Nimeksi koiralle?

Mitenkäs buddhalaiset yleensä suhtatuu Buddhan nimeen? Onko heistä sopivaa itse tai jonkun muun toimesta antaa Buddha-nimeä koiralle? Ainakin ravintolalle ko. nimi kait on ihan OK?

Kysymykseni on ihan vain utelias. Suomalais-kristillisestä katsannostahan tuollainen nimeäminen vaikuttaa pilkkaavalta, muttei ehkä olekaan buddhalaisten mielestä.

11

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buddhisti

      Siddartha olisi varsin kaunis nimi koiralle.

    • suomalaiselle

      Buddha ei ole helppo ääntää suomalaiselle. Tuskin kukaan laittaisi koiralle niin vaikeata nimeä. Buddha on nimitys, arvonimi valaistuneelle. Ja theravadassa on vain yksi Buddha. Muut ovat arahanteja. Itse olen antanut koiralleni nimen Sila eli moraalinen. Se on myos intialainen tyton nimi.

      • ihan

        hauska nimi koiralle. Ei se buddhalaisia loukkaa, päinvastoin.


    • Pohtija

      Jos tarkoitus on loukata buddhalaisia ja annat sen takia nimeksi Buddha koirallesi, niin varmaan moni buddhalainen närkästyy. Joillekin buddhalaisille ainakin käsittääkseni buddhan nimi on pyhä, esim. Puhtaan maan buddhalaisuudessa uskotaan, että pelkkä myötätunnon buddhan nimen toistaminen kerran saa aikaan jälleensyntymän ns. puhtaassa maassa jossa valaistuminen on helppoa.

      • En ole aikonut nimetä koiraani Buddhaksi, ihan turhaan syytät minua.
        Näin vaan TV:ssä Buddha-nimisen koiran. Omistajat eivät olleet itämaisia, vaikea uskoa, että edes buddhalaisia. Minusta se vaikutti vähintään oudolta, jopa pilkkaavalta, mutta pidin silti mahdollisena, että buddhalaiset ajattelevat eritavoin kuin minä.


      • uusiyritys

        buddha on arvonimi.. miten voi olla loukkaavaa nimetä joku/jokin buddhaksi? kuningaskin on arvonimi. eipä vaikuta kovin loukkaavalta koiran nimenä? buddha ei ole edes jumala.


    • Kuka kysyy

      Oppilas kysyi;Onko koiralla buddha-luonto? ja Mestari vastasi;Mitäs luulet. Silloin oppilas valaistui.

      • sovellus

        näinhän ne jutut just muuttuu, kun selitetään sanoilla on aina myös väärin ymmärtämisen mahdollisuus. Ja henk. koht tapauksessani muistamisen mahd.,
        Munkki kysyi Chao-Choulta;onko koirallakin buddhaluonto?
        Joshu vastasi EI!

        Lähde; portiton portti


      • BuddhaKoira
        sovellus kirjoitti:

        näinhän ne jutut just muuttuu, kun selitetään sanoilla on aina myös väärin ymmärtämisen mahdollisuus. Ja henk. koht tapauksessani muistamisen mahd.,
        Munkki kysyi Chao-Choulta;onko koirallakin buddhaluonto?
        Joshu vastasi EI!

        Lähde; portiton portti

        Vielä vähän pilkunviilailua :D

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mu_(käsite)


    • sillä se on ajatustesi

      tulos. Teoillasi on siis väliä :)

    • dog-god

      ja toiselle Pudda niin se ei loukkaa ketään.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe