Törmäsin vähän aikaa sitten ihmiseen, jonka mielestä kuurous/huonokuuloisuus on sairaus. Siis mitäh? En olis uskonut, että vielä nykyään törmää tuolleen ajatteleviin ihmisiin.
Sehän on sama kuin sanoisi: sokeat ja silmälaseja käyttävät on sairaita..
Tarvitaan kai lisää valistusta?
Kuurous ei ole sairaus.
11
2052
Vastaukset
- huonokuuloinen
olisko mahdollisuutta saada vammaistukea kun on huonokuulo.
- paavalipoo
No kannattaa kysyä kelasta tai tutkia verkossa kelan sivuja!
- vammaisuutta
Ei kuurous ole sairaus. Joku sairaus on tietysti voinut aiheuttaa kuurouden. Kuurous (kuten sokeuskin) on vammaisuutta. Kannattaa olla tarkkana termien kanssa.
- kuuro nainen
että kuurous on vamma. No öitä! :)))
- paupiu
Ehkä sä kuulit väärin.
- ettäkös
mitenkä?
- Sairas ja äkämystynyt kuulon menettämesestä
Minä voin sanoa niin. Kärsin rappeumasairaudesta, joka vie kuuloaistin. MInulla on sairaus.
Se, mikä minua loukkaa, on tuo termi "huonokuuloinen"!!!!
Ei missään muissa vaikeuksiatai vajavauuksia käytetä noin halventavaa ilmaisua! Tuo pitää tekstiteevestä ja muulta hoitaa huis hemmettiin! Laitan yleisradiolle infoa.
Eihän näkövammainen = huononäköinen
Pyörätuolipotilas = huonojalkainen
Aivovammapotilas = huonopäinen
Avannepotilas = huonosuolistonen
Käsiamputaatiopotilas = huonokätinen
Mykkä = huonopuheinen - kuurout
Lämmittelen vanhaa ketjua.
Kuurous on aistivamma, ei sairaus. Toki on niitä sairauksia jotka vievät kuulon.
Minulla on synnynäinen kuulovika, joka heikkenee ajan kanssa. Kuulen normaalin puheen ja muut normaalit äänet kuten television/radion yms., joskin kova meteli haittaa kuulemista. Kuulovikani on tullut sikiöaikana. Eli olen aistivammainen.
Mutta en ole antanut vamman häiritä elämääni. Sukulaiseni ja läheiset ystävät tietävät asiasta, joten elän ihan normaalia elämää. Opiskelen lähihoitajaksi tällä hetkellä ja opettajat tietävät kuuloviastani.
Toki olen tavannut niitäkin jotka heti luulevat että olen joku kehitysvammainen tai olen pahasti päästäni vialla yms, kun en kuule kunnolla ja puhun kovemmalla äänellä. - Semmoista.
No ei ihan sanottu sairautta,mutta sain äidiltäni vihurinrokon takia kuulon huononee.Siinä on huonokuuloisuus 4 eri tason mukaan:
Lievä kuulovamma 20–40 desibeliä
Keskivaikea kuulovamma 40–70 dB
Vaikea kuulovamma 70–95 dB
Erittäin vaikea kuulovamma 95 dB tai enemmän
Joo vammaistukea voi saada kyllä,mutta siinä kolme eri määrä summan vaikuttaa kuulon kanssa.Kuurous on kai kaksi syystä eli perinnöllinen tai vihurinrokon kautta.Olisin voinut syntyä kuulevaksi mut näin ei.Vihurinrokon aiheuttamat kolme eli aivotulehdusta,sokeus tai kuulon alentuminen.Yleisesti sana aina kuulovamma mikäli tarkoittaa esim.musiikin aiheuttama tai tapaturma tai taudin kautta saaneita.En pärjää ilman kuulokojetta koska kuuloni onkin 70-85dB eli pystyn kuulemaan reilun kaksi metrin päästä kovasta äänistä ilman kuulokojetta.Jos kuulon dB mukaan 20-40 niin ei sitä tarvinnut kuulokojetta paitsi saattaa kaukaisesta ei varmasti kuulee.Yli 95dB sanotaan ihan umpikuuro ja ettei kuulokojeen avulla saa kuulemaan jotka tiedän on muutamalla myös.Se vammaistuki tarvitaan lääkäriltä lausunnon ja kelalle että päätöksessä mitä saa joko korotettu tai normaali tai ylin sitä. - ll
.Kuurous on kai kaksi syystä eli perinnöllinen tai vihurinrokon kautta." Kuurouteen löytyy muitakin syitä.
- Nopsistus
Kuurouteen on yli 250 eri syytä.. Huonokuuloinen termistä ei kannata loukkaantua, koska se on sairaalassa yleisesti käytetty. Sillä erotetaan toisistaan kuuro ja huonokuuloinen. Ei ole tarkoitus loukata ketään. Kaikki kuuluvat ryhmään kuulovammaiset, jotkut lääkärit sanovat kuulovikaiset. Kuurot, viittomakieliset, huonokuuloiset kaikki periaatteessa eri ryhmiä.. Mielestäni ainut loukkaava sana on kuuromykkä, koska lähes kaikki kuurot päästävät ääntä, joten eivät ole mykkiä. He nauravat, huutavat jne..kurkusta tulee ääntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!
Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot27318344Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois
Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss10110540Vasemmistoaate on aatteista jaloin
Kaikki saavat ja kukaan ei jää ilman. Kuka tuollaista voisi vastustaa?3897069Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai716378Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki414656Brittiläinen vasemmistolehti: Sanna Marin oli vihdoin rehellinen
Nyt tulee pahasti lunta tupaan Seiskan tähtitytölle. Ex-pääministerin kirjaa arvostellaan latteuksista ja itsekehusta.853444"Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa
Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita1243018Alexander C. G. riisti demari-Veijolta arvonimen
"Stubb myönsi 66 arvonimeä ja peruutti yhden arvonimen. Presidentti Tarja Halonen myönsi Baltzarille kulttuurineuvoksen972555Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit332300MTV: Timo Jutila lataa suoraa tekstiä Pippa Laukan tylystä kritiikistä tosi-tv-kuvausten jälkeen
Juti sai kuulla kyllä kunniansa Olet mitä syöt -ohjelmassa elintavoistaan! Toki olihan siinä aika paljon rasvaista syötä292192