Ilmailurikos??

onko jokin

seuraavista? Ja jos on niin tuleeko millaiset rapsut jos siitä kärähtää?
Asun täällä Tampereen lähellä erään järven rannalla.

A) Olen ostanut lentokoneen tai laitteen ja käynnisteln sitä tuossa rannassa naapurien harmiksi mutta en siirrä sitä tai lennä sillä.
B) Käynnistelen konetta ja rullailen sillä talvella jäällä ja kesäällä vedessä mutten edelleenkään lennä sillä.
C) Suoritan pyrähdyksiä rullaten ja otanpa pieniä nousuja aina parin metrin korkeuteen ja laskeudun välittömästi alas.
D) Käynnistän koneen ja suoritan lentoonlähdön ja lentelen järven päällä laskeutuakseni jälleen rantasaunani tuntumaan.

Oletetaan että kone on joskus ollut rekisterissä (ei siis enää) ja olen suorittanut normaalit huollot ja tarkistukset itse.

16

2505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaksi viimeistä

      nyt ainakin.
      Nehän ovat selkeästi lentämistä, johon vaaditaan rekisterissä oleva (pl. experimentalit) lentokone, joka on katsastettu, ja lentolupakirja.

      Lisäksi saattaa olla, että koska toimit Tampereen kaupunkialueella ja aika lähellä Tampere-Pirkkalan lentoasemaa saattaa lennonjohdolla olla asiaan sanottavaa.

      • experimentaaleille

        kyllä nekin on ihan oikeasti ilma-alusrekisterissä ja katsastettu. Eli ei mitään poislukua.

        muuten samaa mieltä, jos nousee ilmaan, pitää olla lupakirja. Kyllähän nuo lentokoneasentajat/mekaanikot saavat rullailla koneilla, mutta ilmaan eipi saa nousta.


      • mites on?
        experimentaaleille kirjoitti:

        kyllä nekin on ihan oikeasti ilma-alusrekisterissä ja katsastettu. Eli ei mitään poislukua.

        muuten samaa mieltä, jos nousee ilmaan, pitää olla lupakirja. Kyllähän nuo lentokoneasentajat/mekaanikot saavat rullailla koneilla, mutta ilmaan eipi saa nousta.

        Eikös ilmailusäännöissä ole määritelty, että alle 150m ei lasketa lentämiseksi?


      • uhygtfred
        mites on? kirjoitti:

        Eikös ilmailusäännöissä ole määritelty, että alle 150m ei lasketa lentämiseksi?

        No jos kerran noin hyvin tiedät, niin miksi et laita jotain viitettä tietoosi?

        Ei, tuollaista määritelmää ei ole.


    • Sohvatiikeri

      Kahdesta ekasta ei mitään, kolmannesta varmaan huomautus - jos joku viitsii puuttua.

      Suomessa lennetään sen verran harvoin lupakirjatta tai luvattomalla koneella, että siihen ei oikein ole vakiintunutta sanktiota. (Itse asiassa vanhentuneella lupakirjaa lennellään aika useinkin, vahingossa, eikä harrastekoneissakaan aina kaikki ole kunnossa viimeistä detaljia myöten. Ei niistä mitään seuraa.)

      Ilmailulain mukaiset rangaistukset ovat:
      * huomautus
      * lupakirjan peruutus määräajaksi tai kokonaan
      * sakko
      * vankeus
      tässä järjestyksessä.

      Kaksi ensimmäistä voidaan komentaa Ilmailuhallinnosta. Kaksi viimeistä pitää mennä (käsittääkseni) lakituvan kautta. Niihin aika harvoin mennään.

      Kuuluisa Sanginjoen lentäjä on saanut pikku sakkoja lentämisistään ilman lupakirjaa ja luvattomalla koneella. Lisäksi on joskus potkuri takavarikoitu ym. pikku pakkokeinoa käytetty. Näitä on käytetty, kun hän on lennellyt liian lähellä Oulun lentoasemaa tai muita kenttiä.

      Huhujen mukaan Sanginjoen lentäjä saa nykyään lennellä aika rauhassa, kunhan pysyttelee poissa muun liikenteen tieltä. Muille aiheutettu vaara on pieni.


      Niin että pahimmillaan taidat saada sakot, ja lentokone voi lähteä valtion haltuun.

      • välttämättä tykkää

        meluisasta vehkeestä pikku järvellä. Mökkinaapuri voi suuttua rauhan pilaamisesta ja valittaa viranomaisille.

        Sanginjoen heppu asuu korvessa, missä ei ole naapureita kovin lähellä, sen sijaan sinulla niitä taatusti on.


    • hyvin helposti

      sukellusveneeksi, jos ei ole saanut koulutusta. Teeppä käännös pikkaisen reippaasti, niin kellukkeen kärki menee pinnan alle ja siitä sitten koko kone kaatuu ympäri pinnan alle hupsis vaan. Vesiliikehtiminen on kovin erilaista veneeseen verrattuna, iso tuulipinta-ala, ei pakkia ym. Ei kannata yrittää opettaa itse itseään edes pelkkään vesirullailuun, todennäköisesti menee romuksi hyvin äkkiä.

      • Kra

    • Kra

      Vesikone on juridisesti vene kun se kelluu vedessä, operointi vedessä tapahtuu myös veneen säännöillä. Eli tarvii olla myös rekisteröity jos konetehot ylittää venesääntöjen mukaisen rajan.

      Rullailu virallisten lentopaikkojen ulkopuolella tapahtuu omalla vastuulla kuten vaikka ajelu peltoautolla. Maanomistan lupa tietysti tarvitaan (huom maastoajoneuvolaki).

      Ilmailuvälineeksi tai lentokoneeksi laite katsotaan vasta kun se lentää selvästi maavaikutuksen yläpuolella ja on ohjattavissa. Lentäähän se ilmatyynyaluskin, mutta ilmailuviranomainen Ei Vois olla Vähempää Kiinnostunut asiasta.
      Patosiipikonekaan ei ole lentokone, vaikka sillä voi muutaman kymmenen metrin korkeuteen pahaimmillaan loikkiakin.

      En ole ihan selvillä mitä laissa on säädetty yleisvaaran aiheuttamisesta muitten omaisuudelle ja terveydelle.

      Häiriköinti ja luonnonrauhan jatkuva rikkominen ovat sitten ihan eri asia, siihen ei tarvita välttämättä edes äänekästä lelua, joillekin riittää pullo kossua......ja joutuminen väärään seuraan.

    • Syyksi ilmoitan

      Ilma aluksen kuljettaminen sen omilla voimanlähteellä, tarvii asianmukaisen koulutuksen. Koska ilman koulutusta et voi tietää milloin maa-alus on vaarassa muuttua ilma-alukseksi. Pieni kone vastatuulessa on yllättävän helposti ilma-alus.

      Tuossa alempaa yksi kyseli hajoittamoita, siellä rRäyskälän lähella on joku army shop, sielä on kaikkea hävittäjistä helikoptereihin.. Liekkö toiminnassa enää.

      Omistaja sanoi myyneensä monta kopterin raatoa hallantorjuntaan ja antaneensa yleensä koulutuksen kopterin leijuttamiseen.. "Juu juu ei siihen tarvitse lupaa, jos vain leijuttaa".
      Jos kopteri on kytketty maahan riimulla/vaijerilla, voisi tuokin olla mahdollista.

      Tuppaavat ilmailuhallinnon kaverit katsomaan pahimman mahdollisen rikkeen mukaan.

      Vielä rikkeestä, jos on lupakirja ja ajelee tuollaisella raadolla, ottavat kortin pois. jos ei ole korttia ei tietenkään oteta korttia pois, rangaistus on erilainen ?? Toisaalta kortin omistaja tietää riskit paremmin, siksi olisi pitänyt ymmärtää pysyä maassa. :((

    • pentti ahtonen

      Turhan vouhottamista. Joka moista tekee ja osaa katsoa ettei aiheudu vaaraa muillle niin sou what..... kyllä tässä maassa valittajia piissaa. Jokainen joka lähtee lennolle ilman kokemusta ottaa tietoisen riskin. joten mitä sitte kun ei vedä naapurin kukkapenkkiin. Pieniä pomppoja kerrallaan se Raimo PÄÄTALOKIN lenteli ja sillä tavalla opetteli kantapään kautta käyttäytymisen ilmassa, Ja niin minäkin teen. Kun tässä saan vähän vapaa aikaa. !00prosenttisesti vain pitää huolehtia ettei riskeeraa mitään.

      • pcmuseo

        Päätalo on kyllä innokas lennokkiharrastaja.. Ja Tiirasta löytyy paljon yhtäläisyyksiä normi lennokkiin.

        t:p


    • 34ft
      • 5+7

        Aeromobil ei liiku maassa potkurin voimalla, vaan etupyörät vetävät.

        Aloittajan tapauksessa, jos kone ei ole enää ilma-alusrekisterissä ja ilmeisesti ei ole vakuutustakaan, niin tuskin voi laillisesti rullata muualla kuin suljetulla alueella. Rullaaminen vedessäkin todennnäköisesti vaatii lentolupakirja, koska kyseessä on lentokone eikä vene, vaikka veneilysäännöksiä noudatetaan.


      • Tiedonhalu
        5+7 kirjoitti:

        Aeromobil ei liiku maassa potkurin voimalla, vaan etupyörät vetävät.

        Aloittajan tapauksessa, jos kone ei ole enää ilma-alusrekisterissä ja ilmeisesti ei ole vakuutustakaan, niin tuskin voi laillisesti rullata muualla kuin suljetulla alueella. Rullaaminen vedessäkin todennnäköisesti vaatii lentolupakirja, koska kyseessä on lentokone eikä vene, vaikka veneilysäännöksiä noudatetaan.

        Onko lentokone, jos on ponttoonit alla ja liikkuu vedessä, Ilmailun vai veneily sääntöjen alla olevaa puuhaa?


      • Tasiveso
        Tiedonhalu kirjoitti:

        Onko lentokone, jos on ponttoonit alla ja liikkuu vedessä, Ilmailun vai veneily sääntöjen alla olevaa puuhaa?

        Vesitasokonetta koskettavat kummatkin lait ja säädökset


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe