liikennekäytöstä poisto vs.

rekisteröimätön auto?

naapurin kanssa mietittiin sellasta että kummastakohan tulee kovemmat kulut kiinni jäädessä, liikennekäytöstä tilapäisesti poistetusta ja käyttökiellossa olevasta vai kokonaan rekisteröimättömästä autosta?

15

2522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuloista

      Kun molemmista tulee suurin piirtein yhtä monta päiväsakkoa, niin sakon lopullinen summa riippuu silloin tuloista.

    • 123

      Liikennekäytöstä poistetun osalta rangaistuksen lisäksi tulee vielä veroseuraamus, joka on bensiinikäyttöisestä henkilö- ja pakettiautosta käytännössä 1 000 € jälkivero yhdeltä päivältä min. 10 €.

      • vero?

        Täydentäisitkö vastaustasi ja kertoisit mikä vero on kyseessä, niin tarkistetaan.


    • että........

      liikennekäytöstä poistettu tulee sakko verot mut rekisteröimättömästä vaan sakot?

      • ingenjöör

        Ajoneuvoverolaki

        47 a § (2.3.2007/235)
        Lisävero rekisteröimättömän tai liikenne- käytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen

        Jos liikenteessä käytetään rekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa eikä kyseessä ole 4 a §:n 2 momentissa tarkoitettu ajoneuvon käyttö liikenteeseen, 47 §:n perusteella maksuunpantavan ajoneuvoveron lisäksi ajoneuvosta kannetaan lisäveroa. Lisäveron määrä ajoneuvosta on 10 ja 11 §:n nojalla 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava «ajoneuvovero» viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa.

        Lisävero määrätään sen maksettavaksi, joka on 5 §:n mukaan ajoneuvosta verovelvollinen. Lisävero määrätään noudattaen 47 §:ssä säädettyä jälkiverotusmenettelyä.


      • asia selvisi
        ingenjöör kirjoitti:

        Ajoneuvoverolaki

        47 a § (2.3.2007/235)
        Lisävero rekisteröimättömän tai liikenne- käytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen

        Jos liikenteessä käytetään rekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa eikä kyseessä ole 4 a §:n 2 momentissa tarkoitettu ajoneuvon käyttö liikenteeseen, 47 §:n perusteella maksuunpantavan ajoneuvoveron lisäksi ajoneuvosta kannetaan lisäveroa. Lisäveron määrä ajoneuvosta on 10 ja 11 §:n nojalla 12 kuukauden mittaiselta ajanjaksolta laskettava «ajoneuvovero» viisinkertaisena, kuitenkin vähintään 1 000 euroa.

        Lisävero määrätään sen maksettavaksi, joka on 5 §:n mukaan ajoneuvosta verovelvollinen. Lisävero määrätään noudattaen 47 §:ssä säädettyä jälkiverotusmenettelyä.

        nyt voin valistaa naapuria,jess


      • 123

        Sorry, että vastasin tuohon muistinvaraisesti. Sama koskee myös rekisteröimätöntä ajoneuvoa. Luin hallituksen esityksen uudelleen ja se on siinä selvästi sanottu.
        Tuossa vielä laskutavasta:
        (HE 61/2006)Bensiinikäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista lisävero olisi siten aina vähimmäismäärän eli 1 000 euron suuruinen. Esimerkiksi dieselkäyttöisestä kokonaismassaltaan 1 980 kilon henkilöautosta lisävero olisi 616,85 x 5 = 3 084,25 euroa. Taasen esimerkiksi kolmeakselisesta 28 tonnin kuorma-autosta, jota käytetään täysperävaunun vetoon, lisävero olisi 2 555 x 5 =12 775 euroa.
        (Kolmiakselinen kuorma-auto ei voi normaaliliikenteessä olla 28 tonnia, mutta se on sivukeikka).


      • sdgsdghfd
        123 kirjoitti:

        Sorry, että vastasin tuohon muistinvaraisesti. Sama koskee myös rekisteröimätöntä ajoneuvoa. Luin hallituksen esityksen uudelleen ja se on siinä selvästi sanottu.
        Tuossa vielä laskutavasta:
        (HE 61/2006)Bensiinikäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista lisävero olisi siten aina vähimmäismäärän eli 1 000 euron suuruinen. Esimerkiksi dieselkäyttöisestä kokonaismassaltaan 1 980 kilon henkilöautosta lisävero olisi 616,85 x 5 = 3 084,25 euroa. Taasen esimerkiksi kolmeakselisesta 28 tonnin kuorma-autosta, jota käytetään täysperävaunun vetoon, lisävero olisi 2 555 x 5 =12 775 euroa.
        (Kolmiakselinen kuorma-auto ei voi normaaliliikenteessä olla 28 tonnia, mutta se on sivukeikka).

        Tuossa lakipätkässähän puhutaan vain ajoneuvoverosta ja sen lisäverosta. Eli sen mukaan käyttövoimavero eli ns dieselvero ei menisi maksuun viisinkertaisena?


