Nimeksi koiralle?

Mitenkäs buddhalaiset yleensä suhtatuu Buddhan nimeen? Onko heistä sopivaa itse tai jonkun muun toimesta antaa Buddha-nimeä koiralle? Ainakin ravintolalle ko. nimi kait on ihan OK?

Kysymykseni on ihan vain utelias. Suomalais-kristillisestä katsannostahan tuollainen nimeäminen vaikuttaa pilkkaavalta, muttei ehkä olekaan buddhalaisten mielestä.

11

930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Buddhisti

Siddartha olisi varsin kaunis nimi koiralle.

• suomalaiselle

Buddha ei ole helppo ääntää suomalaiselle. Tuskin kukaan laittaisi koiralle niin vaikeata nimeä. Buddha on nimitys, arvonimi valaistuneelle. Ja theravadassa on vain yksi Buddha. Muut ovat arahanteja. Itse olen antanut koiralleni nimen Sila eli moraalinen. Se on myos intialainen tyton nimi.

• ihan

hauska nimi koiralle. Ei se buddhalaisia loukkaa, päinvastoin.

• Pohtija

Jos tarkoitus on loukata buddhalaisia ja annat sen takia nimeksi Buddha koirallesi, niin varmaan moni buddhalainen närkästyy. Joillekin buddhalaisille ainakin käsittääkseni buddhan nimi on pyhä, esim. Puhtaan maan buddhalaisuudessa uskotaan, että pelkkä myötätunnon buddhan nimen toistaminen kerran saa aikaan jälleensyntymän ns. puhtaassa maassa jossa valaistuminen on helppoa.

• En ole aikonut nimetä koiraani Buddhaksi, ihan turhaan syytät minua.
        Näin vaan TV:ssä Buddha-nimisen koiran. Omistajat eivät olleet itämaisia, vaikea uskoa, että edes buddhalaisia. Minusta se vaikutti vähintään oudolta, jopa pilkkaavalta, mutta pidin silti mahdollisena, että buddhalaiset ajattelevat eritavoin kuin minä.

• uusiyritys

buddha on arvonimi.. miten voi olla loukkaavaa nimetä joku/jokin buddhaksi? kuningaskin on arvonimi. eipä vaikuta kovin loukkaavalta koiran nimenä? buddha ei ole edes jumala.

• Kuka kysyy

Oppilas kysyi;Onko koiralla buddha-luonto? ja Mestari vastasi;Mitäs luulet. Silloin oppilas valaistui.

• sovellus

näinhän ne jutut just muuttuu, kun selitetään sanoilla on aina myös väärin ymmärtämisen mahdollisuus. Ja henk. koht tapauksessani muistamisen mahd.,
        Munkki kysyi Chao-Choulta;onko koirallakin buddhaluonto?
        Joshu vastasi EI!

Lähde; portiton portti

• BuddhaKoira
        sovellus kirjoitti:

näinhän ne jutut just muuttuu, kun selitetään sanoilla on aina myös väärin ymmärtämisen mahdollisuus. Ja henk. koht tapauksessani muistamisen mahd.,
        Munkki kysyi Chao-Choulta;onko koirallakin buddhaluonto?
        Joshu vastasi EI!

Lähde; portiton portti

Vielä vähän pilkunviilailua :D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mu_(käsite)

• sillä se on ajatustesi

tulos. Teoillasi on siis väliä :)

• dog-god

ja toiselle Pudda niin se ei loukkaa ketään.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      143
      1859
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      640
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      634
    Aihe