Vesiviljely

Rattus sp.

Onko kukaan palstalaisista kokeillut vesiviljelyä? Alkupanostus näyttää aika hinnakkaalta, joten olisi mukava kuulla ennen ostospäätökseen sortumista kokemuksia aiheesta.

Mielessä välkkyvät omakasvattamat basilikat ja salaatit..

Luin yhdestä lehdestä juttua aiheesta ja käväisin aihetta käsittävillä sivustoilla. Seuraavassa linkkejä aiheeseen..

http://www.zengrow.com/

http://shop.pavunvarsi.fi/index.php?osCsid=ea2e250cdeb00c24e009bb86ebd422c9

http://www.saunalahti.fi/~thietavu/Chili/C_Kasvatus.htm

http://www.viherpeukku.fi/catalog/

24

1964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Putkivalo

Jösses, tuolla hinnalla saat aika lailla salaattia kaupasta :) Sinänsä ihan mielenkiintoista, kai tuollaisen vois jotenkin rakentaa itsekin..

Sitä vois miettiä tällaisena päivänä kun töissä on niin hitsin tylsää. Toisaalta Pupsin viestin jälkeen elinsiirroista voi olla onnellinen siitä että on edes tylsää. Vain tylsää.

• Rattus sp.

Jos saa tuon vesiviljelyn rutiiniksi, niin silloin maksaa ajan kuluessa itse itsensä. Mietin myös, että noita ravinteita saisi varmasti jostakin halvemmalla isompina annoksina. Inhoan tuota mullalla läträämistä..

No, minulla on ollut elinluovutustestamentti jo monta vuotta eli olen tehnyt jo omalta osuudelta tarvittavan. Myös sukulaiseni tietävät tästä testamentista.

Näen muuten tänään Kettuliinin. Ajattelin, että mentäisiin syömään intialaista ruokaa.

• Putkivalo
        Rattus sp. kirjoitti:

Jos saa tuon vesiviljelyn rutiiniksi, niin silloin maksaa ajan kuluessa itse itsensä. Mietin myös, että noita ravinteita saisi varmasti jostakin halvemmalla isompina annoksina. Inhoan tuota mullalla läträämistä..

No, minulla on ollut elinluovutustestamentti jo monta vuotta eli olen tehnyt jo omalta osuudelta tarvittavan. Myös sukulaiseni tietävät tästä testamentista.

Näen muuten tänään Kettuliinin. Ajattelin, että mentäisiin syömään intialaista ruokaa.

kummallakohan läträtään, vedellä vai kuivalla mullalla :)))

Mietin että onko puhtaampaa, mutta ei siinä välttämättä tiedä mitä tulee kasveille syötettyä. Siis että mitä lannotteita ne ravinteet sisältää?

Jo on aikoja eletty... Råtta ja Kettu yhdessä ruokailemassa :))) Ei vais, kerro palj♥n terveisiä täältä :)

• Rattus sp.
        Putkivalo kirjoitti:

kummallakohan läträtään, vedellä vai kuivalla mullalla :)))

Mietin että onko puhtaampaa, mutta ei siinä välttämättä tiedä mitä tulee kasveille syötettyä. Siis että mitä lannotteita ne ravinteet sisältää?

Jo on aikoja eletty... Råtta ja Kettu yhdessä ruokailemassa :))) Ei vais, kerro palj♥n terveisiä täältä :)

Näin Kettuliinin viimeeksi pinkomassa kovaa vauhtia kohti junaan. Käytiin syömässä intialaista ruokaa ja vielä kahvilla. Ja tietysti kaupoissa :).

Multapussit ovat ärsyttäviä ja multaa on joka paikassa, kun aloittaa viljelyn. Niin ainakin minulla..

• Putkivalo
        Rattus sp. kirjoitti:

Näin Kettuliinin viimeeksi pinkomassa kovaa vauhtia kohti junaan. Käytiin syömässä intialaista ruokaa ja vielä kahvilla. Ja tietysti kaupoissa :).

Multapussit ovat ärsyttäviä ja multaa on joka paikassa, kun aloittaa viljelyn. Niin ainakin minulla..

Ei syönyt sua sentään :))

Se on totta, sisätiloissa multaa on aina suunnilleen samanverran ruukuissa kuin niiden ulkopuolellakin :/ Ja kun se uusi istutus tuoksuu, joku muukin aina kiinnostuu ja päättää tehdä sen uudestaan. Arvaat varmaan kuka.

• Rattus sp.
        Putkivalo kirjoitti:

Ei syönyt sua sentään :))

Se on totta, sisätiloissa multaa on aina suunnilleen samanverran ruukuissa kuin niiden ulkopuolellakin :/ Ja kun se uusi istutus tuoksuu, joku muukin aina kiinnostuu ja päättää tehdä sen uudestaan. Arvaat varmaan kuka.

Sä oot hankkinut kotiisi råttia ja hiiliä :).

Kettuliini on ihan kiltti. Ihme, ettei ole kasvissyöjä :). Jos totta puhutaa, siksi mä sen heti vein syömään..

Muuten löysin käsityöläiskaupasta ulkotulelle kauniita keraamisia ruukkuja. Sellaisille foliomallisille.. Pakko oli ostaa ja kannattaa suomalaista työllisyyttä..

• poekamiässinkku

olen saanut sellaisen käsityksen, sinusta.
      että osaat tuon kasvatusken ilman kyselyjä.
      vaiko olet nyt jostain tuntemattomasta syystä,
      menettänyt otteen kasvitieteeseen?
      oletko tänään mainoksen uhri. :=D

• Rattus sp.

Duoda.. Perustelen tätä suomalaisen innovaation tukemisella, laman torjumisella, muotoiluun kannustamisella. Ajattelin, että kaupallinen tuote olisi jotenkin kompaktimpi kuin omat viritelmät. Sen verran voin paljastaa, ettei minulla ole kotilaboratoriota, jossa tekisin lannoitteita.

• Rattus sp.

Se oli se kampaamokerta ja pöydällä ollut Kunto Plus -lehti. Siitä se lähti ;).

• ...ngg

kaupunkilaisena kenties milloinkaan pääse sellai-
      seen tilanteeseen, jossa voisin kokeilla uusia
      ulottuvuuksia.

Näinä aikoina ihmiset voisivat luoda osuuskuntia
      ja nauttia mm. tuosta basilikasta.

• Rattus sp.

Onneksi eivät ole älynneet tarjota sopivaa tuulimyllyä. Epäilisin, että ostaisin, vaikka ei olisi paikkaa sille.

Herneenversoja tässä kasvattelen ja haaveilen isommista tiluksista.

• Hilima von..

Mie oon kokkeillu muikun viljelyä ko ne ei oikein viihtynnä mullassa joten pistin ne vetteen.

Supustraalilla mie niitä ensin lannotin va eivät tykännä, mut joka-kodin-ravinteesta ne tykkeevät, nimittäin saludonn porot oon niille nakannat.

Vesihän siinä aena männöö likasen väriseks ko paskoovat niin paljon, sitte mie hokasin jotta luirautan sinne altaaseen looria vai mitee kloorattia se on,,ni heurekka!!vesi on ristallin kirkasta eikä tarvihe pilikkiä niitä kukko-tarpeita, koko jengi kelluu seuraavana päevänä pinnassa ja mie vuan kerräilen ne palajain näpein ja pistän pattaan.

Siitä vuan ves'viljelysten kiehtovvaan mualimmaan, mie suosittelen ves kielellä.

Nyt lähti Hilima vettä heittämmään,,nimittäin saunaan.

-Hiltsu-

• Rattus sp.

Ja mun pitäisi olla valmistelemassa huomista. Hitto! Inhoan noita aikaisia herätyksiä. Olen oppinut inhoamaan niitä viimeisen puolen vuoden aikana..

• pups

mielenkiintoinen kokeilu..., mutta niin vaan multaan laitoin tänäänkin herneet, ei kestä kauaa, kun versoja saa syödäkseen. Ja luulen, että samalla tavalla tulee toimittua muidenkin kasvatettavien suhteen, onhan se multakasvatus kuitenkin helppoa ja varmaa, ja hieman edullisempaakin. Haa...kohta pääsee jo esikasvattelemaan kaikenlaista :-)

• Rattus sp.

Herneenversoja täälläkin syödään :). Yksi syy, miksi ajattelen tuota vesiviljelyä on, että olin aikoinaan töissä hometalossa. Sen seurauksena keuhkoputket ovat ahtautuneet. Nyt siedän pieniä määriä multaa kotonani, mutta tuo multa on tavallaan riski hyvinvoinnilleni.

• gg-10

Hieno aidiö mut meikäläiselle liikaa.

• Rattus sp.

Haasteita tarvitaan. Jos asuisin maalla, niin minulla olisi ainakin yksi tuulimylly, aurinkopaneeleja ja muita härveleitä. Vaikka olenkin biologi, niin löytyy tuota hulluutta kaikkien keksintöjen perään.

• huonekasveilla

jo -80 luvulla, mutta luovuin siitä kun muutin pois hesasta ja nykyisellä kotipaikkakunnalla ei ollut saatavissa tarvikkeita. Siemenistä kasvatus ei myöskään onnistu vesiviljelyssä, vaan pitää kasvattaa ensin kunnon taimelle mullassa, (ellei sitten ole jo keksitty siihen jotain muuta) ja sitten pestävä juuret hyvin ennen vesiviljelyyn laittoa. Muuten toi vesiviljely kyllä oli hyvä ja vaivaton ja kasvit pysyi terveinä eikä tullut niin helposti ötököitäkään. Tarvikkeet tosin kalliita edelleenkin.

• Rattus sp.

Hyvä, että löytyy vesiviljelyä kokelleita. Omalta kohdalta ajattelin kokeilla syötävän suhteen. Jostain kumman syystä haluan kotiini vain vihreää, joka on syötävää.

Kokeilitko useampia ravinteita? Mietin vain, että puutarhoille niitä varmasti myydään jossakin halvemmalla ja isommissa erissä.

• huonekasveilla
        Rattus sp. kirjoitti:

Hyvä, että löytyy vesiviljelyä kokelleita. Omalta kohdalta ajattelin kokeilla syötävän suhteen. Jostain kumman syystä haluan kotiini vain vihreää, joka on syötävää.

Kokeilitko useampia ravinteita? Mietin vain, että puutarhoille niitä varmasti myydään jossakin halvemmalla ja isommissa erissä.

kuin yhdenlaista ravinnetta, sitä oli irtorakeena jota annosteltiin ohjeen mukaan viikottain, sitten oli sellaisia "patruunoita" joka kiinnitettiin sen sisäpurkin pohjaan ja siitä sitten liukeni ravinne, tuo "patruuna" kesti noin kuukauden ajan. Jos aiot syötäviä kokeilla tuolla vesiviljelyllä niin varmaan ravinteeksi käy normaali syötäville tarkoitettu lannoite, kunhan annostelee hiukan laimeammin kuin multaviljelyssä.Jos lähelläsi on puutarhamyymälä, kysypäs sieltä lannoitetta.
        Tuossa aikaisemmin joku kirjoitti että purkit voisi laittaa jonkin ritilän päälle niin että pohja juuri ja juuri on vedessä, mutta ei onnistu noin jos kasvin juuret ei ota veteen. Vesiviljelyruukussa vettä on yleensä n.puoleen väliin ruukkua ja lisätään kun mittari painuu alarajaan. Kuivaksi ei saa koskaan päästää.

• Rattus sp.
        huonekasveilla kirjoitti:

kuin yhdenlaista ravinnetta, sitä oli irtorakeena jota annosteltiin ohjeen mukaan viikottain, sitten oli sellaisia "patruunoita" joka kiinnitettiin sen sisäpurkin pohjaan ja siitä sitten liukeni ravinne, tuo "patruuna" kesti noin kuukauden ajan. Jos aiot syötäviä kokeilla tuolla vesiviljelyllä niin varmaan ravinteeksi käy normaali syötäville tarkoitettu lannoite, kunhan annostelee hiukan laimeammin kuin multaviljelyssä.Jos lähelläsi on puutarhamyymälä, kysypäs sieltä lannoitetta.
        Tuossa aikaisemmin joku kirjoitti että purkit voisi laittaa jonkin ritilän päälle niin että pohja juuri ja juuri on vedessä, mutta ei onnistu noin jos kasvin juuret ei ota veteen. Vesiviljelyruukussa vettä on yleensä n.puoleen väliin ruukkua ja lisätään kun mittari painuu alarajaan. Kuivaksi ei saa koskaan päästää.

Hyvä tietää.. Muutenkin tuota ajatusta pitäisi jalostaa siihen suuntaan, että olisi helppo käyttää ja ei veisi jumalattomasti tilaa.

• huonekasveilla
        Rattus sp. kirjoitti:

Hyvä tietää.. Muutenkin tuota ajatusta pitäisi jalostaa siihen suuntaan, että olisi helppo käyttää ja ei veisi jumalattomasti tilaa.

Tässä yksi vinkki tilansäästöön. Jos kasvatat esim. yrttejä monessa purkissa niin ne purkit voit laittaa vaikka pesuvatiin tai muuhun sopivaan astiaan johon mahtuu useampi purkki ja kaadat sitten sen kasteluveden siihen vatiin. Toimii myös vesiviljelyssä kunhan et päästä kuivumaan.

• Vesiviljelijä

Kyllä kasvatan vesiviljelyllä koska olen todennut että vesiviljely on tehokkaampi metodi kuin multaviljely.
      Vesiviljelyn voi jakaa kahteen päätapaan, passiivinen vesiviljely ja aktiivinen.
      Passiivisessa vesiviljelyssä et tarvitse kuin soveltuvan altakasteluruukun, lecasoraa ja ravinteita.
      Aktiivisissa järjestelmissä on joko ilmapumppuja hapettamassa vettä tai pieniä vesipumppuja kierrättämässä vettä ravinnesäiliöstä kasvin juurille.
      Kummassakin tavassa kannattaa käyttää juuri niille suunniteltuja ravinteita, passiiviseen sopii esim Blusanan rakeinen lannoite. Aktiivisiin järjestelmiin esim GHE:n Flora sarja.

Ravinteet ovat kalliita, mutta hyvin riittoisia, 1l Flora Mato 1l Flora Micro purnukoista riittää ravinnetta noin 500-1000 litraan vettä, sillä kasvattaa jo salaattipuskan jos toisenkin.
      Kemiralla on myös halpaa ja toimivaa hydrolannosta, jota tosin myydään vain 25kg säkeissä.

• Rattus sp.

Kiitokset :). Voisin kokeilla tuota passiivista. Syynä se, että en halua lisätä energiakuluja ja johtoviidakkoa kotiini. Sen tähden kiinnosti alunperin tuo kaupallinen versio. Oli sellainen, joka menisi kotona pieneen tilaan.

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6674
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3890
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      130
      3133
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1441
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe