Karjalan-heimoa

julku

Ihmetys on suuri kun täällä pienellä paikkakunnalla ihan yllättäin nousi kauhea viha siirtolaisia vastaan! Nimiteltiin ja haukuttiin. Eivät kuulemma tiedä mistään mitään, tuppaavat itsensä joka paikkaan sotkemaan, olisivat vaan pysyneet siellä Karjalassa! Täällä ei evakkoja suvaita!
Näin kaksituhatta luvun EU-Suomessa.

Nyt kysynkin teiltä, että kuinka moni teistä on siirtolaisten jälkeläisiä? Oletteko joutuneet kiusatuiksi esim. koulussa sen takia?
Itse asuin lapsuuteni paikkakunnalla jossa oli paljon siirtväkeä. Myös mieheni suku on joutunut jättämään kotinsa sodan jaloista. Ei hän ainakaan muista että olisi sen takia mitään ongelmia koskaan ollut.
Mutta nyt täällä moinen vihanpito yllätti. Onko hän kantanut vihaa ja kaunaa sisällään kymmeniä vuosia? Outo tapaus joka tapauksessa...

5

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinut..

      takaisin Karjalaan? Kun siellä eivät evakkoja suvaita!

      Täällä pohjanmaalla ainakin, nuo karjalaiset on kuin olisi omistanut aina nämä maat!

      • joutis

        Tunnen muutaman pohjalaisen ja ymmärän tuon "omistamistunteen".

        Kyse on kaiketi mentaliteettierosta.
        Karjalaisuuteen liittyy välittömyys ja puheliaisuus.

        Nämä pohjalaiset tuttavani kokevat sen vieraan taholta hyökkäävyytenä ja kokevat jäävänsä tavallaan "jalkohin".

        Itse en ole koskaan tuntenut vähäisintäkään sukujuuriini liittyvää syrjintää!

        Joskus vain täytyy antaa länsi-suomalaisille aikaa.
        Koen itse heidän hitautensa asioiden salailuna ja tietyn sortin epärehellisyytenä.
        Itse he ovat täysin päinvastaista mieltä.


      • joutis kirjoitti:

        Tunnen muutaman pohjalaisen ja ymmärän tuon "omistamistunteen".

        Kyse on kaiketi mentaliteettierosta.
        Karjalaisuuteen liittyy välittömyys ja puheliaisuus.

        Nämä pohjalaiset tuttavani kokevat sen vieraan taholta hyökkäävyytenä ja kokevat jäävänsä tavallaan "jalkohin".

        Itse en ole koskaan tuntenut vähäisintäkään sukujuuriini liittyvää syrjintää!

        Joskus vain täytyy antaa länsi-suomalaisille aikaa.
        Koen itse heidän hitautensa asioiden salailuna ja tietyn sortin epärehellisyytenä.
        Itse he ovat täysin päinvastaista mieltä.

        Itse koen ihan samoin! Täällä nämä pohoojaalaaset on niin isoja ja mahtavia!

        Karjalaisia tunnen tosi hyvin ja ihan lähisuvusta ja naapureina ja tuttavina. Kaikkein parhaiten heitä kuvaa sana VIERAANVARAISUUS! Jos menee Karjalaisen luo vaikka kuinka pienen asian takia niin kuivin suin ei pois päästetä. Aina tarjotaan jotain ja vielä mukkankin annetaan. He ovat ystävällisiä, välittömiä ja osaavat näyttää tunteensä.


      • no johan selkes
        piive kirjoitti:

        Itse koen ihan samoin! Täällä nämä pohoojaalaaset on niin isoja ja mahtavia!

        Karjalaisia tunnen tosi hyvin ja ihan lähisuvusta ja naapureina ja tuttavina. Kaikkein parhaiten heitä kuvaa sana VIERAANVARAISUUS! Jos menee Karjalaisen luo vaikka kuinka pienen asian takia niin kuivin suin ei pois päästetä. Aina tarjotaan jotain ja vielä mukkankin annetaan. He ovat ystävällisiä, välittömiä ja osaavat näyttää tunteensä.

        nuo pohjalaaset täälläkin ovat päällepäsmäreinä, vierastavat vieraanvaraisia ja sallivia ihmisiä kun ovat niin nuukia ja itteensä täynnä.


      • evakot
        no johan selkes kirjoitti:

        nuo pohjalaaset täälläkin ovat päällepäsmäreinä, vierastavat vieraanvaraisia ja sallivia ihmisiä kun ovat niin nuukia ja itteensä täynnä.

        Itselläni on ihan mukavia muistoja ns.siirtolaisista.Tänne Satakuntaan heitä tuli paljon,ei ollut elämän muutos varmaan helppoa,täällä,kun kateus pääsi kukkaansa.Epäiltiin Karjalaisten puheita entisistä kotikonnuista ja karehdittiin heitä,kun saivat (muka)parhaat viljelysmaat.
        Monella koulukaverilla oli Karjalaiset sukujuuret,lapset eivät 60-luvulla moiseen asiaan takertuneet.Toki riippui vähän siitä mikä oli kotiväen kanta.
        Tänäpäivänä täällä kuulee erittäin harvoin Karjalan murretta puhuttavan,vanhat ovat kuolleet ja nuoremmat ovat maailmalla,heistäkään moni ei lapsena puhunut esivanhempiensa murretta,nuoremmista puhumattakaan!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe