Poljettava Singer...

...mistä käyttöohje?

Kovasti haluasin oppia ompelemaan poljettavalla Singer -ompelukoneella.
Taito ja ohjeet kuitenkin puuttuvat.
Osaisiko joku neuvoa, mistä löytäisin ohjetta?

Kiitti.

17

6967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaipaat

      Millaista ohjetta kaipailet? Hihna vaan paikoilleen ja langat pujotellaan ja eikun ompelemaan. Muuta kuin suoraa ei pysty poljettavalla ompelemaan, itsekkin haikailen sellaisen perään kun lapsena ja nuorena sillä ompelin, ei temputellut milloinkaan....

      • sähköisesti muutettu

        tarpeettomana. Sillä surauteltiin aikanaan purjeet, teltat jne.
        Senkun virta päällee ja menoksi. Pujotuskin idioottivarma. Huollon varmaan tarvinnee.


    • Helli-mummu

      Äidilläni on poljettava Husqvarna, jota olen käyttänyt. Ihan on toimiva ja nahkatyöt ompelee paremmin kuin uudet koneet. Pitää oppia tahti, että tulee hyvä ommel. Äidin malli on semmoinen, jonka saa piiloon pöytälevyn alle. Luulen, että ohjeet on hukassa monella, äiti ei oo nähny ohjeita tähän koneeseen koskaan. Äidin pappa toi sen amerikan matkalta kun tuli ilmeisesti Ruotsin kautta kotin. Mutta mielestäni poljettavan koneen käyttö ei oo hankalaa, rupeet vaan harjoittelemaan.

      • Anonyymi

        Hei..Vuosia myöhemmin..6/2022...Mulla ja Husqvarna, poljettava ja "masu"..
        Hyvin TOIMII..


    • poljettavan

      Husqvarnan ja kun vilkaisin ohjekirjaa, se on vuodelta 1917. Perusohjeet käsittelevät koneen öljyämistä, ylä- ja alalangan pujottamista ja erikoistallojen käyttöä.
      Jos olet koskaan käyttänyt n.40v. ja sitä vanhempia koneita. polkukone ei ole monimutkaisempi ja voit ihan rauhassa kokeilla. Se ei mene helposti rikki, vaikka jonkun langan väärin pujottaisitkin. Samat perusohjeet aloittamisessa ja kankaan kohdistamisessa. Itse meinaan usein antaa vauhtia sähkökoneelle siitä pikku renkaasta, vaikka ei tarvitsisi. Eli juuri ennen polkaisua käsi pyörälle ja vauhtia.
      Kysele yli nelikymppisiltä tuttavilta ja tuttavan tuttavilta, sillä he ovat varmasti joskus käyttäneet mummon polkukonetta. Heiltä saat apua.
      Kysele myös Martoista tai käsityökerhoista, he auttavat.

      • Helli-mummu

        Se kone on ikuinen. Onneks saan tään Husqvarnan itelleni, veljen entinen vaimo jo mietti mitä siitä sais..


    • Ei auta kuin kokeilla :)

      Minulla on Husqvarnan poljettavan ompelukoneen ohjekirja, vaikka koneeni onkin Singer.
      Koitan siitä katsoa noi öljyämisohjeet. Luulisi niiden olevan edes sinne päin samanlaiset :)

      Kerran koitin jo öljytä, mutta en tainnut ihan joka paikkaan öljyä laittaa, koska en saanut polkemalla konetta lainkaan liikkeelle. Käsin pyörittämällä hihna kyllä liikkuu, muttei neula.

      Minä en ole koskaan edes nähnyt kenenkään ompelevan poljettavalla koneella, joten olen aivan vihreä sen kanssa. Mutta koitan opetella. Haluan ommella koneellani turkkia, tavallinen ompelukone kun ei siihen pysty ollenkaan :)

      • pikku juttu

        Turkiksen ompelu vaatii oikeasti oman koneensa, suoratikkikoneella on turhauttavaa yrittää ommella hankalaa ja kallista materiaalia.

        Poljettava suoratikkikone on joka tapauksessa mainio laite, moneen käyttötarkoitukseen.


      • neulan

        liikkumattomuus siitä johtuvaa, että kone on säädetty puolausasentoon. Tikkakoskessa ainakin siellä pyörän keskellä pienempi pyörä, joka löysätään (käännetään vastapäivään), kun puolataan ja kiristetään (käännetään myötäpäivään), kun halutaan jälleen ommella.


      • ohjeeton

        Olisiko siitä ohjekirjasta mahdollista saada korvausta vastaan kopiota... löytyis tuo Husqvarnan poljettava kone vaan ei ohjekirjaa...


    • ...mistä hihna?

      Minäkin haluaisin päästä kokeilemaan vanhaa poljettavaa singeriäni. Muuten pitäisi olla kunnossa, mutta hihna on hapertunut ja katkennut. Mistäköhän löytyisi uusi tilalle?

      • vanha hihna mukaan ja mene lähimmälle suutarille. Sieltä olen itse saanut uuden vanhan tilalle.


    • Suvi.J.

      Yritän herättää keskustelua eloon kun juuri itse ostin huuto.netistä poljettavan Singerin vuodelta 1925 ja yllätykseksi mukana tuli alkuperäinen ohjevihkonen. Minulla koneen kanssa ongelmana myös se, että ommelta tulee kun käsin pyörittää pyörää, mutta kun polkee niin neula ei liiku. Vika ei ole ainakaan siinä että kone olisi puolausasennossa niinkuin joku edellä ehdotti, joten voisiko olla niin että hihna on vanhuuttaan venynyt niin löysäksi ettei se enää toimi? löysä se ainakin on...

      • MäMir

        Oisko mahdollista saada kopio käyttöohjeesta? Itelläni on tosi vanha singer, jossa puolakin on omanlaisensa pitkulainen n. 3cm kuin olisi tosi ohut lankarulla. Puolan pesäkin on aika erikoinen. Vuodesta ei ole tietoa. Ei sellainen joka käy nykyisiin koneisiin. Haluaisin saada alalangan pujotukseen ohjeet. Mieheni öljyttyä koneen se toimii muuten, mutta katkoo lankaa sekä alta että päältä. Ajattelin että oisko 1925 vuotisella singerillä samanlainen puola?


    • singerinonnellinen

      Hei

      täälähän näkyy monia singerin omistajia. Itsellä tuli taloon vuosimallin 1928 poljettava Singer :).
      Tässä säätöjä koetetaan ihmetellä ja huoltokirjaa ei ole. Hihna selkeästi kaipaisi rasvausta mutta millä ihmeellä sitä hihnaa saa rasvata?

    • -anne-

      Hihnan rasvaus ei näin äkkiseltään kuulosta kovin hyvältä idealta. Hmmm....eikös se sitten ala luistaa eikä ehkä pyöritä sitten sitä "vauhtipyörää". Suvi J:n kohdallakin tulisi mieleeni, että ehkä hihna vaan pyörii itsekseen tyhjää, mutta ei pyöritä tarvittavia 'rattaita' kun on niin löysä.

      • singer on hyvä merkk

        Mulla on ollut vanhaTikkakoski, harmi kun en matkaan ottanut muuttaessani. Löytyiskö jostain yliopiston kirjastosta käyttöohje tai sitten ota kone ja mene ompelukoneliikkeeseen sieltä olen löytänyt monet kerrat ohjeita koneen käyttöön,
        kun singer ryttyilyt, hyvin taas pelaa. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe