Hei!
Onko ketään äitiä, joka olisi joutunut käyttämään imetyksen aikana lääkehoitona atopiaan kortisonia tai protopicia?
Kumpaa käytätte? Protopic on nyt vapautettu imetyksen osalta ja lääkärini tätä suositteli, mutta vähän mietityttää. Kokemuksia kenelläkään?
Kortisonivaihtoehto olisi Apolar?
Lääkehoito ja imetys kortisoni vai protopic?
4
2969
Vastaukset
- käytössä
Olen atopikko ja 3 kk vauvan äiti. Olen koko imetyksen aikana joutunut säännöllisesti käyttämään Apolaria. Sen verran pahana iho ollut että olen myös valohoitorumban käyny ihan vasta. Perusvoiteina Apobase sekä locobase. Ihotautilääkärin mukaan parempi käyttää kortisonia kuin että tulee ihotulehduksia. Hän oli myös tätä mieltä raskaudenaikana kun asiaa kyselin,
- tinkatinka
Hei ap! Uskallatko käyttää Prptopicia? Päädyitkö jo johonkin ratkaisuun? mulla ihan sama tilanne. Lääkäri kirjoitti Protopicia, mutta silti hirvittäisi sitä käyttää, kun joka paikassa törmää tuohon käyttökieltoon. Imetän siis myös. (sitäpaits lääkäri jolla kävin, oli aika... ööö.. miten sen sanoisi, hömelön oloinen, ja hällä oli vanhentuneet käsitykset mm. imetyssuosituksista, lasten allergioista jne. siksikin mietin luotanko häneen tässä asiassa. hmmm...) Iho vaan vaatisi kyllä jotain hoitoa.
- Amanda78
Hei!
Mulla suurin osa ihottumasta jäi synnärille, tosin en tiedä kuinka kauan tämä ilo kestää. Tästä syystäpä mun ei oo juurikaan mitään tarvinnut käyttää. Muutaman kerran olen sipaissut kortisonia käsiin ja kerran protopicia kasvoihin. Kasvoista ihottuma hävisi kyllä kerralla.
Ajattelin, että jos ihottumat palaavat niin käytän protopicia, koska tod.näk. käyttökerrat jäävät harvemmiksi kuin kortisonilla. Vaikkakin mun ihottuma pahimmillaan on koko kropassa laajalti.
Mun lääkäri on kyllä alansa huippuja ja perehtynyt itse paljon protopiciin. Hän myös sanoi, että ennemmin antaisi omalle lapselle protoa kuin kortisonia.
- Anonyymi
Olen imetystä lopetteleva atoopikko, jolla nännipihoissa ihottumaa. Käytin keskivahvaa ja vahvaa kortisonivoidetta nännipihoille n. 50 pvn ajan (aivan liian pitkä kuuri, mutta tätä vaan tuputettiin koko ajan lääkärien taholta). Kokeiltiin antibioottivoide, Diflucan tabl, Kefexin-kuuri. Koko ajan ramppasin eri lääkäreillä. Oli ihotautien erikoislääkäriä yksärillä ja tk:n peruslääkäreitä. Kallista UVB-hoitoa yksärillä. Yks yksärin ihotautilääkäri määräsi hiivalääkevoiteen ja hiivashampoopesun (ei auttanut). Yritettiin tuputtaa prednisolonitabletteja. Olin sellanen heittopussi, jolta nyhdettiin rahat. Sitten lopulta sain eräältä tk-lääkäriltä lähetteen esh, vaikka olin lähetettä itkenyt jo aiemmin toiselta lääkäriltä. Tuolla esh (-> sairaalan ihotautien poliklinikalla) sairaalalääkärin mukaan nännipihoille lyhytkestoisesti tilanteen rauhoittamiseen Apolar (keskivahva kortisoni) ja sitten takrolimuusivoidetta (Protopic, tähän ei saa yhdistää valohoitoa!). Olisi kuulemma alkuvaiheessa (niinku silloin 2,5 kk aiemmin, kun ihottuma alkoi) voitu tilanne rauhoittaa sellasella yhdistelmävalmisteella, jossa kortisonia/antimikrobistalääkettä/hiivalääkettä. Mahdollisesti olisi voinut kokeilla tekoihoa imettämistä helpottamaan. Joka tapauksessa imetin mielestäni jo riittävästi tilanteeseen nähden ja en tuota Protopia käyttänyt. Esh-läääkärin mukaan mun ei tarvitse murehtia sitä, että kortisonista olisi ollut vauvalle haittaa (annostelu kerran päivässä ennen pisintä imetystaukoa (yö). Itse pesin aina voiteen pois perusvoiteella ennen imetystä, mutta kuulemma pelkkä pyyhkiminen olisi riittänyt. Vinkkinä, että rintakumi voi myös auttaa vähentämään ihoalueen ärsytystä.) Mielestäni iho ei myöskään ohentunut. Mutta siis kortisonia olisihan suotava käyttää vain 1-2 vkon kuureina. Kortisoneja on käytetty 50-l. lähtien, joten mielestäni turvallisempi vaihtoehto kuin takrolimuusi. Sivuhuomautuksena, että nivelreumapotilaathan usein imettävät systeemisestä kortisonihoidosta (prednisoloni) huolimatta. Takrolimuusia käyttävät systeemisesti elinsiirtopotilaat hyljintäreaktion estoon ja lääkitys on siis immunosuppressiivinen ja voidevesio ilmeisesti melko uusi lääke. Joka tapauksessa jokainen tekee omat ratkaisunsa ja siis sairaalan ihotautilääkärin mukaan Protopic on turvallinen valmiste myös nännien alueella imettäessä. Perusvoiteena Lipolan ollut ihan ok nännien alueella. Ceridal, Locobase repair ok. Lanoliini/Bepanthen eivät toimineet. Myös kosteusvoiteen kevyesti töpöttelin vedellä/huudoin pois ennen imetystä (tämä tietty kuivattaa ihoa, mutta en halunnut voidejämiä vauvan suuhun). Tsemppiä imettäville atoopikkoäideille! Jos tilanne vaatii, muista vaatia lähetettä sairaalaan ihotautilääkärille (jolta saat kunnon ohjeet) ja jos ei vaan ihottuma parane, niin sitten voi kokeilla osittaisimetystäkin, joka säästää ihoa tai lopettaa vaan kokonaan terveydellisistä syistä (ei ole epäonnistuminen :) ).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065587Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453703Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4542589Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611620- 871366
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321293- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511196