Voinkohan oikeasti saada sossusta rahaa ajokorttiin (kuten työkkärissä ehdotettiin), jos miehellä on kuitenkin tuloja yli 1000 €/kk (on oma firma).
Vielä eivät kylläkään ole laittaneet seinää vasten, mutta mietin tässä vaan mitä jatkossa mahtaa tapahtua.
Miten ajokortti varattomalle?
29
3406
Vastaukset
- joka olisi saanut
Mutta eikös puoliso pystyisi opettamaan luvilla? Silloin säästyisi pitkä penni? Vai vieläkö se on edes mahdollista... Ajokortti on erittäin tärkeä olla, unohtamatta ajokokemustakin. Se on kullanarvoinen silloin, kun ei ole varaa valita vaikkapa työpaikkaansa. Kortittomuus on aika usein jopa este työllistymiselle.
- Bussikortti 43€/kk
sosiaaliturvalle, vähimmälle perustoimeen tuloturvalle!
Aivan hulluja lakeja!
En ole kuullut että ketään olisi saanut rahaa ajokorttiin sossussta! - noinsevaanmenee
Kyllä voi saada. Asiasta on hallinto-oikeuden päätöskin vuodelta 2009:
http://toimeentulotuki.net/sosiaalitoimisto/ajokortti.php
Siinä kansalainen oli valittanut kielteisestä päätöksestä ajokorttikulujen huomioimisessa. Oikeus velvoitti muuttamaan toimeentulotukipäätöksen ajokorttikulut sisältäviksi.
- Se on työkkäri ei sossu
Eipä ainakaan omassa sossussa onnistu. Kysynyt kaksi kertaa. Työttömänä ollut jo vuosia ja sen myötä myös sossun asiakas. En ole kuullut koskaan että joku olisi saanut rahaa ajokorttiin. Työkkärisi puhunut läpiä päähänsä.
- paikassa jossa ei kulje jul...
ajokorttia.ei ole tarvinnut typeriin kursseille eikä työkokeiluihin mennä ikinä.Ajokorttiahan ne ei voi pakottaa ajaan sossukaan.
- pakottaa...
paikassa jossa ei kulje jul... kirjoitti:
ajokorttia.ei ole tarvinnut typeriin kursseille eikä työkokeiluihin mennä ikinä.Ajokorttiahan ne ei voi pakottaa ajaan sossukaan.
...Mikäli sinut määrättäisiin työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen, et kyllä voisi siitä kieltäytyä ilman seuraamuksia.
- ajikortti yli 20 vuotta
paikassa jossa ei kulje jul... kirjoitti:
Olen edelleen jalka patikassa oleva työtön, ajokortin hankin 1986, autoa en ole pysytynyt hankkimaan sillä ajotaito on ruostunut eikä sillä ole mitään merkitystä.Kuljen jalkaisin työharjoitteluun ja kuntouttavaan työtoimintaan sillä läski on lähtenyt parhaiten kävelen yhteen suuntaan 15 km. olen yli 50 vuotias jämä ämmä lyhyt paksukainen joten liikunta on tarpeen ja ihan tyhää meni rahat ajokorttiin. älkää työttömät uskoko työvoimaviranomaisten höpinöitä. ajokorttia ei tarvita jos työtön on työharjoittelussa saa asumistukea ja 8 euroa työmarkkinatuke. et yhtään häviä autossa on paljon kuluja jos ei ole vakituista työtä.
- Ohjuri
Jaa ettäkö mun asuinpaikan veroista maksetaan sulle ajokortti? Juuei mielellään!
Mistä lähtien sosiaalitoimisto on alkanut rahoittaa köyhien ajokortteja? Sitten vissiin pitää seuraavaksi ostaa sulle autokin kun on jo kortti,mitä sillä muuten mitään tekee.
Jo on asiat hyvin jollakin.
Toimeentulotuki on viimetietämäni mukaan se vihonviimeisin tukimuoto, kun kaikki muut on haettu ja sen tarkoitus on ainoastaan pitää niukasti hengissä eikä mihinkään ylimääräisiin ole rahaa.
On kyllä otsaa jollakin mennä pyytämään että kunta maksaa työttömälle ajokortin. Käy ehottomasti hakemassa päätös ja kerro sitte pikimmiten tällekin palstalle. Sekä paikkakunta, mistä tämmösiä rahoja myönnetään. Jään oikopäätä työttömäksi ja muutan sinne.- eikös
tuo perustu siihen, että olisi mahdollista vastaanottaa myös työtä joka vaatii ajokortin, ja tällöin mahdollisuus osallistua itsekin veronmaksuun...
- Nyt naurata
eikös kirjoitti:
tuo perustu siihen, että olisi mahdollista vastaanottaa myös työtä joka vaatii ajokortin, ja tällöin mahdollisuus osallistua itsekin veronmaksuun...
Hehehe ja eikun kaikki ainakin 100 000 sossun asiakasta joilla ei ajokorttia vaan yhteiskunnan rahoilla autokouluun :D Anna mun kaikki kestää, mistä teitä sikiää :)
- ap.
No, kyllähän tämä naurattaa itseänikin.
Tämä ei siis ollut MINUN oma ideani, vaan työkkärin!
En kyllä tuota kehtais mennä itse edes pyytämään.
Tilanne oli kyllä täällä olosuhteiden kannalta aivan toinen alkujaan.
Bussit kulkivat, joilla pääsi vielä töihinkin ja takaisin, mutta eipä enää. Oli kauppa, posti jne., mutta eipä enää...
Pari muutakin asiaa on muuttunut ja nyt yksi suunnitelmani meni myttyyn (kiitos työkkärin) ja jouduin tähän tilanteeseen, että ei ole enää varaa tuohon ajokorttiinkaan (jonka ajo näytti olevan vihdoinkin mahdollista ensi kesänä, mutta kun ei niin ei...).
Ja NYT sitten HEIDÄN mielestään minulle pitäisi yhteiskunnan kustantaa se ajokortti ja varmaan sitten se autokin... - vigvi
ap. kirjoitti:
Bussit kulkivat, joilla pääsi vielä töihinkin ja takaisin, mutta eipä enää. Oli kauppa, posti jne., mutta eipä enää...
Pari muutakin asiaa on muuttunut ja nyt yksi suunnitelmani meni myttyyn (kiitos työkkärin) ja jouduin tähän tilanteeseen, että ei ole enää varaa tuohon ajokorttiinkaan (jonka ajo näytti olevan vihdoinkin mahdollista ensi kesänä, mutta kun ei niin ei...).
Ja NYT sitten HEIDÄN mielestään minulle pitäisi yhteiskunnan kustantaa se ajokortti ja varmaan sitten se autokin...Älä jauha paskaa... oma mokas on ei kannata muita syytellä.... ÄÄLIÖ
- ................
vigvi kirjoitti:
Älä jauha paskaa... oma mokas on ei kannata muita syytellä.... ÄÄLIÖ
Piti tännekin taas jonkun teinin tulla huutelemaan...
- taisit mokata
ap. kirjoitti:
Ja NYT sitten HEIDÄN mielestään minulle pitäisi yhteiskunnan kustantaa se ajokortti ja varmaan sitten se autokin......pahemman kerran.
Et kai ole mennyt työkkärissä puhumaan, että aiot hankkia ajokortin?
Et kai ole antanut merkitä tuota vielä johonkin suunnitelmaan?
Jos näin olet mennyt tekemään, olet kyllä kusessa. - ap.
taisit mokata kirjoitti:
...pahemman kerran.
Et kai ole mennyt työkkärissä puhumaan, että aiot hankkia ajokortin?
Et kai ole antanut merkitä tuota vielä johonkin suunnitelmaan?
Jos näin olet mennyt tekemään, olet kyllä kusessa.En ole siitä alkanut siellä puhumaan tässä tavallisessa yhteydessä, asia tuli vaan esille pakostikin toisessa yhteydessä, kun hain starttirahaa. Eri tahoilla oltiin sitä mieltä, että tarvitsen yrittäjänä ehdottomasti ajokortin ja sanoin, että se mahdollistuisikin sitten, kun alan saamaan tuon starttirahan ja myyntitulojen myötä edes muutaman "sentin" enemmän mitä nykyään pientä työmarkkinatukea.
No, starttia ei sitten tullutkaan (viime kädessä joku työkkärin täti oli kumonnut kaiken, vaikka toiset tahot puolsivat) ja totesin vaan työkkärin tädille, että goodbye sitten ajokortille, johon hän ehdotti hätäpäissään ratkaisuksi tätä sossua. - ijxghj
vigvi kirjoitti:
Älä jauha paskaa... oma mokas on ei kannata muita syytellä.... ÄÄLIÖ
Hyvähän se jonku keskiikäisen hyväkkään, jonka nuoruudessa ajokortit on ollu puol ilmasia ja kaikki muukin halpaa ja kelan etuudet huomattavasti parempia ja työn saanti on tollasta väittää. Mieti vähän, vai oletko aikuinen ollenkaan? Muo iljettää tollaset keski ikäset hyväkkäät jotka luulee että ajokortittomuus tai työttömyys olisi muka automaattisesti nuoren syytä. Se on taivaantosi, että useimpiin töihin vaaditaan ajokortti ja sellasia ei nykypäivänä saa ku hemmotellut kakarat
- khfdfjkk
Nyt naurata kirjoitti:
Hehehe ja eikun kaikki ainakin 100 000 sossun asiakasta joilla ei ajokorttia vaan yhteiskunnan rahoilla autokouluun :D Anna mun kaikki kestää, mistä teitä sikiää :)
Oletko tyhmä vai keski ikäinen hyväkäs? Etkö tiedä että ajokortteja saa nykyään vain hemmotellut kakarat ja työpaikkoja vain ne keillä on ajokortti, ellei ole ollut niin onnekas tai fiksu että olisi hommannut ammatin johon ei tarvita ajokorttia
- kggghjk
khfdfjkk kirjoitti:
Oletko tyhmä vai keski ikäinen hyväkäs? Etkö tiedä että ajokortteja saa nykyään vain hemmotellut kakarat ja työpaikkoja vain ne keillä on ajokortti, ellei ole ollut niin onnekas tai fiksu että olisi hommannut ammatin johon ei tarvita ajokorttia
Ja monen nuoren vanhemmat ei todellakaan hyysää nurkissaan niin pitkään että olisi varaa vaihtaa ammatti tai käydä lukio tai opiskelle useita vuosia
- nastoja
ap. kirjoitti:
Ja NYT sitten HEIDÄN mielestään minulle pitäisi yhteiskunnan kustantaa se ajokortti ja varmaan sitten se autokin...Työkkäri on tässä pitänyt työnhakijan kustannuksella hauskaa. Hyvä jos vähävaraiselle antaa avustusta sossu edes silmälasien, tai kuulolaitteen hankintaan- näitäkin vain pakollisin määrävälein.
Onneksi itsellä työtä ollut muutaman vuoden- pienipalkkaista, mutta kitkutellut. Ja ajokortti on vuodelta muinoinen(pappaellermamma inte har betalat det), joskus päädyn ajamaan jollain autollakin, mutta- harvinaisempaa se on, nuoruuden työni vaati välttämättä, että on oma auto.
Autonpito on muuten nykyään kallista! - heippajtrallaa
ap. kirjoitti:
En ole siitä alkanut siellä puhumaan tässä tavallisessa yhteydessä, asia tuli vaan esille pakostikin toisessa yhteydessä, kun hain starttirahaa. Eri tahoilla oltiin sitä mieltä, että tarvitsen yrittäjänä ehdottomasti ajokortin ja sanoin, että se mahdollistuisikin sitten, kun alan saamaan tuon starttirahan ja myyntitulojen myötä edes muutaman "sentin" enemmän mitä nykyään pientä työmarkkinatukea.
No, starttia ei sitten tullutkaan (viime kädessä joku työkkärin täti oli kumonnut kaiken, vaikka toiset tahot puolsivat) ja totesin vaan työkkärin tädille, että goodbye sitten ajokortille, johon hän ehdotti hätäpäissään ratkaisuksi tätä sossua.ne on nuo työkkärin starttirahat aina yhtä kakkaa... Ne saa jotka laittaa pystyyn "kiillotan autojen pölykapseleita"-firman mutta annas olla kun sinulla on varmasti toimiva idea niin et saa et! kokemus: omaani en aikonani saanut penniäkään. Pyöri 6 vuotta omillaan kunnes alko paha lama. 4 tuntemani "Wherran" yritykset pyöri aina 6kk ja siinä se... ja sama raha uudelleen uudelle "firmalle"...
- täydentävää
nastoja kirjoitti:
Työkkäri on tässä pitänyt työnhakijan kustannuksella hauskaa. Hyvä jos vähävaraiselle antaa avustusta sossu edes silmälasien, tai kuulolaitteen hankintaan- näitäkin vain pakollisin määrävälein.
Onneksi itsellä työtä ollut muutaman vuoden- pienipalkkaista, mutta kitkutellut. Ja ajokortti on vuodelta muinoinen(pappaellermamma inte har betalat det), joskus päädyn ajamaan jollain autollakin, mutta- harvinaisempaa se on, nuoruuden työni vaati välttämättä, että on oma auto.
Autonpito on muuten nykyään kallista!Ajokortti on yksi niistä menoeristä, jota täydentävällä toimeentulotuella oikeastikin maksetaan - silloin kun se nähdään tarpeelliseksi.
- abc.d
Yksi työllistymisen este on ajokortittomuus. Aika monessa työpaikkailmoituksessa vaaditaan ajokorttia, myös oman auton käyttömahdollisuutta. Nytkin on avoinna työpaikkoja siivous, kiinteistönhuolto ym. aloilla, missä työkohteiden välillä tarvitaan autoa nopeaan liikkumiseen ja työvälineiden kuljetukseen, kun työpäivän aikana käydään monessa eri paikassa.
- noinsemenee
Näin on, ja täydentävästä toimeentulotuesta tosiaan VOI hallinto-oikeuden vuonna 2009 antaman päätöksen mukaan saada korvausta ajokorttikuluihin. Täydentävää toimeentulotukea haetaan kunnasta, ei Kelalta, ja se on harkinnanvarainen tuki. Eli jos kunta katsoo, että ajokortittomuus on ihan oikeasti jonkun tapauksessa työllistymisen este, se voi maksaa ajokorttikuluja, ja edesauttaa näin henkilön pääsyä nopeammin pois toimeentulotuen piiristä.
- töööööt
Vai ajokorttiin sossulta rahaa,, onko ap. niin tööt että tosissaan kysyy tai siis on. Miten tälläiset ihmiset pärjäävät elämässään? ? EI mitenkään.
- Sijaisperhe
Huostaan otetut 17-18v niin sossu maksaa ajokortin.
- Autoavailla
Kortti kyllä on mutta saako jostain auton tämmöinen köyhä? Saako sossun kautta ite vaikuttaa että mikä auto? Olis kiva ajella päivisin kun on aikaa kirpparille jne.
- kmfm
Ei sossusta tietenkään anneta autoa. Mutta ajokortti voi mahdollistaa monet työpaikat, kun monessa työpaikassa ehtona paikan saamiseen on ajokortti. Esim. pakettiautoja löytyy työnantajilta. Jos jonkun yksilön kohdalla nähdään, että ajokortin rahoitus parantaa työllistymisen edellytyksiä, voi rahoittaminen olla yhteiskunnalle järkevääkin. Mutta asia on tapauskohtaisesti harkittava harvinaisuus, ei mikään kaikille tarjottava etu.
- Eioleautoa
kmfm kirjoitti:
Ei sossusta tietenkään anneta autoa. Mutta ajokortti voi mahdollistaa monet työpaikat, kun monessa työpaikassa ehtona paikan saamiseen on ajokortti. Esim. pakettiautoja löytyy työnantajilta. Jos jonkun yksilön kohdalla nähdään, että ajokortin rahoitus parantaa työllistymisen edellytyksiä, voi rahoittaminen olla yhteiskunnalle järkevääkin. Mutta asia on tapauskohtaisesti harkittava harvinaisuus, ei mikään kaikille tarjottava etu.
Mitä sellaisella kortilla tekee, kun olen viimeksi autoa ajanut noin 20 takasin ,en muista enää edes liikennesääntöjä, on ajotaito ihan ruosteessa.
- otanmersun
Eikös kelalla oo joku pumaska jolla voi hakea autoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876