      • 54+87
        sdgsdghfd kirjoitti:

        Tuossa lakipätkässähän puhutaan vain ajoneuvoverosta ja sen lisäverosta. Eli sen mukaan käyttövoimavero eli ns dieselvero ei menisi maksuun viisinkertaisena?

        Se ajoneuvoveron lisävero on juuri se käyttövoimavero.


      • sdgsdghfd
        54+87 kirjoitti:

        Se ajoneuvoveron lisävero on juuri se käyttövoimavero.

        No nyt kun luki trafin sivulta toisen otsikon alta niin näinhän se näköjään olikin. Tuolla liikennekäytöstä poiston alla luki vain ajoneuvoverosta, mutta nyt kun luki ajoneuvoverosta niin siellä kerrotaan näin:

        "Jälkivero

        Liikenteessäkäyttöajalta maksuunpannaan ajoneuvovero jälkiverotuksena ajoneuvoverolain 47 §:n mukaisesti
        Vero maksuunpannaan jo yhden valvonnassa todetun käyttökerran perusteella.
        Esim. jos henkilöautoa on käytetty liikenteessä yhden päivän ajan, maksuunpannaan jälkiverotuksena yhden päivän vero korotettuna ajoneuvoverolain 62 §:n mukaisesti veron vähimmäismäärään eli 10 euroon.

        Lisävero

        Edellisen lisäksi maksuunpannaan rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero (perusvero käyttövoimavero) viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Vakuutusmaksujen korotus ja vakuutus ei korvaa vahinkoa."


        Elikkä jos esim tuolla meikäläisen liikenteessä laittomalla maasturilla narahtaa pienestäkin siirtymästä niin kalliiksi tulee. Vuotuiset verot 800e x 5= 4000e käyttöajalta vero. Liikennevakuutus keskuskin perii omansa jos ei vakuutus ole voimassa.

        Taitaa tulla halvemmaksi hakea siirtokilpiä kuin ajaa jännässä. :D

        Ilmeisesti liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa ei saa liikuttaa edes hinaamalla. Miten lie hinaus dollyllä?


      • liikkuvat
        sdgsdghfd kirjoitti:

        No nyt kun luki trafin sivulta toisen otsikon alta niin näinhän se näköjään olikin. Tuolla liikennekäytöstä poiston alla luki vain ajoneuvoverosta, mutta nyt kun luki ajoneuvoverosta niin siellä kerrotaan näin:

        "Jälkivero

        Liikenteessäkäyttöajalta maksuunpannaan ajoneuvovero jälkiverotuksena ajoneuvoverolain 47 §:n mukaisesti
        Vero maksuunpannaan jo yhden valvonnassa todetun käyttökerran perusteella.
        Esim. jos henkilöautoa on käytetty liikenteessä yhden päivän ajan, maksuunpannaan jälkiverotuksena yhden päivän vero korotettuna ajoneuvoverolain 62 §:n mukaisesti veron vähimmäismäärään eli 10 euroon.

        Lisävero

        Edellisen lisäksi maksuunpannaan rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero (perusvero käyttövoimavero) viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Vakuutusmaksujen korotus ja vakuutus ei korvaa vahinkoa."


        Elikkä jos esim tuolla meikäläisen liikenteessä laittomalla maasturilla narahtaa pienestäkin siirtymästä niin kalliiksi tulee. Vuotuiset verot 800e x 5= 4000e käyttöajalta vero. Liikennevakuutus keskuskin perii omansa jos ei vakuutus ole voimassa.

        Taitaa tulla halvemmaksi hakea siirtokilpiä kuin ajaa jännässä. :D

        Ilmeisesti liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa ei saa liikuttaa edes hinaamalla. Miten lie hinaus dollyllä?

        Lisäksi rekisteröimättömästä laitteesta tulee vakuutushyvike. Kaksinkertainen vakuutus koko ajalta, jolloin on ollut liikennekäytöstö poistettuna. Kokemusta on, eikä huvita toista kertaa hyvikettä ottaa. Voin kertoa, että ne kahdeksan päiväsakkoa poliisiautossa on hyvikeeseen verrattuna kuin sylki valtameressä.


    • vRetakAAkAtee

      haistakaa vittu joka ikinen autoliitto/virasto vetäkääkäteesaatanaettävituttaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      • Buahahaa

        Lävähtikö sakot, lisäverot ja lisävakuutusmaksut niskaan liikennekäytöstä poistetulla ajamisesta? Behehee.... :D9


    • näin on

      Ja kyseistä autoa ei voi katsastaa ennen, kuin sakot maksettu ei edes uusi omistaja.Eikä kilpiäkään saa muuten takaisin.

    • kyrpiintynyt

      Hyvä suomi! Mietityttää kuitenkin onko kyseessä rahastus, sillä ymmärtääkseni edes lipevin löysähuulinen kansanedustaja ei voisi perustella auton hinausta liikennekäytöksi vaan siirtoajoksi..?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      94
      8201
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3942
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      35
      1282
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1132
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1030
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe