Lomittajille

Lomittajana 7vuotta

Nyt alkaa olla mitta täys. Olen jo pitkään yrittänyt ymmärtää joitain tiettyjä paikkoja ja katsonut asioita läpi sormieni.

Ei osata olla tyytyväisiä vaikka miten hyvin työt tekis. Taulut ja nimet tiedot puuttuu. Äkkiä on kyhätty paperille järjestys. Puulaatikko, kuivikesaavit, suihkepullot on aina tyhjinä ja itse en navetasta viimisenä päivänä lähde ennen kuin ne on täytetty.

Paskaharja on paskasta painava. Lehmien harjoista on sahalaita kulunut, ei vispilöitä, ei sanomalehtiä, vaikka lehillä on liivit vuorattu ja jos on paikkoja, jossa lämmin vesi tulee padan alta, niin omat tikut ja sytykkeet otan mukaan kun niitä ei ole varattuna loman ajalle.

Olen vuoden ajan ottanut solutestin lomituksen alussa ja vielä viimeisenä päivänä koko karjasta. Lapulle olen sitten kirjoittanut jos muutosta on tapahtunut.

26

2205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikähän toisia

      Vaivaa, kun eivät ymmärrä kuinka arvokasta työtä teet, kun pääsevät muutamaksi päiväksi vapaalle, eivätkä ymmärrä edes kiittää!

      KIITOS! TEET MAHTAVAA YÖTÄ!

      Voimia sinulle toivon, vaikka en taida edes tuntea?;)

    • lomittaja123

      tuo on. En ole itse tuollaisista asioista ottanut stressiä vaan olen tehnyt hommat parhaani mukaan. Paikkoja on niin monenlaisia ja taso monenkirjavaa. Lomittajan on vaan "haisteltava" ilmapiiriä ja tehtävä talossa talon tavalla, toisessa paikassa tarkemmin ja enemmän kuin toisessa paikassa. Tiedän että noissa paikoissa joissa märät puut ja sytykkeet puuttuu niin talonväki ei välttämättä itse kauheasti vesiä lämmittele mutta lomittajan on koetettava pyrkiä vähän parempaan. Olen itsekkin ottanut lehtiä sytykkeeksi ja myös liiveihinkin kotoa.
      Minä olen ajatellut että toiset paikat on vaativampia ja toiset helpompia niin on vain mukauduttava ja sehän se itseasiassa on se lomittajan työn suola ja tietty työn vapaus kunnes mela alkaa hengittämään niskaan niin se alkaa kyllä meikäläisellä mennä vähä yli...

      • lomittajana 7vuotta

        Kuinka usein/harvoin olet työssäsi kuullut perästä päin "solut ja bakteerit korkealla", tämä lause kun kuulostaa olevan joidenkin tilojen käytetyimpiä... Olen jo vuodenpäivät ottanut solutestin heti lomituksen alussa ja viimeisenä päivänä, niin nyt olen kuullut olevani tarkka :)

        Lehmiä tykkään harjata ja hännän tupsuja leikellä, mutta taidampa ostaa oman harjan kun liian usein on harjat pelkkiä pyöreitä ympyröitä ilman sahalaitaa.

        Kaikki eivät kuuntele mielellään lomittajan kehitys-, parannus- ja hankintaehdotuksia. Naaman ilmeestä huomaa vastauksen "turpa kii ja tee työs".


      • lomittaja123
        lomittajana 7vuotta kirjoitti:

        Kuinka usein/harvoin olet työssäsi kuullut perästä päin "solut ja bakteerit korkealla", tämä lause kun kuulostaa olevan joidenkin tilojen käytetyimpiä... Olen jo vuodenpäivät ottanut solutestin heti lomituksen alussa ja viimeisenä päivänä, niin nyt olen kuullut olevani tarkka :)

        Lehmiä tykkään harjata ja hännän tupsuja leikellä, mutta taidampa ostaa oman harjan kun liian usein on harjat pelkkiä pyöreitä ympyröitä ilman sahalaitaa.

        Kaikki eivät kuuntele mielellään lomittajan kehitys-, parannus- ja hankintaehdotuksia. Naaman ilmeestä huomaa vastauksen "turpa kii ja tee työs".

        eivätkä bakteerit ole olleet yleensä ongelma. Tai en ainakaan ole kuullut mitään perästäpäin. Olen opetellut ottamaan ja tulkitsemaan solunäytettä tankista nimittäin se kokonaisolulukuhan se ratkaisee...Ja jos on ollut soluisia lehmiä ja vaara että tankin soluluku nousee ja varsinkin jos keskiarvokin jo yläkantissa niin olen kylmästi lypsänyt soluisia erilleen vaikka tankissa maito väheneekin ja myös perustellut talonväelle toimintani. En ole alkanut ottamaan systemaattisesti solukokeita mutta olen kuullut joidenkin niinkin tekevän ja se onkin hyvö konsti jos alkaa saada syytöksiä solujen nousuun.
        Minä en lehmiä harjaile enkä myöskään leikkele jos ei talonväkikään tee niin. Mutta jos huomaan että täällähän on siistit ja puhtaat lehmät niin silloin pyrin kyllä ne myös sellaisena pitämään. Joissain taloissa on minusta hyvä konsti samalla kun pyyhitään utareet niin samalla liinalla myös pyyhkästä lehmän selästä ja takapuolesta pölyt pois. Näin pysyvät lehmät puhtaana ja työaikaakaan ei mene yhtään enempääkään kuin muutenkaan. Lisäksi kostea liina sitoo itseensä pölyn jos vertaa esim harjaan. Tiedän kyllä että tuota ei välttämättä kaikki hyväksy joten en ole niin tehnyt muualla kuin siellä missä he itsekkin niin tekevät.
        lähes kaikissa navetoissa työskennellä tulee mieleen lukuisia kikkoja ja parannuskonsteja miten saisi hommat tehtyä paremmin ja sujuvammin mutta pääsääntöisesti en niitä talonväelle kerro, koska tiedän ettei heitä voisi vähempää kiinnostaa lomittajan mielipiteet työn tekemisestä. Tosin poikkeus vahvistaa säännön tässäkin ja on joitain taloja jotka mielellään kuuntelee lomittajan vinkkejä ja haluavat keskustella lomittajan kanssa töiden kehittämisestä. Näissä paikoissa onkin ihan kiva työskennellä kun tuntee tosisssaan että itsestäänkin on jotain hyötyä.


      • Ykspähän vaan lomittajanaenen
        lomittaja123 kirjoitti:

        eivätkä bakteerit ole olleet yleensä ongelma. Tai en ainakaan ole kuullut mitään perästäpäin. Olen opetellut ottamaan ja tulkitsemaan solunäytettä tankista nimittäin se kokonaisolulukuhan se ratkaisee...Ja jos on ollut soluisia lehmiä ja vaara että tankin soluluku nousee ja varsinkin jos keskiarvokin jo yläkantissa niin olen kylmästi lypsänyt soluisia erilleen vaikka tankissa maito väheneekin ja myös perustellut talonväelle toimintani. En ole alkanut ottamaan systemaattisesti solukokeita mutta olen kuullut joidenkin niinkin tekevän ja se onkin hyvö konsti jos alkaa saada syytöksiä solujen nousuun.
        Minä en lehmiä harjaile enkä myöskään leikkele jos ei talonväkikään tee niin. Mutta jos huomaan että täällähän on siistit ja puhtaat lehmät niin silloin pyrin kyllä ne myös sellaisena pitämään. Joissain taloissa on minusta hyvä konsti samalla kun pyyhitään utareet niin samalla liinalla myös pyyhkästä lehmän selästä ja takapuolesta pölyt pois. Näin pysyvät lehmät puhtaana ja työaikaakaan ei mene yhtään enempääkään kuin muutenkaan. Lisäksi kostea liina sitoo itseensä pölyn jos vertaa esim harjaan. Tiedän kyllä että tuota ei välttämättä kaikki hyväksy joten en ole niin tehnyt muualla kuin siellä missä he itsekkin niin tekevät.
        lähes kaikissa navetoissa työskennellä tulee mieleen lukuisia kikkoja ja parannuskonsteja miten saisi hommat tehtyä paremmin ja sujuvammin mutta pääsääntöisesti en niitä talonväelle kerro, koska tiedän ettei heitä voisi vähempää kiinnostaa lomittajan mielipiteet työn tekemisestä. Tosin poikkeus vahvistaa säännön tässäkin ja on joitain taloja jotka mielellään kuuntelee lomittajan vinkkejä ja haluavat keskustella lomittajan kanssa töiden kehittämisestä. Näissä paikoissa onkin ihan kiva työskennellä kun tuntee tosisssaan että itsestäänkin on jotain hyötyä.

        Kun hommat pyrkii tekemään talon tavoilla ei pitäisi tulla suurempia ongelmia.
        Toisaalta taas jos talossa ei onnistu vaikka mitenpäin yrität, eihän sinun (siis Ap;n) ole pakko semmoiseen paikkaan lähteä.
        Itselläkin meni parin EMÄNNÄN kanssa sukset ristiin ja sievästi toimistolla sanoin ettei tästä tule mitään, henkilökemiat eivät kohdanneet tai siis suoraan sanoen mustat sukat taisi osua jalkaan... ;D


      • mitään
        lomittajana 7vuotta kirjoitti:

        Kuinka usein/harvoin olet työssäsi kuullut perästä päin "solut ja bakteerit korkealla", tämä lause kun kuulostaa olevan joidenkin tilojen käytetyimpiä... Olen jo vuodenpäivät ottanut solutestin heti lomituksen alussa ja viimeisenä päivänä, niin nyt olen kuullut olevani tarkka :)

        Lehmiä tykkään harjata ja hännän tupsuja leikellä, mutta taidampa ostaa oman harjan kun liian usein on harjat pelkkiä pyöreitä ympyröitä ilman sahalaitaa.

        Kaikki eivät kuuntele mielellään lomittajan kehitys-, parannus- ja hankintaehdotuksia. Naaman ilmeestä huomaa vastauksen "turpa kii ja tee työs".

        kehitysehdotuksia esittämään. Siitä ei kaikki tykkää. Ainoastaan silloin, jos kysytään. Viisas isäntäväki kyllä osaa hyödyntää lomittajan ammattitaitoa tälläkin tavoin. Omien työvälineiden kanssa on syytä olla varovainen, että ei levitä bakteereita. Ainakin desinfioinnista on huolehdittava. Yleensä talossa talon tavalla antaa parhaan tuloksen molemmin puolin. Meissä ihmisissä on moneen lähtöön. Joudut lomittajana tekemisiin hyvin monenlaisen talonpitäjän kanssa. Ota se rikkautena, joka sinulle on suotu.


    • ku tän aamun paikasta

      Mä vaan ajattelen asian niin, että kylläpä täällä jo minua tarvitaan. Varmaan ovat väsyneitä. Edellisestä lomasta on jo kaksi kuukautta.

      Olen käynyt kyseisellä tilalla jo 15 vuotta. muita lomittajia heillä ei käy. Toisinaan kaikki on valmiina. Tosinaan kaikki loppu.

      Me käydään siellä tilaväkeä helpottamassa. En ikinä huomauta, että kaikki oli loppu. Tilallisia oppii vuosien saatossa lukemaan. Ja usein juuri näinä päivinä, kun kaikki on vähissä niin sisällä pirtissäkin on voimat vähissä.

      Tällä tilalla minulle sanotaan taikasana kiitos ja kyllä se ihan totta kummasti enemmän voimia antaa, kuin se, että sitä ei kuulisi.

      Koitahan jaksaa niiden kanssa. Kun itse tiedät tekeväsi työsi hyvin niin usko itseesi, että sä olet hyvä =)

    • vanha lomittajaherra nyt is...

      Minua autto veemäisissä paikoissa se, että tiedostin ittelleni, että minun tarvii olla vaan nää muutama päivä täällä. Ja näihen pitää olla aina täällä, isännän ja emännän. Kyllä se siitä lähtee, kun ei ressaa turhista. Ja mitä sitä kiitosta oottaa? Kissa kiitoksella elää.

    • sinun sitten

      vaihtaa alaa? Katsos, kun maailmassa on muutakin työtä kuin tämä lomitus. Suunsa voi tilalla aukaista, eikä täällä vinkua. Asiallinen juttelu kun yleensä auttaa.

      • Lomittajana 7vuotta

        Osaan aukaista suuni, ulosantini on hyvä. Tämä työ on minulle tahtotila ja pidän työstäni kovasti. Saan täällä netin keskustelupalstoilla purnata miten paljon haluan. Teethän sinä itsekin niin.

        Helloouuu... minkäs minä sille teen, että tilallinen ei halua minua kuunnella. Eli ei todellakaan asiallinen juttelu aina auta.


      • Lomittajana 7vuotta
        Lomittajana 7vuotta kirjoitti:

        Osaan aukaista suuni, ulosantini on hyvä. Tämä työ on minulle tahtotila ja pidän työstäni kovasti. Saan täällä netin keskustelupalstoilla purnata miten paljon haluan. Teethän sinä itsekin niin.

        Helloouuu... minkäs minä sille teen, että tilallinen ei halua minua kuunnella. Eli ei todellakaan asiallinen juttelu aina auta.

        Tilallisia kyllä toki kannustan ja positiivisesti juttelen heidän eläimistään. Minua suorastaan suututtaa, että tilallisten niskaan hengitetään koko ajan EU:n taholta. Milloin keksivät lämpötilaseurantaa, milloin omavalvontaa, loputonta paperisotaa jne. Mitä lie seuraavaksi...helppoa on mahonkipöytien takaa laatua parantaa.


      • ilmaista asioita
        Lomittajana 7vuotta kirjoitti:

        Osaan aukaista suuni, ulosantini on hyvä. Tämä työ on minulle tahtotila ja pidän työstäni kovasti. Saan täällä netin keskustelupalstoilla purnata miten paljon haluan. Teethän sinä itsekin niin.

        Helloouuu... minkäs minä sille teen, että tilallinen ei halua minua kuunnella. Eli ei todellakaan asiallinen juttelu aina auta.

        on ehkä väärä. Olet kuitenkin loppujen lopuksi työntekijä. Jos tilanväki kokee, että sinun sanomisilla ei ole merkitystä, et ehkä ole osannut ilmaista asiaa oikein. Heillä kun on oikeus olla lotkauttamatta korvaasi sanomisille, varsinkin, jos ne heidän mielestä on epäoleellisia. Oletko miettinyt sitä? Joskus on myös parempi pitää suu kiinni.


      • Anonyymi

        Se on helppoa järjestellä toisten asioita. Se oli jossain vaiheessa aika,kun ei muita hommia löytynyt ja sittenkun,olit tarpeeksi kauan ollut lomittajana,niin et muihin töhin päässyt,vaikka yritit,kun lomittajan työ ei käy suosituksena mihinkään muuhun työhön.


    • -Lomittajatar-

      ...on vastuullista ja haastavaa. Kiva, että olet jaksanut "auttaa" tilallisia jo seitsemän vuotta. Nostan siitä hattua Sinulle.

      Itse olen lomitellut 70-, 80-, 90- ja 2000-luvuilla. Olen oppinut sen, että mitä huonommin tilallisilla menee pirtin puolella, sitä enemmän äksyillään mm. lomittajille. Ihminen, olkoon kaupunkilainen tai maalainen, joka on tyytyväinen elämäänsä ja itseensä on avoin uusille ajatuksille, ei tuomitse eikä vähättele meitä lomittajiakaan.

      On ihanaa katsoa viljelijäpariskuntaa, joka näyttää tunteensa toisilleen avoimesti, koskettelee, halaa, suukottaa. Tällaisessa talossa ei lomittajille jäkätetä, muistetaan kiittää, annetaan lahjoja, pidetään lomittajasta, niin kuin muistakin työntekijöistä hyvää huolta. Kyllä se niin on, että jos on rakkaus sydämessä, niin se näkyy ja tuntuu kaikissa toiminnoissa.

      Tee työsi niin hyvin, kuin osaat ja pystyt. Yritä ymmärtää isäntäväkeä. Heillä on taatusti ongelmia ja sinä voit heitä auttaa tekemisilläsi, sanoillasi, ajatuksillasi. Kehu pienimpiäkin, hyvin olevia asioita, kerro omista vastoinkäymisistäsi, ajattele positiivisesti, vaikka kuinka väsyttäisi ja vit.....si.

      Tänä päivänä on rankkaa olla tuottaja. Vaatimuksia satelee joka puolelta. Siihen ei enää ihmissuhdeongelmia kaivattaisi.

      Jos annettu työaika ei riitä, pyydä toismistolta lisää aikaa ja laita asioita kuntoon. Toimistolla ollaan kyllä kovin ymmärtäväisiä. Minä käyn keräyspaperiastioista röykkiöittäin lehtiä tiloille, pesen ja korjaan harjoja, laitan ruokintataulut kuntoon, pesen, puhdistan ja korjaan paikkoja, tyhjennän karsinat, siirtelen eläimet oikeille paikoille, pesen tankkihuoneet ja toimistot jne. Aina olen luvan kysynyt ja luvan saanut edellä mainitsemiin asioihin. Olen ostanut tuttiämpäreitä, lantakolia, lattialastoja yms. omilla rahoillani ja olen tehnyt sen iloisin mielin. On ihanaa auttaa avuntarvitsijaa.

      Kaikille jaksamista ja työniloa!!! Elämä on välillä vaikeaa ja raskasta, joten meidän jokaisen elämän tarkoitus on helpottaa je keventää toistemme taakkoja!!

      Halauksia ja suukkoja kaikille !!!

      Rakkaudella......... -Lomittajatar-

      • Lomittajana 7vuotta

        sydän täynnä Rakkautta. Juuri niin olen minäkin tehnyt. Lehtilaatikosta olen dyykannut iiiiison pinon hesareita, ostanut itselleni ja tiloille vispilöitä (kirpparilta saa), vesilämpömittareita ja lehmäharjoja.

        Itellä on aina auton takakontissa varalta varavaatteet ja saappaat, lehtiä, harjoja, tulitikkuja, liitua, värillisiä merkkauspuikkoja, wc paperia, ottalamppu, vispilä ja vesilämpömittari mm.

        Usein tilan väki kertoo avoimesti tuskastaan ja pahasta olostaan. He luottavat että en kerro asioista. He haluavat, että joku kuuntelee ja kuulee heitä. Ja kuunnellut olen.

        Sinulle Lomittajatar ja muille toivon suurta Rakkautta, koska sen voimalla jaksaa tehdä työtä iloiten.


    • kans lomitja,.,.,.,,. ,.,.,...

      Lomittajathan eivät saa tehdä esim. navetan suursiivousta, eikä paljon muutakaan ylimääräistä.Mitäs teette jos navetta niin paskanen, ettei ilkeä olla siellä ja aikaa ois. Minä kyllä pesen, vähin erin joka päivä vaikkei saiskaan.Karvaan paskaklimpit ronkista ja karvaan koko elukan, jos tarvis.Ja jos vasujen ketta on nousemassa kattoa kohti, varmasti alan luomaan.Sekin onnistuu vähin erin.Oon ollut tilalla jossa tilanväellä uupumusta, joka näkyi kyllä navetassa.Niitäkö ei sais auttaa? Ja tehä rästiinjääneitä hommia.Minä viis veisaan silloin lomatoimiston säännöistä. Kyllä elukoitten hyvin vointi menee edelle.

      • muuten...

        että, jos sulla sattuu lehmiä karvoessa jokin vahinko esim. saat sähköiskun, niin itse olet siitä myös vastuussa, varsinkin jos teet sitä kenenkään käskemättä tai onkin vuosiloma menossa. Jos kyseessä on jo eläinten hyvinvointi, niin sinun täytyisi toimistolla asiasta kertoa. Nää on näitä vastuu kysymyksiä.


    • Maailman parhainta maitoa

      kun noita vastauksia lukee miksei etelämpänä ole lomittajiksi haluavia.
      En kyllä lähtis minäkään jos täällä pohjosempana työt loppuu.....

    • Anonyymi

      On melkoista työtä olla lomitttaja kantaa sankolla kuivikkeita ja pölistellä niitä karsinoihin.

      • Anonyymi

        No joo on.... Kaikenlaista näkee.usein on semmonen lopunajan meininki rahaa ei ole laskuja vinot pinot..ainoa keino olis siirtyä eläkkeelle ja unohtaa turha rehaaminen ja kannatamaton työnteko


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Lomittajat on oma ihmisrotuSyrjäytyneitä, yksinkertaisia ja tynnyrissä kasvaneita.

      • Anonyymi

        Ja jollei ne sellaisia ole,niin niistä tulee sellaisia......


      • Anonyymi

        Kyllä kun navetassa tuouhuaa niin tulee kenestä vaan.

        Mistä tunnistaa SUURTILALLIsen jolla on helvetisti eläimii navetassa::::: no se isäntä ja emäntä ei navettatöitä tee vakituiseen kun ei edellä mainitun kaltaiseksi halua muuttua. Niil on palkattui työläisii navetassa jotta ei itte tarvitse välttämättä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kun navetassa tuouhuaa niin tulee kenestä vaan.

        Mistä tunnistaa SUURTILALLIsen jolla on helvetisti eläimii navetassa::::: no se isäntä ja emäntä ei navettatöitä tee vakituiseen kun ei edellä mainitun kaltaiseksi halua muuttua. Niil on palkattui työläisii navetassa jotta ei itte tarvitse välttämättä ollenkaan.

        Suurtilallisen eukko on laiha. Sit kun siirtyy naapuriin pääsee helpolla.


    • Anonyymi

      Onkohan sulla pipo liian kireä tohon yhteiskunnan tukemaan hommaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      304
      3381
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      52
      1361
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      158
      1053
    Aihe