La-puhelin

Kuisma78

Kuinkas paljon te huutelette lälläriin km. tyäpäivänä? Ja tapaatteko huudella ihan satunnaisille vastaantulijoille vai pelkästään tutuille? Itte huutelen tosi paljo ku lälläri on kätevä puhelin. Kaikki eivät tosin vastaa. Entä mitä kanavia tapaatte käytellä? Ittellä ja parilla muullakin tutulla kaverilla on tuo 19 kanava aika usien, joskus olen huudellut mm. kanavalla 8 mutta kukaan ei jaksanut ilmeisesti vastailla... Nyt mielellään kaikki huutelemaan siihen lälläriin ja oma kutsuni on se Kuisma78 ja sopii huudella vaikka heti huomen aamuna, yritän vastailla ellen ole kippaamassa kuormaa.

40

15720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella

      yleensä pidän sen kiinni, ja mix siihen pitää huudella? eikö normaali puhe riitä?

    • huutaa

      kovempaa ens kerralla, et määkin kuulen ! vitun tonokki..

    • ennen vanhaan*

      Ennen oli laapuhelimet hyvin yleisiä. Jostakin syystä, ehkä kännyköiden myötä, ovat jääneet pois ainakin rahtiliikenteestä. Usein niitä ei enää asenneta firmoissa, vaan pitää laittaa omat puhelimet. Autot kuitenkin vaihtuu usein, joten ei taida olla järkevää kuljettajien asennella puhelimia.

      Kyllä siellä tosin juteltiin peräkkäin ajaessa aika paljon, ja ei moni osannut pitää firman asioita ominaan, vaan puutteita käytiin läpi ajonaikana. Sekin osaltaan vaikutti niiden poistumiseen. Siinä oli sitten jyrkkä raja kun tuli ne uudet mallit, jossa on niitä kanavia paljon. En nyt muista mikä niiden nimi on. Ennen oli vain ne 22kanavaa,ja se 11 hätä kanava.

      Kyllä ne kuitenkin varoituspuhelimina hyvät olisi olemassa, taitaa vaan tuo rahakysymys tulla joka paikassa vastaan. Hyviä juttelu hetkiä toivottelen kuitenkin teille, jotka niitä käytätte ja olette vielä siellä tienpäällä.

      • LAA harrastaja

        Rahtareilla tuntuu olevan aika reippaita puhelinlaskukuja. Veikkaan että yhden kuukauden känykkälaskulla saa perus LA:n. Kyse on paremminkin laiskuudesta kun kun kännykällä on niin kivaa jauhaa paskaa tuttujen kesken. Erikoiskuljetuksen miehet kiroilevat kännykkään puhuvaa rahtari jolla ei ole LAA konetta. Äijä ei huomaa tulevaa leveätä kuljetusta ja sitten ihmetellään mistä päästään ohi.


      • pölliautoissa vhf
        LAA harrastaja kirjoitti:

        Rahtareilla tuntuu olevan aika reippaita puhelinlaskukuja. Veikkaan että yhden kuukauden känykkälaskulla saa perus LA:n. Kyse on paremminkin laiskuudesta kun kun kännykällä on niin kivaa jauhaa paskaa tuttujen kesken. Erikoiskuljetuksen miehet kiroilevat kännykkään puhuvaa rahtari jolla ei ole LAA konetta. Äijä ei huomaa tulevaa leveätä kuljetusta ja sitten ihmetellään mistä päästään ohi.

        oo korvannu la-puhelimen?


      • ekl
        LAA harrastaja kirjoitti:

        Rahtareilla tuntuu olevan aika reippaita puhelinlaskukuja. Veikkaan että yhden kuukauden känykkälaskulla saa perus LA:n. Kyse on paremminkin laiskuudesta kun kun kännykällä on niin kivaa jauhaa paskaa tuttujen kesken. Erikoiskuljetuksen miehet kiroilevat kännykkään puhuvaa rahtari jolla ei ole LAA konetta. Äijä ei huomaa tulevaa leveätä kuljetusta ja sitten ihmetellään mistä päästään ohi.

        Päivää rahtari...

        Tullaan viis ja puol leveenä, joten aja pysäkille, lähin pysäkki noin sata metriä etu autosta , KIITOS


      • Anonyymi
        LAA harrastaja kirjoitti:

        Rahtareilla tuntuu olevan aika reippaita puhelinlaskukuja. Veikkaan että yhden kuukauden känykkälaskulla saa perus LA:n. Kyse on paremminkin laiskuudesta kun kun kännykällä on niin kivaa jauhaa paskaa tuttujen kesken. Erikoiskuljetuksen miehet kiroilevat kännykkään puhuvaa rahtari jolla ei ole LAA konetta. Äijä ei huomaa tulevaa leveätä kuljetusta ja sitten ihmetellään mistä päästään ohi.

        Mulla on kännykkä yötäpäivää auki lasku vain pienenee


    • ole...

      vakituista kanavaa koska pidän skannausta päällä eli sillä kanavalla mölistään mistä ääntä löytyy

    • Kiki  

      Eikä medän firmassa ole radipuhelimia edes ollut ikuisuuksiin käytössä, kato, aika monta vuotta on ollut jo olemassa sellainen laite kuin "matkapuhelin"

      • Rekkatar

        Ja siitä matkapuhelimesta kuulee erikoiskuljetukset?
        Sen verran olen erikoiskuljetuksia vienyt, että tiedän mitä se on kun vastaantulevalla ei ole LA-puhelinta. Ahdasta tulee. Tosin kun EK:lla on erikoisluvat, on se LA-puhelimeton vastaantulija se, joka väistää...
        Te, joilla LA-puhelin on, pitäkää se kanavalla 19, siellä on EK-puheliikenne. Muuhun jutusteluun joku muu kanava. OK?


      • kuuntelen...
        Rekkatar kirjoitti:

        Ja siitä matkapuhelimesta kuulee erikoiskuljetukset?
        Sen verran olen erikoiskuljetuksia vienyt, että tiedän mitä se on kun vastaantulevalla ei ole LA-puhelinta. Ahdasta tulee. Tosin kun EK:lla on erikoisluvat, on se LA-puhelimeton vastaantulija se, joka väistää...
        Te, joilla LA-puhelin on, pitäkää se kanavalla 19, siellä on EK-puheliikenne. Muuhun jutusteluun joku muu kanava. OK?

        Laa puhelimet oli kyllä suosittuja joskus 80 luvulla. 19 oli rahti kanava, 7 kutsu kanava, 16 tais olla joku vesi liikenteen kanava ja 11 oli sitten hätä kanava, jota huhujen mukaan poliisi ja muut kuunteli. Italian pojat huuteli Bronto Bronto, mutta ei ne kuullut vaikka niille huuteli. Jollain "ihme" keleillä kuului jopa 70 kilsan päästä hetken aikaa. Tukiasemien kautta välitin viestin kaverille perheenlisäyksestä 400 km päästä. Harrastajilla olikin niitä imureita sun muita vahvistimia kotonaan tukiasemina.


      • Varmaan tulee
        Rekkatar kirjoitti:

        Ja siitä matkapuhelimesta kuulee erikoiskuljetukset?
        Sen verran olen erikoiskuljetuksia vienyt, että tiedän mitä se on kun vastaantulevalla ei ole LA-puhelinta. Ahdasta tulee. Tosin kun EK:lla on erikoisluvat, on se LA-puhelimeton vastaantulija se, joka väistää...
        Te, joilla LA-puhelin on, pitäkää se kanavalla 19, siellä on EK-puheliikenne. Muuhun jutusteluun joku muu kanava. OK?

        Jos etuauto tulee 100 metriä edellä kuljetusta...Ei se LAA-puhelin oo pakollinen. Eli erikoiskuljetus etuautojen pitäis pitää kuljetuksiin vähän pitempää välimatkaa...Niin kerkiää väistää vaik bussipysäkille.NIIN PITÄISKÖ MYÖS LINJAMOBIILEISSA OLLA LAAA-PUH.


      • La-mies
        Varmaan tulee kirjoitti:

        Jos etuauto tulee 100 metriä edellä kuljetusta...Ei se LAA-puhelin oo pakollinen. Eli erikoiskuljetus etuautojen pitäis pitää kuljetuksiin vähän pitempää välimatkaa...Niin kerkiää väistää vaik bussipysäkille.NIIN PITÄISKÖ MYÖS LINJAMOBIILEISSA OLLA LAAA-PUH.

        Mielestäni LA sais olla pakollinen kaikissa yli 16 tonnisissa vähän samaan tyyliin kuin veneissäkin VHF-puhelin. Varoitusviestit kulkisivat autosta toiseen. Mutta ehkä se vaan niin on että suomalaiset tuppisuut eivät viitsi/kehtaa oudoille ihmisille huudella tai saatika yrittää keskusteluyhteyttä. Itte tuolla yön pimeinä tunteina ajellesaa on todella tervetullutta jos joku kolleeka tai vaikka h-autoilija alkaa jutteleen, menee matkakin mukavasti ja väsykin saattaa kadota. Laittakaa LA-puhelimet ja käyttäkää niitä!!


      • vieläkin!
        kuuntelen... kirjoitti:

        Laa puhelimet oli kyllä suosittuja joskus 80 luvulla. 19 oli rahti kanava, 7 kutsu kanava, 16 tais olla joku vesi liikenteen kanava ja 11 oli sitten hätä kanava, jota huhujen mukaan poliisi ja muut kuunteli. Italian pojat huuteli Bronto Bronto, mutta ei ne kuullut vaikka niille huuteli. Jollain "ihme" keleillä kuului jopa 70 kilsan päästä hetken aikaa. Tukiasemien kautta välitin viestin kaverille perheenlisäyksestä 400 km päästä. Harrastajilla olikin niitä imureita sun muita vahvistimia kotonaan tukiasemina.

        Itse kun aloittelin ns tukiaseman pystytystä, ni oli peltikatolla magn.jalallinen autoantenni ja koneena Mocoma PR27 tjsp ja sattui hyvä "skippi", ni muistaakseni kaukaisin yhteys oli Kemijärveltä, tai jostain Lapista, Huittisiin Satakuntaan! Et revi siitä huumoria, hiukan pidempi väli, ku mainitsemasi 70 km...


      • La-mies kirjoitti:

        Mielestäni LA sais olla pakollinen kaikissa yli 16 tonnisissa vähän samaan tyyliin kuin veneissäkin VHF-puhelin. Varoitusviestit kulkisivat autosta toiseen. Mutta ehkä se vaan niin on että suomalaiset tuppisuut eivät viitsi/kehtaa oudoille ihmisille huudella tai saatika yrittää keskusteluyhteyttä. Itte tuolla yön pimeinä tunteina ajellesaa on todella tervetullutta jos joku kolleeka tai vaikka h-autoilija alkaa jutteleen, menee matkakin mukavasti ja väsykin saattaa kadota. Laittakaa LA-puhelimet ja käyttäkää niitä!!

        Moni kaivuri- yms maanrakennuskoneen kuljettaja/omistaja on investoinu "LA-puhelimeen", on monelta turhalta askeleelta säästyny, ku tullu ohjeet hyttiin! Valitettavast nykyiset lailliset lähetystehot on P*RSEESTÄ, 1w AM ja (muistaakseni) 4w FM... Omast ajokist puuttuu puolet antennist, ku joku männyn oksa tms katkas sen lyhennyskelast, eikä viitsi alkaa vaihtaan, ku menee auto vaihtoon talven/kevään aikana.


    • metronomi78

      ... pidän päällä aina la-kanavalla 19, juuri ihan työturvallisuuden tähden. Se on paljon mukavempi kohdata erikoiskuljetusta, kun siitä tietää vähän etukäteen ja minkä levyinen mötti sieltä on tulossa. Eräs pöllimies joskus huuteli perään, että vaunun viimeisessä renkaassa oli patti kyljessä, jota ei peilistä huomannut ja näin selvisi pelkällä renkaan vaihdolla, ei tarvinnut lokareita ja valoja laitella, kun ei ehtinyt rengas räjähtään. Kyllä itsekin olen huudellut edellä menevälle, jos takavalot on ollut mallia disko tai sitten muuta ylimääräistä roikkuu.

      Hyvä olisi kaikkien käyttää. Turpeenajossa meillä on käytössä tuo vhf, joka on sinänsä parempi, että kantavuus on pidempi, mutta kanavia taas sitten vähemmän käytössä. Mun mielestä molemmat ihan hyödyllisiä ja käytönarvoisia laitteita!

      • Ville miks

        Kanava 9 on minulla aina yleensä päällä


      • kanavarumpu
        Ville miks kirjoitti:

        Kanava 9 on minulla aina yleensä päällä

        Kyllähän nuo Lällärit ihan kelpoisia pelejä vielä tänäpäivänäkin siihen käyttöön johka tarkoitettukin. Ei voi verrata kännyköihin. Kännykkä ehdoton tietty jos tärkeää asiaa juuri tiettyyn numeroon. Mutta esim juuri erik.kuljetukset ym. niin näissä Lällä ihan näppärä juuri siksi että ulkopuolisetkin vastaantulijat voivat saada ennakkotietoja tulevasta jos ovat vain oikealla kanavalla eli 19. Sehän perinteinen rahtarikanava. Usein vaan törmännyt rekoissa että antennit huonosti asennettu tai vaurioitunut tai liitännät huonoja jollion koko puhelin saattaa vaurioitua...Kunnolla peltiin kiinni vapaaseen paikkaan ja antennin säätö SWR-mittarilla kuntoon (harrastajat lainaa/tekee mielellään). Jos ei ole peltiä katossa niin 20cmx20cm pellinpala kiinnituksessa sisäpuolelle esim. Myös välillä kuulee kun toinen kuljettaja AM-puolella ja vastapuoli FM:n puolella. Kannattaa katesella nupit oikein ja sopia kummalla puolella jutellaan. AM:llä ei yleensä niin paljoa pohjakohinaa eikä välltämättä tarvii käyttää kohinasalpaa. FM:llä yleensä kovempi pohjarutina mutta äänenlaatu hieman parempi.
        Kyllä hyvin säädetyllä ja asennetulla Lällärillä helposti saa 15-25km toimintasäteen.Tukiasemat tietty paljon isommalla säteellä...


      • kassiopeija
        kanavarumpu kirjoitti:

        Kyllähän nuo Lällärit ihan kelpoisia pelejä vielä tänäpäivänäkin siihen käyttöön johka tarkoitettukin. Ei voi verrata kännyköihin. Kännykkä ehdoton tietty jos tärkeää asiaa juuri tiettyyn numeroon. Mutta esim juuri erik.kuljetukset ym. niin näissä Lällä ihan näppärä juuri siksi että ulkopuolisetkin vastaantulijat voivat saada ennakkotietoja tulevasta jos ovat vain oikealla kanavalla eli 19. Sehän perinteinen rahtarikanava. Usein vaan törmännyt rekoissa että antennit huonosti asennettu tai vaurioitunut tai liitännät huonoja jollion koko puhelin saattaa vaurioitua...Kunnolla peltiin kiinni vapaaseen paikkaan ja antennin säätö SWR-mittarilla kuntoon (harrastajat lainaa/tekee mielellään). Jos ei ole peltiä katossa niin 20cmx20cm pellinpala kiinnituksessa sisäpuolelle esim. Myös välillä kuulee kun toinen kuljettaja AM-puolella ja vastapuoli FM:n puolella. Kannattaa katesella nupit oikein ja sopia kummalla puolella jutellaan. AM:llä ei yleensä niin paljoa pohjakohinaa eikä välltämättä tarvii käyttää kohinasalpaa. FM:llä yleensä kovempi pohjarutina mutta äänenlaatu hieman parempi.
        Kyllä hyvin säädetyllä ja asennetulla Lällärillä helposti saa 15-25km toimintasäteen.Tukiasemat tietty paljon isommalla säteellä...

        Ei varmaan ole kenellekään hinta se kysymys olla hankkimatta laa-puhelinta. reilulla satasella saa ihan pätevän vekottimen, asennukseen vaan menee aikaa ja auto seisoo...

        nimim. kanavalla 19


      • poikaa ois

        kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
        valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

        Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
        Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..


      • nilkkukustaa
        poikaa ois kirjoitti:

        kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
        valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

        Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
        Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..

        Onhan se yleishyödyllinen kapine vielä tänäpäivänäkin....

        "Eikä medän firmassa ole radipuhelimia edes ollut ikuisuuksiin käytössä, kato, aika monta vuotta on ollut jo olemassa sellainen laite kuin "matkapuhelin""

        Niinpä niin... olihan nmt- puhelimet yhdekskyt luvullakin. Ja silti oli lähes kaikissa autoissa laa-puhelimet.

        Mukava ajella kaverin kanssa samaa matkaa, ja höpötellä joutavia la-puhelimen välityksellä.

        Eikä maksa mitään... eikä hikoo korva tommosella maratoonilla...


      • aatellu
        poikaa ois kirjoitti:

        kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
        valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

        Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
        Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..

        ...hakee tommosen. Hintaa alta sataneljäkymppiä ja autolaturit ja kaikki mukana.


      • linkki jäi

      • 12 volttii

      • Volvoissa
        12 volttii kirjoitti:

        eli tarttet kuitenkin jännitteenalentajan. Joissain autoissa on kyllä se 12v pistoke joka on hieman pienempi kuin tup. sytkässä, en nyt muista mikä tän pistokkeen nimi oli.

        ...alkaa uudemmissa oleen ihan perinteinen tupakinsytkäpistorasia 12 volttisena vakiona kojetaulussa sen 24 volttisen vieressä. 12 volttisen pistorasian päällä on korkki jossa lukee "12 volt". Ei ole enää siis sille pikkuliittimelle tehty.


      • laa laa
        poikaa ois kirjoitti:

        kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
        valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

        Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
        Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..

        Kaikki nykyiset laan käyttäjät on varmasti huomannut että aalloilta on hävinnyt kaikki idiootit jotka huusi aina välissä,hyvä niin nyt siellä on suhteellisen rauhallista huudella,harrastus olisi tarkoitus aloittaa ainakin omalta osaltani uudelleen,laitteet on huomattavasti parantunut siitä -80 luvun buumista,kanavia lisää,koko pienentynyt ja hinnat laskenut.pikkuhiljaa tuntuu harrastus olevan kasvussa,hyvä niin.


      • radiomestari
        laa laa kirjoitti:

        Kaikki nykyiset laan käyttäjät on varmasti huomannut että aalloilta on hävinnyt kaikki idiootit jotka huusi aina välissä,hyvä niin nyt siellä on suhteellisen rauhallista huudella,harrastus olisi tarkoitus aloittaa ainakin omalta osaltani uudelleen,laitteet on huomattavasti parantunut siitä -80 luvun buumista,kanavia lisää,koko pienentynyt ja hinnat laskenut.pikkuhiljaa tuntuu harrastus olevan kasvussa,hyvä niin.

        Tukiasemia on ihmisillä jonkinverran käytössä nykypäivänäkin, myös autoasemia löytyy. Kuorma-autoisssakin on usein antenneja, mutta asennukset taitavat olla usein todella huonosti tehty ja antennit kämäsiä. La-puhelimista kiinnostuneiden kannattaisi lukea radiohullujen foorumia ja perehtyä laitteisiin ja asennuksiin. Ainakin henkilöautosta on ihan mahdollista saaada yhteyksiä säännöllisesti 20-50km päähän toiseen autoasemaan kun vehkeet pelaa kunnolla ja on kunnon antenni. Autosta tukiasemaan voi päästä helposti 40-100km päähän ja tuki-tuki yhteydet säännöllisesti jopa 150 km kun puhutaan isommista asemista.

        Nykyisin kanavilla on tilaa ja jos haluaa ajankuluksi ajellessaan tai kotonaan rupatella niin pitää olla kunnon laitteet. Eivät maksa maltaita ja saa käytettynäkin.

        Usein eri alueilla on omat rupattelukanavansa (esim. pohjanmaa ch20fm, Savo 28usb, lahden seutu 31fm, pääkaupunkiseutu 33fm jne ja usein joku vastaa kun jotain huutaa.)

        kannattaa katsoa jos kiinnostuit www.radiohullut.net/foorumi


      • pikkumauno
        radiomestari kirjoitti:

        Tukiasemia on ihmisillä jonkinverran käytössä nykypäivänäkin, myös autoasemia löytyy. Kuorma-autoisssakin on usein antenneja, mutta asennukset taitavat olla usein todella huonosti tehty ja antennit kämäsiä. La-puhelimista kiinnostuneiden kannattaisi lukea radiohullujen foorumia ja perehtyä laitteisiin ja asennuksiin. Ainakin henkilöautosta on ihan mahdollista saaada yhteyksiä säännöllisesti 20-50km päähän toiseen autoasemaan kun vehkeet pelaa kunnolla ja on kunnon antenni. Autosta tukiasemaan voi päästä helposti 40-100km päähän ja tuki-tuki yhteydet säännöllisesti jopa 150 km kun puhutaan isommista asemista.

        Nykyisin kanavilla on tilaa ja jos haluaa ajankuluksi ajellessaan tai kotonaan rupatella niin pitää olla kunnon laitteet. Eivät maksa maltaita ja saa käytettynäkin.

        Usein eri alueilla on omat rupattelukanavansa (esim. pohjanmaa ch20fm, Savo 28usb, lahden seutu 31fm, pääkaupunkiseutu 33fm jne ja usein joku vastaa kun jotain huutaa.)

        kannattaa katsoa jos kiinnostuit www.radiohullut.net/foorumi

        Lälläriin karjahtelu on niitä rahtimiehen perusjuttuja. Sen kun hallitsee niin osaa jo kaiken.


    • menneenä talvena monta kolaria ja ulosajoa saanut selville ,ennen jonossa ajoa.ja pari kuolon kolariakin varoittanut tuleville autoille...halpa ja hyvä laite...

    • puujulli

      Metsäteollisuudessa on vieläkin tehtaita joissa pidetään yhteyttä vaakalta lajitteluun jos ovat eripaikassa esim. Finforest Suolahti vaakalle kun mennään sanotaan lälläriin nimi, rek nro, kuormanumero.

    • Goopra

      Anteeksi että kysyn muta mistä sais la puhelin lupia vain tarvikkeet niitä enään Ola

      • Anonyymi

        LA-puhelimiin ei oo tarvinnu lupia yli kahteenkymmeneen vuoteen.


    • Anonyymi

      Pukama äijät puhuu paljon paskaa, jos kuuntelee salaa?🕵️🕵️🕵️

      • Anonyymi

        La-puhelin on hyvä laite, kuukee missä pidetään puhallusratsiaa👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        La-puhelin on hyvä laite, kuukee missä pidetään puhallusratsiaa👍

        Ehkä ei kuule🤣


    • Anonyymi

      Siihen ei sitten huudella tai karjahdella, vaan siihen MYLVITÄÄÄN ! ! !
      Kunnon rahtisonnin MYLVINTÄÄÄ ! ! !

    • Anonyymi

      Tulkaa 13 kanavalle

    • Anonyymi

      Rahtarit ja karavaanarit ainakin ovat aktiivisia käyttäjiä. Itselläni oli vain käsimallinen la-radio ulkomailla liikkuessa mutta hyvin pärjäsimme kavereiden kanssa. Jos tekisin kiinteän asennuksen vähän laadukkaammalta kalustolla, niin aina vaan parempi.

      • Anonyymi

        Enpä ole kuullut yhtään ainutta karavaanaria la-kanavilla ainakaan kymmeneen vuoteen ja rahtariakaan ei nykyään juurikaan kuule. Joskus jotain paikalliselta soramontulta kuulee kun soraa kuormaavat.


    • Anonyymi

      Itselläni on lälläri matkailuautossa mutta ei siellä kuule kuin muita la-harrastajia ja tietysti saksalaisia yms.
      Nykyään kun kaikki tahtoo olla kanavalla 28 ja USB modella. Am ja FM on kuollutta ja varsinkin alakanavat. Tosin nyt kun on auringonpilkkumaksimi menossa niin am ja FM kuuluu eurooppalaisia ja joskus jenkkejä.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

      IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      446
      3816
    2. Mihin sinussa haluan koskea

      Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      74
      3016
    3. Kerro nyt jotain

      Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      130
      1903
    4. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

      Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      121
      1667
    5. Toisen ihmisen sydämellä

      leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      146
      1440
    6. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

      Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1417
    7. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

      kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      161
      1339
    8. Millaisena luonteena

      Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      83
      1254
    9. Mitä ajattelet kun

      Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      75
      1245
    10. Yleltä tiukka nootti Sohvaperunat-sarjan tyypeistä: "Halutessaan ja tapauskohtaisesti harkiten..."

      Näin "Sohvis-julkkiksia" suojellaan! Toisaalta ovathan nämä ihmiset itse lähteneet mukaan reality-ohjelmaan. Että mitä m
      Sohvaperunat
      19
      1178
    Aihe