Mondeosta kärvähti ensimmäinen lamppu (2006 75tkm).
Reteesti kaupasta uusi H7 ja vaihtamaan.
On jo pimeetäkin mutta muistan miten myyjä demostroi uuden auton luovutuksessa, miten polttimen vaihto onnistuu ilman työkaluja. Kysyin tätä koska kahdessa edellisessä autossa lampun vaihto on ollut vaikeaa (Primera -03 ja Mondeo -97).
Kone pelti auki ja katsomaan. Pihavalaistuksen turvin en heti keksi miten lamppu lähtee irti ja eikun hakemaan taskulamppu ja ohjekirja.
Ohjekirjassa lukee kohdassa "Hätätapausten varalta" sivu 127 "valoasennelman irroittaminen 1. avaa konepelti" no tämä onnistui sentään jo ilman ohjekirjaa, vaikka ensikertalaiselta olisi varmaan tässä vaiheessa jo mennyt sormi suuhun, sillä tietämättä ei kyllä osaa etsiä avaimenreikää keulalogon takaa.
"2. Irroita kierrepinne jäähdyttimen kummastakin päästä sekä ruuvi keskeltä ja vetäkää jäähdyttimen säleikkö ulos."
Vasen kierrepinne aukeaa ja irtoaa helposti. Oikeanpuoleisessa näenkin heti vaikeuksia, sillä tartunta osa on vinossa, se on murtunut ja irtoaa kun siihen tarttuu kiinni.
Haen autotallista ruuvitaltan ja iskemällä kierrepinteen reunaan, sen saa kääntymään ja irti.
Ohjeessa mainittua ja kuvassa esitettyä ruuvia en löydä, ilmeisesti se on turhana jätetty pois?
säleikkö liikkuu nyt yläreunastaan, mutta ei sitä kyllä ihan noin vain vedetä ulos.
En keksi miten säleikön saa ulos. Muovinen säleikön koromikehys tuntuu olevan puskin takana nalkissa todella tukevasti.
Säleikkö taivuttamalla sai kyllä tehtyä ohjeen seuraavan kohdan eli "3. Tarttukaa toiseen liuskoista ja vekää kiinnitystapit ulos. Toista sama toisen liuskan kanssa."
Mutta koska säleikkön alaosa tuntuu olevan nalkissa puskurissa, niin kohta 4 ei onnistu "4. Vetäkää varovaisesti valoasetelma ulos ja irroittakaa johtoliitin".
Eli koska säleikkö ei lähde irti niin myöskään umpio ei mahdu ulos.
Varsinainen kysymys: Miten helvetissä se säleikkö vedetään ulso?!?
H7 polttimon vaihto
25
11328
Vastaukset
- see
Lähtiköse ny yläviistoon. Eteen ja ylös.Vai miten se nyt oli...:)
- valoisassa uudelleen
En saanut liikkumaan sitä säleikkö alaosastaan mihinkään suuntaan. Täytyy kokeilla huomenna valoisan aikaan uudelleen. Säleikkö näkyi olevan kolmessa osassa, voihan sen vaikka purkaa palasiin ja katsoa miten sen kehyksen saa liikkeille.
Sanon vaan että kyllä olis ihminen kusessa, jos joutuisi pimeässä tien päällä polttimoita vaihtamaan. Veikkaan että 99% ajaisi sumuvaloilla kotiin, jos ajovalot olis palaneet, eikä kehtais käyttä pelkästään pitkiä. valoisassa uudelleen kirjoitti:
En saanut liikkumaan sitä säleikkö alaosastaan mihinkään suuntaan. Täytyy kokeilla huomenna valoisan aikaan uudelleen. Säleikkö näkyi olevan kolmessa osassa, voihan sen vaikka purkaa palasiin ja katsoa miten sen kehyksen saa liikkeille.
Sanon vaan että kyllä olis ihminen kusessa, jos joutuisi pimeässä tien päällä polttimoita vaihtamaan. Veikkaan että 99% ajaisi sumuvaloilla kotiin, jos ajovalot olis palaneet, eikä kehtais käyttä pelkästään pitkiä.Ei kai ne molemmat lähivalot nyt samaan aikaan pala pimeäksi tai saa aika sattumanoikku olla :-)
Et kyl siin valoo pitäs aina piisaa jos vaan vaihtaa mahdollisimman pian sen jälkeen ku yks valo on palanu.
Mut aika kenkkuu jos noin pitää vaihtaa mk3:ssa.
-97 mondeossa (mk2) tais joku ohje neuvoo et irrottaa maskin ja umpion, mut saa sen irrottamatta noita jos näpit vaan mahtuu :-) Tätä pitäisin viel suht helppona.- peräkkäin riittää
tersa kirjoitti:
Ei kai ne molemmat lähivalot nyt samaan aikaan pala pimeäksi tai saa aika sattumanoikku olla :-)
Et kyl siin valoo pitäs aina piisaa jos vaan vaihtaa mahdollisimman pian sen jälkeen ku yks valo on palanu.
Mut aika kenkkuu jos noin pitää vaihtaa mk3:ssa.
-97 mondeossa (mk2) tais joku ohje neuvoo et irrottaa maskin ja umpion, mut saa sen irrottamatta noita jos näpit vaan mahtuu :-) Tätä pitäisin viel suht helppona."Ei kai ne molemmat lähivalot nyt samaan aikaan pala pimeäksi tai saa aika sattumanoikku olla"
Noin sitä tuntuu moni ajattelevan, kun ajaa seuraavaan huoltoon asti yhdellä lamppulla, jossain vaiheessa se toinenkin palaa ja sitten ollaan ilman valoja vaikka eivät palaneetkaan yhtä aikaa.
-97 mondeossa tarvi työkalun, mutta osat sentään irtos helposti, kun oli vaan se iso meisseli apuna.
- kun keskittyy
helpoimpia autoja vaihtaa poltttimot jos yleensä tarvii.
- 2007 Mondeo
Maski on kahdella ruuvilla ylhäältä kiinni. Ne ruuvit jo löysitkin. Maskin alhaalla keskellä on pieni luiska joka menee puskurissa olevaan aukkoon ja pitää maskin puskurissa kiinni. Maski pitää vetää kohtisuoraan ulos. Voi auttaa molemmista reunoista alhaalta umpioiden reunasta esim ruuvimeisselillä. Vähän kerrassaan molemmilta puolilta.
- irtosihan se
Lähihän se säleikkö irti kun kampesi sitä ensin molemmiltä puolita sen verran että sen sai liikkumaan.
Puskurin yläreunassa on pelti, jonka alle säleikön alaosa menee. Raossa oli tietysti jonkin verran pölyä jonka vuoksi säleikkö oli tukevasti kiinni.
Säleikön irrottamisen jälkeen umpio lähti helposti irti ja polttimen vaihto oli helppoa. - lamppuja
irtosihan se kirjoitti:
Lähihän se säleikkö irti kun kampesi sitä ensin molemmiltä puolita sen verran että sen sai liikkumaan.
Puskurin yläreunassa on pelti, jonka alle säleikön alaosa menee. Raossa oli tietysti jonkin verran pölyä jonka vuoksi säleikkö oli tukevasti kiinni.
Säleikön irrottamisen jälkeen umpio lähti helposti irti ja polttimen vaihto oli helppoa.ovat nuo Mondeon ajovalopolttimot. Itse ajoin toisella 117 tkm ja toinen on vielä alkuperäinen ja ajettu nyt n. 135 tkm. Testaan huvikseni, miten kauan tuo kestää. Aikaisemmissa automerkeissä ajovalot eivät kestänneet kuin 10-20 tkm. Eli voin kokemuksesta sanoa, ettei Mondeoon kovin usein tarvitse lamppuja vaihdella. Melkeinpä kestävät isältä pojalle.
- Jone mondeo 2006
Maskia täytyy nostaa ylöspäin muutama milli ensin ja sitten vasta vetää suoraan
eteenpäin koska siellä on myös pienet kynnet suoraan alaspäin. - alennettu jännnite
lamppuja kirjoitti:
ovat nuo Mondeon ajovalopolttimot. Itse ajoin toisella 117 tkm ja toinen on vielä alkuperäinen ja ajettu nyt n. 135 tkm. Testaan huvikseni, miten kauan tuo kestää. Aikaisemmissa automerkeissä ajovalot eivät kestänneet kuin 10-20 tkm. Eli voin kokemuksesta sanoa, ettei Mondeoon kovin usein tarvitse lamppuja vaihdella. Melkeinpä kestävät isältä pojalle.
Päivävalotoiminto säästää hehkuja. Eli kun ajovaloja ei käännä päälle, vaan antaa niiden olla nolla-asennossa, niin lyhkäsille tulee hieman alennettu jännite ja se säästää lamppuja.
- Totuus julki
alennettu jännnite kirjoitti:
Päivävalotoiminto säästää hehkuja. Eli kun ajovaloja ei käännä päälle, vaan antaa niiden olla nolla-asennossa, niin lyhkäsille tulee hieman alennettu jännite ja se säästää lamppuja.
"Päivävalotoiminto säästää hehkuja. Eli kun ajovaloja ei käännä päälle, vaan antaa niiden olla nolla-asennossa, niin lyhkäsille tulee hieman alennettu jännite ja se säästää lamppuja."
Aikoinaan kylläkin TM:n testissä (v. 2001?) oli juurikin toisin päin, eli ajovalot olivat valomittauksessa kirkkaammat kun ei laittanut valoja "päälle". Että semmonen jännitealennus. - hhhhhhh
Totuus julki kirjoitti:
"Päivävalotoiminto säästää hehkuja. Eli kun ajovaloja ei käännä päälle, vaan antaa niiden olla nolla-asennossa, niin lyhkäsille tulee hieman alennettu jännite ja se säästää lamppuja."
Aikoinaan kylläkin TM:n testissä (v. 2001?) oli juurikin toisin päin, eli ajovalot olivat valomittauksessa kirkkaammat kun ei laittanut valoja "päälle". Että semmonen jännitealennus.Mondeoissa menee kyllä toisinpäin :) ihan vielä uusissakin. Eli pienempi hehku kun ei käännä valoja "päälle"
- HellFile_
Kiitos, tästä oli apua. Montakohan mondeon etusäleikköä on säilynyt ehjänä tämän viestiketjun ansiosta? No nyt osaa tuonkin homman. :)
- farkku -06
Kiitos kirjoittajille, ketjun ohjeilla vaihdoin minäkin 62 tkm ajetut polttimot onnistuneesti. Kuinkahan kauan olisivatkaan kestäneet, niissä luki Hungary.
- toinen puoli pimee
kuinka primeran 03 taakse polttimonvaihto onnistuu
- Ippo40
Kiitos vain ohjeista, 2006 vm Mondeosta sain vain maskin yläosan raolleen ja jätin homman kesken kun maski ei tullut sovinnolla ulos niin kuin ohjekirjassa neuvottiin. Nyt uusi yritys, vaikuttaakohan pakkanen, eli jäykistääkö se muoviosia.
- peukku keskelläkättä
Vaihdoin viikko sitten 2002Mondeoon polttimot -19C pakkasella!!!
Siitä maskista otetaan 2kpl lukitusruuveja (sormilla avattavia) auki ja vedetään maski suoraan eteenpäin.
Sen jälkeen umpiosta 2kpl "tappeja" suoraan ylös, sekä johtojen liittimet irti ja HUPS umpio on irtonaisen kädessä ja eikun lämpimään talliin vaihtaan polttimot!!
Sama toistetaan toiselle puolelle!!
Ja takaisin asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä!!
aikaa menee noin 7min, kun jo istutaan kahvikuppi kädessä sisällä! - Jeps näinhän
peukku keskelläkättä kirjoitti:
Vaihdoin viikko sitten 2002Mondeoon polttimot -19C pakkasella!!!
Siitä maskista otetaan 2kpl lukitusruuveja (sormilla avattavia) auki ja vedetään maski suoraan eteenpäin.
Sen jälkeen umpiosta 2kpl "tappeja" suoraan ylös, sekä johtojen liittimet irti ja HUPS umpio on irtonaisen kädessä ja eikun lämpimään talliin vaihtaan polttimot!!
Sama toistetaan toiselle puolelle!!
Ja takaisin asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä!!
aikaa menee noin 7min, kun jo istutaan kahvikuppi kädessä sisällä!se menee. Itse kyllä sain sekä maskista että umpion tapin vastakappaleesta muoviosia irti. Kun oli kerran pakkasta. Sen jälkeen olen kyllä suosilla odotellut lauhempaa keliä tai ajanut ti-halliin polttimon vaihtohommiin.
- köfffffff
Foordin omistajat ovat keskiverto tyhmempää porukkaa ja polttimon vaihto ei yleensä onnistu, vaikka se olisi tehty kuinka helpoksi.
hahhhhhhhhhh....hihhhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii- fordin kannattaja
Harmi vain että fordin kuskeilla muna sentään seisoo eikä tarvii hankkia pippelin jatketta kuten volvo, bemari tai audikuskeilla
- OSRAM H7 55W
Joo säleikkö joka tökki irrotus ja laitto takasi , muuten aika helppo.
Säleikkö lähti irti ulospäin vedäen ja reunoista ruuvimeiselillä avitus.
Takasin säleikkö ala reuna tökki , säleikkö kohdalleen ala reikien kanssa ja ylöspäin nosto säleikköä niin meni paikoilleen . Aikaa meni noin puoli tunttia. Poltin kesiti 10 vuotta ja 77t km. - TTH007
Primeran ajovalo polttimon vaihto: 2min ilman mitään työkaluja. Ei ole vaikaea. Helpoin kuin missään tähän mennessä :)
- TTH007
Siis 2003->
- Iiiidioot
Vaihdettu, kukaan ei usko lamput toimivat vielä, kun ajoin katsastuskonttorin sisään. No vaihdettu on youtube auttoi. Monessa autossa yksinkertainen asia on pitänyt pursertaa sormet verillä.
No nyt oli kyllä puolet irroitettavista osista jo tiesään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1481208Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491105- 127988
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?205921Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13835Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk296833- 72825
- 39812