Elinluovutus???

Tiedoton...

Hei,
Eli asia koskee elinluovutuskorttia.
Jos oletetaan että sinä, tai joku muu joutuu onnettomuuteen sillä tavalla, että elimet eivät vahingoitu, mutta tila on erittäin vakava, ja sinulta/joltain löydetään elinluovutuskortti lompakosta, tai mistä lie, niin kuinka paljon sairaalahenkilökunta, sekä muut tekevät henkesi pelastamiseksi, jos toisena vaihtoehtona on terveiden elinten saaminen, eteenpäin niitä odottaville?
Olen pohtinut jo jonkun aikaa kyseistä asiaa, ja se todella vaivaa mieltäni, joten haluaisin tietää asiasta enemmän. Elinluovutuskortin tarkoitus on mielestäni hyvä, ja olen jollain tapaa itsekin halukas ottamaan sellaisen kortin, mutta kyseinen asia vaivaa minua paljon. Kuinka herkästi elinluovutuskorttia sovelletaan? On kuitenkin satoja,ellei tuhansia henkilöitä, jotka odottavat jotain tiettyä elintä, ja niistä on huutava pula...noh, kunhan tuli mieleen.
Toivon asiasta tietäviltä, sekä muiltakin lisää informaatiota.
Hyvää joulunodotusta kaikille!

T: Tiedoton...

10

4104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mack

      Tassapa hieman tietoa mita tapahtuu kuvailemassasi tilanteessa. Elintenluovutus tosiaankin tapahtuu elintenluovutuskortin tahdon mukaisesti.Mutta omaisten tahto otetaan myøs huomioon.
      KAIKKI potilaat hoidetaan viimeisen paalle, elinluovuttajat erityisen tarkasti. Koska luovutettavien elimien tulee todellakin olla hyvassa kunnossa.
      Mutta ilmeisesti pelkosi kohdistuu kuitenkin siihen, etta pelkaat jaavasi ilman hoitoa ko. kortin takia. Ei tarvitse olla peloissaan, kylla sinut hoidetaan kuntoon jos vain suinkin on mahdollista.
      Elintenvuotukseen on tiukat,lakisaateiset kriteerit. Joten ei niita elimia luovuteta pelkastaan huonon kunnon takia.Verenkierto aivoihin taytyy olla pysahtynyt.

      • hoitsu...............

        omaisten tahtoa ei oteta huomioon mikäli luovuttajalta löytyy hänen itsensä allekirjoittama luovutuskortti.tiedoksi vain


    • äippä

      Hei
      elinluovutustestamentti???? tehävai ei????
      tyttöni oli pahassa onnettomuudessa. kaikki elimet säästyi, koska isku sattui pään aluelle.
      Tyttöni tila oli erittäin kriittinen. Aivokuolema siis lähellä. Sairaalassa oli minun käsitääkseni jonkin moinen tieto, että tytölläni on elintestamentti olemassa, koska sitä alettiin kyselemään heti kun pääsin tyttöni luo sairaalaan. Tiesin ettäsellainen hänellä on,mutta se ei ollut tyttöni lompakossa eikä sitä löydetty. Niinpä ko. sairaala alkoi samantien pommittaa meitä vanhempia, että allekirjoitamme suostumuksen elintestamenttiin tyttömme puolesta. Tuntui todella pahalta sillä hetkellä kun sitä tuputettiin. Allekirjoitin, koska tiesin että tyttöni tekis niin.(olen keskustellut tyttöni kanssa asiasta silloin kun hän sen teki)hänellä oli se mielipide että haluaa auttaa.
      Minulla tuli sellainen tunne , että sen jälkeen alettiin hoitamaan elimiä ja voimakkaita kipua poistavat lääkkeitä ei anneta jotka mahdollisesti imeytyisivät elimiin.Kieltämättä tuli tunne, että hoitohenkilökunta ja lääkärit oikein kyttäsivät milloin elimet saataisiin.
      sisukas tyttöni toipui parempaan päin eikä sen jälkeen kukaan ole puhunut elintenluovutuksesta.
      henk.koht ajattelin, että on aika julmaa jos tyttöni kaikkielimet otettais mutta toisaalta hän on nuori ja elimet hyvät ehkäpä niillä voitais pelastaa toisen ihmisen henki.Hyvin monimutkainen asia. tyttöni on edelleen sairaalahoidossa ja ennuste on huono, mutta nykyisin ei kukaan puhu enään minulle tästä.
      Kyllä minulle kerrottiin hyvinkin tarkoin missä vaiheessa elimiä alettaisiin ottamaan, jos se hetki olisi tullut.No mielestäni tyttöni saa hyvää hoitoa. Saa kipulääkettä, mutta siitä en ole varma saisiko voimakkampaa lääkettä jos ei elimiä tarvis säästää. Pääasia on ettei tyttöni tunne kipua.
      Kaikki kunnia heille jotka antavat elimensä. tyttö ollut sairaalassa nyt puolivuotta.

      • äipälle

        Selvitin jo yhdessä vastuksessa, että aivokuolema tulee olla kiistattomasti selvillä,ennen kuin elinluovutuslupa-asioista edes saisi puhua omaisille.Oletan, että tytärtäsi ei ole todettu aivokuolleeksi, sillä aivokuolleella potilaalla ns. sydänkuolema seuraa muutamien päivien kuluessa aivokuolemaa tehohoidosta huolimatta.Sinulla on varmaan ollut raskasta ja on edelleen,ikävää,että jouduit kokemaan tällaista muutenkin vaikeassa tilanteessa.Kiistatta elinluovutusasioissa tulee itsellekin epämiellyttävä kiireen tuntu;elimet kun täytyisi saada tietyn ajan sisällä vastaanottajalle,jos lupa annetaan.Omaisille tapahtunut tulee shokkina;potilaat ovat usein nuoria,elämänsä parhaassa iässä olleita miehiä ja naisia ja aina jonkun omaisia!Tämä meidän hoitajien ja lääkärienkin pitäisi kiireen keskellä muistaa.En osaa sanoa kuin että toivon Sinulle äiti sydämestäni voimia vaikeassa tilanteessa.


      • vielä lisäys
        äipälle kirjoitti:

        Selvitin jo yhdessä vastuksessa, että aivokuolema tulee olla kiistattomasti selvillä,ennen kuin elinluovutuslupa-asioista edes saisi puhua omaisille.Oletan, että tytärtäsi ei ole todettu aivokuolleeksi, sillä aivokuolleella potilaalla ns. sydänkuolema seuraa muutamien päivien kuluessa aivokuolemaa tehohoidosta huolimatta.Sinulla on varmaan ollut raskasta ja on edelleen,ikävää,että jouduit kokemaan tällaista muutenkin vaikeassa tilanteessa.Kiistatta elinluovutusasioissa tulee itsellekin epämiellyttävä kiireen tuntu;elimet kun täytyisi saada tietyn ajan sisällä vastaanottajalle,jos lupa annetaan.Omaisille tapahtunut tulee shokkina;potilaat ovat usein nuoria,elämänsä parhaassa iässä olleita miehiä ja naisia ja aina jonkun omaisia!Tämä meidän hoitajien ja lääkärienkin pitäisi kiireen keskellä muistaa.En osaa sanoa kuin että toivon Sinulle äiti sydämestäni voimia vaikeassa tilanteessa.

        Itse olen hoitaessani elinluovutuspotilaita antanut lääkärin määräyksestä kipulääkettä potilaalle,vaikka aivokuolemassa kipukeskuskin tuhoutuu.Potilaalla voi olla aivoista riippumattomia "nykäyksiä" jolloin omaisille ja hoitajillekin tulee tunne,että onko diagnoosi sittenkin väärä.Potilaan lämpötaloudesta tulee pitää huoli,koska lämmönsäätelykeskus on tuhoutunut jne.Omaisista voi todella tuntua,että hoidetaan elimiä,ei potilasta.Yleensä vielä,kun käsi on lämmin tuntuu ettei omainen voi olla kuollut...olen siis vahvasti sitä mieltä, että lääkäreiden ja heidän valtuuttaminaan hoitajien on pystyttävä antamaan asiallista tietoa,ettei epäselvyyksiä pääsisi syntymään.


      • äippä
        vielä lisäys kirjoitti:

        Itse olen hoitaessani elinluovutuspotilaita antanut lääkärin määräyksestä kipulääkettä potilaalle,vaikka aivokuolemassa kipukeskuskin tuhoutuu.Potilaalla voi olla aivoista riippumattomia "nykäyksiä" jolloin omaisille ja hoitajillekin tulee tunne,että onko diagnoosi sittenkin väärä.Potilaan lämpötaloudesta tulee pitää huoli,koska lämmönsäätelykeskus on tuhoutunut jne.Omaisista voi todella tuntua,että hoidetaan elimiä,ei potilasta.Yleensä vielä,kun käsi on lämmin tuntuu ettei omainen voi olla kuollut...olen siis vahvasti sitä mieltä, että lääkäreiden ja heidän valtuuttaminaan hoitajien on pystyttävä antamaan asiallista tietoa,ettei epäselvyyksiä pääsisi syntymään.

        kiitos sinulle hoitaja. minusta on kiva, että te jotka ammatikseenkin teette tätä rakasta työtä jaksatte työn ulkopuolellakin keskustella asioista netissäkin. Tyttöni sairaalassa olo on näyttäny minullekin kuinka raskasta, mutta arvokasta työtä teette arvostan Teitä ja teidän työtä. Tottakai olen nähny sitä negatiivistäkin ja kuinka hoitajissakin on henkilöitä joiden ei pitäs olla hoitamassa (ala ei sovi kaikille). Minulle pahinta painajaista aiheuttaa ulkomaalaiset lääkärit (ikinä en anna anteeksi heille)kolmantena päivänä tyttöni onnettomuuden jälkeen teho-osastolla lääkäri tulee luokseni tyttöni vuoteen vierelle sanomaan, että mitään mahdollisuuksia ei ole, kävelen lähes shokissa omaisten huoneeseen selvittämään itselleni lääkärin sanoja,lääkäri tulee perässä istuu vierelleni ja hokee huonolla suomella, että tajusithan mitä sanoin asia on näin. Onneksi minun ei tarvinu tavata tota lääkäriä toista kertaa en olis taanu mitä olis tapahtunu. Tyttöni on ollut kolmessa sairaalassa hoidettavana. Oyks:ssa oli nuori SUOMALAINEN lääkäri, joka kertoi minulle tasan tarkkaan tyttöni tilan ihan omassa huoneessa ei tyttöni sängyn vierellä. Ei töyksäyttämällä vaan asiallisesti ja ymmärettävästi. Tultiin kotipaikka kunnalleni täällä lääkäri halus keskustella minun kanssani ja mitä viellä minua on vastassa taas ulkolainen lääkäri minun reaktio on en halua puhua sinun kanssa mitään en kuuntele ärsytti valmiiksi. Mielestäni suomessa pitäs olla lääkärit suomalaisia(en ole rotusortaja)mutta ...
        Vain yksi hoitaja on minulle tullut vastaan, jonka lähettäisin hornantuuttiin ja miettimään onko sopiva hoitoalalle.
        Tyttöni on tk:ssa tällä hetkellä hoidettavana.
        Hoito on hyvää tytöstäni pidetään huolta. Minä itse en voi tehdä paljoakaan tyttöni eteen, voin istua vuoteen vieressä pitää tyttöni kädestä ja jutella hänelle, uskon että hän kuulee ääneni, vaikka hän ei voi vastata,saan pitää tyttöäni luonani,vaikka raskasta aikaa tämäkin on. Tyttöni loukkaantui hirvikolarissa, mikä on pysäyttänyt monet hoitajista ja se että nuori ihminen 21v.
        Monet pienet murheet ja valitukset ovat menettäneet merkityksen. Mutta elämän on jatkuttava, vaikka kipeää tekee. Onneksi tiedän, että tyttö saa hyvää hoitoa.
        Tytölläni on näitä "nykäyksiä" välillä enemänkin mistä ne sinun mielestä johtuvat?
        Nyt olen huomannut, ettei se lääketiede ole viellä valmis, kun päänalueelle ei ole vielä näitä "varaosia"


      • Hoitaja
        äippä kirjoitti:

        kiitos sinulle hoitaja. minusta on kiva, että te jotka ammatikseenkin teette tätä rakasta työtä jaksatte työn ulkopuolellakin keskustella asioista netissäkin. Tyttöni sairaalassa olo on näyttäny minullekin kuinka raskasta, mutta arvokasta työtä teette arvostan Teitä ja teidän työtä. Tottakai olen nähny sitä negatiivistäkin ja kuinka hoitajissakin on henkilöitä joiden ei pitäs olla hoitamassa (ala ei sovi kaikille). Minulle pahinta painajaista aiheuttaa ulkomaalaiset lääkärit (ikinä en anna anteeksi heille)kolmantena päivänä tyttöni onnettomuuden jälkeen teho-osastolla lääkäri tulee luokseni tyttöni vuoteen vierelle sanomaan, että mitään mahdollisuuksia ei ole, kävelen lähes shokissa omaisten huoneeseen selvittämään itselleni lääkärin sanoja,lääkäri tulee perässä istuu vierelleni ja hokee huonolla suomella, että tajusithan mitä sanoin asia on näin. Onneksi minun ei tarvinu tavata tota lääkäriä toista kertaa en olis taanu mitä olis tapahtunu. Tyttöni on ollut kolmessa sairaalassa hoidettavana. Oyks:ssa oli nuori SUOMALAINEN lääkäri, joka kertoi minulle tasan tarkkaan tyttöni tilan ihan omassa huoneessa ei tyttöni sängyn vierellä. Ei töyksäyttämällä vaan asiallisesti ja ymmärettävästi. Tultiin kotipaikka kunnalleni täällä lääkäri halus keskustella minun kanssani ja mitä viellä minua on vastassa taas ulkolainen lääkäri minun reaktio on en halua puhua sinun kanssa mitään en kuuntele ärsytti valmiiksi. Mielestäni suomessa pitäs olla lääkärit suomalaisia(en ole rotusortaja)mutta ...
        Vain yksi hoitaja on minulle tullut vastaan, jonka lähettäisin hornantuuttiin ja miettimään onko sopiva hoitoalalle.
        Tyttöni on tk:ssa tällä hetkellä hoidettavana.
        Hoito on hyvää tytöstäni pidetään huolta. Minä itse en voi tehdä paljoakaan tyttöni eteen, voin istua vuoteen vieressä pitää tyttöni kädestä ja jutella hänelle, uskon että hän kuulee ääneni, vaikka hän ei voi vastata,saan pitää tyttöäni luonani,vaikka raskasta aikaa tämäkin on. Tyttöni loukkaantui hirvikolarissa, mikä on pysäyttänyt monet hoitajista ja se että nuori ihminen 21v.
        Monet pienet murheet ja valitukset ovat menettäneet merkityksen. Mutta elämän on jatkuttava, vaikka kipeää tekee. Onneksi tiedän, että tyttö saa hyvää hoitoa.
        Tytölläni on näitä "nykäyksiä" välillä enemänkin mistä ne sinun mielestä johtuvat?
        Nyt olen huomannut, ettei se lääketiede ole viellä valmis, kun päänalueelle ei ole vielä näitä "varaosia"

        En toki ole lääketieteilijä,mutta nykäykset voivat olla autonomisen(eli ns. tahdosta riippumattoman) hermoston aikaansaamia lihasten tahattomia pikkuliikkeitä.Ne voivat sivullisesta näyttää pahalta,mutta ovat yleensä nopeasti ohimeneviä.Sinun kannattaa kysyä hoitavalta lääkäriltä.
        Juttele tyttärellesi;koskaan me emme voi sanoa,ettei hän kuule,vaan minä kyllä hoitajana puhun tajuttomallekin potilaalle,vaikkei potilaan puolelta tule vastausta.Tuttu ääni yleensä menee paremmin perille.Sanoit,ettet voi tehdä paljoa...olet tehnyt äärimmäisen paljon hyvää tyttärellesi olemalla hänen luonaan;hän kyllä aistii kosketuksesi ja läsnäolosi.Sinä olet hänelle hyvin tärkeä.Mutta haluaisin Sinun muistavan,että pidät huoli omasta jaksamisestakin,sekin on hyvin tärkeää.En voi toivoa kuin että jaksat eteenpäin, hetki ja päivä kerrallaan.


      • n24
        äippä kirjoitti:

        kiitos sinulle hoitaja. minusta on kiva, että te jotka ammatikseenkin teette tätä rakasta työtä jaksatte työn ulkopuolellakin keskustella asioista netissäkin. Tyttöni sairaalassa olo on näyttäny minullekin kuinka raskasta, mutta arvokasta työtä teette arvostan Teitä ja teidän työtä. Tottakai olen nähny sitä negatiivistäkin ja kuinka hoitajissakin on henkilöitä joiden ei pitäs olla hoitamassa (ala ei sovi kaikille). Minulle pahinta painajaista aiheuttaa ulkomaalaiset lääkärit (ikinä en anna anteeksi heille)kolmantena päivänä tyttöni onnettomuuden jälkeen teho-osastolla lääkäri tulee luokseni tyttöni vuoteen vierelle sanomaan, että mitään mahdollisuuksia ei ole, kävelen lähes shokissa omaisten huoneeseen selvittämään itselleni lääkärin sanoja,lääkäri tulee perässä istuu vierelleni ja hokee huonolla suomella, että tajusithan mitä sanoin asia on näin. Onneksi minun ei tarvinu tavata tota lääkäriä toista kertaa en olis taanu mitä olis tapahtunu. Tyttöni on ollut kolmessa sairaalassa hoidettavana. Oyks:ssa oli nuori SUOMALAINEN lääkäri, joka kertoi minulle tasan tarkkaan tyttöni tilan ihan omassa huoneessa ei tyttöni sängyn vierellä. Ei töyksäyttämällä vaan asiallisesti ja ymmärettävästi. Tultiin kotipaikka kunnalleni täällä lääkäri halus keskustella minun kanssani ja mitä viellä minua on vastassa taas ulkolainen lääkäri minun reaktio on en halua puhua sinun kanssa mitään en kuuntele ärsytti valmiiksi. Mielestäni suomessa pitäs olla lääkärit suomalaisia(en ole rotusortaja)mutta ...
        Vain yksi hoitaja on minulle tullut vastaan, jonka lähettäisin hornantuuttiin ja miettimään onko sopiva hoitoalalle.
        Tyttöni on tk:ssa tällä hetkellä hoidettavana.
        Hoito on hyvää tytöstäni pidetään huolta. Minä itse en voi tehdä paljoakaan tyttöni eteen, voin istua vuoteen vieressä pitää tyttöni kädestä ja jutella hänelle, uskon että hän kuulee ääneni, vaikka hän ei voi vastata,saan pitää tyttöäni luonani,vaikka raskasta aikaa tämäkin on. Tyttöni loukkaantui hirvikolarissa, mikä on pysäyttänyt monet hoitajista ja se että nuori ihminen 21v.
        Monet pienet murheet ja valitukset ovat menettäneet merkityksen. Mutta elämän on jatkuttava, vaikka kipeää tekee. Onneksi tiedän, että tyttö saa hyvää hoitoa.
        Tytölläni on näitä "nykäyksiä" välillä enemänkin mistä ne sinun mielestä johtuvat?
        Nyt olen huomannut, ettei se lääketiede ole viellä valmis, kun päänalueelle ei ole vielä näitä "varaosia"

        suomalaisissa lääkäreissäkin on niitä tökeröitä. Minä taas olen kohdannut mitä sympaattisempia lääkäreitä, jotka ovat olleet ulkomaalaisia. Väität ettet ole rotusortaja eli rasisti. Rasistihan on juuri tuollainen: tuomitsee ihmisen tämän kansallisuuden tai ihonvärin yms. perusteella.

        Luulisi aikuisen ihmisen ymmärtävän, että ihmisiä on monenlaisia eikä ulkomaalaisuus tee toisesta inhottavaa/tyhmää. Huh huh.


    • Vastaus

      Elinluovutus on mahdollista vasta sitten kun mahdollinen luovuttaja on aivokuollut,eli aivojen toiminta on PERUUTTAMATTOMASTI lakannut.Siihen saakka potilasta hoidetaan täysin resurssein,teho-osastolla.Itse olen ollut erikoissairaanhoitajana yliopistosairaalan teholla 14 vuotta.Aivokuoleman toteamiseen tarvitaan vähintään kaksi lääkäriä(yleensä toinen on neurologi ja toinen anestesiologi).Potilaalle tehdään lukuisia testejä,joiden tulokset tulee olla kiistattomet,että aivokuolemadiagnoosin kriteerit täyttyvät. Sen jälkeen,jos potilas on todettu aivokuolleeksi,ryhdytään omaisille puhumaan mahdollisesta elinluovutuksesta.Vaikka potilaalla olisi tuo "keltainen kortti" ja toisaalta omaiset vastustavat,pyritään neuvottelemalla ratkaisuun.En ole ollut koskaan tapauksessa,jossa omaiset olisivat kieltäytyneet,jos potilaalla on ollut toivomus elinluovutuksesta.Itse olen toiminut elinluovutusryhmähoitajana, joka on ryhtynyt hoitamaan käytännön asioita,jos luovutuslupa annetaan.Sen jälkeen kun aivokuolema on todettu ja luovutuslupa on,hoito keskittyy elinten siirtokelpoisuuden ylläpitoon,kuitenkin potilasta
      arvokkaasti kohdellen.Mahdollisia luovutettavia elimiä ovat sydän,munuaiset,keuhkot,maksa,sarveiskalvo,luu,iho.Toisen suuri suru kääntyy jonkun onneksi;sairaaloiden keskinäiset palautteet esim.
      millainen potilas sai uuden munuaisen,tukivat omaa päätöstäni jo vuosia sitten tehdä elinluovutustestamentti.Jos olen aivokuollut,joku muu saa apua elimistäni.Meille hoitajille ja varsinkin lääkäreille on haastetta selvittää elinluovutusasioita,ettei niistä synny salaperäisiä mysteerioita.Potilaan hoito jatkuu loppuun asti,ja potilas laitetaan kuin kuka tahnsa vainaja luovutusleikkauksen jälkeen.Yleensä omaisten hyvästely rakkaimmalleen tapahtuu jo ennen irrotusleikkausta.

      • Ei enää tiedoton...

        Kiitos kaikille lisätiedoista, sekä asiantuntijoille, että muillekkin.
        Asialla on hyvä tarkoitus, auttaa muita, ja nyt voin olla varma myös siitä, että myös elintenluovuttajat saavat samanlaista hoitoa kuin muutkin.
        Kiitos kaikille, hyvää joulua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      575
      15281
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      44
      12378
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      362
      8995
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      10
      3917
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3827
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2657
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2157
    8. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      130
      1928
    9. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      194
      1633
    Aihe