Kytkypuhelimen n95

Pompoteltu..

Puhelimeni mykistyi ja vein sen sonera pisteeseen viikko ennen joulua, no meni pari päivää kun tuli ilmoitus että puhelimen voi noutaa, laite vaihdettu sanottiin, en tarkastellut heti vaihdokkia vasta kotona huomasin että näytössä oli syviä viiruja pahin kuitenkin oli kun äänensäätö ei toiminut ollenkaan. Vein sit tuon vaihdoki jälleen samaiseen sonera pisteeseen, laitamme sen korjaamolle saat sitten uuden vaihdokin. Tuosta meni viikko eikä puhelinta kuulunut, kysyin tekstiviestillä missä puhelimeni kuppaa. Meni muutama minuutti kun tuli vastaus: Odottaa varaosaa t sonera piste.
minutti tuosta niin taas piippasi viestiä: korjaan... odottaa vaihtolaitetta t sonera piste.
nyt aikaa on kulunut yli kuukausi tuosta eikä mitään kuulu, olen yrittänyt soittaa, tekstata sonera pisteeseen mutta vastausta ei tule. Ite soneeraan taas olen kerran soittanut ja jonotin puolitunti enkä päässyyt, laittanut kymmenkunta sähköposti ei mitään vastausta. Empä maksa puhelinlaskun kun kytkyn tuomat edut ei ole käytössä, mikä minut velvoittaa tyhjästä maksamaan? Laitoin jo ilmoituksen kuningaskuluttajaan kyseisestä asiasta että saisin soneran mokailun taki katkaistua kytkyni vaikka sitä olisi vielä vajaa vuosi edessä. Sonera mweni nyt hiukka pitkälle, jouduin muuten vielä ostamaan sonerqan takia UUDEN PUHELIMEN! Että eläköön sonera..

3

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helvetti!

      eivät hyvitä puhelinlaskusta mitään vaikka en kuukauteen voinut käyttää puhelintani. Tässä tapaus mikä on ollut myös kuningaskuluttaja ohjelmassa ja silloin kun kytkypuhelin on huollossa ei saa periä puhelinlaskua.


      Julkaistu To, 24/01/2008 - 21:15 kk_toimitus

      Kuluttajansuoja | Kuluttajapolitiikka | Kuluttajaviranomaiset | Matkapuhelinpalvelut | Puhelin- ja tietoliikenne | Puhelinoperaattorit | Takuu ja palautus | Toimituksen jutut | 2007

      Leskisen pariskunta osti joulukuussa 2006 Soneralta kännykkäliittymät ja samalla kytkykauppana Nokian kamerapuhelimet. Kun toinen puhelimista meni rikki, korjaus kesti kuukausia. Lopulta Leskiset saivat uuden puhelimen, mutta vasta kolmen kuukauden kuluttua vian ilmenemisestä.

      Myyjä vastaa tuotteen virheestä

      Leskisten puhelin rikkoontui runsaan puolen vuoden käytön jälkeen, elokuussa 2007. He palauttivat sen ostopaikkaan eli Soneralle. Osoite oli oikea, sillä myyjä vastaa tuotteessa olevasta virheestä ja sen korjaamisesta.

      Myyjän vastuu virheestä on laaja. Myyjä ei voi käännyttää asiakasta maahantuojan tai valmistajan puheille. Asiakas voi toki valittaa myös maahantuojalle tai valmistajalle esimerkiksi silloin, jos myyjä on mennyt konkurssiin.

      Virheen korjaamisesta ei saa koitua asiakkaalle kohtuutonta vaivaa tai ylimääräisiä kuluja. Myyjä ei siis voi määrätä toimittamaan laitetta suoraan huoltoon, jos se on asiakkaalle vaivalloista. Toki asiakas voi suostua asioimaan suoraan huollon kanssa, jos järjestely vaikuttaa järkevältä.

      Myös asiakkaalla on velvollisuuksia. Hänen tulee antaa myyjälle tilaisuus korjata virhe. Samaakin virhettä on kohtuullista antaa korjata kaksi, jopa kolmekin kertaa.

      Leskisten tapauksessa kyse oli kytkykaupasta. Sonera myi varsinaisesti omaa liittymäänsä, mutta kauppaan liittyi myös Nokian valmistama puhelin. Puhelinta asiakas maksoi ikään kuin osamaksulla, kuukausittain. Myyjästä ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa ole epäselvyyttä: Lehtiset ostivat paketin Soneran myyntipisteestä, ja Sonera laskutti asiakkaalta rahat sekä liittymästä että puhelimesta.

      Myyjän vastuu ei lopu takuuaikaan

      Kun Leskisten puhelin rikkoontui, takuuaika oli vielä voimassa. Myyjän vastuu laitteen virheestä ei kuitenkaan pääty takuuaikaan. Lain mukaan asiakkaalla on oikeus odottaa, että laite kestää kunnossa normaalijärjellä ymmärrettävän ajan. Kuluttajariitalautakunnan päätösten mukaan kotitalouden laitteiden pitäisi kestää vähintään kaksi vuotta. Myyjä maksaa tänä aikana korjauksen, vaikka takuuaika olisi lyhyempikin.

      Kahden vuoden jälkeen aletaan jo ottaa huomioon laitteen kuluminen. Asiakas ja myyjä voivat tällöin jakaa korjauskustannukset. Yli neljä vuotta vanhan laitteen korjauksesta asiakas saa enää harvoin korvausta.

      Korjaus kohtuullisessa ajassa

      Sonera toimitti Leskisten puhelimen huoltoon. Kun pari viikkoa oli kulunut, pariskunta alkoi kysellä puhelimensa perään. Sonera kuitenkin ilmoitti, että valmistaja ei pysty toimittamaan huoltoon tarvittavia osia, eivätkä he voi asialle mitään. Leskiset lähettivät sähköpostia myös valmistajalle eli Nokialle, joka puolestaan vastasi, että vastuu on Soneran. Kiivasta sähköpostikirjeenvaihtoa jatkui ensimmäisessä vaiheessa pari kuukautta. Puhelin oli koko ajan huollossa.

      Laki sanoo, että tuotteen virhe on korjattava kohtuullisessa ajassa. Keskimäärin kohtuullisena aikana pidetään kahta viikkoa. Korjausaika vaihtelee tapauskohtaisesti: lapsiperheen jääkaapin kohtuullinen korjausaika on lyhyempi kuin kaksi viikkoa. Toisaalta kohtuullinen aika voi pidentyä, jos esimerkiksi osia on vaikea saada.

      Korjauksen viivästymisestä oli asiakkaan suuntaan vastuussa Sonera, sillä myyjän vastuulla on koko korjausprosessi. Valmistajan tai huollon selän taa ei voi vetäytyä. Jos huolto tuottaa hankaluuksia, se ei ole asiakkaan ongelma. Myyjän on järjestettävä asiat valmistajan ja huollon kanssa niin, että korjaus hoituu.

      Sijaislaite pitkäksi korjausajaksi

      Jos korjausaika jostakin syystä venyy, myyjä voi antaa asiakkaalle sijaislaitteen. Mikään laki tähän ei pakota, mutta jos korjattavana oleva laite on asiakkaalle niin välttämätön, että hän joutuu lainaamaan tai vuokraamaan korjauksen ajaksi toisen laitteen, kustannukset maksaa myyjä. Tämän takia myyjän on järkevää tarjota itse sijaislaitetta. Aina myyjät eivät sijaislaitetta tarjoa, asiakkaan pitää osata sitä vaatia.

      Joskus sijaislaitetta kannattaa pyytää heti, kun oman laitteen vie korjaukseen. Jos korjattavaksi menee esimerkiksi perheen ainoa puhelin, sijaislaite on kohtuullista saada heti.

      Sonera tarjosi Leskisille aluksi sijaislaitteeksi tavallista kännykkää. Sitä Leskiset eivät tarvinneet, koska heillä oli kotona vanha soittelemiseen kelpaava puhelin. Kun korjaus oli kestänyt kaksi kuukautta, Soneralta tuli vihdoin tarjous kamerapuhelimen lainaamisesta. Jotta sen olisi saanut, Leskisten olisi kuitenkin pitänyt sitoutua ankaraan vastuuseen laitteesta. Soneran moniselitteisessä viestissä sanottiin muun muassa, että jos laite rikkoontuu mekaanisesti, asiakas maksaa kulut. Laitetta ei olisi myöskään saanut luovuttaa toiselle henkilölle.

      - Sijaislaite ei todellakaan ole asiakkaan oma. Siitä tulee huolehtia hyvin. Myyjä voi myös edellyttää, että laitetta ei anneta muiden käyttöön. Asiakas ei kuitenkaan joudu maksamaan, jos sijaislaitteessa ilmenee jokin valmistusvika. Se on myyjän vastuulla.

      Leskiset ymmärsivät Soneran sähköpostitse lähettämän viestin niin, että he joutuvat maksamaan, jos lainalaite menee rikki, olipa syy mikä tahansa. Niinpä he eivät uskaltaneet tarttua Soneran tarjoukseen.

      Soneralta selitetään, että sijaislaitetta koskeva sitoumusteksti on ankara, koska ihmisillä on taipumusta kohdella lainapuhelimia huolimattomammin kuin omiaan. Asiakkaalla ei Sonerankaan mukaan ole mitään vastuuta sijaislaitteen valmistusvioista. Sonera on nyt luvannut korjata epäselvää sitoumustekstiään.

      Kaupan voi perua, jos huolto viivästyy reilusti

      Jos korjaus ei tunnu valmistuvan lainkaan, asiakkaalla on oikeus perua kauppa. Myyjältä voi pyytää rahat takaisin tai uuden laitteen. Mitään tarkkaa ajankohtaa ei kaupan perumiselle voi antaa, mutta sitä voi vaatia, jos kohtuullinen korjausaika ylittyy useilla viikoilla. Mikäli myyjä ei suostu kauppaa purkamaan, asiasta voi valittaa kuluttajariitalautakuntaan.

      Myyjä korvaa suoranaiset kulut

      Asiakkaalle ei saa koitua virheellisen tuotteen korjaamisesta mitään suoranaisia kuluja. Jos korjausasiassa pitää soitella puhelimella tai tulee matkakustannuksia, laskun voi esittää myyjälle.

      Leskisten tapauksessa Soneran piti palauttaa myös puhelimesta perityt kuukausimaksut siltä ajalta, kun puhelin ei ollut asiakkaan käytössä.

      Työvoitto Leskisille

      Leskisten ongelma ratkesi paria päivää vaille kolmen kuukauden odottelun jälkeen. Soneran vitkutteluun turhautuneina he lähettivät vielä yhden äkäisen palautteen Nokialle. Muutaman päivän kuluttua tuli vastaus: saatte uuden puhelimen ensi viikolla. Muutaman päivän päästä tuli soitto myös Soneralta: Leskisille luvattiin hyvittää noin 60 euroa puhelimen kuukausimaksuja. Mielipahasta ja ottamatta jääneistä kuvista he eivät saa mitään korvausta.

      Virpi Väisänen / TV1 Kuningaskuluttaja

      » kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi
      Sama oire, eri operaattori
      Julkaistu Pe, 25/01/2008 - 08:48 jenneko
      Aivan sama juttu meillä, operaattorina vain Saunalahti. Kytkykaupalla hankittu puhelin (kämmentietokone) on ollut pariin otteeseen huollossa, kerrallaan aina yli kuukauden. Huoltoon vietävä puhelin on toimitettava ElisaShopitin kautta, koska Saunalahdella ei ole omia toimipisteitä. Näin ollen sijaislaitettakaan ei ole voitu vaatia.

      Ensimmäisen kerran kun aloimme vaatia hyvitystä, Saunalahti kehotti ottamaan yhteyttä puhelimen huoltoon - sitä kautta olisi kuulemma pitänyt hakea kaikki korvaukset puhelimesta. Huoltoon soitettuani siellä oltiin kovin ihmeissään, että sinne ylipäätään neuvottiin ottamaan yhteyttä, he eivät voisi korvata mitään. Seurasi soittelua edestakaisin ja närkästystä siitä, kuka asiasta oikeasti vastaa. Puhelimen kuukausittaisesta maksusta emme saaneet korvausta, Saunalahti lupasi alennusta yhden kuukauden ajan puheluista ja tekstiviesteistä kaiken kaikkiaan alle 10 €. Puhelimesta maksoimme myös niiltä huoltokuukausilta yli 33 €/kk.

      Nyt puhelin toimii, mutta koko hommasta jäi huono maku suuhun, emmekä ole enää koskaan ottamassa uutta puhelinta kytkykaupalla - eivätkä varmasti ota ketkään tuttavatkaan, joille asiasta olemme kertoneet.

      kirjaudu sisään tai rekisteröidy kommentoidaksesi

    • äyäy

      kesti melkein kaksi kk, palvelu on ollut ensiluokkaista, vaikka mitä kysyttiin.

      • Aloittaja...

        Haista vittu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe