kissan paha suutulehdus

huolestunut äiti

Normaalisti perjantaina käyttäytynyt Pörrö kissamme olikin jo Sunnuntai ilta todella voimattoman oloinen. Kissan suusta valui pahanhajuista nestettä ja kissan suu oli kokoajan raollaan. Silmät olivat myös kipeän näköiset. Tänään kävimme lääkärissä ja otettiin kaikki maksa ja munuais kokeet ja huomenna saadaan tulokset. Lääkäri totesi heti kissalla todella pahan ientulehduksen ja kiinnitystukikudosten tulehduksen. Vaiva kuulemma hankala hoitaa. Kissa rauhoitettiin ja päästiin tutkimaan suuta kunnolla. Kitalakikin oli jo tulehtunut ja osa hampaista heilui. Ikenet tökkimällä vuosivat verta. Annettiin antibiootti ja kipulääke pistoksena ja ostin samat satsit kotiin. Lisäksi nutriplus tahnaa ja veden mukaan laitettavaa bakteerin poistajaa.
Kissalle annettiin myös nestettä, kun oli kuivunut. Tänään olemme seuranneet kissan vointia ja hieman jo parempi käynyt itse juomassa, tosin varoen sillä sekin varmaan sattuu, kun kieli ja huulet ovat myös ihan tummanpunaiset. Tänään on sitten pakkosyötettävä jos ei itse vielä syö. Ostimme toipilaan ruokaa klinikalta.
Toivottavasti kokeissa ei todeta munuais tai maksa vaivaa niin kissan yleskunnon noustessa on tarkoitus ottaa heiluvat hampaat pois. Eläinlääkäri kertoi sen tarkoittavan että melkein kaikki lähtee veke.

Kissan suu ja hampaat olleet ennen siistit ja sillä ei ole edes hammaskiveä. Lääkäri kertoi, että tämä on ollut piilevänä pitkään ja vaikea todeta, kun ainut näkyvä merkki olisi ollut kovan ruoan syömisen yhteydessä erittyvä pieni verenvuoto ienrajasta.

Onko teillä ollut vastaavaa?
Eipä ole epäselvää mihin rahansa laittaa kun nyt käynti maksoi 220 e ja mitäköhän tulee maksamaan hampaiden poistot tukihoitoineen?

Pääasia, että kissa saisi vielä elää monta vuotta kivutonta elämää. Tietenkin jos maksa tai munuainen pettämässä niin sitten onkin vakavan harkinnan paikka. Olen yhden maksasairaan kissan kanssa elämästä taistellut kolme kuukautta ja sitten oli tehtävä armahdus kissalle.

6

7334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vieläkin sureva

      Kertomuksesi on tuttu ja kerron heti alkuun, ettei minulla ikävä kyllä ole hyviä uutisia.

      Meillä näet oli kissa, jonka suutulehdus kroonistui vanhemmiten. Eläinlääkäri sanoi sen olevan vähän sama juttu kun vanhojen ihmisten pissatulehdus. Uusiutuva ja vaikeahoitoinen siis ja sitä se todellakin oli.

      Kissallamme oli tosin vahvat hampaat eikä niitä jouduttu poistamaan, mutta lopulta ientulehduskierre oli sellainen, että se pysyi kurissa vain jatkuvalla antibiootilla. Ikää kissalla oli tuossa vaiheessa liki 15 v.

      Emme halunneet luopua muuten terveestä ja vahvasta kissasta, mutta näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tajuta, että jossain vaiheessa sairaus ja jatkuva lääkehoito käyvät kohtalokkaiksi.. näin tapahtui, kissan kunto heikkeni ja lääkityksen lisääminen oli viimeinen pisara, vaikka eläinlääkäri vakuuttikin, ettei se voi ainakaan huonontaa tilannetta..

      Uskoakseni juuri sisäelimet pettivät ja kissa oli lopetettava. Siitä on nyt vuosi ja vieläkin on päällimmäisenä syyllisyys, miten rakas perheenjäsen joutui elämänsä lopussa kärsimään.

      Toisaalta lääkityksellä saimme muutaman yhteisen hyvänkin vuoden lisää.

      Meidän kokemuksemme mukaan sanoisin, että niin kauan kuin tulehdus pysyy kurissa sillä, että antibiootin tarve ei ole jatkuva ja kissa on muuten terve ja iloinen, niin iloitkaa yhteisestä ajasta.

      Mutta jos tulehduskierre pahenee, niin päästäkää hänet ajoissa kissojen taivaaseen.

      • nyt jo parempi

        Nyt alkaa näyttämään, että elämä voittaa sittenkin. Kissan veriarvot olivat kunnossa. Olemme joutuneet pakkosyöttämään kissaa, mutta tänään näyttää siltä että kohta kissa syö jo itse. Tänään halusi ulkotarhaan muiden kaveriksi ja se on jo selvä parantumisen merkki, kun ei enää eristäydy muista.
        Parin viikon päästä on lääkäri kontrolli jossa kuvataan ja tehdään hammakartta ja suunnitellaan hoitoa. Ainakin etuhampaat otetaan pois.
        Kissa on vasta 8 vuotias joten ainakin yritämme hoitaa vielä ja jos tulehtuneet ja heilivat hampaat saadaan pois nii luulen, että asianmukaisella jatkohoidolla saadaan suu parantumaan kunnolla. Tietenkin jos kierre on jatkuva ja kissa selvästi kärsii niin sitten päädymme eutanasiaan.


      • kokemuksista kirjoittanut
        nyt jo parempi kirjoitti:

        Nyt alkaa näyttämään, että elämä voittaa sittenkin. Kissan veriarvot olivat kunnossa. Olemme joutuneet pakkosyöttämään kissaa, mutta tänään näyttää siltä että kohta kissa syö jo itse. Tänään halusi ulkotarhaan muiden kaveriksi ja se on jo selvä parantumisen merkki, kun ei enää eristäydy muista.
        Parin viikon päästä on lääkäri kontrolli jossa kuvataan ja tehdään hammakartta ja suunnitellaan hoitoa. Ainakin etuhampaat otetaan pois.
        Kissa on vasta 8 vuotias joten ainakin yritämme hoitaa vielä ja jos tulehtuneet ja heilivat hampaat saadaan pois nii luulen, että asianmukaisella jatkohoidolla saadaan suu parantumaan kunnolla. Tietenkin jos kierre on jatkuva ja kissa selvästi kärsii niin sitten päädymme eutanasiaan.

        ..että teidän kissallanne ei olisi niin aggressiivinen ja uusiutumisherkkä tulehdus. Kyllä se meilläkin oli (varmaankin) pitkään piilevänä ja kissan ikä oli tietysti yksi osatekijä, joka lopussa tuli vastaan.

        Tsemppiä ja valoisaa tulevaisuutta toipilaalle!


      • kissa kippurahäntä
        kokemuksista kirjoittanut kirjoitti:

        ..että teidän kissallanne ei olisi niin aggressiivinen ja uusiutumisherkkä tulehdus. Kyllä se meilläkin oli (varmaankin) pitkään piilevänä ja kissan ikä oli tietysti yksi osatekijä, joka lopussa tuli vastaan.

        Tsemppiä ja valoisaa tulevaisuutta toipilaalle!

        tsemppiä kyllä tarvitaan. Tänään siskon kanssa tutkimme tarkkaan suun ja pienet etuhampaat ovat itse siistin näköiset, mutta kun nostimme poskia niin yläikenet ovat ihan kamalat. Tumman punaiset ja veriset. Yksi ison kulmahampaan viereinen hammas oli melkein irti ja se irtosikin. Kieli on verisillä naarmuilla, kun heiluvat hampaat ovat siihen hanganneet. Otimme valokuvia suusta ja näin ollen saimme katsottua tarkemmin suun tilannetta, kun ei kissa anna kauaa suuta auki pitää. Kuvia sitten zuumasimme ja vauriokohdat tulivat hyvin näkyviin. Maanantaina menen kyllä jo uudelleen lääkäriin. Vaikka oli sovittu aika vasta antibiootti kuurin jälkeen tilattavaksi. Kissa yrittää itse syödä mutta pudottaa sosemaisetkin ruoat suusta. Olemme pakkoruokkineet nestemäisellä sotkulla (nutriplus gel, kanan jauheliha, ad toipilaanruoka,smetana ja kissan maito). Säälittää, kun kissa vanhasta tottumuksesta ryntää keittiöön kun kuulee ruokapurkin aukeavan. Ei vaan kipujen vuoksi itse syö tosin yrittää ja kyllähän siinä vähän kurkusta alas menee.


    • Luopuminen

      Lemmikistä luopuminen on kova juttu
      Kannattaa syöttää kissalle eläinruokakaupasta tai mielummin eläinlääkäriltä/klinikalta myytäviä raksuja/muroja. Muista kaupan muroista on todettu tulevan munuaisvikoja.
      Poikani kissa jouduttiin lopettamaan eilen. Oli 12 vuotta ollut hänen ilonaan. Paha suutulehdus ja munuaisvaurio. Eläinlääkärikäynnit maksoivat 350 e. Mutta poikani ei rahaa sure vaan rakasta kissaansa. Ennen vanhaan kissat söivät sitä mitä muukin talon väki ynnä omat saaliinsa ja elivät pitkään. Luopumisesta sen verran että myös lemmikistä luopuminen on kova juttu. Sen olen tässä parin päivän aikana saanut nähdä.

    • Marskukkeli

      Minun kissan vastaava hoidettiin tänään, aivan samat oireet. Oli kallis asia, mutta niin ovat kaikki eläinlääkäriasiat, niihin ei ainakaan tänäpäivänä saa tukia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe