Maanviljely

On mukavaa

Olen sivutoiminen vijelijä, tilalla on peltoa 52ha.
Nyt olen palkkatyöstäni lomautettuna ja on aikaa tutkia mailman menoa.
Ostin tilan 20 vuotiaana vapailta markkinoilta 17ha peltoa 24 ns, metsää ja olen pikkuhiljaa ostellut lisää maata kuvitellen että voisin jäädä päätoimisksi viljelijäksi jossain vaiheessa ilman karjanpitoa. Toki karjaa oli aluksi, lypsäviä oli 6vuotta ja lihakarjaa muutamavuosi sen jälkeen.
Oli kyllä liian raskasta käydä töissä samaan aikaan karjan kanssa touhutessa. Vuonna -90 lähti karja kokonaan kun lihan hinta romahti. Sen jälkeen on viljanviljelyä erillaisella menestyksellä.
Tein investointeja muutamavuosi sitten, uusi kuivaaja, traktori, puimuri, ja parit uudet kärryt, konehalli. Vedin poistot täysillä 2006 ja 2007. Ei jäänyt verotettavaa tuloa mutta kotimainen teollisuus sai rahani ja talouselämä pyöri.
Nyt sitten nautin ansiosidonnaista päivärahaa 85€ päivä ja siitä verot pois n,20 %.
Tässä niille tukien karehtijoille lisää "pökköä pesään". Olen muuten toimihenkilö, ja työhistoriaa 30 vuotta vieraan palveluksessa.
opiskelin insinööriksi työn ohessa muutama vuosi sitten.Ikääkin on pian 50v.
Taidan tästä lähteä hiihtelemään ja sitten voisi tehdä vähän Valtralla lumitöitä ja tehdä lapsille jonkinlaisen laskettelumäen.Takkaakin on mukava lämmittää ja lueskella päivän postia.
Kielten opiskelukin on kivaa kansalaisopistossa iltaisin, on tosi kiva porukka tälläkertaa.
Hyvää talvipäivää vaan kaikille..Hämeeseen ja toki muuallekkin Suomeen.

43

6778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senaattori Stilleri

      Joo, hyvin olet hommasi järjestänyt, jatka samaan malliin ....

    • verottettu

      Sinulla ei ole mitään käsitystä reali maataloudesta myöskään vähennyksiä ei saa niin että verotettavat tulot menisivät nollaan tuo kirjoitus osoittaa jo tyhmyytesi.

      • hei haloo

        kyl noilla poistoilla voi ajaa tulot vaikka tappiolle verotuksessa!
        se on sitten toinen asia onko se järkevää tulevaisuden kannalta!


      • on se

        Ainakin onnistunut. Konepoistoja on useammalta vuodelta, eli poistosaldoa jemmassa senverran että 25% poisto on vienyt tuloksen tappiolle. Lisäksi en tulouttanut 2007 viljan myynnistä tuloja kuin vasta 2008. Agrimarket maksoi muuten kohtuu koron S-tilille. Tämänvuoden tuloksesta joudun maksamaan veroja mutta nyt nautin tilanteesta. On kyllä tuuriakin ollut sillä ostin 2006 kolmenvuoden lannoitteet kerralla tasatakseni verotusta ja näyttää että oli pieni lottovoitto tuo hankinta, on senverran tempoilevaa ollut tuo Yaran toiminta. Ensi keväänä kylvetään vielä halvoilla lannotteilla.
        No ehkä en ymmärrä reaali maataloudesta, mutta taloudenpidosta ymmärrän varmaan enemmän kuin sinä. Minusta koneitten kanssa on kiva värkätä, kun vielä olen innokas rakentelija ja tykkään tehdä kaikkia hydrauliikan eri sovelluksia, nytkin on menossa metsäkuormaimeen Danfoss BVG-32 bropo venttiilistön asennus. Laitoin kyseiseen metsäkärryyn syksyllä hydraulivedon. Ainut suuri päänvaiva on hukkakaura, mutta eikökän senkinkanssa pärjää. Taidampa tästä mennä käymään tuulosessa, siis siellä tarjoustalossa hakemassa rälläkän laikkoja


      • keräämiseenhän
        on se kirjoitti:

        Ainakin onnistunut. Konepoistoja on useammalta vuodelta, eli poistosaldoa jemmassa senverran että 25% poisto on vienyt tuloksen tappiolle. Lisäksi en tulouttanut 2007 viljan myynnistä tuloja kuin vasta 2008. Agrimarket maksoi muuten kohtuu koron S-tilille. Tämänvuoden tuloksesta joudun maksamaan veroja mutta nyt nautin tilanteesta. On kyllä tuuriakin ollut sillä ostin 2006 kolmenvuoden lannoitteet kerralla tasatakseni verotusta ja näyttää että oli pieni lottovoitto tuo hankinta, on senverran tempoilevaa ollut tuo Yaran toiminta. Ensi keväänä kylvetään vielä halvoilla lannotteilla.
        No ehkä en ymmärrä reaali maataloudesta, mutta taloudenpidosta ymmärrän varmaan enemmän kuin sinä. Minusta koneitten kanssa on kiva värkätä, kun vielä olen innokas rakentelija ja tykkään tehdä kaikkia hydrauliikan eri sovelluksia, nytkin on menossa metsäkuormaimeen Danfoss BVG-32 bropo venttiilistön asennus. Laitoin kyseiseen metsäkärryyn syksyllä hydraulivedon. Ainut suuri päänvaiva on hukkakaura, mutta eikökän senkinkanssa pärjää. Taidampa tästä mennä käymään tuulosessa, siis siellä tarjoustalossa hakemassa rälläkän laikkoja

        on jo tuolla isossa maailmassa keksitty semmottinen rupotti vai mikä se ny oli mutte se kerää kuitenkin ne hukkakaurat pois.


      • sanoa toista

        valehtelijaksi jos ei itse tiedä asiasta mitään.Kyllä voi mennä vaikka tappiolle.


    • oikea viljelijä

      Taitaa tulla aika satuja sulta.
      Mitenkähän saat ansiosidonnaista 85€/d? Sulla palkka on täytynyt olla sitten noin 5000€/kk jos noin paljon oikeesti saisit. Puhut varmasti paskaa.
      Itse saan ansiosidonnaista 73€/d 3650€ kuukausi tuloilla.

      Täytyy sanoo että oot aika fakiiri, kun oot ostanut tilan vapailta markkinoilta 20v. hoitanu lypsäviä, käyny töissä tilan ulkopuolella ja kaiken lisäks viä opiskellu samaan aikaan sellasen ammatin josta tienaat 5000€ kuussa.
      Kannattaisko vähän miettiä mitä satuilee! Noi sun tarinas on mahdottomia jo teoriassakin. Ja mihinkäs se lihan hinta vielä vuonna -90 on romahtanut?

      Ajattele nyt vähän itekkin. Samana vuonna oot uusinu kaikki koneet ja laitteet. Mistäs olisit rahat ottanu!? Et varmasti olisi saanut noin mittaviin investointeihin viljatilalla pankin rahoitusta! Ja hei ääliö! Et ymmärrä taloudesta/verotukseta yhtään mitään! Poistoja ei pysty tekemään kahdessa vuodessa. Koneista poisto on menijäännöksestä korkeintaan 25% vuosi ja rakennuksista korkeintaan 10%. Ja poistoja ei noin isoissa investoineissa ei ole mitään järkeä tehdä maksimi määräisinä. Nopeasti tehdyt poistot vain syövät pääomatuloja.

      • Ei ole

        Väittänyt että samanavuonna olisi kaikki investoinnit tehty, jäi varmaan vähän väärä käsitys asiasta, aikapediori kuivaajan rakentamisesta ja muista investoinneista oli kuutisen vuotta, minä ajanjaksona poistokertymä muodostui.
        Mitä ansiosidonnaiseen tulee niin, palkka 4152 €kk ja kolme lasta alle 18v. Koeta kysyä liitosta.
        Mitä opiskeluun tulee niin, aloitin sen -97 ja sain paperit ulos 2002 loppuvuonna. Koetappa sitäkin kysyä AMKK:sta aikuiskoulutuksen puolelta.
        Mitä lihan hintaan tulee v 1989 sai vielä sonnista melkein 40 markkaa kilolta laskettuna mukaan sen aikaiset tuet, eli hyvää hommaa oli siihen aikaan.Osto vasikasta piti pulittaa 1000-1600 mk. Vuoden-90 jälkeen lihan tuottajahinta rupesi laskemaan radikaalisti alaspäin, samoin kävi viljalle mutta hitaammin.
        Verotuksessa ei kannata tehdä poistoja täysimääräisenä vaan tehdä vain niin paljon kun aiheelliseksi näkee, tämä oli nyt vain minun ratkaisuni ottaa poistot riittävän suurina ja siirtää viljan myynnin tuloutusta vuodella ja osalle 2v, en muuten tulouttanut vieläkään kaikkia. Vuonna 2007 sai ohrasta parhaimmillaan 200€ tonni. No en onnistunut silloin parhaaseen aikaan mutta 180€ sain. En maininnut että rakensin vielä uuden omakotitalon -91 ja sen lopputarkastus pidettiin -94. Sekin lähes omana työnä ja "pitkästä" tavarasta tehtiin. En olekkaan pitänyt ikään itseäni "oikeana viljelijänä" koska olen aina voinut turvautua palkkatyöhöni rahan suhteen mutta se on vain tarkoittanut sitä että ei ole voinut jäädä uuninpankolle makkailee. Palkallani olen elättänyt perheeni ja maataloudesta tulleen rahan olen melkein täysin voinut sijoittaa siihen takaisin, se sitten eri juttu onko se järkevää vai ei. Tässä sitä tukien kadehtijoille pohtimista miten paljon töitä joutuu tekemään jos haluaa nautti EU-tuista.


      • sivustaseurannut inssi
        Ei ole kirjoitti:

        Väittänyt että samanavuonna olisi kaikki investoinnit tehty, jäi varmaan vähän väärä käsitys asiasta, aikapediori kuivaajan rakentamisesta ja muista investoinneista oli kuutisen vuotta, minä ajanjaksona poistokertymä muodostui.
        Mitä ansiosidonnaiseen tulee niin, palkka 4152 €kk ja kolme lasta alle 18v. Koeta kysyä liitosta.
        Mitä opiskeluun tulee niin, aloitin sen -97 ja sain paperit ulos 2002 loppuvuonna. Koetappa sitäkin kysyä AMKK:sta aikuiskoulutuksen puolelta.
        Mitä lihan hintaan tulee v 1989 sai vielä sonnista melkein 40 markkaa kilolta laskettuna mukaan sen aikaiset tuet, eli hyvää hommaa oli siihen aikaan.Osto vasikasta piti pulittaa 1000-1600 mk. Vuoden-90 jälkeen lihan tuottajahinta rupesi laskemaan radikaalisti alaspäin, samoin kävi viljalle mutta hitaammin.
        Verotuksessa ei kannata tehdä poistoja täysimääräisenä vaan tehdä vain niin paljon kun aiheelliseksi näkee, tämä oli nyt vain minun ratkaisuni ottaa poistot riittävän suurina ja siirtää viljan myynnin tuloutusta vuodella ja osalle 2v, en muuten tulouttanut vieläkään kaikkia. Vuonna 2007 sai ohrasta parhaimmillaan 200€ tonni. No en onnistunut silloin parhaaseen aikaan mutta 180€ sain. En maininnut että rakensin vielä uuden omakotitalon -91 ja sen lopputarkastus pidettiin -94. Sekin lähes omana työnä ja "pitkästä" tavarasta tehtiin. En olekkaan pitänyt ikään itseäni "oikeana viljelijänä" koska olen aina voinut turvautua palkkatyöhöni rahan suhteen mutta se on vain tarkoittanut sitä että ei ole voinut jäädä uuninpankolle makkailee. Palkallani olen elättänyt perheeni ja maataloudesta tulleen rahan olen melkein täysin voinut sijoittaa siihen takaisin, se sitten eri juttu onko se järkevää vai ei. Tässä sitä tukien kadehtijoille pohtimista miten paljon töitä joutuu tekemään jos haluaa nautti EU-tuista.

        Ihan näin sivusta suranneena kiinnostaa tietää minkä alan inssi olet ja mitä työtä teet kun palkkasi on tuollainen? Insinöörien keskipalkka kuitenkin on noin 3000€/kk.
        Jos taas olisit DI niin uskoisin palkkasi siltä istumalta, mutta en inssiltä virkaiästä riippumatta jos kysymyksessä ei ole joku erityis osaaminen jollain erityis alalla.

        Itse olen 47 vuotias sähkötekniikan inssi ja palkkani n. 3120€/kk.


      • Inssi linssi
        sivustaseurannut inssi kirjoitti:

        Ihan näin sivusta suranneena kiinnostaa tietää minkä alan inssi olet ja mitä työtä teet kun palkkasi on tuollainen? Insinöörien keskipalkka kuitenkin on noin 3000€/kk.
        Jos taas olisit DI niin uskoisin palkkasi siltä istumalta, mutta en inssiltä virkaiästä riippumatta jos kysymyksessä ei ole joku erityis osaaminen jollain erityis alalla.

        Itse olen 47 vuotias sähkötekniikan inssi ja palkkani n. 3120€/kk.

        Teollisuuden ja koneenohjauksen logistiikkaa.
        Riippuu alasta mutta tiedän että senjälkeen kun tuli AMK-inssit on insinöörien arvostus laskenut eikä vain pelkästään rahallisesti.


    • haloo?

      että tarinasi ei ole tosi koska olet yrittäjnä et voi saada työttömyyskorvausta...

      • Luule

        Enpä olekkaa yrittäjä vaan sivutoiminen viljelijä.
        Jos kuuluu liittoon ja on maksanut jäsenmaksun 34 edelliseltä kuukaudelta ennen lomautusta on oikeutettu saamaan ansiosidonnaista.
        Ansiosidonnaista päivärahaa haettaessa pitää toimittaa verotustiedot josta selviää muut tulot, ja koska maataloudesta ei ollut verotettavaa tuloa niin voin saada täyden korvauksen.
        Maatalouden tulosta ei kannata laittaa liikaa tappiolle vaan juuri senverran että se menee miinukselle, koska tappiota ei voi tulevina vuosina vähentää kuin valtionverotuksessa ja senkin muistaakseni pääomapuolelta vasta yli 12000€ tulon ylittävältä osalta.
        Mutta siitä huolimatta maanviljely on mukava elämäntapa ja maalla on hyvä asua


      • Asseri kantonen
        Luule kirjoitti:

        Enpä olekkaa yrittäjä vaan sivutoiminen viljelijä.
        Jos kuuluu liittoon ja on maksanut jäsenmaksun 34 edelliseltä kuukaudelta ennen lomautusta on oikeutettu saamaan ansiosidonnaista.
        Ansiosidonnaista päivärahaa haettaessa pitää toimittaa verotustiedot josta selviää muut tulot, ja koska maataloudesta ei ollut verotettavaa tuloa niin voin saada täyden korvauksen.
        Maatalouden tulosta ei kannata laittaa liikaa tappiolle vaan juuri senverran että se menee miinukselle, koska tappiota ei voi tulevina vuosina vähentää kuin valtionverotuksessa ja senkin muistaakseni pääomapuolelta vasta yli 12000€ tulon ylittävältä osalta.
        Mutta siitä huolimatta maanviljely on mukava elämäntapa ja maalla on hyvä asua

        ansiosidonnaisen saantiin tartte olla kuin kymmenen kuukautta liiton maksuja takana.


      • Se varmaan on
        Asseri kantonen kirjoitti:

        ansiosidonnaisen saantiin tartte olla kuin kymmenen kuukautta liiton maksuja takana.

        En muistanut tarkkaan tuota aikaa, liiton lomakkeessa oli aikaraja ilmoitettuna oliko sinä aikana saanut, siis 34 kuukauden sisällä, saanut ansiosidonnaista. Siis ihan eriasia. Kiitos täsmennyksestä.


      • kirjanpitoa ja
        Se varmaan on kirjoitti:

        En muistanut tarkkaan tuota aikaa, liiton lomakkeessa oli aikaraja ilmoitettuna oliko sinä aikana saanut, siis 34 kuukauden sisällä, saanut ansiosidonnaista. Siis ihan eriasia. Kiitos täsmennyksestä.

        veroilmoitusta värkätessä kiva välillä lukea näitä...
        veikeitä nuo kadehtijat, eivät malta tohkeissaan lukea sun juttuja tarkkaan, vaan alkavat väittää vastaa ihan eri asiasta ...

        toivottavasti lama ohi siihen mennessä ,kun ansiosidonnainen loppuu.


      • Lisäisin
        Luule kirjoitti:

        Enpä olekkaa yrittäjä vaan sivutoiminen viljelijä.
        Jos kuuluu liittoon ja on maksanut jäsenmaksun 34 edelliseltä kuukaudelta ennen lomautusta on oikeutettu saamaan ansiosidonnaista.
        Ansiosidonnaista päivärahaa haettaessa pitää toimittaa verotustiedot josta selviää muut tulot, ja koska maataloudesta ei ollut verotettavaa tuloa niin voin saada täyden korvauksen.
        Maatalouden tulosta ei kannata laittaa liikaa tappiolle vaan juuri senverran että se menee miinukselle, koska tappiota ei voi tulevina vuosina vähentää kuin valtionverotuksessa ja senkin muistaakseni pääomapuolelta vasta yli 12000€ tulon ylittävältä osalta.
        Mutta siitä huolimatta maanviljely on mukava elämäntapa ja maalla on hyvä asua

        Vielä noista tappioista. Tappiothan voi vähentää seuraavan 10 vuoden aikana valtionverotuksessa. Mikäli on esim, metsänmyyntiä niin silloin pääomatuloja voi hyvinkin tulla niinkin paljon että yhtälö täyttyy eikä menetä veroetua.
        Tuolle erään keskustelu saitin ALV karehtijalle voin kertoa että onneksi siitä mielihyvästä että saa asua maalla ei tarvitse maksaa veroa.
        Täytyykin tästä mennä antamaan tyttären ratsukoille yö heinät ja ottaa riimu pois jos se vaikka olisi vielä päässä.


      • Asseri Kantonen
        Lisäisin kirjoitti:

        Vielä noista tappioista. Tappiothan voi vähentää seuraavan 10 vuoden aikana valtionverotuksessa. Mikäli on esim, metsänmyyntiä niin silloin pääomatuloja voi hyvinkin tulla niinkin paljon että yhtälö täyttyy eikä menetä veroetua.
        Tuolle erään keskustelu saitin ALV karehtijalle voin kertoa että onneksi siitä mielihyvästä että saa asua maalla ei tarvitse maksaa veroa.
        Täytyykin tästä mennä antamaan tyttären ratsukoille yö heinät ja ottaa riimu pois jos se vaikka olisi vielä päässä.

        maalla asumisesta, kun hallitus on päättänyt harmonisoida matkakulut kulkuneuvosta riippumattomiksi, siis ruuhka-suomen porukka joka saa matkustaa työmatkat erittäin edullisella joukkoliikenteellä saa saman kilometrikorvauksen kuin syrjäseudun duunari jonka on pakko kulkea omalla autolla kun ei ole julkista liikennettä millä kulkea.
        Tämä johtaa siihen että tulee pakkomuuttoja maaseudulta kaupunkiin työn äärelle asumaan kun ei ole enää varaa kulkea töissä olemattomien matkakulu vähennysten johdosta.
        Suuri kiitos tästä kuuluu Keskustapuolueelle kun kepu halusi tämän kirjattavan jo hallirusohjelmaan.


      • ihmettä...

        Mielestäni tuo on aivan tyypillinen sivutoimisen viljelijän tarina, itselläkin samansuuntaisia kokemuksia. Mikä siinä on niin vaikeata uskoa? Sivutoiminen yrittäjyys ei vaikuta ansiosidonnaiseen.


      • Kannattaa-
        ihmettä... kirjoitti:

        Mielestäni tuo on aivan tyypillinen sivutoimisen viljelijän tarina, itselläkin samansuuntaisia kokemuksia. Mikä siinä on niin vaikeata uskoa? Sivutoiminen yrittäjyys ei vaikuta ansiosidonnaiseen.

        Käyttää hyödyksi. Ostin tässä investointirytäkässä käytetyn klapikoneenkin. No matka suuntautui pohjanmaalle seinäjoenlähelle yritykseen joka tekee klapikoneita.Olivat joutuneet ottamaan takaisin jostain syystä jonkin näyttelykoneen takaisin. Olin hotellissa yötä ja otin kuitit talteen matkasta sekä täytin asiallisesti ajopäiväkirjan ja vähensin verotuksessa kaikki kulut. Eli kaikki mm, maatalousnäyttely matkat ja vastaavat voi vähentää verotuksessa ihan normaalin yrityskäytännön mukaan.
        Olen vaan monesti huomannut että monet eivät käytä tätä mahdollisuutta hyväkseen.


      • veroilmoitusta
        Kannattaa- kirjoitti:

        Käyttää hyödyksi. Ostin tässä investointirytäkässä käytetyn klapikoneenkin. No matka suuntautui pohjanmaalle seinäjoenlähelle yritykseen joka tekee klapikoneita.Olivat joutuneet ottamaan takaisin jostain syystä jonkin näyttelykoneen takaisin. Olin hotellissa yötä ja otin kuitit talteen matkasta sekä täytin asiallisesti ajopäiväkirjan ja vähensin verotuksessa kaikki kulut. Eli kaikki mm, maatalousnäyttely matkat ja vastaavat voi vähentää verotuksessa ihan normaalin yrityskäytännön mukaan.
        Olen vaan monesti huomannut että monet eivät käytä tätä mahdollisuutta hyväkseen.

        muistelkaa tarkkaan, miten pitkiä ne työpäivät oli ja miten kaukana.

        http://vero.fi/default.asp?article=434&language=FIN

        Tuo kannattaa lukea loppuun asti


      • mv098
        ihmettä... kirjoitti:

        Mielestäni tuo on aivan tyypillinen sivutoimisen viljelijän tarina, itselläkin samansuuntaisia kokemuksia. Mikä siinä on niin vaikeata uskoa? Sivutoiminen yrittäjyys ei vaikuta ansiosidonnaiseen.

        itse sanon itseni irti niin olenko silloin oikeutettu työttömyyskorvaukseen vaikka olisin samalla myös maatalousyrittäjä?


      • niin onnistu
        mv098 kirjoitti:

        itse sanon itseni irti niin olenko silloin oikeutettu työttömyyskorvaukseen vaikka olisin samalla myös maatalousyrittäjä?

        Eikä maanviljelijät saa Kelan maksamaa työttömyys korvausta ,vaan palkkatyön loputtua, itse liittoon maksettua ansiosidonnaista.

        Jos kieltäytyy työnteosta ei saa sitäkään.
        Työnatntajan pitää sanoa ,että nyt sulle ei ole töitä.


      • Gumba Gergeis Josgus
        mv098 kirjoitti:

        itse sanon itseni irti niin olenko silloin oikeutettu työttömyyskorvaukseen vaikka olisin samalla myös maatalousyrittäjä?

        3 kk ilman mitään jos ite lähet. Yritä saada työnantaja valehtelemaan paprulle, että "tuotannollisista syistä" tms., niin ehkä vältät karenssin. Maatalouden tuloksen ansiotulo vähentää päivärahaa, jo muutama tonnikin maataloustuloa, niin äkkiä ansiosidonnainen onkin peruspäivärahan tasoa.


      • Suurennuslasilla
        Gumba Gergeis Josgus kirjoitti:

        3 kk ilman mitään jos ite lähet. Yritä saada työnantaja valehtelemaan paprulle, että "tuotannollisista syistä" tms., niin ehkä vältät karenssin. Maatalouden tuloksen ansiotulo vähentää päivärahaa, jo muutama tonnikin maataloustuloa, niin äkkiä ansiosidonnainen onkin peruspäivärahan tasoa.

        Etsitään perusteita ettei tarvitsisi maksaa. Varsinkin jos omistaa maata niin voi varautua antamaan jos jonkinlaista selvitystä, no ei siinä mitään kun antaa selvitykset niin eivät mahda mitään vaan on pakko maksaa. Tuo maan omistaminen on sak:oon porukalle vähän kuin punainen vaate sonnille.


      • on se vaikeeta
        Suurennuslasilla kirjoitti:

        Etsitään perusteita ettei tarvitsisi maksaa. Varsinkin jos omistaa maata niin voi varautua antamaan jos jonkinlaista selvitystä, no ei siinä mitään kun antaa selvitykset niin eivät mahda mitään vaan on pakko maksaa. Tuo maan omistaminen on sak:oon porukalle vähän kuin punainen vaate sonnille.

        se on vaan niin pirun vaikeeta saada liitonkautta korvauksia lomautusajalta. tarvitaan lausuntoja joka lähtöön, todistuksia ynnä muita lippuja ja lappuja....kaikki tehdään mahdollisemman hankalaksi. ja kuitenkin samat jäsenmaksut maksat kuin "tavallinenkin" palkannauttija. kysyin liiton edustajalta onkos se nyt sitten reilua, että samalla maksulla ei saa samaa korvausta, niin tämä liitonedustaja sivuutti kysymyksen tyylikkäästi olankohautuksella....


      • ainakin
        on se vaikeeta kirjoitti:

        se on vaan niin pirun vaikeeta saada liitonkautta korvauksia lomautusajalta. tarvitaan lausuntoja joka lähtöön, todistuksia ynnä muita lippuja ja lappuja....kaikki tehdään mahdollisemman hankalaksi. ja kuitenkin samat jäsenmaksut maksat kuin "tavallinenkin" palkannauttija. kysyin liiton edustajalta onkos se nyt sitten reilua, että samalla maksulla ei saa samaa korvausta, niin tämä liitonedustaja sivuutti kysymyksen tyylikkäästi olankohautuksella....

        kasvinviljelijät ole kausiluonteisia yrittäjiä...

        http://www.tyj.fi/default.asp?id=400

        Ne lippuset ja lappuset pitää osata oikein ja oikeilla sanamuodoilla täyttää


      • taitaa olla
        ainakin kirjoitti:

        kasvinviljelijät ole kausiluonteisia yrittäjiä...

        http://www.tyj.fi/default.asp?id=400

        Ne lippuset ja lappuset pitää osata oikein ja oikeilla sanamuodoilla täyttää

        hyvinkin pitkälti...meinaan ne työkkärissä tehtävät r-lausunto laput tuntuu olevan tulkinnan varaisia aika pitkälle. Ainakin omalle kohdalle sattui sellainen täti joka oli alusta asti sitä mieltä ettei minulle kuuluisi korvauksia ollenkaan.... ja teki varmasti kaikkensa jotten saisi yhtään mitään. ja kaiken huipuksi ei saanut kyseisestä lausunnosta edes itselle kopiota, mikä on mielestäni vähintäänkin ihmeellistä, nimittäin kysyin itselleni kopiota, mutta täti totesi ettei saa antaa. no ei kai mua sitten omat asiat niin kiinnostakkaan. nyt sitten odotellaan vaan korvauspäätöstä....tammikuun alussa ekat laput sisälle, saas nähä koska ehtivät päätökset tekeen


      • vaarien vaari
        Suurennuslasilla kirjoitti:

        Etsitään perusteita ettei tarvitsisi maksaa. Varsinkin jos omistaa maata niin voi varautua antamaan jos jonkinlaista selvitystä, no ei siinä mitään kun antaa selvitykset niin eivät mahda mitään vaan on pakko maksaa. Tuo maan omistaminen on sak:oon porukalle vähän kuin punainen vaate sonnille.

        että maanomistaminen on SAK:n porukoille kuin punainen vaate,,,,,,,kyllä ne on kuule ihan toiset porukat päättäneet millä perusteilla sitä ansiosidonnaista maksetaan sivutoimitienaajille, niitä asioita on merkittävästi hankaloittanut lainsäädännöllä Suomen Keskustapuolue, joten siitä kiitos heille.


      • tavoite on
        taitaa olla kirjoitti:

        hyvinkin pitkälti...meinaan ne työkkärissä tehtävät r-lausunto laput tuntuu olevan tulkinnan varaisia aika pitkälle. Ainakin omalle kohdalle sattui sellainen täti joka oli alusta asti sitä mieltä ettei minulle kuuluisi korvauksia ollenkaan.... ja teki varmasti kaikkensa jotten saisi yhtään mitään. ja kaiken huipuksi ei saanut kyseisestä lausunnosta edes itselle kopiota, mikä on mielestäni vähintäänkin ihmeellistä, nimittäin kysyin itselleni kopiota, mutta täti totesi ettei saa antaa. no ei kai mua sitten omat asiat niin kiinnostakkaan. nyt sitten odotellaan vaan korvauspäätöstä....tammikuun alussa ekat laput sisälle, saas nähä koska ehtivät päätökset tekeen

        nyt saavutettu, porvareiden tavoite on ollut ja nyt se on toteutumassa että työttömyyskorvausta ei saisi lainkaan jos on jotainpieniä sivutuloja tai omistaa metsää, että kannattaa todella "köyhän" äänestää kepua ja kokoomusta.


    • untamo2

      lomautettu joulukuussa ja jonkin aikaa meni ennenkuin sai päätöksen kun oli antanut selvityksen maataloudesta. ansiosidonnaista saa kesäkuulle jolloin pitää antaa uusi selvitys maataloustoiminnasta, ilmeisesti katkeaa kesän ajaksi jos katsovat kausiluonteiseksi...
      inssin retaleena kanssa mutta ei lähellekkää 3000 palkka

    • kun taloudesta on kyse!

      Oma mieheni sivuviljelee, viljeli, sairaus iski.
      Hän on aina osannut ns. talon pidon, ollut nuuka. Silti omalla tavallaan myös nauttinutkin joillakin hankinnoillaan.
      Tärkeää on jättää osa tuloista seuraavaan vuoteen.
      Hän ei ole MYELvakuutettu ja sai päivärahaa palkkatyöstään vieraan palvelusta maksimin.
      Meillä on viljaa, peltoa 43 ha. Metsää vain nimeksi.
      Olemme hankkineet lähinnä niillä molempien palkkatuloilla autot, mökin ja sen tontin, traktorin, kärryn ja nyt kunnostaneet talon.
      En ollenkaan epäile tuota ensimmäistä kirjoittajaa. Hän on vain osannut säästää ja sitten sijoittaa. Laskimme joskus, että autoihin on mennyt mummonmarkoissa vanha miljoona. Suunnilleen. Hyvä vai paha? Toimintavarma peli piti olla työmatkojen vuoksi.
      Nyt on meilläkin muutama vuosi luultavasti ns. nautinta-aikaa. Eläkkeellä. Tai miten Ukko YliJumala päättää.

      • juupajuuu

        Tästä pieni huomautus. Toiset sitä joutuu ajelemaan työmatkaa toimintavarmalla 10 - 15 vuotta vanhalla autokalustolla. Näin suurin osa suomalaisia duunareita tekee.
        Maatalousyrittäjät ajavat omien havaintojeni mukaan erittäinkin uusilla ja jopa kalliin puoleisilla autoilla. Niitä vaihdetaan 3 vuoden välein, ja aina uuteen. Mutta heikosti taitaa silti mennä?


      • ei ainakaan
        juupajuuu kirjoitti:

        Tästä pieni huomautus. Toiset sitä joutuu ajelemaan työmatkaa toimintavarmalla 10 - 15 vuotta vanhalla autokalustolla. Näin suurin osa suomalaisia duunareita tekee.
        Maatalousyrittäjät ajavat omien havaintojeni mukaan erittäinkin uusilla ja jopa kalliin puoleisilla autoilla. Niitä vaihdetaan 3 vuoden välein, ja aina uuteen. Mutta heikosti taitaa silti mennä?

        pidä paikkaansa mv ajelee keskim. halvemmilla ja vanhemmilla autoilla. Uusi auto laitetaan sitten vasta kun maatila on myity.


      • noin kaikki
        juupajuuu kirjoitti:

        Tästä pieni huomautus. Toiset sitä joutuu ajelemaan työmatkaa toimintavarmalla 10 - 15 vuotta vanhalla autokalustolla. Näin suurin osa suomalaisia duunareita tekee.
        Maatalousyrittäjät ajavat omien havaintojeni mukaan erittäinkin uusilla ja jopa kalliin puoleisilla autoilla. Niitä vaihdetaan 3 vuoden välein, ja aina uuteen. Mutta heikosti taitaa silti mennä?

        maanvijelijät ajele työmatkojansa autolla vaan kävellen.


    • juupajuuu

      Pientä provoa havaittavissa, mutta varmaan ihan totta.
      Viljahommat pyörii sivutoimisena ihan hienosti kaikilla alle 100ha tiloilla. Nykykalusto antaa mahdollisuudet tehdä työt 5-7 tunnnissa/ viljelty hehtaari helpostikin. 100ha viljatilan työmäärä on vain 500 - 700 tuntia. Kotieläintilat on aivan eri asia. Siellä töitä riittää.
      Toiset laskee tuntipalkkojaan, varsinkin viljelijäväestö. Heidän tuekseen on masinoitu valtakunnallinen tutkimuskoneisto perustelemaan heikkoa kannattavuutta, jota sitten tuodaan esille jatkuvasti erilaisissa medioissa. Onko perusteltua laskea yritysmaailman tunnusluvuilla harrastustoimintaa? Mielestäni ei.

      Maatalouden pitää olla jatkossakin kannattavaa suurilla tiloilla Suomessakin. Harrastustilolla (alle 50 ha) sen ei pidäkkään olla kannattavaa. Onneksi rakennemuutos toimii, mutta valitettavan hitaasti. 15 lehmän ja 20 hehtaarin tilojen aika on ohi Suomessa. Onneksi.

      Pienillä viljatiloilla hommat hoidetaan sivutoimena iltaisin ja viikonloppuisin, käydään työssä muualla. Palkkakaan ei tarvitse olla huimaavan iso, koska se ei ole ainoa tulon lähde. Tästä ongelmia seuraa koko muulle työväestölle. Toiset on viljelijöitä ja pankinjohtajia, toiset duunaa hitsauspillin kanssa ja viljelee. Köyhyys on suhteellista ja hyvin kaukana näissä perheissä. Todellista vähävaraisuutta on perheissä joissa tulot on kaavittava kasaan pelkästä palkkatyöstä. Suomalaisilla maatiloilla sitä ei ole.

      • taloudellisin

        Mutta yhteiskunnan kannalta sivutoimisilla teetetty tuotanto tulee kyllä kaikkein halvimmaksi, kun tuottovaatimukset ei ole kovin suuria, eikä sivutoimisille mitään investointitukiakaan pahemmin heru.


      • taloudellisin...

        Mutta yhteiskunnan kannalta sivutoimisilla teetetty tuotanto tulee kyllä kaikkein halvimmaksi, kun tuottovaatimukset ei ole kovin suuria, eikä sivutoimisille mitään investointitukiakaan pahemmin maksella.


      • juupajuuuu
        taloudellisin kirjoitti:

        Mutta yhteiskunnan kannalta sivutoimisilla teetetty tuotanto tulee kyllä kaikkein halvimmaksi, kun tuottovaatimukset ei ole kovin suuria, eikä sivutoimisille mitään investointitukiakaan pahemmin heru.

        Väitän, että suurin osa on kyllä päätoimisia viljelijöitä, ainakin paperilla. Vaikka käyvät päätoimisesti muualla töissä.
        Tukien takia ei kannnata olla sivutoiminen. Tulorajat on asetettu niin löysiksi, että päätoimisuus täytyy 20 ha viljatilalla, vaikka kävisi muualla töissä.


      • sinä kateellinen
        juupajuuuu kirjoitti:

        Väitän, että suurin osa on kyllä päätoimisia viljelijöitä, ainakin paperilla. Vaikka käyvät päätoimisesti muualla töissä.
        Tukien takia ei kannnata olla sivutoiminen. Tulorajat on asetettu niin löysiksi, että päätoimisuus täytyy 20 ha viljatilalla, vaikka kävisi muualla töissä.

        mitä tukia 20 ha kasvinviljelijä ,joka käy tilan ulkopuolella töissä menettää ,oli sitten sivu tai päätoiminen.

        Kuivuriin tuon kokoisella tilalla ei kannata investoida.Korkeintaan etsii jostain käytetyt kennot tai ehjän uunin.
        Esim. suunnitelman hinnalla saa jo vedettyä uudet salaojat, jos tarvetta.

        Sivutoimiset on tälle kansantaloudelle paljon hyödyllisempiä kuin miljoonia veronmaksajien varoilla investoineet päätoimiset.
        Sivutoimiset sentään maksaa veroja ,ainakin palkastaan .
        Noita miljoonia investoineita ei verotilastoissa paljon näy.


    • Mjuus0

      Toivottavasti tulee 3. katovuosi putkeen.
      Alkaa hymy hyytyä mjussilla.

    • Anonyymi

      Tarvitsetko lainaa? yksityinen laina? Yrityslainat? Asuntolaina? Maatalous- ja projektirahoitus? Tarjoamme kaikenlaisia ​​lainoja 2% korolla! Yhteyssähköposti: [email protected]

      • Anonyymi

        Juu. tarvitaan lainaa!! Ainakin uus traktori (ja vähän muutakin) pitäis ostella...joten Tinvestor53....ei muuta kuin tänne heti rahnaa lainaksi. Joten, oisko esim. joku 100 tonttua näin ensi alkuun ok?? Ei ehkä ihan muutamaan kymmeneen vuoteen pysty lyhentämään (saati sitten maksamaan takaisin), mutta oli tuo 2%:n tarjous niin hyvä, että pitäähän tähän tarttua!!
        Joten siellä Tinvestor53:lla, laittakaahan tarjousta tulemaan osoitteeseen [email protected]


    • Anonyymi

      Olen vieraalla töissä.Sivutoiminen viljelijä. Ostan ,50 ha tuloilla aina jotain uutta esim.John Deeren, Aurat jne. Sijoitan tuet tilaan ja palkat elämään.,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2605
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1655
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1589
    8. 89
      1530
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      116
      1403
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe