Vaalitko perinteitä?

Ja jos kyllä, teetkö sen mielelläsi, vaiko enemmän
"velvollisuuden tunnosta"?

26

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perineteet pannassa

      Kukaan ei kestäis samaa lähetys saarnaaja asentoa.
      Elämässä pitää olla pilkkeitä.
      Vaikka masennus painaa päälle.

      • ..saarna. Joo, enemmän esim. joulukirkkoa tuossa
        ajoin takaa. Mutta jos siin ei sun mielestä oo tarpeeksi pilkettä; niin ok, 'oma tupa, oma lupa' :)


    • julku

      Vaalin perinteitä. Enkä tee sitä mistään velvollisuudentunnosta.
      Perinteiden vaaliminen luo turvallisuuden tunnetta.
      Toki omiakin perinteitä voi luoda ja siirtää ne esim. omille lapsilleen.

      • ..mielestä lähes täydellinen vastaus!
        Vapaaehtoisuus, ja myös uutta tuleville polville :)


    • Enkeli-trio

      Kivalt tuntuu ku lapset(aikuiset) myhäilevät taas kohta etsiessään suklaamunia pääsiäisenä.
      "kala,lintu vai perhonen?"

      Jouluun kuuluu paljon perinteitä jo 40 vuoden takaa.
      Traditiot liittyy lähinnä juhlapyhiin.
      Velvollisuudesta,EI vaan sydämestä !

      • ent.tehtaantyttö

        ei velvollisuudella, vaan Rakkaudella. Perinteet ovat minusta nimenomaan lapsille tärkeintä mitä voimme antaa...ja itsellekin siitä hyvä mieli. Nyt kun oma kundikin jo aikuinen, niin kiva huomata kuinka kundikin oikein odottaa tiettyjä juttuja...tärkeimmät meilläkin ovat joulu, uusivuosi, pääsiäinen, äitienpäivä, juhannus, isänpäivä ja tuo itsenäisyyspäivä...ja sitten myös pienet synttäritjuhlat aina kullekin perheenjäsenelle. Kakkua ja kahvia...ja pieni lahja.

        Omassa lapsuuskodissani kun ei mitenkään säännöllisesti näitä juhlia koskaan vietetty, niin nyt kun itse sitten haluaa viettää...ja säännöllisesti..Mielestäni meillä ei ole liikoja juhlatradioita..pitääkäämme niistä kiinni ja siirtäkäämme eteenpäin...rakkaudella ja lämmöllä..

        t.friidu


      • ..oo kuullut suklaamunien etsinnästä, hauska :)
        Kaikilla omat juttunsa..kananmunia on maalattu..

        Joulun valmistelu itse alusta loppuun, vaatii paljon työtä,
        ei varmaan tunnu raskaalta, kun tulee sydämestä.. :)


    • uk-ko

      Jotkut perinteet ovat mulle tärkeitä ja niitä pidän yllä luontaisesti. Näihin kuuluuvat esim. Joulun ja Juhannuksen viettoon liittyvät tavat. Nekin perinnetavat ovat aika joustavia. Mun joulu ei mene pilalle, jos pöydästä puuttuu jokin must-ruoka tms.

      Sukuperinteitä ei ole, sellaisia velvoittavia. Osa suvun perinteestä siirtyy mulle ja multa eteenpäin ihan luontaisena perhejatkumona.

      Toisaalta etsin sellaista "myyttistä suomalaisuutta", josta 40 -palstalla on juuri ollut puhetta. Pohdiskelen suomalaisuutta kultturisesti ja yritän aktiivisesti sisällyttää elämääni suomalaisuutta, mitä se milloinkin sitten merkitseekään...

      Eli kaiken, mitä pernteen vaalimisen eteen teen, teen mielelläni, mutta se ei välttämättä ole kovin paljon.

      • ..että tekee mielellään :)
        Juhannuksena koivut portaiden pielessä on 'must',
        silloin ei kaipaa majaa, jonka isä aikoinaan väkersi niistä koivuista; nykyisin se taitais olla enemmän sateensuoja :/ Silloin ikuisuus sitten se suojasi auringon paahteelta ?)


    • Meriläinen

      kun äiti eli oli meillä jouluna perinteitä.
      Mutta nyt jotkut jouluruuat.
      Mutta mulle ja systerille on tullut uusi perinne kesällä: suomen kiertoa sen autolla, se kun on eläkkeellä voidaan lähteä mun kesäloman aikana.
      Viikon matka jonnekin, saas nähdä minne ens kesä meitä vie.
      Matkaa tehdään ilman suunnitelmia, ilman aikataulua sen mukaan miltä tuntuu. Jos yöpaikkaa ei löydy nukutaan autossa, mikä on kolmen vuoden aikana tehty yhtenä yönä. Aina on yöpaikka löytynyt.
      Muita perinteitä ei tällä hetkellä ole.

      • kuulosta pöhkömmältä :)
        Itsellä myös sisko parasta matkaseuraa, ja vaikka
        elämäntilanteet täysin erilaiset, yhteinen aika
        löytyy aina jostain.. ja se 'matka' voi olla vaikka
        ruokailu/teatteri vieraassa kaupungissa.


    • Pirre*

      esim. juhlapyhiin liittyvät, - ovat siirtyneet jo seuraava polvellekin..niin se menee.

      • Oon kuullu tuttavalta, että Jouluna oli tarjolla
        perunalastuja.. Ei kait siinä muuten vikaa, mut oli anoppi
        vähän erilaisia tarjottavia itse valmistanut; niihin tottunut :)
        Just juhlapyhät oli myös itsellä mielessä avausta tehdessä..


    • xq240

      erittäin voimakkaat. Silloin jo kyseenalaistin juhlapyhien traditioita. Laitoin syntymäkodissani joulukuusen oksalle pääsiästipun, perustelin sillä, että tipullakin on oikeus viettää muita juhlia kuin vain pääsiäistä.

      Kaikki alkaa jo liian varhain: marraskuussa tulevat tontut ja joulupukit, tammikuussa laskiaspullat ja runebergintortut, helmikuussa mämmi ja kesävaatteet, maaliskuussa noh.. ei tu ny mieleen:)

      Kohta on maaliskuu ja siitä tulikin mieleen eräs laulu... "on maaliskuinen päivä korkeimmillaan ja räystäs alkaa tiputella pikku pisaroitaan, on kukko käynyt tunkiolle ilmaa haistamaan..."

      • ..monellakaan tulleet mieleen samankaltaiset
        ajatukset ;)
        Mihin ne lienee sut johtaneet, kiinnostais ?)


      • xq240
        Sanin kirjoitti:

        ..monellakaan tulleet mieleen samankaltaiset
        ajatukset ;)
        Mihin ne lienee sut johtaneet, kiinnostais ?)

        hyvään, mielekkäseen, syvään keski-ikään.

        Aika on hionut särmää pois, mutta edelleenkin pääsiäistipu istuu kuusen oksalla, jos on joulukuusi jouluksi sisään kannettu. Ainut perinne josta en luovu on vanhempieni ensimmäisen joulun joulukuusen tähti:)


      • xq240 kirjoitti:

        hyvään, mielekkäseen, syvään keski-ikään.

        Aika on hionut särmää pois, mutta edelleenkin pääsiäistipu istuu kuusen oksalla, jos on joulukuusi jouluksi sisään kannettu. Ainut perinne josta en luovu on vanhempieni ensimmäisen joulun joulukuusen tähti:)

        ..joulukuusen tähden sain hajalle, parin joulun
        jälkeen..:/
        Monikohan lapsi
        kyseenalaistaa, miksi tipu ei saa viettää joulua ?)
        Lahjojen yms. 'hässäkän' keskellä..
        Mihin johtaneet.. mietin lähinnä alaa, millä työskentelet..
        hyvä ja mielekäs elo/olo riittää
        vastaukseksi mulle :)


      • xq240
        Sanin kirjoitti:

        ..joulukuusen tähden sain hajalle, parin joulun
        jälkeen..:/
        Monikohan lapsi
        kyseenalaistaa, miksi tipu ei saa viettää joulua ?)
        Lahjojen yms. 'hässäkän' keskellä..
        Mihin johtaneet.. mietin lähinnä alaa, millä työskentelet..
        hyvä ja mielekäs elo/olo riittää
        vastaukseksi mulle :)

        "Monikohan lapsi
        kyseenalaistaa, miksi tipu ei saa viettää joulua ?"

        mutta tottelevat sitten vanhempiaan, jos vanhemmat näkevät asian tosikkomaisesti.

        Lapset kyseenalaistavat monia asioita, joita meidän vanhempien tulisi kuunnella herkällä korvalla, jotta heistä kasvaisi tasapainoisia aikuisia. Rakkautta ja rajoja...


      • xq240 kirjoitti:

        "Monikohan lapsi
        kyseenalaistaa, miksi tipu ei saa viettää joulua ?"

        mutta tottelevat sitten vanhempiaan, jos vanhemmat näkevät asian tosikkomaisesti.

        Lapset kyseenalaistavat monia asioita, joita meidän vanhempien tulisi kuunnella herkällä korvalla, jotta heistä kasvaisi tasapainoisia aikuisia. Rakkautta ja rajoja...

        .. omassa lapsuudessa, Joulut oli ihania; mut ei mulla
        tullu mieleen pääsiäinen silloin.
        Aattona ensin kotona saunottiin, ja syötiin, ja
        saatiin lahjoja.
        Sitte naapuriin, eli mummolaan kahville, johon kokoontui kaikki läheiset, joilla ei esteitä.
        Ja taas saatiin lahjoja, mummo oli ihana ihminen,
        ja ehkä olin myös hänelle tärkeä, ensimmäinen
        lapsenlapsi :)


      • Anonyymi

        Tuon laulun sanat eivät mene ihan noin vaan: Kun maaliskuinen päivä on korkeimmilaan ja räystäs alkaa tiputella pikku pisaroita. On porraspäähän kissa tullut ilmaa haistamaan. On kanaparvi tutkimassa tunkioita...


    • niinkään perinteestä

      kuin tavoistani. Sellaisia minulla on joko toisilta tarttuneina tai itse opittuina. Useimmista pitää kiinni niin kauan kun ne tuntuvat mielekkäiltä, mukavilta tai hyvin perustelluilta, mutta joskus niihinkin kyllästyy. Eli: en taida olla perinneihminen, vaikka esimerkiksi kansanperinteestä taidankin tietää enemmän kuin monet muut.

      • ..mukavuus, hyvin perusteltu..
        Kuulostaa hyvältä; tutultakin.
        Siihen tää nykymaailma menossa..? Toivottavaakin,
        pitää luopua jostain, jotta tulee jotain uutta tilalle :)


    • vähän

      vaalin.

      Minusta ne ovat vähän kuin neuroottisuutta, tehdään aina kuin ennenkin, ettei mikään paha kohtaisi.

      • ..mukana taikauskoa? ;)
        Toisaalta tuottaa sitä hyvää mieltä/oloa, jonka
        itse on joskus kokenut, myös muille :)


      • xq240

        se on sitä traditiota, joka järjestelee vuoden ja rytmittää ihmismielen.


      • xq240
        Sanin kirjoitti:

        ..mukana taikauskoa? ;)
        Toisaalta tuottaa sitä hyvää mieltä/oloa, jonka
        itse on joskus kokenut, myös muille :)

        sitkeään piintynyt tapa = turvallisuus, ettei vaan poikkea valtavirrasta, sehän olis katastrooooffi!


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe