Puhelimeni soi juuri kun olin laittamassa takkia päälleni, lenkille olin aikeissa, koska aurinko kultaa maisemat ja pakkastakin alle -15.
*Rakastatko sinä minua, kun, minä rakastan sinua?*
Veti hetken hiljaiseksi, takki putosi tuolille ja oikein piti istua ajattelemaan mitä vastata kysyjälle.
Ihmissuhteet ovat maailman vaikeimpia asioita joissain tapauksissa.
Henkilö joka kysymyksen esitti, on tuttu yhdistysmaailmasta. Olemme tavanneet tapahtumissa, kokouksissa ja kerhoissa, tanssineet yhdessä, teatterimatkoillakin samassa joukossa, mutta rakkautta en ole välillemme ajatellut.
Puhuin hetken, kuinka rakkautta ei voi noin vain ottaa ja luvata kuin kaupan hyllyltä, hän vain siihen; En ole hyllyllä, olen täällä omassa talossani ja rakastan sinua.
Hän oli laittanut ruokaa, keittänyt mustaherukka kiisseliä ja halusi tulla hakemaan minut luokseen.
En tiedä, en voi rakastaa ellen tunne rakkautta, en halua leikkiä tunteilla, en luvata sellaista mitä en voi täyttää. Ja toinen odottaa vastausta.
Onko joillakin ihmisillä helppo kertoa tunteistaan ja helppo rakastua. Mitä minä nyt teen, pyysin ettei hän ajattelisi minua liian vakavasti, etten voi rakastua suin päin enkä sanoa rakastavani kun en tunne niin vahvoja tunteita ketään miestä kohtaan. Yritin vastata. En vain tiedä milloin uusi kysymys kun tuntui että vastaus ei tyydyttänyt kysyjää.
Menikö nyt ystävyyskin, kun ystävänpäivä meni ja hänetkin tapasin muiden joukossa eilen, yhdistysten luvatussa maailmassa kun on tapahtumia ystävänpäivänäkin.
Ja täällä vielä joku kehtaa sanoa ettei tänne kirjoittavilla ole muuta elämää.
Täällä, todellisessa elämässä tämä elämä eletään ja arvot mitataan. Rakastutaankin.
Rakastan itsenäisyyttäni, vapauttani ja mietin kannattaako antaa rakkauden viedä vai tyytyäkö vain virtuaaliystäviin joihin ei kannata rakastua. Pettymyksien summa kun ei ole kuulemma vakio.
Menikö ystävyys?
24
1211
Vastaukset
- Ainakin minulle
Jos hän on sinun kanssasi ollut puheissa ja nyt rakkaus pitää sanoa puhelimen välityksellä, älä ota sitä niin vakavasti.
Jompi kumpi on nyt jotenkin hukassa? - 1943
jos itse on rakastunut, mutta toinen osapuoli ei. Tuntuu aika omituiselta, jos ette mitenkään ole olleet enempää tekemisissä toistenne kanssa kuin vain samoissa porukoissa. Tässä iässä on jo oma elämä, itsekin haluan olla melko vapaa. Ehdotan lähempää tutustumista ilman sitoutumista.
- katicat*
Mielestäni ihan oikein vastasit. Eihän tuo varmaan hätätilanne ollut, että sinun olisi pitänyt päiväsuunnitelmasi muuttaa. Jos mustaherukkasopankin keittää sinua varten, niin olisi kannattanut kanssasi etukäteen sopia.
Et kuitenkaan halua pahoittaa vanhan miehen tunteita ja haluat ystävyyden säilyttää, niin helpompi on molempien osapuolten, ettet anna miehelle turhia toiveita. Torjutuksi tuleminen voi olla raskasta joillekin.
Varmasti olisi hyvä kahden kesken jutella, mutta mieluimmin vaikka jossain ulkona kahvitellen. Näin ei jäisi ikävää tunnetta kummallekaan. Kai se on niin että näinkin vanhat jo voivat kiertelemättä sydämenasioistakin puhua.
Hoida nyt asia hienotunteisesti, eihän sitä tiedä jos..... - tänne levinnyt
nämä rakkaussotkujen setvimiset 60 lta. Provoja vissiin suurin osa, samat tyypit aina neuvomassa.
- rakkaus lopu
tässä iässä. Kilpailu miehistä sen kun kiihtyy.
- ai-van
rakkaus lopu kirjoitti:
tässä iässä. Kilpailu miehistä sen kun kiihtyy.
Montakohan vapaata miestä tällä palstalla kirjoittelee, tai liekkö siitä vapaudestakaan niin väliä, nykyaikana.
- Rakastanko?
Nyt se tuntuu vasta alkavan.
Miksi meillä yhä on tuo rakkauden tunne olemassa ja miksi tunteista puhutaan?
Siksi, tuntematon viestin kirjoittaja, että me olemme yhä elossa, eivätkä tunteet kuole, yhä enemmän me vanhuudessamme kaipaamme läheisyyttä ja toista ihmistäkin tueksemme. Yksinäisyys on ehkä pelottavaa, aa´mukahvikin maistuisi paremmalle jos olisi kenelle sen toiseen kuppiin kaataisi.
Sitä et kai voi kieltää, että ihon kosketuskin tuntuu, ellei hyvälle, niin ainakin ärsyttää, mikäli ihminen on terve.
Soittaja soitti uudelleen. Pyysi tulemaan luoksensa, mutta väistin, koska en halua loukata, en haavoittaa, enkä nyt rientää miehen syliinkään.
En halua setviä, mutta kuinka sinä asian ratkaisisit jos olisit asemassani. Kuinka pitäisi asia ratkaista loukkaamatta. Piiloon en voi mennä koska meillä on paljon yhdistäviä asioita. Kuusikymppisissä ei ole tätä setvitty.
Ps. Ihailijoita minulla on monta, mutta rakkaudeksi ystävyys kehittyy jos on kehittyäkseen. Odotellaan kesää ja mansikka aikaa. Kuka tietää vaikka rakkaus syttyisi juuri tähän komeaan herraan.
Ps. hohhoijaa otsikko kertoo sinun olevan erittäin kyllästynyt elämääsi.
Vaihdetaan hetkeksi osia, täällä ei pitkästytä. - ei hohhoijaa
Rakastanko? kirjoitti:
Siksi, tuntematon viestin kirjoittaja, että me olemme yhä elossa, eivätkä tunteet kuole, yhä enemmän me vanhuudessamme kaipaamme läheisyyttä ja toista ihmistäkin tueksemme. Yksinäisyys on ehkä pelottavaa, aa´mukahvikin maistuisi paremmalle jos olisi kenelle sen toiseen kuppiin kaataisi.
Sitä et kai voi kieltää, että ihon kosketuskin tuntuu, ellei hyvälle, niin ainakin ärsyttää, mikäli ihminen on terve.
Soittaja soitti uudelleen. Pyysi tulemaan luoksensa, mutta väistin, koska en halua loukata, en haavoittaa, enkä nyt rientää miehen syliinkään.
En halua setviä, mutta kuinka sinä asian ratkaisisit jos olisit asemassani. Kuinka pitäisi asia ratkaista loukkaamatta. Piiloon en voi mennä koska meillä on paljon yhdistäviä asioita. Kuusikymppisissä ei ole tätä setvitty.
Ps. Ihailijoita minulla on monta, mutta rakkaudeksi ystävyys kehittyy jos on kehittyäkseen. Odotellaan kesää ja mansikka aikaa. Kuka tietää vaikka rakkaus syttyisi juuri tähän komeaan herraan.
Vaihdetaan hetkeksi osia, täällä ei pitkästytä.Kylläpäs sitä jonkun otsikon perusteella tehdään diaknooseja, että on kyllästynyt elämäänsä. Kävihän se ihan selväksi että näihin yksityisten ihmissuhteiden setvimisiin ykeisellä palstalla on tuo kirjoittaja kyllästynyt, niin varmaan moni muukin. Kai näille ongelmille on omat palstansa.
- Riitaako pitäis olla?
ei hohhoijaa kirjoitti:
Kylläpäs sitä jonkun otsikon perusteella tehdään diaknooseja, että on kyllästynyt elämäänsä. Kävihän se ihan selväksi että näihin yksityisten ihmissuhteiden setvimisiin ykeisellä palstalla on tuo kirjoittaja kyllästynyt, niin varmaan moni muukin. Kai näille ongelmille on omat palstansa.
Kovinpa ahdas ja kapea oli tämä sinunkin näkökulmasi.
Elämä ei ole pelkkiä hupihetkiä.
Viini, laulu ja naiset/ miehet kiinnostaa joitakin, toisia taas se mitä on ihmisen sisällä.
Ajatukset, sanat ja teot kulkevat usein samaa raidetta, mutta kirjoittajissa ja lukijoissa on käyttäjiä kaikille raiteille.
Minä puhun vain omalla suullani, en palstalaisten puolesta, kun ei ole valtuuksia. - main-eko
Rakastanko? kirjoitti:
Vaihdetaan hetkeksi osia, täällä ei pitkästytä.Niin julmalta kuin saattaa tuntuakkin,totuus on se joka parhaiten toimii.Asiaa kierrellen ja kaarrellen tämä rakastunut osapuoli saattaa kuvitella että,hänellä olisi jotain mahdollisuuksia.Jos olet sanonut ja toiminut kuten kerroit,asia mielestäni ok.Nähtävästi joudut uudestaan ja uudestaan hänelle vakuuttamaan ettet sinä rakasta.
Ps.Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa,en edes laskenut miten usein sain vakuuttaa,ettei onnistu. Kyseessä vanha perhetuttu. main-eko kirjoitti:
Niin julmalta kuin saattaa tuntuakkin,totuus on se joka parhaiten toimii.Asiaa kierrellen ja kaarrellen tämä rakastunut osapuoli saattaa kuvitella että,hänellä olisi jotain mahdollisuuksia.Jos olet sanonut ja toiminut kuten kerroit,asia mielestäni ok.Nähtävästi joudut uudestaan ja uudestaan hänelle vakuuttamaan ettet sinä rakasta.
Ps.Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa,en edes laskenut miten usein sain vakuuttaa,ettei onnistu. Kyseessä vanha perhetuttu.Minun tähän sekaantua. Tuli kuitenkin mieleen, miksi ihmeessä et pyydä "aikalisää". Miettiä rauhassa. Mikäs ihmeen kiire teillä on.
Kuten itsekin sanoit, että vähän yllättäin tuli tämmöiset yhteydenotot,,,
Vois olla että ajan kanssa Hänenkin tunteensa vähän viilenee ja huomaisi että se hyvä ystävyys olisikin parasta. Kyllähän noin "aikuisen" ihmisen toisaala pitää ymmärtää sinunkin ratkaisusi,oli se mikä tahansa.
Siinä tulee ilmi, miten kypsästi osaa suhtautua sinun päätökseen.- onkin
ei hohhoijaa kirjoitti:
Kylläpäs sitä jonkun otsikon perusteella tehdään diaknooseja, että on kyllästynyt elämäänsä. Kävihän se ihan selväksi että näihin yksityisten ihmissuhteiden setvimisiin ykeisellä palstalla on tuo kirjoittaja kyllästynyt, niin varmaan moni muukin. Kai näille ongelmille on omat palstansa.
tälläisille provoille oikea osoite ei niinkän 70-80 vuotiaden palsta jossa jo ollaan elämän ehtoo puolella.
Ihme onkin ettei tätä ketjua ole jo poistettu.
- Hertta2009
Minusta tuo otsikko on lapsellinen."Rakastanko"
Luulisi nyt ihmisen itse tietävän onko rakastunut! Se on kuitenkin se ensimmäinen askel orastavalle rakkaudelle!
Jos on jo pidemmän aikaa nähnyt ihmisen ja tanssinutkin hänen kanssaan,eikä kipinää ja odotusta nähdä taas, ole syntynyt,tietänet itsekin tilanteen.
Nyt on myöskin sympatioita ihmisten välillä,ja se saattaa johtaa syveneviin tunteisiin.Mutta
hienotunteisesti voi jutella hänen kanssaan.Kert oa että arvostat hänen tarjoustaan ihan se liikuttaa jo lukiessakin,mutta jos haluat säilyttää itsenäisyytesi,tee se alunperin selväksi,ja kerro,ettet ystävänä halua häntä menettää! - näillä
Oletko kokeillut vanhaa hokemaa: ”pidän sinusta, olet ihana ihminen, tämä ei johdu sinusta, vaan minusta, ollaan vain ystäviä”
tai ” pidän sinusta, olet ihana ihminen , mutta olemme niin erilaisia ihmisiä, että siitä ei tulisi mitään, voimme silti olla ystäviä. ”että ihastumisia ,tai jopa rakastumisia tulee yhditysihmisille.
Itse rupesin mieheni kuoleman jälkeen ottamaan osaa politiikkaan .
Ja heti sain ehdotuksia ,olin nuori ja kokematon onneksi oli järki tallella.
Mutta ei voi kieltää, etteikö houkutus ollut suuri,olinhan itsekkin vielä nuori ja ,vapaakin.
Enimmäkseen miehet olivat naimisissaolevia.
Ja aikojen kuluessa tulinkin huomaamaan, että heillä oli nämä kokous matkat jotenkin jo "ohjelmoitu nais ystävän kanssa".
Sellaista tämä vaan on tämä elämä.Melkein kaikki pyörii sen yhden asian ympärillä ,kun hormoonit hyrrää.
On sitten helpottanut paljon kun " ei hyrrää enään" ainakin pystyy nykyään pitämään paremmin järjen mukana.
Ja kokouksetkin ovat vähentyneet --mitä nyt eläkeläisissä ,mutta ne papat ei paljoa kiinnosta siihen tarvitaan nykyään aika paljon kaikenlaista lämpöä ,ja läheisyyttä --siinä se melkein onkin,
hyvää seuraa kun on hyvää ruokaa ,ja juomaa,amen!- katicat*
ullamirjami kirjoitti:
että ihastumisia ,tai jopa rakastumisia tulee yhditysihmisille.
Itse rupesin mieheni kuoleman jälkeen ottamaan osaa politiikkaan .
Ja heti sain ehdotuksia ,olin nuori ja kokematon onneksi oli järki tallella.
Mutta ei voi kieltää, etteikö houkutus ollut suuri,olinhan itsekkin vielä nuori ja ,vapaakin.
Enimmäkseen miehet olivat naimisissaolevia.
Ja aikojen kuluessa tulinkin huomaamaan, että heillä oli nämä kokous matkat jotenkin jo "ohjelmoitu nais ystävän kanssa".
Sellaista tämä vaan on tämä elämä.Melkein kaikki pyörii sen yhden asian ympärillä ,kun hormoonit hyrrää.
On sitten helpottanut paljon kun " ei hyrrää enään" ainakin pystyy nykyään pitämään paremmin järjen mukana.
Ja kokouksetkin ovat vähentyneet --mitä nyt eläkeläisissä ,mutta ne papat ei paljoa kiinnosta siihen tarvitaan nykyään aika paljon kaikenlaista lämpöä ,ja läheisyyttä --siinä se melkein onkin,
hyvää seuraa kun on hyvää ruokaa ,ja juomaa,amen!Yhdyn edelliseen puhujaan §:-)
- Jos joku ehtooiässä ylen ...
katicat* kirjoitti:
Yhdyn edelliseen puhujaan §:-)
Minulla ainakin rupeaa hälytyskellot soimaan, jos joku tässä ehtooiässä tuppautuu liian liki ja rupee rakkaudesta ym lurittelee. Vaikka oltas kuin hyvänpäivätuttuja, ei se edellytä heti rakkaudesta puhumaan.
- vieraaseen ukkoon.
Jos joku ehtooiässä ylen ... kirjoitti:
Minulla ainakin rupeaa hälytyskellot soimaan, jos joku tässä ehtooiässä tuppautuu liian liki ja rupee rakkaudesta ym lurittelee. Vaikka oltas kuin hyvänpäivätuttuja, ei se edellytä heti rakkaudesta puhumaan.
Ei vain onnistu,
vaikka yksinäisyyttäkin välillä kokisi. - Tahallaanko
vieraaseen ukkoon. kirjoitti:
Ei vain onnistu,
vaikka yksinäisyyttäkin välillä kokisi.Enpä usko että kukaan tulee tänne pohtimaan tunneasioitaan...aivan provo koko juttu.
Sama kun kysyisin täällä soitanko lapsilleni tänään aamusta vai illasta ja mitä sanon?
Ja arvokkaita neuvoja tulee koko aika, yäääK! - susmorsian ek.
Tahallaanko kirjoitti:
Enpä usko että kukaan tulee tänne pohtimaan tunneasioitaan...aivan provo koko juttu.
Sama kun kysyisin täällä soitanko lapsilleni tänään aamusta vai illasta ja mitä sanon?
Ja arvokkaita neuvoja tulee koko aika, yäääK!on sullaki sit miettimistä...
Niin,soittasinko nyt vai vasta pukemisen jälkeen yhelle tyttärellein,mitäs oisit mieltä!
Hyvvää päivänjatkoo! - Rakastanko?
Tahallaanko kirjoitti:
Enpä usko että kukaan tulee tänne pohtimaan tunneasioitaan...aivan provo koko juttu.
Ja arvokkaita neuvoja tulee koko aika, yäääK!Sitä kysyin lähinnä itseltäni, muut eivät siihen osaa vastata.
Sinulle toivon paljon rakkautta elämääsi.
Vaikka en tiedä mitä vastaisin kysyjälle tai sinulle, en ole katkeroitunut elämälle.
Enkä voisi koskaan mitätöidä toisten ongelmia.
Enhän tiedä kuinka vaikeita kysymyksiä joku mielessään pohtii. Siksi en voisi sanoa yääk kenenkään tunnemaailman kysymyksiin.
Nautitko kun voit loukata. Anteeksi, mutta tuo oli pakko kysyä.
Minä soitan lapselleni. - muuta.
Rakastanko? kirjoitti:
Sitä kysyin lähinnä itseltäni, muut eivät siihen osaa vastata.
Sinulle toivon paljon rakkautta elämääsi.
Vaikka en tiedä mitä vastaisin kysyjälle tai sinulle, en ole katkeroitunut elämälle.
Enkä voisi koskaan mitätöidä toisten ongelmia.
Enhän tiedä kuinka vaikeita kysymyksiä joku mielessään pohtii. Siksi en voisi sanoa yääk kenenkään tunnemaailman kysymyksiin.
Nautitko kun voit loukata. Anteeksi, mutta tuo oli pakko kysyä.
Minä soitan lapselleni.kiom parrua perseeseen, rakaus tulee sitten perästä.
- Aloittaja
Keskustellut olen henkilön kanssa.
Yksin elänyt ihminen katselee kai sillä silmällä ympäristön muita yksinäisiä.
Ei ehkä tule harkinneeksi ihan loppuun asti miten asiansa ilmaisee.
Monia uusia ajatuksia sain teiltä. Tuleviinkiin tapahtumiin vihjeitä.
Täällä kai ei voi ikäistensä mielipiteitä edes kysyä. Tai mieltänihän minä yritin purkaa kun ahdisti etten loukkaisi herkkää ihmistä.
Kiukkuisten lohduksi yritän mahdollisessa seuraavassa pulmassani olla asiasta puhumatta täällä.
Olisikon ollut parempi kysyä ryndynkö harrastamaan yhteistä makuuhuonetta jos toinen kertoo rakastavansa. Sitä en kysy. Se asia on kaikille pareille ihan yksityinen juttu ja enhän ole pari.
Etten ärsyttäisi provoja pelkäävää, kiitän kaikkia asiallisia kirjoittajia. Sain tukea ajatuksistanne. Kaikki on mahdollista vielä vanhana. Onnea heille jotka ovat rakastettuja ja tuntevat rakkautta.
Tarinan lopun näyttää tulevaisuus.- ullapulla*
koska rakkautta on ,ja on ihan hyvä puhua tunteista,ei kai sekin ole täälä kiellettyjen listalla.
Me ikäihmisetkin voidaan vielä rakastua ---uudestaan,ja uudestaan. Ainakin toivon niin.
Ei vaivuta epätoivoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1471111- 511102
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601065Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo73853Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu44817Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55798Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54745Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54740KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71701- 32672