Valtran metsäkoneet

Ihmettelevä

Kuka omistaa nykyisin Valtran metsäkoneet? Menikö ne Valtran kaupassa Agcolle? Vai onko se firma vielä suomalaisomistuksessa?

15

2356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MetsäKoneLehti

      Kylläpä ne tais mennä Agcolle...

      • ZeBe

        ..vaan Komatsulle meni!


      • Topias
        ZeBe kirjoitti:

        ..vaan Komatsulle meni!

        Käsittääkseni Komatsu osti Valmetin metsäkonetuotannon, ei Valtran.

        Vai miten se oli?

        Tuon Valtra Forestin omistuspohjasta eo minäkään ole ihan varma.


      • farmari
        Topias kirjoitti:

        Käsittääkseni Komatsu osti Valmetin metsäkonetuotannon, ei Valtran.

        Vai miten se oli?

        Tuon Valtra Forestin omistuspohjasta eo minäkään ole ihan varma.

        Kyllä ainakin ne metsäkonefirmat, jotka Kone sai osaessaan Partekin menivät Komatsulle,olivat kai kuitenkin eri yhtiössä kuin traktorit, vaikka esim. moottorit tulevat Sisu-Dieseliltä pääosian.


      • Topias
        farmari kirjoitti:

        Kyllä ainakin ne metsäkonefirmat, jotka Kone sai osaessaan Partekin menivät Komatsulle,olivat kai kuitenkin eri yhtiössä kuin traktorit, vaikka esim. moottorit tulevat Sisu-Dieseliltä pääosian.

        Komatsu on siis ostanut Valmetin metsäkoneet ja Agco ostanut Valtran.

        Siis Valtran metsäkonetuotantokin on nyt Agcon omistuksessa.


      • Jarski
        Topias kirjoitti:

        Komatsu on siis ostanut Valmetin metsäkoneet ja Agco ostanut Valtran.

        Siis Valtran metsäkonetuotantokin on nyt Agcon omistuksessa.

        "Komatsu on siis ostanut Valmetin metsäkoneet ja Agco ostanut Valtran.

        Siis Valtran metsäkonetuotantokin on nyt Agcon omistuksessa. "

        Ei kai Agco omista Komatsuakin?


      • Topias
        Jarski kirjoitti:

        "Komatsu on siis ostanut Valmetin metsäkoneet ja Agco ostanut Valtran.

        Siis Valtran metsäkonetuotantokin on nyt Agcon omistuksessa. "

        Ei kai Agco omista Komatsuakin?

        Agco ei omista Komatsua.

        Agco osti syksyllä Valtran traktorituotannon ja Sisu-dieselin. Samassa kaupassa siirtyi Agcon omistukseeen myös Valtran metsäkonetuotanto. Komatsulla ei ole osaa eikä arpaa siinä kaupassa.

        Komatsu osti myöhemmin syksyllä Partek Forestin ja sai siinä kaupassa Valmetin metsäkoneet.

        Kysymys on siis kahdesta ihan eri tuotemerkistä.

        Kuvia Valtra Forest metsäkoneista:
        ajokone http://www.valtra.com/common_sites/commoneng/products/Xseries/Forest/pop1_1.htm

        hakkuukone http://www.valtra.com/common_sites/commoneng/products/Xseries/Forest/pop1_2.htm

        Valmetin metsäkoneet
        http://www.partekforest.fi/metsakoneet.html


      • Asfaltin äestäjä
        Topias kirjoitti:

        Agco ei omista Komatsua.

        Agco osti syksyllä Valtran traktorituotannon ja Sisu-dieselin. Samassa kaupassa siirtyi Agcon omistukseeen myös Valtran metsäkonetuotanto. Komatsulla ei ole osaa eikä arpaa siinä kaupassa.

        Komatsu osti myöhemmin syksyllä Partek Forestin ja sai siinä kaupassa Valmetin metsäkoneet.

        Kysymys on siis kahdesta ihan eri tuotemerkistä.

        Kuvia Valtra Forest metsäkoneista:
        ajokone http://www.valtra.com/common_sites/commoneng/products/Xseries/Forest/pop1_1.htm

        hakkuukone http://www.valtra.com/common_sites/commoneng/products/Xseries/Forest/pop1_2.htm

        Valmetin metsäkoneet
        http://www.partekforest.fi/metsakoneet.html

        Täsmälleen tuon linkissäsi esiintyvän ajokoneen (forwarder) näköinen Valtra 120 oli ilmestynyt tänä aamuna kotini nurkille. Lähimmät sen kerättäväksi Stihlillä pätkityt tikut lojuvat ehkä 30 metrin päässä asumukseni etuovelta.

        Reilu vuosi sitten syntyi isompi hakkuuaukko muutamaa kymmentä/sataa metriä edemmäs. Silloiset metsäkoneet olivat erimerkkisiä; ainakin toinen oli Ponsse.

        Ettäkö missäkö päin metsä-Suomea asustelen? Helsingissä.


      • Topias
        Asfaltin äestäjä kirjoitti:

        Täsmälleen tuon linkissäsi esiintyvän ajokoneen (forwarder) näköinen Valtra 120 oli ilmestynyt tänä aamuna kotini nurkille. Lähimmät sen kerättäväksi Stihlillä pätkityt tikut lojuvat ehkä 30 metrin päässä asumukseni etuovelta.

        Reilu vuosi sitten syntyi isompi hakkuuaukko muutamaa kymmentä/sataa metriä edemmäs. Silloiset metsäkoneet olivat erimerkkisiä; ainakin toinen oli Ponsse.

        Ettäkö missäkö päin metsä-Suomea asustelen? Helsingissä.

        Ajokone on maatalous/teollisuustraktorin komponenteista rakennettu metsäkone. Kaikkipyörävetoinen: perävaunun pyöriä pyörittää rullien välityksellä Sisun teli, joka saa voimansa traktorin ajovoimanotosta. Vetorulla on kuvioitu renkaiden kuvioihin passaavaksi, joten sen pitäisi olla varma kuin hammaspyörävälitys (miten lienee kulahtaneilla renkailla).

        Valtra-ketju on bongattu työnäytöksessä muuallakin :
        http://www.taimetsoi.fi/valtra/


      • Asfaltin äestäjä
        Topias kirjoitti:

        Ajokone on maatalous/teollisuustraktorin komponenteista rakennettu metsäkone. Kaikkipyörävetoinen: perävaunun pyöriä pyörittää rullien välityksellä Sisun teli, joka saa voimansa traktorin ajovoimanotosta. Vetorulla on kuvioitu renkaiden kuvioihin passaavaksi, joten sen pitäisi olla varma kuin hammaspyörävälitys (miten lienee kulahtaneilla renkailla).

        Valtra-ketju on bongattu työnäytöksessä muuallakin :
        http://www.taimetsoi.fi/valtra/

        Käväisin hätäisesti vilkaisemassa tuota Valtra-yhdistelmää ennen töihin lähtöä. Ehdin noteeraamaan tuon telikärryn vetoratkaisun. Telin takimmaisten pyörien navoille meni litkuletkuja, joten siellä voisi olettaa olevan hydraulimoottorit. Etummaiset pyörät näyttivät olevan vapaasti pyöriviä, mutta telin pyörien välissä oli hydraulisesti hallittavat, renkaiden väliin tarvittaessa painettavat tappirullat, joiden tappijako näytti tosiaankin vastaavan renkaiden pintakuvion keskiosaa. Ehdin itsekin pohtia renkaiden kulumisen vaikutusta vedon tehokkuuteen – "slickseillä" ei liene metsään asiaa!

        Telikuorma-autoissa on näkynyt vastaavia telin etu- ja takapyörien väliin hydrauliikan avulla painettavia voimansiirtorullia, joilla takimmainenkin akseli saadaan tiukassa paikassa mukaan vetämään. Niissä ei ole rengaskuvion mukaista hammastusta tai tappijakoa, vaan joudutaan turvautumaan pelkkään kumia vasten painuvien karheaharjaisten rullien kitkaan. Puhuvat "Robsoneista" – rullien keksijän tai valmistajan mukaan, arvatenkin.

        Valtra 120:n vetokoneessa näytti olevan runko-ohjaus. Etupyörätkin olivat sen verran kookkaat, että yhdistelmälle voi povata kohtalaista etenemiskykyä maastossa, vaikka laite tosiaan vaikuttaa äkkinäkemältä ennemminkin pelto- tai teollisuustraktorilta kuin täysiveriseltä metsäkoneelta.


      • Kokeillut
        Asfaltin äestäjä kirjoitti:

        Käväisin hätäisesti vilkaisemassa tuota Valtra-yhdistelmää ennen töihin lähtöä. Ehdin noteeraamaan tuon telikärryn vetoratkaisun. Telin takimmaisten pyörien navoille meni litkuletkuja, joten siellä voisi olettaa olevan hydraulimoottorit. Etummaiset pyörät näyttivät olevan vapaasti pyöriviä, mutta telin pyörien välissä oli hydraulisesti hallittavat, renkaiden väliin tarvittaessa painettavat tappirullat, joiden tappijako näytti tosiaankin vastaavan renkaiden pintakuvion keskiosaa. Ehdin itsekin pohtia renkaiden kulumisen vaikutusta vedon tehokkuuteen – "slickseillä" ei liene metsään asiaa!

        Telikuorma-autoissa on näkynyt vastaavia telin etu- ja takapyörien väliin hydrauliikan avulla painettavia voimansiirtorullia, joilla takimmainenkin akseli saadaan tiukassa paikassa mukaan vetämään. Niissä ei ole rengaskuvion mukaista hammastusta tai tappijakoa, vaan joudutaan turvautumaan pelkkään kumia vasten painuvien karheaharjaisten rullien kitkaan. Puhuvat "Robsoneista" – rullien keksijän tai valmistajan mukaan, arvatenkin.

        Valtra 120:n vetokoneessa näytti olevan runko-ohjaus. Etupyörätkin olivat sen verran kookkaat, että yhdistelmälle voi povata kohtalaista etenemiskykyä maastossa, vaikka laite tosiaan vaikuttaa äkkinäkemältä ennemminkin pelto- tai teollisuustraktorilta kuin täysiveriseltä metsäkoneelta.

        Takuulla yllätyt! Kysessä on todellakin puhdasverinen pelto traktori, ei metsäkone.


      • IhMet
        Topias kirjoitti:

        Ajokone on maatalous/teollisuustraktorin komponenteista rakennettu metsäkone. Kaikkipyörävetoinen: perävaunun pyöriä pyörittää rullien välityksellä Sisun teli, joka saa voimansa traktorin ajovoimanotosta. Vetorulla on kuvioitu renkaiden kuvioihin passaavaksi, joten sen pitäisi olla varma kuin hammaspyörävälitys (miten lienee kulahtaneilla renkailla).

        Valtra-ketju on bongattu työnäytöksessä muuallakin :
        http://www.taimetsoi.fi/valtra/

        Joitaki vuosia sitten Valtra oli ostellelemassa Maaveden Ihalaisten veljesten kehittelemää IHMET perävunua, liekkö tullut kauppaa. Kitkarulla oli ennen yleisessä käytössä. mm. Rotne, Hemek, Marttiini, Terratek, jne käyttivät sitä.


    • Topias

      >Kuka omistaa nykyisin Valtran metsäkoneet?

      Se on Agco. Agco osti Valtran tuotannon ja samassa kaupassa sai myös Valtra Forestin metsäkoneet.

      • näitä ajanut

        Valtra Forest ja Partek Logging ovat kaksi täysin erillistä firmaa,valtran koneet ovat enemmän traktoripohjaisia.Partek Loggingin tuotemerkki on Valmet jota ei enää saa käyttää traktoreissa koska se on nykyään Metso Paper:n tuotemerkki paperikoneissa,valtralle oli myönnetty lupa käyttää ko. tuotemerkkiä tiettyyn rajaan asti jonka jälkeen se oli muutettava.Käyttöön otettiin vanha Valtra-tuotemerkki tilalle.
        -ja partek logging myytiin kamatsulle ja sillä on lupa käyttää valmet-nimeä-


    • Kokeillut

      Sinne meni, eikä harmita yhtään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe