On paljon väitteitä, ettei pienten lasten kastaminen olisi oikein. Usein keskustelut ovat, eipäs, juupas väittelyitä, joka on aika usein ihan hedelmätöntä. Haluan kuitenkin mainita kaksi asiaa, jotka osoittaa minulle ainakin miksi on ihan oikein ja Raamatullista kastaa lapsia.
Ensimmäinen asia on se, että ympärileikkauksen paikalle tuli uudessaliitossa kaste kaikille kansoille:
kol.2:11. "Jonka kautta te myös ympärileikatut olette sillä ympärileikkauksella, joka käsittä tapahtuu, syntisen ruumiin pois panemisen kautta, lihassa, Kristuksen ympärileikkauksella,
12. Ynnä hänen kanssansa kasteen kautta haudatut, jossa te myös hänen kanssansa olette nousseet ylös uskon kautta, jonka Jumala vaikuttaa, joka hänen kuolleista herättänyt on"
Näin myös vanhan raamatun kastekäsky on kolmiosainen, sisältäen myös lapsikasteen: Matt.28:19. "...ja kastakaat heitä nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen,
20. Ja opettakaat heitä pitämään kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Amen!
P. Matteuksen Evankeliumin loppu.
Toiseksi ja aivan ratkaiseva asia on vanhurskauttamisoppi, johon erinomaisesti kuuluu myös lapsikaste. Nimittäin ns. vapaat suunnat opettavat, etteivät pienet lapset osaa ja ymmärrä uskoa ja näin tekevät uskosta, ihmisen oman teon. Näin he sulkisivat pienokaiselta, myös taivaaseen pääsyn, koska Raamattu opettaa, "ettei ilman uskoa voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6) tai "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9). Näin tiedän aivan varmasti, että he ovat nyt erehtyneitä henkiä, jo vanhurskauttamisopin suhteen.
Ihan lyhyesti voin käsitellä tässä, pienten lasten uskoa.
Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".
Jo tämä kohta osoittaa, että Aadamin lankeemus toi kaikille ihmisille, myös vauvoille kadotustuomion, mutta Jeesuksen työ toi kaikille vanhurskauden ja elämän. Näin siis vauvat syntyvät tänne maailmaan "kaksiosaisina", eli syntisinä (perisynti=Aadami) ja vanhurskautettuina Jeesuksessa Kristuksessa. Eli vauvat eivät ole itsessään pelastettuja ja sovitettuja, vaan he syntyvät tänne maailmaan myös Jeesuksessa Kristuksessa. Heillä on kohdan mukaan vanhurskaus ja elämä, joka merkitsee myös omaa uskoa. Niinkuin yleinen synti tuli, niin yleinen synti sovitettiin. Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä, Jos on lapsuuden uskossa pysynyt, ei tarvitse, enään uudestaan syntyä. "Kaikki kansat syntyvät Siionissa, joka ainoa on siellä syntynyt" (Ps.87). Koska lapset uskovat ja ovat Jumalan lapsia, heidät halutaan myös kastaa armoliitosta osalliseksi.
Näin on opetettu kasteesta:
44
813
Vastaukset
..sanoja: Lapsikaste ja perisynti..
Raamatussa, vaikka itse asia onkin siellä. Esim. kolmiyhteinen Jumala, sakramentti ja aivan vissisti sieltä löytyy perisynti ja lapsikaste.
- Johanne USKO BABTISTI
weha kirjoitti:
Raamatussa, vaikka itse asia onkin siellä. Esim. kolmiyhteinen Jumala, sakramentti ja aivan vissisti sieltä löytyy perisynti ja lapsikaste.
Uusitestamentti tuntee yhden uskon Jeesukseen. Kristukseen.
Yhden uskoontulleiden Apostolisen upotuskateen.
Kun Weha väittää vaihka Raamatun sanastossa TODETAAN kasteen KOHDALLA "MUTTA SYLILASTEN KASTAMISESTA EI MAINITA. SIVU 15. - Kempelainen
weha kirjoitti:
Raamatussa, vaikka itse asia onkin siellä. Esim. kolmiyhteinen Jumala, sakramentti ja aivan vissisti sieltä löytyy perisynti ja lapsikaste.
Niin, näitä käyttääkin SRK, mutta karismaattiset kirkot ei, sillä heillä on Jumalan Sana. Joten miksi käytätte??
Johanne USKO BABTISTI kirjoitti:
Uusitestamentti tuntee yhden uskon Jeesukseen. Kristukseen.
Yhden uskoontulleiden Apostolisen upotuskateen.
Kun Weha väittää vaihka Raamatun sanastossa TODETAAN kasteen KOHDALLA "MUTTA SYLILASTEN KASTAMISESTA EI MAINITA. SIVU 15.on lisätty, ei ole Raamattua.
Tosin sitä ennen virkkeessä todetaan, että "apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia"
Aivan niin, Raamattu ei voisi puhua kokonaisista parhekunnista, ellei se tarkoittaisi myös aivan pienimpiä.
apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".- Johanne Babtisti
weha kirjoitti:
on lisätty, ei ole Raamattua.
Tosin sitä ennen virkkeessä todetaan, että "apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia"
Aivan niin, Raamattu ei voisi puhua kokonaisista parhekunnista, ellei se tarkoittaisi myös aivan pienimpiä.
apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".Kaste perustuu aina uskoon tuloon!
Kempelainen kirjoitti:
Niin, näitä käyttääkin SRK, mutta karismaattiset kirkot ei, sillä heillä on Jumalan Sana. Joten miksi käytätte??
Jumalan sana ja "elementit" ja sana antaa näissä aineissa mitä lupaa.
Pyhässä ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen: luonnollinen, hengellinen ja sakramentillinen.
Luonnollinen syöminen ja juominen tarkoittaa tavallista syömistä. Ehtoollisessa leipä ja viini syödään luonnollisella tavalla kuten ruoka.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.Johanne Babtisti kirjoitti:
Kaste perustuu aina uskoon tuloon!
lapset kastammekin, kun nämä uskovat ja usein se usko seurakunnassamme säilyykin, opettamisen kautta. Nyt en puhu kansankirkosta.
- aamuilta
weha kirjoitti:
on lisätty, ei ole Raamattua.
Tosin sitä ennen virkkeessä todetaan, että "apostolit kastoivat kokonaisia perhekuntia"
Aivan niin, Raamattu ei voisi puhua kokonaisista parhekunnista, ellei se tarkoittaisi myös aivan pienimpiä.
apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".EI VOI TEHDÄ OPPIA TUON PERUSTEELLA ETTÄ VAUVATKIN KASTETAAN KUN YÖN HETKELLÄ KOKO PERHEKUNTA KASTETIIN. EDELLEENKIN VAIN USKOONTULLUT PERHEKUNTA KASTETIIN. EI RAAMATTU ITSEÄNSÄ KUMOA. AINA KASTETAAN VAIN NE JOTKA OTTAVAT SANAN VASTAAN.
- aamuilta
weha kirjoitti:
lapset kastammekin, kun nämä uskovat ja usein se usko seurakunnassamme säilyykin, opettamisen kautta. Nyt en puhu kansankirkosta.
TUO ON RAAMATUSSA USKO EI OLE MEISSÄ ITSESSÄMME ENNENKUIN SE TULEE MEIHIN
- aamuilta
weha kirjoitti:
Jumalan sana ja "elementit" ja sana antaa näissä aineissa mitä lupaa.
Pyhässä ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen: luonnollinen, hengellinen ja sakramentillinen.
Luonnollinen syöminen ja juominen tarkoittaa tavallista syömistä. Ehtoollisessa leipä ja viini syödään luonnollisella tavalla kuten ruoka.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.APT.2 38-42 JA JAE 47.... KIITTÄEN JUMALAA JA OLLEN KAIKEN KANSAN SUOSIOSSA. JA HERRA LISÄSI HEIDÄN YHTEYTEENSÄ JOKA PÄIVÄ NIITÄ, JOTKA SAIVAT PELASTUKSEN. SIIS HERRA LISÄSI JOKA PÄIVÄ EI KUKAAN MUU NIITÄ LISÄNNYT. NÄILLE KUULUI EHTOOLLINEN, EI KELLEKÄÄN MUILLE. IHAN YKSINKERTAISTA EVANKELIUMIA TÄMÄ EHTOOLLINEN´KIN ON. NATTIIKO MUUTEN LAOSET EHTOOLLISTA TEIDÄM SEURAKUNNASSANNE, JA MIKÄ ON TEIDÄN SEURAKUTANNE ILMEISESTI EV.LUT.
aamuilta kirjoitti:
TUO ON RAAMATUSSA USKO EI OLE MEISSÄ ITSESSÄMME ENNENKUIN SE TULEE MEIHIN
pysynyt, ei tarvitse enään uuudestaan syntyä!
Jos on menty tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, niin parannuksen armon kautta synnytään Jumalan valtakuntaan:
gal.4:19. "Lapsukaiseni, jotka minun jälleen täytyy kivulla synnyttää, kunnes Kristus saa muodon teissä"
Jumalaan sanaa tarvitaan kyllä siksikin, että lapsena kastetun usko voisi säilyä ja kasvaa äänelliseti tunnustavaksi uskoksi.aamuilta kirjoitti:
APT.2 38-42 JA JAE 47.... KIITTÄEN JUMALAA JA OLLEN KAIKEN KANSAN SUOSIOSSA. JA HERRA LISÄSI HEIDÄN YHTEYTEENSÄ JOKA PÄIVÄ NIITÄ, JOTKA SAIVAT PELASTUKSEN. SIIS HERRA LISÄSI JOKA PÄIVÄ EI KUKAAN MUU NIITÄ LISÄNNYT. NÄILLE KUULUI EHTOOLLINEN, EI KELLEKÄÄN MUILLE. IHAN YKSINKERTAISTA EVANKELIUMIA TÄMÄ EHTOOLLINEN´KIN ON. NATTIIKO MUUTEN LAOSET EHTOOLLISTA TEIDÄM SEURAKUNNASSANNE, JA MIKÄ ON TEIDÄN SEURAKUTANNE ILMEISESTI EV.LUT.
Silloin kun pappi kertoo ehtoollisesta ja kenelle se kuuluu, on sen jälkeen ehtoollinen, ihmisen omalla vastuulla:
1.kor.11:28. "Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
29. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion".aamuilta kirjoitti:
EI VOI TEHDÄ OPPIA TUON PERUSTEELLA ETTÄ VAUVATKIN KASTETAAN KUN YÖN HETKELLÄ KOKO PERHEKUNTA KASTETIIN. EDELLEENKIN VAIN USKOONTULLUT PERHEKUNTA KASTETIIN. EI RAAMATTU ITSEÄNSÄ KUMOA. AINA KASTETAAN VAIN NE JOTKA OTTAVAT SANAN VASTAAN.
"Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niinkuin lapsi"
Luuk.18:15. Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
16. Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Luukkaan käyttämä sana, tässä "pienistä lapsista" on mielenkiintoinen: "prefos"= äsken syntynyt vauva.
(Mark. 10:14). Matteus ja Markus käyttävät Jeesuksen tykö tuoduista
lapsista sanaa paidion, jota Uusi Testamentti käyttää 0 – 12 -
vuotiaista.- Vauva ottaa vastaan
weha kirjoitti:
"Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niinkuin lapsi"
Luuk.18:15. Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
16. Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
Luukkaan käyttämä sana, tässä "pienistä lapsista" on mielenkiintoinen: "prefos"= äsken syntynyt vauva.
(Mark. 10:14). Matteus ja Markus käyttävät Jeesuksen tykö tuoduista
lapsista sanaa paidion, jota Uusi Testamentti käyttää 0 – 12 -
vuotiaista.vain ruokaa äidin tisusta.
Wehalla tuo mielikuvitus lentää liian voimakkaasti!
Ei Jeesus tarkoita tuossa Raamatunkohdassa, että
vauvat ottasivat vastaan Jumalan valtakunnan. Miksi
sanoisi, sillä vauvathan ovat Jeesuksen sanojen mukaan taivaskelpoisia ilman kastettakon:
"Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta."
Jeesus puhui tuossa sen ikäisille lapsille, jotka kuuntelivat Hänen opetustaan ja uskoivat siihen.
- taas väärin
ja valehtelee vapaiden suuntien opetuksesta:
"Näin he sulkisivat pienokaiselta, myös taivaaseen pääsyn, koska Raamattu opettaa, "ettei ilman uskoa voi olla otollinen Jumalalle".
Pienokaiset ovat otollisia Jumalalle ILMAN KASTETTAKIN!!!!!
"Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta", sanoi
Jeesus ja Wehalla ei ole valtta kumota Vapahtajan
sanoja!
Vauvalla ei ole uskoa eikä tarvitse ollakkaan, sillä he ovat SOVITETTUJA Jeesuksen ristinkuoleman
tähden, Room 5:10.
Vasta kun lapsi alkaa tekemään syntiä, hän tarvitsee anteeksiantamusta ja uskoa sovitukseen!
Tuo Wehan oppi siitä, että lapset ovat yhtäaikaa
sovitettuja ja syntisiä ilman, että ovat tehneet syntiä, on täysin Raamatun vastainen ja nurinkurinen, ja pilkkaa Jeesuksen uhrikuolemaa!
Weha ei tajua edes sitä, että ympärileikkauksen tilalle ei tullut kaste, vaan sydämen ympärileikkaus Hengessä eli uudestisyntyminen.
Room 2:29.
Ei suotta Paavali kirjoita: Gal 5:6
"Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan
rakkauden kautta vaikuttava usko."
Wehalta puuttuvat sekä rakaus että usko!
Hänelle riittävät sakramentit.Vaarien ja vauvojen pelastustie on sama, uskon kautta.
Siksi pieni vauvakin alkaa tekemään syntiä, kun on syntyessään toiseltaosaltaan syntinen:
Ps.51:7. "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun".
Ns. vappaat suuunnat, ovat tehneet uskomisesta ja sen vastaanottamisesta ihmisen oman ansion ja osuuden pelastukseen. Tämä väärä vanhurskauttamisoppi eroaa uskovaisten käsityksestä ratkaisevasti ja kohtalokkaasti. Eli vapaat suunnat sekoittavat lain ja evankeliumin.
Hengellisesti kuollut ihminen, ei ikipäivänä kykene hengelliseen ratkaisuun. Yhtä vähän kuin Lasarus pystyi kuolleena heräämään eloon.
1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".
- Sama levysi kyllästyttää
Kirjoita välillä vaikka kuivaamisesta.
- thaimaalaisesta
vaimostasi, joka sai vieteltyä sinut!
- Wehalle
Kiitos tiedosta!
- Wehan opetuksessa:
"Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä,"
Toisaalla Weha opettaa, että ratkaisunteko on
perkeleestä!!!!!!
Wehan parannuksenteko on siis perkeleestä!Fil.2:13. "sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi".
- Sinulta ovat menneet
weha kirjoitti:
Fil.2:13. "sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi".
laki ja evankeliumi sekaisin.
Olet tuossa katolisen kirkon keksimässä sakramenttiuskossa!
Jos Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, niin miksi vanhemmat koettavat auttaa Jumalaa viemällä
vauva kastettavaksi?
Vanhemmathan siinä vaikuttavat! Sinulta ovat menneet kirjoitti:
laki ja evankeliumi sekaisin.
Olet tuossa katolisen kirkon keksimässä sakramenttiuskossa!
Jos Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, niin miksi vanhemmat koettavat auttaa Jumalaa viemällä
vauva kastettavaksi?
Vanhemmathan siinä vaikuttavat!on lapsen kasteen armoliittoon saattaminen ja opettaminen...
- Lapsikaste on lakiliittoon
weha kirjoitti:
on lapsen kasteen armoliittoon saattaminen ja opettaminen...
perustuva sakramentti, jossa ulkoisella seremonialla
yriotetään pelastaa viaton vauva!
"Armosta te olette pelastetut, uskon kautta, ETTE TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi". Lapsikaste on lakiliittoon kirjoitti:
perustuva sakramentti, jossa ulkoisella seremonialla
yriotetään pelastaa viaton vauva!
"Armosta te olette pelastetut, uskon kautta, ETTE TEKOJEN KAUTTA, ettei kukaan kerskaisi"."Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi"
- Eikö se vanhempien
weha kirjoitti:
"Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi"
ja kummien teko riitäkkään?
Onke se siis väärä todistus lapsen taivaskelpoisuudesta? Eikö se vanhempien kirjoitti:
ja kummien teko riitäkkään?
Onke se siis väärä todistus lapsen taivaskelpoisuudesta?Kummit ovat todistajia, sillä: Joh.8:17. Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.
Kastehan on Jumalan lapsen "näkyvä" merkki ja vahvistus. Näin eritoten pienen lapsen.- palturia!
weha kirjoitti:
Kummit ovat todistajia, sillä: Joh.8:17. Onhan teidän laissannekin kirjoitettuna, että kahden ihmisen todistus on pätevä.
Kastehan on Jumalan lapsen "näkyvä" merkki ja vahvistus. Näin eritoten pienen lapsen.Ei tuossa Joh 8:17 puhuta mitään vauvakasteesta!!
Sinussa on satusedän vikaa!
- aamuilta
EI RAAMATTU MISSÄÄN KOHDEN KEHOITA KASTAMAAN VAUVOJA. RAAMATUSSA KASTETIIN VAIN USKOONTULLEITA JUUTALAISIA JA PAKANOITA. JOKA USKOO JA KASTETAAN SE PELASTUU, JOKA EI USKO TUOMITAAN KADOTUKSEEN.TOISAALTA RAAMATTU SANOO, ETTÄ SE JOKA EI USKO ON JO TUOMITTU. SIIS ON OLEMSSA PÄIVÄ IHMISEN ELÄMÄSSÄ, JOLLOIN HÄN SIIRTYY KUOLEMASTA ELÄMÄÄN JA SILLOIN HÄNET VASTA KASTETAAN JA UPOTTAMALLA KOKONAAN KASTEEN HAUTAAN.RAAMATTU EI TUNNE RIPOTTELU KASTETTA. TÄSTÄ ON LÄHTÖISIN LUTERILAINE HÄTÄKASTE, SILLOINHAN SE OLISI IHMISESTÄ KOKO PELASTUS, KERKIÄÄKÖ KASTAA JOS EI KERKIÄ NIIN VAUVA JOUTUU HELVETIIN. SAMOI KAIKKI MUUT VAUVAT HELVETIINKÖ NE TUOMITAAN, JOS KUOLEVAT NÄLKÄÄN. YKSINKETAISESTI JUMALASSA EI OLE MITÄÄN VÄÄRYYTTÄ! KASTE TULI KAIKILLE JOTKA USKOVAT EI KAIKILLE KANSOILLE. KANSAT EIVÄT OLE USKOSSA VAAN YKSILÖIHMISET. JEESUS SANOO JUMALANALTAKNTA EI TULE NÄHTÄVÄLLÄ TAVALLA VAAN SE ON SISÄLLISESTI TEISSÄ. APT.2:41 JOTKA NYT OTTIVAT HÄNEN SANANSA VASTAA NE KASTETIIN JA NIN HEITÄ LISÄÄNTYI SINÄ PÄIVÄNÄ NOIN 3000 SIELUA. JA HE PYSYIVÄT APOSTLIEN OPETUKSESSA JA KESKINÄISESSÄ YHTEYDESSÄ JA LEIVÄN MURTAMISESSA JA RUKOUKSISSA. HUOM! JOTKA NYT OTTIVAT HÄNEN SANANSA VASTAAN!TIETOINEN VALINTA OLI KYSYMYKSESSÄ, VAUVAT EIVÄT OLLET TUOSSA JOUKOSSA SILLOINKAAN. VAUVOISTA SANOTAAN ETÄ HEIDÄN ENKELINSÄ NÄKEVÄT AINA JUMALAN KASVOT. ELI TURVASA OVAT!LISÄKSI APT 2:38 TEHKÄÄ PARANNUS JA OTTAKOON KUKIN TEISTÄ KASTEEN JEESUKSEN KRISTUKSEN NIMEENSYNTIENNE ANTEEKSISAMISEKSI, NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN.
uskovaiset lapset haluavat kastaa, nimenomaan siksi, kun Raamattu kertoo heille kuuluvan Jumalan valtakunnan. Kun kerran kaikkein pienimmillä lapsilla on omanaan Jumalan valtakunta, tämä ei ole mahdollsita ilman uskoa.
Sensijaan ratkaisukristillisyyden hylkään sellaisena harhana, jota kartan hengellisesti.weha kirjoitti:
uskovaiset lapset haluavat kastaa, nimenomaan siksi, kun Raamattu kertoo heille kuuluvan Jumalan valtakunnan. Kun kerran kaikkein pienimmillä lapsilla on omanaan Jumalan valtakunta, tämä ei ole mahdollsita ilman uskoa.
Sensijaan ratkaisukristillisyyden hylkään sellaisena harhana, jota kartan hengellisesti.veden määrä, oliko kourallinen vai järvi, ei ole Raamatussa säädetty, asetettu, eikä määrätty. Itseasiassa en ole Raamatusta löytänyt kohtaakaan, että ihminen olisi kokonaan upotettu veteen.
- Kempelainen
weha kirjoitti:
veden määrä, oliko kourallinen vai järvi, ei ole Raamatussa säädetty, asetettu, eikä määrätty. Itseasiassa en ole Raamatusta löytänyt kohtaakaan, että ihminen olisi kokonaan upotettu veteen.
Kasteessa vaha syntiunen ruumis jää veden alle, ja uusi Jeesuksen ruumis nousee ylös, johon ei synti tartu, miten tuohon kukka maljaan vauvan upotat?
Toisaalta, varoitan sinua, älä mene kasteelle, et voi olla vl, koska teitä hallitaan synnillä, ei Kristuksella, joudut eroamaan, ole vaan syntinen saatana raukka.
Sopii meille. - onkohan Weha koskaan
weha kirjoitti:
veden määrä, oliko kourallinen vai järvi, ei ole Raamatussa säädetty, asetettu, eikä määrätty. Itseasiassa en ole Raamatusta löytänyt kohtaakaan, että ihminen olisi kokonaan upotettu veteen.
lukenut Raamattua.
Joh 3:23
"Mutta Johannes kastoi Ainonissa, KOSKA SIELLÄ OLI PALJON VETTÄ."
Ei pirskotteluun tarvita paljon vettä!!!! onkohan Weha koskaan kirjoitti:
lukenut Raamattua.
Joh 3:23
"Mutta Johannes kastoi Ainonissa, KOSKA SIELLÄ OLI PALJON VETTÄ."
Ei pirskotteluun tarvita paljon vettä!!!!Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinen
tausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t -
t ami s t a . Tämän asian kieltäminen on vähänkin kreikkaa tuntevalta
teologilta farisealaisuutta. Jos kreikkalaisesta pakanamaailmasta käsin
pyritään selvittämään baptidzein (kastaa) ja baptismos (kaste,
pesu) sanojen merkitystä ottamatta huomioon Uudessa Testamentissa
kielen sisältöön vaikuttavaa heprealaista psyykeä ja käsitemaailmaa,
syyllistytään karkeaan metodiseen virheeseen.78)
Sana baptidzein ei vielä itsestään kerro, millä tavalla kosketus
tapahtuu. Uudessa Testamentissa ei ole yhtään kohtaa, josta voitaisiin
osoittaa, että baptidzein merkitsee ainoastaan upottamista eikä
mitään muuta.
Paljon vettä?
"Meren syvyyteen upottamisesta" (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta
(Matt. 14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan
eri kantamuodosta johtuvaa verbiä (katapontidzein). Raamatun ulkopuolisissa
antiikin kirjoituksissa sanalla baptidzein esiintyy upottamisen
ja uppoamisen merkitys, mutta Uusi Testamentti käyttää sanaa
laajemmin.
Eräässä toiselta vuosisadalta
olevassa kastekappelissa Rooman katakombissa on säilynyt
Jeesuksen kastetta esittävä kuva. Siinä Johannes kaataa astialla vettä
Jeesuksen päähän. Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys,
jossa upottaminen oli mahdotonta.
Miksi sitten sanotaan, että Johannes kastoi Ainonissa, koska siellä
oli paljon vettä? Miksi vettä täytyi olla paljon? ”Paljon" on suhteellinen
käsite. Meidän on kysyttävä, mihin verrattuna on jotakin paljon.
Palestiina on vähävetistä aluetta. Johannes valitsi sellaisen kastepaikan
Jordanista, jossa suuri määrä ihmisiä voitiin kastaa. Kasteveden
tuli olla puhdasta (Hebr. 10:22; Hes. 36:25). Ihmisten jaloissa
seonnut seisova vesi ei olisi voinut kuvata kasteen puhdistavaa vaikutusta, vaan se olisi häväissyt kasteen pyhyyttä ja arvokkuutta. Siksi
Johannes valitsi virtaavan paikan, jossa oli paljon vettä. Ei voida
näyttää toteen, että Johannes olisi tarvinnut paljon vettä upottamista
varten.
Ainon ei ollut ainoa paikka, jossa Johannes kastoi. Sillä "hän
vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen
kastetta syntien anteeksisaamiseksi" (Luuk. 3:3).
Kun Jerusalemissa kastettiin ensimmäisenä helluntaina 3000 ihmistä,
upottaminen olisi vaatinut suuria järjestelyjä. Olihan vuodenaika
jo varsin kuiva (touko- kesäkuu). Pienissä altaissa ei olisi voitu
kastaa kovin monta, koska veden tuli olla puhdasta. 3000 miehen
marssi esim. Betesdan lammikolle ja heidän kastamisensa siellä
upottamalla olisi ollut suuri operaatio. Vielä vaikeampaa upottaminen
olisi ollut Filipin vanginvartijan oloissa keskellä yötä, kun hän ja
hänen perheensä kastettiin "kohta" (Apt. 16:33). Jos upottaminen
olisi ollut ainoa oikea kastetapa, tottapa Pyhä Henki olisi kertonut,
miten niin vaikeissa oloissa saatiin yhtäkkiä riittävästi vettä. Kuitenkin
Raamattu sivuuttaa kastetavan kuvaamisen.
Kun huolella tutkii Raamatun mainitsemat kastamiset, ei niistä
voi mistään täydellä varmuudella päätellä silloista kastetapaa. Todennäköisesti
käytettiin useita tapoja.
Valeleminen sopi hyvin kuvaamaan puhdistusta synneistä ja
"elävän veden virtoja”.83)
Vihmominen eli pirskottaminen kuvasi paitsi puhdistusta myös
Jumalan armon siunaavaa sadetta ja Kristuksen verellä vihmomista.
Lähde: (Lapsikaste on Raamatullinen).Kempelainen kirjoitti:
Kasteessa vaha syntiunen ruumis jää veden alle, ja uusi Jeesuksen ruumis nousee ylös, johon ei synti tartu, miten tuohon kukka maljaan vauvan upotat?
Toisaalta, varoitan sinua, älä mene kasteelle, et voi olla vl, koska teitä hallitaan synnillä, ei Kristuksella, joudut eroamaan, ole vaan syntinen saatana raukka.
Sopii meille.Seuroissa julistetaan synnit anteeksi seiniä myöten, ettei varmasti jää epäselväksi, etteikö synnit olisi anteeksi annettu.
- kopionut tuota
weha kirjoitti:
Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinen
tausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t -
t ami s t a . Tämän asian kieltäminen on vähänkin kreikkaa tuntevalta
teologilta farisealaisuutta. Jos kreikkalaisesta pakanamaailmasta käsin
pyritään selvittämään baptidzein (kastaa) ja baptismos (kaste,
pesu) sanojen merkitystä ottamatta huomioon Uudessa Testamentissa
kielen sisältöön vaikuttavaa heprealaista psyykeä ja käsitemaailmaa,
syyllistytään karkeaan metodiseen virheeseen.78)
Sana baptidzein ei vielä itsestään kerro, millä tavalla kosketus
tapahtuu. Uudessa Testamentissa ei ole yhtään kohtaa, josta voitaisiin
osoittaa, että baptidzein merkitsee ainoastaan upottamista eikä
mitään muuta.
Paljon vettä?
"Meren syvyyteen upottamisesta" (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta
(Matt. 14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan
eri kantamuodosta johtuvaa verbiä (katapontidzein). Raamatun ulkopuolisissa
antiikin kirjoituksissa sanalla baptidzein esiintyy upottamisen
ja uppoamisen merkitys, mutta Uusi Testamentti käyttää sanaa
laajemmin.
Eräässä toiselta vuosisadalta
olevassa kastekappelissa Rooman katakombissa on säilynyt
Jeesuksen kastetta esittävä kuva. Siinä Johannes kaataa astialla vettä
Jeesuksen päähän. Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys,
jossa upottaminen oli mahdotonta.
Miksi sitten sanotaan, että Johannes kastoi Ainonissa, koska siellä
oli paljon vettä? Miksi vettä täytyi olla paljon? ”Paljon" on suhteellinen
käsite. Meidän on kysyttävä, mihin verrattuna on jotakin paljon.
Palestiina on vähävetistä aluetta. Johannes valitsi sellaisen kastepaikan
Jordanista, jossa suuri määrä ihmisiä voitiin kastaa. Kasteveden
tuli olla puhdasta (Hebr. 10:22; Hes. 36:25). Ihmisten jaloissa
seonnut seisova vesi ei olisi voinut kuvata kasteen puhdistavaa vaikutusta, vaan se olisi häväissyt kasteen pyhyyttä ja arvokkuutta. Siksi
Johannes valitsi virtaavan paikan, jossa oli paljon vettä. Ei voida
näyttää toteen, että Johannes olisi tarvinnut paljon vettä upottamista
varten.
Ainon ei ollut ainoa paikka, jossa Johannes kastoi. Sillä "hän
vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen
kastetta syntien anteeksisaamiseksi" (Luuk. 3:3).
Kun Jerusalemissa kastettiin ensimmäisenä helluntaina 3000 ihmistä,
upottaminen olisi vaatinut suuria järjestelyjä. Olihan vuodenaika
jo varsin kuiva (touko- kesäkuu). Pienissä altaissa ei olisi voitu
kastaa kovin monta, koska veden tuli olla puhdasta. 3000 miehen
marssi esim. Betesdan lammikolle ja heidän kastamisensa siellä
upottamalla olisi ollut suuri operaatio. Vielä vaikeampaa upottaminen
olisi ollut Filipin vanginvartijan oloissa keskellä yötä, kun hän ja
hänen perheensä kastettiin "kohta" (Apt. 16:33). Jos upottaminen
olisi ollut ainoa oikea kastetapa, tottapa Pyhä Henki olisi kertonut,
miten niin vaikeissa oloissa saatiin yhtäkkiä riittävästi vettä. Kuitenkin
Raamattu sivuuttaa kastetavan kuvaamisen.
Kun huolella tutkii Raamatun mainitsemat kastamiset, ei niistä
voi mistään täydellä varmuudella päätellä silloista kastetapaa. Todennäköisesti
käytettiin useita tapoja.
Valeleminen sopi hyvin kuvaamaan puhdistusta synneistä ja
"elävän veden virtoja”.83)
Vihmominen eli pirskottaminen kuvasi paitsi puhdistusta myös
Jumalan armon siunaavaa sadetta ja Kristuksen verellä vihmomista.
Lähde: (Lapsikaste on Raamatullinen).omaa teologiaasi!!!
Lue välillä Raamattuakin, niin sieltä selviää, että
raamatullinen kaste on upotuskaste:
Hebr 10:22
"Sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja RUUMIS PUHTAALLA VEDELLÄ PESTYNÄ."
Ei vain päälaki kasteltuna!!!!
Tuo 3000:n kastaminen onnistui helposti, sillä
kastajia oli 120 Ap 1:15, ja sekä Siilon lammikko, että
Betesdan lammikko olivat käytettävissä.
Aika epätoivoisia nuo Wehan selitysyritykset! kopionut tuota kirjoitti:
omaa teologiaasi!!!
Lue välillä Raamattuakin, niin sieltä selviää, että
raamatullinen kaste on upotuskaste:
Hebr 10:22
"Sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja RUUMIS PUHTAALLA VEDELLÄ PESTYNÄ."
Ei vain päälaki kasteltuna!!!!
Tuo 3000:n kastaminen onnistui helposti, sillä
kastajia oli 120 Ap 1:15, ja sekä Siilon lammikko, että
Betesdan lammikko olivat käytettävissä.
Aika epätoivoisia nuo Wehan selitysyritykset!"Sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja RUUMIS PUHTAALLA VEDELLÄ PESTYNÄ."
Eihän kyse ole tässäkään upotuskasteesta, vaan jos sitä kuvata halutaan, niin ruumis valellaan, eli pestään, ei siis upoteta: Sitä kohta ei sano, vaikka niin luulette.- pestä puhtaalla
weha kirjoitti:
"Sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja RUUMIS PUHTAALLA VEDELLÄ PESTYNÄ."
Eihän kyse ole tässäkään upotuskasteesta, vaan jos sitä kuvata halutaan, niin ruumis valellaan, eli pestään, ei siis upoteta: Sitä kohta ei sano, vaikka niin luulette.vedellä, niin kyllä paras tapa sellaiseen ON UPOTTAMINEN!!!!
Koetappas keksiä parempi selitys! - Jaakko Frösen suoritti
weha kirjoitti:
Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinen
tausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t -
t ami s t a . Tämän asian kieltäminen on vähänkin kreikkaa tuntevalta
teologilta farisealaisuutta. Jos kreikkalaisesta pakanamaailmasta käsin
pyritään selvittämään baptidzein (kastaa) ja baptismos (kaste,
pesu) sanojen merkitystä ottamatta huomioon Uudessa Testamentissa
kielen sisältöön vaikuttavaa heprealaista psyykeä ja käsitemaailmaa,
syyllistytään karkeaan metodiseen virheeseen.78)
Sana baptidzein ei vielä itsestään kerro, millä tavalla kosketus
tapahtuu. Uudessa Testamentissa ei ole yhtään kohtaa, josta voitaisiin
osoittaa, että baptidzein merkitsee ainoastaan upottamista eikä
mitään muuta.
Paljon vettä?
"Meren syvyyteen upottamisesta" (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta
(Matt. 14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan
eri kantamuodosta johtuvaa verbiä (katapontidzein). Raamatun ulkopuolisissa
antiikin kirjoituksissa sanalla baptidzein esiintyy upottamisen
ja uppoamisen merkitys, mutta Uusi Testamentti käyttää sanaa
laajemmin.
Eräässä toiselta vuosisadalta
olevassa kastekappelissa Rooman katakombissa on säilynyt
Jeesuksen kastetta esittävä kuva. Siinä Johannes kaataa astialla vettä
Jeesuksen päähän. Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys,
jossa upottaminen oli mahdotonta.
Miksi sitten sanotaan, että Johannes kastoi Ainonissa, koska siellä
oli paljon vettä? Miksi vettä täytyi olla paljon? ”Paljon" on suhteellinen
käsite. Meidän on kysyttävä, mihin verrattuna on jotakin paljon.
Palestiina on vähävetistä aluetta. Johannes valitsi sellaisen kastepaikan
Jordanista, jossa suuri määrä ihmisiä voitiin kastaa. Kasteveden
tuli olla puhdasta (Hebr. 10:22; Hes. 36:25). Ihmisten jaloissa
seonnut seisova vesi ei olisi voinut kuvata kasteen puhdistavaa vaikutusta, vaan se olisi häväissyt kasteen pyhyyttä ja arvokkuutta. Siksi
Johannes valitsi virtaavan paikan, jossa oli paljon vettä. Ei voida
näyttää toteen, että Johannes olisi tarvinnut paljon vettä upottamista
varten.
Ainon ei ollut ainoa paikka, jossa Johannes kastoi. Sillä "hän
vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen
kastetta syntien anteeksisaamiseksi" (Luuk. 3:3).
Kun Jerusalemissa kastettiin ensimmäisenä helluntaina 3000 ihmistä,
upottaminen olisi vaatinut suuria järjestelyjä. Olihan vuodenaika
jo varsin kuiva (touko- kesäkuu). Pienissä altaissa ei olisi voitu
kastaa kovin monta, koska veden tuli olla puhdasta. 3000 miehen
marssi esim. Betesdan lammikolle ja heidän kastamisensa siellä
upottamalla olisi ollut suuri operaatio. Vielä vaikeampaa upottaminen
olisi ollut Filipin vanginvartijan oloissa keskellä yötä, kun hän ja
hänen perheensä kastettiin "kohta" (Apt. 16:33). Jos upottaminen
olisi ollut ainoa oikea kastetapa, tottapa Pyhä Henki olisi kertonut,
miten niin vaikeissa oloissa saatiin yhtäkkiä riittävästi vettä. Kuitenkin
Raamattu sivuuttaa kastetavan kuvaamisen.
Kun huolella tutkii Raamatun mainitsemat kastamiset, ei niistä
voi mistään täydellä varmuudella päätellä silloista kastetapaa. Todennäköisesti
käytettiin useita tapoja.
Valeleminen sopi hyvin kuvaamaan puhdistusta synneistä ja
"elävän veden virtoja”.83)
Vihmominen eli pirskottaminen kuvasi paitsi puhdistusta myös
Jumalan armon siunaavaa sadetta ja Kristuksen verellä vihmomista.
Lähde: (Lapsikaste on Raamatullinen).kaivauksia Aaronin vuoren lähellä ja sieltä löytyi
400-luvulta peräisin oleva kirkko, jonka lattiaan
oli valettu n metrin syvyinen, ristinmuotoinen kas-
teallas, johon johti portaat!
Hän kertoo siitä tutkimusraportissaan!
Tämä todistaa, että vielä silloin oli upotuskaste
yleisessä käytännössä.
Lapsikaste yleistyi vähitellen mutta useimmat
kirkkoisät oli kastettu vasta aikuisena, mm
Augustinus. Khrysostomus, Eusebius jne. pestä puhtaalla kirjoitti:
vedellä, niin kyllä paras tapa sellaiseen ON UPOTTAMINEN!!!!
Koetappas keksiä parempi selitys!vaan käsin kuvataan pesua, jos sitä haluat-Ei siinä lue upotetaan, muuta kuin pinttyneessä pään käsityksessäsi.
Jaakko Frösen suoritti kirjoitti:
kaivauksia Aaronin vuoren lähellä ja sieltä löytyi
400-luvulta peräisin oleva kirkko, jonka lattiaan
oli valettu n metrin syvyinen, ristinmuotoinen kas-
teallas, johon johti portaat!
Hän kertoo siitä tutkimusraportissaan!
Tämä todistaa, että vielä silloin oli upotuskaste
yleisessä käytännössä.
Lapsikaste yleistyi vähitellen mutta useimmat
kirkkoisät oli kastettu vasta aikuisena, mm
Augustinus. Khrysostomus, Eusebius jne.Saksalainen teologi Joachim
Jeremias103) esittää perusteellisen luettelon lähes viidestäkymmenestä
(!) eri lähteestä vuosien 112 ja 430 väliltä lapsikasteesta.
Näistä 35 (!) lähdettä mainitsee nimenomaan lapsikasteen, loput
epäsuorasti. Tällöin Augustinuksen lukuisat maininnat on laskettu
vain yhdeksi lähteeksi, samoin kolmannen ja neljännen vuosisadan
monet hautakirjoitukset. Määrä on suhteellisen suuri, kun ottaa huomioon,
kuinka vähän tietoa on yleensä siltä ajalta säilynyt.
Polykarpos, Smyrnan piispa, oli apostoli Johanneksen oppilas ja
kärsi marttyyrikuoleman n. v. 167. Kun häntä yritettiin saada pilkkaamaan
Jeesusta, hän sanoi: "Kahdeksankymmentäkuusi vuotta
olen häntä palvellut eikä hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka
voisin pilkata Kuningastani, joka on minut pelastanut." Polykarpos
oli tullut Kristuksen palvelijaksi kasteessa. Hän oli 86 -vuotias ja
sinetöi todistuksensa marttyyrikuolemalla. Polykarpos oli kastettu
apostolisena aikana n. v. 81.
Justinus marttyyri mainitsee Apologiassaan Roomassa olleen n.
v. 150 - 155 "monia 60 – 70 -vuotiaita miehiä ja naisia, jotka oli tehty
Kristuksen opetuslapsiksi hamasta nuoruudesta". Sanonta viittaa
Jeesuksen kastekäskyyn. Kyseiset kristityt oli kastettu vuosien 80 -
95 välillä, siis apostolisena aikana.
Roomalaisen Hippolytoksen kirkkojärjestys vuodelta 215 käskee
menettelemään seuraavasti, kun perhe kääntyy pakanuudesta kristinuskoon:
"Ensiksi teidän on kastettava pikkuiset. Kaikki, jotka voivat
omasta puolestaan puhua (= tunnustaa uskonsa), puhukoot. Mutta
niiden puolesta, jotka eivät osaa puhua, tulee heidän vanhempiensa
tai jonkun toisen heidän perheeseensä kuuluvan puhua." Sitten kastettiin
miehet ja viimeksi naiset. Järjestys on mielenkiintoinen: lapset
102 ) Ks. Lutherin kootut teokset, St. Louisin laitos XX, 1721 s.
103 ) Joachim Jeremias, Die Kindertaufe in den ersten vier Jahrhunderten. Seuraavassa
esitetyt historialliset tiedot ovat etupäässä tästä kirjasta tai sen mainitsemista
lähteistä.
Lapsikasteen puolesta todistavat mm. aleksandrialainen Origenes
(233 - 254), karthagolainen Cyprianus (251), kappadokialainen Basileios
Suuri (371/372), milanolainen Ambrosius (387), Karthagon
6. kirkolliskokous (401), Rooman kirkolliskokous (402) ja Augustinus
(kuoli 430). Karthagon kirkolliskokous (251/253) tuli yksimielisesti
siihen tulokseen, että lapset piti perisynnin tähden kastaa jo
kahden tai kolmen päivän ikäisinä, vaikka niin pienelle lapselle silloisen
tavan mukaan annettava veljensuudelma olisikin kastajasta
vastenmielinen. Kokous ei keskustellut yleensä lapsikasteen oikeutuksesta.
Kokouksen aiheena oli, tuliko lapset kastaa jo ennen kahdeksan
päivän ikää. Lapsikastetta koskevat todistukset ovat peräisin
kaikkialta silloisesta kristikunnasta.
Tertullianus (200 - 206) ehdotti pienten lasten kasteen siirtämistä
myöhemmäksi, koska lapset hänen mielestään eivät viattomina tarvinneet
anteeksiantamusta. Lisäksi kummeille tulisi liian suuri vastuu.
Lasten kastamista tulisi siirtää muussa paitsi hätätilanteessa (si
non tam necesse est). Tertullianus ei siis kokonaan hylännyt lapsikastetta.
Hänen esityksensä koski vallitsevan käytännön muuttamista
ja on todiste lapsikasteesta. Tertullianus oli monisärmäinen hahmo.
Myöhemmin (210 - 213) hän ei enää pidäkään lapsia viattomina. Hän
sanoo, että he tulevat pyhiksi vasta kasteessa. Hän vetoaa Joh. 3:5:
"Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan
valtakuntaan." Hän näyttääkin luopuneen aikaisemmasta kannastaan,
että lasten kastamista olisi siirrettävä. Tertullianus ei näytä
saaneen kannatusta ajatuksilleen kasteen siirtämisestä. Asia tuli uudestaan
esille vasta sata vuotta myöhemmin. 300 -luvulla sai jalansijaa
käsitys, jonka mukaan kasteen jälkeen tehdyt synnit olivat raskaampia
kuin ennen kastetta tehdyt. Siitä syystä kastetta siirrettiin
lähelle kuolinhetkeä. Tämänkin käsityksen mukaan kaste ymmärrettiin syntien anteeksisaamisen sakramentiksi, mutta ei täysin tajuttu
kasteen lahjaa kastetulle halki elämän.
Käsitys synnistä ja armosta oli himmentynyt.
Vaikka kastetta siirrettiin tuonnemmaksi, silti lapsikastetta ei pidetty
vääränä, vaan se oli laajasti käytännössä yleisesti hyväksyttynä
kasteena. Kristillisen kirkon piiristä ei ole tuolta ajalta yhtään esimerkkiä
uudestikastamisesta. Sekä Augustinus (354 - 430) että hänen
vastustajansa Pelagius sanovat, etteivät he ole koskaan kuulleet harhaoppisestakaan,
joka hylkäsi pikkulasten kasteen.
Alkukirkko perusti lapsikasteen oikeutuksen ennen kaikkea perisyntiin
(Origenes, Cyprianus, myös Tertullianus teoksessaan De
Anima), lasten siunaamiseen (Matt. 19:13-15), vedestä ja Hengestä
syntymisen välttämättömyyteen (Joh. 3:5), ympärileikkaukseen ja
kasteen antamiin pelastuslahjoihin. Sen sijaan kasteen siirtämisen
kannattajilla ei ollut mitään raamatullisia perusteita.
300 -luvulta löytyy joukko huomattavia hengenmiehiä, jotka saivat
kasteen vasta aikuisina, vaikka he olivat kristillisen kodin tai äidin
lapsia. Ensimmäinen tunnettu tapaus on Gregorius Nazianzialainen,
joka syntyi 329/330 ja kastettiin v. 360. Muita tapauksia: Basileios
Suuri, syntyi Kappadokian Kesareassa 330, kastettiin 358.
Ambrosius, syntyi Trierissä n. 333 - 340, kastettiin 374. Johannes
Krysostomos, syntyi Antiokiassa 344/354, kastettiin 368/372. Isä
kuoli pian pojan syntymän jälkeen; äiti kastettiin vasta pojan jälkeen.
Hieronymus, syntyi n. 340 - 350 Dalmatiassa, kastettiin 366 Roomassa.
Augustinus, syntyi 354 Numidian Thagastessa, kastettiin
387. Isä, joka ei ollut kristitty, oli estänyt pojan kastamisen aikaisemmin.
Näistä miehistä Ambrosius, Krys,ostomos, Hieronymus ja
Augustinus puhuvat sitten myöhemmin voimakkaasti lapsikasteen
puolesta. Heidän vanhempansa olivat aikanaan lyöneet laimin velvollisuutensa
ja lapset saivat siitä kärsiä. Jumala herätti heistä itselleen
miehiä, jotka palauttivat oikean käytännön kristilliseen kirkkoon.
Gregorius Nazianzialainenkin on puhunut lapsikasteen puolesta kasteen
siirtämistä vastaan. Mutta hän suositteli kolmen vuoden ikää,
että lapset voisivat itse vastata kysymyksiin ja kuulisivat jotakin.
Niin he saisivat jonkinlaisen vaikutelman, vaikka eivät täysin voisi
ymmärtääkään. Kuolemanvaarassa ei lapsen kastamista kuitenkaan saanut hiukkaakaan viivyttää.- ruumis pestään
weha kirjoitti:
vaan käsin kuvataan pesua, jos sitä haluat-Ei siinä lue upotetaan, muuta kuin pinttyneessä pään käsityksessäsi.
ripottamalla hiukan vettä päälakeen?
- kopioida tuota
weha kirjoitti:
Saksalainen teologi Joachim
Jeremias103) esittää perusteellisen luettelon lähes viidestäkymmenestä
(!) eri lähteestä vuosien 112 ja 430 väliltä lapsikasteesta.
Näistä 35 (!) lähdettä mainitsee nimenomaan lapsikasteen, loput
epäsuorasti. Tällöin Augustinuksen lukuisat maininnat on laskettu
vain yhdeksi lähteeksi, samoin kolmannen ja neljännen vuosisadan
monet hautakirjoitukset. Määrä on suhteellisen suuri, kun ottaa huomioon,
kuinka vähän tietoa on yleensä siltä ajalta säilynyt.
Polykarpos, Smyrnan piispa, oli apostoli Johanneksen oppilas ja
kärsi marttyyrikuoleman n. v. 167. Kun häntä yritettiin saada pilkkaamaan
Jeesusta, hän sanoi: "Kahdeksankymmentäkuusi vuotta
olen häntä palvellut eikä hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka
voisin pilkata Kuningastani, joka on minut pelastanut." Polykarpos
oli tullut Kristuksen palvelijaksi kasteessa. Hän oli 86 -vuotias ja
sinetöi todistuksensa marttyyrikuolemalla. Polykarpos oli kastettu
apostolisena aikana n. v. 81.
Justinus marttyyri mainitsee Apologiassaan Roomassa olleen n.
v. 150 - 155 "monia 60 – 70 -vuotiaita miehiä ja naisia, jotka oli tehty
Kristuksen opetuslapsiksi hamasta nuoruudesta". Sanonta viittaa
Jeesuksen kastekäskyyn. Kyseiset kristityt oli kastettu vuosien 80 -
95 välillä, siis apostolisena aikana.
Roomalaisen Hippolytoksen kirkkojärjestys vuodelta 215 käskee
menettelemään seuraavasti, kun perhe kääntyy pakanuudesta kristinuskoon:
"Ensiksi teidän on kastettava pikkuiset. Kaikki, jotka voivat
omasta puolestaan puhua (= tunnustaa uskonsa), puhukoot. Mutta
niiden puolesta, jotka eivät osaa puhua, tulee heidän vanhempiensa
tai jonkun toisen heidän perheeseensä kuuluvan puhua." Sitten kastettiin
miehet ja viimeksi naiset. Järjestys on mielenkiintoinen: lapset
102 ) Ks. Lutherin kootut teokset, St. Louisin laitos XX, 1721 s.
103 ) Joachim Jeremias, Die Kindertaufe in den ersten vier Jahrhunderten. Seuraavassa
esitetyt historialliset tiedot ovat etupäässä tästä kirjasta tai sen mainitsemista
lähteistä.
Lapsikasteen puolesta todistavat mm. aleksandrialainen Origenes
(233 - 254), karthagolainen Cyprianus (251), kappadokialainen Basileios
Suuri (371/372), milanolainen Ambrosius (387), Karthagon
6. kirkolliskokous (401), Rooman kirkolliskokous (402) ja Augustinus
(kuoli 430). Karthagon kirkolliskokous (251/253) tuli yksimielisesti
siihen tulokseen, että lapset piti perisynnin tähden kastaa jo
kahden tai kolmen päivän ikäisinä, vaikka niin pienelle lapselle silloisen
tavan mukaan annettava veljensuudelma olisikin kastajasta
vastenmielinen. Kokous ei keskustellut yleensä lapsikasteen oikeutuksesta.
Kokouksen aiheena oli, tuliko lapset kastaa jo ennen kahdeksan
päivän ikää. Lapsikastetta koskevat todistukset ovat peräisin
kaikkialta silloisesta kristikunnasta.
Tertullianus (200 - 206) ehdotti pienten lasten kasteen siirtämistä
myöhemmäksi, koska lapset hänen mielestään eivät viattomina tarvinneet
anteeksiantamusta. Lisäksi kummeille tulisi liian suuri vastuu.
Lasten kastamista tulisi siirtää muussa paitsi hätätilanteessa (si
non tam necesse est). Tertullianus ei siis kokonaan hylännyt lapsikastetta.
Hänen esityksensä koski vallitsevan käytännön muuttamista
ja on todiste lapsikasteesta. Tertullianus oli monisärmäinen hahmo.
Myöhemmin (210 - 213) hän ei enää pidäkään lapsia viattomina. Hän
sanoo, että he tulevat pyhiksi vasta kasteessa. Hän vetoaa Joh. 3:5:
"Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan
valtakuntaan." Hän näyttääkin luopuneen aikaisemmasta kannastaan,
että lasten kastamista olisi siirrettävä. Tertullianus ei näytä
saaneen kannatusta ajatuksilleen kasteen siirtämisestä. Asia tuli uudestaan
esille vasta sata vuotta myöhemmin. 300 -luvulla sai jalansijaa
käsitys, jonka mukaan kasteen jälkeen tehdyt synnit olivat raskaampia
kuin ennen kastetta tehdyt. Siitä syystä kastetta siirrettiin
lähelle kuolinhetkeä. Tämänkin käsityksen mukaan kaste ymmärrettiin syntien anteeksisaamisen sakramentiksi, mutta ei täysin tajuttu
kasteen lahjaa kastetulle halki elämän.
Käsitys synnistä ja armosta oli himmentynyt.
Vaikka kastetta siirrettiin tuonnemmaksi, silti lapsikastetta ei pidetty
vääränä, vaan se oli laajasti käytännössä yleisesti hyväksyttynä
kasteena. Kristillisen kirkon piiristä ei ole tuolta ajalta yhtään esimerkkiä
uudestikastamisesta. Sekä Augustinus (354 - 430) että hänen
vastustajansa Pelagius sanovat, etteivät he ole koskaan kuulleet harhaoppisestakaan,
joka hylkäsi pikkulasten kasteen.
Alkukirkko perusti lapsikasteen oikeutuksen ennen kaikkea perisyntiin
(Origenes, Cyprianus, myös Tertullianus teoksessaan De
Anima), lasten siunaamiseen (Matt. 19:13-15), vedestä ja Hengestä
syntymisen välttämättömyyteen (Joh. 3:5), ympärileikkaukseen ja
kasteen antamiin pelastuslahjoihin. Sen sijaan kasteen siirtämisen
kannattajilla ei ollut mitään raamatullisia perusteita.
300 -luvulta löytyy joukko huomattavia hengenmiehiä, jotka saivat
kasteen vasta aikuisina, vaikka he olivat kristillisen kodin tai äidin
lapsia. Ensimmäinen tunnettu tapaus on Gregorius Nazianzialainen,
joka syntyi 329/330 ja kastettiin v. 360. Muita tapauksia: Basileios
Suuri, syntyi Kappadokian Kesareassa 330, kastettiin 358.
Ambrosius, syntyi Trierissä n. 333 - 340, kastettiin 374. Johannes
Krysostomos, syntyi Antiokiassa 344/354, kastettiin 368/372. Isä
kuoli pian pojan syntymän jälkeen; äiti kastettiin vasta pojan jälkeen.
Hieronymus, syntyi n. 340 - 350 Dalmatiassa, kastettiin 366 Roomassa.
Augustinus, syntyi 354 Numidian Thagastessa, kastettiin
387. Isä, joka ei ollut kristitty, oli estänyt pojan kastamisen aikaisemmin.
Näistä miehistä Ambrosius, Krys,ostomos, Hieronymus ja
Augustinus puhuvat sitten myöhemmin voimakkaasti lapsikasteen
puolesta. Heidän vanhempansa olivat aikanaan lyöneet laimin velvollisuutensa
ja lapset saivat siitä kärsiä. Jumala herätti heistä itselleen
miehiä, jotka palauttivat oikean käytännön kristilliseen kirkkoon.
Gregorius Nazianzialainenkin on puhunut lapsikasteen puolesta kasteen
siirtämistä vastaan. Mutta hän suositteli kolmen vuoden ikää,
että lapset voisivat itse vastata kysymyksiin ja kuulisivat jotakin.
Niin he saisivat jonkinlaisen vaikutelman, vaikka eivät täysin voisi
ymmärtääkään. Kuolemanvaarassa ei lapsen kastamista kuitenkaan saanut hiukkaakaan viivyttää.tekstiä, jossa useimmat kirkkoisät kastettiin vasta aikuisena:
300 -luvulta löytyy joukko huomattavia hengenmiehiä, jotka saivat
kasteen vasta aikuisina, vaikka he olivat kristillisen kodin tai äidin
lapsia. Ensimmäinen tunnettu tapaus on Gregorius Nazianzialainen,
joka syntyi 329/330 ja kastettiin v. 360. Muita tapauksia: Basileios
Suuri, syntyi Kappadokian Kesareassa 330, kastettiin 358.
Ambrosius, syntyi Trierissä n. 333 - 340, kastettiin 374. Johannes
Krysostomos, syntyi Antiokiassa 344/354, kastettiin 368/372. Isä
kuoli pian pojan syntymän jälkeen; äiti kastettiin vasta pojan jälkeen.
Hieronymus, syntyi n. 340 - 350 Dalmatiassa, kastettiin 366 Roomassa.
Augustinus, syntyi 354 Numidian Thagastessa, kastettiin
387. Isä, joka ei ollut kristitty, oli estänyt pojan kastamisen aikaisemmin."
Tiedät varmaan hyvin, että samaan aikaan kun lapsikastekäytäntö yleistyi, myös monet muut harha-
opit levisivät kirkon keskuudessa.
Polykarpos EI PUHU tuossa mitään vauvakasteesat, vaan siitä, että hän on lapsesta saakka ollut
uskossa!!!!
Miksihän sinun on niin vaikea uskoa sitä, mikä oli
raamatullinen kastekäytäntö.
Onko tuo katolisen kirkon keksimä harhaoppi, vauvakaste sinulle rakkaampi kuin Jumalan Sana?
Yrität turvautu jonkun teologin väitteisiin., kun uskovien kaste selviää yksinkertaisesti Raa-
mattua lukemalla.!
Se on niin selvä:
Ap 2:41
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin."
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️672545Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1892238Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.1312202Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.482147Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣331895Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1941677Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2211546Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod171501Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬261295Hallitus haluaa sossuhuijjarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä
Kuristusote vätkylöiden palleista kiristyy! 😆 Hallitus suunnittelee laajentaa Kelan tiedonsaantioikeutta sosiaaliturva2191131