La-puhelin

Kuisma78

Kuinkas paljon te huutelette lälläriin km. tyäpäivänä? Ja tapaatteko huudella ihan satunnaisille vastaantulijoille vai pelkästään tutuille? Itte huutelen tosi paljo ku lälläri on kätevä puhelin. Kaikki eivät tosin vastaa. Entä mitä kanavia tapaatte käytellä? Ittellä ja parilla muullakin tutulla kaverilla on tuo 19 kanava aika usien, joskus olen huudellut mm. kanavalla 8 mutta kukaan ei jaksanut ilmeisesti vastailla... Nyt mielellään kaikki huutelemaan siihen lälläriin ja oma kutsuni on se Kuisma78 ja sopii huudella vaikka heti huomen aamuna, yritän vastailla ellen ole kippaamassa kuormaa.

30

8815

Vastaukset

  • yleensä pidän sen kiinni, ja mix siihen pitää huudella? eikö normaali puhe riitä?

  • kovempaa ens kerralla, et määkin kuulen ! vitun tonokki..

  • Ennen oli laapuhelimet hyvin yleisiä. Jostakin syystä, ehkä kännyköiden myötä, ovat jääneet pois ainakin rahtiliikenteestä. Usein niitä ei enää asenneta firmoissa, vaan pitää laittaa omat puhelimet. Autot kuitenkin vaihtuu usein, joten ei taida olla järkevää kuljettajien asennella puhelimia.

    Kyllä siellä tosin juteltiin peräkkäin ajaessa aika paljon, ja ei moni osannut pitää firman asioita ominaan, vaan puutteita käytiin läpi ajonaikana. Sekin osaltaan vaikutti niiden poistumiseen. Siinä oli sitten jyrkkä raja kun tuli ne uudet mallit, jossa on niitä kanavia paljon. En nyt muista mikä niiden nimi on. Ennen oli vain ne 22kanavaa,ja se 11 hätä kanava.

    Kyllä ne kuitenkin varoituspuhelimina hyvät olisi olemassa, taitaa vaan tuo rahakysymys tulla joka paikassa vastaan. Hyviä juttelu hetkiä toivottelen kuitenkin teille, jotka niitä käytätte ja olette vielä siellä tienpäällä.

    • Rahtareilla tuntuu olevan aika reippaita puhelinlaskukuja. Veikkaan että yhden kuukauden känykkälaskulla saa perus LA:n. Kyse on paremminkin laiskuudesta kun kun kännykällä on niin kivaa jauhaa paskaa tuttujen kesken. Erikoiskuljetuksen miehet kiroilevat kännykkään puhuvaa rahtari jolla ei ole LAA konetta. Äijä ei huomaa tulevaa leveätä kuljetusta ja sitten ihmetellään mistä päästään ohi.


    • LAA harrastaja kirjoitti:

      Rahtareilla tuntuu olevan aika reippaita puhelinlaskukuja. Veikkaan että yhden kuukauden känykkälaskulla saa perus LA:n. Kyse on paremminkin laiskuudesta kun kun kännykällä on niin kivaa jauhaa paskaa tuttujen kesken. Erikoiskuljetuksen miehet kiroilevat kännykkään puhuvaa rahtari jolla ei ole LAA konetta. Äijä ei huomaa tulevaa leveätä kuljetusta ja sitten ihmetellään mistä päästään ohi.

      oo korvannu la-puhelimen?


    • LAA harrastaja kirjoitti:

      Rahtareilla tuntuu olevan aika reippaita puhelinlaskukuja. Veikkaan että yhden kuukauden känykkälaskulla saa perus LA:n. Kyse on paremminkin laiskuudesta kun kun kännykällä on niin kivaa jauhaa paskaa tuttujen kesken. Erikoiskuljetuksen miehet kiroilevat kännykkään puhuvaa rahtari jolla ei ole LAA konetta. Äijä ei huomaa tulevaa leveätä kuljetusta ja sitten ihmetellään mistä päästään ohi.

      Päivää rahtari...

      Tullaan viis ja puol leveenä, joten aja pysäkille, lähin pysäkki noin sata metriä etu autosta , KIITOS


  • vakituista kanavaa koska pidän skannausta päällä eli sillä kanavalla mölistään mistä ääntä löytyy

  • Eikä medän firmassa ole radipuhelimia edes ollut ikuisuuksiin käytössä, kato, aika monta vuotta on ollut jo olemassa sellainen laite kuin "matkapuhelin"

    • Ja siitä matkapuhelimesta kuulee erikoiskuljetukset?
      Sen verran olen erikoiskuljetuksia vienyt, että tiedän mitä se on kun vastaantulevalla ei ole LA-puhelinta. Ahdasta tulee. Tosin kun EK:lla on erikoisluvat, on se LA-puhelimeton vastaantulija se, joka väistää...
      Te, joilla LA-puhelin on, pitäkää se kanavalla 19, siellä on EK-puheliikenne. Muuhun jutusteluun joku muu kanava. OK?


    • Rekkatar kirjoitti:

      Ja siitä matkapuhelimesta kuulee erikoiskuljetukset?
      Sen verran olen erikoiskuljetuksia vienyt, että tiedän mitä se on kun vastaantulevalla ei ole LA-puhelinta. Ahdasta tulee. Tosin kun EK:lla on erikoisluvat, on se LA-puhelimeton vastaantulija se, joka väistää...
      Te, joilla LA-puhelin on, pitäkää se kanavalla 19, siellä on EK-puheliikenne. Muuhun jutusteluun joku muu kanava. OK?

      Laa puhelimet oli kyllä suosittuja joskus 80 luvulla. 19 oli rahti kanava, 7 kutsu kanava, 16 tais olla joku vesi liikenteen kanava ja 11 oli sitten hätä kanava, jota huhujen mukaan poliisi ja muut kuunteli. Italian pojat huuteli Bronto Bronto, mutta ei ne kuullut vaikka niille huuteli. Jollain "ihme" keleillä kuului jopa 70 kilsan päästä hetken aikaa. Tukiasemien kautta välitin viestin kaverille perheenlisäyksestä 400 km päästä. Harrastajilla olikin niitä imureita sun muita vahvistimia kotonaan tukiasemina.


    • Rekkatar kirjoitti:

      Ja siitä matkapuhelimesta kuulee erikoiskuljetukset?
      Sen verran olen erikoiskuljetuksia vienyt, että tiedän mitä se on kun vastaantulevalla ei ole LA-puhelinta. Ahdasta tulee. Tosin kun EK:lla on erikoisluvat, on se LA-puhelimeton vastaantulija se, joka väistää...
      Te, joilla LA-puhelin on, pitäkää se kanavalla 19, siellä on EK-puheliikenne. Muuhun jutusteluun joku muu kanava. OK?

      Jos etuauto tulee 100 metriä edellä kuljetusta...Ei se LAA-puhelin oo pakollinen. Eli erikoiskuljetus etuautojen pitäis pitää kuljetuksiin vähän pitempää välimatkaa...Niin kerkiää väistää vaik bussipysäkille.NIIN PITÄISKÖ MYÖS LINJAMOBIILEISSA OLLA LAAA-PUH.


    • Varmaan tulee kirjoitti:

      Jos etuauto tulee 100 metriä edellä kuljetusta...Ei se LAA-puhelin oo pakollinen. Eli erikoiskuljetus etuautojen pitäis pitää kuljetuksiin vähän pitempää välimatkaa...Niin kerkiää väistää vaik bussipysäkille.NIIN PITÄISKÖ MYÖS LINJAMOBIILEISSA OLLA LAAA-PUH.

      Mielestäni LA sais olla pakollinen kaikissa yli 16 tonnisissa vähän samaan tyyliin kuin veneissäkin VHF-puhelin. Varoitusviestit kulkisivat autosta toiseen. Mutta ehkä se vaan niin on että suomalaiset tuppisuut eivät viitsi/kehtaa oudoille ihmisille huudella tai saatika yrittää keskusteluyhteyttä. Itte tuolla yön pimeinä tunteina ajellesaa on todella tervetullutta jos joku kolleeka tai vaikka h-autoilija alkaa jutteleen, menee matkakin mukavasti ja väsykin saattaa kadota. Laittakaa LA-puhelimet ja käyttäkää niitä!!


    • kuuntelen... kirjoitti:

      Laa puhelimet oli kyllä suosittuja joskus 80 luvulla. 19 oli rahti kanava, 7 kutsu kanava, 16 tais olla joku vesi liikenteen kanava ja 11 oli sitten hätä kanava, jota huhujen mukaan poliisi ja muut kuunteli. Italian pojat huuteli Bronto Bronto, mutta ei ne kuullut vaikka niille huuteli. Jollain "ihme" keleillä kuului jopa 70 kilsan päästä hetken aikaa. Tukiasemien kautta välitin viestin kaverille perheenlisäyksestä 400 km päästä. Harrastajilla olikin niitä imureita sun muita vahvistimia kotonaan tukiasemina.

      Itse kun aloittelin ns tukiaseman pystytystä, ni oli peltikatolla magn.jalallinen autoantenni ja koneena Mocoma PR27 tjsp ja sattui hyvä "skippi", ni muistaakseni kaukaisin yhteys oli Kemijärveltä, tai jostain Lapista, Huittisiin Satakuntaan! Et revi siitä huumoria, hiukan pidempi väli, ku mainitsemasi 70 km...


    • La-mies kirjoitti:

      Mielestäni LA sais olla pakollinen kaikissa yli 16 tonnisissa vähän samaan tyyliin kuin veneissäkin VHF-puhelin. Varoitusviestit kulkisivat autosta toiseen. Mutta ehkä se vaan niin on että suomalaiset tuppisuut eivät viitsi/kehtaa oudoille ihmisille huudella tai saatika yrittää keskusteluyhteyttä. Itte tuolla yön pimeinä tunteina ajellesaa on todella tervetullutta jos joku kolleeka tai vaikka h-autoilija alkaa jutteleen, menee matkakin mukavasti ja väsykin saattaa kadota. Laittakaa LA-puhelimet ja käyttäkää niitä!!

      Moni kaivuri- yms maanrakennuskoneen kuljettaja/omistaja on investoinu "LA-puhelimeen", on monelta turhalta askeleelta säästyny, ku tullu ohjeet hyttiin! Valitettavast nykyiset lailliset lähetystehot on P*RSEESTÄ, 1w AM ja (muistaakseni) 4w FM... Omast ajokist puuttuu puolet antennist, ku joku männyn oksa tms katkas sen lyhennyskelast, eikä viitsi alkaa vaihtaan, ku menee auto vaihtoon talven/kevään aikana.


  • ... pidän päällä aina la-kanavalla 19, juuri ihan työturvallisuuden tähden. Se on paljon mukavempi kohdata erikoiskuljetusta, kun siitä tietää vähän etukäteen ja minkä levyinen mötti sieltä on tulossa. Eräs pöllimies joskus huuteli perään, että vaunun viimeisessä renkaassa oli patti kyljessä, jota ei peilistä huomannut ja näin selvisi pelkällä renkaan vaihdolla, ei tarvinnut lokareita ja valoja laitella, kun ei ehtinyt rengas räjähtään. Kyllä itsekin olen huudellut edellä menevälle, jos takavalot on ollut mallia disko tai sitten muuta ylimääräistä roikkuu.

    Hyvä olisi kaikkien käyttää. Turpeenajossa meillä on käytössä tuo vhf, joka on sinänsä parempi, että kantavuus on pidempi, mutta kanavia taas sitten vähemmän käytössä. Mun mielestä molemmat ihan hyödyllisiä ja käytönarvoisia laitteita!

    • Kanava 9 on minulla aina yleensä päällä


    • Ville miks kirjoitti:

      Kanava 9 on minulla aina yleensä päällä

      Kyllähän nuo Lällärit ihan kelpoisia pelejä vielä tänäpäivänäkin siihen käyttöön johka tarkoitettukin. Ei voi verrata kännyköihin. Kännykkä ehdoton tietty jos tärkeää asiaa juuri tiettyyn numeroon. Mutta esim juuri erik.kuljetukset ym. niin näissä Lällä ihan näppärä juuri siksi että ulkopuolisetkin vastaantulijat voivat saada ennakkotietoja tulevasta jos ovat vain oikealla kanavalla eli 19. Sehän perinteinen rahtarikanava. Usein vaan törmännyt rekoissa että antennit huonosti asennettu tai vaurioitunut tai liitännät huonoja jollion koko puhelin saattaa vaurioitua...Kunnolla peltiin kiinni vapaaseen paikkaan ja antennin säätö SWR-mittarilla kuntoon (harrastajat lainaa/tekee mielellään). Jos ei ole peltiä katossa niin 20cmx20cm pellinpala kiinnituksessa sisäpuolelle esim. Myös välillä kuulee kun toinen kuljettaja AM-puolella ja vastapuoli FM:n puolella. Kannattaa katesella nupit oikein ja sopia kummalla puolella jutellaan. AM:llä ei yleensä niin paljoa pohjakohinaa eikä välltämättä tarvii käyttää kohinasalpaa. FM:llä yleensä kovempi pohjarutina mutta äänenlaatu hieman parempi.
      Kyllä hyvin säädetyllä ja asennetulla Lällärillä helposti saa 15-25km toimintasäteen.Tukiasemat tietty paljon isommalla säteellä...


    • kanavarumpu kirjoitti:

      Kyllähän nuo Lällärit ihan kelpoisia pelejä vielä tänäpäivänäkin siihen käyttöön johka tarkoitettukin. Ei voi verrata kännyköihin. Kännykkä ehdoton tietty jos tärkeää asiaa juuri tiettyyn numeroon. Mutta esim juuri erik.kuljetukset ym. niin näissä Lällä ihan näppärä juuri siksi että ulkopuolisetkin vastaantulijat voivat saada ennakkotietoja tulevasta jos ovat vain oikealla kanavalla eli 19. Sehän perinteinen rahtarikanava. Usein vaan törmännyt rekoissa että antennit huonosti asennettu tai vaurioitunut tai liitännät huonoja jollion koko puhelin saattaa vaurioitua...Kunnolla peltiin kiinni vapaaseen paikkaan ja antennin säätö SWR-mittarilla kuntoon (harrastajat lainaa/tekee mielellään). Jos ei ole peltiä katossa niin 20cmx20cm pellinpala kiinnituksessa sisäpuolelle esim. Myös välillä kuulee kun toinen kuljettaja AM-puolella ja vastapuoli FM:n puolella. Kannattaa katesella nupit oikein ja sopia kummalla puolella jutellaan. AM:llä ei yleensä niin paljoa pohjakohinaa eikä välltämättä tarvii käyttää kohinasalpaa. FM:llä yleensä kovempi pohjarutina mutta äänenlaatu hieman parempi.
      Kyllä hyvin säädetyllä ja asennetulla Lällärillä helposti saa 15-25km toimintasäteen.Tukiasemat tietty paljon isommalla säteellä...

      Ei varmaan ole kenellekään hinta se kysymys olla hankkimatta laa-puhelinta. reilulla satasella saa ihan pätevän vekottimen, asennukseen vaan menee aikaa ja auto seisoo...

      nimim. kanavalla 19


    • kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
      valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

      Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
      Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..


    • poikaa ois kirjoitti:

      kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
      valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

      Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
      Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..

      Onhan se yleishyödyllinen kapine vielä tänäpäivänäkin....

      "Eikä medän firmassa ole radipuhelimia edes ollut ikuisuuksiin käytössä, kato, aika monta vuotta on ollut jo olemassa sellainen laite kuin "matkapuhelin""

      Niinpä niin... olihan nmt- puhelimet yhdekskyt luvullakin. Ja silti oli lähes kaikissa autoissa laa-puhelimet.

      Mukava ajella kaverin kanssa samaa matkaa, ja höpötellä joutavia la-puhelimen välityksellä.

      Eikä maksa mitään... eikä hikoo korva tommosella maratoonilla...


    • poikaa ois kirjoitti:

      kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
      valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

      Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
      Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..

      ...hakee tommosen. Hintaa alta sataneljäkymppiä ja autolaturit ja kaikki mukana.




    • 12 volttii kirjoitti:

      eli tarttet kuitenkin jännitteenalentajan. Joissain autoissa on kyllä se 12v pistoke joka on hieman pienempi kuin tup. sytkässä, en nyt muista mikä tän pistokkeen nimi oli.

      ...alkaa uudemmissa oleen ihan perinteinen tupakinsytkäpistorasia 12 volttisena vakiona kojetaulussa sen 24 volttisen vieressä. 12 volttisen pistorasian päällä on korkki jossa lukee "12 volt". Ei ole enää siis sille pikkuliittimelle tehty.


    • poikaa ois kirjoitti:

      kyllä ite oon aikasemmin huomannut että laasta on vain hyötyä..
      valitettavasti nykyisessä autossa ei moista ylellisyyttä ole.

      Itse voisi moisen hommata, mutta pitäisi olla mallia "kannettava".
      Ja ilmeisesti tälläiset "käsi-laat" maksaakin hiukan enemmän..

      Kaikki nykyiset laan käyttäjät on varmasti huomannut että aalloilta on hävinnyt kaikki idiootit jotka huusi aina välissä,hyvä niin nyt siellä on suhteellisen rauhallista huudella,harrastus olisi tarkoitus aloittaa ainakin omalta osaltani uudelleen,laitteet on huomattavasti parantunut siitä -80 luvun buumista,kanavia lisää,koko pienentynyt ja hinnat laskenut.pikkuhiljaa tuntuu harrastus olevan kasvussa,hyvä niin.


    • laa laa kirjoitti:

      Kaikki nykyiset laan käyttäjät on varmasti huomannut että aalloilta on hävinnyt kaikki idiootit jotka huusi aina välissä,hyvä niin nyt siellä on suhteellisen rauhallista huudella,harrastus olisi tarkoitus aloittaa ainakin omalta osaltani uudelleen,laitteet on huomattavasti parantunut siitä -80 luvun buumista,kanavia lisää,koko pienentynyt ja hinnat laskenut.pikkuhiljaa tuntuu harrastus olevan kasvussa,hyvä niin.

      Tukiasemia on ihmisillä jonkinverran käytössä nykypäivänäkin, myös autoasemia löytyy. Kuorma-autoisssakin on usein antenneja, mutta asennukset taitavat olla usein todella huonosti tehty ja antennit kämäsiä. La-puhelimista kiinnostuneiden kannattaisi lukea radiohullujen foorumia ja perehtyä laitteisiin ja asennuksiin. Ainakin henkilöautosta on ihan mahdollista saaada yhteyksiä säännöllisesti 20-50km päähän toiseen autoasemaan kun vehkeet pelaa kunnolla ja on kunnon antenni. Autosta tukiasemaan voi päästä helposti 40-100km päähän ja tuki-tuki yhteydet säännöllisesti jopa 150 km kun puhutaan isommista asemista.

      Nykyisin kanavilla on tilaa ja jos haluaa ajankuluksi ajellessaan tai kotonaan rupatella niin pitää olla kunnon laitteet. Eivät maksa maltaita ja saa käytettynäkin.

      Usein eri alueilla on omat rupattelukanavansa (esim. pohjanmaa ch20fm, Savo 28usb, lahden seutu 31fm, pääkaupunkiseutu 33fm jne ja usein joku vastaa kun jotain huutaa.)

      kannattaa katsoa jos kiinnostuit www.radiohullut.net/foorumi


    • radiomestari kirjoitti:

      Tukiasemia on ihmisillä jonkinverran käytössä nykypäivänäkin, myös autoasemia löytyy. Kuorma-autoisssakin on usein antenneja, mutta asennukset taitavat olla usein todella huonosti tehty ja antennit kämäsiä. La-puhelimista kiinnostuneiden kannattaisi lukea radiohullujen foorumia ja perehtyä laitteisiin ja asennuksiin. Ainakin henkilöautosta on ihan mahdollista saaada yhteyksiä säännöllisesti 20-50km päähän toiseen autoasemaan kun vehkeet pelaa kunnolla ja on kunnon antenni. Autosta tukiasemaan voi päästä helposti 40-100km päähän ja tuki-tuki yhteydet säännöllisesti jopa 150 km kun puhutaan isommista asemista.

      Nykyisin kanavilla on tilaa ja jos haluaa ajankuluksi ajellessaan tai kotonaan rupatella niin pitää olla kunnon laitteet. Eivät maksa maltaita ja saa käytettynäkin.

      Usein eri alueilla on omat rupattelukanavansa (esim. pohjanmaa ch20fm, Savo 28usb, lahden seutu 31fm, pääkaupunkiseutu 33fm jne ja usein joku vastaa kun jotain huutaa.)

      kannattaa katsoa jos kiinnostuit www.radiohullut.net/foorumi

      Lälläriin karjahtelu on niitä rahtimiehen perusjuttuja. Sen kun hallitsee niin osaa jo kaiken.


  • menneenä talvena monta kolaria ja ulosajoa saanut selville ,ennen jonossa ajoa.ja pari kuolon kolariakin varoittanut tuleville autoille...halpa ja hyvä laite...

  • Metsäteollisuudessa on vieläkin tehtaita joissa pidetään yhteyttä vaakalta lajitteluun jos ovat eripaikassa esim. Finforest Suolahti vaakalle kun mennään sanotaan lälläriin nimi, rek nro, kuormanumero.

  • Anteeksi että kysyn muta mistä sais la puhelin lupia vain tarvikkeet niitä enään Ola

SEISKA.FI

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. Maisa menee naimisiin

    Seiska julkaisi että Maisa menee sittenkin naimisiin. Maisalla olisi nyt vauva ja olisi Jm kanssa naimisissa jos ei keskenmenoa olisi tullut . Olisiko
    177
    7610
  2. Toni Nieminen rakastui 7 lapsen yksinhuoltajaan

    ja muutti tämän taloon. https://www.seiska.fi/Uutiset/Jatti-tylysti-ex-vaimonsa-Toni-Nieminen-iski-seitseman-lapsen-yh-aidin-paparazzikuvat
    118
    6728
  3. KORONAVIRUS: 11 milj. asukkaan Wuhan eristetty!

    Kiina on keskeyttänyt Wuhanin kaupungista lähtevän liikenteen. Wuhanin epäillään olevan uuden tappavan koroaviruksen alkulähde. WHO:n mukaan 11 miljo
    Maailman menoa
    176
    3440
  4. Koronavirus saapunut Suomeen

    Se on Lapissa tuli kiinalaisten turistien mukana. Miten käy joulupukki turismin? Onko lappi eristettävä?
    Maailman menoa
    194
    2719
  5. Zoo aloittaa yt't

    Huonolta näyttää.N.20 työntekijää liikaa.Kylmää on kyyti.
    Ähtäri
    36
    695