Törmäsin vähän aikaa sitten ihmiseen, jonka mielestä kuurous/huonokuuloisuus on sairaus. Siis mitäh? En olis uskonut, että vielä nykyään törmää tuolleen ajatteleviin ihmisiin.
Sehän on sama kuin sanoisi: sokeat ja silmälaseja käyttävät on sairaita..
Tarvitaan kai lisää valistusta?
Kuurous ei ole sairaus.
11
1948
Vastaukset
- huonokuuloinen
olisko mahdollisuutta saada vammaistukea kun on huonokuulo.
- paavalipoo
No kannattaa kysyä kelasta tai tutkia verkossa kelan sivuja!
- vammaisuutta
Ei kuurous ole sairaus. Joku sairaus on tietysti voinut aiheuttaa kuurouden. Kuurous (kuten sokeuskin) on vammaisuutta. Kannattaa olla tarkkana termien kanssa.
- kuuro nainen
että kuurous on vamma. No öitä! :)))
- paupiu
Ehkä sä kuulit väärin.
- ettäkös
mitenkä?
- Sairas ja äkämystynyt kuulon menettämesestä
Minä voin sanoa niin. Kärsin rappeumasairaudesta, joka vie kuuloaistin. MInulla on sairaus.
Se, mikä minua loukkaa, on tuo termi "huonokuuloinen"!!!!
Ei missään muissa vaikeuksiatai vajavauuksia käytetä noin halventavaa ilmaisua! Tuo pitää tekstiteevestä ja muulta hoitaa huis hemmettiin! Laitan yleisradiolle infoa.
Eihän näkövammainen = huononäköinen
Pyörätuolipotilas = huonojalkainen
Aivovammapotilas = huonopäinen
Avannepotilas = huonosuolistonen
Käsiamputaatiopotilas = huonokätinen
Mykkä = huonopuheinen - kuurout
Lämmittelen vanhaa ketjua.
Kuurous on aistivamma, ei sairaus. Toki on niitä sairauksia jotka vievät kuulon.
Minulla on synnynäinen kuulovika, joka heikkenee ajan kanssa. Kuulen normaalin puheen ja muut normaalit äänet kuten television/radion yms., joskin kova meteli haittaa kuulemista. Kuulovikani on tullut sikiöaikana. Eli olen aistivammainen.
Mutta en ole antanut vamman häiritä elämääni. Sukulaiseni ja läheiset ystävät tietävät asiasta, joten elän ihan normaalia elämää. Opiskelen lähihoitajaksi tällä hetkellä ja opettajat tietävät kuuloviastani.
Toki olen tavannut niitäkin jotka heti luulevat että olen joku kehitysvammainen tai olen pahasti päästäni vialla yms, kun en kuule kunnolla ja puhun kovemmalla äänellä. - Semmoista.
No ei ihan sanottu sairautta,mutta sain äidiltäni vihurinrokon takia kuulon huononee.Siinä on huonokuuloisuus 4 eri tason mukaan:
Lievä kuulovamma 20–40 desibeliä
Keskivaikea kuulovamma 40–70 dB
Vaikea kuulovamma 70–95 dB
Erittäin vaikea kuulovamma 95 dB tai enemmän
Joo vammaistukea voi saada kyllä,mutta siinä kolme eri määrä summan vaikuttaa kuulon kanssa.Kuurous on kai kaksi syystä eli perinnöllinen tai vihurinrokon kautta.Olisin voinut syntyä kuulevaksi mut näin ei.Vihurinrokon aiheuttamat kolme eli aivotulehdusta,sokeus tai kuulon alentuminen.Yleisesti sana aina kuulovamma mikäli tarkoittaa esim.musiikin aiheuttama tai tapaturma tai taudin kautta saaneita.En pärjää ilman kuulokojetta koska kuuloni onkin 70-85dB eli pystyn kuulemaan reilun kaksi metrin päästä kovasta äänistä ilman kuulokojetta.Jos kuulon dB mukaan 20-40 niin ei sitä tarvinnut kuulokojetta paitsi saattaa kaukaisesta ei varmasti kuulee.Yli 95dB sanotaan ihan umpikuuro ja ettei kuulokojeen avulla saa kuulemaan jotka tiedän on muutamalla myös.Se vammaistuki tarvitaan lääkäriltä lausunnon ja kelalle että päätöksessä mitä saa joko korotettu tai normaali tai ylin sitä. - ll
.Kuurous on kai kaksi syystä eli perinnöllinen tai vihurinrokon kautta." Kuurouteen löytyy muitakin syitä.
- Nopsistus
Kuurouteen on yli 250 eri syytä.. Huonokuuloinen termistä ei kannata loukkaantua, koska se on sairaalassa yleisesti käytetty. Sillä erotetaan toisistaan kuuro ja huonokuuloinen. Ei ole tarkoitus loukata ketään. Kaikki kuuluvat ryhmään kuulovammaiset, jotkut lääkärit sanovat kuulovikaiset. Kuurot, viittomakieliset, huonokuuloiset kaikki periaatteessa eri ryhmiä.. Mielestäni ainut loukkaava sana on kuuromykkä, koska lähes kaikki kuurot päästävät ääntä, joten eivät ole mykkiä. He nauravat, huutavat jne..kurkusta tulee ääntä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086