kysymys

hippahappa

Voiko tavallisessa sauvasirkassa olla mitään tautia? Ovatko ne myrkyllisiä, jne.? Voinko hankkia ihan huoletta sauvasirkan vai pitääkö varoa, ettei "myrkyty"?
Sori kun oon noin hysteerinen! ;O

10

1303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      myrkyllisiä:) itselläni juuri vietnamilaisia ja ovat muutaman kerran päässyt huoneessa kulkemaan vapaasti ja ei silti ole mitään kenellekkään tapahtunut:)

    • Jotkin kummitussirkka lajit ovat hyvinkin myrkyllisiä. Jotkin taas erittävät vain pahanhajuista ainetta, jota ne ruiskuttavat vihollisen päälle. Kummitussirkat voivat myös kantaa ihmisille vaarallisia bakteereja ja loisia. Suosittelen siis käsien pesua aina sirkkoihin koskemisen tai terraarion siivouksen jälkeen.

      Myrkyllisiä lajeja ei tietääkseni ole juuri tuotu Suomeen. Ulkomailla taas suosittu laji on esimerkiksi Oreophoetes peruana (perunsauvasirkka), joka erittää kinoliinia, joka on ihmisille myrkyllinen aine. Sen sijaan Suomessa on myrkytöntä tai vain lievästi myrkyllistä ainetta erittäviä lajeja, kuten Eurycantha calcarata (okapiru) ja Pseudophasma acanthonota.

      Tässä vielä sinulle pari linkkiä niin pääset alkuu kummitussirkkojen hoidon opiskelussa:
      http://www.createphpbb.com/kummitussirkatf/
      http://www.sirkat.net/

      • hippahappa

        onko tavallisessa ruskosauvasirkassa (carausius morosus) mitään tämmöistä myrkyllisyyttä/loisia/pahanhajuista ainetta?


      • vivi
        hippahappa kirjoitti:

        onko tavallisessa ruskosauvasirkassa (carausius morosus) mitään tämmöistä myrkyllisyyttä/loisia/pahanhajuista ainetta?

        ei ole :) :D


      • Tii.nu
        hippahappa kirjoitti:

        onko tavallisessa ruskosauvasirkassa (carausius morosus) mitään tämmöistä myrkyllisyyttä/loisia/pahanhajuista ainetta?

        Bakteereja ja loisia voivat jokainen lemmikkieläin kantaa ja siirtyessään ihmiseen ne voivat aiheuttaa tulehduksen. Suosittelen siis käsien pesua sirkkoihin tai niiden ulosteisiin koskemisen jälkeen!


      • hippahappa
        Tii.nu kirjoitti:

        Bakteereja ja loisia voivat jokainen lemmikkieläin kantaa ja siirtyessään ihmiseen ne voivat aiheuttaa tulehduksen. Suosittelen siis käsien pesua sirkkoihin tai niiden ulosteisiin koskemisen jälkeen!

        Mutta aion kerätä kakat pois muovihanskoja käyttäen... :D varmuuden vuoksi...
        Ja pesen VAAARMUUDEN VUOKSI kädet siitä huolimatta... =)
        Ja sirkkoihin en aio turhaan koskea, mitä on onneksi mahdollista, sillä ne stressaantuvat siitä=)
        Hankin sirkkoja maalla eläviksi akvaariokaloiksi,
        niinkuin asenteella: saa katsoa, muttei koskea.
        =)


      • hippahappa
        hippahappa kirjoitti:

        Mutta aion kerätä kakat pois muovihanskoja käyttäen... :D varmuuden vuoksi...
        Ja pesen VAAARMUUDEN VUOKSI kädet siitä huolimatta... =)
        Ja sirkkoihin en aio turhaan koskea, mitä on onneksi mahdollista, sillä ne stressaantuvat siitä=)
        Hankin sirkkoja maalla eläviksi akvaariokaloiksi,
        niinkuin asenteella: saa katsoa, muttei koskea.
        =)

        Millainen tulehdus voi tulla ja millaisia loisia?Jonkunlaisia matojako? =O
        Huhhuh, inhooooooon matoja =(


      • hippahappa kirjoitti:

        Millainen tulehdus voi tulla ja millaisia loisia?Jonkunlaisia matojako? =O
        Huhhuh, inhooooooon matoja =(

        Varmaahan se ei ole, että ne kantaisivat jotain, mutta se on kuitenkin mahdollista, aivan kuten minkä tahansa muunkin lemmikkieläimen kohdalla. Esimerkiksi leopardigekot ja akaattikotilot voivat kantaa sairauksia aiheuttavia bakteereja, yhtä hyvin niitä voi olla kissoissa ja koirissakin.

        En usko, että suojakäsineet ovat tarpeen. :) Riittää kun muistat olla laittamatta sormia suuhun ennen kuin olet pessyt kädet.

        Elistölle vieraat bakteerit voivat aiheuttaa esimerkiksi ruokamyrkytyksen kaltaisia oireita ja suolisto-oireita.


      • hippahappa
        Tii.nu kirjoitti:

        Varmaahan se ei ole, että ne kantaisivat jotain, mutta se on kuitenkin mahdollista, aivan kuten minkä tahansa muunkin lemmikkieläimen kohdalla. Esimerkiksi leopardigekot ja akaattikotilot voivat kantaa sairauksia aiheuttavia bakteereja, yhtä hyvin niitä voi olla kissoissa ja koirissakin.

        En usko, että suojakäsineet ovat tarpeen. :) Riittää kun muistat olla laittamatta sormia suuhun ennen kuin olet pessyt kädet.

        Elistölle vieraat bakteerit voivat aiheuttaa esimerkiksi ruokamyrkytyksen kaltaisia oireita ja suolisto-oireita.

        ´No hyvä, voin siis huoletta hankkia sirkkoja, :)
        Minkä nimisiä ja lajisia sirkkoja teillä on?


      • hippahappa kirjoitti:

        ´No hyvä, voin siis huoletta hankkia sirkkoja, :)
        Minkä nimisiä ja lajisia sirkkoja teillä on?

        Minulla on tällä hetkellä vain lajeja Pseudophasma acanthonota ja Eurycantha calcarata. Minulla on ollut myös lajeja Medauroidea extradentata, Phaenopharos khaoyaiensis, Diapherodes gigantea, Ctenomorphodes briareus ja Lonchodes cultratolobatus. Vain harvoilla sirkoillani on ollut nimiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe