en ole koskaan käynyt ulkomailla

ennätys!

Olemme varmaan suomen ainoa perhe, joka ei ole koskaan käynyt ulkomailla (ei edes Tallinnassa tai Tukholmassa)! Jotenkin tämä rahatilanne on aina ollut niin surkea, ettei käteen ole jäänyt kuin hiluja. Lisäksi me olemme niin tottuneet tähän pikku kyläämme, eikä meidän kielipäämmekään ole mitään kovin hyviä...

Kyllähän se ärsyttää kun matkustamista pidetään itsestäänselvyytenä, sitähän se ei ole.
Vielä enemmän ärsyttää se kun ihmiset luettelevat hirveitä listoja matkakohteistaan...

Olemmeko me ainoat?
99% varmuudella olemme.

348

49407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

      totta. Kyllä te olette.

      • ylvästelemistä

        jollakin, lähinnä näillä märkäkorva kakaroilla on ulkomailla käynneistään. Se osoittaa vaan erittäin pinnallista junttilan meininkiä kehua matkoistaan.

        Siks toisekseen, eipä kyllä tule mieleen näyttäytyä suomalaisena kun tämä junttilan stadilainen kakara-bailuporukka näyttää moukkamaisuutensa luulemalla itestään liikoja.

        Hesakin on vaan yks tuppukylä, tosin ihan kodikas ja mukava kaupunki, josta maailmalla ei tiedetä yhtikäs mitään. Ja kyllä me suomalaiset ollaan ihan kaikki pelkkiä juntteja, ainakin jos siitä ja Nykin reissuista pitää juttua oikein vääntää.

        Parempi olis ensin opetella olemaan ihmisiksi, ennenkuin alkaa kulkemisillaan uhoomaan.


      • matkakohteet
        ylvästelemistä kirjoitti:

        jollakin, lähinnä näillä märkäkorva kakaroilla on ulkomailla käynneistään. Se osoittaa vaan erittäin pinnallista junttilan meininkiä kehua matkoistaan.

        Siks toisekseen, eipä kyllä tule mieleen näyttäytyä suomalaisena kun tämä junttilan stadilainen kakara-bailuporukka näyttää moukkamaisuutensa luulemalla itestään liikoja.

        Hesakin on vaan yks tuppukylä, tosin ihan kodikas ja mukava kaupunki, josta maailmalla ei tiedetä yhtikäs mitään. Ja kyllä me suomalaiset ollaan ihan kaikki pelkkiä juntteja, ainakin jos siitä ja Nykin reissuista pitää juttua oikein vääntää.

        Parempi olis ensin opetella olemaan ihmisiksi, ennenkuin alkaa kulkemisillaan uhoomaan.

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia


      • Mitäs on jäänyt takkiin?
        matkakohteet kirjoitti:

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia

        Näyttää maat ja kaupungitkin sekoilevan.
        Jos matkat ovat suomalaisia valmismatkoja suomalaisen oppaan johdolla niin kulttuuriannin ei välttämättä kovin kehuttavan tarvitse olla?
        Kansainvälistyminen näkyy yleensä käytöksessä ei tilastoissa.


      • maatilan
        matkakohteet kirjoitti:

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia

        perintöosuus riittänyt muuhun.


      • tälle palstalle
        matkakohteet kirjoitti:

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia

        elvistelee matkoillaan... kukaan ei kysynyt missä kaikkialla ootte käyny...? mut kaikki teidän matkat vielä just noita mielikuvituksettomia paikkoja mihin kaikki menee jos on mennäkseen. kai on tullu kanarialla käytyä? menkää enkerralla jonnekki ihmeelliseen paikkaan ni tule sitte tänne leijumaan


      • hämmästys
        matkakohteet kirjoitti:

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia

        huh huh ku oma kehu h......


      • ichigo-79
        matkakohteet kirjoitti:

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia

        ketä kiinnostaa...


      • Totuuden lorvi
        matkakohteet kirjoitti:

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia

        sitä nyt niin katkeria, kun joku mainitsee paikat, missä on käynyt. Ei edes mollannut vähemmän matkustaneita ihmisiä, mutta päinvastoin heiltä tuli kovaa palautetta. Antakaa muiden matkustaa jos lystävät ja pitäkää mölyt mahassa, vaikka kateutta pukkaisikin päälle.


      • sfsgdfnbgfnb
        ichigo-79 kirjoitti:

        ketä kiinnostaa...

        ole huomannut, niin tämä on YLEISTÄ MATKAILUSTA-palsta. Jos ei kiinnosta keskustella matkailusta, niin mene pois siitä vikisemästä.


      • Jopasvaan
        matkakohteet kirjoitti:

        Tässä luettelo meidän perheen matkoista.
        2 kert. Australia
        1 Tunisia
        2 Egypti
        1 Lontoo
        1 Pariisi
        1 Rooma
        2 Koss
        3 Espanja
        1 Malesia
        2 Brasilia

        Otsikko kertoo jo kaikki mitä tarvii.Lisää matkakohteeksi nilsiä,voit oppia siellä jotakin.Itse olen tainnut kulkea puoli palloa kun duunin vuoks pakko.Yks hailea koska suomi on paras paikka,sille osaa antaa arvoa kun aikansa kulkee.


      • dvdgnhm
        tälle palstalle kirjoitti:

        elvistelee matkoillaan... kukaan ei kysynyt missä kaikkialla ootte käyny...? mut kaikki teidän matkat vielä just noita mielikuvituksettomia paikkoja mihin kaikki menee jos on mennäkseen. kai on tullu kanarialla käytyä? menkää enkerralla jonnekki ihmeelliseen paikkaan ni tule sitte tänne leijumaan

        sitten varmaan matkustellut "mielikuvituksellisissa" paikoissa, niin kuin Ouagadougou ja Ngorongorossa? Ja mitä se sinun persettäsi kutittaa, että missä kukakin käy? Elä vaan omaa elämääsi, jos sinulla sellaista onkaan.


      • joten voit painua
        sfsgdfnbgfnb kirjoitti:

        ole huomannut, niin tämä on YLEISTÄ MATKAILUSTA-palsta. Jos ei kiinnosta keskustella matkailusta, niin mene pois siitä vikisemästä.

        vikisemään niin pitkälle kuin pippuri kasvaa


      • jobbat
        sfsgdfnbgfnb kirjoitti:

        ole huomannut, niin tämä on YLEISTÄ MATKAILUSTA-palsta. Jos ei kiinnosta keskustella matkailusta, niin mene pois siitä vikisemästä.

        asuminen vieraassa maassa vaatii irtiottoa vanhemmista !


      • Paitsi ruotsissa

        Ja olin kyllä iloinen siitä reissusta, kun sekin oli hänelle niin jännä kokemus!
        Itekkii 2 kertaa vaan lenskarilla etelään menny, mutta ei siellä niin ihmeellistä oo että välttämättä tarvii ennää ees mennä. Suomi on hieno maa ja täällä on paljon nähtävää. Talvella on kiva hiihtää, en kaipaa etelään silloinkaan!


      • siellä sun täällä
        dvdgnhm kirjoitti:

        sitten varmaan matkustellut "mielikuvituksellisissa" paikoissa, niin kuin Ouagadougou ja Ngorongorossa? Ja mitä se sinun persettäsi kutittaa, että missä kukakin käy? Elä vaan omaa elämääsi, jos sinulla sellaista onkaan.

        Näin se menee. Jotkut voivat matkustaa ja jotkut eivät voi edes kuvitella matkustavansa minnekkään. Mutta Suomessahan aivopesu ja hinnoittelu tähtää juuri siihen, ettei sulla tulis mieleenkään lähteä näkemään miten hyvin elämä voisi sujua u_l_k_o_m_a_i_l_l_a!

        Pysykää siellä aivopestyt suomalaiset.

        Terveisin kaikista muista maista kokemuksia saanut, joka ei ikinä enää muuttaisi takaisin Suomeen.


      • minkäs teet
        jobbat kirjoitti:

        asuminen vieraassa maassa vaatii irtiottoa vanhemmista !

        jos vanhemmat eivät osaa kasvattaa pippuria. Eivätkä osaakaan kasvattaa, elleivät ole käyneet Suomen rajojen ulkopuolella.


      • töissä siellä
        Jopasvaan kirjoitti:

        Otsikko kertoo jo kaikki mitä tarvii.Lisää matkakohteeksi nilsiä,voit oppia siellä jotakin.Itse olen tainnut kulkea puoli palloa kun duunin vuoks pakko.Yks hailea koska suomi on paras paikka,sille osaa antaa arvoa kun aikansa kulkee.

        jos vieläkin väität Suomea parhaaksi paikaksi. Oot tainnu olla Rys...n puolella keikalla. Maailmaa on muuallakin :)


      • mieleen
        Paitsi ruotsissa kirjoitti:

        Ja olin kyllä iloinen siitä reissusta, kun sekin oli hänelle niin jännä kokemus!
        Itekkii 2 kertaa vaan lenskarilla etelään menny, mutta ei siellä niin ihmeellistä oo että välttämättä tarvii ennää ees mennä. Suomi on hieno maa ja täällä on paljon nähtävää. Talvella on kiva hiihtää, en kaipaa etelään silloinkaan!

        että Etelä-Espanjassa on mahdollista nauttia sadan kilsan sisällä auringosta rannalla ja laskettelusta parin tuhannen korkuiselta rinteeltä ja vieläpä erittäin kevyestä verotuksesta yhtäaikaa? Ja vielä 1,50 egen hintaista viiniä nautiskellen. Te olette kaikki aivopestyjä, sanokaa vaan mun sanoneeni.


      • Tube59.
        ylvästelemistä kirjoitti:

        jollakin, lähinnä näillä märkäkorva kakaroilla on ulkomailla käynneistään. Se osoittaa vaan erittäin pinnallista junttilan meininkiä kehua matkoistaan.

        Siks toisekseen, eipä kyllä tule mieleen näyttäytyä suomalaisena kun tämä junttilan stadilainen kakara-bailuporukka näyttää moukkamaisuutensa luulemalla itestään liikoja.

        Hesakin on vaan yks tuppukylä, tosin ihan kodikas ja mukava kaupunki, josta maailmalla ei tiedetä yhtikäs mitään. Ja kyllä me suomalaiset ollaan ihan kaikki pelkkiä juntteja, ainakin jos siitä ja Nykin reissuista pitää juttua oikein vääntää.

        Parempi olis ensin opetella olemaan ihmisiksi, ennenkuin alkaa kulkemisillaan uhoomaan.

        Puhut asiaa, siis ihan todella. Itte kun oon perheen kanssa jossakin, missä vaan, eipä tee mieli mennä lähellekkään, missä kuulen Suomea tai Ruotsia. Tosin poikkeuksiakin on, niinku kaikissa kansoissa, mutt silti. Ensin täytyy kasvaa henkisesti täysikäseks ihmiseks, aikuiseks js sitte vasta lähtee pois täältä ns. lintukodosta.


      • Nimetön
        dvdgnhm kirjoitti:

        sitten varmaan matkustellut "mielikuvituksellisissa" paikoissa, niin kuin Ouagadougou ja Ngorongorossa? Ja mitä se sinun persettäsi kutittaa, että missä kukakin käy? Elä vaan omaa elämääsi, jos sinulla sellaista onkaan.

        en ole käyny ouagadougoussa. enkä ole paljoo muutenkaan matkustellu. Espanjassa olin 22v sitten ja sieltä menin Afrikan puolelle Seutaan ja Tetuaniin, siellä mut ja kaverini yritettiin kidnapata kun jäätiin muista jälkeen. onneks matkanjohtaja ehti takaisin etsimään. Viipurissa olin riparilla sitä edellisenä vuonna, mentiin Saimaata pitkin suomenlinnan entisellä kahvilalautalla, Helgalla, se iso purjelaiva. aika kivaa. viime kesänä kävin siellä uudelleen. oli rapistunutta ja ankeeta. Tanskassa käväsin festareilla vuonna 90. ja ihanin paikka missä olen ollu oli Gotlannissa Visby. Virossa ja Ruotsissa oon ollu muutaman kerran ihan vaan risteilymatkalla. ja kerran Pärnussa 13v sitten. Suomessakin on paljon upeita paikkoja ja paljon katsottavaa.


    • ...

      Jopa mun vanhempani on käyneet kerran Tukholmassa, tosin eivät olis tehneet sitäkään reissua, jos en olis ollu siellä silloin (kauan sitten) kesätöissä. Sinnehän ei tarvi edes passia, vieläkään. Nyt heillä on ikää jo niin paljon, että toista reissua tuskin tulee tehtyäkään.

      • PASSIA!

        Isä kävi Neuvostoliitossa kävellen pelkkä torrakko selässä.
        Käykö kateeksi?


      • -parhahin äitee-
        PASSIA! kirjoitti:

        Isä kävi Neuvostoliitossa kävellen pelkkä torrakko selässä.
        Käykö kateeksi?

        kääntymässä Niiralan raja-asemalla ja sanoi: "paska maa mutta tulipahan kurkistettua sen ytimeen" ja tuli pois. Sen enempää ei olla matkusteltu vaikka lotossakin voitettiin.


      • Hei, Apua me lennetään
        -parhahin äitee- kirjoitti:

        kääntymässä Niiralan raja-asemalla ja sanoi: "paska maa mutta tulipahan kurkistettua sen ytimeen" ja tuli pois. Sen enempää ei olla matkusteltu vaikka lotossakin voitettiin.

        Minun ulkomaanmatkojani rajoittaa lentopelko!
        Koneiden tippumisesta ja vioista saa nykyään päivittäin lukea lehdistä, ja sitten kun iso kone tipahtaa - ei ole selviytymisen mahdollisuutta!
        Varsinkin nousu ja lasku on ihan tuskaa.

        Lapsena ei ymmärtänyt vaaroja, eikä siten osannut pelätäkkään - ei liioin nuorena; "ihan sama jos tiputaan".
        Mutta tällä iällä haluaisi nauttia mahdollisimman pitkän ja hyvän elämän...huoh, vaikka sitten suloisessa Suomen maassa. Millähän muulla sitä voisi lasten kanssa matkustaa, kertokaas joku kiva reitti jonnekkin - vaikka laivalla ja junalla! :)


      • saxojrvdfhv
        Hei, Apua me lennetään kirjoitti:

        Minun ulkomaanmatkojani rajoittaa lentopelko!
        Koneiden tippumisesta ja vioista saa nykyään päivittäin lukea lehdistä, ja sitten kun iso kone tipahtaa - ei ole selviytymisen mahdollisuutta!
        Varsinkin nousu ja lasku on ihan tuskaa.

        Lapsena ei ymmärtänyt vaaroja, eikä siten osannut pelätäkkään - ei liioin nuorena; "ihan sama jos tiputaan".
        Mutta tällä iällä haluaisi nauttia mahdollisimman pitkän ja hyvän elämän...huoh, vaikka sitten suloisessa Suomen maassa. Millähän muulla sitä voisi lasten kanssa matkustaa, kertokaas joku kiva reitti jonnekkin - vaikka laivalla ja junalla! :)

        Elänkö uutispimennossa, mutta en ole pitkään aikaan nähnyt mitään uutista lento-onnettomuudesta, jossa olisi kuollut ihmisiä? Lentäminenhän on yksi turvallisimmista matkustusmuodoista - niitähän ohjaavat ammattilaiset, toisin kuin vaikkapa auton rattiin voi tarttua kuka tahansa törttö.


      • oikealle palstalle
        Hei, Apua me lennetään kirjoitti:

        Minun ulkomaanmatkojani rajoittaa lentopelko!
        Koneiden tippumisesta ja vioista saa nykyään päivittäin lukea lehdistä, ja sitten kun iso kone tipahtaa - ei ole selviytymisen mahdollisuutta!
        Varsinkin nousu ja lasku on ihan tuskaa.

        Lapsena ei ymmärtänyt vaaroja, eikä siten osannut pelätäkkään - ei liioin nuorena; "ihan sama jos tiputaan".
        Mutta tällä iällä haluaisi nauttia mahdollisimman pitkän ja hyvän elämän...huoh, vaikka sitten suloisessa Suomen maassa. Millähän muulla sitä voisi lasten kanssa matkustaa, kertokaas joku kiva reitti jonnekkin - vaikka laivalla ja junalla! :)

        Matkailusivuilla on oma osasto lentopelkoisille. Niillekin jotka eivät ole lukeneet uutisia äskettäisestä Hollannin onnettomuudesta.

        Täriskää siellä keskenänne.


      • hei me len tollolle
        Hei, Apua me lennetään kirjoitti:

        Minun ulkomaanmatkojani rajoittaa lentopelko!
        Koneiden tippumisesta ja vioista saa nykyään päivittäin lukea lehdistä, ja sitten kun iso kone tipahtaa - ei ole selviytymisen mahdollisuutta!
        Varsinkin nousu ja lasku on ihan tuskaa.

        Lapsena ei ymmärtänyt vaaroja, eikä siten osannut pelätäkkään - ei liioin nuorena; "ihan sama jos tiputaan".
        Mutta tällä iällä haluaisi nauttia mahdollisimman pitkän ja hyvän elämän...huoh, vaikka sitten suloisessa Suomen maassa. Millähän muulla sitä voisi lasten kanssa matkustaa, kertokaas joku kiva reitti jonnekkin - vaikka laivalla ja junalla! :)

        ei lentokoneet tipu dorka. Ne voi teknisen vian takia ehkä syöksyä maahan mutta yksikään ei ole "tippunut" Voi vitun ääliö! pysy kotonas ja onanoi itsesi uneen. olet ihan tarpeeton.


    • Minkä ikäisiä olette?

      Ymmärrän että ainakaan perheenä ette ole matkustelleet, mutta eikö teistä vanhemmista kumpikaan ole matkustanut edes nuorempana, ennen kuin tapasitte?

      • kokokog

        Lue viesti uudestaan jos et ymmärtänyt. Eivät ole käyneet ulkomailla.


      • macimujs

        ..se sitten mielestäsi maailmanennätys, jos näin on?


      • ei tavatonta

        Suomessa on kyllä paljon ihmisiä, jotka eivät ole käyneet koskaan kotipaikkakuntansa ulkopuolella. Minkälaisessa kuplassa tuollaisen ihmettelyn esittäjä elää ?
        Tätini kuoli 82-vuotiaana ja pääsi ensimmäistä kertaa käymään Helsingissä ruumiinavauksessa.
        Kuinka moni ulkomaita kiertävä on koskaan käynyt kotimaassa muualla kuin Linnanmäellä Särkänniemessä?Laskettelemassa lapissa näkemättä ja tuntematta omaa maakuntaa? Samaa rinnettä menee laskemaan lappiin vuodesta toiseen ja kokee itsensä melkein lappalaiseksi.


    • ole!!

      Ette tosiaankaan ole ainoita. Minä tiedän montakin perhettä, jotka eivät ole koskaan käyneet missään ulkomailla. Eipä se tunnu heitä edes haittaavan. Elämässä voi olla muutakin hyvää sisältöä kuin reissuaminen.

      • muuta..

        hyvää sisältöä. Anna esimerkkejä, muutoin heittosi on tarpeeton.


      • kuten

        uskollinen verojen maksu hallitukselle, joka peet välittää muusta kuin siitä, ettette vaan koskaan menisi ulkomaille näkemään oikeata ihmisten kanssaelämistä, vähenpää tarvetta mielisairaanhoidolle y.m. y.m.

        T_e_i_t_ä_ _v_e_d_ä_t_e_t_ä_ä_n_. Herätkää!


    • vuoteen 2000 mennessä

      aivan "ulkona" ulkomaan matkailusta ja olen sentää syntynyt 50-luvulla.

      Sitten kävi mäihä ja saimme matkalahjakortin. Matkustimme Kreetalle.

      Ja...mua puri matkailukärpänen, mitäs sitä suremaan....la laa.

      No, budejettiongelman olen ratkaissut monella tapaa.
      -aurinkosäästötili, tulee säästettyä lähes huomaamatta
      -laitan itse toiselle tilille kuukausittain jonkun summan
      -käytän hätäapuna joustoluottoa

      Näin olen kuitenkin päässyt vuosittain (joskus kahdestikin) lämpimään ja aurinkoon.

      Mua ei aikaisemmin matkailu kiinnostanut, koska en ollut käynyt missään, enkä tiennyt mitä matkailu antaa ihmiselle.

      Nyt käyn vuosittain, mutta vain kahdessa paikassa, koska olen niihin tykästynyt enkä ota riskejä että pettyisin.

      Sitä paitsi yhden kaukomatkan hinnalla saa 2 Keski-Euroopan matkaa:)

      • JannaS

        Onko sinulla siis kaksi paikkaa ulkomailla, joissa käyt uudestaan ja uudestaan? Aina samoissa paikoissa?

        Jaa-a, ehkä se olen minä, joka olen tässä tapauksessa hieman ahdasmielinen, mutta ei minun mielestäni sinua mikään matkailukärpänen puraissut. Jouduit 'pakosti' lähtemään reissuun, kun piheys ei antanut periksi jättää lahjakorttia käyttämättä ja löysit kivan paikan, josta tykkäät ja palaat sinne aina uudestaan. On loppujen lopuksi aivan sama missä tuo paikka on, onko se kotitalosi takapiha vai toisella puolella maapalloa, jos palaat kerta toisensa jälkeen samaan paikkaan.

        Minun mielestäni matkailukärpäsen puraisema ihminen haluaa aina uutta ja matkustelee aina uusiin paikkoihin. Matkailukärpäsen puraisema ihminen myös ottaa riskejä ja "huonokin" paikka on hyvä, koska sieltäkin saa uusia kokemuksia.

        Olen itse jonkun verran matkustellut, vaikken mikään travelleri olekaan: metsästän tällä hetkellä 30:ttä maatani, mutta rahatilanne on sen verran huono, että menee jonkin aikaa ennen kuin saan ruksin vedettyä - lähialueiden maat kun on jo aika hyvin koluttu... Eteeni ei ole tullut yhtään huonoa reissua, vaikka toisilla matkoilla onkin mennyt kaikki mahdollinen pieleen. Otan jokaisen matkan kokemuksena ja asennoidun siihen niin. En odota matkalta mitään muuta kuin kokemuksia ja niitä saa taatusti aina.

        No, anteeksi tämä, kukin matkustaa tai on matkustamatta tavallaan, mikäs minä olen sitä arvostelemaan...


      • ikävästi
        JannaS kirjoitti:

        Onko sinulla siis kaksi paikkaa ulkomailla, joissa käyt uudestaan ja uudestaan? Aina samoissa paikoissa?

        Jaa-a, ehkä se olen minä, joka olen tässä tapauksessa hieman ahdasmielinen, mutta ei minun mielestäni sinua mikään matkailukärpänen puraissut. Jouduit 'pakosti' lähtemään reissuun, kun piheys ei antanut periksi jättää lahjakorttia käyttämättä ja löysit kivan paikan, josta tykkäät ja palaat sinne aina uudestaan. On loppujen lopuksi aivan sama missä tuo paikka on, onko se kotitalosi takapiha vai toisella puolella maapalloa, jos palaat kerta toisensa jälkeen samaan paikkaan.

        Minun mielestäni matkailukärpäsen puraisema ihminen haluaa aina uutta ja matkustelee aina uusiin paikkoihin. Matkailukärpäsen puraisema ihminen myös ottaa riskejä ja "huonokin" paikka on hyvä, koska sieltäkin saa uusia kokemuksia.

        Olen itse jonkun verran matkustellut, vaikken mikään travelleri olekaan: metsästän tällä hetkellä 30:ttä maatani, mutta rahatilanne on sen verran huono, että menee jonkin aikaa ennen kuin saan ruksin vedettyä - lähialueiden maat kun on jo aika hyvin koluttu... Eteeni ei ole tullut yhtään huonoa reissua, vaikka toisilla matkoilla onkin mennyt kaikki mahdollinen pieleen. Otan jokaisen matkan kokemuksena ja asennoidun siihen niin. En odota matkalta mitään muuta kuin kokemuksia ja niitä saa taatusti aina.

        No, anteeksi tämä, kukin matkustaa tai on matkustamatta tavallaan, mikäs minä olen sitä arvostelemaan...

        ehkä ilmaisit turhan tiukasti. Takapihan varmasti ymmärrät eri asiaksi jonkun Keski-Euroopan tai Välimeren maan kanssa itsekin.

        "Meth ei kukhaan voia sanoa toisen puolesta mitä neth hakee reissullansa."

        Siis sun tavoitteet ovat sinun ja jonkun muun ovat hänen. Älä sitä lähde määräämään omiesi mukaan.

        Mutta tuosta kärpäsen puremasta olen kyllä samaa mieltä, koska olen samanhenkinen. Ja vain siksi.
        Jotkut eivät lähde "riskillä reissuun" kuten me. Mutta minullekin hommaan suorastan itsestäänselvänä kuuluu, että kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Se lisää sitä jännitystä jota kaipaan (ehkä). Ainakin se opettaa varautumaan odottamattomiin tilanteisiin ja kehittää sietokykyä. Joku voisi ihmetellä, miksi sietokykyä pitäisi kehittää, mutta kokemuksesta voin sanoa, että se on niitä tärkeinpiä ominaisuuksia elämässä.

        No joo, kaikki me olemme matkalla erilaisilla eväillä ja erilaisilla toiveilla. Valtakunnanrajoista riippumatta.

        Kiva kuitenkin, että toit esille tuon reissueväiden eron. Kiitos, toivottavasti ekakertalaiset oppivat tästä tarpeellista harkintaa.

        Terveisiä sinne Suomeen.


      • nainen 40v

        Ei minuakaan kiinnostanut nuorena ulkomaat yhtään,risteilyillä kävin ja ruotsin puolella sukulaisissa,kerran virossa,näin meni 29vuotta ja
        sitten lähdinkin heti Pariisiin,oli siellä ihmettelemistä ja todella hienoa,kyllä matka kärpänen puri,siitä asti on kaipuu ulkomaille ja
        matkoille,kotimaassa myös,ollut vaki seuralainen.
        Täytyy myös sanoa että en kustantanut itse Pariisin matkaani,se olisikin jäänyt tekemättä
        omilla tuloilla silloin.
        Rohkeasti vain mene katselemaan myös muuta maailmaa,lähelläkin on hienoja kohteita vaikka
        kuinka,esim.Riika ja Praha ovat ihania!


    • ainoita ole, mutta

      onko teillä lapsia?

      Jos on, niin säälin heitä. Keski-ikäisten maailmassa matkustelu on ehkä pelkkä huvi, mutta nuorempien osalta maailman näkeminen ja siitä saatava itsevarmuus ovat aika tärkeitä asioita esim. työelämässä.

      Kanarian seuramatkalla en ole kenenkään kuullut tarvitsevan osata ulkomaankieliä, samoin Tukholmassa pärjää oikein hyvin suomeksi, jos ei muuta taplaa.

      • 1. kirjoittaja

        Olen siis kohta 50v yh-äiti.
        Nuorempana meillä oli perheen kanssa iso tila, eikä sieltä voinut oikein karata mihinkään, elukat ja työt piti hoitaa kunnolla.
        Miehellänikin oli silloin aika samanlainen tilanne, eikä kumpikaan meistä edes pitänyt matkustelua mitenkään tärkeänä, kun Suomessakin oli niin paljon tekemistä. Lapset syntyivät 90 luvun alussa, sen jälkeen tuli myös ero ja työpaikat alkoivat haihtumaan ilmaan.
        No en nyt rupea selittämään koko elämääni, mutta ajatuksena on se, että ei meillä ole koskaan ollut oikein varaa mennä minnekkään. Nuoruudessa olisi ollut tilaisuus, mutta ei sitä tajuttu käyttää. Lapsetkin ovat jo 18-15 vuotiaita, eivätkä hekään ole käyneet rajojen ulkopuolella.

        Täytyisi tehdä asialle jotain... varata vaikka joku Tallinnan matka.


      • teille tosiaankin
        1. kirjoittaja kirjoitti:

        Olen siis kohta 50v yh-äiti.
        Nuorempana meillä oli perheen kanssa iso tila, eikä sieltä voinut oikein karata mihinkään, elukat ja työt piti hoitaa kunnolla.
        Miehellänikin oli silloin aika samanlainen tilanne, eikä kumpikaan meistä edes pitänyt matkustelua mitenkään tärkeänä, kun Suomessakin oli niin paljon tekemistä. Lapset syntyivät 90 luvun alussa, sen jälkeen tuli myös ero ja työpaikat alkoivat haihtumaan ilmaan.
        No en nyt rupea selittämään koko elämääni, mutta ajatuksena on se, että ei meillä ole koskaan ollut oikein varaa mennä minnekkään. Nuoruudessa olisi ollut tilaisuus, mutta ei sitä tajuttu käyttää. Lapsetkin ovat jo 18-15 vuotiaita, eivätkä hekään ole käyneet rajojen ulkopuolella.

        Täytyisi tehdä asialle jotain... varata vaikka joku Tallinnan matka.

        Kanarian seuramatkaa. Siinä tulisi harjoiteltua lentämistä ja lomailua, on huomattavasti turvallisempaa kuin seikkailla hoomoilasena Tallinnassa.

        Kanarian matkalla voitte kertoa suoraan matkaoppaalle, että olette ensikertalaisia ja oppaalta saatte sitten tarvittaessa erikoisjelppiä. Yleensä oppailla on 24h palvelunumero, johon voi soittaa ja hotellit ovat tottuneita suomalaismatkailijoiden tapoihin. Kanatialla suomalaisten suosimissa kohteissa on yleensä esim. ruokalistat suomeksi, ja hotellin kohdekansiossa lukee, missä voitte käydä kaupassa jne. Lisäksi paikallisilla lääkäriasemilla on yleensä ainakin suomea puhuva sairaanhoitaja eli ette joudu pulaan missään vaiheessa.


      • tuki ja turva
        1. kirjoittaja kirjoitti:

        Olen siis kohta 50v yh-äiti.
        Nuorempana meillä oli perheen kanssa iso tila, eikä sieltä voinut oikein karata mihinkään, elukat ja työt piti hoitaa kunnolla.
        Miehellänikin oli silloin aika samanlainen tilanne, eikä kumpikaan meistä edes pitänyt matkustelua mitenkään tärkeänä, kun Suomessakin oli niin paljon tekemistä. Lapset syntyivät 90 luvun alussa, sen jälkeen tuli myös ero ja työpaikat alkoivat haihtumaan ilmaan.
        No en nyt rupea selittämään koko elämääni, mutta ajatuksena on se, että ei meillä ole koskaan ollut oikein varaa mennä minnekkään. Nuoruudessa olisi ollut tilaisuus, mutta ei sitä tajuttu käyttää. Lapsetkin ovat jo 18-15 vuotiaita, eivätkä hekään ole käyneet rajojen ulkopuolella.

        Täytyisi tehdä asialle jotain... varata vaikka joku Tallinnan matka.

        Jokainen tekee itse valintansa, mihin rahat käyttää. Harvoilla on rahaa jatkusvasti rällätä ja reissata. ja sitten se on jostain muusta pois.

        Et ole varmasti yksin. Mitä jos otat matkalle mukaan jonkun ystävän tai tuttavaperheen, joka on enemmän reissannut. Näin voisi olla tuki ja turva ensimäisellä matkalla.


      • siinä se
        1. kirjoittaja kirjoitti:

        Olen siis kohta 50v yh-äiti.
        Nuorempana meillä oli perheen kanssa iso tila, eikä sieltä voinut oikein karata mihinkään, elukat ja työt piti hoitaa kunnolla.
        Miehellänikin oli silloin aika samanlainen tilanne, eikä kumpikaan meistä edes pitänyt matkustelua mitenkään tärkeänä, kun Suomessakin oli niin paljon tekemistä. Lapset syntyivät 90 luvun alussa, sen jälkeen tuli myös ero ja työpaikat alkoivat haihtumaan ilmaan.
        No en nyt rupea selittämään koko elämääni, mutta ajatuksena on se, että ei meillä ole koskaan ollut oikein varaa mennä minnekkään. Nuoruudessa olisi ollut tilaisuus, mutta ei sitä tajuttu käyttää. Lapsetkin ovat jo 18-15 vuotiaita, eivätkä hekään ole käyneet rajojen ulkopuolella.

        Täytyisi tehdä asialle jotain... varata vaikka joku Tallinnan matka.

        Mitä väliä on jos et ole lapsia vienyt ulkomaille vaan olet yrittänyt antaa hyvän ja rakastettavan elämän heille,kuules siina on jo ulkomaan matkaa,ja aikapaljon.


      • exmes
        tuki ja turva kirjoitti:

        Jokainen tekee itse valintansa, mihin rahat käyttää. Harvoilla on rahaa jatkusvasti rällätä ja reissata. ja sitten se on jostain muusta pois.

        Et ole varmasti yksin. Mitä jos otat matkalle mukaan jonkun ystävän tai tuttavaperheen, joka on enemmän reissannut. Näin voisi olla tuki ja turva ensimäisellä matkalla.

        ..tuttavien matkatkin maksaa? Mä käsitin viestistä, että nimenomaan rahanpuute on osaltaan estänyt matkustelun.


      • emalia1
        siinä se kirjoitti:

        Mitä väliä on jos et ole lapsia vienyt ulkomaille vaan olet yrittänyt antaa hyvän ja rakastettavan elämän heille,kuules siina on jo ulkomaan matkaa,ja aikapaljon.

        Paljon on varmasti perheitä, joilla ei ole rahasta puutetta ja kaikki vapaa-ajat riekutaan ympäri maailmaa ja kaikenmaailman laskettelukeskuksia, ettei vaan tarvitse nauttia pelkästään oman perheen seurasta. Hyvä että edes vanhemmat tuntevat lapsiaan, mutta pääasia että saavat "arvokkaita" elämyksiä! Sitä se on nykymaailman meno, kaunista päältä ja tyhjää sisältä.


      • 1. kirjoittaja kirjoitti:

        Olen siis kohta 50v yh-äiti.
        Nuorempana meillä oli perheen kanssa iso tila, eikä sieltä voinut oikein karata mihinkään, elukat ja työt piti hoitaa kunnolla.
        Miehellänikin oli silloin aika samanlainen tilanne, eikä kumpikaan meistä edes pitänyt matkustelua mitenkään tärkeänä, kun Suomessakin oli niin paljon tekemistä. Lapset syntyivät 90 luvun alussa, sen jälkeen tuli myös ero ja työpaikat alkoivat haihtumaan ilmaan.
        No en nyt rupea selittämään koko elämääni, mutta ajatuksena on se, että ei meillä ole koskaan ollut oikein varaa mennä minnekkään. Nuoruudessa olisi ollut tilaisuus, mutta ei sitä tajuttu käyttää. Lapsetkin ovat jo 18-15 vuotiaita, eivätkä hekään ole käyneet rajojen ulkopuolella.

        Täytyisi tehdä asialle jotain... varata vaikka joku Tallinnan matka.

        Moikka 1. kirjoittaja! Oletko jo päässyt matkustamaan? :)


    • matk1ailija

      Me Suomalaiset duunaritkin pystytään palkoillamme
      käymään ulkomailla.Suurin osa maailman väestä
      painii hengissä selviämisestä.
      Olemme todella hyvässä maassa. Nautitaan siitä.

    • moni ei ole matkaillut

      Kyllä monia ihmisiä ja perheitä löytyy, jotka eivät ole matkailleet Suomen rajojen ulkopuolella.

      Itse tein ekan matkan aikuisena, työmatkan.
      Olen perhetaustaltani yrittäjäperheen lapsi. Vanhempani tekivät aina töitä ja koulujen loma-aikoina me lapset myös autoimme firman tilauksissa.
      Vanhemmillani oli/on lisäksi kesämökki ja vene, joten jos harvoin oli joku lomapvä, se vietettiin mökillä tai veneilemässä.

      Muistan olleeni teininä kateellinen niille kaverelille, jotka kertoivat koulussa lomamatkoistaan ja kaukomaista.

      Mutta matkailu kyllä avaa silmiä ja avartaa henkisesti. Näkee elämää Suomen rajojen ulkopuolella, tajuaa kielitaidon merkityksen.

      Aloittajalle: koskaan ei ole liian myöhäistä matkailla! Jos saatte vähän rahaa säästöön, menkää vaikka ensin Tukholmaan, laivalle, tai jollekkin valmiille seuramatkalle.
      Valmis paketti on varmasti teille helpoin ja kätevin ja etukäteen kannattaa kertoa, että olette ensikertalaisia. Se ei todellakaan ole mikään häpeä! Ja siksi ne oppaat siellä on kohteissa, auttamassa ja opastamassa.

      Ja etukäteen kannattaa selvittää kohteesta tietoja, netti on siihen loistava apuväline.

      Avatkaa vaikkapa oma matkatili, jonne säästätte pari kymppiä tai satasta kun mahdollista.

      PS
      Oma kohta 80-äitini ei ole ikinä käynyt edes Hgissä, asunut koko ikänsä täällä Tampereella.

      • elänyt

        hyvän elämän ! Olen itse kokenut, että myös Ruotsissa, kun osaat edes kouluruotsia aluksi, voit saavuttaa miellyttävän elämän!


    • *KotiRotta*

      Minä olen kohta kolmikymppinen, ja pisin ulkomaanmatkani oli kun kävin Kemin reissulla haaparannan puolella kaupassa... Vanhempanikaan eivät ole koskaan käyneet ulkomailla, ja siitä varmaan johtuu etten itsekään ole päässyt.

      Asiahan on niin, että mistä ei tiedä, sitä ei osaa oikein kaivatakaan. Minua kiehtoisi enemmän joku kesäinen Suomen ympäri-matka etelän kaupungeista pohjoisen erämaille. Ei tosin ole varaa siihenkään..

      Ja ulkomaille jos pitäisi lähteä, Pohjois-Norja ja Islanti kiinnostaisivat kovasti, ja joskus Faarao-kärpäsen purtua haaveilin myöskin Egyptistä :)

      Kylläpä tuota iän puolesta vielä kerkeää, eri asia että uskaltaako sitä ikinä lähteä..

      • matkailijatyttö

        Minulla oli lapsuudessa tilanne, etten juuri koskaan päässyt Suomen rajojen ulkopuolella käymään. Asuin pienellä paikkakunnalla, josta oli tosi vaikea lähteä esimerkiksi lentokentälle - lähin sijaitsi yli 100 km päässä, rautatieasemakin 40 km päässä, ja bussipysäkillekin piti kävellä lähes kilsa. Perheellämme ei myöskään ollut juuri ylimääräistä rahaa. Muistaakseni kerran käytiin risteilyllä Tallinnan edustalla - ei maissa - ja kerran Ruotsissa lyhyellä matkalla (Umeå ja Skellefteå) Joten matkustelu jäi lähinnä koulun luokkaretkiin; kävimme Oulussa, Tampereella, Kalajoella, Kuopiossa. Kotimaan matkailua tuli siis harrastettua.
        Kun lähdin opiskelemaan suuremmalle paikkakunnalle, tilanne muuttui. En ole matkustellut hirveästi, mutta parin vuoden aikana on tullut nähtyä Viroa (Tallinna, Pärnu sekä pikkukyliä matkalla Viron läpi Latviaan, paikallisella pikavuorobussilla), Latviaa (Riika), Ruotsia (lähinnä vain Tukholma) Saksaa (Bremen, lyhyesti Hampuria, Berliini) jne., ja nyt olisi tarkoitus suunnata Pariisiin, ehkä käväistä muuallakin päin Ranskaa ja tarkoitus olisi viettää päivä Saksassa, Düsseldorfissa samalla reissulla - on koko päivä aikaa odottaa jatkolentoa Pariisiin. Lounas Düsseldorfissa ja päivällinen/illallinen Pariisissa kuulostaa itse asiassa oikein mainiolta ;)
        Lisäksi saatan käväistä Berliinissä loppukeväästä :)
        Pidempiä matkoja en ole tehnyt, koska opiskelijabudjetti ei anna periksi! Ehkä sitten myöhemmin - haaveissa USA:n, Australian ym. matkat..
        Toistaiseksi tyydyn kuitenkin Euroopan kiertelyyn, niin paljon on näkemättä. Matkailukärpänen on tainnut puraista. :D


      • opiskelija siis
        matkailijatyttö kirjoitti:

        Minulla oli lapsuudessa tilanne, etten juuri koskaan päässyt Suomen rajojen ulkopuolella käymään. Asuin pienellä paikkakunnalla, josta oli tosi vaikea lähteä esimerkiksi lentokentälle - lähin sijaitsi yli 100 km päässä, rautatieasemakin 40 km päässä, ja bussipysäkillekin piti kävellä lähes kilsa. Perheellämme ei myöskään ollut juuri ylimääräistä rahaa. Muistaakseni kerran käytiin risteilyllä Tallinnan edustalla - ei maissa - ja kerran Ruotsissa lyhyellä matkalla (Umeå ja Skellefteå) Joten matkustelu jäi lähinnä koulun luokkaretkiin; kävimme Oulussa, Tampereella, Kalajoella, Kuopiossa. Kotimaan matkailua tuli siis harrastettua.
        Kun lähdin opiskelemaan suuremmalle paikkakunnalle, tilanne muuttui. En ole matkustellut hirveästi, mutta parin vuoden aikana on tullut nähtyä Viroa (Tallinna, Pärnu sekä pikkukyliä matkalla Viron läpi Latviaan, paikallisella pikavuorobussilla), Latviaa (Riika), Ruotsia (lähinnä vain Tukholma) Saksaa (Bremen, lyhyesti Hampuria, Berliini) jne., ja nyt olisi tarkoitus suunnata Pariisiin, ehkä käväistä muuallakin päin Ranskaa ja tarkoitus olisi viettää päivä Saksassa, Düsseldorfissa samalla reissulla - on koko päivä aikaa odottaa jatkolentoa Pariisiin. Lounas Düsseldorfissa ja päivällinen/illallinen Pariisissa kuulostaa itse asiassa oikein mainiolta ;)
        Lisäksi saatan käväistä Berliinissä loppukeväästä :)
        Pidempiä matkoja en ole tehnyt, koska opiskelijabudjetti ei anna periksi! Ehkä sitten myöhemmin - haaveissa USA:n, Australian ym. matkat..
        Toistaiseksi tyydyn kuitenkin Euroopan kiertelyyn, niin paljon on näkemättä. Matkailukärpänen on tainnut puraista. :D

        Kerropa minulle kenen rahoilla matkustelet ja kuinka pientä vuokraa maksat? Kaikki tuntemani opiskelijat näet pysyvät visusti kotimaassa. Vaikka tekevät työtä niin matkusteluun ei tosiaan ole varaa. Itse en toisten rahoilla ainakaan suostuisi menemään mihinkään. Se on sossuilua. Toivottavasti et nosta ainakaan kelan opintotukea. Olisivat nimittäin kiinnostuneita millä rahoilla matkustelet. Ja olen niin v-mäinen että ilmiantaisin. heh heh.


      • tihk
        opiskelija siis kirjoitti:

        Kerropa minulle kenen rahoilla matkustelet ja kuinka pientä vuokraa maksat? Kaikki tuntemani opiskelijat näet pysyvät visusti kotimaassa. Vaikka tekevät työtä niin matkusteluun ei tosiaan ole varaa. Itse en toisten rahoilla ainakaan suostuisi menemään mihinkään. Se on sossuilua. Toivottavasti et nosta ainakaan kelan opintotukea. Olisivat nimittäin kiinnostuneita millä rahoilla matkustelet. Ja olen niin v-mäinen että ilmiantaisin. heh heh.

        Kai sitä opintotukensa saa käyttää mihin huvittaa? Itse laitan aina opintotuesta osan syrjään matkakassaan ja pystyn käymään matkalla kaksi kertaa vuodessa. Kimppakämpässä asuminen ei ole kauhean kallista. Ehkä sinunkin kannattaisi hylätä se kallis yksiö ja jalkautua muiden ihmisten pariin?


      • halusin
        matkailijatyttö kirjoitti:

        Minulla oli lapsuudessa tilanne, etten juuri koskaan päässyt Suomen rajojen ulkopuolella käymään. Asuin pienellä paikkakunnalla, josta oli tosi vaikea lähteä esimerkiksi lentokentälle - lähin sijaitsi yli 100 km päässä, rautatieasemakin 40 km päässä, ja bussipysäkillekin piti kävellä lähes kilsa. Perheellämme ei myöskään ollut juuri ylimääräistä rahaa. Muistaakseni kerran käytiin risteilyllä Tallinnan edustalla - ei maissa - ja kerran Ruotsissa lyhyellä matkalla (Umeå ja Skellefteå) Joten matkustelu jäi lähinnä koulun luokkaretkiin; kävimme Oulussa, Tampereella, Kalajoella, Kuopiossa. Kotimaan matkailua tuli siis harrastettua.
        Kun lähdin opiskelemaan suuremmalle paikkakunnalle, tilanne muuttui. En ole matkustellut hirveästi, mutta parin vuoden aikana on tullut nähtyä Viroa (Tallinna, Pärnu sekä pikkukyliä matkalla Viron läpi Latviaan, paikallisella pikavuorobussilla), Latviaa (Riika), Ruotsia (lähinnä vain Tukholma) Saksaa (Bremen, lyhyesti Hampuria, Berliini) jne., ja nyt olisi tarkoitus suunnata Pariisiin, ehkä käväistä muuallakin päin Ranskaa ja tarkoitus olisi viettää päivä Saksassa, Düsseldorfissa samalla reissulla - on koko päivä aikaa odottaa jatkolentoa Pariisiin. Lounas Düsseldorfissa ja päivällinen/illallinen Pariisissa kuulostaa itse asiassa oikein mainiolta ;)
        Lisäksi saatan käväistä Berliinissä loppukeväästä :)
        Pidempiä matkoja en ole tehnyt, koska opiskelijabudjetti ei anna periksi! Ehkä sitten myöhemmin - haaveissa USA:n, Australian ym. matkat..
        Toistaiseksi tyydyn kuitenkin Euroopan kiertelyyn, niin paljon on näkemättä. Matkailukärpänen on tainnut puraista. :D

        lähteä alani messuille Kööpenhaminaan. Keräsin opiskelukavereista porukan, järjestin matkan ja pientä matkanjohtajahommaa lukuunottamatta nautin omasta matkastani melkein ilmaiseksi. Ryhmämatkoilla ainakin silloin joka 20. muistaakseni sai alennusta tai ilmaisen laiva- ja junamatkan.
        Ja teille muille kertoisin, että vanhempani matkustavat n. kerran kuussa Tallinnaan tai Tukholmaan ilmaisella lipulla. He ostavat joka kerta olutta ja tupakkaa sen verran, että saavat uuden matkan. Itse matkustan paljon vähemmän, koska en juo enkä polta :-) Ottavat myös omat eväät eivätkä törsää rahojaan ravintolaan tai baariin. Isä on pärjännyt 77-vuotisen elämänsä läpi Euroopan eri maissa pelkällä Suomella. Tallinnassa ja Tukholmassa ei kieliä tarvi osata vaan kaikki hoituu suomella. Ja jos lähtee muihin maihin, on olemassa hyviä matkaoppaita ravintolaa, ym. varten. Hienoa, että Kanarialla saa sairaanhoitoa suomeksi. Itse en ole 45-vuotisen matkaurani aikana koskaan tarvinnut lääkäripalveluja.
        Seikkailuja on vuosien aikana sattunut ihan joka puolella, hössö kun olen. Viimeksi viime viikolla nousin lasten kanssa vahingossa Kouvolan junaan Helsingin sijasta. Kouvolan kautta olisimme ehtineet 3h myöhempään Hkin junaan. Nousimme pois heti 1. seisakkeella Nastolassa, kyselimme n. 10 ihmiseltä neuvoa ja löysimme bussipysäkille. takaisin Lahteen ja pääsimme Helsinkiin 2h myöhässä :-DDD


      • Opiskelija minäkin
        opiskelija siis kirjoitti:

        Kerropa minulle kenen rahoilla matkustelet ja kuinka pientä vuokraa maksat? Kaikki tuntemani opiskelijat näet pysyvät visusti kotimaassa. Vaikka tekevät työtä niin matkusteluun ei tosiaan ole varaa. Itse en toisten rahoilla ainakaan suostuisi menemään mihinkään. Se on sossuilua. Toivottavasti et nosta ainakaan kelan opintotukea. Olisivat nimittäin kiinnostuneita millä rahoilla matkustelet. Ja olen niin v-mäinen että ilmiantaisin. heh heh.

        Johan se nyt on kumma, jos ei kesätöistäkään säästöön jää matkarahaa. Vai oletko kesätöissä ollutkaan? Ja kukaan ei kiellä opintotukeakaan käyttämästä matkusteluun. Tukihan kyllä katkeaa, jos opintosuorituksia ei riittävästi kerry. Siihen asti kelan tädeille on yksi lysti, mihin kukin tukensa käyttää. Asumisensa ja muut menonsa kun hoitaa halvalla, niin kyllä matkustamiseenkin jää rahaa. Minulla esim. vuokraosuus 220e/kk opiskelija-asunnossa. Ruokaa teen paljon itse edullisista, mutta terveellisistä raaka-aineista. Autoa en omista, enkä baareihin kanna rahojani.

        Katkeralta panettelultahan tuo tekstisi kuulostaa. Kyllä nuorena kannattaa matkustella ja nähdä maailmaa!


      • matkailijatyttö
        Opiskelija minäkin kirjoitti:

        Johan se nyt on kumma, jos ei kesätöistäkään säästöön jää matkarahaa. Vai oletko kesätöissä ollutkaan? Ja kukaan ei kiellä opintotukeakaan käyttämästä matkusteluun. Tukihan kyllä katkeaa, jos opintosuorituksia ei riittävästi kerry. Siihen asti kelan tädeille on yksi lysti, mihin kukin tukensa käyttää. Asumisensa ja muut menonsa kun hoitaa halvalla, niin kyllä matkustamiseenkin jää rahaa. Minulla esim. vuokraosuus 220e/kk opiskelija-asunnossa. Ruokaa teen paljon itse edullisista, mutta terveellisistä raaka-aineista. Autoa en omista, enkä baareihin kanna rahojani.

        Katkeralta panettelultahan tuo tekstisi kuulostaa. Kyllä nuorena kannattaa matkustella ja nähdä maailmaa!

        Olen siis tuo alkuperäinen opiskelija-matkailijatyttö :)
        On yksi lysti, mihin kukin opintotukensa käyttää. Minä olen opinnoissani edennyt, joten Kelalla ei ole ollut mitään valittamista minulle.
        Jos sanotaan, ettei saisi käyttää opintotukeaan matkusteluun, niin ei kai sitä sitten saisi käyttää esimerkiksi vaatteisiinkaan. Eikä koskaan saisi käydä ravintolassa. Elämän tulisi olla yhtä kärsimystä, mikäli noita kirjoittelijoita olisi uskominen.
        Lisäksi kesätöistä jää rahaa käteen, ainakin minulle. Ei säästäminen ole ongelma. En tuhlaa kauheasti rahaa esim. ravintoloihin (viinaan), en ostele kalliita vaatteita (käyn alennusmyynneissä 2 krt vuodessa), ja teen itse ruokani,mm. leivon. Mutta millä muulla eläisin, jos en opintotuella ja kesätöillä? Lainallako? Miksi? Eikä minulla ole rikkaita vanhempia, joille soittaa ja kinuta rahaa.
        Mutta se on kyllä älytöntä, että elää ei saisi, toisin sanoen pitäisi nuoruutensa ja opiskeluaikansa kärsiä. Matkailu avartaa. Myös vaihtoon olen harkinnut lähteväni; sekin on sitten ilmeisesti turhaa ja siipeilyä.
        Kuulostaa siltä, että joku, joka ei ole nuoruuttaan elänyt ja matkustellut, kirjoittaa katkeruuttaan. Anteeksi vain, että vastaan näin keljusti, mutta itsepähän tuo napisija aloitti.


      • lomailija
        matkailijatyttö kirjoitti:

        Minulla oli lapsuudessa tilanne, etten juuri koskaan päässyt Suomen rajojen ulkopuolella käymään. Asuin pienellä paikkakunnalla, josta oli tosi vaikea lähteä esimerkiksi lentokentälle - lähin sijaitsi yli 100 km päässä, rautatieasemakin 40 km päässä, ja bussipysäkillekin piti kävellä lähes kilsa. Perheellämme ei myöskään ollut juuri ylimääräistä rahaa. Muistaakseni kerran käytiin risteilyllä Tallinnan edustalla - ei maissa - ja kerran Ruotsissa lyhyellä matkalla (Umeå ja Skellefteå) Joten matkustelu jäi lähinnä koulun luokkaretkiin; kävimme Oulussa, Tampereella, Kalajoella, Kuopiossa. Kotimaan matkailua tuli siis harrastettua.
        Kun lähdin opiskelemaan suuremmalle paikkakunnalle, tilanne muuttui. En ole matkustellut hirveästi, mutta parin vuoden aikana on tullut nähtyä Viroa (Tallinna, Pärnu sekä pikkukyliä matkalla Viron läpi Latviaan, paikallisella pikavuorobussilla), Latviaa (Riika), Ruotsia (lähinnä vain Tukholma) Saksaa (Bremen, lyhyesti Hampuria, Berliini) jne., ja nyt olisi tarkoitus suunnata Pariisiin, ehkä käväistä muuallakin päin Ranskaa ja tarkoitus olisi viettää päivä Saksassa, Düsseldorfissa samalla reissulla - on koko päivä aikaa odottaa jatkolentoa Pariisiin. Lounas Düsseldorfissa ja päivällinen/illallinen Pariisissa kuulostaa itse asiassa oikein mainiolta ;)
        Lisäksi saatan käväistä Berliinissä loppukeväästä :)
        Pidempiä matkoja en ole tehnyt, koska opiskelijabudjetti ei anna periksi! Ehkä sitten myöhemmin - haaveissa USA:n, Australian ym. matkat..
        Toistaiseksi tyydyn kuitenkin Euroopan kiertelyyn, niin paljon on näkemättä. Matkailukärpänen on tainnut puraista. :D

        budjetti antaa myöten, suosittelen Etelä-Afrikan matkaa. Olemme käyneet Kapkaupungissa kahdesti ja vielä tekee mieli ainakin kerran käväistä siellä. Omatoimimatkana se ei tule kovin kalliiksikaan.


      • kallis maa

        vaikka siellä nyt onkin syvä lamakausi ja eurokurssi on edullinen, mutta Islanti on pieni maa, kokeile Skotlantia ?


      • vastaisuudessa
        lomailija kirjoitti:

        budjetti antaa myöten, suosittelen Etelä-Afrikan matkaa. Olemme käyneet Kapkaupungissa kahdesti ja vielä tekee mieli ainakin kerran käväistä siellä. Omatoimimatkana se ei tule kovin kalliiksikaan.

        tutkin tätäkin mahdollisuutta !


      • kateellistentorjunta ry
        tihk kirjoitti:

        Kai sitä opintotukensa saa käyttää mihin huvittaa? Itse laitan aina opintotuesta osan syrjään matkakassaan ja pystyn käymään matkalla kaksi kertaa vuodessa. Kimppakämpässä asuminen ei ole kauhean kallista. Ehkä sinunkin kannattaisi hylätä se kallis yksiö ja jalkautua muiden ihmisten pariin?

        Näin se menee Suomessa: jos naapuri saa jotain vaikka laillisestikin, se pitää käryttää!!!

        Olisko aika satsata ulkoma(....ille muuttoon?)...anmatkaan?


      • vähintään vaihtoon
        matkailijatyttö kirjoitti:

        Olen siis tuo alkuperäinen opiskelija-matkailijatyttö :)
        On yksi lysti, mihin kukin opintotukensa käyttää. Minä olen opinnoissani edennyt, joten Kelalla ei ole ollut mitään valittamista minulle.
        Jos sanotaan, ettei saisi käyttää opintotukeaan matkusteluun, niin ei kai sitä sitten saisi käyttää esimerkiksi vaatteisiinkaan. Eikä koskaan saisi käydä ravintolassa. Elämän tulisi olla yhtä kärsimystä, mikäli noita kirjoittelijoita olisi uskominen.
        Lisäksi kesätöistä jää rahaa käteen, ainakin minulle. Ei säästäminen ole ongelma. En tuhlaa kauheasti rahaa esim. ravintoloihin (viinaan), en ostele kalliita vaatteita (käyn alennusmyynneissä 2 krt vuodessa), ja teen itse ruokani,mm. leivon. Mutta millä muulla eläisin, jos en opintotuella ja kesätöillä? Lainallako? Miksi? Eikä minulla ole rikkaita vanhempia, joille soittaa ja kinuta rahaa.
        Mutta se on kyllä älytöntä, että elää ei saisi, toisin sanoen pitäisi nuoruutensa ja opiskeluaikansa kärsiä. Matkailu avartaa. Myös vaihtoon olen harkinnut lähteväni; sekin on sitten ilmeisesti turhaa ja siipeilyä.
        Kuulostaa siltä, että joku, joka ei ole nuoruuttaan elänyt ja matkustellut, kirjoittaa katkeruuttaan. Anteeksi vain, että vastaan näin keljusti, mutta itsepähän tuo napisija aloitti.

        Kai olet jo tuon huomannut, että Suomessa naapuri tai lähimmäinen pitää ensin saada eliminoitua. Sen jälkeen tulee vasta oman hyvinvoinnin tarpeet, ja siitähän ne suomalaiselle vasta tuleekin.
        Lähde kun vielä kerkiät. Seuraa perässä tai mene omia teitäsi.


    • Haluaa käymään jossain..

      Itse olen kohta 25-v ja olen käynyt kaksi kertaa ruotsinlaivalla, että voin sanoa etten ole käynyt ulkomailla. Vanhempani kävivät viime vuonna ensimmäistä kertaa ulkomailla.

      Halua kyllä olisi, mutta rahatilanne on aina ollut vähän sellainen että jos on ollut "ylimääräistä" rahaa olen sen matkustushaluista huolimatta käyttänyt kuitenkin mieluummin johonkin "järkevämpiin" hankintoihin.. niitäkin nyt aina riittää. Se on toisaalta et mihin haluaa satsata. Toiset käyttää kaikki säästörahat mieluummin matkailuun, itse hankin ajokortin, huonekaluja, kodinkoneita ym. ym.

      Mutta kyllä mä joku päivä vielä saan rahaa kasaan ja käytän ne matkailuun. Kai sitä joskus saa käyttää rahaa kokemuksiin mieluummin kuin konkreettiseen materiaan :)

    • samassa jamassa

      Olen kuitenkin käynyt Haaparannassa, ei ole edes mitään mielenkiintoa lähteä mihinkään ulkomaille, ehkä Roomaan ja Egyptiin tietenkin, mutta pärjään ilman matkojakin.

      • tiedä

        mitä voisit menettää, jos olisit töissä ulkomailla muutaman vuoden !


    • Ulkomaille mieli tekee

      En ole käynyt ikinä kuopiota kauempana. Ruotsin puolella olen käynyt laivan mukana mutta jalallani en ole vieraalle maalle astunut. Et ole ainoa. mieli kyllä tekee lähteä ulkomaille mutta minkäs teet kun ei ole varaa :)

      • opiskelija itsekin

        En voi ymmärtää, miten ihmiset voivat käyttää tekosyynään sitä, ettei ole rahaa. Varsinkin jos ei ole työtön, vaan joko opiskelee tai käy töissä. Tässä minun rahankäyttöni:

        Olen opiskelija, joka saa opintotuet 469€ kuussa, lisäksi teen töitä sen verran että tienaan n. 400€ kuussa (huom, opiskelen ja KÄYN TÖISSÄ. Töistä saa rahaa!). Asun pk-seudulla, maksan vuokraa 500€ netti sähkö vakuutukset. Minulla on koira, johon menee käsittämättömästi rahaa. Vanhempani eivät tue minua pennilläkään.

        Silti matkustan vähintään 4 kertaa vuodessa. Mitenkö mahdollista? Minulla on todella nätit muotivaatteet päällä, eikä kukaan voisi uskoa että kaikki on alennusmyynnistä: neuletakki 5€ farkut 15€ kengät 10€ yms. Ruoka on euroshopperia ja rainbowta, samalta maistuu kun aidot merkit. En polta, ja jos haluan bilettää, juon kotona halvat pohjat ja juon korkeintaan yhden drinkin baarissa.

        Lisäksi matkojen ei tarvi olla vielä tässä vaiheessa 1000€-2000€ kaukomatkoja, eikä myöskään missään nimessä valmismatkoja. Ryanairilla pääsi irlantiin 70€, englantiin 50€ kun ajoissa varasi. Milanoon pääsisi kyseisellä yhtiöllä myös n. 50€. Saksaan pääsee 100€ airberlinillä, risteilyjä saa huutonetistä n. 10€/hytti.

        Entäpä hotellit ja hostellit? Ei opiskelijan tarvitse leikkiä upporikasta ja mennä HOTELLIIN kahdenhengen kalliiseen huoneeseen, vaan HOSTELLIIN dormiin eli 8-10hengen huoneeseen. Lontoossakin olin kohtalaisen karmeassa hostellissa, mutta Piccadilly Circuksessa n. 15€/yö: ei siellä huoneessa muuta tehdä kun nukuta.

        Kirjoitukseni pointti: KAIKKI IHMISET VOIVAT MATKUSTAA. PITÄÄ VAIN TIETÄÄ MISSÄ ASIOISSA SÄÄSTÄÄ, JA MIETTIÄ MITÄ ON JÄRKEÄ OSTAA. LISÄKSI LOMAN SAA BUDJETOITUA KUN VÄHÄN ETSII. Lomalla ei myöskään tarvitse syödä ravintolassa, esim. puistopicknick on ihana.


      • hattua
        opiskelija itsekin kirjoitti:

        En voi ymmärtää, miten ihmiset voivat käyttää tekosyynään sitä, ettei ole rahaa. Varsinkin jos ei ole työtön, vaan joko opiskelee tai käy töissä. Tässä minun rahankäyttöni:

        Olen opiskelija, joka saa opintotuet 469€ kuussa, lisäksi teen töitä sen verran että tienaan n. 400€ kuussa (huom, opiskelen ja KÄYN TÖISSÄ. Töistä saa rahaa!). Asun pk-seudulla, maksan vuokraa 500€ netti sähkö vakuutukset. Minulla on koira, johon menee käsittämättömästi rahaa. Vanhempani eivät tue minua pennilläkään.

        Silti matkustan vähintään 4 kertaa vuodessa. Mitenkö mahdollista? Minulla on todella nätit muotivaatteet päällä, eikä kukaan voisi uskoa että kaikki on alennusmyynnistä: neuletakki 5€ farkut 15€ kengät 10€ yms. Ruoka on euroshopperia ja rainbowta, samalta maistuu kun aidot merkit. En polta, ja jos haluan bilettää, juon kotona halvat pohjat ja juon korkeintaan yhden drinkin baarissa.

        Lisäksi matkojen ei tarvi olla vielä tässä vaiheessa 1000€-2000€ kaukomatkoja, eikä myöskään missään nimessä valmismatkoja. Ryanairilla pääsi irlantiin 70€, englantiin 50€ kun ajoissa varasi. Milanoon pääsisi kyseisellä yhtiöllä myös n. 50€. Saksaan pääsee 100€ airberlinillä, risteilyjä saa huutonetistä n. 10€/hytti.

        Entäpä hotellit ja hostellit? Ei opiskelijan tarvitse leikkiä upporikasta ja mennä HOTELLIIN kahdenhengen kalliiseen huoneeseen, vaan HOSTELLIIN dormiin eli 8-10hengen huoneeseen. Lontoossakin olin kohtalaisen karmeassa hostellissa, mutta Piccadilly Circuksessa n. 15€/yö: ei siellä huoneessa muuta tehdä kun nukuta.

        Kirjoitukseni pointti: KAIKKI IHMISET VOIVAT MATKUSTAA. PITÄÄ VAIN TIETÄÄ MISSÄ ASIOISSA SÄÄSTÄÄ, JA MIETTIÄ MITÄ ON JÄRKEÄ OSTAA. LISÄKSI LOMAN SAA BUDJETOITUA KUN VÄHÄN ETSII. Lomalla ei myöskään tarvitse syödä ravintolassa, esim. puistopicknick on ihana.

        Nostan hattua sinulle!
        Oikea ote, rohkeus, suunnitelmallisuus.
        suomessa pitäisi olla enemmän tällaisia,
        mutta tuntuu että luusereita ikävä kyllä
        enemmän, itkeviä sellaisia


      • opiskelija myöskin
        opiskelija itsekin kirjoitti:

        En voi ymmärtää, miten ihmiset voivat käyttää tekosyynään sitä, ettei ole rahaa. Varsinkin jos ei ole työtön, vaan joko opiskelee tai käy töissä. Tässä minun rahankäyttöni:

        Olen opiskelija, joka saa opintotuet 469€ kuussa, lisäksi teen töitä sen verran että tienaan n. 400€ kuussa (huom, opiskelen ja KÄYN TÖISSÄ. Töistä saa rahaa!). Asun pk-seudulla, maksan vuokraa 500€ netti sähkö vakuutukset. Minulla on koira, johon menee käsittämättömästi rahaa. Vanhempani eivät tue minua pennilläkään.

        Silti matkustan vähintään 4 kertaa vuodessa. Mitenkö mahdollista? Minulla on todella nätit muotivaatteet päällä, eikä kukaan voisi uskoa että kaikki on alennusmyynnistä: neuletakki 5€ farkut 15€ kengät 10€ yms. Ruoka on euroshopperia ja rainbowta, samalta maistuu kun aidot merkit. En polta, ja jos haluan bilettää, juon kotona halvat pohjat ja juon korkeintaan yhden drinkin baarissa.

        Lisäksi matkojen ei tarvi olla vielä tässä vaiheessa 1000€-2000€ kaukomatkoja, eikä myöskään missään nimessä valmismatkoja. Ryanairilla pääsi irlantiin 70€, englantiin 50€ kun ajoissa varasi. Milanoon pääsisi kyseisellä yhtiöllä myös n. 50€. Saksaan pääsee 100€ airberlinillä, risteilyjä saa huutonetistä n. 10€/hytti.

        Entäpä hotellit ja hostellit? Ei opiskelijan tarvitse leikkiä upporikasta ja mennä HOTELLIIN kahdenhengen kalliiseen huoneeseen, vaan HOSTELLIIN dormiin eli 8-10hengen huoneeseen. Lontoossakin olin kohtalaisen karmeassa hostellissa, mutta Piccadilly Circuksessa n. 15€/yö: ei siellä huoneessa muuta tehdä kun nukuta.

        Kirjoitukseni pointti: KAIKKI IHMISET VOIVAT MATKUSTAA. PITÄÄ VAIN TIETÄÄ MISSÄ ASIOISSA SÄÄSTÄÄ, JA MIETTIÄ MITÄ ON JÄRKEÄ OSTAA. LISÄKSI LOMAN SAA BUDJETOITUA KUN VÄHÄN ETSII. Lomalla ei myöskään tarvitse syödä ravintolassa, esim. puistopicknick on ihana.

        Olet periaatteessa ihan oikeassa. Kyllä melkein kaikilla on varaa matkustaa, jos haluaa. MUTTA kaikki eivät asu pääkaupunkiseudulla ja saa töitä opiskeluaikana. Ja jos on jokin sairaus ja on lääkekuluja yms. niin se vie kans rahaa. Eli kaikilla ei ihan oikeasti ole varaa matkustaa. Hyvä kun ruokaa saa. Mutta jos on terve ja saa töitä, niin mikä ettei.

        Ja sitten taas peruspäivärahalle tippuneet työttömät ovat asia erikseen. Heilläkään ei ole varaa matkustella.


      • osaisit kieltä

        ja voisit viipyä työelämässä muutaman vuoden, niin oppisit ymmärtämään ettei Suomessa "raukat mene merten taa" !


      • ex-opiskelija
        opiskelija itsekin kirjoitti:

        En voi ymmärtää, miten ihmiset voivat käyttää tekosyynään sitä, ettei ole rahaa. Varsinkin jos ei ole työtön, vaan joko opiskelee tai käy töissä. Tässä minun rahankäyttöni:

        Olen opiskelija, joka saa opintotuet 469€ kuussa, lisäksi teen töitä sen verran että tienaan n. 400€ kuussa (huom, opiskelen ja KÄYN TÖISSÄ. Töistä saa rahaa!). Asun pk-seudulla, maksan vuokraa 500€ netti sähkö vakuutukset. Minulla on koira, johon menee käsittämättömästi rahaa. Vanhempani eivät tue minua pennilläkään.

        Silti matkustan vähintään 4 kertaa vuodessa. Mitenkö mahdollista? Minulla on todella nätit muotivaatteet päällä, eikä kukaan voisi uskoa että kaikki on alennusmyynnistä: neuletakki 5€ farkut 15€ kengät 10€ yms. Ruoka on euroshopperia ja rainbowta, samalta maistuu kun aidot merkit. En polta, ja jos haluan bilettää, juon kotona halvat pohjat ja juon korkeintaan yhden drinkin baarissa.

        Lisäksi matkojen ei tarvi olla vielä tässä vaiheessa 1000€-2000€ kaukomatkoja, eikä myöskään missään nimessä valmismatkoja. Ryanairilla pääsi irlantiin 70€, englantiin 50€ kun ajoissa varasi. Milanoon pääsisi kyseisellä yhtiöllä myös n. 50€. Saksaan pääsee 100€ airberlinillä, risteilyjä saa huutonetistä n. 10€/hytti.

        Entäpä hotellit ja hostellit? Ei opiskelijan tarvitse leikkiä upporikasta ja mennä HOTELLIIN kahdenhengen kalliiseen huoneeseen, vaan HOSTELLIIN dormiin eli 8-10hengen huoneeseen. Lontoossakin olin kohtalaisen karmeassa hostellissa, mutta Piccadilly Circuksessa n. 15€/yö: ei siellä huoneessa muuta tehdä kun nukuta.

        Kirjoitukseni pointti: KAIKKI IHMISET VOIVAT MATKUSTAA. PITÄÄ VAIN TIETÄÄ MISSÄ ASIOISSA SÄÄSTÄÄ, JA MIETTIÄ MITÄ ON JÄRKEÄ OSTAA. LISÄKSI LOMAN SAA BUDJETOITUA KUN VÄHÄN ETSII. Lomalla ei myöskään tarvitse syödä ravintolassa, esim. puistopicknick on ihana.

        olen sitä mieltä, että opintotuet pois, kun kerran sitä niillä vaan rellestellään ulkomaita myöten. Paremminhan sulla näkyy menevän kuin monella perheellisellä työssäkäyvällä.


    • nyt ainoita

      olette.ei mun ukki ja mummikaan(mummi tosin toisella puolen nykysin) ole käyneet ulkomailla jos ei entistä suomen karjalaa lasketa ulkomaaksi.ite oon käyny virossa,norjassa,turkissa ja kanarialla,mutta mieluummin matkustelen nykyisin kotimaassa.ei oo lapin voittanutta matkustelupaikkaa.tosin alaskassa haluaisin joskus käydä,mutta katsellaan sitä kunhan poika on isompi,ja jos nyt on ikinä varaa sinne lähteä.liput kun eivät ole halvimmasta päästä.thaimaaseenkin on halvempi matkustaa.mutta ehkä jokupäivä.toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
      mutta et sinä kovin paljon menetäkkään vaikka et ulkomaille matkustaisikaan.

    • Nimetön

      Siinä ei todellakaan ole ainakaan hävettävää. (Lento)matkustaminen tuhlaa luonnonvaroja ja suurin osa matkustamisesta on turhanaikaista ja matkat suuntautuvat liian kauas (=lisää lentokilometrejä) kun ei ole trendikästä mennä Kanarialla - olivathan naapuritkin Thaimaassa.

      Telkkarin, kirjallisuuden ja Internetin avulla pysyy kyllä selvillä maailmanmenosta ja lapset oppivat kieliä koulussa. Varmaan heillä sitten viimeistään opiskeluaikana on mahdollisuus vaikka opiskelijavaihdon kautta saada kokemuksia muista maista.

      Olkaa pikemminkin ylpeitä siitä, että poikkeatt massasta!

      • eikä mitään menetettävää

        jos tykkää matkustella suomessa on se jokaisen oma valinta.Eipä tuo nykkyisin vedä mieli lentokoneisiin,tulla tupsahtelevat alas harva se viikko.suomessa n paljon mahtavia paikkoja kierrellä ja ei vaadi ainakaan kielitaitoa.


    • matkustamaton

      Juu eli täällä on tälläne kohta 20v likka, seurustellu oon nyt kohta 2 vuotta enkä oo ulkomailla käyny. En kyl kaipaakaan, mut ärsyttää just tämä; tottakai siel pitää käydä! Eks oo muka ikinä matkustanu?! Lähde ny jossai käymää!
      No ku ei kiinnosta, ei oo rahaa eikä passia. Miksi pitäis matkustaa jonneki ulkomaille?
      Eka oma kotimaa tutuks..

      • likka2,0

        Tuo kahden vuoden seurustelu liittyi matkustamiseen?


    • germaani_suomesta

      Toisaalta sulla on ne rahat säästyny.

    • Ette..

      Ette todellakaan ole ainoita. Minäkään en ole ikinä käynyt, ja voi olla että ikinä en "pääsekään". Turvallista olla täällä Suomessa, ikinä ei tiedä mitkä taudit yms. sieltä ulkomailta tarttuu.

    • kun lapsena näin Ruotsin

      Nimittäin sen (lapsuuden automatkan) jälkeen en ole käynyt edes Ruotsissa. Rahaa olisi (ei paljon, mutta tarpeeksi johonkin reissuun).
      Mikä ihmeen pakko ulkomailla on rampata ilmastoa pilaamassa?
      Saattaahan se olla, että olen ehkä suppea näkemyksiltäni, mutta onkohan juttu nyt oikeasti noin. Opiskeluakin kun on keskivertosuomalaisen edestä ja ennen kaikkea kai kyse on asenteista ja muusta elämän näkemyksestä. Jos vaikka minne matkustaa vaikka kuinka monta kertaa, niin näkee vain promillen murto-osan maailmasta. Miettikääpä sitä matkustajat, kun ensi kerran lentokoneeseen hyppäätte hiilidioksidia ilmaan päästämään..
      Eikö avarakatseisuutta ole se, että annetaan kaikkien kukkien kukkia. Sellaistenkin, joita ei matkailu kiinnosta. Eikä minua edes nolota..
      Saatan tosin kuulua aika pieneen prosenttiin suomalaisista, mutta sehän se sitä "fiksuutta" on, että elää "yksilöllisesti" kuin retiisit nipussa.. kun kerran muutkin, niin on mentävä...
      Ei kiitos minulle tuollaista asennetta..

    • jos siitä joutuu maksamaan. Täysin järjetöntä touhua. Tyypillistä akkojen hapatusta kuten muoti. Itse olen muutaman kerran rajani ylittänyt, mutta hyvällä syyllä. Amazonin ympäristö pitäs joskus käydä koluamassa, semmoinen puolenvuoden sessio...

      • Ryanairilla

        Ryanairilla olen tehnyt jo useat lomamatkat Eurooppaan ja lennot ovat aina olleet erittäin edullisia. Yhdestäkään lennosta en ole maksanut 40 euroa enempää. Suosittelen.


    • Nimetön

      suhtautuu kysymykseen kuin johonkin pahaan vammaan, josta täytyy päästä eroon. Pakonomaiset "täytyy bongata kaikki maanosat" -tyypit kuluttavat luonnonvaroja ja pilaavat paikat, joihin menevät. Sehän menee niin, että ensin paikan "löytävät" reppuselkämatkailijat ja 10 vuoden päästä tulee varsinainen turismi. Paikalliset köyhät saavat ehkä töitä ja jonkun kolikon homman alkuvaiheessa, mutta myöhemmin hotellien työväki tuodaan muualta ja paikalliset köyhät menettävät viimeisenkin elinkeinonsa.

      Nostaisin hattua ihmisille, jotka eivät reissaa turhan takia. Tietysti nykyään reissataan paljon työn tai opiskelun takia, mutta suurin osa matkustamisesta on lentokonebensan tuhlausta - ja Itämeren pilaamista laivojen päästöillä. (Tiesittekö, että laivat eivät pelkästään laske veteen epäämääräisä nesteitä, vaan myös niiden savupiipuista tupruavat aineet kuormittavat Itämerta huomattavan paljon.)

      Sorry, jos olen ilonpilaaja...

    • fennoskandi

      Ikää jo 37 v, mutta ainostaan Ruotsi ja Norja.

      Viro ja Venäjä on liian lähellä, ettei sinne viitsi lähteä vaikka pääsisi ilmaiseksi.

      • työpaikalla

        --oikein kilpavarustelu kuka enempi matkustaa ja mitä pitemmälle itselläni ei ole varaa, mutta mieleni tekisi vaikka Kilpisjärvelle, Inariin tai Ivaloon kun en ole tämä Suomeakaan paljon kierrellyt ja saaristo olis ihan huippu. Ulkomaille jos rahaa löytyis olis varmaan Rooma tai Intia.


    • MUMMELI 41

      MITÄ SITÄ SUREMAAN JOS EI OLE KÄYNYT ULKOMAILLA,EI NE JOTKA TEKEVÄT HULLUN LAILLA TÖITÄ ETTÄ PÄÄSISIVÄT JOHONKIN THAIMAAN RANNOILLE KÄRSVISTELEMÄÄN MAHATAUDISSA(IHAN ÄSKEN KUULTUA) OLE SEN FIKSUMPIA TAI PAREMPIA IHMISIÄ,JOSKO NYT RIKKAAMPIAKAAN? KUIN TAVALLISET SUOMALAIS TALLUKAT,VAIKKA SANOTAAN ETTÄ MATKAILU AVARTAA...NIIN NÄYTTÄÄ SILTÄ ETTÄ USEAMPIA SE PIKEMMINKIN AHDISTAA...KUN NUOKIN MATKUSTAA...MEIDÄNKIN PITÄÄ..MKSI????
      ILOA ELÄMÄSSÄ VOI LÖYTÄÄ SUOMESSAKIN JOKA PÄIVÄ KUN VAIN PITÄÄ SILMÄT AUKI.
      JOULUAKIN MONET LÄHTEE "PAKOON" KYLLÄ SE KAUPPAMAAILMA ON JOKA PAIKASSA HOUKUTTELEMASSA ..OSTA.OSTA KUN ON SE JA SE JUHLA.USEINPA NUOKIN "JOULUA PAKOON" MATKAT OVAT AJOITETTU NIIN ETTÄ JOULUA PAKOON ,MUTTA AATOKSI KOTIIN!!!EI OLE AINA HYVÄ MENNÄ "ENEMMISTÖN "MUKANA, EIKÄ OLE EDES TOTTA ETTÄ "KAIKKI MATKUSTAA".MINÄ ARVOSTA IHMISIÄ JOTKA OVAT KOTONA JA EIVÄT HOE KOKO AJAN ETTÄ VOI KUN PÄÄSIS JOHONKIN,KUN ON SITÄ JA TÄTÄ TÄÄLLÄ...SAMAT ASIAT NE ON VIIKON ,KAHDEN PÄÄSTÄ TÄÄLLÄ KUITENKIN....

      • Make60

        Niin se arki on aina reissun jälkeen edessä mutta kun on kunnolla rentoutunut ja päässyt kotinurkista pois niin taas jaksaa tehdä töitä ja olla kotona. Ei sellsinen mitään lomaa ole jos olet vain kotinurkissa etkä käy missään. Kesällä pääsee mökille niin kyllä se rentouttaa mutta talvella täytyy keksia jotain muuta vaikka käudä laskettelemassa ja sen sellaista. Sellainen ihminen on täys suomslaisjuntti joka ei elä muussa kui kotikylässä. Jos ei ole rahaa niin voi hakeutua sellaisiin töihin jossa pääsee matkustelemaan ja saa siitä vielä palkan ja päivärahat päälle.


      • Loman tarpeessa oleva työtön=)
        Make60 kirjoitti:

        Niin se arki on aina reissun jälkeen edessä mutta kun on kunnolla rentoutunut ja päässyt kotinurkista pois niin taas jaksaa tehdä töitä ja olla kotona. Ei sellsinen mitään lomaa ole jos olet vain kotinurkissa etkä käy missään. Kesällä pääsee mökille niin kyllä se rentouttaa mutta talvella täytyy keksia jotain muuta vaikka käudä laskettelemassa ja sen sellaista. Sellainen ihminen on täys suomslaisjuntti joka ei elä muussa kui kotikylässä. Jos ei ole rahaa niin voi hakeutua sellaisiin töihin jossa pääsee matkustelemaan ja saa siitä vielä palkan ja päivärahat päälle.

        Hankkisitko mulle sellaisen duunin jossa pääsee matkustamaan tai yleensäkkin duuni paikan,että sais rahaa matkusteluun jne..Kirjoitit niinkuin olisi aivan itsestään selvää saada/hankkia sellainen työpaikka jossa saa matkustella tai yleensäkkin "työpaikan kyllä saa jos vaan haluaa"!MUTTA KUN ASIA EI OLE NÄIN!!!Ja valitettavasti kaikilla ei ole myöskään sitä mökkiä,että pääsisi välillä pois,vaikka kuinka haluaisi=( Se nyt vain on niin totta ja just ärsyttääkin sellainen,että oletetaan kaiken olevan niin itsestään selvää!No,just ja just on varaa käydä just esim.laskettelemassa,mutta siihenkin menee aikalailla rahaa,matkat ja varusteiden vuokrat,hissi liput jne.Joten ihan tiedoksi vain,ettei se ole niin itsestään selvää,että pääsisi jonnekkin "pakoon arkea"!!Mutta mutta,ei lannistuta(ketkä nyt ovatkin samanlaisessa tilanteessa=)Ehkä vielä joskus pääsen minäkin rentoutumaan,oli paikka sitten koti Suomessa tai ulkomailla! ILOISTA KEVÄÄN ALKUA!!


    • jukka

      Etten ole ainoita jotka ei ole ulkomailla käynyt. Minä en ole käynyt edes Suomen lapissa:)) Asun Päijät-Hämeessä...

    • olenko ainoa

      Enkä käy

      • en ole minäkään...

        ...lueskelin näitä ihmisten viestejä, kyllä meissä on todella paljon ahdasmielisiä ja ilkeitä ihmisiä.
        Eihän se ole mikään itsestään selvyys tuo ulkomaan matkailu, ja tuntuu pahalta jos joku rohkeasti kertoo, ettei ole käynyt ulkomailla, niin täällä heti aloitetaan henkilön mollaaminen ja sivistäminen.

        Toivon aloittajalle ja hänen lapsilleen mahdollisuutta joskus vielä päästä ulkomaan matkalle.


      • tiedän henkilön

        joka on koko ikänsä (67v) asunut Karkkilassa, eikä käynytkään muualla, ja tämä on aivan tosi juttu.


      • Karkkilalainen
        tiedän henkilön kirjoitti:

        joka on koko ikänsä (67v) asunut Karkkilassa, eikä käynytkään muualla, ja tämä on aivan tosi juttu.

        Ihan itse asunut Karkkilassa kohta 50 vuotta. Helppoa ei ole ollut, mutta silti.
        Joskus olen matkaillut vihdissä ja nummi-pusulassa. Ne ovatkin aivan lähellä, heti kaupungin rajan tuolla puolen.


      • hatara

        Kiva paikkakunta on nimittäin tuo Karkkila.


      • rohkea...
        Karkkilalainen kirjoitti:

        Ihan itse asunut Karkkilassa kohta 50 vuotta. Helppoa ei ole ollut, mutta silti.
        Joskus olen matkaillut vihdissä ja nummi-pusulassa. Ne ovatkin aivan lähellä, heti kaupungin rajan tuolla puolen.

        kun täällä uskallat tunnustaa tuollasen asian. täällähän suurin osa kirjoittajista leimaa meidät jotka emme harrasta matkailua, täysin sivistymättömiksi ja tyhmiksi.
        Mutta eipä välitetä heistä, toimitaan niinkuin parhaaksi näemme...


    • Jarppitus

      Niin ei siinä olekaan väärää jos jättää matkustamisen muille. Onhan se tietynlaista luonnonvarojen säästämistä. Tietysti jos ette matkaile edes suomen rajojen sisäpuolellakaan niin sitten kuulostaa pahalta. Sillä mielestäni matkailu avartaa näkökulmaa omasta maasta, muista kulttuureista jne. Ainahan matkailu kuluttaa ns. luontoa, mutta ei minusta ole väärin jos ihminen haluaa juuri lähtä matkailemaan luonnon helmaan. enkä tarkoita tällä sitä että pitäisi isomoottorisella citymaasturilla ajaa tunturin laelle, vaan matkaa autolla, junalla tai vaikka lentokoneella seudulle josta voisi tehdä omalle kukkarolle sopivaa aktiviteettia kuitenkin kokien sellaista mitä suomessa ei ole ja kyllähän suomessakin jo löytyy kulttuurieroja, luontoa ja nähtävyyksiä moneen lähtöön.
      Ja nyt huonoina aikoina toki kannattaakin suunnata matkoja juuri kotimaan eri kolkkiin koska se tuo rahan tänne ja kyllä suomessa nähtävää riittää.
      Usein naurattaakin nuo maailmanmatkaajat jotka kehuvat nähneensä kaiken ja käyneet melkein jokapaikassa, mutta sitten kun kysytään että missäpäin on kotimaassa käynnyt niin tuleekin hieman hiljaista. Kotimaisuus kunniaan.

    • Joonas99

      Edullinen ja hyvä tapa matkustaa on ilmoittautua vapaaehtoistöihin/-organisaatioon ja siten kokea todellista elämää ulkomailla ja erilaisissa kultuureissa. Perheen ja ystävien kesken vapaaehtoistyön tekeminen on kaksinverroin antoisamaa ja siitä saa elämän mittiasen muiston ja kokemuksen.

    • ummikkosuomalainen

      Minä en melkein ole käynyt ulkomailla. Olen 1970-luvulla käynyt ainoastaan Leningrad-nimisessä kaupungissa jota ei kartalta enää löydy, joten sitä ei lasketa? Kävin tosin samalla myös Wiipurissa, mutta se ei mielestäni ole oikeasti ulkomainen kaupunki, vaikkakin vieraan valtion miehittämä.

    • minäkään, enkä...

      näillä näkymin ole menossakaan. Isoa plänttiä en ole suomestakaan viellä kerinnyt näkemään vikka ikää alkaa olla jo lähemmäs 50v.

    • kylähullujakin on...

      Eräs tuttuni kertoi että niiden kylällä, tosi pieni paikkakunta, on muutama vanhapoika, jotka on käyneet sen kylän ulkopuolella joskus 70-luvulla viimeksi, eikä lähintä kaupunkia kauempana koskaan.
      Ei kannata olla kateellinen ulkomaanmatkoista. Minua ei ainakaan kiinnosta kiikuttaa rahojani matkatoimistoille ja ulkomaille. Jos matkustan, teen sen mieluummin kotimaassa. Suosin siis suomalaista. Muutenkin saan korkean verenpaineen jo pelkästä ajatuksesta olla jossain turistirysän uimarannalla.

    • ei-kokemusta

      En ole itsekään missään matkustanut jos tuota rajanaapuri joen vasta puolen Ruotsia lasketa, jonne pääsee vaikka soutamalla.
      En ole edes lentokoneessa ikinä ollut. Lapsena elimme todella köyhästi ja aikuisiälläkään tilanne ei ole parantunut

    • tupajumi

      ole muuta kuin ruotsissa,virossa ja norjassa käyny,vaan hyvin tuo aika ja raha on kulunut ilman maailman matkaamistakin.kun kuuntelee niiden ihmisten juttuja,jotka ovat lomailleet ja matkustelleet,varsinkin etelän maissa,niin joku kumman pakkomielle taitaa iskeä,että ihan pakko on päästä uudestaan ja uudestaan lomailemaan,vaikka velalla!eli enemmin olen ihan täällä suomen syrjässä,kun ei tuota rahaakaan liikoja ole.ettei vaan iske se etelän kuume meikäläiseenkin,olen siis päättänyt olla lähtemättä.mutta sanokaahan mikä siellä on niin erinomaista?

    • ei meidänkään perhe

      Ei olla koskaan käyty, rahatilanteen vuoksi. Eikä toinen vanhemmistani ole käynyt kuin kerran ruotsin laivalla.

      Ei se ole pakollista... Vaikka ehkä virkistävää onkin.

    • AT1

      Maailmaa olisi hyvä hiukan edes päästä tutkimaan,olettehan sentään saaneet elämän, jotenka olisi tietenkin sääli että on elänyt elämänsä ja ei ole käynyt kuin kotona ja parikertaa kaupungissa, jokaiselle soisi pienen seikkailun ulkomailla että ei tule eläneeksi ihan koko elämäänsä paperipussi silmillä.

      Matkailu avartaa ja loppupeleissä se on siitä omasta halusta kiinni mihin sitä kukin rahansa asettaa, ne pienetkin rahat, ei ole enää niin kallista käydä espanjassa tms. vaikka pitkällä viikonlopulla ja sesonkiajan ulkopuolella jolloin paikanpäältä saa hotellihuoneen 20,00/yö Esim nyt vaikka Benidormissa.
      Jätä kerran se polkupyörä ostamatta ja lähde matkalle niillä rahoilla tai lopeta tupakanpoltto niin se on sillä säästetty se matka.

      • ketä ei

        jos kuuntelee matkakertomuksia on siellä monesti tuttu lause,kun en muista koko reissusta oikein mitään.mennään kittaamaan edullista alkoholia ja törppäillään ja mölistään ja kroillaan kuin tyypilliset suomalaiset kännissä rantahietikolla.sitten kehutaan kuin tuli äytyä ulkomailla.siitä myös suomalaiset tunnetaan etteivät osaa käyttää kohtuullisesti alkolia.koskee niin miehiä kuin naisiakin.Ei siitä pitemmän päälle ole mitään väliä miten sitä maailmaa avartaa, kun on kaksi metriä multaa päällä silloin vasta matka alkaa.


      • mimmeli 123

        mää en polta ja oon nähnyt kaikki maat,mantereet ja saaret....KARTALLA,ai että avartaa!!!


    • Onnellinen ilman ulkomaita;)

      Tiedän,monta perhettä jotka,eivät ole käyneet,edes risteilyllä koskaan.Eikä heillä,ole rahasta kiinni!He matkustavat,lomillaan Suomen Lappiin,jossa on todella kaunista!Itse,olen risteillyt,kolunnut Aurinkorannat, Tallinnat,Viipurit,Tukholmat!..ym!Kuitenkaan,en ole,sen onnellisempi ihminen!!Mieluummin viihdyn,maalla "kotimökillä" täällä Suomessa!!
      Alkää välittäkö,mitä muut tekevät!Vaan teehkää,sitä mistä tulette onnelliseksi!!

    • Masa1

      Ette varmaan ole, muut vaan ehkä eivät tie mokomasta asiasta niin suurta numeroa. Jos jokainen, joka on astunut rajojemme ulkopuolelle, saisi teostaan tohtorin hatun, niin olisipa meillä tosi paljon tyhmiä tohtoreita! Ei tuo ole suinkaan vaurauden mitta.Parempi tehdä matka sitten, kun sitä ei tarvitse rahoittaa vaikkapa pikavipeillä, ja maksella takaisin hammasta purren monia vuosia ruuasta säästäen.Varmaan meillä jokaisella on tietenkin haaveita vaikka mistä asiasta, ja aina näyttäisi naapurilla olevan asiat paljon paremmin. Täysin tasapainoinen perhe-elämäkin on hieno asia, jota ei tunnu kukaan kuitenkaan nykyään enää arvostavan.... Nautitaan siitä, mitä meillä jo on ja olemme saavuttaneet, tuntematon ja iloinen yllätys tulee sitten täysin yllättäen....

    • himpukkkka

      aijjjaa ei mekään olla koskaan käyty edes laivalla:D aina suomen rajoissa pysytelty, eikä kyl oo hirveesti halujakaan ulkomail:)

      • täälläkin

        paitti oon mie Haaparannalla käyny :) Vaan sielläki ne puhuu suomea...ei se tunnu miltään ulkomaan matkalta.
        vaan ei oo kaipuuta mihinkään...


    • käymme

      Joo noin 4kertaa vuodessa käymme täs 10v sisällä...joka vuosi pala rahaa mitä välii..ku on varaaaaaa

      • Nimetön

        ... on teidän vihreä jalanjälkenne ? Tiedätkö mikä se on ? Välitätkö ?

        Jälkeläisenne maksavat tulevaisuudessa törsäämisenne ... Toivottavasti maksavat enemmän kuin mun jälkeläiset ...


    • on hävetä

      sitä,että ette ole olleet ulkomailla. Suomessa on ihan kauniita paikkoja,jotka vetävät vertoja ulkomaalaisiin kohteisiin.Suomeen tulee ulkomaisia turisteja tuhansia vuosittain,niin mitä sitä lähtee merta edemmäs kalaan,sanoo jo sananlaskukin.

    • Diu.

      Ette ole ainoita. Ei meidänkään perhe ole koskaan minnekkää matkustaneet :D

      • huomioimaan

        että nämä kaksi asiaa eivät kulje käsi kädessä-siis, ei olla käyty ulkomailla,kun ei ole rahaa.Tiedän paljon ihmisiä,niihin myös itse lukeutuen,joilla olisi rahaa matkustaa,mutta ei vaan tee mieli!Ei kai sitä tavitse selitellä.Tiedän myös paljon ihmisiä jotka pakolla matkustelevat velkarahalla,jotta saavat "kehua" matkoillaan.KYSYMYS,KUMPI PAREMPI?


      • Pohatta
        huomioimaan kirjoitti:

        että nämä kaksi asiaa eivät kulje käsi kädessä-siis, ei olla käyty ulkomailla,kun ei ole rahaa.Tiedän paljon ihmisiä,niihin myös itse lukeutuen,joilla olisi rahaa matkustaa,mutta ei vaan tee mieli!Ei kai sitä tavitse selitellä.Tiedän myös paljon ihmisiä jotka pakolla matkustelevat velkarahalla,jotta saavat "kehua" matkoillaan.KYSYMYS,KUMPI PAREMPI?

        "kaksi asiaa eivät kulje käsi kädessä-siis, ei olla käyty ulkomailla,kun ei ole rahaa"
        Joillakin rahaa kertyy juuri sen takia, ettei kaiken maailman hömpötyksiin tuhlata. Itse en näe rahan keräämisessä mitään järkeä ja siksi matkustelen säännöllisesti. Myöskään Suomessa ei löydy montaa kaupunkia eikä muutakaan paikkakuntaa, jossa en olisi käynyt ja useammalla paikkakunnalla olen asunutkin pari vuotta ulkomaillakin.

        Joku toinen on onnellinen, kun ei ole tarvinnut syntymäkodistaan muuttaa montaa kilometriä. Muuan tällainen työkaveri, joka asui ökytalossa kalliilla alueeella ihmetteli miten jollain voi olla varaa matkustella näin usein. Olisi varmaan pitänyt olla kateellinen hänen asunnostaan, mutta kun EVVVK. Ylimääräinen on välimerkkinä tutummaksi tullut.


      • tiber,seine,tonava...
        Pohatta kirjoitti:

        "kaksi asiaa eivät kulje käsi kädessä-siis, ei olla käyty ulkomailla,kun ei ole rahaa"
        Joillakin rahaa kertyy juuri sen takia, ettei kaiken maailman hömpötyksiin tuhlata. Itse en näe rahan keräämisessä mitään järkeä ja siksi matkustelen säännöllisesti. Myöskään Suomessa ei löydy montaa kaupunkia eikä muutakaan paikkakuntaa, jossa en olisi käynyt ja useammalla paikkakunnalla olen asunutkin pari vuotta ulkomaillakin.

        Joku toinen on onnellinen, kun ei ole tarvinnut syntymäkodistaan muuttaa montaa kilometriä. Muuan tällainen työkaveri, joka asui ökytalossa kalliilla alueeella ihmetteli miten jollain voi olla varaa matkustella näin usein. Olisi varmaan pitänyt olla kateellinen hänen asunnostaan, mutta kun EVVVK. Ylimääräinen on välimerkkinä tutummaksi tullut.

        Olen samaa mieltä,itse saa päättää mihin rahansa
        kuluttaa,olen pieni tuloinen mutta matkustan joka
        vuosi ainakin suomessa.
        En kaipaa uusinta tekniikkaa,kallista kosmetiikkaa,merkki vaatteita,
        en tupakoi enkä kapakoi,haluan mielummin
        kokea erilaisia aisti nautintoja näkemällä
        erilaisia ja uusia paikkoja,ihmisiä,luontoa,
        upeita rakennuksia,maisemia,historiaa,
        kaikkea uutta
        näkö,maku,haju,kuulo,tunto aisteille!


    • kotimaani ompi suomi

      En ole minäkään käynyt ikinä ulkomailla, en edes ruotsinristeilyllä. En ole myöskään käynyt Lapissa, enkä monessakaan Suomen kaupungeista. Myöskään äitini ei ole käynyt ikinä ulkomailla. Ette siis ole ainoita, ei ole ollut tarvetta tilata passia täälläkään...

    • Nimetön

      ainoita ja hämmästyttää, että tuollaisia ihmisiä enää on olemassa. Käsityksenne maailmasta on varmaan aika suppea.

    • msda

      olla yhdessä perheen kanssa ulkomaille matkustettu. Vanhemmat kävi kerran kahdestaan turkissa kun saivat lahjakortin ja sisareni ovat sitten opiskelleet ulkomailla. Itse en ole käynyt missään, en siellä Ruotsissakaan. Itselläni ei ole ainakaan varaa matkustaa ulkomaille tällä hetkellä, mutta haaveena olisi että joskus pääsisi käymään Norjassa.

    • kuulostaa..

      Itse en ole enää aikoihin laskenut, että monessako eri maassa olen käynyt. Viikon päästä olisi taas lähtö, kohteena Venezuela.

      • kokogo

        Matkusta mieluummin Darfuriin. Ja pysy siellä.


      • voivoiai

        jää sinne pelle


      • kuin,
        kokogo kirjoitti:

        Matkusta mieluummin Darfuriin. Ja pysy siellä.

        ilmassa olisi aitoa suomalaista kateutta :)


      • ex-opiskelija

        että pääsee matkustelemaan, vaikkei edes osaa laskea. siinä sitä on sivistystä!


      • tyhmä
        ex-opiskelija kirjoitti:

        että pääsee matkustelemaan, vaikkei edes osaa laskea. siinä sitä on sivistystä!

        loistava vastaus. tulipaha naurettuu


    • Kotimaani onpi Suomi....*

      Minä en harrasta ulkomailla käyntiä! Ikinä ei ole tarpeeksi rahaa mennä ulkomaille, eikä se minua niin paljon kiinnosta, että alkaisin säästämään sen takia, kun sille rahalle on muutakin käyttöä! =)

      • ei rahaa

        Itse olen opiskelija, ja silti onnistun jotenkin riipimään sen 100-200 euroa vuodessa kokoon, että saan lennot ym. varattua.
        Ei se sen enempää juuri vaadi. Halpalentoyhtiöitä kun käyttää.. Joillain taitaa olla jotain 20 e halvimmillaan lennot.. ja halpa hostelli siihen päälle, sänky riittää mainiosti... tietysti jos haluaa kalliit lennot ja viiden tähden hotellin, saa rahaa palamaan ja paljon.
        Perheellisillä taas on eri juttu, kun pitää niin monen ihmisen matkat ostaa. Ymmärrän sen pienituloisten perheitten kohdalla.
        Mutta jos matkustaa yksin tai porukallakin (josta siis jokainen tietenkin maksaa oman osansa), ei se niin kauhean kallista ole - ja kun pysyttelee Euroopassa.
        Itse ainakin kaipaan kerran vuodessa ulkomaille, oli kohde sitten vaikka Tukholma. En jaksa puurtaa, jos en pääse joskus pois näistä maisemista. Ja taidan olla luonteeltani muutenkin vähän sellainen etten viihdy samassa paikassa kauan aikaa ;)


    • Nimetön

      no miks ette mee?? rahaa voi säästää jos ette ole mikään kauhean iso perhe niin äkkilähtöjä lähtee koko ajan ulkomaille todella edullsesti koittakaa elää vähän niukemmkinjonkin aikaa ja laittakaa osa palkastanne aina säästöön käykää vain isoissa kaupoissa tekemässä ostoksia kuten s marketissa ja välttäkää pikkukauppoja kuten alepaa lisäksi hankkikaa s etukortti niin jos käytte aina plussaa kun käytte ässässä niin rahaa säästyy väkisin..ja kun olette jonkin aikaa säästäneet ottakaa äkkilähtö tai varatkaa matka ja lähtekää!!=)

      • puuttui..

        ..mielestäni piste ja pilkku.


      • mimmeli 123

        täällä ei ole ALEPAA...eikä sekään auta,,,s-etukortista pitäis nykyään maksaa 100€,mihin kauppaan menisin säästämään???


    • fkgmbni

      Ei kannata ottaa stressiä. Jos teidän on kiva asua kylässänne, niin eikös se ole kaikkein tärkeintä.

      Kielitaitoa ei muuten ulkomailla tarvitse. Se saattaa helpottaa, mutta ei todellakaan ole välttämätöntä. Kunhan puhut suomea, se riittää. Loppu hoituu itsestään.

      • Säästyypä luonto. Matkailu kuluttaa.


    • Nimetön

      ette ole ainoita.. en ole minäkään käynyt ulkomailla ollenkaan, eikä kyllä haluta edes matkustaakaan ulkomaille..

    • Sirpukka

      No mistä ihmeestä oot jääny paitsi??Mun mielestä pohjoismaita ei lueta ulkomaiksi joten en miekhän ole ikinä käyny ns.ulukomailla!!Minusta täälä pohjoismaissa ja suomessaki on niin paljon kattelemista etten tartte kauas mennä...siis ensin kotimaa ja lähimmät naaputimaat joihin mie rahani panisin..jos ois!!Mutta jos ulkomaat tekkee susta onnellisemman ja sun perheestä..(jota en usko)..Siis onnellisesti ohita sellaset kehujat.Teilläkin parempi olo eiks niin.?Mutta kaikkea hyvää perheelles..ehkä joskus pääsette ulukomaille!!

    • Ei varaa

      En ole minäkään lasten kanssa käynyt Tukholmaa pidemmällä, ei ole varaa.

      • Suomalainen mies

        Olimme perheemme kanssa ensi matkalla Espanjassa, Kanarian saarilla kauan kauan sitten. Sitähän kaikki ovat kehuneet enemmän tai vähemmän.
        Senjälkeen olemme käyneet yli 20 :ssa maassa ja kaikissa maanosissa Austaraliaa lukunottamatta.
        Täytyy sanoa ettei ne saaret ole mitään muun rinnalla. Yhtä auringon palvontaa, sirkusta ja sirpalehuveja. En koskaan lähde sinne, jos en voita matkaa.
        Matkailu avartaa ja siitä jää pysyviä muistoja pitkäksi aikaa, kunnes dementia aikanaan ne häivyttää muistoista. Kannatan enemmän matkailua kuin mökkeilyä.


      • Kanarian kävijä
        Suomalainen mies kirjoitti:

        Olimme perheemme kanssa ensi matkalla Espanjassa, Kanarian saarilla kauan kauan sitten. Sitähän kaikki ovat kehuneet enemmän tai vähemmän.
        Senjälkeen olemme käyneet yli 20 :ssa maassa ja kaikissa maanosissa Austaraliaa lukunottamatta.
        Täytyy sanoa ettei ne saaret ole mitään muun rinnalla. Yhtä auringon palvontaa, sirkusta ja sirpalehuveja. En koskaan lähde sinne, jos en voita matkaa.
        Matkailu avartaa ja siitä jää pysyviä muistoja pitkäksi aikaa, kunnes dementia aikanaan ne häivyttää muistoista. Kannatan enemmän matkailua kuin mökkeilyä.

        Kyllä tykkään paljon reissata,ja kanaria on tullut tutuksi useista käyntikerroista;)Mutta tykkään toki mökilläkin viettää vapaa aikaani,kun sen joskus on voinut hankkia.Olisikohan nyt niin;)jospa sitä mökkiä ei sinulla ole;)vaikeaa sitä on mökkeillä,ja tykätä mökillä olosta.Tottahan se on että kyllä reissaaminen on joskus tosi tylsääkin.Aatteleppa oma punainen rantasauna josta savu kohoaa kesäiltana kohti taivasta,joku soittaa hanuriaan vastarannalla ja kuuluu kesäillan valssi;)ojoiii miten ihanaa onkaan omalla mökillä välillä rentoutua ja nauttia kesästä ja miksipä ei vaikka talviaikaan.


    • Ole koskaan ollut ulkomailla. Tukholmassa ja Tallinnassa olen satamassa vähän matkaa tallustellut, siihen jää mun matkailut. Toisaalta en ulkomailla niin kaipaakaan kun omassa maassa on paljon tutkittavaa. (kielipää kun ei huima ole niin sitä pysyy mielellään kotimaassa.)

    • töissä yksi mölli

      Joka ei ole myöskään käynyt kuin Ruotsissa.

    • himoreissaaja

      Sehän on ihan siitä kiinni mitä asioita pitää tärkeänä. Meidän perheessä ei ole ylimääräistä tuhlattavaksi sen enempää,mutta säästetään ja priorisoidaan asioita. Minusta maailmankuva jää aika suppeaksi, jos ei ole ikinä nähnyt muuta kuin kotiseutunsa. Mutta sekin on kait mielipidekysymys.

      • tyhmemmälle

        Mitä sillä maailmankuvalla tekee kuollessaan ? Ja epäilen, että paljon matkustavat pakoilevat vain itseään.


      • vaatii vaan kanttia

        ..minusta sen arvoista, ei maailmaa ymmärrä oman kylänsä siwaa tuijottamalla. itse lähdin matkaan lähestulkoon nollabudjetilla ja olen yhä reissun päällä, töitä tehden edeten. paljon olen nähnyt ja kokenut ja täysin eri ihminen olen kuin silloin kun lähdin kyläpahasestamme. ei hullumpi muutos.


    • ForeverStar

      Minunkin ulkomaan matkailuni on rajoittunut ainoastaan Ruotsiin. Olen kuitenkin vielä opiskelija joten eipä rahaa ja aikaakaan oikein järjesty. Nyt olen kuitenkin lähdössä viiden viikon päästä Kreikkaan, kiitos äitini sponsoroinnin:DD

      • köyhät

        minun vanhempani eivät ole koskaan käynyt ulkomailla ei myöskään laiva reisteilyillä.
        Vanhempani asuvat maaseudulla ja eivät juurikaan sieltä liiku kauas...

        itse asun kaupungissa ja en ennen kesää olisi tarkoitus lähteä kokemaan risteily ihanuus näin aikuis iässä :)


    • ja äkkiä!

      Ei matkustamiseen välttämättä isoja rahoja vaadita, varsinkin nykyään kun kaiken voi varata itse netissä. Kun etsii halvimmat lennot ja halvimmat hotellit, pääsee pienellä säästäväisyydellä varmasti matkalle. Äkkilähtöjä saa myös todella edullisesti, varsinkin jos ei määränpäällä ole niin väliä. Kyllä esteenä on varmasti vain rohkeuden puute. Ilman kielitaitoakin pärjää, kommunikoida voi ilman yhteistä kieltäkin jos ei turhaa stressiä ota. Olen varma, että jos otatte itseänne niskasta kiinni ja lähdette matkalle, olette takuulla tyytyväisiä päätökseenne!

    • ainoita

      Ette kyllä oo ainoita. Jos ruotsia ei lasketa ku ei se suomesta paljon eroa

    • Real traveller

      Sinulla on paha aukko sivistyksessäsi, jollet ole matkustanut edes lähialueilla. Suosittelen välitöntä kurssinmuutosta elämääsi ja matkan tilaamista jo ensi kesäksi.

      Itse lähden toukokuussa Tiibetiin, josta lennän Kiinan kautta Pohjois-Koreaan. Kaikki maanosat on tullut kierrettyä ja laskujeni mukaan olen matkustanut yli 50:ssä maassa.

      Aloita säästäminen ja kielten opiskelu välittömästi. Vaihda työpaikkaa, jos käteesi on jäänyt tähän mennessä pelkkiä hiluja.

      Ennen kaikkea; älä tunnustaudu luuseriksi, vaan aloita uusi, upea elämä, johon myös matkailu kuuluu kiinteästi.

      • matkailunopiskelija

        En voisi olla kanssasi enempää samaa mieltä asiasta!


      • Mysterious traveller
        matkailunopiskelija kirjoitti:

        En voisi olla kanssasi enempää samaa mieltä asiasta!

        Onpas hienoa, että täältä löytyy onneksi myös matkailun puolesta puhujia.

        Sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan matkustaneet minnekään ja vielä viitsivät tulla sitä tänne mainostamaan, ovat todella yksinkertaisia. Matkailu on olennainen osa yleissivistystä tänä päivänä.

        Hyvää jatkoa sinulle opinnoissasi ja lisäksi mieleenpainuvia matkoja tulevaisuudessa ;-)


      • yhtälö
        Mysterious traveller kirjoitti:

        Onpas hienoa, että täältä löytyy onneksi myös matkailun puolesta puhujia.

        Sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan matkustaneet minnekään ja vielä viitsivät tulla sitä tänne mainostamaan, ovat todella yksinkertaisia. Matkailu on olennainen osa yleissivistystä tänä päivänä.

        Hyvää jatkoa sinulle opinnoissasi ja lisäksi mieleenpainuvia matkoja tulevaisuudessa ;-)

        Mitä jos suomeen tulisi 200.000.000 turistia vuodessa afrikasta ja kiinasta, eli noin 10% näiden maiden populaatiosta matkustelisi?

        Matkustelulla pönkitetään sosioekonomista tai intellektuellia statusta.


      • wrong traveller

        Kuinka monta työntekijää potkit firmastasi ulos tänä vuonna? Tällä hetkellä ainoastaan oikeata työtä tekevien luuseripomoilla ja osingonrepijöillä on varaa matkustella. Milloin matkustelu on tehnyt ihmisestä voittajan? Voittaja on se joka ei arvostele toisia. Toivottavasti saat valaistuksen Tiibetissä ja jäät sinne!


      • matkailunopiskelija
        yhtälö kirjoitti:

        Mitä jos suomeen tulisi 200.000.000 turistia vuodessa afrikasta ja kiinasta, eli noin 10% näiden maiden populaatiosta matkustelisi?

        Matkustelulla pönkitetään sosioekonomista tai intellektuellia statusta.

        Noh, ainakin se nostaisi Suomen matkailu imagoa ja toisi lisää tuloja paikallisille yrittäjille, loisi lisää työpaikkoja. Siinä sulle muutama erittäin positiivinen ajatus mieittäväksi!
        Ja sellaiset jotka matkustavat yleisen trendin vuoksi "matkustan koska matkustaminen on mageeta" ovat.. no jätän sanomatta. Sellaiset jotka matkustavat syystä että haluavat kokea uutta, mielenkiintoista, tutustua vieraisiin kulttuureihin ja oppia sitä käyttä omaa elämää ja elämän katsomusta, jatkakoot samaan malliin!


      • matkailunopiskelija
        Mysterious traveller kirjoitti:

        Onpas hienoa, että täältä löytyy onneksi myös matkailun puolesta puhujia.

        Sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan matkustaneet minnekään ja vielä viitsivät tulla sitä tänne mainostamaan, ovat todella yksinkertaisia. Matkailu on olennainen osa yleissivistystä tänä päivänä.

        Hyvää jatkoa sinulle opinnoissasi ja lisäksi mieleenpainuvia matkoja tulevaisuudessa ;-)

        Kiitos!
        Ja todellakin aion puhua matkailun puolesta!
        Se on elämän tapa! Mulle ainaki! Mä hengitän uusia kulttuureja ja mun veressä virtaa vieraat kielet, ruoka- ja makunautinnnoista nyt puhumattakaan!
        Mä en sanois, että jos ei matkusta ni ois sivisytmätön, vaan matkailu avartaa, avaa silmiä ja eniten.. se opettaa sua itseäs. Mua ainaki matkailu on opettanu löytämään itseni ja todellisen minäni.


      • matkailunopiskelija
        wrong traveller kirjoitti:

        Kuinka monta työntekijää potkit firmastasi ulos tänä vuonna? Tällä hetkellä ainoastaan oikeata työtä tekevien luuseripomoilla ja osingonrepijöillä on varaa matkustella. Milloin matkustelu on tehnyt ihmisestä voittajan? Voittaja on se joka ei arvostele toisia. Toivottavasti saat valaistuksen Tiibetissä ja jäät sinne!

        No tuota.. tuskin tuo henkilö on ketää pois potkinu, tai jos onki, ni sit se on hänen oma valintansa.
        Itse en ole saanut potkuja toistaiseksi, ja tiedossa työpaikka ensi kuun alusta kun pääsen koulusta pois. Mutta eipä tuo opiskelijabudjetilla matkaaminen oo mua ennenkään estäny. Opiskelija saa noin 460e/kk. Plus sit mitä jaksaa/haluaa/viitsii tehdä ylimääräistä töitä vapaa-ajalla/koulun ohessa. Itse teen sen verta töitä, ettei tartte tulla muilta pyytele ja anelee rahaa, vaikka oonki opiskelija ja ihan tavallista siivousduunia teen. Mutta jonkuhan ne likaset työt on hoidettava, kaikki ei voi olla tässä maailmassa johtajia, omituista sinänsä..


      • todella
        Mysterious traveller kirjoitti:

        Onpas hienoa, että täältä löytyy onneksi myös matkailun puolesta puhujia.

        Sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan matkustaneet minnekään ja vielä viitsivät tulla sitä tänne mainostamaan, ovat todella yksinkertaisia. Matkailu on olennainen osa yleissivistystä tänä päivänä.

        Hyvää jatkoa sinulle opinnoissasi ja lisäksi mieleenpainuvia matkoja tulevaisuudessa ;-)

        että ihmiset joilla ei todellakaan ole varaa matkustella, olisivat tyhmempiä kuin sinä, pahasti erehdyt sillä sinä se yksinkertainen olet kun täällä tyhmiä mielipiteitäsi levittelet...


      • mimmeliini 123

        mä olen nähnyt muutaman lähimaan...ja olen monta kertaa käynyt ..hautausmaalla....sekin avartaa...sinne pääsee kaikki...


      • kaukomaita koluamattomat?
        Mysterious traveller kirjoitti:

        Onpas hienoa, että täältä löytyy onneksi myös matkailun puolesta puhujia.

        Sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan matkustaneet minnekään ja vielä viitsivät tulla sitä tänne mainostamaan, ovat todella yksinkertaisia. Matkailu on olennainen osa yleissivistystä tänä päivänä.

        Hyvää jatkoa sinulle opinnoissasi ja lisäksi mieleenpainuvia matkoja tulevaisuudessa ;-)

        Painu viidakkoon yksinkertaistamisessasi.
        Onneksi meidän perhe on sitten käynyt edes Ruotsissa ja Virossa ja perheemme jäsenet erillismatkoillaan ulkomailla mm:ssa Saksassa, Norjassa, Kreikassa, Italiassa, Espanjassa, Ranskassa.
        Eikä ole välttämättä ollut rahan puutteesta kyse, vaan nekin rahat ovat sijoitettuna meidän mielestämme parempiin kohteisiin kuin maailman matkoihin. Suomen lapissa on tullut käytyä pariin otteeseen, ja täytyy myöntää, että ennemmin lähden lappiin kuin esim. Thaimaahan.
        En ole rasisti, mutta ei vaan kiinnosta ne vinokkasilmäiset pätäkkäihmiset, vaikka ystävällisesti osaavatkin hymyillen palvella jne.


      • Nimetön

        ... sinä itsesi kehittäminen ja avartaminen sisältäsi, sielusi syövereistä ja pohjalta.

        Matkustelu ei ole näemmä auttanut sinua henkisessä kasvussa. Se on ainut tapa kasvaa ja kehittyä oikeasti. Toisilla voi matkustelu auttaa asiaa, sinua ei ole auttanut ...


      • Nimetön
        Mysterious traveller kirjoitti:

        Onpas hienoa, että täältä löytyy onneksi myös matkailun puolesta puhujia.

        Sellaiset henkilöt, jotka eivät ole koskaan matkustaneet minnekään ja vielä viitsivät tulla sitä tänne mainostamaan, ovat todella yksinkertaisia. Matkailu on olennainen osa yleissivistystä tänä päivänä.

        Hyvää jatkoa sinulle opinnoissasi ja lisäksi mieleenpainuvia matkoja tulevaisuudessa ;-)

        ... yleissivistyksen puuttuminen haittaa jos puuttuu sydämen sivistys, niin kuin sinulta ...


    • Huono omantunto

      Matkustaminen on ilmaston ja ympäristön kannalta sen verran tuhoisaa puuhaa, että teidänlaisianne pitäisi olla enemmän. Tänä päivänä on entistäkin moukkamaisempaa leveillä matkoilla, erityisesti lentomatkoilla.

      Itse en enää lennä lomalle, mutta työlennoista tunnen huonoa omaatuntoa.

    • luultavasti

      Olen kiertänyt monet maat maailmassa.

      Nyt olen tullut siihen tulokseen että kotomaassa on ihan kiva ja turvallista olla.

      Enää ei matkustelu ja mahataudit kiinnosta.

      • kyllä kannata

        paljon paineita ottaa. Tunsin kerran ihmisen joka oli käynyt yli 80.ssä maassa ja asunut työnsä takia viidessä eri maassa. Siitä oli glamouri kaukana. Viihtyi vanhemmuuttaan todella hyvin kotinurkissa. Toinen kaveri on huippu-urheilija ja on jo kurkkua myöten täynnä leirejä, kilpailumatkoja sekä matkustamista. Hän viihtyy myös kotona hyvin kun on tilaisuus siihen.
        Itse matkustelin nuorempana jonkin verran ja olin useassakin maassa ihan oikeasti. Ei matkustelu paljon avarra, vaan riittävän pitkä aika perillä. Asuin ja työskentelin tavallisen rahvaan parissa. Totuus on ettei ihmisten vuoksi kannata maan äärin matkata, samasta savesta sitä ollaan valettu.
        Eipähän tässä kovin suuria matkustelun tarpeita enää ole. Ihan loistavasti olisi elämä mennyt vaikkei olisi maan rajojen ulkpuolella koskaan käynyt.


      • että pärjää

        kivasti äidinkielellään. Puhelias ihminen nauttii, kun voi jutella ihmisten kanssa, ja se onnistuu jopa muilta kuin allekirjoittaneelta ainaskin jo tuossa kello 23 jälkeen yökuppiloissa baaritiskillä, jopa englantia puhuvaisen kera huonommallakin kouluenglannin taidolla pienessä sieväsessä.


    • matkailunopiskelija

      Matkustaminen on ihanaa. Kerran kun lähtee, ei paluuta ole. Opiskelijabudjetilla on helppo matkailla! Henkilökohtaisesti mua ei haittaa syödä kaalikeittoa 300 päivää vuodessa, kun sitten pääsee jonnekin! Ei tarvitse olla edes lämmin paikka, kuhan se on mahdollisimman kaukana Suomesta! Toki lämmin paikka plussaa. Kävin opiskelemassa Aasiassa ja viime kesän olin töissä Välimeren maisemissa. Ja keväällä valmistuttuani aion muuttaa Italiaan ja tutustua toden teolla ihanaan Välimeren alueeseen! Matkailu on helppoa ja huoletonta, äkkilähdöllä voi saada Kanariallekin halpoja ja hyviä kohteita. Kanariansaaret varma valinta ensimatkaajalle, takuuvarmasti tulee muitakin suomalaisia vastaan! Ja jos menee matkanjärjestäjän kautta (Finnmatkat, Aurinkomatkat) ni on opaspalvelutki käytettävissä! Jotka on käteviä!
      Terveisin entinen lomaopas! :)
      Toivottavasti lähdette matkalle! :)
      Plus jos jotain vinkkiä haluatte, ni matkailun lehistä saa hyviä vinkkejä (Mondo, Matkalle jne)!

    • ulkomaanmatkan jälkeen...

      pierettää, oksettaa ja alempata piätä kirvellöö.......

    • kohtalotoveri

      Empä ole itekkään käynyt kajaania kauempana.
      Laivassakaan en ole ikinä ollet.
      Ei sen puoleen ei mulla mikään hinku ole des matkustella viihdyn hyvin täällä koto suomessa.

    • Helsinkissä

      aivan kuin afrikassa olis käyny, paitsi kylmä.

    • väiski67

      itse olen käynyt elämässäni kerran Nummelassa muuten en ole poistunut helsingistä kertaakaan eikä ole ollut mitään haluakaan.terveisin väiski 67v.

    • parasta maailmassa

      En ole käynyt Suomen ulkopuolella kohta kahteen kuukauteen ja matkakuume on hillitön. Joudun kärvistelemään matkakuumeessa täristen vielä yli kuukauden ja se tuntuu hirvittävän pitkältä ajalta! Matkailuun saattaa todella jäädä koukkuun, eikä mikään ole silloin parempaa kuin uusien paikkojen bongaaminen, uusien makujen maistelu ja vieraiden katujen talsiminen! Jokainen uudella kielellä opittu sana tuo jotain uutta, jokainen tavattu ihminen rikastaa elämää. Matkustamisesta nauttimisesta on kysymys asenteesta, huonolla asenteella muistoksi jää vain se mahakipu ja likainen hotellihuone.

    • käymättömiä

      Isäni kävi Viipurissa välirauhan aikaan 1942 mutta sehän silloin Suomen rajojen sisällä se. Äitini ei ole koskaan käynyt ulkomailla. Jo talvisota seurauksineen oli syössyt heidät sellaiseen jamaan ettei edes siellä Viipurissa voinut käydä. Ja samalla seudulla on paljon samanlaista tuon ikäluokan väkeä.

      Ei karjanhoito salli(nut) mitään ulkomaanmatkoja eikä toisaalta ollut ihmeemmin rahaakaan. Vanhana taas ei oikein enää kykene - turhanaikainen matka voi viedä hautaan. Toisaalta nykyään näkee telkkarista melkein kaiken ja netistä lisää, kellä tämmöinen on.

    • lomaton1

      Meillä sama tauti. Ikinä ei käyty ulkomailla..

    • OLE PÄÄSTY

      Oulu on pohjoisin paikkakunta missä olen käynyt,ikää jo kuitenkin melkein 50.
      Aina rahat ovat menneet elämiseen,juuri ja juuri nytkin riittävät välttämimpään,,

    • käynnyt

      mutta mulle riitti! paljon mukavapaa lepäillä lomalla kotona, reisussa stressaantuu ja väsyy!!

    • Etelä-Suomessa

      Ei ole tullut käytyä ulkomailla,kunhan edes ensin tulis käytyä etelä-suomessakin..
      4-henkinen perhe Jyväskylästä..

    • Yks entinen maailmanmatkaaja

      Ette varmasti ole ainoita, jotka eivät ole reissanneet. Minäkin tunnen joitakin, jotka eivät ole koskaan olleet missään - tai sitten korkeintaan piipahtaneet Ruotsissa.

      Itse olen käynyt yli 20 maassa. Aloitin reissaamisen jo sylivauvana ja sitä sitten jatkui koko lapsuuteni ajan. Meitä vei eri puolille maapalloa isäni työ. Elämä oli rikasta, maisemat vaihtuivat - ja niin vaihtuivat ystävätkin pitkin lapsuutta. Vähän levotonta elämää.

      Nykyisin en matkusta missään. Olen ollut jo monta vuotta ihan paikoillani täällä kotimaassa. Ei se ulkomailla reissaaminen ole mikään autuaaksi tekevä juttu, elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita. Tällä hetkellä yritän keskittyä enemmän sisäiseen, henkiseen elämään ja sen hoitamiseen. Vaihtelevalla menestyksellä...

      Sanoisin teille vinkiksi, että tutustukaa omaan kotimaahan tarkemmin. Suomessa on paljon hienoja matkakohteita, kaunista luontoa ja upeita elämyksiä odottamassa. Itseäni hieman harmittaa, että oma kotimaa on jäänyt vähemmälle, kun vanhempieni työn takia aikoinaan oltiin aina vuosikaudet pois täältä. Eli - älkää ihmeessä väheksykö omaa kaunista kotimaatamme ja kotimaan matkailua! Kaikkea hyvää teille!

    • 4 lapsen äiti

      et ole todellakaan ainoa, minä olen 43 enkä ole koskaan käynyt ulkomailla huonon rahatilanteen vuoksi!

      • Make60

        Se on harmi muutta mitäs oot mennyt saamaan neljä lasta niin seehen ne rahat meneekin. Itselläni yhsi lapsi olen huomannut että pitäisi olla isot tulot jos lapsia olisi vaikka kolme.
        Ei muuta kun lainaa pankista ja lapset mummolaan ja matkustelemaan.


      • Nimetön
        Make60 kirjoitti:

        Se on harmi muutta mitäs oot mennyt saamaan neljä lasta niin seehen ne rahat meneekin. Itselläni yhsi lapsi olen huomannut että pitäisi olla isot tulot jos lapsia olisi vaikka kolme.
        Ei muuta kun lainaa pankista ja lapset mummolaan ja matkustelemaan.

        ... mitä se pieni matkustusaukko meinaa sun ammottavan aukkos rinnalla ?


    • valoholisti

      miten niin Suomen ainoa perhe joka ei ole käynyt ulkomailla?! suomessa asuu 5 miljoona ihmistä.kai nyt jotkut perheet ovat perehtyneet vain kotimaan matkailuu (jos siis ovat perehtyneet).
      itse olen käynyt vain pari kertaa ulkomailla,juuri tiukan rahatilanteen vuoksi..:(
      mutta käynyt olen kumminkin.kaveripiiristä löytyy kuitenkin mooonta kaveria joiden perheet eivät ole edes viroon tai ruotsiin menneet.
      itseä harmittaa,kun rakastan suorastaan matkustamista ja matkakuume iskee suunnilleen kerran kuukaudessa:D unelmoin käynneistä Thaimaassa,Havaijilla, Kiinassa, Kaliforniassa,Meksikossa ja jopa Australiassa.siis todellakin KAUKOmaita! mutta sellaisista kaukaisista kohteista unelmoin..

      MUTTA, ei teidän perhe ole aino joka ei ole käynyt ulkomailla kertaakaan,uskokaa pois!! ;)

    • Tarmo

      Itse olen kylläkin poistunut Suomesta, mutta kertojen lukumäärä tosin ei ole päätä huimaava. Olen syntynyt vuonna 1982. Ensimmäinen ulkomaanmatkani suuntautui Tukholmaan faijan kaa kesäkuussa 1990 ja toinen Hampuriin faijan ja isonbroidin kaa elokuussa 1991. Tämän jälkeen en liki kymmeneen vuoteen käynyt ulkomailla, kunnes koko perhe suoritettiin Ruotsin-risteily elokuun alkupuolella 2001.

      Hampurissa siis olen käynyt kerran ja Tukholmassa kuusi kertaa (viimeksi viime huhtikuussa ja lentokoneella matkustin mennen tullen). Saksan-matkan ja viimeisimmän Ruotsin-visiitin välillä, vuosina 1991-2008, en siis lentänyt lainkaan, ja nytten viime vuonna paluulento oli ensimmäinen yölentoni. Kaikkien näiden ulkomaanmatkojen lisäksi olen kerran käynyt Tallinnan satamassa. Kyllä; se tapahtui abiristeilyllä 2002.

      Eli minäkään en ole Itämeren piiristä koskaan poistunut. Jos jonkin paikan haluan nähdä ennen kuolemaani, niin Pariisin.

    • MINÄ50

      eihän ruotsissa käynti ole oikeastaan ulkomailla käyntiä.
      en minäkään ole muualla käyny kuin siellä.
      oikeestaan jos suoraan puhutaan niin en tuonne itään päin lähe mielelläni. en edes viroon.
      ei vaan kiinnosta matkustaa ainakaan vielä...........mutta katsotaan.

    • Ainut

      En oo mäkään ikinä tukholmaa kauempana käynyt matkustamassa, vaikka kovasit kyllä tekekisi mieli!

    • Lada

      Miksi matkustella kun Suomessakin voi ryypätä, naida ja tapella?!

    • töissäkin ollut

      mutta mistä sitten.

    • opiskelija-tyttö

      En myöskään ole koskaan käynyt ulkomailla, vaikka haluaisin kyllä. Kolmannella kymmenellä kun olen, tuntuukin, että olisikait se minunkin jo aika käydä jossain kauempana kattelemassa. Kuitenkin tuntuu, ettei olisi muka varaakaan, mutta olen kyllä päättänyt, että ensi syksynä lähden käymään, jos vain saan sen verran säästöön laitettua. Monetkaan eivät käy koskaan koto-Suomea kauempana, enkä pidä sitä mitenkään pahana asiana. Olisin kyllä itse innoissani lähdössä, kun vaan tulisi sellainen mahdollisuus. Opiskelijalla kun ei ole varaa, kuin ehkä kesätöistä säästämällä.

      • matkustaja

        Jää paitsi paljosta, jos ei koko ikänään matkusta!

        Auttaa elämässä ja maailmankuva laajenee, saa muista maista muunkin käsityksen minkä telkkarista ja lehdistä saa!!

        Halvalla saa päiväristeilyjä Tallinnaan, käykää ainakin siellä avartamassa maailmankuvaa, jos itseä ei matkailu ei kiinnosta suokaa se ilo edes lapsille ;)

        Hintoja voi kattella täältä;

        http://www.vikingline.fi/aikataulut/risteilyhinnat/risteilyhinnat/hel_tal_hel_ros.asp

        ja täältä

        https://netshop.tallink.com/sw/ConsumerEntrySearchNewReservation.do?__utmb=1.4.10.1236004805&outwardSearchParams.arrivalCities.city[0]=TLL&LanguageCode=FIN&__utma=1.2344980191084407300.1235684083.1235684083.1236004805.2&routeType=TOUR&outwardSearchParams.departureCities.city[0]=HEL&__utmx=-&locale=fi_FI&brand=Tallink&country=FI&languageCode=FIN&returnSearchParams.departureCities.city[0]=TLL&__utmv=-&__utmk=56731562&__utmz=1.1235684083.1.1.utmcsr=google|utmccn=(organic)|utmcmd=organic|utmctr=tallinksilja&returnSearchParams.arrivalCities.city[0]=HEL&__utmc=1


        Matkustakaa!!


      • terttujenlehdet
        matkustaja kirjoitti:

        Jää paitsi paljosta, jos ei koko ikänään matkusta!

        Auttaa elämässä ja maailmankuva laajenee, saa muista maista muunkin käsityksen minkä telkkarista ja lehdistä saa!!

        Halvalla saa päiväristeilyjä Tallinnaan, käykää ainakin siellä avartamassa maailmankuvaa, jos itseä ei matkailu ei kiinnosta suokaa se ilo edes lapsille ;)

        Hintoja voi kattella täältä;

        http://www.vikingline.fi/aikataulut/risteilyhinnat/risteilyhinnat/hel_tal_hel_ros.asp

        ja täältä

        https://netshop.tallink.com/sw/ConsumerEntrySearchNewReservation.do?__utmb=1.4.10.1236004805&outwardSearchParams.arrivalCities.city[0]=TLL&LanguageCode=FIN&__utma=1.2344980191084407300.1235684083.1235684083.1236004805.2&routeType=TOUR&outwardSearchParams.departureCities.city[0]=HEL&__utmx=-&locale=fi_FI&brand=Tallink&country=FI&languageCode=FIN&returnSearchParams.departureCities.city[0]=TLL&__utmv=-&__utmk=56731562&__utmz=1.1235684083.1.1.utmcsr=google|utmccn=(organic)|utmcmd=organic|utmctr=tallinksilja&returnSearchParams.arrivalCities.city[0]=HEL&__utmc=1


        Matkustakaa!!

        Miten se nyt auttaa elämässä? Riskeeraa vaan terveytensä.

        Mitä iloista siinä on, että pääsee istumaan paikallaan kuljetusvälineessä ja päästyään perille ottaa kuvia. Lähes kaiken voi kokea Suomessa.


    • ihan normaaleja

      Tuttavaperhe n. 50v kumpikin ei ole koskaan käynyt ulkomailla vaikka puhuvat englantia ja ruotsia kumpikin. Kerran porukalla puhuttiin asiasta eikä asia vaivannut heitä yhtään.
      Naapurin mummo kuoli n.3v sitten 80 ikäisenä. Hän ei ollut koskaan käynyt 15 km kauempana synnyinpaikastaan kun ei kuulemma sattunut olemaan tarvis. Ennen miehet hoiteli asiat ja naiset hoiteli lapset ja kodin. Mummeli oli silti ihan virkeä ja normaali ihminen ja tiesi maailman asioista kun luki ja seurasi telkkaria.
      Kun kerran ihmettelin hänelle asiaa niin hän oli sitä mieltä ettei maailmalla häntä tarvita sillä siellä tuntuu olevan sakkia ihan omasta takaa. Kyllähän tuota on joskus ihmetelty mutta mummo ei ollut muutenkaan uteliasta luonnetta.

    • Juhani Koistila

      et ole ainoa, Ruotsissa vain käynyt kylässä sukulaisiis.

    • Ei muualla

      Vaivoin ruotsissa parikymmentä vuotta sitte.
      Ja venäjällä ison porukan kans viis vuotta sitte,yksin ei
      puhettakaan että venäjälle.
      Enkä ikinä ole ollu lentokoneessa.
      Voiko noita nyt ulkomaiksi sanoa.
      Minua ärsyttää kans kun joka nurkalla
      kuulee,mihin ollaan tilattu matka
      tai mistä ollaan tultu.
      Ilman pilaajiahan nuo 4 kertaa vuodessa
      lentävät on.
      Pistäsivät rahansa kotimaan matkailuun.
      Hyvä kun on meikällä varaa kerran kesässä
      käydä kotipaikalla sukulaisia helssamaassa,
      muutaman sadan kilometrin päässä.

      • oot saanut jo 40 höttiä vastaa

        nautit varmaan kun saat about sata hönttiä tarttuu sun brovoos???


    • Vain ruotsissa käyvä

      Olen käynyt vain tukholmassa mutta sitä ei voi laskea koska laiva ei käynyt edes laiturissa.. ;D

    • lomallaillen

      Ette ainakaan ole omalta osaltanne saastuttaneet niin paljon maapalloa kuin lomamatkoilla etelään tyhmille rantalomille menevät tekevät useita kertoja vuodessa, sillä lentäminen on todellakin saastuttamista sanan varsinaisessa mielessä. Nyt varsinkin kannattaa suosia kotimaassa lomailua tai jopa kotona pysymistä. Rahatilanne on pikku hiljaa kiristymässä monissa talouksissa ja ehkä jo ensi kesänä näemme isiä ja poikia kalastelemassa lähijärvillä tai perhe-polkypyrä-telttailua ympär ämpär Suomen maan? Yksi maapallon kauneimmista maista on Suomi jotta mitäpä sitä suotta tavoittelmaan muualta.

    • mp.

      Joo ette oo ainuita! En ole minäkään :D Joten ei mitään ressiä!!

    • Nimetön

      ette ole ainoita mtkustamattomia. en ole koskaan
      ollut ruotsinlaivaristeilyä pidemmallä.
      en edes tallinnassa. en ole koksaan ollut lentokoneessa, eivät myöskään lapsemme.
      isäntä oli työmatkalla saksassa edelliskesänä 4 vrk. ekaa kertaa lentokoneessa hänkin.
      nimetön

    • KYLLÄ OLET

      No ohan se selvä juttu eikä edes 99% vaan 100%

    • miki-66

      Enpä ole minäkään 42 ikävuoteeni mennessä käyny koskaan ulkomailla ellei sitten Teiskoa lasketa ulkomaaksi!

      • Olet käynyt

        Teiskohan kuuluu ulkomaihin, ainakin Tamperelaisten näkökulmasta.


    • keskeisestä suomen kaupungi...

      No tässä toinen sellainen,paitsi minä en ole edes Helsingissäkään käynyt saati ulkomailla tähän 48 ikävuoteen mennessä ja tuskin tulee lähdettyäkään mihinkään.Rahasta se ei olisi kiinni en vain halua ei ole kiinostusta ja kun en ole koskaan edes hotellissakaan käynyt en tietäisi miten toimia.

      • ihminenn

        haha. oon ollu kuule monet kerrat, ja rakstan matkailua. Kavereistani kyllä 1 on ollut vaan kerran ja 1 ei kertaakaan ulkomailla, et tunnen kyllä sellasiiki jotka ei oo ollu... Mut ap:llä oli rahsta kiinni, mutta ainakin yksi tässä oli jolla oli vaan halusta kiinni "kun ei tiedä miten toimia hotellissa" novoiei, siinähän sitä oppii kun menee vaan .

        Olen 14-vuotisen elämäni aikana ollut:

        -ruotsi 3x
        -Tanska
        -Saksa
        -viro
        -ranska
        -italia 2x
        -portugali
        -kreikka
        -san marino
        -sveitsi
        -Kypros
        -Englanti
        -Thaimaa 2x
        -Pian espanja

        14 vuotias siis olen, ja nuo jo kokenut. Osan ilman vanhempia..


      • mimmeli123
        ihminenn kirjoitti:

        haha. oon ollu kuule monet kerrat, ja rakstan matkailua. Kavereistani kyllä 1 on ollut vaan kerran ja 1 ei kertaakaan ulkomailla, et tunnen kyllä sellasiiki jotka ei oo ollu... Mut ap:llä oli rahsta kiinni, mutta ainakin yksi tässä oli jolla oli vaan halusta kiinni "kun ei tiedä miten toimia hotellissa" novoiei, siinähän sitä oppii kun menee vaan .

        Olen 14-vuotisen elämäni aikana ollut:

        -ruotsi 3x
        -Tanska
        -Saksa
        -viro
        -ranska
        -italia 2x
        -portugali
        -kreikka
        -san marino
        -sveitsi
        -Kypros
        -Englanti
        -Thaimaa 2x
        -Pian espanja

        14 vuotias siis olen, ja nuo jo kokenut. Osan ilman vanhempia..

        olet lapsi,käy koulusi loppuun ja hanki työpaikka..perhe...ja kerro sit missä olette matkustelleet...30v kuluttua.....


    • kuulutte pienenpieneen vähe...

      Lähes kaikki suomalaiset ovat käyneet vähintään kerran ulkomailla. Nykypäivänä on lähes itsestäänselvyys, että on käynyt edes kerran ulkomailla. Vähintään nyt edes tallinnassa tai Haaparannalla, vaikkei niitä kovin ulkomaiksi voi edes sanoa, koska ovat niin lähellä Suomea.
      Itsekin voin sanoa, etten ole oikeestaan reissannut yhtään, sillä olen käynyt vain Lontoossa, Tromssassa, Tuhkholmassa ja Riikassa. Siinä mun ulkomaanreissut, eli käytännössä en ole reissannut lainkaan!

    • kaisesieltätuleeehkä

      ..nii enmägä oo ollut koskaan sukupuoliyhteydessä(prinsessan kanssa), nii ette tekään,voi mitä provoo,KAIKKI ovat käyneet,jos ei lähellä,niin kaukaa.hekoheko.

    • _ei ainoita-

      Ei olla käyty ulkomailla ja tunnen monia muitakin jotka ei oo. Ei kaikki oo käyny vaikka ne jotka on mielellään kailottaa jumalattomaan ääneen, vaikka kaveri istuis vieressä julkisissa, missä maassa tuli käytyä että kakki kuulis jä näkis maailmanmatkaajan. Joilekin se tuntuu olevan yhä statusta vaikka halpalennoilla mennään.

    • RTGB

      matkustelen todella paljon lähinnä amerikassa etelä-ja pohjoisessa ja myös keski euroopassa kreikassa jne edelleen

    • Kaislikko

      ...olette kun ette rasita ympäristöä turhalla lentämisellä.Matkustamattomuutta ei tarvi hävetä.Tärkeintä on, että on omaan elämäänsä tyytyväinen.On niitä muitakin tapoja viettää lomaa.Varmaan olet rentoutunut omalla tavallasi.

    • nimeton147

      ei meidänkää perhe oo käyny ulkomailla ette oo ainuut

    • ............

      Mekään ei olla koskaan käyty Suomen rajojen ulkopuolella (ite oon 18, poika 9kk) eikä myöskää mun porukat, faija pian 70 ja mutsi pian 50 ;)

      • ASPD

        Minunkaan vanhempani eivät ole käyneet ulkomailla ikinä...tai äitini venäjällä viipurissa muutaman kerran.Itse käynyt muiden lähisukulaisten kanssa Tukholmassa useankin kerran.Suomalaisilla tuntuisi olevan joku asenne ongelma joka pitää jalat kiinni Suomen maalla.Hassua kun tässä maassa englantia sen verran koulussa tuputetaan että miltei jokaisen pitäs nykyään osata edes sen verran että pystyy perus asiat sillä hoitamaan.Itseänikin kiinnostaisi kiertää eurooppaa tai ainakin nähdä lontoo ja amsterdamn mutta eipä vaan saa aikaseks että lähtis.Jos nyt ei edes ajattele mitään pakettimatkoja niin ei euroopassa matkustelu olisi edes kauhean kallista.

        Se nyt vaan on niin perus tarina Suomessa,eka käydään kouluja sitten käydään armeijassa sitten töitä jokunen vuos.Sitten sitä huomaa omaavansa perheen ja tässä vaiheessa se sitten nouseekin mielee että voi v*ttu ku ei ikinä tullu missää käytyä eikä raha riitä ostaa koko perheelle jotain pakettinmatkaa aurinko rannoille.

        Mitä nyt tunnen netin välityksellä jotain 20v /-5v ihmisiä muualta euroopasta,ei heillä tunnu olevan mitään ongelmaa matkata euroopan sisällä toiseen maahan viikonlopuksi tosta noin vaan ilman että sitä on suunniteltu viimeiset puol vuotta.Välillä jopa ilmeisesti yöpyminen toteuttu vain netistä tutun luona,eikä kukaan näistä tutuistani ainakaan vielä ole kadonnut :-p
        Hieman avara mielisyyttä ja tervettä järkeä muuta siihen ei tarvittas mutta ymmärrän kyllä että monelta suomalaiselta itseni mukaan lukien:liikaa pyydetty.


    • jklkjlkjlkjlkj

      Voi kääks mitä juntteja! Siis aikuisia ihmisiä, jotka eivät ole ikinä matkustaneet ulkomailla?! Nyt en enää ihmettele näiden suomi24:n kirjoittajien ahdasmielisyyttä ja omahyväisyyttä. Tekis jokaiselle ihan hyvää nähdä muitakin maita ja kulttuureja, niin osaisi vähän löysätä sitä pipoa. Telkkarista näkeminen ei ole ihan sama kuin että on käynyt paika päällä.

      Olen matkustanut kaikissa Euroopan maissa, Amerikassa ja Aasian mantereella. Australiaan tekisi mieli.

      • minävaankai

        On toki avartavaa nähdä maailmaan, mutta on täysin humpuukia väittää, että se on välttämättömyys avaranäköisyyteen.

        En ole itse käynyt kuin pari tuntia Virossa.

        Elämässä on paljon tärkeämpää sisäinen rakkaus kuin ulkoinen huvireissailu, joka rasittaa luontoa (olettaen, että käytät apuvälineitä liikkumiseen).


      • pipo

        no ei taida kaikkien pipojen kireys helpottaa vaikka matkustaakin. eihän vaan kaikki ole innostunut näkemään maailmaa,ja suotakoon se heille.. meitä on moneksi myös täällä suomessa. Itse olen matkustellut paljonkin ja maailman kuvani on avartunut sen vuoksi aikaslailla. olen matkustellut opiskelu aikanakin, säästänyt tietoisesti ja rillutellut välillä vähemmän. uskon et (jos lapsia ei ole niin) pystyy säästää jos vain haluaa, se on vaan tahto asia.


      • suomijuntti

        kertokaa nyt jumalauta joku maailmanmatkaaja, että mitä niin hiton erinomaista on ulkomailla, että matkailu on ihan välttämätöntä maailmankuvan avartamiseksi ja yleisivistyksen hankkimiseksi?

        Varmaan se Kanarian pakettimatkan löhöily jonkun tajunnan on räjäyttänyt, mutta minä en sitä ymmärrä. Minun maailmankuvani avartuu koko ajan, kun opiskelen ja koen uusia asioita, ihan kotoisella maaperällä.

        Tuntuu, että suomalaiset arvostavat paljon enemmän ulkomaita kuin omaa maataan, vaikka maahan tämäkin on muiden joukossa.

        Minun mielestäni elämässä on enemmänkin kyse siitä, osaako ihminen huomata ne elämän pienet ilot ja onko kiinnostunut muista ihmisistä, vieraista kulttuureista ym. Junttius ja sivistymättömyys on kiinni asenteesta, ei ulkomaanmatkojen määrästä. Juntista ei saa fiksua, vaikka sen laittaisi käymään kuussa.

        En ole itse käynyt kuin Ruotsissa risteilyllä 3-vuotiaana, joten sitä ei varsinaiseksi ulkomaamatkaksi voi laskea. Lähtisin ulkomaille, jos minulla olisi pätevä syy: esim. harrastukseen liittyvä nähtävyys tai tapahtuma, työmatka tai kielen opiskelu. Suomea olen kiertänyt jonkin verran, täälläkin olisi vielä niin monta mielenkiintoista paikkaa näkemättä. En olisi uskonut ennen reissujani, että mitä kaikkea Suomessakin voi olla.


      • Opiskelija minäkin
        suomijuntti kirjoitti:

        kertokaa nyt jumalauta joku maailmanmatkaaja, että mitä niin hiton erinomaista on ulkomailla, että matkailu on ihan välttämätöntä maailmankuvan avartamiseksi ja yleisivistyksen hankkimiseksi?

        Varmaan se Kanarian pakettimatkan löhöily jonkun tajunnan on räjäyttänyt, mutta minä en sitä ymmärrä. Minun maailmankuvani avartuu koko ajan, kun opiskelen ja koen uusia asioita, ihan kotoisella maaperällä.

        Tuntuu, että suomalaiset arvostavat paljon enemmän ulkomaita kuin omaa maataan, vaikka maahan tämäkin on muiden joukossa.

        Minun mielestäni elämässä on enemmänkin kyse siitä, osaako ihminen huomata ne elämän pienet ilot ja onko kiinnostunut muista ihmisistä, vieraista kulttuureista ym. Junttius ja sivistymättömyys on kiinni asenteesta, ei ulkomaanmatkojen määrästä. Juntista ei saa fiksua, vaikka sen laittaisi käymään kuussa.

        En ole itse käynyt kuin Ruotsissa risteilyllä 3-vuotiaana, joten sitä ei varsinaiseksi ulkomaamatkaksi voi laskea. Lähtisin ulkomaille, jos minulla olisi pätevä syy: esim. harrastukseen liittyvä nähtävyys tai tapahtuma, työmatka tai kielen opiskelu. Suomea olen kiertänyt jonkin verran, täälläkin olisi vielä niin monta mielenkiintoista paikkaa näkemättä. En olisi uskonut ennen reissujani, että mitä kaikkea Suomessakin voi olla.

        Ei matkailu ihan välttämätöntä ole, mutta suuren lisän se tuo elämään. En tarkoita rannalla löhöämistä ja mäkkärissä syömistä, vaan kokemista ja näkemistä, eri aistein havainnoimista. Elämästä ei loppujen lopuksi jää käteen muuta kuin kokemukset, ja itselleni ainakin ulkomailla matkailu rakkaiden ihmisten seurassa on tuonut niistä parhaimpia, rikastanut elämääni. Toiselle on vähän turha selittää mitä matkailu antaa, koska jokainen kokee sen omalla tavallaan.

        Osaan silti nauttia myös arjesta koti-Suomessa ja kauniista maisemasta kesämökin kuistilla ilta-auringossa. Matkailun ansiosta osaan myös arvostaa enemmän monia asioita, jotka suomalaisille usein ovat itsestäänselvyyksiä. Matkailu ei ainakaan minun tapauksessani vie kauemmas suomalaisuudesta, vaan pelkästään vahvistaa sitä.


    • Järkikin sen sanoo. :))

      Ja ei kaikkia edes kiinnosta matkustelu. Itsekkin olen vasta yli 30 alkanut matkustelemaan, ihan kivaa. Mutta on elämässä muutakin.

    • tuuna

      EIPÄ TARTTE HÄVETÄ.EN OLE MINÄÄKÄÄN KÄYNNYT
      ULKOMAILLA.TUTTAVAT KEHUU KÄYNEESÄ TUON TUOSTAKIN
      MUINULTAKIN ON KYSYTTY MILLOIN LÄHDET ULKOMAILLE
      VASTAUS: MINULLA ON MÖKKI. VIETÄN VAPAAN JA KESÄLOMAN.

      • sol29

        kyllähän rahaa saa, kun säästää...itse olen 29 ja käynyt vaikka missä!! pienet on tulot ja asun helsingissä..joka vuosi on päästävä jonnekin..viimesin oli dominikaaninen tasavalta:) siitä vaa matkaan kaikki!!!


      • Pihtiputaalla
        sol29 kirjoitti:

        kyllähän rahaa saa, kun säästää...itse olen 29 ja käynyt vaikka missä!! pienet on tulot ja asun helsingissä..joka vuosi on päästävä jonnekin..viimesin oli dominikaaninen tasavalta:) siitä vaa matkaan kaikki!!!

        Monet nuorehkot ihmiset ovat käyneet vaikka missä kaukomailla mutta eivät tunne Suomea yhtään.
        Eräskin 30.n naapuripariskunta ei tiennyt missäpäin Suomea Mäntyharju on eivätkä uskaltaneet niin kauas mökkikylään Helsingistä. Mäntsälä oli kuulemma kaukaisin paikka jossa olivat kotimaassa käyneet ja sielläkin jonkun kyydissä juhlissa.
        Maailmalla kuitenkin oli kierrelty vaikka missä eksoottisissa paikoissa.


      • Kålehmainen
        sol29 kirjoitti:

        kyllähän rahaa saa, kun säästää...itse olen 29 ja käynyt vaikka missä!! pienet on tulot ja asun helsingissä..joka vuosi on päästävä jonnekin..viimesin oli dominikaaninen tasavalta:) siitä vaa matkaan kaikki!!!

        Härre gud kui matkustushaluto sakki on. Mine käyny Haparanda ja olla siellä putka yksi yö.
        Siksi mine puhu ni hoono soome.


      • MIMMELI 123
        sol29 kirjoitti:

        kyllähän rahaa saa, kun säästää...itse olen 29 ja käynyt vaikka missä!! pienet on tulot ja asun helsingissä..joka vuosi on päästävä jonnekin..viimesin oli dominikaaninen tasavalta:) siitä vaa matkaan kaikki!!!

        Kuule,kaikkien ei tartte asua Hesas,kaikkien ei ole pakko säästää,kaikkien ei ole pakko matkustaa,niiden jotka matkustavat,on pakko matkustaa,he ovat riippuvaisia matkustamisesta ja heidän turismiin perustuva matkakohteensa on riippuvainen heidän ....rahastaan ja matkustusriippuvaisuudestaan...näin se menee...paras pitää rahat itellä ja käyttää ne johonkin hyödylliseen..josta voi nauttia joka päivä,ei vain viikon ajan jossain ,jossa ei välttämättä olekaan(kuultua)mennyt kaikki kivasti!


    • en ole minäkään käynyt edes tuolla ruottin puolella vaikka raja tuossa lähes naapurissa onkin ,,, eikä kyllä isompaa hinkua mihinkään olekkaan ,, vois olla että jos kävisin ulkomailla niin minusta vois tulla viellä kovempi rasisti :) :)

    • jussi82

      En ole käynyt suomen rajojen ulkopuolella muuta kun laivareissulla tukholman sataman nähnyt...
      Viihdyn sen verta hyvin suomes ettei tarttee maksaa itteensä kipeeks nähdäkseen kivikyliä ja hiekkarantaa...

    • Into piip :)

      Sillä ette ole myöskään joutuneet majoittumaan ylihintaisiin kurjiin luoliin .. Ettekä ole törmänneet loma clubi kauppiaisiin.
      Jotta viisaammin teette kun pysytte kotona ja vietätte laatuaikaa perheen parissa.

      Sillä mikäpä sen surkeampi näky kuin suomalaisperhe virkatuissa antennipipoissa..kiertämässä TÄYTYY EHTIÄ LOMANAIKANA KATSOMASSA..lapset kyllästyneinä, olkapäät ja nenä palaneena.

      ......

    • kokemusta vailla

      Ette ole ainoita jotka eivät ole lentäneet ulkomaille, sillä en ikinä ole ollut lentokoneessakaan vaikka olen jo pitkälle yli nelikymppinen. En pelkää lentämistä mutta ei vain ole tullut lähdettyä ulkomaille kun kotimaassakin on nähtävää vaikka olishan se kiva käydä ulkomaillakin katsomassa eri kulttuureja.Olen toki käynyt ruotsissa ja pohjois-norjassa, että sentään jossain mutta en lentämällä.

    • täällä on kaikkea

      Miksi mennä merta edemmäs kalaan kun täällä on kaikkea. On venäläisiä ja jopa tummaihoisia huoriakin. Ja viinaa.

      • jotta maisematkin kuin

        satukirjasta ja ilmasto vaihtelevainen, myös kesäaikaan.hehehhehehhehehh....Tummia miehiäkin näyttää kuleksivan ihan tässä kotikylän raitilla, ei senkään takia tarvii lähtee livenä kattomaan, miltä näyttää tummaihoiset ihmiset.


    • Make60

      Olet jäänyt paljosta vaille kun et ole päässyt kotikylästä pois. Itse olen lapsesta saakka 60-luvulta lähtien matkustellut ja muuttanut montakertaa elämässa. Ollut matkatöissä ja käynyt yli kymmenessä maassa ja kivaa on ollut. Vuonna 2010 kun täytän 50v niin täytyy tehdä 2-3 viikon matka johonkin kaukomaille. Jos et saa säästettyä rahaa niin ei muuta kun 2-3 tuhatta euroa luottoa pankista niin pääset matkoille ja kun on kerran käynyt niin tulee lähdettyä toistekkin.

      • joku:?:

        näinpä.täytyy vaa uskaltaa ja lähtä eihän siinä kummempia tarvita. rohkeesti vaan matkalle.


    • ulkomailla

      Kerran kävin ulkomailla vaimoni kanssa. Yhtään ulkomaalaista eikä muutakaan ulkopuolista ihmistä näkynyt missään joten arvelimme että ulkomailla ei asu ketään ja läksimme pois.
      Ai miten mahdollista. Hiihdimme Kilpisjärven hotellista kolmen valtakunnan pyykille ja kiersimme sen. Näin kävimme Ruotsissa ja Norjassa.

    • NYYHKISSS

      Mä en oo koskaan käyny äitin ja isän kanssa edes tukholmassa tai virossakaan. Ruotsinristeilyllä olen, mut ei olla sitte menty ruotsiin. Et et oo ainoo.

    • Juntti-Mara

      Minä raukka olen käynyt ja hävetä vallan perkele esti. Ihmiset kantavat vähiä eururoja taivaan tuulin.Lopetin moisen puuhan turhana.On isänmaallinen teko pysyä Suomessa.

      • touhua

        Olet oikeassa! Pidetään me fyrkat kotona, eikä myöskään lennetä kuin päättömät kanat tuhoamassa ilmakehää ja kohdemaita.


    • Forelli

      Ei kun menoksi! Torniosta Haaparantaan ja jo on ulkomailla. Eikä ole kielivaikeuksiakaan, kun siellä on meän kieli, eli puolisuomi. Tullikin on kiini. Pitäkää hauskaa!

    • Seku

      No itse kävin tänään viimeksi "ulkomailla" tosin vain tuossa 7km päässä Haaparannalla. Rajalla asumisen "etuja". Kävellen matkaa olisi alle 200m Torniojoki vain välissä. Lempi paikkoja joissa olen käynyt on ehkäpä Norjan Lofotit, myös jenkeissä on käyty 4 kertaa, vielä useammin kanarialla ja seuraava matkalle lähtö olisi 18.3 ja Kanarialle viime kanarian reissusta on kolmisen vuotta. Syksyllä mentiin lentäen Espanjaan ja sieltä sitten ajettiin Ruotsin kautta takaisin. Sai istua.. Se on jännä kun tulee Tanskasta Ruotsiin ihan sinne etelä kärkeen niin silloin huomaa että nyt ollaan pojat lapissa, ihmiset ja liikenne määrä vähentyy huomattavasti! No tosin Tukholman kohdalla oli pikku ruuhkat mutta muuten väkeä ei vain enää ollut niin paljoa. Mitä reissuista on jäänyt käteen on hienoja muistoja ja osaa arvostaa kotia enemmän. Kyllä reissussa on mukava olla mutta kotona paras.

      • Tukholmaan ulkomaille

        Ulkomaat hieman hämmensi,(Tukholma) siinä Oopperan puistossa eka mies sanoi selvällä suomenkielellä "anna perkele tulta"ja annoin...siitä lähti käyntiin.


      • 6+33
        Tukholmaan ulkomaille kirjoitti:

        Ulkomaat hieman hämmensi,(Tukholma) siinä Oopperan puistossa eka mies sanoi selvällä suomenkielellä "anna perkele tulta"ja annoin...siitä lähti käyntiin.

        bump


    • tulipahan käytyä

      Kävin ulkomailla ensimäisen kerran täytettyäni 60 vuotta (3v sitten) Puhun saksaa ja jotenkuten englantia, matkakumppanini ranskaakin välttävästi. Kiertelimme eteläisessä euroopassa matkailuautolla 3 kk.
      Näkihän siinä vaikka mitä mutta jotenkin tuntui etten ollut jäänyt paitsi mistään ihmeellisestä. Voi olla että käymme vielä joskus toisenkin reissun mutta voi jäädä käymättäkin.

    • ÄitiT.

      ..perhe ole käynyt ulkomailla. Ei edes Tukholmassa tai Tallinnassa ja syykin taitaa olla sama kuin teillä... kun ei ole rahaa ja velkarahalla emme matkusta niin kuin monet muut tekevät. Mieheni on lapsena käynyt Norjassa perheensä kanssa ja nyt aikuisiällä työn puitteissa ajanut betonia rajan tuolle puolen eli Venäjälle mutta muutoin emme ole "matkustelleet". Lapsia meillä on neljä joten jokainen voi arvioida mitä matkustaminen maksaa kuuden hengen perheellä;))

      • ja äkkiä!

        Ei se raha ole syy, vaan uskalluksen puute... toivottavasti teidän lapsilla on enemmän rohkeutta aikuisena kuin teillä, jotka ette myöskään lapsuudessa matkustelemaan tottuneet. Vuokratkaa vaikka talo viikoksi interhomen tai homeawayn kautta ja lentäkää ryan airilla, niin huomaisitte että ei se rahasta ole kiinni... tehkää se lastenne jos ette itsenne vuoksi ymmärräkään...


      • ÄitiT.
        ja äkkiä! kirjoitti:

        Ei se raha ole syy, vaan uskalluksen puute... toivottavasti teidän lapsilla on enemmän rohkeutta aikuisena kuin teillä, jotka ette myöskään lapsuudessa matkustelemaan tottuneet. Vuokratkaa vaikka talo viikoksi interhomen tai homeawayn kautta ja lentäkää ryan airilla, niin huomaisitte että ei se rahasta ole kiinni... tehkää se lastenne jos ette itsenne vuoksi ymmärräkään...

        ...mutta rahasta se todelakin on kyse tai oikeastaan sen vähyydestä.
        Meidän tulot riittävät nipin napin normaalin elämisen kuluihin, säästöön ei jää mitään. Jos kuvittelet että kuuden hengen pienituloisella perheellä on varaa vuokrata jostain mökki ja vielä lentää sinne niin elät epätodellisessa maailmassa kuvitelmisinesi.


    • ja sivistää..

      Ei se nyt hirveitä omaisuuksia vaadi, että voi joskus matkustella ulkomaille. Pienemmälläkin budjetilla onnistuu vallan hyvin.Ja aina voi säästää matkoja varten.

    • ja silloinkin

      olosuhteiden pakosta tukholman satamas kääntämässä europalla. Luokkaretki, jonka aluuksi meinasin että otetaan se rahana mutta, tuli sitte lähäretyä luuhaamaan.

      Lomalla on viimeksi oltu suomen rajojen sisäpuolella 8 vuotta sitte entisten appivanhempien mökillä 200 kilsan päässä.

      En tiä, tuommonen matkailu ei vain kiinnosta, aikansa saa kulumaan muutenki.

    • Meidän perhe

      Hei! Ette varmaankaan ole ainut perhe Suomessa, joka ei ole matkustellut ulkomailla. Meidän duunariperhe (äiti 44, isä 49, lapsi 17 v) ei ole koskaan matkustellut perheenä ulkomailla. Kotimaan matkoja olemme tehneet vuosittain jo aivan nuorista asti ja kovin montaa pitäjää ei tästä maasta löydy, jossa emme olisi olleet. Myös lapsi on ollut paljon mukana näissä kotimaan matkailuissa ympäri Suomen. Minä olen käynyt mieheni kanssa 25 v. sitten pohjois-Norjassa sekä Ruotsissa, Ruotsin risteilyillä ollaan toki käyty useinkin, mutta sitä en edes matkailuksi laske. Itse olen viettänyt kerran päivän Tukholmassa :), mies ei sitäkään. Työpaikan ansiosta olen käynyt kaksi kertaa Tallinnassa. Poika on käynyt Tukholmassa kavereidensa kanssa pari kertaa ja on nyt keväällä menossa ekalle kunnon ulkomaan matkalle keski-eurooppaan. Poika ei ole ennen hinkunut ulkomaille ja nyt kun hän toivoi sinne pääsevänsä, hän sinne pääsee. Kukaan meistä ei ole ollut kertaakaan edes lentokoneessa! Miksikö näin? Kyse ei ole rahapulasta, saamattomuudesta tai juntteudesta, ei edes lentopelosta :). Meillä on ollut aina molemmilla hyvät työt ja olemme saaneet paljon aikaiseksi rahoillamme: ihana ok-talo hyvällä paikalla omalla tontilla, parin km:n päässä ison kaupungin keskustasta, kaksi uudehkoa saksalaista laatuautoa, tyylikkäästi ja arvokkailla huonekaluilla sisustettu koti, emmekä itsekään kulje rääsyissä. Velkaa perheessämme on tällä hetkellä kaikkiaan n. 16 000 euroa, joten aika omillamme ollaan. Harrastamme kaikki jotakin, olemme seurallisia ja aktiivisia ihmisiä. Lisäksi meillä on vapaasti käytettävissä Turunmaan saaristossa ihana kesäpaikka veneineen, joten eipä ole ollut jostakin kumman syystä mitään hinkua ulkomaille, ainakaan vielä. Jos joku haluaa pilkata tai halveksia elämäntapaamme, siitä vaan - ehkä mekin hymähdämme jopa velaksi matkustaville ihmisille, jotka eivät tunne edes omaa kotimaataan, mutta rehentelevät silti ulkomaanmatkoillaan :). Halusin tällä kirjoituksellani vain sanoa, että kaikki eivät tosiaankaan haaveile ulkomaanmatkoista, vaikka niihin olisi mahdollisuuksiakin.

    • sen verran, että niistä on...

      ...tehty jotenkin jonkinsortin kehumisaihe. Äklöttää, kun joku ihminen kertoo ulkomailla matkoistaan vain ja ainoastaan sillä mielellä, että "ajatelkaas, että mullapa/meilläpä onkin varallisuutta jopa kaukomatkailuun, vaikka todellisuudessa matkan varat olisikin kerätty vähentämällä jokapäiväistä kulutusta jopa perheen ravitsevasta ja terveellisestä ruokavaliosta ja eräät jopa vippilainoilla matkustelevat alvariinsa, ja muut normaalit elämiseen kuuluvat laskut roikkuvatkin sitten ulosottovirkailijan hoivissa.

    • Nainen Pääkaupunkiseudulta!!!

      Tuskin olette ainoa perhe. Itse asustelen avoliitossa mieheni kanssa. Itse en ole koskaan päässyt käymään missään. Kyllä se niin on rahasta kiinni. Minuakin vituttaa ihmiset, jotka sitten kehuvat matkoillaan, että oompa käyny siellä ja siellä. Joillakin sitä rahaa on kuin roskaa. Monet menevät joka lomalla jonnekkin. Itsellä hyvä, kun riittää elämiseen rahat kuukaudelle. Ei olis mahdollista laittaa edes säästöön. Yksin elelevät ihmiset matkustelevat paljon, he tienaavat vissiin sitten aika hyvin. Onhan niitä kaikenlaisia säästötilejä. Itsellä ei vaan sellaiseen todellakaan olisi mahdollista. Jos lotosta voittais, niin sitten pystyis lähtemään, ei muuten.

    • AINOA

      Et ole ainoa. Älä siis sure. Sitäpaisi itse pidän itseäni suhteellisen paljon matkustaneena vaikka olenkin vain Suomea enimmäkseen kierrellyt. Tallinnassa poikkesin pari kertaa ja Tukholmassa kerran.
      Ja mikä ihme siinä on että kaikkien pitäisi olla samanlaisia.
      Jotkut matkustaa, jotkut ei.

      • matkatoimistossa

        "Sitäpaisi itse pidän itseäni suhteellisen paljon matkustaneena vaikka olenkin vain Suomea enimmäkseen kierrellyt."

        Joo, minäkin pidän itseäni hyvin koulutettuna vaikka olen käynyt vain peruskoulun.


      • MUKAVAA
        matkatoimistossa kirjoitti:

        "Sitäpaisi itse pidän itseäni suhteellisen paljon matkustaneena vaikka olenkin vain Suomea enimmäkseen kierrellyt."

        Joo, minäkin pidän itseäni hyvin koulutettuna vaikka olen käynyt vain peruskoulun.

        että pidät


    • mörrö

      ei oo meiänkään perhe kulekenut ulkomailla eikä meiän tuttava- perheetkään

    • olla kateellinen

      käyn suurin piirtein 2 kertaa viikossa ulkomailla jos ruotsi ja norja niihin lasketaan....
      26 eri euroopan valtion alueella ajellut.

      rekkaa ajan ja tienesti mikä jää käteen on 2600-3000e/kk
      kyl tosta jää mammallekkin vähän soppail rahaakin hänen omien tienistien lisäksi.

    • joku vaan

      Ette varmasti ole ainoita jotka ei ole käyny suomen rajojen ulkopuolella. Varmasti olisi hyvä jos joskus tulevaisuudessa että lapsenne olisi käynyt edes mutkan jossain vieraassa maassa. vaikka ruotsissa. Säästäisitte yhdessä rahaa matkaan ja sitten menisitte koko perheen kanssa lomalle ja nauttisitte kunnolla yhteisestä ulkomaan matkastanne.
      Emme ole mitään rikkaita mutta ollaan käyty kuitenki muutamissa maissa lyhyitä matkoja

    • timpuri..

      ette ole ainuita,itekkään en oo koskaan käyny ulkomailla,ja tiedän paljon perheitä jotka ei ole käyny.

    • nonono

      emme mekään ette ole ainoita

    • nainen 30v

      Eipä ole ollut rahaa eikä ole koskaan ekana tullut mieleen lähteä ulkomaille,vaikka rahaa olis säästynyt.
      Itsekin "jo" 30v ja kerran kävin laivalla kun olin lapsi,toisen kerran kävin poikani kanssa. En ole käynyt edes lapissa. Eli ette ole ainoat. Olisihan se kiva joskus ehkä mennä,mutta kuten sanoin,ei ole koskaan ollut mikään päämäärä elämässä.

      Kielipäätä ois ja sosiaalinen olen joten sekään ei olis syy mutta kyllä itse mieluummin ostan jotain kivaa niilläkin satasilla tai tuhansilla mitä säästöön jää.. Ehkä sitten joskus. Eläkkeellä..heh. No,jos huvittaa =)

      Eipä ole vanhempani olleet edes laivalla eikä lentokoneessa,ikää reilu 50v.

    • Eva58

      ...olen varmaankin käynyt "ulkomailla", koskapa olen syntynyt Torniossa. Ylittelin rajaa jo silloin kun ruotsin tullissa piti tehdä mutka väärälle kaistalle. heillä oli kait rattikin eri puolella autoa.

      Mutta vasta lähempänä 4-kymppiä olen käynyt muualla kuin Ruotsissa. Nuorena minua ei kiinnostanut matkustelu, sitten tuli lapset jne. Enää en raskisi matkustella. Ei se oile hintansa väärtiä, aikasen rasittavaakin. Kunhan kerran käy vilkaisemassa miltä palmut näyttää, se on siinä.

      Toisaalta, ei se ole suurikaan puute.

      Minusta säälittäviä ovat ihmiset, jotka jopa velkarahalla reissailevat.

      Hyvien kirjojen lukeminen antaa enemmän. Laiskottelukin on ihanaa. Laiskottelu on varsin edullista ja se tekee hyvää sydämelle.

      Kyllä minä tunnen ihmisiä, joita ei kiinnosta matkustaminen.

    • valinta...

      En ole minäkään käynyt. Mutta asuin Ruotsissa vuosia.Lapseni ei ole käynyt edes Ruotsissa.Enkä ole mihinkään menossakaan, ei kiinosta.Lapseni matkustelkoon sitten kun on omillaan.Kaikissa muissa maissa on jotain ihhottavaa mitä en halua nähdä, paitsi pohjoismaissa. En ikinä voisi matkustaa maihin joissa on kulkukoiria, kissoja puhumattakaan kerjäläislapsia.Ihmiset luulee että kaikki haluaa kuunnella niiden matkakertomuksia ja katsella jotain typeriä kuvia. Ei vois vähempää kiinnostaa.Matkailu ei tunnu avartavan vaan tekee ihmiset entistä empatiakyvyttömmäksi, mennään suljetuin silmin ja korvin nähdään vaan mitä halutaan nähdä.No, jokainen tehköön niikuin haluaa.

    • INRI

      Virossa kerran ja muutaman kerran Ruotsin puolella. Siinä kaikki. Edistän kotimaan matkailua ja mikä parhainta; minne olen matkalla, kun erkanen tästä maailmanajasta?
      -------- Taivaaseen! Kiitos Jeesus. Jumalan siunausta, missä ikinä liikuttekin.

      • Yks entinen maailmanmatkaaja

        No sinnehän minäkin olen matkalla! Kiva juttu että täällä netissä on muitakin "sen tien kulkijoita". Kuka lienet, missä lienet - tavataan sitten aikanaan taivaan kodissa! Ja hyvää matkaa!

        PS. Tunnistin tosiaan sinut tuosta INRIstä ja sen perusteella päätin vilkaista, mitä oikein kirjoitat...!


    • joittenkin nuijien

      puhumisista ja kehumisista. Mä olen itse asunut 70-luvulla Ruotsissa ja en kaipaa sinne enkä muuallekkaan, olen aivan tyytyväinen pikkukaupungissa asumiseen eikä kiinnosta lähtee katsoo joittenkin torvien örveltämistä vaikka Tallinnaan. Nehän niilä matkoillaan kehuu jotka ei muista puoliakaan koko reissusta. Terveiset sinne täältä...

    • Nimetön

      en ole koskaan käynyt ulkomailla

    • Naamataulu

      En ole minäkään koskaan käynyt ulkomailla. Ei vain voisi vähempää kiinnostaa reissaaminen. Ikää on kertynyt tähän mennessä sellainen 25 vuotta.

    • Kuukausittain

      Kannattaisi tehdä pitkän tähdän suunnitelma, jotta pääsette ulkomaille. Ajattele, jos säästät 10 eur/kk, niin silloin pääset Tallinnaan, ja saat käyttörahat. Kun olet käynyt siellä, ala säästämään vaikkapa 20 eur/kk, niin pääset jo halpalentoyhtiöllä vaikkapa Saksaan. Ulkomaille pääsee nimittäin jo alle 100 eurolla, ja yöpyä voi jossain tosi halvassa paikassa. En voi uskoa, että ette pysty säästämään tuollaisia summia, suunnitelmana aina siis 1-2 vuotta. Viekää vaikka pulloja keräykseen tms. kyllä sen summan saa aina kokoon.

    • En ole minäkään käynyt Haaparantaa kauenpana...Joskus tekis mieli,toisinaan taas ei...Ei oteta ressii..kyl se meidänkin vuoro viel joskus tulee.Jos sit viel tekee mieli lähtäkkään.

      • maamyyrä_2

        Tässä taas näkee, että täällä Suomi24 osastolla on paljon yksinkertaisia ihmisiä heittelemässä ihmeellisiä mielipiteitään. Ei varmasti kaikki ole matkustelleet. Koko maailmaa ajatellen matkustelevien ihmisten osuus on tietenkin vähemmistö. Suomea ajatellen en tiedä, toki meillä pienituloisinkin väki mahtuu maapallon 14% varakkaimman joukkoon, eli ilmeisesti meillä Suomessa suurin osa on käynyt jossain.

        Jos ei ole matkustellut, mitä sillä on merkitystä. Nykymaailmassa tiedonvälitys on niin huimmaa, että ei voi edes sanoa ettei voisi sivistää itseään muutenkin kuin matkailemalla. Sitä paitsi lentokoneen hiilipäästöjä ajatellen on jo nyt paljon fiksumpaa olla käyttämättä lentokonetta. Ja voin viestin aloittanutta lohduttaa että olen 40-vuotias ja en ole koskaan ollut lentokoneessa. Ja alunperin syy varmasti ollut raha, mutta nyt rahan lisäksi voi ajatella matkasta tulleet päästöt toiseksi syyksi vaikka =)


      • Suosittelen..
        maamyyrä_2 kirjoitti:

        Tässä taas näkee, että täällä Suomi24 osastolla on paljon yksinkertaisia ihmisiä heittelemässä ihmeellisiä mielipiteitään. Ei varmasti kaikki ole matkustelleet. Koko maailmaa ajatellen matkustelevien ihmisten osuus on tietenkin vähemmistö. Suomea ajatellen en tiedä, toki meillä pienituloisinkin väki mahtuu maapallon 14% varakkaimman joukkoon, eli ilmeisesti meillä Suomessa suurin osa on käynyt jossain.

        Jos ei ole matkustellut, mitä sillä on merkitystä. Nykymaailmassa tiedonvälitys on niin huimmaa, että ei voi edes sanoa ettei voisi sivistää itseään muutenkin kuin matkailemalla. Sitä paitsi lentokoneen hiilipäästöjä ajatellen on jo nyt paljon fiksumpaa olla käyttämättä lentokonetta. Ja voin viestin aloittanutta lohduttaa että olen 40-vuotias ja en ole koskaan ollut lentokoneessa. Ja alunperin syy varmasti ollut raha, mutta nyt rahan lisäksi voi ajatella matkasta tulleet päästöt toiseksi syyksi vaikka =)

        Ennemmin Emmental juustoa kuin halpaa kurkkua..


      • Mama Gambia
        Suosittelen.. kirjoitti:

        Ennemmin Emmental juustoa kuin halpaa kurkkua..

        niin vaan on että ulkomailla matkustelu avaa silmiä...osaapahan arvostaa kotiaan sen jälkeen.
        Meidän pikku pissis kun kitisi ja valitti joka asiasta...tilattiinpa matka viikoksi Gambiaan....aika hiljasta on ollu sen jälkeen eikä joka helevatan Guessin kassia oo sen jälkeen itkenyt.


    • minä vain

      Et ole ainoa joka ei ole KoSKaan käynyt ulkomailla.
      Suoraan sanottuna se on minusta TUhLausTa.
      Olisihan se kiva, mutta en koe jääväni jostain paitsi, jos en koskaan käy ulkomailla. Saan matkustaviltani sukulaisilta niin paljon tuliasia, että voisi luulla, että olen itse käynyt ulkomailla, vaikken ole. Sen rahan voi käyttää hyödyllisemminkin, mikä ulkomaanmatkaan menee. Varsinkin jos on vähän rahaa. Hyvähän rikkaiden on sanoa, kun eivät maksa yhtä suurta veroa palkoistaan kuin pienituloiset.... Minusta on ihan hyvä näin, sanokoon kuka mitä tahansa. :)

    • ...oma koti kullan kallis

      Älä sure, on meitä muitakin. Ainakin me.;) No,IHAN kokonaan ei olla maan rajojen sisäpuolella oltu, mutta vähissä on ulkomaan käynnit: Minä kävin mummoni ja hänen ystävänsä kanssa Ruotsin puolella kun olin jotain 10 vee, mieheni muistaakseni ei sitäkään vähää, ja yhdessä käytiin Tallinnan risteilyllä muutama vuosi sitten. Siinä meidän ulkomaanmatkailu.;) Ja mitä ollaan keskenämme puhuttu, voi olla että noihin ne jääkin, kumpikaan ei nimittäin uskalla eikä halua lentää, ei yksinkertaisesti ole niin suurta kiinnostusta lähteä mihinkään -eikä kyllä olis aina rahaakaan (tai oikeastaan se mitä menee säästöön, emme aio käyttää matkailuun vaan tulevaan omaan mökkitonttiin). Me vaan tykätään omista nurkista, ja lomilla mökkeily (vanhempiemme mökeillä) on piisannu ainakin tähän asti. Lapsuuden mökki on rakas ja kyllä Suomenkin luonto on ihana, vaikka olisihan se upeaa joskus kokea joku merenrantaparatiisikin, mutta se tapahtuu siis vasta silloin kun ajatuksen voimalla voi matkata merten ja mantereiden yli. ;P

      Ja eipähän jää matkailuun koukkuun, kun ei voi ikävöidä sitä mistä ei "tiedä".:)

      Mun mielestä on IHAN sama kuka on käynyt missäkin vai onko käynyt missään, mitä siitä tarvii välittää mitä muut tekee tai ajattelee, jokainen elää tavallaan! Ja jos joku leuhkii matkustamisen määrällä, minä leuhkin sitten sillä että me EI matkustella! "Uskalletaan" olla erilaisia nykyaikana. -Sekin on mun mielestä aika saavutus että mun mies ei ole koskaan käynyt edes elokuvateatterissa, ja siitä "meriitistä" mielestäni kannattaa jo pitää kiinni ja olla käymättäkin, hamaan loppuun asti! :D (Itsekin kyllä katon leffat mieluummin kotisohvalta käsin, siinä saa luoda mieleisensä puitteet ja löhötä miten haluaa, eikä tarvi pojottaa pakarat puuduksissa tuolilla ja olla rapisuttelematta karkkipussia jne.)

      Mutta nää onkin taas niitä asioita mistä on turha kiistellä, niin monta mielipidettä kun on suutakin. Tarkoitukseni kuitenkin oli sanoa että ÄLÄ MAIRE MASENNU, eläkää omaa elämäänne niinku teille on hyvä älkääkä muiden mielipiteistä ja elintavoista piitatko. Olkaa ylpeitä omasta elämästänne ja nauttikaa toisistanne!

    • kielo0000

      Minä en ole koskaan ollu lentokoneessa. Tallinassa ja ruotsin risteilyllä olen kyllä ollu ja matkustannu suomea ristiin rastiin.

    • ramba

      säälittävä

      • sitä joskus

        matkustan ulkomaille, niin Siperiaan. 1 maailman kolkista mistä kaipuu kurjaan Suomeen on taattu. Tuskin sitä vaikka jostain jenkeistä tekis enää mieli takas tulla kun tietäis mikä odottaa.


      • scilla sibirica
        sitä joskus kirjoitti:

        matkustan ulkomaille, niin Siperiaan. 1 maailman kolkista mistä kaipuu kurjaan Suomeen on taattu. Tuskin sitä vaikka jostain jenkeistä tekis enää mieli takas tulla kun tietäis mikä odottaa.

        ..vanno, ties vaikka tykästyt sopuleihin ja jäät sinne siperiaan, kun kerran Suomeakin olet kestänyt! :D Onhan siperiassakin paljon nähtävää... ainakin paljon tundran sammalta?


    • Oma itseni

      Olkaa ylpeitä siitä niin minäkin olen!

    • sharina

      Täälä aito neitsyt meinaan ulkomaan matkojen suhteen, en oo ikinä käyny ulkomailla ruottia lukuunottamatta. Eikä kyllä ole mitään intressiäkään, mutta ei sitä koskaan tiiä jos vaikka vanhoilla päivillä suuntais jonnekki=)

    • mie vaan

      Meiän perhekään ei oo ikinä käyny kunnolla missään.. Tai pyörähettiin risteilyllä Tukholman rannassa, mut sitä hän ei periaatteessa lasketa..

    • matkustele

      Maaseudulla, peräkammareiden punaniskojen sekä tukiaisilla elelevien luvatussa onnelassa eivät matkustella muualle kuin läheiseen kauppaan olutta hakemaan, bensa-aseman baariin sekä keskisen lantsarilandiaan.

      Niin, ja rohkeimmat kerran kesässä Linnanmäelle tai Särkänniemeen.

      Ette siis ole yksin..

      Syykin on selvä; oma, tuttu ränsistynyt pihapiiriä ei voita mikään!

      Ja muualla ollaan NIIIIIIN ylpeitä ym. ym.

      • etuoikeutettu

        Maalla on niin mukava asua ettei tarvitse matkustella. Ymmärrän kaupunkilaisten matkustushalun hyvin kun joutuu asumaan ahtaasti likaisessa ilmanalassa. Varmaan minäkin matkustelisin jos joutuisin sellaisiin asuinoloihin.


      • kehuskella

        Voi ziizuz. Taidat itse omistaa leijonapaidan ym. kaanonisoidun rekvisiitan?? :D Koska ainakin omaat saman älykkyysosamäärän, kuin edellä mainitsemani ihmisryhmäke, johon itsekin viittasit.

        Olen maalainen, asun maatilalla, ja ainoa manner jossa en ole käynyt on ameriikka (punaniskojen maa;)))). Enkä ole saanut penniäkään tukiaisia, eikä kukaan taloudessani asuva.

        Mutta onhan se ihan mielettömän hienoa asua jossain laitakaupungilla betoni periferiassa. Korso, Konala, Kontula ah, ah, ah!! Ei ihme että ihminen haluaa sieltä matkoille...

        Toisekseen, kun on tarpeeksi matkustanut tajuaa, että ei tarvitse lähteä mihinkään. Ennen poltteli matkakuume koko ajan, ja opiskelijana matkustin vähintään kaksi kertaa vuodessa reppureissuun jonnekin päin maailmaa. Ihmisen on hyvä laajentaa elinpiiriään, että osaisi suhtautua avarammin myös niihin jotka eivät halua matkustaa minnekään. Jos ei sitä ole matkoillaan oppinut, niin hukkaan on matkarahat menneet...

        Anteeksi että puhuin alentuvaan sävyyn Korsosta, Kontulasta ja Konalasta. Se vain rimmasi niin hyvin ja olin huomaavivani ed. kirjottajan kontulalaisen aksentin (=agression).


    • matti asuu kukkarossa

      meidän perhe ei koskaan ole käynyt ulkomailla
      olisihan se kiva mutta raha ei riitä matkailuun
      sitä paitsi isä ei tykkäis oikein paljon siitä

    • -t-m-l-

      aika lohdullista. Olen itse pienipalkkainen yksinhuoltaja eikä todellakaan ole vara matkustella ja muut tuntuvat käyvän tuon tuostakin jossain. Et ole ainut! Onhan meitä ja tiukemmat ajat vielä edessä! Yritetään silti jotenkin jaksaa ja nauttia mistä pystytään, elämän pikku asioista =)

    • buhuuuu

      Perheen kanssa käyty ehkä 4 kertaa ruotsinlaivalla kahdenkymmenen vuoden aikana. Olisihan se kiva matkustaa...

    • jepulis

      Ei mekään olla missää käyty.

      • Suomalainen mies

        Mieluimmin matkustellaan kuin mökkeillään. Näin on parempi. Mökki on suuri investointi ja sitten siellä pitää rahtautua joka ikinen viikonloppu kesäisin.
        Pakkaat perjantai-iltana ja samat kamat purat sunnuntai-iltana. Voi kuinka rasittavaa !


    • pa......

      Löytyy varmaan tuhansia ihmisiä, varsinkin iäkkäämpiä, jotka eivät ole käyneet ehkä edes Helsingissä, saati sitten ulkomailla. Itsekin olin -80 luvulla jo lähes nalikymppinen ennenkuin kävin edes Ruotsissa Haaparannassa. Kaikkia ei kiinnosta matkustaminen lainkaan.

    • tretori

      Nyt äkkiä varaamaan laivalippuja itään tai länteen. Muutamalla kympillä pääsette ulkomaanmatkailun makuun. Jos budjetti todella pieni,niin ainahan voi lähteä bussilla Teiskoon;)
      Halpalentoyhtiöiden siivillä pääsee myös ihan älyttömän halvalla kaupunkilomille - sinne vain sukkana. Matkailu avartaa! Terveisiä nimimerkillä: "paljon matkaillut, mutta asuntolainan puristuksissa matkabudjetit ovat päässeet hieman kaventumaan"

    • Peppi

      Eiköhän se ole niin, että ihminen tekee niitä asioita joita hän pitää tärkeänä. Jos teillä on sellainen tilanne, että raha ei riitä normaalimenojen lisäksi matkustamiseen, mutta haluaisitte matkustaa. Miksi ette tee asialle mitään. Sillon, jos rahat ei riitä muuhun niin pitää tehdä asioita eri tavalla kun tähän mennessä.

      Ihminen on sellainen, että se helposti jumittaa elämänsä samoille raiteille. Ei uskalleta kulkea yhtään eri tavalla kuin naapuri. Miettikää elämää ja tehkää asioita eri tavalla. Meillä on vaan yksi elämä, miksi elää kädestä suuhun kun muitakin vaihtoehtoja on.

    • löytyy

      perhe, joka istuu jatkuvasti kotona. Ei ole ollut koskaan ylimääräistä minkäänlaiseen matkailuun. Ei Viroon, ei Venäjälle, ei Ruotsiin. Kotona kun elämä ei juuri maksa mitään. Kyllästyttää, kun puhutaan ilmastomuutoksesta ja rahojen säästämisestä ja kuluttamisesta täällä kotimaassa, mutta ei muuta kun kansa kulkee kuin teuraaksivietävä nautalauma jatkuvalla syötöllä ympäri maailmaa hassaamassa. Millä ne oikein mällää, kysyn vaan?

    • Jaikki123

      Olen käynyt ainoastaan KERRAN Ruotsin laivassa, ja siinäkin olin sisällä laivassa kun laiturissa kävi. Tiedän montakin ihmistä jotka eivät ole kertaakaan ulkomailla käynyt... Kaikilla ei ole varaa siihen, tai jotkut eivät yksinkertaisesti edes viitsi ;)

      • tekevää

        Olen käynyt noin kymmenkunta kertaa eri ulkomaissa ja kerta kerralta reissu tuntuu turhemmalta. Parissa viikossa ei saa mitään käsitystä paikallisista oloista kun juttelu rajoittuu ehkä kymmenkuntaan paikalliseen kontaktiin parhaimmillaankin. Kunnon matkadokumentti jonka on tehnyt kokenut matkailija avartaa näkemystä enemmän. Päällimmäinen tunne paikasta on yleensä ulkopuoliseksi jääminen ja maan tavoista jää epävarma tunne että olikohan oivaltanut niistä yhtään mitään. Ja jos haluaa luonnon takia lähteä reissuun, niin harva paikka kumminkaan on niin upea kuin pohjoismaiden järvet ja metsät.


    • ichigo-79

      Ruotsissa olen käynyt...risteilyllä ja sukuloimassa...
      Norjassakin tuli käytyä...tosin vain kääntymässä aikoinani perheeni kanssa.

      Joten ette todellakaan ole ainoita ;)

    • ihan kyllästymiseen saakka

      Amerikoissa n. 30 kertaa ja lähes kaikissa Euroopan maissa lähes 100 kertaa. Aasiassa myös n. 30 kertaa. Ei paljoa matkustaminen enää kiinnosta. Suomi on ihan hyvä maa asua, elää ja matkustella.

      t. Tompsu

    • niin se vain on n

      Punaniskajuntti jenkeistä? Tuskin käy edes osavaltionsa ulkopuolella.

      Köyhä intialainen, tuskin on varaa lentokoneilla hurjasteluihin.

      Köyhä afrikasta, jos joskus ulkomaille on mahdollista päästä menee siihen koko omaisuus jonkun salakuljettajan taskuun.

      Uskokaa nyt, se on "häpeä" ainoastaan Suomessa ja muissa kehittyneissä maissa. Mutta myös kehittyneissä maissa on ihmisiä, joita matkustelu ei vain kiinnosta.

      Kukaan ihminen ei ole koskaan käynyt kaikissa maailman paikoissa, se on jo yksistään syy olla käymättä koskaan missään.

    • ulkomailla

      siksi, että pitäisivät sitä hienona elämyksenä, vaan siksi että saisivat mielenrauhan "olenhan sentään ulkomailla käynyt, siis ei tarvitse hävetä" ja voisivat enemmän tai vähemmän tietoisesti ylvästellä muille kertomalla reissustaan, "hähää, et voikaan ajatella minua tylsäksi kotihiireksi, olenhan käynyt ulkomailla!" Onnellisuuteen tässä elämässä tähdätään, eikä matkustelu ihmistä onnelliseksi tee.

      • jeza

        Moikka! et oo ainoo mäkään en oo koskaan käyny missään ulkomailla en edes tukholmassa tai tallinassa ja olen 20.v tosin menin viime kesänä naimisiin ja nyt suunnitellaan häämatkaa ulkomaille jossain kohtaa kun raha pussi antaa myöden.


      • hyvä homma

        elämäni yksi suurimmista virheistä oli muuttaa takaisin Suomeen, mikä on pitkä tarina, mutta se ystävällisyys ja sosiaalinen rikkaus, minkä Ruotsissa elin, oli vertaansa vailla. Huomatkaa: metsä vastaa niinkuin sinne huudetaa! Olin muuttanut maahan kouluruotsilla! Kadun lopun ikääni muuttoani rappio-Suomeen !


      • kun olet

        totaalisen pihalla tässä asiassa. Ei sitä toisten ihmisten vuoksi matkustella. Kyllä syyt ovat ihan toisaalla kuten halu kokea ja nähdä uusia asioita, tavata muitakin ihmisiä kuin hiihtohulluja suomalais-juntteja. Toisin sanoen jotkut ihmiset vain haluavat laajentaa maailman kuvaansa matkustelemalla.


    • Totuus matkailusta

      Me monet ulkomailla niukkasbutjetilla käyneet voimme kertoa sinulle, että olet säästynyt paljolta kun et ole sinne mennyt.
      Ensinnäkin lennot vievät yleensä koko butjetin matkustamisessa, sitten perillä syödään halpishotellin roskiksesta mitä sinne päivän mittaan on heitetty.
      Jo toisena päivänä maha on niin sekaisin, että sisällä ei pysy muu kuin halpishotellin kraanavesi, joka sekin aiheuttaa lisää paskatautia.
      Toipumiseen menee yleensä pari viikkoa, joka sitten kehuskellaan kotosuomessa matkaväsymyksenä jumalattomasta bailaamisesta.
      Olet etuoikeutettu kun et tarvitse tyytyä tälläiseen paskaan, vaan saadaksesi naapurit kateelliseksi, ihailen kaltaisiasi ihmisiä.

      • avartaa

        Jos on rohkeutta ja " varallisuutta", niin mene asumaan valitsemaasi maahan muutamksi vuodeksi, niin huomaat, mikä rikkaus on oppia tuntemaan muita kulttureita


    • Minä vain

      Koskaan ei ole liian myöhäistä - eikä kaikkien tarvitse tehdä niin kuin muiden. Itse pääsin ulkomaille vasta aikuisena ja silloinkin ensin Tukholmaan, sitten Tallinnaan. Nyt olen jo ehtinyt kierrellä, mutta Suomeakin katselleena voin sanoa, että täällä rakkaassa kotomaassakin riittää todella paljon katseltavaa ja koettavaa. Olen myös huomannut, että moni "ulkomaanmatkaaja" ei tiedä Suomesta juuri mitään.

      • ole varaa

        matkailla kotimaassa, siksi suuntaankin aina matkani ulkomaille. Kaupanpäälle pääsen toviksi eroon tästä junttilasta.


    • tiraMzuh

      Älkää lannistuko!
      olen itse tottunut aikaisemmin matkustamaan vähintään kerran vuodessa, vaikka sitten ruotsinlaivalla. Viime aikoina en ole terveydentilan takia pystynyt matkustamaan ja olen haikaillut etelään tuon tuostakin.

      Se ärsyttää tuttuani, 36v miestä, jota luulin vakaumuksensakin takia suht kosmopoliittiseksi. Mutta ei, hän ei ole ollut koskaan kunnoolla ulkomailla ja näkee velvollisuudekseen halveksua mitä vain mikä ei ole suomalaista. Se olisi huvittavaa ellei sitä olisi jatkunut niin kauan, ja kyseinen mies elää pk-seudulla joten luulisi hänenkin jo tottuneen kansainväliseen ympäristöön ja ruokaan. En tiedä onko hän sisimmässään vain kade tai elää liian pienissä ympyröissä,mutta outoja perusteluja saan kuulla miksi ulkomaille ei saisi haikailla. Esim. että se on epäisänmaallista, siellä sairastuu johonkin kummaan tautiin, rahat menevät hukkaan, ruoka on epäilyttävää, matkustaminen saastuttaa, kaikkialla pitäisi tulla toimeen suomen kielellä (!) jne.

      Lisäksi olen luonteeltani epäsuomalainen ja tulen paremmin toimeen ulkomaalaisten kuin perussuomalaisten kanssa. Sekin että etsin miestä joka on ainakin osittain ulkomaalaistaustainen tai sitten samanlainen suomalainen kuin minä, ärsyttää tuttuani. En sitten hänen mielestään saisi varmaankaan myös lähteä Keski-Amerikkaan avustustyöhön siippani kanssa kun sellaisen löydän.

      Joten teillä, vaikka ei olisikaan matkailukokemusta, on ainakin asenne kohdallaan. Vaikka kielitaitokaan ei olisi niitä parhaimpia, matkalla pärjää hyvin vaikka sanakirja mukana. Eräs vanhempi sukulaispariskuntakin asui talvia Espanjassa vaikkeivät puhu kuin suomea.
      Älkää välittäkö muiden puheista, tässä kasvavien tuloerojen Suomessa pitäisi ihmisillä olla sen verran arkitodellisuuden tajua että kaikki eivät pysty matkustelemaan.

      Itse olen kuitenkin sitä mieltä että jokaisella suomalaisella olisi oikeus kerran elämässään kokea etelän loma,ja nähdä miten suurin osa maailmasta elää, se auttaisi ymmärtämään suomessakin ulkomaalaisten tapakulttuuria. Kai pitää vain toivoa myös että joku nainen nappaa yltiöisänmaallisen tuttuni ja raahaa hänet häämatkalle jonnekin hyvin kauas.

      Että tämmöinen tapaus

    • kylttyyriä rikkaille

      Ette ole. Täältä löytyy toinen tapaus ja syy on sama: rahat eivät riitä. Hyvä jos riittävät pakollisiin menoihin kuten ruokaan, vaatteisiin, lääkäriin yms. Matkustaminen on turhaakin turhempaa luksusta.

      Toisaalta, mitäpä niistä massaturismin pilaamista lomakohteista kostuisikaan. Siellähän näkee sitä samaa porukkaa, joka täälläkin porsastelee pitkin kaupungin baareja ja katuja kännissä vappuna. Ne hienommille ihmisille varatut kohteet, kuten Balin sukelluslomat ja Andien vaellusreitit yms. ovatkin jo sellaisia, että sinne tavallisella pienipalkkaisella ei ole toivoakaan päästä.

      Luulen, että tuo matkustamisvimma on perua niiltä ajoilta, kun tämän maan (ruotsinkielinen) eliitti lähti opiskelemaan Saksaan, maalaamaan Toscanan pittoreskia maaseutua, tutustumaan Pariisin kahviloihin ja kirjallisuuteen yms. Meillähän 1800-luvun sivistyneistö oli täynnään näitä "maailmanmiehiä". Kaiken maailman Mannerheimit matkustivat Venäjältä Mongoliaan ja Kiinaan, Gallen-Kallela kävi maalaamassa Meksikossa ja Chicagossa yms. Just tuollaisia kertomuksia "aidoista elämyksistä" saa lukea nytkin lehtien palstoilta, kun eliitti suitsuttaa (ja pröystäilee siinä sivussa rahoillaan).

      Suomessa oli 70- ja 80-luvuilla aika, jolloin tavallinen rahvaskin pääsi matkustelemaan. Eiköhän valtaosa suomalaisista ole tämän laman jäljiltä köyhiä kuin kirkonrotat, joten edustanet enemmistöä tuossa suhteessa parin, kolmenkymmenen vuoden kuluessa. Uusköyhät osaavat toki lohduttaa itseään: ollaan ylpeitä siitä, että oma hiilijalanjälki pysyy pienenä - vaatimattomuus kaunistaa, kuten protestanttinen etiikka opettaa. Rikkailla on tässäkin suhteessa sitten muut sävelet.

    • mancem76

      En oo itekkää käyny missää ulkomailla jos ei tallinnaa ja tukholman satamaa lasketa,niin ja asunhan 1,5v. haaparannalla... :)
      Ei oo oikeestaan ollu mielessäkään ulkomaan matkustelu ennen ku vasta viime vuosina ku kaverit on kulkeneet..Miksipä sitä ei vois lähteäkki ku mukavan matkakaverin jostai bongais... ;)

    • Spices79

      Ette ole ainoita, joilla rahatilanne ei anna mahdollisuutta matkusteluun. Varmasti löytyy muitakin. Vaikka me vähän matkustelleet olemmekin kai vähemmistössä. Vai olemmeko ainoita, jotka uskaltavat myöntää ääneen?

      Minun äitini oli yksinhuoltaja, emmekä me juuri koskaan matkustelleet. Mummo vei meidät kerran laivamatkalle viroon kun olin n.7v.
      Kierreltiin katsomassa huvipuistoa ja vanhoja taloja. Äidin kanssa kävin pari kertaa laivaristeilyllä. Mutta ei ollut varaa sellaiseen joka olisi mennyt maihin asti. Paatti siis seilasi jonkin aikaa merillä ja tuli takaisin lähtösatamaan. Pääsin käymään Ruotsissakin vasta ABI-risteilyllä.

      Matkustelu ei ole muodostunut minulle omanarvoni mittariksi. Enkä ole onneksi oppinut sitäkään tapaa, että juostaan ongelmia "pakoon" ja kun tullaan kotiin, niin hups, ne ovat odottaneet. Jos ei jopa olleet löhörannalla mukana. En usko, ongelmiaan voi paeta. Tai että matkustelu tekee kenestäkään viisaampaa. Eikös sekin ole yksi perustelu matkusteluun? Suurinosa kuitenkin tuhlaa aikansa turistirysissä ja örveltää päissään yökerhoissa. Tosi "viisasta" on. Täytyy sanoa.

      En tajua, miksi suomalaisten maine pitää pilata örveltämällä toisessa kulttuurissa miten tykkää?

      On hirveä sääli että ihmiset pitävät mahdollisuutta matkusteluun itsestäänselvyytenä. Vielä pahempaa on, kun sinkkumarkkinoilla monet jopa vaativat että toinen osapuoli olisi kiertänyt puoli maapalloa. Tai aikoisi muka tehdä niin. Miksi hakea kumppania, joka olisi aina poissa? Miksi lähteä johonkin, jos paikan todellisuus ei kiinnosta?

      Minusta ongelmia ei voi paeta. Matkarahat kannattaa säästää pahanpäivän varalle. Elämään saa taikaa mielikuvituksella. Ei lentolipulla. Paikka ei ole tärkeä, vaan ihminen jonka kanssa sen jaat. =)

      • eikä lapissa

        Pohjoisin paikka missä se on käynyt on kalajoki ja eteläisin hämeenlinna. asutaan treen seudulla ja ikää äitillä on 75 v


      • vaan suvun
        eikä lapissa kirjoitti:

        Pohjoisin paikka missä se on käynyt on kalajoki ja eteläisin hämeenlinna. asutaan treen seudulla ja ikää äitillä on 75 v

        perinnettä. Älä missään tapauksessa matkusta minnekään, paras pysyä kotikonnuilla ettei suuri maailma kohtele kalatoin tai sattuisi esittämään muutakin maailmankuvaa, kuin oma kotiympäristö.


      • äitisi on
        eikä lapissa kirjoitti:

        Pohjoisin paikka missä se on käynyt on kalajoki ja eteläisin hämeenlinna. asutaan treen seudulla ja ikää äitillä on 75 v

        aivan normaalin elämän elänyt, ei ole tullut traumoja siitä, ettei ole paljoa matkaillut, joten ei se ole välttämätöntä ihmisen elämässä.
        Terveisiä äidillesi.


    • haaveilija

      Kyllä te sinne ulkomaille vielä pääsette. Itsekkin olen käynyt ekakerran kolmevuotta sitten, kun aikaisemmin ei päässyt. Lapset ovat maailmalla ja nyt on aikaa itselle. säästän rahaa joka kuukausi matkaa varten ja sitten on kiva lähteä kun raha on sääs´tynyt ns. huomaamatta ja kesällä myyn marjoja jos mahdollista ja säästän marjarahat reissua varten. kyllä sitä voi haaveitaan toteuttaa jos kovasti yrittää tehdä sen eteen töitä.

    • Nimetön

      tiedän aika monia jotka ei ole käyneet ulkomailla,ja onko sitä edes pakko käydä ja kehua ?

    • Suomi kiehtoo enemmän...

      Itse olen käynyt Tukholman riesteilyllä ja silloin pika visiitillä Tukholmassa pistäydyttiin että en itsekään sen ihmeellisemmin ole matkustellu ulkomailla, kerran tallinnassa jossa tuli olosuhteisiin nähden koti ikävä :)Tallinnan risteilyllä kerran olin tallinnassa yötä hotellissa. Tallinnaankin pääsi suht edullisesti, tosin matkat kun matkaa on satamaankin jo 250km noin suunnilleen.

      Mutta ei minua noi Etelän aurigot kiehdo, suomessa olisi paljon katsomista ja kauniita maisemia, kesälläkin kierrellä, Nyt Olisi aikaa mutta ei ole rahaa. Rahat menee laskuihin. Ruokaan...

      Eikä sitä kannata välittää missä kukakin on käynyt..ei mua haittaa ollenkaan. Kun pääsisin vielä lappiin joskus kattelee korkeemmalle kun vain Rovaniemelle...

      Suomi on niin kaunista että ei tuonne etelään tee edes mieli.

      Ja mulla on niin ihana koira että en voisi sitä edes jättää viikoksi tai kahdeksi jonkun hoidettavaksi, en edes nauttisi lomasta kun koira on kaukana suomessa. On se mulle Etelääkin rakkaampi, suomessakaan en matkustaisi viikoksi jossen voisi ottaa koiraa mukaan.

      Etelän matkaan menee kauheesti rahaa, matkat maksaa kauheesti ja mitä sit enään ostat paikan päältä kun rahat menny matkaan, ja jos vielä on perhe, pitäis siellä syödäkin jotain.

      Että älä harmittele, osta sillä matka rahalla itsellesi jotain vaatetta tai jotain uutta, huonekalua :) Ajattele positiivisesti...

    • ole koskaan käynyt

      En koe sitä ongelmaksi, koska vielähän tässä ehtii jos siltä tuntuu että haluttaa matkustella.

      Vanhempani kyllä matkustelivat kun olin nuori/nuori aikuinen. Minun piti siksi aikaa jäädä hoitamaan perheen yritystä sijaisten kanssa.
      Sitten tuli oma opiskelu, aikuisuus, perheen perustaminen, rakennusprojekti yms.
      Ehkä tässä vaiheessa olisi voinut matkustella, mutta moraaliini ei kyllä tule koskaan mahtumaan se, että sitä varten olisi ottanut lainaa. Näinhän moni tekee...

      Nykyään olen eronnut, lapset lentäneet juuri pesästä. Vieläkään ei ole oikea aika hassata rahaa matkusteluun kauemmaksi. Tällä hetkellä ylimääräiset menevät lasten auttamiseen elämässä eteenpäin.

      • omituinen

        moraali jos mieletäsi ei voi ottaa lainaa matkailuun. Mitä varten sitten lainarahaa on - ainoastaan pirtin rakentamista varten vai. Oi voi voi...


    • samppani

      Ette todellakaan ole ainoa perhe !! Onhan niitä hemmetti ihan hulluna köyhiä perheitä... Emme mekään ole käynyt ku 2 kertaa tukholmassa todella erikoistarjous risteilyllä, ja mä olin 30 v ku ekan kerran käytiin, eikä täs Suomeakaan ole tullut nähtyä ku pari hassua kaupunkia :(

    • pakosta itärajan taakse

      - Kaksi ulkomaan reissua olen tehny. Nekin pakosta itärajan taakse.

    • devilgirl89

      meillä on käynyt niin että perheenä ei olla käyty ulkomailla viellä kertaakaan. Poika syntyi joulukuun lopulla ja nyt on vähän reilu 2kk vanha. viellä ei tule mieleenkään lähtee mihinkään ulkomaille.

      yksinäni olen käynyt vain virossa, ruotsissa ja saksassa ja nekin oli yläasteen aikana urheiluleirejä.

      ei meidänkään perheen raha-asiat oo mitkään. mies opiskelee ja saa kuussa vajaat 700 egee ja itse oon äitiyslomalla ja saan justiinsa sen 500 egee kuukaudes. sossuun joutuu turvautumaan vähintään joka toinen kuukaus. ei näillä tuloilla paljoo matkustella.

    • matkailijatar

      Mieheni, joka on jo 30:nen paremmalla puolella ei ole koskaan käynyt pitemmällä kuin Tampereella (asutaan pohjoisessa) Minä olen matkannut ties missä. Eli ,ette ole ainoita

    • hfshhh

      Täysin tekaistu sepustus

      • hulina hups

        sinä kirjoittamaan suomea :)


    • juttu..

      on provo niin pitää myöntää, että pitkästä aikaa hyvä sellainen.

    • Pohjois Suomalainen

      Ette ole ainoita, itse olen 40 ja enkä ole käynyt koskaan ulkomailla enkä edes helsingissä. ei ole ollut tarvetta. kieliä osaan kuitenkin Ruotsia, Englantia ja venäjää. Aika vain on mennet ja ei ole ollut tarvetta lähteä minnekkään kuin ulkolaiset tulevat tänne. Vaimonikaan ei ole käynyt ulkomailla, vaikkakin helsingissä on käynyt eikä tykännyt siitäkään.

      • ole käynyt

        Suomessa pohjoisessa, Lapiksikin sitä kai kutsutaan - ei ole ollut tarvetta. Oulu on pohjoisin vierailun kohde. Kieliä taidan kuitenkin muutamia ja niiden käytöstä nautin ulkomailla. Matkailen pienellä budjetilla ja siksi en Suomessa pysty (=halua) matkailla. Kukin siis reissaa tavallaan.....


    • heluna 68

      ..kääntää niinkin, että olette ekologisia ihmisiä, ettekä ole "turhalla" matkailulla kuluttanut luonnonvaroja ja saastuttanut, vai mitä? tärkeintähän on olla onnellinen, ei sillä ole väliä missä sitä on.

      • kun on

        onnellinen matkustaessaan. Pysyy mieli virkeänä ja avoimena. Ei turhaa matkailua olekaan - jokaisella matkalla on merkityksensä.


    • köyhä kanssa

      no et ole ainut ja meitä on paljon ketä ei mihkään oikein pääse matkustaan tilanteet jotka estää on yleensä eurot jotka kahisee muitten taskuihin tai muuten elämän tilanne pitää ohjat käsisään vaikka olisi eurojakin käyttää. mut olemme kuiteskin josain hyviä pystymme kieltäytymään vaikka kaipuu olisikin menä jonekin muuvalle ja siten kuin päästään vihdoin jonnekin niin osaammepa nauttia siitä kunnolla ehkäpä paremmin kuin selanen joka liikkuu paljon ( siis pääsee sine mine haluu on masissa euroja ei ehkä kuminkaan nauti matkasta sileen kuin me)

    • Tube59.

      Ette varmasti oo ainoat jotka eivät oo käyny missään, eikä sillä oo ees mitään merkitystäkään. Vaikka sanotaan että matkailu avartaa, niin kuin se tekeekin, se vaatii aina rahaa. Ehkäpä joskus kun ja toivottavasti tilanteenne paranee, pääsette käymään ainaski vaikka Tallinnassa. Se riittää ainaski aluks ja on tosi mahtava paikka. Eikä tarvita kielitaitoakaan välttämättä. Sieltä saa mukavasti ostettua tota ruoka- ja juomapuoltakin mukaan. Hinnat on tosin nousseet, mutt eivät oo vielä lähelläkään Suomen tasoa, siis nää ruoka ja juomat. Sitte matkaillahan voi ihan hyvin myös netissä kun tutkii eri maitten sivuja ja telkkarista kattoo matkailuohjelmia.

    • kerttukatti

      Erittäin valitettavaa että meillä köyhillä ei ole vara matkustella ja nähdä maailmaa, oppia eri kulttuureista ja tavoista paikanpäällä. Lapsena olen päässyt hyvinkin matkustelemaan, lähinnä euroopassa ja lähi-idässä, tästä saan kiittää varakkaita vanhempia. Nyt kun on ollut omillaan, hyvä kun kerran 5 vuoteen pääsee helsinkiin...........

      • maalainen vaan

        kyllä mitään menetä, vaikket pääsekkään käymään Hesassa! :)


    • maailmalla elänyt

      --- menettänyt? Ette mitään, olkaa iloisia että olette saaneet olla kotimaassa ja kotona. kyllä meitä tonttuja siellä riittää ilmankin.

    • Juu kyllä olet ainoa, mutta samoja hölmöjä
      siellä ulkomaillakin liikkuu. Siellä on erilaista
      ruokaa ja joissakin maissa on jopa eri värisiä ihmisiä.Etole menettänyt mitään.Pysy vain kylässässi

    • En minäkään ole...

      Siis minä täytän tänä vuonna 50, enkä ole käynyt kuin Ruotsin puolella. Norjan puolella olen käynyt lapin reissujen aikana, mutta en todellakaan ole ulkomaanmatkoja tehnyt vielä koskaan. En ole sillai ulkomaille ikinä kaivannutkaan. Kotimaassa olen kyllä kierrellyt aika laajaltikin, mutta vielä on paljon täälläkin paikkoja, joissa olisi kiva käydä.
      Ymmärrän teitä,kun kerrotte olevanne kotona viihtyvää sorttia ja tottakai rahatilanne on ensisijainen asia, joka sanelee rajat turhille matkusteluille. Toivottavasti rahatilanteenne joskus antaa periksi ja saatte jotain kivoja kokemuksia joko koti-tai ulkomaan matkasta :)
      Hyvää jatkoa elämäänne ja uskon, että lapsenne saavat paljon hyvää elämänsä varalle, vaikkei heitä matkoille ole raahattukaan. Saavat enemmänkin, kuin monien sellaisten perheiden lapset, jotka saavat aina kaiken, mitä sormellaan osoittavat.

    • Kotikolli91

      Yllätyin Suomi24:n gallupin tuloksesta, että niin moni on käynyt niin monessa maassa. Perheeni (6 - 7 -henkinen) ei ole koskaan käynyt missään. Olen käynyt vain kerran luokan kanssa Tukholmassa... Musta on tosi outoa ajatella, että joku olisi käynyt yli 10 maassa. Kai ihmiset ovat vaan niin rikkaita... ja varmaan jos perheessä ei ole kovin montaa henkeä, niin matkustelu on helpompaakin.

    • jos haluaa

      Jos aikuinen ihminen ei saa lähdettyä koskaan minnekään, on turha valittaa rahapulaa. Tee ylitöitä! Hanki toinen työ! Perusta yritys! Ota lainaa! Kyllä syy on saamattomuudessa ja pelosta kohdata uusia asioita. Aikamoinen tupa-uuno täytyy olla ettei edes naapurimaassa ole käynyt. Ei matkustaminen mikään pakko ole, jos ei kerran huvita, eikä sitä toisten takia kannata harrastaa. Mutta jos asia harmittaa, niin nyt kateellinen valitus sikseen ja tartu toimeen. Luuserit valittaa aina rahapulaansa vaikka maailma on rahaa täynnä.

    • Ei velaksi....

      Kyllähän matkailu maailman katsomusta avartaisi,mutta monella on silmät ja korvat täyteen velkaa matkailun takia.Köyhillä ei ole varaa edes lentokonetta käyttää matkoihin.
      Joten,ne on tosi rikkaita jotka matkustelevat ja joilla on varaa.

    • xxyyy

      Täältäkin löytyy perhe, jolla ei ole ollu mahdollisuuksia matkusteluun. Kotona juuri ja juuri pärjää omin eväin. Millä kansa mällää ihmettelemme, koska itse emme ole kyenneet milloinkaan säästämään muuhun kuin asuntoon. Tuntuu tosi pahalta, että lamasta huolimatta kulutetaan rahat ulkomailla ja saastutetaan ilmaa pitkillä lennoilla, ja sitten inistään ilman lämpenemistä. Kova saastevero pitäisi laittaa lentolippuihin ja sassiin.

    • Emme mekään

      en minäkään ole ikinä käynyt ja enkä tule koskaan käymään. ihan turhaa hommaa. Kaikki käy hakemassa "kokemuksia" paskat sanon minä. KUhan pääsee sanomaan kävin kanarialla. Voi miten eksoottista. Heh heh. mielikuvitukstonta bull shittiä!!!I

    • Nimetön

      Jos haluat kertoa tilanteestasi hiukan lisää, me aurinkorannikon vakioasukkaat voisimme ehkä harkita jonkinlaista keräystä t.m.s.

      Emme leiki mitään Roope-Ankkoja emmekä olekaan, mutta olemme kokeneet sen, miten mukavaa on päästä vähintäänkin lomalle ulkomaille.

      Täällä on kuitenkin asiantuntemusta paikallisesta hintatasosta, majoitusvaihtoehdoista ja lentohinnoista. Olisi mukavaa auttaa todellisessa tarpeessa olevaa.

      Tämä nyt on vain tunnustelu enkä voi taata vielä mitään. Jatkosta päättää sitten paikallinen tiimi.

      Mikäli uskottavia halukkaita löytyy, jokaisen "sponsorin" ja heidän suosittelijoidensa yhteystiedot välitetään kohdeperheelle ja varataan oikeus myös julkistaa. Kohdeperhe päättää itse haluaako julkisuuteen vai ei.

      Lentoja ja majoituksia todellakin löytyy alle ns. äkkilähtöjen.

      Alustavia ehdotuksia saa laittaa allaolevaan s-postiosoitteeseen.

      Terveisin "Ensio Pensio"


      [email protected]

    • vinkkejä

      Jos et ole, tee se nyt heti. Eli, istahda mukavasti kotisohvalle ja katso televisiosta kaikki matkaohjelmat, netti on myös mahtava matkailuväline. Miksi näkisit vaivaa ja maksaisit kalliisti menemällä paikanpäälle, kun voit tehdä samat retket kotisohvalla. Kuvankäsittelyohjelmilla voi järkkäillä kivat matkakuvat ja matkamuistot löydät kirpputoreilta.

      Säästä aikaa ja rahaa, matkustele mukavasti kotisohvalla.

    • lolleropollero....

      En nyt oikein tajua tätä invaasiota, jonka matkailua harrastamattomat ovat nyt netissä tehneet :D Millä tavalla se on toisten elämästä pois, jos toiset matkustelevat?

      T. Matkustellut lapsesta lähtien, vuodesta -89, ja takana n. 20 eri maata ja kulttuuria.

      • gpsr

        Mitään et ole oppinut. Eikö matkailun pitäisi avartaa?
        Notkut? Voi lapsi sinua, kasva aikuiseksi.


      • lolleropollero....
        gpsr kirjoitti:

        Mitään et ole oppinut. Eikö matkailun pitäisi avartaa?
        Notkut? Voi lapsi sinua, kasva aikuiseksi.

        Mm. sen, ettei kannattaisi tuhlata energiaansa turhaan kateuteen :D Mutta hei, jos tulee hyvä mieli, niin kerrottakoon, että perjantaina olisi lähtö matkalle, joka näillä näkymin tulee peruuntumaan. Tuleeko onnellinen ja vanhingoniloinen olo? ;)

        Minulla muuten on muutama ystävä, jotka eivät Tallinan risteilyä kummempia reissuja ole tehnyt, mutta he omistavat asioita, joihin minulla ei ole varaa, esim. autoja, pelikonsoleita, taulutelkkareita ja hienoja vaatteita. En ole heille niistä kateellinen, enkä usko heidän olevan kateellisia minulle.
        Elämä on täynnä valintoja ja minä olen valinnut näin.

        P.S Jätä se keppanan killittäminen vähemmälle, niin pääset sinäkin reissuun, eikä tarvitse olla katkera :D Esim. sillä rahalla, joka menee vuodessa viikonlopuksi ostettuun sixpäkkiin, tekee jo yhden Euroopan sisäisen reissun... ;)


      • napamatkailijat
        lolleropollero.... kirjoitti:

        Mm. sen, ettei kannattaisi tuhlata energiaansa turhaan kateuteen :D Mutta hei, jos tulee hyvä mieli, niin kerrottakoon, että perjantaina olisi lähtö matkalle, joka näillä näkymin tulee peruuntumaan. Tuleeko onnellinen ja vanhingoniloinen olo? ;)

        Minulla muuten on muutama ystävä, jotka eivät Tallinan risteilyä kummempia reissuja ole tehnyt, mutta he omistavat asioita, joihin minulla ei ole varaa, esim. autoja, pelikonsoleita, taulutelkkareita ja hienoja vaatteita. En ole heille niistä kateellinen, enkä usko heidän olevan kateellisia minulle.
        Elämä on täynnä valintoja ja minä olen valinnut näin.

        P.S Jätä se keppanan killittäminen vähemmälle, niin pääset sinäkin reissuun, eikä tarvitse olla katkera :D Esim. sillä rahalla, joka menee vuodessa viikonlopuksi ostettuun sixpäkkiin, tekee jo yhden Euroopan sisäisen reissun... ;)

        Alkoi nimittelemään sen jälkee luusereiksi heitä, jotka eivät matkustele. Muuten voisit mielipiteinesi olla tuttavani, mutta hän ei ole käynyt kuin kerran Kanarialla.


      • lärvimatkailua
        lolleropollero.... kirjoitti:

        Mm. sen, ettei kannattaisi tuhlata energiaansa turhaan kateuteen :D Mutta hei, jos tulee hyvä mieli, niin kerrottakoon, että perjantaina olisi lähtö matkalle, joka näillä näkymin tulee peruuntumaan. Tuleeko onnellinen ja vanhingoniloinen olo? ;)

        Minulla muuten on muutama ystävä, jotka eivät Tallinan risteilyä kummempia reissuja ole tehnyt, mutta he omistavat asioita, joihin minulla ei ole varaa, esim. autoja, pelikonsoleita, taulutelkkareita ja hienoja vaatteita. En ole heille niistä kateellinen, enkä usko heidän olevan kateellisia minulle.
        Elämä on täynnä valintoja ja minä olen valinnut näin.

        P.S Jätä se keppanan killittäminen vähemmälle, niin pääset sinäkin reissuun, eikä tarvitse olla katkera :D Esim. sillä rahalla, joka menee vuodessa viikonlopuksi ostettuun sixpäkkiin, tekee jo yhden Euroopan sisäisen reissun... ;)

        Lähtevät ryyppäämään pakettimatkoille. Kalja on halpaa ulkomailla,
        .. ja sitä kuluu.


      • lösgömm
        lärvimatkailua kirjoitti:

        Lähtevät ryyppäämään pakettimatkoille. Kalja on halpaa ulkomailla,
        .. ja sitä kuluu.

        Kuulema on lärvimatkailu yleistä, mutta itse en tunne yhtään sellaista, paitsi nämä tallinnan matkaajat...


    • ärsyttäjä??

      Jos alkuperäinen kirjoittaja vielä on lukemassa näitä viestejä niin miksi se ärsyttää että joku muu matkustaa? Oletteko kateellisia niille jotka matkustavat vai mistä tuo ärsytys tulee? Jos joku ei halua matkustaa niin sitten ei matkusta, mutta silloin tuskin ärsyyntyisi muiden matkoista...

    • Lapsi1963

      Olen nyt 47v eli olen aloittanut "ulkomaanmatkailun" -60 luvulla. En sen kauemmaksi kuin Tukholmaan, missä toinen tädeistäni asui.
      Joko 3 tai 4 luokalla opettaja kysyi "kuka on käynyt ulkomailla?" ja minä tietenkin viittasin.
      Kun sitten sain vastata että missä ja montako kertaa vastasin totuudenmukaisesti että olen käynyt ulkomailla 13 kertaa, tämä ämmyli tyymasi vain "ei saa valehdella".
      Mutta kun jatkoin ja kerroin olleeni joka kesä n. kuukauden sukulaisteni luona, tämä kansankellokas sivuutti minut saman tien ja välittömästi matkailukeskustelu lopetettiin siihen.
      Taisi ottaa opettajalle lujille.

      • toimittaja1000

        Heissan!
        Olen freelance-toimittaja ja tekemässä Helsingin Sanomien Matka-sivuille juttua ihmisistä, jotka eivät ole koskaan matkustaneet ulkomailla. Etsin haastateltavakseni 30-60-vuotiasta naista, joka on syystä tai toisesta pysytellyt aina kotimaan kamaralla. Mikäli haluaisit tulla haastateltavaksi juttuun, otathan minuun mahdollisimman pian yhteyttä!
        Ystävällisin Venla Pystynen
        [email protected]
        p.045 1300 111


    • Olet etuoikeutettu jos tarkoitit ettet ole sinkkunakaan "ulkoillut"!

      Itse lähdin sesonkiluontoisia pätkätöitä ja hemmetin huonoja palkkoja pakoon sveduihin 60-luvun alkupuoliskolla.
      Siellä vaelsin levottomana Tanskan ja Norjan mutta sveduihin juutuin, välillä Suomessa käyden.

      Välivuodet ovat luku sinänsä mutta 50:nä menin työnhakijaksi Espanjaan.
      Pakoon meikäläisen työkkärin ehkä uhkaavia "toimenpiteitä" sekä osoittaakseni aktiivisuuttani "toimenpiteiltä" välttyäkseni.
      Onnistuin myös.
      Vaimo otti sen 3kk ommaa lommaa.

      Jos edes toimeentulon perässä tai työkkärin pelossa sinun ei ole tarvinnut "ulkoilla" niin hyvin on pullat uunissa!

    • mdn

      Tuskinpa olette. Itse olen käynyt Suomen rajojen ulkopuolella mutta viime käynnistä juuri hiljattain tuli 10v täyteen eikä ole mitään hinkua minnekään. Kotimaassa kyllä tulee matkailtua hyvinkin laajasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      29
      2225
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1559
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1495
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      1294
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1189
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      924
    7. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      880
    8. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      290
      806
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      805
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      69
      730
    Aihe