LUOVUTUS 16 VKON IKÄISENÄ

liian myöhä?

Minulle on tulossa koiranpentu joka luovutetaan vasta 16 vkon ikäisenä. Tämä tuntuu tosi myöhältä, mitenkähän paljon koira tulee kärsimään eroahdistuksesta emoonsa? Mitä ongelmia voi tulla? Menetänkö paljon koiran vauva-ajasta? onko koira vielä vauva vai alkaako se jo olla nuori? Tyhmiä kysymyksiä, mutta nämä mietityttää minua. Eli jos sinulla on kokemusta about samanikäisen ottamisesta niin kerro kokemuksia haluan varautua kaikkeen.

5

2501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiinu.-

Onko jokin syy miksi pentu luovutetaan vasta tuon ikäisenä? Pennun saa luovuttaa Kennelliiton sääntöjen mukaan 7 viikon ikäisestä lähtien,normaali käytäntö 7-8 viikkoisena. Pentu ei kärsi "eroahdistuksesta emoonsa",pari päivää- viikko menee normaalisti kotiutuessa, ja sinun tehtävä on luoda pennulle turvallinen tunne uudessa kodissa ja rakentaa suhdetta heti pennun saapuessa kotiin. Laita sille oma peti rauhalliseen paikkaan,touhua pennun kanssa leikkien,paijaile sitä, huomio ja juttele,mutta kun väsyttää anna sen nukkua rauhassa.Käykää pihalla tutustumassa uuteen ympäristöön,ensin ihan vaan pihapiirissä,pieni pentu ei jaksa vielä lenkkejä. Parempi olisi saada pentu kotiin jo 7-8vkkoisena, mutta tuskin tuo 16 vkon ikä tuottaa mitään ongelmia. Tuon ikäisellä on oltava sitten jo rokotukset,jos kasvattaja luovuttaa noin "myöhään", niin vaadi että pentu on rokotettu.(12viikkoisena ja tehosteet 16 viikkoisena)

Koiranpennun sosiaalistamisvaihe on n. 3 viikon ikäisestä - 12 viikkoon.(voimakkaimmillaan 6-8 viikkoisena) Keskustele kasvattajasi kanssa,miksi luovuttaa vasta niin myöhään..

• eonm

"Parempi olisi saada pentu kotiin jo 7-8vkkoisena"
        Lähde? Missä näin sanotaan?

Pentu oppii tuntemaan pissapaikan 7-8 viikon ikäisenä, miten se voi oppia siihen jos se viedään pois emon luolta? Sama homma puremisen eston kanssa? Pennun emo on parempi opettaja kuin ihminen.

Aloittajalle: Vaadi syy siihen, että miksi pentu luovutetaan 16 vk ikäisenä? Ja mitä kasvattaja aikoo tehdä pennulle sinä aikana? Totuttaako kasvattaja itse pennun maailmanmenoihin?

1-3 kk ikäisenä pentu on herkimmillään uusille asioille.

Pennun täytyy myös päästä tutustumaan tulevaan laumaansa, kotiinsa ja erilaisiin paikkoihin. 16 vk iässä alkaa olemaan ohi jo tuo sosiaalistumisen herkkyyskausi. Ja silloin pentu suhtautuu uusiin asioihin "ei niin avoimesti".

Itse ottaisin pennun jo 10 viikkoisena, koska pentu on saanut oppia emolta ja vielä pääsee vaikuttamaan pennun sopeutumiseen.

• mulle itelleni

tuli viikko sit pentu ja se oli 16 vko.. nyt käyty jo rokottamassa ja kirjastossa jne.. ei ulissu yhtää ei oo ero ahdistusta ja on tosi sosiaalinen jne..voin pitää vapaana ei karkaile :) tosin seuraa mua jokapaikkaan ja pitää mua nyt uutena emonaan :D

• suosittelee, että

luovutus tapahtuisi myöhemmin kuin 8 vk iässä. Koira saisi näin paremman opin emältään. Jos tuohon 16 vk on jokin ok syy, niin mikä ettei. Kysy ilman muuta mikä se syy on.

• ekel

Meille tuli 2 viikkoa sitte 16 viikkoinen pentu. (omasta elämäntilanteestamme johtuen vasta sen ikäisenä.) Oli sisäsiisti osaa olla muiden koirien kanssa (meillä on siis uros) leikkii itsensä kanssa, osaa olla vapaana jo nyt. Seuraa minua kuin emoaan (kts.edellinen viesti) Mitään ongelmia ei ole ollut. Ehkä se on koiralle parempi kun vasta vähän vanhempana muuttaa uuteen kotiin.

[email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      274
      3415
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1713
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      209
      1324
    4. 72
      1309
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      62
      1174
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1097
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1029
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      991
    9. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      17
      858
    10. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      847
    Aihe