luulen että eräs tyyppi koulussani on skitsofreenikko. meillä on jotain yhteisejä tunteja, ja tekee pahaa katsoa kuinka hän on omassa maailmassaan omien tuntteitensa vankina. se on ihan selvää, ja minusta tuntuu pahalta miten joku on voinut ajautuu tollaseen tilanteeseen. miten voisin auttaa? kaikki pitää häntä ihan friikkinä, muttei kukaan muu huomaa samaa kuin minä.
miten auttaa?
13
1020
Vastaukset
- aassddjj
Tuo on aika paha, tuo skitsofreenikoksi leimaaminen. Skitsofrenia on vakava mielisairaus, eikä läheskään ainoa. Mistä päättelit hänen sairastavan juuri sitä? Tavallisen ihmisen on vaikea tietää mikä mielenterveyden häiriö on kyseessä. Joku häntä varmaan vaivaa, mutta onko se skitsofrenia, masennus vai mikä, siitä ei varmaan ole varmuutta. Voisit yrittää ystävystyä ja jutella hänen kanssaan.
- aassddjj
Skitsofrenia puhkeaa yleensä nuoruudessa tai varhaisaikuisuudessa, mutta poikkeuksiakin luultavasti on. Skitsofrenia on pitkäaikainen sairaus, muistaisin että se on koko elämän jos kerran puhkeaa. Siihen ei ajauduta, ainakaan tietääkseni, mutta voihan olla että sillä luokkakaverillasi onkin jokin ihan muuta juttu, hänellä voi olla tavallisia murheita ja huolia, tai hän voi sairastaa myös tavanomaisempia mielenterveydenhäiriöitä kuten masennusta tai ahdistusta. :) Jos sinua häiritsee, niin mene juttelemaan hänelle ja kysymään mitä kuuluu. Hän voi myös olla niin yksinäinen, että on siksi ujo ja hiljainen.
- oiuyui
aassddjj kirjoitti:
Skitsofrenia puhkeaa yleensä nuoruudessa tai varhaisaikuisuudessa, mutta poikkeuksiakin luultavasti on. Skitsofrenia on pitkäaikainen sairaus, muistaisin että se on koko elämän jos kerran puhkeaa. Siihen ei ajauduta, ainakaan tietääkseni, mutta voihan olla että sillä luokkakaverillasi onkin jokin ihan muuta juttu, hänellä voi olla tavallisia murheita ja huolia, tai hän voi sairastaa myös tavanomaisempia mielenterveydenhäiriöitä kuten masennusta tai ahdistusta. :) Jos sinua häiritsee, niin mene juttelemaan hänelle ja kysymään mitä kuuluu. Hän voi myös olla niin yksinäinen, että on siksi ujo ja hiljainen.
Eli skitsofreniasta kärsivä voidaan saada lääkkeillä terveeksi.
Itse tauti ei ehkä koskaan häviä mutta oireettomaksi se saadaan. - aassddjj
oiuyui kirjoitti:
Eli skitsofreniasta kärsivä voidaan saada lääkkeillä terveeksi.
Itse tauti ei ehkä koskaan häviä mutta oireettomaksi se saadaan.Okei
- Lamento di Fata
Millaisia tunteita tämä tyyppi jauhaa? Kostoa? Murehtii menneitä? Surkuttelee yksinäisyyttä?
- girl16vee
mutta ei mulla skitsofrenia ollut
sehän voi olla ujo tai sillä on kotona jotai ongelmia tai muuten vaa miettii ásioita
toiset ihmiset on sellasii että ne miettii asioita syvällisemmin.- alottaja
mutta kyl se musta on aika selvää. tää henkilö kattelee ympärilleen ihan sekavana, hymyilee silmät pyöreinä eikä tunnu huomaavan mitänä mitä ympärillä tapahtuu. vaikee mennä juttelemaan, kun hän on niin epäsuosittu. ja kai se viihtyy yksin, siellä omassa maailmassaan. mutta eihän se oo tervettä..
- jeppis...
alottaja kirjoitti:
mutta kyl se musta on aika selvää. tää henkilö kattelee ympärilleen ihan sekavana, hymyilee silmät pyöreinä eikä tunnu huomaavan mitänä mitä ympärillä tapahtuu. vaikee mennä juttelemaan, kun hän on niin epäsuosittu. ja kai se viihtyy yksin, siellä omassa maailmassaan. mutta eihän se oo tervettä..
no ei tuo välttämättä mitään skitsofreniaa oo, tuskinpa on. ootko yläasteella vai missä? huh, kuulosti vähän multa. koita vaan ystävystyä..
- ....
jeppis... kirjoitti:
no ei tuo välttämättä mitään skitsofreniaa oo, tuskinpa on. ootko yläasteella vai missä? huh, kuulosti vähän multa. koita vaan ystävystyä..
aika ilkeetä haukkuu skitsoks.
- naiivia
alottaja kirjoitti:
vaihtoehtoja on monia. ehkä hän onkin huumeidenkäyttäjä.
- 16veegirl.
niin ei ne oo skitsofrenian oireita mun mielestä.
mä olin joskus EHKÄ samanlainen ylä-asteella kun mua kiusattiin mutta kyllä mä huomasin mitä ympärillä tapahtuu mutta mä vaa olin sillei "omissa maailmoissa" vaikka mä en sitä itse huomannu,mun opettaja sanoi mun äidille että mä olin joskus omissa maailmoissa välillä tunnilla.olin ihan ihmeissäni kun se sanoi niin.
tai jos sillä on epilepsia siinä on tollaset oireet että on niinku "omissa maailmoissa". - girl16vee
unohdin vielä sen mainita että nyt ei oo opettajat mitään sanonu että olisin "omissa maailmoissa" enkä tiiä edes olinko
kai mä olin vaa vähän mietteliäs mutta ei se tee kenestäkään skitsofreenikkoa.
musta se johtui mun kohdallani ujoudesta mutta nyt kun en oo enää ujo niin en ole ollut "omissa maailmoissa".eikös me kaikki olla vähän niinkuin tunteittemme vankeja varsinkin ujot ja jotkut muutkin ihmiset jos ne ei puhu omista asioistaan vaa miettii omissa oloissaan.
Onneks pääsin ujoudestani :) - ehkää
Hänellä voi olla masennusa pelkästään. Emt voi hänellä olla mielenterveydessä häikkää en mene vannomaan mitään
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 885516
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113047Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv892958Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232584Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328