Vinkkejä kaivataan

pyykkilauta**

Elikkäs kaipaan vinkkejä pyykkivuorien taltuttamiseksi.Meillä 5 lasta,2-13v.,ja kyllähän mä vielä pesen ne pyykit mut sit se viikkaaminen,mahdollinen silitys ja pinojen kaappiin pääsy takkuaakin pahasti.Onko teillä jokaiselle lapselle oma puhtaanpyykinkori? Vai miten te selviätte kunnialla tästä ikuisesta savotasta?

9

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

      Se on totta, että pyykkien jälkikäsittely on paljon inhottavampaa kuin koneeseen laittaminen.

      Meillä on viisi lasta, ja vaikka kaksi asuukin jo omillaan, niin silti tuntuu,
      että pyykkiä on yhtä paljon kuin kaikkien asuessa vielä kotona.

      Kun lapset olivat pieniä, silittämättömän pyykin vuori kasvoi joskus luvattoman korkeaksi,
      mutta olen vuosien myötä oppinut, että on mukavampaa silittää, kun ei ole liikaa silitettävää
      (Silitys on yksi inhottavimmista kotitöistä!)

      Kun otan pyykit narulta, viikkaan ne samalla (jokaisen pyykin eri kasaan) ja sitten kaappiin.
      Toinen juttu on, jos kuivatan pyykkiä ulkona. Silloin vaatteet saattavat lojua pari päivää puhtaanpyykin korissa (viikattuna tosin), ennen kuin saan ne kaappiin.

      • tilan vuoksiko?

        Itse pidän silittämisestä ja mielestäni vie vähemmän kaappitilaakin, kun vaatteet on silitetty.

        Mutta nykyaikaisilla huuhteluaineilla saa ainakin pyykin melko siistiksi.

        Kysynkin siis, miksi silitit, jos kerran inhosit hommaa? Täytyy kyllä sanoa, että ihailtavaa suurperheellisiltä ehtiä silittäämäänkin. Kotonanikin silitettiin, vaikka mukuloita oli juuri se viisi.


      • Täti
        tilan vuoksiko? kirjoitti:

        Itse pidän silittämisestä ja mielestäni vie vähemmän kaappitilaakin, kun vaatteet on silitetty.

        Mutta nykyaikaisilla huuhteluaineilla saa ainakin pyykin melko siistiksi.

        Kysynkin siis, miksi silitit, jos kerran inhosit hommaa? Täytyy kyllä sanoa, että ihailtavaa suurperheellisiltä ehtiä silittäämäänkin. Kotonanikin silitettiin, vaikka mukuloita oli juuri se viisi.

        ... mutta kun mieheni käyttää työssään kauluspaitoja, ja minusta niiden pitää olla silitettyjä!
        Toki mieheni silittää niitä itsekin, mutta jos minulla on muutakin silitettävää, niin silitän ne miehen paidat siinä samalla.

        Tosiaan silitetty pyykki vie kaapissa vähemmän tilaa, ja minusta on ihanaa, kun esim. tyynyliinat ovat sileät. Lakanoita en silitä!!

        Käsipyyhkeistä tulee pehmeämpiä, kun ne silitetty.
        Rumpukuivaaja kyllä pehmentää myös, mutta aina en viitsi rummussakaan kuivattaa... enkä varsinkaan kesäaikana.

        Pöytäliinat ja verhot vaatii ilman muuta silityksen, mutta niitähän nyt ei joka koneellisessa tietenkään ole.

        Nyt olen vähentänyt silittämistä vielä entisestään. Esimerkiksi käsipyyhkeitä en enää silitä. Lapsetkin ovat isoja, että heidän hipiänsä kestänee karkeammankin pyyhkeen ;)


    • mie vaan..

      ensin pyykki lajitellaan likaisena jo värien mukaan omiin koreihinsa jotka meillä on kodinhoitohuoneen komeroissa.

      Kun kori on täynnä se on sopiva koneeseen pestäväksi joten helppoa kuin mikä..

      Osan kuivaan narulla ja osan rummussa. Viikkaan pyykin suoraan koneesta työtasolle pinoihin ja isommilla lapsilla on omat korit joihin laitan ne kun pöytä loppuu tietenkin muuten kesken. Itse sitten hoitavat korinsa pois. Meillä on säänönä että korista ei oteta mitään muualla kuin omassa huoneessa jolloin sieltä ei voi vain hakea vaikka sukkia ja jättää loppuja odottamaan aika atulevaa..

      Silittämisen olen minimoinut koska inhoan sitä yli kaiken! Ripustimessa kuivaan paidat jotka muuten kaipaisivat silitystä ehkä ja ylipäänsä en hanki vaatteita joita on pakko silittää kuin korkeintaan juhlakäyttöön. Jos kuivausrumpu on liian täysi tai jää odottamana tyhjentämistä niin siellä kyllä tule eryppyjä silloin eli koitan sen tyhjentää heti tai ainakin avaan luukun jolloin viimeinenkin jämäkosteus haihtuu sitä kautta.

      Petivaatteet kuivaan joko pienissä erissä rummussa jolloin ne on sileät tai sitten narulla jolloin tulos on ihan yhtä hyvä. Mankeloisin ne mielelläni, mutta siihen pitää olla kunnon mankeli eikä mikään kotihärveli..

      Isommat tytöt meillä jo pesee myös pyykkiä ja viikaa. Muutenkin kotiaskareita tekevät enemmän iän ja taitojen mukaan.. Meillä isoin ongelma on pienemmän väen likapyykit kun ne tahtoo jäädä huoneeseen piiloon esim. sängyn alle..

    • Viiden lapsen äiti

      että en enää silittänyt mitään, vaan panin narulta suoraan kaappiin. Lakanat vain mankeloin. Ostin sellaisia vaatteita, jota ei tarvinnut silittää. Nyt on pyykkirumba jo hellittänyt. Enää kaksi lasta on kotona.

    • 4:n äiti

      MEillä 4 lasta 2-9v.

      Neljännen synnyttyä hoksasin, että tuosta pyykin jälkikäsittelystä pääsee huimasti vähemmällä kun ripustaa aina saman henkilön pyykit vierekkäin. Esim. jos pesen tummiä vaatteita, varaan eniten tilaa omille ja mieheni vaatteille. Vaaleanpunaisia ripustaessa taas varaan isoimman tilan nuorimman tytön vaatteille jne. Siinä ne sitten on jo valmiiksi lajiteltuna, joten on helppo ottaa kunkin vaatteet aina kerrallaan pinoon ja viedä kaappiin. Tai ainakin niin että samaan huoneeseen menevät peräkkäin koriin, jolloin voi tehdä korin kanssa kierroksen ja jakaa pinot oikeisiin kaappeihin.

      Tää ei tietystikään toimi, jos käytössä on kuivausrumpu.

    • *Mother

      Meidän 9 henkisessä perheessä pyykkivuoreen ei tehoa muu kuin kimppuun käyminen :o) Yritän pitää huolta, että se ei kasva liian isoksi ja silittäessä lajittelen kunkin vaatteet omaan kasaan ja jokainen sitten vie oman kasansa kaappiinsa. Silitän kaikki vaatteet -alusvaatteita lukuunottamatta- enkä pidä sitä kamalana hommana.

      Mitään ihme-niksejä en käytä - raaka työ on ainoa mikä auttaa =D

    • Minulla on "salainen perversio" eli silitän kaiken pyykin kalsareita myöten.

      Joka ilta tai iltapäivä sen mukaan miten päiväohjelma muuten menee minä linnottaudun puhtaan pyykin korien kanssa olkkariin ja joko autan koululaisia läksyissä tai katson jotain elokuvaa samalla kun silitän tunnin-pari.

      Se ei ole työlästä, kun asettaudun tuolille mukavaan asentoon ja annan raudan laulaa samalla kun ajatukseni liitelevät milloin missäkin.
      Silityksen myötä tulevat kaikki pyykit viikattua ja lajiteltua oikeisiin pinoihin ja niistä osin minä, osin lapset itse, kiikuttavat ne kaappeihinsa.

    • santra-73

      Mä en silittele kuin juhlavaatteet, käytän huuhteluainetta ja ravistelen pyykit märkinä jo suoremmiksi niin ei tarvi silitellä. Mulla myöskin tapana lajitella vähän narulle laitettaessa niin on helpompaa viikata kaappiin. Isommat lapset (3) meillä kanssa laittavat omat vaatteensa kaappiin, niin helpottaa vähän työtä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7691
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      74
      3703
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      56
      1005
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      823
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      708
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe