Kuurous ei ole sairaus.

Huonokuuloinen

Törmäsin vähän aikaa sitten ihmiseen, jonka mielestä kuurous/huonokuuloisuus on sairaus. Siis mitäh? En olis uskonut, että vielä nykyään törmää tuolleen ajatteleviin ihmisiin.
Sehän on sama kuin sanoisi: sokeat ja silmälaseja käyttävät on sairaita..

Tarvitaan kai lisää valistusta?

11

1858

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonokuuloinen

      olisko mahdollisuutta saada vammaistukea kun on huonokuulo.

      • paavalipoo

        No kannattaa kysyä kelasta tai tutkia verkossa kelan sivuja!


    • vammaisuutta

      Ei kuurous ole sairaus. Joku sairaus on tietysti voinut aiheuttaa kuurouden. Kuurous (kuten sokeuskin) on vammaisuutta. Kannattaa olla tarkkana termien kanssa.

      • kuuro nainen

        että kuurous on vamma. No öitä! :)))


    • paupiu

      Ehkä sä kuulit väärin.

      • ettäkös

        mitenkä?


    • Sairas ja äkämystynyt kuulon menettämesestä

      Minä voin sanoa niin. Kärsin rappeumasairaudesta, joka vie kuuloaistin. MInulla on sairaus.
      Se, mikä minua loukkaa, on tuo termi "huonokuuloinen"!!!!

      Ei missään muissa vaikeuksiatai vajavauuksia käytetä noin halventavaa ilmaisua! Tuo pitää tekstiteevestä ja muulta hoitaa huis hemmettiin! Laitan yleisradiolle infoa.

      Eihän näkövammainen = huononäköinen
      Pyörätuolipotilas = huonojalkainen
      Aivovammapotilas = huonopäinen
      Avannepotilas = huonosuolistonen
      Käsiamputaatiopotilas = huonokätinen
      Mykkä = huonopuheinen

    • kuurout

      Lämmittelen vanhaa ketjua.

      Kuurous on aistivamma, ei sairaus. Toki on niitä sairauksia jotka vievät kuulon.

      Minulla on synnynäinen kuulovika, joka heikkenee ajan kanssa. Kuulen normaalin puheen ja muut normaalit äänet kuten television/radion yms., joskin kova meteli haittaa kuulemista. Kuulovikani on tullut sikiöaikana. Eli olen aistivammainen.

      Mutta en ole antanut vamman häiritä elämääni. Sukulaiseni ja läheiset ystävät tietävät asiasta, joten elän ihan normaalia elämää. Opiskelen lähihoitajaksi tällä hetkellä ja opettajat tietävät kuuloviastani.

      Toki olen tavannut niitäkin jotka heti luulevat että olen joku kehitysvammainen tai olen pahasti päästäni vialla yms, kun en kuule kunnolla ja puhun kovemmalla äänellä.

    • Semmoista.

      No ei ihan sanottu sairautta,mutta sain äidiltäni vihurinrokon takia kuulon huononee.Siinä on huonokuuloisuus 4 eri tason mukaan:
      Lievä kuulovamma 20–40 desibeliä
      Keskivaikea kuulovamma 40–70 dB
      Vaikea kuulovamma 70–95 dB
      Erittäin vaikea kuulovamma 95 dB tai enemmän

      Joo vammaistukea voi saada kyllä,mutta siinä kolme eri määrä summan vaikuttaa kuulon kanssa.Kuurous on kai kaksi syystä eli perinnöllinen tai vihurinrokon kautta.Olisin voinut syntyä kuulevaksi mut näin ei.Vihurinrokon aiheuttamat kolme eli aivotulehdusta,sokeus tai kuulon alentuminen.Yleisesti sana aina kuulovamma mikäli tarkoittaa esim.musiikin aiheuttama tai tapaturma tai taudin kautta saaneita.En pärjää ilman kuulokojetta koska kuuloni onkin 70-85dB eli pystyn kuulemaan reilun kaksi metrin päästä kovasta äänistä ilman kuulokojetta.Jos kuulon dB mukaan 20-40 niin ei sitä tarvinnut kuulokojetta paitsi saattaa kaukaisesta ei varmasti kuulee.Yli 95dB sanotaan ihan umpikuuro ja ettei kuulokojeen avulla saa kuulemaan jotka tiedän on muutamalla myös.Se vammaistuki tarvitaan lääkäriltä lausunnon ja kelalle että päätöksessä mitä saa joko korotettu tai normaali tai ylin sitä.

    • ll

      .Kuurous on kai kaksi syystä eli perinnöllinen tai vihurinrokon kautta." Kuurouteen löytyy muitakin syitä.

    • Nopsistus

      Kuurouteen on yli 250 eri syytä.. Huonokuuloinen termistä ei kannata loukkaantua, koska se on sairaalassa yleisesti käytetty. Sillä erotetaan toisistaan kuuro ja huonokuuloinen. Ei ole tarkoitus loukata ketään. Kaikki kuuluvat ryhmään kuulovammaiset, jotkut lääkärit sanovat kuulovikaiset. Kuurot, viittomakieliset, huonokuuloiset kaikki periaatteessa eri ryhmiä.. Mielestäni ainut loukkaava sana on kuuromykkä, koska lähes kaikki kuurot päästävät ääntä, joten eivät ole mykkiä. He nauravat, huutavat jne..kurkusta tulee ääntä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe