Kiusaajan

vanhemmat ajatelkaa!!!!

Näissä kouluampumistapauksissa on jotkut syyllistäneet pojan vanhempia. Jos jotai pitää syyttää niin, niiden kiusaajien vanhempia.
Miksi ette halua uskoa lastanne kiusaajaksi?Olen ollut palaverissa jossa on käsitelty aihetta. Kiusaajan vanhemmat kiisti kaiken ja väitti että heidän poikaa mustamaalataan.Onneksi oli muita aikuisia todistajia,siltikään eivät halunneet uskoa. Itse häpeäisin silmät päästä jos lapseni kiusaisi jotain toista. Tuntuu että mitä ennemmän tehdään töitä,sitä vähemmän tunnetaan omien lasten hätää.Joka ilmenee usein toisten kiusaamisena. Nimim.kokemusta on. Toivottavasti joku ottaa itseensä ja ajattelee miten kiusaaminen vaikuttaa pieniin lapsiin.

13

1045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaako?

Enpä ole aivan samaa mieltä. kenenkään syyttäminen ei asiaan apua tuo. Toki se on totta, että monen on vaikea uskoa siitä omasta lapsestaan mitään pahaa.

Sen sijaan ihmisten pitäisi oikeasti enempi välittää kanssa ihmisistään, eikä miettiä aina vain itseään. Nykyään oletetaan yhteiskunnan hoitavan kaikki asiat, ja sillä tavalla siirretäänv yhteinen vastuu pois itseltään.

Voi esimerkiksi tarjota omaa apuaan perheille joissa tietää lapsen olevan paljon töissä ja lapsen yksin kotona. Pelkästään se, että arvostelee toisia heidän ratkaisuistaan ei ketään auta.

• pikkasen oot pihalla...sori

Eihän nyt ketään syyllistetä...haloo. Toki itsekin tiedät että on koulukiusaamista juma ollut jo kautta aikojen, miksi mistä johtuu...oletan että kaveriporukasta se syntyy, halutaan näyttää että ollaan niin rohkeita...jos minä tietäisin että lapseni on koulukiusaaja ni...sen jälkeen ei kyllä enään olsisi..todellakaan. Ja mä olen 5 lapsen äiti...en jättäisi asiaa siihen, en todellakaan, ketään ei kiusata, ei nyt eikä koskaan...

• selkeästi luki
        pikkasen oot pihalla...sori kirjoitti:

Eihän nyt ketään syyllistetä...haloo. Toki itsekin tiedät että on koulukiusaamista juma ollut jo kautta aikojen, miksi mistä johtuu...oletan että kaveriporukasta se syntyy, halutaan näyttää että ollaan niin rohkeita...jos minä tietäisin että lapseni on koulukiusaaja ni...sen jälkeen ei kyllä enään olsisi..todellakaan. Ja mä olen 5 lapsen äiti...en jättäisi asiaa siihen, en todellakaan, ketään ei kiusata, ei nyt eikä koskaan...

Että pitäisi ennemmin syyllistää... jne.

Enkä todellakaan väittänyt, että asiaa siihen pitäisi jättää jos joku kiusaa.

En oikein päässyt ihan selville viestisi punaisesta langasta, mutta olen kyllä kiusaamisiin joutunut monesti puuttumaan, sitä en jätä tekemättä. Joten sen asian suhteen voit rauhassa hengittää.

Enkä oikein usko ihan pihalla olevani, olisivat varmaan töistä laittaneet pihalle jo aikoja sitten. Lasten kanssa työskennellessä, kun aika tarkkaan tsekkaavat millainen ihminen on:)

• ymmärsit varmaan
        pikkasen oot pihalla...sori kirjoitti:

Että tarkoitin vanhemman olevan töissä;)

• kolmen äiti

Eli meillä 3 poikaa. Vanhin on koulukiusattu, toinen on kaikkien kaveri ja puolustaa heikompiaan (eli mielestäni jonkin sortin sankari), sekä nuorin on se koulukiusaaja.
      Vanhimmalla ja nuorimmalla asperger eli ei tietoakaan sosiaalisista taidoista.
      Vanhin on itse erittäin avoin ja kertoo näistä kiusaamisista minulle ja opettajakin näihin kiinnittänyt huomiota ja aina asiat selvitetty. Olen tyytyväinen, samoin poikani. Parista kiusaajasta tullut kaverita selvittelyn jälkeen!!

Kiusaaja sitten? Opettaja tuntuu "hyväksyvän" pojan käytöksen. Eli asioihin ei koulusta puututa, ellei toisen lapsen vanhemmat ilmoita erikseen koululle. Silloin opettaja kertoo kotiin että tätä kun on jatkunut jo pitemmän aikaa. Keskustelen pojan kanssa vakavasti ja lopettaakin siihen paikkaan kiusaamisen, mutta kyllä pojalle tuntuu joka vuosi löytyvän uusi uhri.
      Kotoa käsin kun on todella vaikea nähdä sitä koulu maailmaa. Toivoisin opettajalta sen verran aikaa, että ehtisi kotiin ilmoittamaan, HETI kun poika kiusaa toista.
      Eli en yhtään ihmettele jos joku vanhempi ei usko lastaan kiusaajaksi, kun koulujen ja kodin yhteistyö rajoittuu vanhempien ilmoitusvelvollisuuteen!!!

• opekope

...ainakaan nykyään! Meidän koulussa menee joka ikinen viikko tiedote kotiin. Sellainen kodin- ja koulun väliseen tiedottamiseen tarkoitettu ja suunniteltu. Siihen kirjataan niin hyvät kuin huonommatkin uutiset.
        Eikä meillä todellakaan odoteta edes sitä viikkoa vaan välittömästi soitetaan kotiin, jos jotain konfliktia on tapahtunut tai muuta, josta on vanhempien syytä välittömästi tietää.

Ja käytäntönä on myös se, että oppilas joutuu ITSE soittamaan ja kertomaan mitä tuli tehtyä. Ei siis odoteta, että hän koulun jälkeen sepittää kotona oman versionsa, vaan samana koulupäivänä rehtorin tai luokanvalvojan läsnäollessa puhelimessa kertoo tapahtuman. Tämä on oppilaalle aika kova paikka. Ainakin suurimmalle osalle. Tehoaa aika hyvin. Paatuneemmat on sitten asia erikseen... Heihin ei näytä tehoavan mikään. Tahtovat jatkaa vain samoja latujaan. Tosin ei koulussamme silloinkaan käsiä nosteta pystyyn. Sitten edetään virallisessa järjestyksessä. Oliko se nyt sitten poliisi vai sosiaaliviranomainen... en oikein tiedä kun en ole niin pitkälle itse joutunut koskaan menemään. Mutta esim. rehtori on. Ja ehkä nuo ilmoittelut sitten ovatkin jo rehtorin asia.

• ovat pirun keksintö
        opekope kirjoitti:

...ainakaan nykyään! Meidän koulussa menee joka ikinen viikko tiedote kotiin. Sellainen kodin- ja koulun väliseen tiedottamiseen tarkoitettu ja suunniteltu. Siihen kirjataan niin hyvät kuin huonommatkin uutiset.
        Eikä meillä todellakaan odoteta edes sitä viikkoa vaan välittömästi soitetaan kotiin, jos jotain konfliktia on tapahtunut tai muuta, josta on vanhempien syytä välittömästi tietää.

Ja käytäntönä on myös se, että oppilas joutuu ITSE soittamaan ja kertomaan mitä tuli tehtyä. Ei siis odoteta, että hän koulun jälkeen sepittää kotona oman versionsa, vaan samana koulupäivänä rehtorin tai luokanvalvojan läsnäollessa puhelimessa kertoo tapahtuman. Tämä on oppilaalle aika kova paikka. Ainakin suurimmalle osalle. Tehoaa aika hyvin. Paatuneemmat on sitten asia erikseen... Heihin ei näytä tehoavan mikään. Tahtovat jatkaa vain samoja latujaan. Tosin ei koulussamme silloinkaan käsiä nosteta pystyyn. Sitten edetään virallisessa järjestyksessä. Oliko se nyt sitten poliisi vai sosiaaliviranomainen... en oikein tiedä kun en ole niin pitkälle itse joutunut koskaan menemään. Mutta esim. rehtori on. Ja ehkä nuo ilmoittelut sitten ovatkin jo rehtorin asia.

ja helvetillinen vitsaus, roviolle kaikki ja ilmoitus lastensuojeluun.

• viivavedessä
        ovat pirun keksintö kirjoitti:

ja helvetillinen vitsaus, roviolle kaikki ja ilmoitus lastensuojeluun.

Joissain kiusaamistapauksissa on kyse siitä, että perheissä on erilaiset tavat puhutella toisia ja "laskea leikkiä". Kun aletaan syytellä kiusaamisesta, saattaa toinen perhe jumittua asemiin oman lapsen puolelle. Sitten on syyttelyn ja leimaamisen kierre valmis, eikä kiusaamisesta tule loppua.

Kannattaisi yleensä miettiä, että onko kiusaaja tarkoittanut kiusata vai ei. Ja vaikkei olisi tarkoittanut kiusata, kiusattu voi silti tuntea olonsa epämukavaksi tietysti sävystä, tavasta puhua tms. Tällöin kiusaajan pitää oppia ottamaan huomioon se, että kaikille ei voi tuputtaa omaa näkemystään "normaalista" kanssakäymisestä, vaan jos huomaa, että joku pahoittaa mielensä, voi sen jälkeen ryhtyä huomioimaan tätä kaveria hieman silkkisemmin hansikkain, ihan ystävällisyydessä.

Tässä on resepti hyvään kanssakäymiseen. Se vaatii joustoa kaikilta osapuolilta, mutta sitähän ihmisten välinen oleminen on - hioutumista särmiltä toinen toisiaan huomioiden. Kiusaaminen on joskus tilaisuus oppia sekä kiusaajalle että kiusatulle, että miten tuo omia tuntemuksiaan esiin ja millaisia sanoja käyttää kenenkin kanssa.

• kokemusta, valitettavasti

Kuitenkin vielä kurjempaa sikäli, että vaikka meidän tyttö itse kertoi opettajalle kiusaamisesta ja me vanhemmat puhuttiin siitä opettajan kanssa, niin hän ei ilmoittanut kiusaajan vanhemmille yhtään mitään! Kun vihdoin itse otin yhteyttä kiusaajan äitiin, hän ei voinut uskoa tyttönsä kiusaavan ketään, kun koulusta ei ollut sellaista tietoa tullut. Yritä siinä sitten vakuuttaa, että kyllä sitä jatkuvasti tapahtuu, ja itsekin olen kerran sattunut sitä näkemään. Opettaja puolustautui sillä, että ei voi ilmoittaa vanhemmille sellaista, mitä ei ole itse nähnyt, mutta kyllä minä opettajana olisin varmasti ilmoittanut vanhemmille ainakin, että teidän tytön väitetään usein kiusaavan toisia, kun aikuisen silmä välttää.

Nyt tyttö on jo ylemmillä luokilla, mutta vieläkin harmittaa, että ei osattu silloin ekaluokan aikana vaatia koululta tiukempaa suhtautumista noihin kiusaamisiin. Ei ole kiusaajankaan etu, että sen pelin annetaan vain jatkua, ja kiusatulle se tekee koko koulunkäynnin vaikeaksi ja vastenmieliseksi.

• kolmen äiti vielä
        opekope kirjoitti:

Kuulostaa ihan unelmien koululta lapsia ajatellen.
        Meidän lasten koulussa on vuodessa 2 vanhempain varttia! Ja siihen se yleensä jää...
        Paremminhan ne vanhemmat voivat puuttua asioihin jos ne ovat tiedossa!

• ellei vanhemmat

Murhaajakin saa puolustuksen, miksi lapsi ei saisi, vaikka olisikin kiusaaja.

Kiusaajan vanhemmat ovat typeriä, mikäli kieltävät tosiasiat, sillä silloinhan he eivät voi auttaa lastaan.

Itse olen ollut tilanteessa jossa lasten tavallinen riitely yritettiin vääntää koulukiusaamistapaukseksi. Onneksi oikeusmurhaa ei tapahtunut.

• tapaus.

Erään tuttavani tytär opiskeli amk:ssa ja siellä esiintyi kiusaamista, johon sisältyi uhkailua sekä fyysistä väkivaltaa. Asia eteni niin pitkälle että tuttavani tytär päätti jäädä pois koulusta, tätä tuttavani ei niellyt vaan meni koululle ja "käsitteli" asian: otti kiusaajaa kurkusta kiinni ja nosti seinälle. Kuset tulivat kirjamellisesti housuun ja itku silmään, sakothan siitä tuli, mutta kiusaaminen loppui siihen. (Kiusaaja maksoi myös sakot) Että tällainen tapaus.

• vapaa ajallakin

tytär rupesi saamaan äkisti kiusaus/ahdistelua
      parhaan kaverin ansiosta.ensin keverit.net sinne voi kirjoittaa henkilö kohasia tietojaan ym kuvia ja mielipiteitä.yksi ainut oppilas voi pilata jutun .laittamalla kaille yleisesti luettavaksi kiusaus ahdistelut parhaammasta päästä-sika-possu-läski-huo.jne
      pitää tehdä seeaiset säännöt joka mokaa PYSYKÖÖ KOULULAISILLE SUUNNATUISSA JUTUISSA ULKOPUOLELLA.
      JA HUOLTAJALLE KERROTTUANI,SAAN TIETÄÄ.KIUSAAJAN ÄITI KERTOO ETTEI HÄNTÄ KIINNOSTA PUUTTUA TYTTÄRIEN RIITOIHIN.KETÄ KIINNOSTAA UHATAAN ANTAA TURPAAN sekö ratkaisu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      72
      4657
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      71
      4449
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2977
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      73
      2873
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      22
      2186
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      58
      2008
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1699
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      112
      1389
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1298
    Aihe