sauvasirkkakysymys

laji

hei!
ostin eläinkaupasta sauvasirkan poikasen. se on n. 6 cm pitkä, sillä on n. 1 cm pituiset tuntosarvet, kuusi raajaa ja se on vihreä mutta tulossa vähän ruskeaksi. onkohan se carausius morosus. sauvasirkkani on aika samannäköinen kun faunatar sivuilta se sauvasirkka, mutta siellä lukee bacillus rossius ja carausius morosus vaikka ovat aivan eri lajia. bacillus rossius on harvinainen suomessa. mitä lajia se voisi olla? tänne sivuille ei saa kuvaa, muuten voisin näyttää.

9

1351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laji

      lisäys
      se näyttää myös romulus artemikselta. tuo carausius morosus on niin pullukka, tais emmonen vähän leveämpi. auttakaa en tiedä lajia ollenkaan!

      • laji

        katsoin sirkkaan tarkkaan ja sillä näkyi pikku sarvet. kiitos kun autoitte. en olisi ikinä keksinyt katsoa onko sillä sarvia ilman apuasi. kiitos tosi paljon. nyt minulla on helpompaa hoitaa sitä. :)


    • laji

      se näyttä ehkä vähän medauroidea extradentatalle. en ollenkaan tiedä lajista. se on eläinkaupoissa huonoa että eivät osaa sanoa mitään eläimistä.

    • vivi

      sirkalla näkyvissä piikkejä ja sarvet? Tuon kokoisella medauroidea extradentatalla ovat ne jo näkyvissä. Jos sarvia ja piikkejä ei löydy niin sen voi ainakin poistaa mahdollisista lajeista

      • vivi

        kyseessä on M.extradentata eli vietnamin sauvasirkka, tsekkasin faunataren sivut ja väärinhän siellä lukee


    • vaikea juttu

      ilman kuvaa. Veikkaisin kuitenkin, että sirkkasi on carausius morosus, sillä bacillus rossius on aika harvinainen Suomessa, (kuten jo sanoitkin)
      Omat sauvikseni ovat carausius morosuksia ja niiden ulkonäkö täsmää kuvaukseesi kuin piste iin päälle. Tosin, onhan carausiuksella ja bacilluksella paljon yhtälöitä ulkonäössä =).
      Omat sirkkani olivat poikasina heleänvihreitä mutta nyt aikuisiällä ruskeita. Käyppäs katselemassa muualtakin kuvia ja kysele muilta sirkanomistajilta, mikä sirkkasi on heidän mielestään.

      • vivi

        ja B.rossius eivat muistuta ulkonäöltä toisiaan, kuvauksen perusteella on paha sanoa mutta jos sirkka on ulkonäöltään faunataren sivuilla olevan kuvan sirkan mukainen se on 100% varmuudella Medauroidea extradentata


      • laji
        vivi kirjoitti:

        ja B.rossius eivat muistuta ulkonäöltä toisiaan, kuvauksen perusteella on paha sanoa mutta jos sirkka on ulkonäöltään faunataren sivuilla olevan kuvan sirkan mukainen se on 100% varmuudella Medauroidea extradentata

        kiitos, teistä oli apua. elikkäs se on medauroidea extradentata tai carausius morosus. aika vaikeeta selvittää asia kun sirkka on poikanen. kun en tiedä minkä näkösiä munia se munii, että tiedän eron ulosteesta ja munista. harmi kun eläinkaupan myyjätkään eivät osanneet sanoa lajia. noilla carausius morosuksillahan on punaiset kainalot aikuisina. jos mun sirkalla ei sitä punasta näy niin se ei ainakaan se ole. KIITOS VIELÄ KERRAN :)


      • vivi
        laji kirjoitti:

        kiitos, teistä oli apua. elikkäs se on medauroidea extradentata tai carausius morosus. aika vaikeeta selvittää asia kun sirkka on poikanen. kun en tiedä minkä näkösiä munia se munii, että tiedän eron ulosteesta ja munista. harmi kun eläinkaupan myyjätkään eivät osanneet sanoa lajia. noilla carausius morosuksillahan on punaiset kainalot aikuisina. jos mun sirkalla ei sitä punasta näy niin se ei ainakaan se ole. KIITOS VIELÄ KERRAN :)

        sirkallasi ei ole pieniä sarvia näkyvissä, niinkuin tuon kokoisilla m.extradentatatoilla kuuluisi olla, sirkkasi on carausius morosus

        http://i299.photobucket.com/albums/mm304/viviii3/elaimia/sirkat/P1040627.jpg


        kuvassa aikuisen m.extradentatan pirunsarvet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe