ulosmittaus hoitovapaasta?

satuliina

Olen mennyt naimisiin hiljattain ja miehelläni on 1v tytär (yksinhuoltajuus). Voinko minä jäädä hoitovapaalle, vaikka en ole huoltaja ja paljonko se kaikkinensa olisi? Meneekö siitä veroa? Voidaanko sitä ulosmitata? Olisi suunnitelmissa tehdä muutama ilta työtäkin niin ettei ihan hoitovapaan turvin elettäisi.

7

1146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm....

Yksinkertaisesti, et voi. Hoitovapaata maksetaan vain lapsen vanhemmalle/huoltajalle.

• paikkaansa

voit jäädä hoitovapaalle jos ja kun asutte yhdessä. itse kyselin kelasta samaa, et voisko mies jäädä hoitovapaalle vaikka ei ole bioisä, vastaus oli kyllä. en tosin tiedä miten menee ulosmittaus etuuksista. kantsii sitä kysyy voudilta

• sashss

Lastenhoidontuesta ei voi ulosottaa (vanhempi tai esim mummo hoitajana).
      Yksityisenhoidontuesta voi (siis, jos yksityinen hoitaja on ulosotossa, voidaan sen velkaa periä kelan maksamasta tuesta) samoin kuin palkasta.

• kokemus puhuu

Ulosmitattavalla ihmisellä on suojaosuus, eli muistaakseni jtn 19e/pvä, joka pitää jäädä...eli kuukaudessa eli n.570e ja jos on lapsia, niin jokaisesta lapsesta reilu 7 e lisää/pvä, eli yhden lapsen kanssa n.800e/kk...eli jos sun tulot ei ylitä suojaosuutta, niin ei ulosotto pysty sulta mtn ottamaan...jos tulot on vaikka 900e kuussa, sulla menee sitten se satanen ulosottoon, jos sun tulot on vaikka 2000e niin sitten ne laskee että sulla menee 1/3 ulosottoon..eli siis sula mahdottomuus että sulla menis kodinhoidontuesta ulosottoon..
        Kodinhoidontuesta menee veroa, samoin mahdollisesta hoitolisästä, mikä riippuu teidän talouden tuloista..muista myös kysyä kunnalta kuntalisästä(meidän kunnassa 200e), silloin sinulla ei tosin saa olla muita tuloja..
        ja se kannattaa kysyä kelasta, onko sulla mahdollista siis saada tuota tukea, missä meinaan on lapsen äiti? Jos miehellä on vain osahuoltajuus niin tod näk et sitä saa, mutta jos lapsi on pelkästään isällä niin sitten...et myöskään voi saada kodinhoidontukea lapsesta jos olet äitiyslomalla..tai voit hakea, mutta se, saatko sitä, riippuu sun äitiyspvärahan määrästä ja se pitäisi olla aika lähellä minimiä...

• edellinen
        kokemus puhuu kirjoitti:

Ulosmitattavalla ihmisellä on suojaosuus, eli muistaakseni jtn 19e/pvä, joka pitää jäädä...eli kuukaudessa eli n.570e ja jos on lapsia, niin jokaisesta lapsesta reilu 7 e lisää/pvä, eli yhden lapsen kanssa n.800e/kk...eli jos sun tulot ei ylitä suojaosuutta, niin ei ulosotto pysty sulta mtn ottamaan...jos tulot on vaikka 900e kuussa, sulla menee sitten se satanen ulosottoon, jos sun tulot on vaikka 2000e niin sitten ne laskee että sulla menee 1/3 ulosottoon..eli siis sula mahdottomuus että sulla menis kodinhoidontuesta ulosottoon..
        Kodinhoidontuesta menee veroa, samoin mahdollisesta hoitolisästä, mikä riippuu teidän talouden tuloista..muista myös kysyä kunnalta kuntalisästä(meidän kunnassa 200e), silloin sinulla ei tosin saa olla muita tuloja..
        ja se kannattaa kysyä kelasta, onko sulla mahdollista siis saada tuota tukea, missä meinaan on lapsen äiti? Jos miehellä on vain osahuoltajuus niin tod näk et sitä saa, mutta jos lapsi on pelkästään isällä niin sitten...et myöskään voi saada kodinhoidontukea lapsesta jos olet äitiyslomalla..tai voit hakea, mutta se, saatko sitä, riippuu sun äitiyspvärahan määrästä ja se pitäisi olla aika lähellä minimiä...

ja sen verran vielä että voihan sun mies hakea sitä kodinhoidontukea, vaikka onkin töissä, se pointtihan on se, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa...sitten sä voit tehdä töitä silloin kun pystyt, esim henkilöstövuokrausfirman kautta, ja hakea työkkäristä soviteltua päivärahaa, minkä suuruus riippuu sun tuloista, jtn 500e se maksimissaan kai on..eli silloin teijän perhe sais kodinhoidon tuen, miehesi palkan, sinun palkan ja työkkäristä...kannattaa vaan laskea mikä on paras vaihtoehto..minä ainakin totesin että meillä kahden lapsen kanssa jää enempi käteen kun en ole töissä vaan kodinhoidontuella, enkä käy edes keikkatöissä koska silloin menetettäis kuntalisä...

• juttuja
        edellinen kirjoitti:

ja sen verran vielä että voihan sun mies hakea sitä kodinhoidontukea, vaikka onkin töissä, se pointtihan on se, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa...sitten sä voit tehdä töitä silloin kun pystyt, esim henkilöstövuokrausfirman kautta, ja hakea työkkäristä soviteltua päivärahaa, minkä suuruus riippuu sun tuloista, jtn 500e se maksimissaan kai on..eli silloin teijän perhe sais kodinhoidon tuen, miehesi palkan, sinun palkan ja työkkäristä...kannattaa vaan laskea mikä on paras vaihtoehto..minä ainakin totesin että meillä kahden lapsen kanssa jää enempi käteen kun en ole töissä vaan kodinhoidontuella, enkä käy edes keikkatöissä koska silloin menetettäis kuntalisä...

"eli silloin teijän perhe sais kodinhoidon tuen, miehesi palkan, sinun palkan ja työkkäristä..."

Kaikkea ei kuitenkaan kannata uskoa!

• se kuitenkin...
        juttuja kirjoitti:

"eli silloin teijän perhe sais kodinhoidon tuen, miehesi palkan, sinun palkan ja työkkäristä..."

Kaikkea ei kuitenkaan kannata uskoa!

menis...Jos mies on töissä, mies saa palkan...miehelle tulee silloin myös kodinhoidontuki, kun lapsi on hänen huollettavanaan ja lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa...jos ko nainen on työtön, ei siis ole vakituista työsuhdetta, niin silloin hän voi hakea työttömyyskorvausta, eikö niin? joten silloin he saisivat juuri nämä k.o. tuet.. Eri asia tietenkin jos naisella on vakituinen työ, siitähän nyt ei tietenkään kannata irtisanoutua vaa sitten jääädä ihan hoitovapaalle vaan..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe