Lääkehoito ja imetys kortisoni vai protopic?

Amanda78

Hei!

Onko ketään äitiä, joka olisi joutunut käyttämään imetyksen aikana lääkehoitona atopiaan kortisonia tai protopicia?

Kumpaa käytätte? Protopic on nyt vapautettu imetyksen osalta ja lääkärini tätä suositteli, mutta vähän mietityttää. Kokemuksia kenelläkään?

Kortisonivaihtoehto olisi Apolar?

4

2649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytössä

      Olen atopikko ja 3 kk vauvan äiti. Olen koko imetyksen aikana joutunut säännöllisesti käyttämään Apolaria. Sen verran pahana iho ollut että olen myös valohoitorumban käyny ihan vasta. Perusvoiteina Apobase sekä locobase. Ihotautilääkärin mukaan parempi käyttää kortisonia kuin että tulee ihotulehduksia. Hän oli myös tätä mieltä raskaudenaikana kun asiaa kyselin,

    • tinkatinka

      Hei ap! Uskallatko käyttää Prptopicia? Päädyitkö jo johonkin ratkaisuun? mulla ihan sama tilanne. Lääkäri kirjoitti Protopicia, mutta silti hirvittäisi sitä käyttää, kun joka paikassa törmää tuohon käyttökieltoon. Imetän siis myös. (sitäpaits lääkäri jolla kävin, oli aika... ööö.. miten sen sanoisi, hömelön oloinen, ja hällä oli vanhentuneet käsitykset mm. imetyssuosituksista, lasten allergioista jne. siksikin mietin luotanko häneen tässä asiassa. hmmm...) Iho vaan vaatisi kyllä jotain hoitoa.

      • Amanda78

        Hei!

        Mulla suurin osa ihottumasta jäi synnärille, tosin en tiedä kuinka kauan tämä ilo kestää. Tästä syystäpä mun ei oo juurikaan mitään tarvinnut käyttää. Muutaman kerran olen sipaissut kortisonia käsiin ja kerran protopicia kasvoihin. Kasvoista ihottuma hävisi kyllä kerralla.

        Ajattelin, että jos ihottumat palaavat niin käytän protopicia, koska tod.näk. käyttökerrat jäävät harvemmiksi kuin kortisonilla. Vaikkakin mun ihottuma pahimmillaan on koko kropassa laajalti.

        Mun lääkäri on kyllä alansa huippuja ja perehtynyt itse paljon protopiciin. Hän myös sanoi, että ennemmin antaisi omalle lapselle protoa kuin kortisonia.


    • Anonyymi

      Olen imetystä lopetteleva atoopikko, jolla nännipihoissa ihottumaa. Käytin keskivahvaa ja vahvaa kortisonivoidetta nännipihoille n. 50 pvn ajan (aivan liian pitkä kuuri, mutta tätä vaan tuputettiin koko ajan lääkärien taholta). Kokeiltiin antibioottivoide, Diflucan tabl, Kefexin-kuuri. Koko ajan ramppasin eri lääkäreillä. Oli ihotautien erikoislääkäriä yksärillä ja tk:n peruslääkäreitä. Kallista UVB-hoitoa yksärillä. Yks yksärin ihotautilääkäri määräsi hiivalääkevoiteen ja hiivashampoopesun (ei auttanut). Yritettiin tuputtaa prednisolonitabletteja. Olin sellanen heittopussi, jolta nyhdettiin rahat. Sitten lopulta sain eräältä tk-lääkäriltä lähetteen esh, vaikka olin lähetettä itkenyt jo aiemmin toiselta lääkäriltä. Tuolla esh (-> sairaalan ihotautien poliklinikalla) sairaalalääkärin mukaan nännipihoille lyhytkestoisesti tilanteen rauhoittamiseen Apolar (keskivahva kortisoni) ja sitten takrolimuusivoidetta (Protopic, tähän ei saa yhdistää valohoitoa!). Olisi kuulemma alkuvaiheessa (niinku silloin 2,5 kk aiemmin, kun ihottuma alkoi) voitu tilanne rauhoittaa sellasella yhdistelmävalmisteella, jossa kortisonia/antimikrobistalääkettä/hiivalääkettä. Mahdollisesti olisi voinut kokeilla tekoihoa imettämistä helpottamaan. Joka tapauksessa imetin mielestäni jo riittävästi tilanteeseen nähden ja en tuota Protopia käyttänyt. Esh-läääkärin mukaan mun ei tarvitse murehtia sitä, että kortisonista olisi ollut vauvalle haittaa (annostelu kerran päivässä ennen pisintä imetystaukoa (yö). Itse pesin aina voiteen pois perusvoiteella ennen imetystä, mutta kuulemma pelkkä pyyhkiminen olisi riittänyt. Vinkkinä, että rintakumi voi myös auttaa vähentämään ihoalueen ärsytystä.) Mielestäni iho ei myöskään ohentunut. Mutta siis kortisonia olisihan suotava käyttää vain 1-2 vkon kuureina. Kortisoneja on käytetty 50-l. lähtien, joten mielestäni turvallisempi vaihtoehto kuin takrolimuusi. Sivuhuomautuksena, että nivelreumapotilaathan usein imettävät systeemisestä kortisonihoidosta (prednisoloni) huolimatta. Takrolimuusia käyttävät systeemisesti elinsiirtopotilaat hyljintäreaktion estoon ja lääkitys on siis immunosuppressiivinen ja voidevesio ilmeisesti melko uusi lääke. Joka tapauksessa jokainen tekee omat ratkaisunsa ja siis sairaalan ihotautilääkärin mukaan Protopic on turvallinen valmiste myös nännien alueella imettäessä. Perusvoiteena Lipolan ollut ihan ok nännien alueella. Ceridal, Locobase repair ok. Lanoliini/Bepanthen eivät toimineet. Myös kosteusvoiteen kevyesti töpöttelin vedellä/huudoin pois ennen imetystä (tämä tietty kuivattaa ihoa, mutta en halunnut voidejämiä vauvan suuhun). Tsemppiä imettäville atoopikkoäideille! Jos tilanne vaatii, muista vaatia lähetettä sairaalaan ihotautilääkärille (jolta saat kunnon ohjeet) ja jos ei vaan ihottuma parane, niin sitten voi kokeilla osittaisimetystäkin, joka säästää ihoa tai lopettaa vaan kokonaan terveydellisistä syistä (ei ole epäonnistuminen :) ).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe