Canon SX1 & Full HD video

Lomavidiootti

Aion ostaa kameran Canon Powershot SX1IS. Tuolla voi kuvata videota 1920 x 1080, 30 kuvaa/s (1080p) muotoon MOV (H.264 lineaarinen PCM [stereo])

Tulen kuvaamaan kameralla lomareissuilla videoklippejä, jotka sitten editoin kotona ja talletan tuotokset Full HD videona kovalevylle, sekä poltan erilliset SD ja Full HD laatuiset DVD:t. Tietääkseni tavalliselle DVD:lle voi polttaa blu-ray hakemistorakenteen ja teräväpiirtovideon. SD DVD:tä voi sitten katsoa tavallisella DVD-soittimella ja Full HD versiota PS3:lla.

Mikä on järkevin valinta ohjelmaksi, millä voi hoitaa editoinnin ja SD & Full HD DVD:n polton? Käyttis on Vista tai Ubuntu. Ohjelmassa ei tarvitse olla mitään suurempia hienouksia, kunhan prosessi hoituu kohtuu yksinkertaisesti ja nopeasti. Ohjelma saa olla maksullinenkin, kunhan ei nyt satoja euroja maksa.

5

5739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeuksia...

      Stillkameran epästanradi videomuto tuottaa varmasti ongelmia editoinnissaa.
      Ennenkuin tuollaista Mov ja 30 kuvaa sekunnissa muotoista videoa aikoo editoida, se pitää jollain ohjelmalla muuttaa stanradi muotoiseksi, siinä kuvanlaatu huononee.
      Euroopassa tv stanradi on 25 kuvaa sekunnissa.
      Sitäpaitsi jos matkoilla tuollaisella kameralla tallentaa full hd videoa muistikortille, pitää mukaan ottaa tietokone, että voi muistikortin välillä tyhjentää tietokoneen kovalevylle.

      Suosittelen ostamaan oikean full hd videokameran, sen video on helpommin editoitavissa.
      Tällähetkellä myytävistä kameroista suosittelen Canon HV 30 kameraa. Sen kuvanlaatu yltää kalliimpien ammattitason hd kameroiden kuvalaatuun ja sen video on helppoa editoida heikommallakin tietokoneella.

      • ergopena

        Olen tehnyt käytännön vertailua PowerShot SX1 IS ja monien Full HD videokameroiden (Sony, Canon) välillä ja kylmä totuus on se, että SX1 IS FullHD video on huomattavasti parempi laatuista kuin "oikeiden" (alle 1000€) videokameroiden.

        Ainoa ongelma on editointi. Adobe Premiere 7 on ainoa tuntemani editointi softa joka syö Canonin MOV:ia ongelmitta. Premieren ISO ongelma on sen muistivaatimukset. Käytännössä ei voi tehdä yli 6min DVD (tai BlueRay) projekteja johtuen Premieren huonosta muistinhallinnasta :(
        Tämä on testattu tosiasia: uusi dual-core cpu 3.5GB keskusmuisti tarpeeksi levyä.

        Pinnaclen resurssivaatimukset eivät ole mitään Premiereen verrattuna. Pinnacle (edes uusin 12 Plus) ei taasen ymmärrä Canonin movin päälle :(


      • fergaforya
        ergopena kirjoitti:

        Olen tehnyt käytännön vertailua PowerShot SX1 IS ja monien Full HD videokameroiden (Sony, Canon) välillä ja kylmä totuus on se, että SX1 IS FullHD video on huomattavasti parempi laatuista kuin "oikeiden" (alle 1000€) videokameroiden.

        Ainoa ongelma on editointi. Adobe Premiere 7 on ainoa tuntemani editointi softa joka syö Canonin MOV:ia ongelmitta. Premieren ISO ongelma on sen muistivaatimukset. Käytännössä ei voi tehdä yli 6min DVD (tai BlueRay) projekteja johtuen Premieren huonosta muistinhallinnasta :(
        Tämä on testattu tosiasia: uusi dual-core cpu 3.5GB keskusmuisti tarpeeksi levyä.

        Pinnaclen resurssivaatimukset eivät ole mitään Premiereen verrattuna. Pinnacle (edes uusin 12 Plus) ei taasen ymmärrä Canonin movin päälle :(

        Vie pohjan pois "asiantuntevasta" kirjoittelustasi ettet osaa kirjoittaa edes Blu-Rayta oikein...
        Eli se siitä.


      • matti m
        ergopena kirjoitti:

        Olen tehnyt käytännön vertailua PowerShot SX1 IS ja monien Full HD videokameroiden (Sony, Canon) välillä ja kylmä totuus on se, että SX1 IS FullHD video on huomattavasti parempi laatuista kuin "oikeiden" (alle 1000€) videokameroiden.

        Ainoa ongelma on editointi. Adobe Premiere 7 on ainoa tuntemani editointi softa joka syö Canonin MOV:ia ongelmitta. Premieren ISO ongelma on sen muistivaatimukset. Käytännössä ei voi tehdä yli 6min DVD (tai BlueRay) projekteja johtuen Premieren huonosta muistinhallinnasta :(
        Tämä on testattu tosiasia: uusi dual-core cpu 3.5GB keskusmuisti tarpeeksi levyä.

        Pinnaclen resurssivaatimukset eivät ole mitään Premiereen verrattuna. Pinnacle (edes uusin 12 Plus) ei taasen ymmärrä Canonin movin päälle :(

        Mitenkähän asetukset pitäisi laittaa Premiere 7 Pro:ssa jotta SX1:n alkuperäinen koko 1910x1080 säilyisi uudessa AVI-tiedostossa. Kokeilussa se pieneni ja en löydä oikeita asetuksia.


      • 9uwpeijfa
        ergopena kirjoitti:

        Olen tehnyt käytännön vertailua PowerShot SX1 IS ja monien Full HD videokameroiden (Sony, Canon) välillä ja kylmä totuus on se, että SX1 IS FullHD video on huomattavasti parempi laatuista kuin "oikeiden" (alle 1000€) videokameroiden.

        Ainoa ongelma on editointi. Adobe Premiere 7 on ainoa tuntemani editointi softa joka syö Canonin MOV:ia ongelmitta. Premieren ISO ongelma on sen muistivaatimukset. Käytännössä ei voi tehdä yli 6min DVD (tai BlueRay) projekteja johtuen Premieren huonosta muistinhallinnasta :(
        Tämä on testattu tosiasia: uusi dual-core cpu 3.5GB keskusmuisti tarpeeksi levyä.

        Pinnaclen resurssivaatimukset eivät ole mitään Premiereen verrattuna. Pinnacle (edes uusin 12 Plus) ei taasen ymmärrä Canonin movin päälle :(

        päteeköhän samat ongelmat esim. Sony DSC HX1 videokuvaukseen? Eli ei standardin mukainen tiedosto? Tuleeko noiden Canon, Sony ym. HD videoo kuvaavien aparaattien mukana mitään omaa editointiohjelmaa?
        Entä järkkäreissä Canon D500, Nikon 5000D, Pentax KX, K7? Ymmärtääkö Pinacle tai Adobe formaatin? Peilikamerat ei tosin autom.tarkenna videokuvauksessa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe