Vanhempien reaktio pelottaa liikaa

nyytti123

4 vuotta seurusteltu, reilu vuosi asuttu yhdessä, minä 18v ja mies 20v.

Olen normaalisti kylmäpäinen realisti joka menee ennen kaikkea järjen eikä tunteiden mukaan. Vielä vuosi sitten ajattelin että ehei, en ole valmis naimisiin vielä pitkään aikaan.. Jokin kuitenkin yllätti ja tämä yksi vuosi (joka on siis ensimmäinen kokonaan yhdessä asuttu) on muuttanut paljon suhdettamme ja meitä yhdessä - hyvään suuntaan. Ja nyt tuntuu kuin olisin valmis tekemään sen loppu elämän kestävän lupauksen, menemään naimisiin.

Oma äitini on ikuinen pessimisti ja koko ikänsä puhunut siitä kuinka kaikille olisi parempi että eläisivät koko ikänsä avoliitossa eikä ikinä naimisiin. Äitini meni naimisiin 30vuotiaana josta vuoden päästä minä synnyin, eli hän ei ainakaan ole turhaa kiirettä pitänyt, ja siksi minulle tuntuu vaikealta ilmoittaa äidille että olen jo nyt valmis naimisiin.
Pitäisi katkaista se napanuora, mutta välini äitiini ovat aina olleet hyvät enkä millään tahtoisi kiristää niitä sillä ettei äitini pidä valinnastani jonka tarkoitus on kestää loppuelämäni.

Mies "ei niinkään välitä" olisivatko häät vuoden vai viiden vuoden päästä, sillä kuulemma loppuelämä muutenkin ollaan yhdessä niin mitä väliä milloin menee naimisiin ;) Ihan järkeähän siinä on, mutta ollaan puhuttu jos astuisimme tämän suuren askeleen niin että häät olisivat 2011 tai 2012.

Kuitenkin pelottavin kynnys on tämä kihlauksesta ilmoittaminen. Saattaa kuulostaa ihan typerältä, mutta pelottaa paljastaa että olen jo valmis siihen. Tiedän, että mikäli äitini pääsee aloittamaan aiheesta suuren moraalisaarnan, hän pystyy puhumaan minut ympäri, sillä minulla ei juuri ole rohkeutta vastustaa häntä.

Tahdoin vaan kertoa tästä ongelmastani ja toivoa jos jokusen rohkaisevan vastauksen saisin..

Kohtalotoveri olisi kullan arvoinen.

6

1888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä vähän aikaa...

      Kihlauksestahan ei ole mikään pakko kertoa vielä tässä vaiheessa, kun mahdollisiin häihin on vielä vuosia aikaa. Jos olette lupautuneet menemään toistenne kanssa naimisiin olette kihloissa, vaikka siitä ei ulkopuolisille mitään kerrottaisikaan. Eikö se kuitenkin ole parin itsensä asia meneekö naimisiin tai kertooko naima-aikeista vuosia etukäteen vai ilmoittaako vasta jälkikäteen siviilisäädyn vaihdoksen muille.

      Jos pelkäät suostuvasi äitisi "tahtoon" niin ehkä olisi parempi että ilmoittaisit kihlauksen siinä vaiheessa kun varaatte kirkon(tai juhlapaikan, jos ette kirkkohäitä pidä). Silloin hän ainakin tietää että olette tosissanne.

      Olet muutenkin vielä nuori (tosi nuori), joten ehkä on parempi että ette kerro kihlauksesta vielä. Täysi-ikäisyys ei välttämättä tarkoita vielä sitä että olisit aikuinen. Jos äitisi on avioliittoa vastaan jo muutenkin, niin varmasti hän vastustaa teini-ikäisen tyttärensä avioitumista! Ja muutenkin, niin pitkään kun vanhempien tuloilla voi olla käytännön merkitystä elämääsi (esim. 2. asteen opintotuki), niin kannattaa pysyä väleissä ja välttää mahdollisia konflikteja jos se vaan on mahdollista.

    • mip-pe

      kyllä tunteen. Itse olen 19 äijäni 20, emme ole seurustelleet puoltakaan siitä ajasta jonka te olette ja kihlat/häät suunnitteilla.
      Kihlat on vakava asia ja lupaus avioliittoon=eli ollaan lopun elämää yhdessä vaikka mikä olisi, mutta jos tämän kerran jo tiedostat ja olet silti ihan täysillä mukana niin mikä jottei! Varmasti kauhistuttaa ajatuskin, että pitäisi kertoa vanhemmille, että tässä vastikään saavutin täysiikäisyyden ja ollaan tässä jo häitä suunnitelemassa. Voit kuitenin perustella sen niin, että tämä on sinun valintasi ja jos teet virheen niin omapahan on virheesi, virheistähän oppii! Se, että olette läheisiä vain helpottaa asioita :) Kun ilmoitat asiasta äidillesi, voit samalla kertoa, että asiasta hänelle kertominen kauhistuttaa sinua, varmasti äitisi pehmenee!

      Onnea vain ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

      ps. hyvä kirjoitella neuvoja kun itse en ole myöskään uskaltanut edes ajatella mitä seuraa kun kerron! heh :)

    • nellariini

      et ole tarpeeksi vanha ja itsenäinen.

      • valmettimies

        elä urputa kaikki yli kaheksantoista vuotiaat on tarpeeks vanhoja sano meijän kylän suurimman talon renki papillen ko men naimisiin kahessantoista vuatiaana


    • Melkein..

      Hei!

      Seurustelen kolme vuotta vanhemman miehen kanssa, olen 20vuotias. Me ei olla vielä menemässä naimisiin, puhumattakaan kihloissa, suhteemme on aika alkuvaiheessa.

      Äidilleni (kuten sinullakin) asia on ollut vaikea. Tutustuimme netin kautta, hän ei ymmärrä jo tätä. Keksi vaikka mitä epäilyjä poikaystävästäni ja syytöksiä.
      Asia on jo kuitenkin hieman selkeytynyt, mutta hänellä on toinen ongelma: yötä oleminen.
      Minulla on opintojeni takia nyt hommia paljon. Hän sanoi, miksi pitää mennä sinne tekemään, voi tehdä kotonakin. Hän ei siis halua että menen.

      Ilmeisesti äitimme ovat melko samanlaisia. Äitini tosin väittää olevansa niin optimisti, vaikka on pessimisti. Myös hän meni samoihin aikoihin naimisiin, mitä kerroit omasta äidistäsi.

      Samoin minulla on hyvät välit äitiin. Tuntuu raivostuttavalta, että joudun vieläkin olemaan jossain asioissa tilivelvollinen
      (asun tosin vielä tämän vuoden kotona) Jonkinlainen napanuora siis vielä on, ja tämä pitäisi katkaista kokonaan.

      Ehkä vanhempani tottuvat tähän vkl yönviettoihin poikaystäväni luona. Isäni luottaa kyllä, mutta äidille on ongelma että edes menen. Pelkää kai etten hoida koulua kunnolla. Vaikka kuinka sanoisin, että poikaystäväni tekee myös kouluasioita, hän ei kuuntele.

      Minusta olisi hyvä että kerrot. Äitisi saattaa "riemastua" asiasta ja menee jonkin aikaa asian sulatteluun. Samaa voin vain odottaa omalta äidiltäni tästä yötä olemisasiasta.

      Tsemppiä sinulle!! Kyllä kaikki järjestyy :)

    • valmettimies

      kuule mää ymmärrän kyl et sää et uskalla vastustaa äitiä mut lunkisti vaan läpitte nääs elämäsä pääsee tosi pitkälle kun ei anna periksi sitä mun yks kaveriki sannoo sillä on kaks kasvatuskanalaa ja yks munituskanala ja se on kaikkien yli 4000 kyläläisen huulilla koko ajan et mitä se nyt touhuaa kaikesta pittää mennä lunkisti lävitte eikä saa antaa periks niin se vaan on ja sitäpaitti mää oon riidelly äitin kans monta kertaa silee et ovet paukkuu ja siihen viälä viikon mykkäkoulu päälle nii sejjälkee ollaan taas ihan normijätkä eikä mullaka ois tyttöystävää ja saattaisin olla sikana veloissa jos olisin antanu periks se on vanhaa suamalaista kansanviisautta ja kaikki kovat äijät riitelee vanhempiensa ainaski kerran elämässä
      ps:tunnustan suosiolla että täytän kesällä vasta neljätoista mut silti kannattaa ottaa oppia ja jos ihmettelet mistä oon tollasta oppinu nii
      1.kavereilta
      2.papalta (isoisältä joka oli rekkakuski)
      3.vaarilta (maajussi ja isoisä kans ja maajusseja ollaan koko suku ja samalla tilalla on tää suku viljelly 200 vuatta ja periksi ei oo annettu)
      4. oon lukenu täällä pohjantähden alla(aluksi oli vain suo kuokka ja jussi) ja tuntematon sotilas on tyän alla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe