä. Geriatri päätti kokeilla kahta alzheimerlääkettä (ebica ja aricept) isälleni, jolla ei ollut selvää diagnoosia. Hän sanoi, että alzheimerlääkkeet antavat vasteen n. 3 - 6 kk:n kuluttua aloittamisesta. Eli silloin on varmasti alzheimer, kuvauksissa sitä ei pystytty selkeästi todentamaan. Ja jo kolmen kuukauden kuluttua selvästi vaste tuli eli toimintakyky parani, aloitteellisuus ja sosiaalisuus. Jotka olivat jo pahasti unohtumassa. Dementiaan alzheimerlääkkeet eivät anna vastetta. Eikä nämä lääkkeet paranna alzheimeria, mutta helpottavat sairastavan elämää, antavat hieman takaisin toimintakykyä, mutta jossain vaiheessa näistäkään ei ole enää apua. Äitini on jo siinä vaiheessa, että lääkitykset lopetetaan. Sisareni kieltäytyi ottamasta jossain vaiheessa ebixaa, koska aiheutti hassuja tuntemuksia päässä, mutta nyt hänkin syö ko. lääkettä ja osa kadotetuista toiminnoista on palannut.

      Uusia lääkkeitä odotellessa!

    • on se raskasta

      saimme diagnoosin viime keväänä neurologilta. oireet alkoivat jo useampi vuosi sitten kun isäni puhe alkoi menemään ihan siansaksasössötykseksi. isäni on nyt 62-vuotias. äiti on hänen omaishoitaja. eli tiedämme mitä on dementia ja se kuinka se invalidisoi henkilön ja koko perheen.

      • epäiltiin

        myös isälläni, lue edellinen viesti.Tuon frontaalialueen dementia on käytöshäiriöiltään rankka. Siksi geriatri ehdotti lääkityksen kokeilua


      • Anonyymi
        epäiltiin kirjoitti:

        myös isälläni, lue edellinen viesti.Tuon frontaalialueen dementia on käytöshäiriöiltään rankka. Siksi geriatri ehdotti lääkityksen kokeilua

        Lääkkeet eivät paranna muistisairautta mutta helpottaa potilaan elämää. Sairauteen kuuluu masennusta lääkkeellinen hoito on välttämätöntä. Elämän laadun parantamiseksi


    • Kyyttö

      Isäni 83 v. sairastaa pitkälle edennyttä Alzheimeria ja käytössä on ollut lääkitys noin 6 vuotta. Lääkkeillä käsitykseni mukaan hidastetaan taudin etenemistä ja lievitetään käytösoireita yms. Isälläni oli vielä syksyllä käytössä Aricept, Ebixa ja Seroquel erikoislääkärin määrääminä. Jossain vaiheessa esim Seroquelista oli apua käytöshäiriöihin, mutta myös uneliaisuutta, sekavuutta ja jaksamattomuutta. Tämän vuoden alussa jätettiin vain Ebixa-lääkitys käyttöön. Nyt isän tilanne on selkeämpi ja on paljon enemmän hereillä, syö itse. käy vessassa ja keskustelee. Monasti varsinkin vanhuksille määrätään liikaa lääkkeitä ja useampi eri lääkäri määrää niitä. Isän vointi on parempi nyt kun liika lääkitys karsittiin pois.

      • quel

        on todella rankka lääke, se on psykiatristen potilaiden lääke, jota mielellään määrätään laitoshoidossa oleville alzheimerpotilaille. Me emme antaneet antaa ko. lääkettä isällemme ja onneksi paikanvaihdon myötä tuli hyvä ja asiantunteva lääkäri, joka kielsi ehdottomasti ko. lääkkeen. Tosin isällemme se määrättiin pissaongelmien takia, ei edes kuunneltu meitä omaisia, jotka halusimme, että eturauhanen tutkitaan...ja kuinkas ollakaan, oli hirmuinen virtsaumpi ja ko. lääke olisi pahentanut tilanteen jopa hengenvaaralliseksi.

        Älkää siis ikinä uskoko heti lääkäreitä, kannattaa keskustella, kertoa omaisestaan, millainen on ja miten on nyt..käskekää kuunnella, mitä tahansa ei saa määrätä. Vain jos on hyvät perustelut. Lukekaa niin paljon kuin mahdollista. alzheimerliittoon kannattaa liittyä yms.


    • vain kysellä

      mitä teille nyt kuuluu? Oletteko käyneet neurologilla tai muissa tutkimuksissa? Hyvää kevään odotusta teille.

    • isänsä tytär

      Hei!

      Omalla edesmenneellä isälläni myös oli noita tavaroiden katoamistemppuja ym unohduksia ja hän oli välillä "outo", elikä omissa maailmoissaan ja kaikki ei ollut kuten kuuluisi.

      Hän oli noissa testeissä ja myös pääkuvauksissa ja niissä kuvissa ei näkynyt mitään, geriatri totesi että hänellä vaskulaarinen demetia, ja osittain nk sekamuotoinen.
      Elikä ei alzheimer, koska kuvissa ei muutoksia, kuitenkin hänellä oli lääkitys joka jonkun aikaa teki elämän paremmaksi ja myös primaspan hänelle määrättiin.
      Elikä miehelläsi voi olla joku muu demetiamuoto kuin alzheimer, ikävä sekin.

      Hakekaa itsellenne tukea jos paikkakunnallanne on esim vertaistukiryhmiä demetiaa sairastavien omaisille. Ota myös ajoissa selvää kaikesta käytännön tukitoimista joita paikkakunnallanne on mahdollista saada kotiin sairauden edetessä.
      Miehesi voi myös saada eläkkeensaajan hoitotukea, sinä omaishoidontukea.

      Keskustelkaa käytännön asiat nyt kun vielä voitte, esim. miten sitten joskus jos/kun tarve vaatii, hänen jatkohoito, missä ja miten.
      Hän voi myös tehdä hoitotahdon ja hoitotestamentin,kaavakkeita saa apteekista ja Kelasta. Entä miten kuoleman sattuessa, hautajaiset ym asiat. Ja ne on hyvä laittaa paperille. Niistä on paljon tukea kun asiat tulevat eteen.
      Yksi tärkeä asia on myös että jatkossa hän voi tarvita nk. uskotun miehen/holhoojan jos teillä yhteistä omaisuutta ymv. Yleensä terveyskeskuksen sosiaalityöntekijä neuvoo näissä kaikissa asioissa.

      Sillä kun sairaus etenee, sairastuneesta itsestään ei siihen enää ole, ja omainen saa tehdä päätökset yksin muutenkin raskaan elämäntilanteen keskellä. Alzheimer-keskusliitto myös suosittelee näin tekemään. Tiedot keskusliitosta löytyy netistä, apteekeissa ja terveysasemilla on esitteitä myöskin demetiaa sairastaville ja omaisille. Joissa hyödyllistä tietoa.
      Ihan vain kerron näitä oman kokemuksen pohjalta isäni kohdalla.
      Suosittelen myös jos teillä lapsia, keskustelemaan yhdessä heidän kanssaan, mitä on ehkä odotettavissa ja miten olette yhdessä päättäneet.
      Voimia sinulle ja kaikille vastaavassa tilanteessa oleville.

      • tähän

        muutaman viestin jo tänne kirjoittaneena. Todella hyvin otettu monta asiaa huomioon.

        Itse olen kummankin vanhempani edunvalvoja ja nyt, jos olisin tiennyt, olisin hoitanut raha-asiat NIIN ,että vanhemmillani ei olisi ollut enää omaisuutta, jota voisi muuttaa rahaksi vaan kaikki olisi jo hoidettu heille tileilleen (maatila ja metsä). Nyt kun he ovat hoitolaitoksessa, kaikki se, mistä tulee tuloa (esim. mahdollinen puunmyynti yms), kaikesta verottajalle ilmoitetusta tulosta hoitolaitos vie 90 % ja vain 10 % jää vanhemmilleni. (tämä summa vaihtelee).

        Eli omaisuus kannattaa jakaa ennen hoitolaitokseen siirtymistä.

        Itseäni harmittaa mm. se, että vanhempani ovat kumpikin sotaveteraaneja ja he saavat KELA -korvausta 44 €/hlö tästä uhrauksestaan Suomen hyväksi, mutta, mutta hoitolaitospa ottaa siitäkin itselleen 90%. Eli se siitäkin kädenojennuksesta. Isälläni on erittäin hyvä eläke, joten suuren summan hoitopaikka joka tapauksessa saa, sen lisäksi kuntalisät /vrk/hlö. Laskin kerran, että sillä summalla maksaa 3 hlön kuukausipalkan.

        Itselleni en ole rahoja haluamassa, kaikki varat käytetään vanhempiimme, näin olemme sisarien kanssa päättäneet yhdessä.


      • Vaimo,,,,

        mitkä ovat monellekin asioista perehtymättömälle kullanarvoisia. Meillä nämä tutkimukset ovat vieläkin kesken, neurologi oli välillä lomalla. Keskiviikkona mennään sitten kuulemaan miltä viipalekuvaukset näyttivät. Jotenkin tässä on nyt pärjäilty. Jonakin päivänä miehen muisti pelaa oikein hyvin, jopa loistavasti ja sitten toisena päivänä kaikki on hakusessa. Silmälasit hukkuivat eilen ja niitä on etsitty, mutta eihän tämä uutta ole. Autoillaankin ja se sujuu hyvin, kun vaan minä sanon mihinpäin käännytään. Onneksi minulla on kortti jos jonain päivänä sanotaan, että kortti pois. Ilman lääkitystä tässä on nyt sitten pärjäilty hyssyttelemällä, sillä ennen niin hauskalla miehelläni on harvoin enään hyväntuulisia päiviä, vaatii pitkää pinnaa minulta. Fyysisesti hän on teräkunnossa, vetää leukaa 10 kertaa ja työntää kuulaa, kuulemma oman ennätyksensä. Vaan mitä hyötyä siitäkään on jos päässä surisee, niinkuin hän sanoo ja yhteiselämä on pelkästään päivä kerrallaan.


    • Koita saada..

      ..Hänet kirjoittamaan eropaperit ja omaisuuden siirto.Kaikki sinulle ja sitten eroamaan..Siitä se onni alkaa.Kaija

      • Muista vihkikaavaa?

        Sitä mennään niin hyvässä kun pahassa yhdessä.
        Sairauden takia hylkääminen on julmaa, mietis kaija sitä omalle kohdallesi kun sairastut ja kaikki viedään, enkä puhu nyt edes rahasta ja mammonasta.
        Niistä sinulla ei sairaalassa muutenkan ole hyötyä mutta ne läheiset.


      • miten on...

        Omaisuus menettää merkityksensä.Valta jää...Hallita ja holhota sairastunutta.Onko silläkään merkitystä.Lopulta kaikki päättyy yhteen pisteeseen . tai kahteen .. vai 0


      • myötäelämisen taitoa!

        ...toivottavasti et itse koskaan joudu tekemisiin millään muotoa, missään elämäsi vaiheessa, edes välillisesti, kenekään dementoivaa sairautta sairastavan tai hänen omaisensa kanssa... päätäni pudistan ja toivon hartaasti että viisaus voittaisi ja tämän tyyppisen ajattelumallin hylkäisit. Mietippä, voit joskus olla itse sairas...katsos kun sitä ei oikein voi estääkään, kun on tullakseen....


      • VIHKIVALA
        Muista vihkikaavaa? kirjoitti:

        Sitä mennään niin hyvässä kun pahassa yhdessä.
        Sairauden takia hylkääminen on julmaa, mietis kaija sitä omalle kohdallesi kun sairastut ja kaikki viedään, enkä puhu nyt edes rahasta ja mammonasta.
        Niistä sinulla ei sairaalassa muutenkan ole hyötyä mutta ne läheiset.

        Eihän tässä mistää erosta puhuttu. Tädilläni sama sairaus ja meni siihen pisteeseen, että mies ei enään kyennyt hoitamaan vaimoaan ja Hän on tällä hetkellä palvelutalossa. Tietysti kannattaa jutella lääkärin kanssa toisen lääkkeen kokeilusta, koska lääkkeissä on PALJON eroja. Voi olla myös lääkkeen sivuvaikutus tai yhteisvaikutus jonkun toisen lääkkeen kanssa, mitkä eivät sovi yhteen. Voimia Sinulle!!


    • etenee nopeasti

      Minun isäni kuioli saman ikäisenä sairastuttuaan puoli vuotta kyseistä tautia . Mitään ei ole tehtävissä jos et jaksa laita mieehsi sairaalaan .. Tulee vaihe myös jolloin ei enään osaa mennä esim wessaan .. Minun isäni sairasti puoli vuotta ja äidilleni se oli aivan kauheaa. Sitten isäni sydän ei enään kestänyt -.

      • yleistää

        jokainen dementia ja alzheimer etenee eri tavoin. Taudin kulussa on erilaisia vaiheita. Vanhempieni hoitokodissa on eräskin vanhus, jonka olisi kaiken lääketieteellisen arvion mukaan pitänyt kuolla jo vähintään 3 vuotta sitten, mutta edelleen hän elää, tosin sikiöasennossa. Hänet nostetaan joka päivä tuoliin, tuodaan muiden seuraan jne. Ei ketään toimintakykyistä viedä sairaalaan, ellei siihen ole jotain painavaa syytä. Sairaala ei ota edes vastaan, jos ei siihen ole syytä.

        Eräs lääkäri sanoi, ettei alzheimer ole tietyn pisteen jälkeen enää tautia sairastavan sairaus, vaan omaisten. Ja sen tässä olen saanut tuntea hyvin raskaasti. Teet surutyötä koko ajan, jätät hyvästiä ennen tuntemallesi ihmiselle, jota ei enää ole, vaikka ruumis onkin elossa.

        Rankkaa, mutta ei kannata surra ja nurehtia etukäteen ja viedä omia voimiaan. Nauti joka hetkestä ja etenkin hyvistä hetkistä, koska niitä vielä on varmasti monta. Tukea saat, kun osaat sitä kysyä.

        Äitini on sairastanut arviomme mukaan 10 v, isä ehkä alle sen, sisareni saman verran. Diagnoosit kaikille tuli 2 v. sitten. On ollut paljon pahoja päiviä, vihaa ja murhetta, mutta hyvin paljon naurua, hassuja hetkiä ja hyviä muisteluita vanhoista ajoista.

        Elä silti elämääsi!!!


    • muska

      hei!
      alzhaimeriin on olemassa nykyään neljä lääkettä jotka parantavat toimintakykyä. Sairautta ne ei voi parantaa. Lähellä eläneenä voin kertoa, että harhat kuuluvat osana sairauteen, yleensä vielä eläimen muodossa. samoin ihminen kokee että häneltä on varastettu omaisuutta ym.Hahmottamisen ongelmat ovat vaikeita . Jotkut lääkkeet saattavat vahvistaa näitä harhoja. Jos haluat ota yhteyttä. [email protected]

    • sisarhentovalkoinen

      Ahdistuneisuus ja pelko, kuten myös aistiharhat ovat alzheimerintaudin oireita. Käytösoireiksikin niitä kutsutaan. Tosi on, että AT:a ei pystytä parantamaan, mutta asiantunteva neurologi osaa kyllä ehdottaa ja kokeilla useista tarjolla olevista lääkkeistä parhaan mahdollisen yhdistelmän, jolla käytösoireita voidaan hillitä.
      Aina kun kyseessä on dementoiva sairaus, on sairauden etenemisvauhti jokaisella potilaalla yksilöllinen. Myös ilmenevät käytösoireet ovat yksilöllisiä. Tästä syystä vertailua "naapurin mummoon" jne. pitää välttää. Yksi lääke sopii yhdelle, toinen toiselle. Ikävä kyllä sopivan lääkityksen etsiminen tapahtuu yrityksen ja erehdyksen kautta, kuten sopivan lääkeannoksenkin löytäminen. Omaisten ja läheisten aktiivisuus hyvän hoidon saamiseksi on tärkeää, koska sairastunut itse ei yleensä pysty/kykene/jaksa/ymmärrä vaatia parasta mahdollista hoitoa sairauteensa. Prosessi on väsyttävä, mutta palkintona siitä on elämänlaaduin paraneminen niin potilaalta kun läheisiltäkin.
      Kehotan kääntymään erikoistuneen lääkärin puoleen. Lisäksi kannattaa hakea vertaistukea potilasyhdistyksistä. Googleta sanalla dementiayhdistys, sieltä löytyy.

    • PikeB

      Ensinnäkin toivotan voimia uuteen elämään sopeutumisessa koko perheellenne. Kannattaa muistaa että alku on kaikissa sairauksissa henkisesti raskainta.

      Synteettisten lääkkeiden lisäksi myös ruokavaliota kannattaa seurata. Silläkin saattaa olla vaikutusta taudin etenemiseen. Googlaamalla löytyy artikkeleita aiheesta. Tälläinen tuli ensimmäisenä vastaan: http://www.parsakaali.fi/page_1237298561864.html

    • Ihmettelen, että lääkitys aloitettiin miehellenne ilman että kuvauksissa nähtiin mitään joidenkin tuollaisten muistitestien takia!Minun isälläni todettiin alkuvuodesta jonkilaisia muutoksia aivojen TT-kuvassa ja hän on 87.Hänellekin aloitettiin jonkinlainen lääkitys, mutta ei hän ainakaan vielä ole mennyt meidän mielestä sekavampaan suuntaan.Lääkäri olikin sanonut, että kestää n. 10v että tauti etenee aika hitaasti.Miten sitten Teidän miehenne kohdalla, joka on vielä nuori, niin tuollain lääke vaikuttaa ja ilman että kuvissa mitään näkyi.Minulla itsellä oli jonkinlainen epäily aivojen TT-kuvassa kasvaimesta, näkyi jo ns. latautuivia pesäkkeitäkin, mutta sitten parin kk:den päästä kun otettiin uusi magneettikuva, niin eipäs ollutkaan mitään.Lääkäri sanoi vaan että se oli artafaktailmiö kuvantamismenetelmässä.Nuo kuvauksetkin tuntuvat olevan aika epävarmoja.Erään tuttavan isällä oli kuvattu keuhkoja TT-rtg-kuvaus otettu, eikä todettu mitään 1kk ennen kun hän menehtyi(86v).Elikä mikään ei ole kovin varmaa.Mutta kyllä kysyisin Teidän sijassanne vielä niistä lääkkeistä lääkäriltä, että ovatkohan ne ihan sopivia, kun kerran tilanne on pahentunut noin lyhyessä ajassa.Ei minun isäni kohdalla ole tuollaista vielä ainakaan tapahtunut, vaikka lääkäri sanoi, että Alzheimerin tautia olisi.Muuten TV:stä tuli helmikuussa YleTeemalta dokument. jossa olisi Sveitsissä tiedemiehet kehittäneet jonkun aivan uuden lääkkeen Alzheimerintautiin, se uudist hermosoluja.Näytettiin TV:ssä kuinka koehiiret, joille lääkettä annettiin, niin niiden muisti parani aivan entiselleen.Kysykääpä tätä lääkäriltänne, jos sitä saisi Suomeenkin jotenkin.Onnea Teille ja miehellenne ja hyvää kevättä!

    • delafonte

      samat oireet löytyy nuoremmiltakin
      -suolistohiivan ylikasvu
      -suolisto bakteerien ylikasvu/ristiriita
      -kohonnut verenpaine
      -paniikki (tiedostettu)eli ymmärtää hädän liian
      tarkkaan
      -suositttelen rentoutumista musiikkkia e-epa

    • hoitaja siellä

      Onko puolisosi ollut geriatrisella osastolla tutkimuksissa ja onko geriatri määrännyt lääkkeet! Heillä on se tuorein tieto ja osaaminen.
      Älä jää yksin asian kanssa, on yhdistyksiä, joissa saa henkistä apua eikä paini yksin asioiden kanssa.
      Ja kannattaa ottaa kaikki apu vastaan, mitä on tarjolla.
      Kaunista kevättä ja aurinkoa teille, ulkoilkaa auringossa.

    • Alzhimeräidin tytär

      Kyllä minun äidillä todettiin kuvissa pikkuaivojen surkastuma, joten jos miehelläsi ei näin ole on minun mielestä lääkitys väärin. Vaatikaa toisen lääkärin mielipide. Kukapa ei nyt unohtelisi tavaroita ja asioita. Äitini kuitenkin lakkasi hoitamasta itseään, syömästä itse, siis laittaa ruokaa ja ei osannut enää liikkua kaupungilla.

    • perhonen

      Omalla isoisälläni oli myöskin tuon lääkityksen kanssa ongelmia,kun siitä loppui teho.Hänelle tuli harhoja ja käytös rupesi muuttumaan aggressiiviseksi.Muistaakseni lääkitys saatiin tasapainoon,mutta en nyt vaan muista lääkkeen nimeä.

      En oikein osaa sanoa sinulle muuta ,kuin että voimia jaksamiseen ja toivottavasti saatte asiat lääkityksen kanssa kuntoon.

    • lähihoitaja/muistihoitajaop...

      Oletteko aivan varma että kyseessä on alzheimer,kun pään kuvauksissakaan ei löytynyt mitään.tehtiinkö hänelle cerad-testi.se on luotettava. muistihäiriöihin on erilaisia lääkkeitä,hankkiutukaa neurokirurgille ja uusiin tutkimuksiin.sekavuus,näköhäiriöt voi johtua vaikka kasvaimesta.en halua pelotella mutta kaikkivaihtoehdot täytyy ottaa huomioon.

      • ylempänä totesin

        Alzheimerin tauti todetaan pään CT-kuvan, kliinisten tutkimusten, laboratoriokokeiden ja muistitestien perusteella. Jos pään CT:ssä ei näy mitään, kyseessä jokin muu dementian muoto kuin Alzheimer.


      • Vaimo,,,

        lääkitys pelkästään röntgen kuvan perusteellä. Nyt on sitten tehty tarkempia tutkimuksia ja toivottavasti oikea lääkitys löytyy. Missään tapauksessa emme olisi pystyneet elämään jos hän olisi käyttänyt hänelle aiemmin määrättyjä lääkkeitä. Mielummin hidas höperöityminen, kun eläminen lääkeharhaisen kanssa, esim. että vessaa vedettäessä vesi alkaakin kuohuta yli laitojen tai sitten keskellä yötä herääminen hirmuisessa raivo tilassa. Kasvain asiakin on otettu huomioon kyllä, mutta hänellä on suvussa useammallakin juuri tätä dementia taipumusta.


    • hexu

      Olet näemmä saanut paljon palautetta jota en kaikkea jaksa lukea.Voi olla kertausta mutta:Ole yhteydessä muistiliittoon.Sieltä saat hyödyllisiä neuvoja.Paikalliset yhdistykset auttavat ja opastavat.Vertaistuki on hyödyllistä ja tapauksessasi tieto ei lisää tuskaa vaan helpottaa tulevan käsittelyä.
      Terveydenhoitoalalla on erittäin kirjavaa toimintaa
      kun Alzheimer on kyseessä.(Tiedotus ja opastus).
      Kannattaa olla aktiivinen ja kysellä.
      Voimia teille !!!

      • Omainen

        Minun molemmilla vanhemmilla on AT havaittu parin viime vuoden aikana. Ehdottomasti paras lääkäri joka opettaa Suomessa erikoislääkäreille muistiasiaa on Diacor/Mervi Kähönen-Väre tai Erkinjuntti on toinen. Hän kuulemma lähinnä työikäisiä hoitaa. Mervi enempi eläkeläisiä.
        Esim äitini diagnoosi maksoi pikkuisen alle 1000€ (2 tunnin lääkärissä käyntiä vahvakenttämagneettikuvaus labrat). 8 päivää ja diagnoosi varma. Exelon palautti harhaisen äitini normaaliksi noin kuukaudessa. Uskokaa mua toi Mervi on todennäköisesti paras alallaan Suomessa.


      • tytär 58
        Omainen kirjoitti:

        Minun molemmilla vanhemmilla on AT havaittu parin viime vuoden aikana. Ehdottomasti paras lääkäri joka opettaa Suomessa erikoislääkäreille muistiasiaa on Diacor/Mervi Kähönen-Väre tai Erkinjuntti on toinen. Hän kuulemma lähinnä työikäisiä hoitaa. Mervi enempi eläkeläisiä.
        Esim äitini diagnoosi maksoi pikkuisen alle 1000€ (2 tunnin lääkärissä käyntiä vahvakenttämagneettikuvaus labrat). 8 päivää ja diagnoosi varma. Exelon palautti harhaisen äitini normaaliksi noin kuukaudessa. Uskokaa mua toi Mervi on todennäköisesti paras alallaan Suomessa.

        Kyllä sitä terveyskeskuksessakin osataan, minullakin molemmat vanhempani sairastuneet (isä kuollut jo kaksi vuotta sitten)ensin omalääkäri teki testit ja määräsi kuvauksiin, sitten geriatri, tutkimusten jälkeen määräsi Exelon-lääkityksen, äitini myös hyvin harhainen, harhat katosivat, muuten sairaus tietysti etenee.


      • Vaimo,,,
        Omainen kirjoitti:

        Minun molemmilla vanhemmilla on AT havaittu parin viime vuoden aikana. Ehdottomasti paras lääkäri joka opettaa Suomessa erikoislääkäreille muistiasiaa on Diacor/Mervi Kähönen-Väre tai Erkinjuntti on toinen. Hän kuulemma lähinnä työikäisiä hoitaa. Mervi enempi eläkeläisiä.
        Esim äitini diagnoosi maksoi pikkuisen alle 1000€ (2 tunnin lääkärissä käyntiä vahvakenttämagneettikuvaus labrat). 8 päivää ja diagnoosi varma. Exelon palautti harhaisen äitini normaaliksi noin kuukaudessa. Uskokaa mua toi Mervi on todennäköisesti paras alallaan Suomessa.

        Kirjoitan Mervi Kähönen-Väreen nimen muistiin. Diacor on kait Helsingissä?


      • tiedon haluinen

        ymmärtääkö dementiaa sairastava itse että hän ei ole kunnossa


      • että ei muista
        tiedon haluinen kirjoitti:

        ymmärtääkö dementiaa sairastava itse että hän ei ole kunnossa

        Meillä miehen sairaus on edennyt tasaisen hitaasti. Oli äskettäin MMSE-testissä ja tulos 21 pistettä, edellinen vuosi sitten 23p. Yleensä hän on sitä mieltä, ettei hänen muistissaan ole mitään vikaa ja minä olenkin se, joka ei ymmärrä, eikä muista mitään. Jos on joku tärkeä asia tai meno,niin sitten pyytää kirjoittamaan muistilapun, ettei unohda. Esim. tänäiltana teippailtiin "Ei saa syödä"-lappuja keittion kaappien ja jääkaapin oviin, kun aamulla mennään kokeisiin. Lääkitys on ollut nyt noin 4 vuotta ja hänen mielestään aivan turhaan kun ei ole mistään kipeä! Harhoja on ajoittain, joskus tuntuu kuin hän kertois uniaan. Näitä outoja juttuja tapahtuu usein silläaikaa,kun olen pois kotoa.Fyysisesti hyväkuntoisena puuhailee jatkuvasti ja toki ihan asiallisesti,mutta paljon niitä pieniä "virheitäkin" tulee.Niitä sitten paikkailen.


    • eevatellervo

      Kyseessä nykyisin 88-vuotias anoppini.
      Hän sairastui n.4-vuotta Alzheimeriin tai me lasten perheet huomasimme miten muistamaton meidäm mummo onkaan ukin kuoleman jälkeen 2005.Häneltä ei silloin onnistunut mitkään pankki,kauppa ym.. asiat.
      Johtuen varmaankin suureksi osaksi ,että ukki oli kaiketi jo"hoivannut" häntä meiltä salaa tai huomaamattaan,Anopille tehtiin testit ja häneltä kuvattiin myös pää josta löytyi syy hän oli sairastunut kyseiseen tautiin.Hänelle annettiin ensin yhtä lääkettä lisättynä mielialalääkkeeseen sillä mentiin jonkin aikaa melko hyvin .Lisättiin toinen lääke joka antoi taas toimintakykyä lisää.
      Puhun tilanteesta että hän asuu vielä yksin hänellä käy kotioito kolme kertaa päivässä ,ruoka sauna ja kerhotoimintaa lisäksi.Lapset ovat vuoronperää viikonloppuisin hänen seuranaan.
      Viikolla minä ja mieheni hoidamme hänelle kauppa,pankki,lääkäri ym.. asit.Tähän asti olemme tulleet sanoisinko lääkkeiden ansiosta jotenkuten toimeen.Nyt on alkanut tulla harhoja lisääntyvästi puhelinsoittoja korvaan ovien takana on alinomaan väkeä häntä kutsutaan tanssiin ja laulamaan milloin mitäkin.Hänelle on aloitettu lääkitys hairaisuuden estämiseksi lääkettä on mennyt nyt viikko ja tuntuu lisäävän hänen kierroksia.Mutta toivomme että päästä häviäisivät puhelinsoitot.
      Tauti tässä tapauksessa etenee ja aika on rajallinen ,mutta lääkäri sanoi hänelle 2005 rouva teillä on ainankin n.2-4 vuotta aivan hyvää aikaa.
      Joten sanoisin että kannattaa ehdottomasti vaihdattaa lääkkeitä, saattaa löytyä vielä hyvät ja sopivat lääkkeet ja hyvä elämänlaatukin.

    • Vaimo,,,,,

      kaikille teille vastanneille. Sain paljon hyviä neuvoja tässä asiassa mikä on minulle uusi. Toivottavasti saadaan sopivat lääkkeet tällä viikolla ja käytännön järjästelyt kannattaa todellakin pitää mielessä.

      • Th1 bakteereista

        Täällä toisessa osiossa on mielenkiitoinen teoria ulkomaisin tutkimuksin, että eräs aivorauppeumaa aiheuttava bakteeri olisi keuhkoklamydia eli Chlamydophila pneumoniae. Nämä bakteerit aiheuttavat matala-asteisen kroonisen tulehduksen. Asia oli niin mielenkiintoinen, että pyysin ottamaan ALZ äidiltäni tämän kokeen ja tulos oli, että hänellä on krooninen keuhkoklamydia. Ennen todellista romahtamista ALZiin hän oli sairastanut sitkeätä yskää ainakin kerran vuodessa, jota ei lääkitty antibiootein kovin usein, vaan yskänlääkkein ja aina nimikkeellä "bronkiitti". Viimeisen tosi sitkeän yskän lämpöineen jälkeen hän kaatui tiheeään moneen kertaan. Pelkäsi yksinoloa, pelkäsi mennä ulos, ei syönyt,vaan naposteli sitä sun tätä ja valitti ettei osaa laittaa enää ruokaa. Ei jaksanut hoitaa asioitaan, valitti masennusta. Eräällä kerralla kaaduttuaan hän löi päänsä pahasti, mutta väitti ettei siihen satu vaikka verinen kuhmu oli mahtava, joten lääkäri ei jostain syystä painostanut kuvaukseen. Kuvaus tehtiin paljon myöhemmin, jolloin syy tuli selville. Nyt otetuissa kokeissa hänen tulehdusarvonsa ilmoittavat tällaisesta hiljaisesta tulehduksesta ja kokonaiskolesterooli oli suositusrajan alapuolella reilusti. Aivot tuottavat kolesteroolia, jota käytetään hermovälittäjäaineiden vapauttamiseen. Iowa State Universityn tutkimuksien mukaan alhainen kolesteroli ja masennus kulkevat yhdessä. Ikääntyneillä matala kolesterooli näyttää lisäävän aivohalvauksen riskiä. Kolesterooli on aivoja suojaava aine. Joten ennekuin alatte käyttämmään kolesterolilääkitystä eli statiineja, mittauta kolesterolisi. Ja jos käytät, käytä myös omega-3 rasvahappoja sen etyyliesteri muotoa. Alfalipoeenihappo on suositeltavaa ainakin ulkolaisten lääkärien mukaan alz ynnä muille dementia potilaille. Siinäkin sitä pitäisi olla tasaisesti veressä eli kolmen tunnin välein. Tällainen ottaminen ei useinkaan toimi muistihäiriöisillä. Hyvä kun muistavat ne kymmenen lääkettä dosetissa. www.cpnhelp.org/ www.marshallprotocol.com/


    • Vaimo,,

      Helmikuussa kirjoittelin mieheni lähes toivottomasta tilanteesta ja kuinka lääkkeet, kahdet eri sorttiset vain pahensivat todella pahasti tilannetta hänen kohdallaan.
      Saimmekin sitten ajan ihan oikealle neurologille ja mangneetikuvaus tehtiin ja löytyihän sieltä hippokampuksesta vikaa.
      Neurologi antoi uudet lääkkeet ja tällä hetkellä mies on kuin uudesti syntynyt verrattuna siihen mihin hän oli luisumassa. Joskus etsitään silmälasia, mutta esim. nimimuisti on palautunut reippaasti ja kaikki muukin sönkötys mitä aiemmin oli. Painon lasku on pysähtynyt ja ruokahalu on hyvä, samoin mieliala.
      Tässä nyt nähdään, että ei kannata heittää toivoa, vaan jostain sittenkin saattaa löytyä juuri tälle ihmiselle se oikea lääkitys.
      Miehen lääke on: EBIXA, siis hänelle sopiva.

      • jostain,

        mielessä, että miten siellä on mennyt....Mukava kuulla, että paremmin.
        Meillä äiti saatiin nyt vasta kokeilemaan (taisi olla Exelon) laastaria. Vaikka resepti on ollut kirjoitettuna jo puolivuotta valmiina, hän ei ole halunnut aikaisemmin vaihtaa lääkitystä. Vaikutusta ei vielä tiedetä. Lisäksi hän sai rauhoittavia tabletteja, jotka hän ottaa tarvittaessa.


      • lähäri nro2
        jostain, kirjoitti:

        mielessä, että miten siellä on mennyt....Mukava kuulla, että paremmin.
        Meillä äiti saatiin nyt vasta kokeilemaan (taisi olla Exelon) laastaria. Vaikka resepti on ollut kirjoitettuna jo puolivuotta valmiina, hän ei ole halunnut aikaisemmin vaihtaa lääkitystä. Vaikutusta ei vielä tiedetä. Lisäksi hän sai rauhoittavia tabletteja, jotka hän ottaa tarvittaessa.

        Lääkettä exelon saa siis kolmessa muodossa suun kautta liuos ja tabletti ja laastari. Laastari hyvä jos syö vain vähän. Lääke saattaa antaa vatsaoireita. Ebixa on toinen yleinen lääke.


    • voimia :::::))(((

      minun isälläni todetiin joku vuosi sitten vuoden alussa ja oli 65 v ja kuoli heti puolen vuoden pästä eli siihen ei mitkäään lääkkeet auta kun yleiskunto heikkenee samalla ja tauti valitettavasti etenee vauhdilla ..

    • apteekistasaasuomesta

      Taas täälläkin noita nettipillereitä kauppaamassa mitä lie saa toista mitä tilaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe