miten opetus voi olla oikeaa?
Tuossa luulisin tiivistyvän tekstikriittisen raamatuntutkimuksen merkityksen uskonnolle/uskoville.
Ateistina minua ei kiinnosta uskonto juuri muussa mielessä, kuin ainaisena ihmetyksen aiheena.
Yksi ihmetyksen aihe on tämä: miksi se osa uskovista, jotka sanovat noudattavansa Raamattua kirjaimellisesti, torjuu jyrkästi raamatuntutkimuksen? Hehän siis ottavat riskin, että noudattavat "väärään Raamatun" opetusta.
Tämä aloitus liittyy aiemmin tekemääni, mutta yritän täsmentää sanottavaani, koska näköjään olen esittänyt asiani epäselvästi.
Jos oppikirja on virheellinen,
11
157
Vastaukset
- sivusta seurannut
onko sellaista henkilöä, joka pystyy noudattamaan Raamattua kirjaimellisesti kuten sanoit, mutta tarkoitus olisi mahdollisimman tarkaan sitä noudattaa. Raamattua on tutkittu jo vuosisatoja, ja aina se vaan enemmin ja enemmin käypi toteen, mitä siinä Raamatussa kerrotaan. Joten tästä on helppo vetää johtopäätös, että Raamatun sanoma on totta ja Elävän Jumalan sanaa. Kannattaisi sinunkin alkaa uskomaan siihen, sillä pelastumisesi riipuu juuri siitä, uskotko vai et Raamatun sanomaan!
- J.Edgar
ei ota mitään kantaa siihen, onko Raamattu jumalansanaa vai ei.
"Raamattua on tutkittu jo vuosisatoja, ja aina se vaan enemmin ja enemmin käypi toteen, mitä siinä Raamatussa kerrotaan. Joten tästä on helppo vetää johtopäätös, että Raamatun sanoma on totta ja Elävän Jumalan sanaa."
Toiseksi: Mihin yllä kopioitu väittämäsi perustuu? J.Edgar kirjoitti:
ei ota mitään kantaa siihen, onko Raamattu jumalansanaa vai ei.
"Raamattua on tutkittu jo vuosisatoja, ja aina se vaan enemmin ja enemmin käypi toteen, mitä siinä Raamatussa kerrotaan. Joten tästä on helppo vetää johtopäätös, että Raamatun sanoma on totta ja Elävän Jumalan sanaa."
Toiseksi: Mihin yllä kopioitu väittämäsi perustuu?tunnustaa Raamatun kuvannollisuus, sillä "Jumala on Henki, ja Jumalan sana on hengellistä;
Room. 7:14
"Sillä me tiedämme, että LAKI ON HENGELLINEN, mutta MINÄ OLEN LIHALLINEN, myyty synnin alaisuuteen."
Vaikuttaa siis siltä, että Raamattu on annettu vain hengellisen elämän käyttöohjeeksi, ei lihallisille ihmisille!
Gal. 4:24
"Tämä on KUVANNOLLISTA puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;"
1. Korinttolaiskirje 10
1 "Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa HENGELLISTÄ ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa HENGELLISTÄ juomaa. Sillä he joivat HENGELLISESTÄ kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
5 Mutta useimpiin heistä Jumala ei mielistynyt, koskapa he hukkuivat erämaassa.
6 Tämä tapahtui varoittavaksi esimerkiksi meille, että me emme pahaa himoitsisi, niinkuin he himoitsivat.
7 Älkää myöskään ruvetko epäjumalanpalvelijoiksi kuten muutamat heistä, niinkuin kirjoitettu on: "Kansa istui syömään ja juomaan, ja he nousivat iloa pitämään".
8 Älkäämmekä harjoittako haureutta, niinkuin muutamat heistä haureutta harjoittivat, ja heitä kaatui yhtenä päivänä kaksikymmentä kolme tuhatta.
9 Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niinkuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa.
10 Älkääkä napisko, niinkuin muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.
11 Tämä, MIKÄ TAPAHTUI HEILLE, ON ESIKUVALLISTA ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut."
1. Kor. 13:12
"Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, ARVOITUKSEN tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan."
2. Kor. 3:18
"Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin KUVASTIMESTA, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki."
Uskovaisten pitäisi harrastaa entistä enemmän kirjoitusten "arvoitusten" ratkaisua ja Raamatun "ristiriitojen" hengellistä selitystä kirjaimellisen asemesta!J.Edgar kirjoitti:
ei ota mitään kantaa siihen, onko Raamattu jumalansanaa vai ei.
"Raamattua on tutkittu jo vuosisatoja, ja aina se vaan enemmin ja enemmin käypi toteen, mitä siinä Raamatussa kerrotaan. Joten tästä on helppo vetää johtopäätös, että Raamatun sanoma on totta ja Elävän Jumalan sanaa."
Toiseksi: Mihin yllä kopioitu väittämäsi perustuu?uskon osalta, ja ilman uskoa ei voi koskaan ymmärtää Raamattua, eikä päästä Sanan sisälle ja sen rikkauksiin.
* Sanan sisältö on elävä Persoona, eli Jeesus Kristus. (Joh 1:1-4.)
* Ja Kolossalaiskirje sanoo: " Että he,sydämet yhteen liitettyinä rakkaudessa saisivat rohkeuden omistaa täysin varman ymmärtäisen koko rikkauden ja pääsisät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen.
* Hänessä ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyiä."
* Tähän Raamatuntieteellinen tutkimus tökkää, tästä se ei voi jatkaa mihinkään suuntaan, ilman, että tulisivat elävään uskoon ja tulisivat tuntemaan Hänet, jossa on kaikki tieto ja viisaus sanomattomine aareteineen, Jeesuksen Kristuksen!- J.Edgar
Mohikaani_27 kirjoitti:
uskon osalta, ja ilman uskoa ei voi koskaan ymmärtää Raamattua, eikä päästä Sanan sisälle ja sen rikkauksiin.
* Sanan sisältö on elävä Persoona, eli Jeesus Kristus. (Joh 1:1-4.)
* Ja Kolossalaiskirje sanoo: " Että he,sydämet yhteen liitettyinä rakkaudessa saisivat rohkeuden omistaa täysin varman ymmärtäisen koko rikkauden ja pääsisät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen.
* Hänessä ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyiä."
* Tähän Raamatuntieteellinen tutkimus tökkää, tästä se ei voi jatkaa mihinkään suuntaan, ilman, että tulisivat elävään uskoon ja tulisivat tuntemaan Hänet, jossa on kaikki tieto ja viisaus sanomattomine aareteineen, Jeesuksen Kristuksen!Raamattu- niminen kirjakokoelma voidaan irroittaa uskosta ja tutkia sen tekstejä aikansa, kirjoittajiensa, edustamansa uskonnon ja muiden vaikuttimien viitekehyksessä.
Helppoa se ei ole, mutta osittain mahdollista.
Pääosin Raamattua tutkitaan uskon kannalta, mutta nämä kaksi linjaa pitää erottaa toisistaan.
Ei tosin haittaa, jos uskova tuntee myös kriittisen raamatuntutkimuksen tuloksia. Silloin uskova voi tehdä aikahypyn tuhansien vuosien taa, ja hypätä sen ajan ihmisen hameeseen/housuihin ja ehkä ymmärtää hiukan, miksi tämä on uskonut siten kun on. J.Edgar kirjoitti:
Raamattu- niminen kirjakokoelma voidaan irroittaa uskosta ja tutkia sen tekstejä aikansa, kirjoittajiensa, edustamansa uskonnon ja muiden vaikuttimien viitekehyksessä.
Helppoa se ei ole, mutta osittain mahdollista.
Pääosin Raamattua tutkitaan uskon kannalta, mutta nämä kaksi linjaa pitää erottaa toisistaan.
Ei tosin haittaa, jos uskova tuntee myös kriittisen raamatuntutkimuksen tuloksia. Silloin uskova voi tehdä aikahypyn tuhansien vuosien taa, ja hypätä sen ajan ihmisen hameeseen/housuihin ja ehkä ymmärtää hiukan, miksi tämä on uskonut siten kun on.* Tiede itse tunnustaa, että uskoa ei voida tutkia tieteellisesti, sillä ei ole kohdetta mistä lähteä ja mistä jatkaa. Joten edellinen kommenttini tässä ketjussa on ihan oikea analyysi, tieteen ja uskon suhteesta toisiinsa.
Mohikaani_27 kirjoitti:
uskon osalta, ja ilman uskoa ei voi koskaan ymmärtää Raamattua, eikä päästä Sanan sisälle ja sen rikkauksiin.
* Sanan sisältö on elävä Persoona, eli Jeesus Kristus. (Joh 1:1-4.)
* Ja Kolossalaiskirje sanoo: " Että he,sydämet yhteen liitettyinä rakkaudessa saisivat rohkeuden omistaa täysin varman ymmärtäisen koko rikkauden ja pääsisät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen.
* Hänessä ovat kaikki viisauden ja tiedon aarteet kätkettyiä."
* Tähän Raamatuntieteellinen tutkimus tökkää, tästä se ei voi jatkaa mihinkään suuntaan, ilman, että tulisivat elävään uskoon ja tulisivat tuntemaan Hänet, jossa on kaikki tieto ja viisaus sanomattomine aareteineen, Jeesuksen Kristuksen!kehuu jalommiksi niitä Berean juutalaisia, jotka tutkivat kirjoituksia kuin niitä, jotka eivät tutki:
Ap. t. 17:11
"Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin."
Raamattututkimus karsii pois paljon ennakkoluuloja, joista Mohikaani ei tahdo luopua.
- oma lajinsa
informaation sisäistämisessä ja valikoinnissa.
Ei ääriuskova kiellä raamatuntutkimusta kuin siinä (valitettavan yleisessä) tapauksessa, että se sotii ääriuskovan stabiilia raamatunkäsitystä vastaan. Päinvastainen tieto kelpaa ja se otetaan vastaan riemunkiljahduksin.
Kaikki uusi tieto, hyvin dokumentoitukin ja perusteltu mikä ei sovi omaan luutuneeseen maailmankuvaan on vähintään jumalanpilkkaa, omaan maailmankuvaan sopiva tieto taas saa olla kuinka epämääräistä tahansa tai kuinka tarkoitushakuisista lähteistä tahansa ilman, että sitä tulisi mieleenkään epäillä. Ateistina unohdat/et ole tietoinen Jumalan ohjauksesta ja neuvonnasta uskovaisen elämässä. Tämä koskee myös Raamattua ja sen sanomaa.
- hirvas
heti lisätä, ettei sekään ole sataprosenttisen varmaa tietoa Raamatusta..?
Syy on se, että ihmiset ovat valinneet 66 kirjaa siihen, osa on jätetty pois. Kun Raamattuja on käännetty ja käännetty ja tulkittu, niin sen sanoma on muuttunut aikain saatossa. Raamatun kirjoitukset on tehty muistinvaraisena perimätietona paljon tapahtumien jälkeen, kuinka tarkkaa ja luotettavaa tietoa siinä lopulta on ??
Joku voi hyökätä tällaisen arvion esittäjää vastaan, mutta näin se kirja on koottu ja tehty. hirvas kirjoitti:
heti lisätä, ettei sekään ole sataprosenttisen varmaa tietoa Raamatusta..?
Syy on se, että ihmiset ovat valinneet 66 kirjaa siihen, osa on jätetty pois. Kun Raamattuja on käännetty ja käännetty ja tulkittu, niin sen sanoma on muuttunut aikain saatossa. Raamatun kirjoitukset on tehty muistinvaraisena perimätietona paljon tapahtumien jälkeen, kuinka tarkkaa ja luotettavaa tietoa siinä lopulta on ??
Joku voi hyökätä tällaisen arvion esittäjää vastaan, mutta näin se kirja on koottu ja tehty.Raamatun kirjat olivat jo olemassa alkuseurakunnan aikaan. Siihen aikaan alkoi liikkua eri uskonnon tekstejä esim.Gnostilaisuuden, joita jotkut halusivat liittää Raamattuun.
Näin ollen tuli tarpeelliseksi virallistaa jo olemassa oleva teksti kokelma, ettei siihen liitettäisi eri uskonnon edustamia tekstejä.
Minusta täysin luonnollinen toimenpide.
Ja uskon että tässäkin prosessissa Jumala juuri varjeli Sanansa.
Suullinen perimätieto oli tuohon aikaan yleinen tapa. Näin sanoma kulki luotettujen ja tuttujen ihmisten mukana eteenpäin.
Käännökset ovat sitten luku sinänsä. Kuka millaistakin esim.lukutapaa arvostaa."Sanasta-Sanaan" vai ns.dynaamista, mikä on niin sujuvaa kieltä kuin mahdollista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.913952Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973317Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1252617Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2111980Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.201784Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m831715Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä961691- 1101539
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11301- 571202