Cavaliereista

-.-.-.-.-.-.-.-.-

Moikka, ollaan hankkimassa cavan pentu tässä kohtapuoliin ja ois kiva jutella jotain tuosta rodusta ja muutenkin :)

esim. tykkääkö tämä rotu uida yhtään? ja kun se joutuu olemaan yksin kotona sitten aikanaan jopa 8 tuntia niin missä sitä olisi järkevintä pitää, jossain huoneessa vai voiko sitä pitää sellaisessa häkissä jonka koko olisi esim. 88,5 x 68 x 58 cm?

onko cavojen karvanlähtö muuten kuinka runsasta, onko autossa tarpeen pitää sen suurempia suojia? väri olisi black tan.

olen kuullut että koiran turkin voisi pestä linnashampoolla, se kuulemma on niin laimeaa että kelpaa tuohon hommaan, pitääkö paikkaansa?

muutenkin olisi kiva kuulla kaikkea mukavaa tästä rodusta, haukkumisesta ja käyttäytymisestä yms :)

16

3609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meni kyllä yli hilseen

      Koirat tykkäävät siitä mihin ne totutetaan. Jos opetetaan uimaan, ne uivat. Jos ei, ne eivät ui.

      Koiraa EI pidetä 8 tuntia häkissä!

      Karvaa lähtee kyllä.

      Bläck&tanin turkki on runsain ja vaativin hoitaa, tarvitaan myös saksia ja "silmää" pitää koira siistinä ja turkki kunnossa. Linnashampoo ei ole koiran pesuaine, ei minkään värisen cavalierin tai turkkirotuisen ja kaikkein viimeksi yksivärisen cavalierin.

      Mukava rotu, joka on kiltti ja sopeutuvainen, mutta tarvitsee tietenkin myös opetusta, yhtä lailla syliä ja halia. Haukkuuhan ne jos omistaja sen toimillaan sallii.

      • -.-.-.-.-.-.-.-

        joo en itekkään tuota häkkiasiaa kannata, eräs koiraihminen vaan väitti että koira tuntisi sielä pienenä olevansa "turvassa" tms. mutta parempi on että on vähän enemmän liikkumatilaa. :)


      • cavat
        -.-.-.-.-.-.-.- kirjoitti:

        joo en itekkään tuota häkkiasiaa kannata, eräs koiraihminen vaan väitti että koira tuntisi sielä pienenä olevansa "turvassa" tms. mutta parempi on että on vähän enemmän liikkumatilaa. :)

        Kasvattajalta saat varmasti neuvoja ja ohjeita koiran hoidosta,turkinhoidosta ja ruokinnasta.
        Toki voit rajata pienen alueen pennulle sen yksinollessa, mutta häkkiin, ei missään nimessä varsinkaan pitkiksi ajoiksi!


      • LeppisKeppis
        cavat kirjoitti:

        Kasvattajalta saat varmasti neuvoja ja ohjeita koiran hoidosta,turkinhoidosta ja ruokinnasta.
        Toki voit rajata pienen alueen pennulle sen yksinollessa, mutta häkkiin, ei missään nimessä varsinkaan pitkiksi ajoiksi!

        Minäkin olen haaveillut cavalierin pennusta, ja kiinnostaisi siis kuulla muiden cavalierinomistajien kokemuksia.

        Varsinkin siitä että miten koira soveltuu kerrostaloon? Haukkuuko kuinka herkästi jos rapusta kuuluu ääniä? Tässä talossa ei ole äänieristystä nimeksikään. :D

        Olen ymmärtänyt että olisi melko helposti koulutettava koira, pitääkö paikkansa? Toivoisin että voisin harrastaa koiran kanssa TOKOa ja muuta mukavaa aivojumppaa meille molemmille. :)

        Haluaisin kuulla ihan vain arkisia juttuja siitä millainen juuri sinun cavalierisi on. :)


      • cavat
        LeppisKeppis kirjoitti:

        Minäkin olen haaveillut cavalierin pennusta, ja kiinnostaisi siis kuulla muiden cavalierinomistajien kokemuksia.

        Varsinkin siitä että miten koira soveltuu kerrostaloon? Haukkuuko kuinka herkästi jos rapusta kuuluu ääniä? Tässä talossa ei ole äänieristystä nimeksikään. :D

        Olen ymmärtänyt että olisi melko helposti koulutettava koira, pitääkö paikkansa? Toivoisin että voisin harrastaa koiran kanssa TOKOa ja muuta mukavaa aivojumppaa meille molemmille. :)

        Haluaisin kuulla ihan vain arkisia juttuja siitä millainen juuri sinun cavalierisi on. :)

        Mulla on kaksi aikuista narttua ja asutaan kerrostalossa. Kumpikaan ei hauku, nuorempi saattaa leikkiessä päästellä ääniä, mutta sen en anna häiritä. Meidän koirat ovat kuin yö ja päivä. Vanhemman kanssa piti ottaa melkein yhteen, ennen kuin se tajusi kuka on pomo ja käskee. Nuorempi taas on oikein miellyttämishaluinen, oppi nuorena kaikki helposti ja on aikamoinen ADHD- hyvällä tavalla. Oikein rodunomainen tättähäärä!
        Peruskoulutus on tärkeää, ja se että pystyt käsittelemään koiraa kynsien leikkuun, harjauksen jne jne takia.
        Kyllä cava on suht helppo koulutettava, vaikea sanoa kun ei ole muista kokemusta kuin omista.
        Teemme koirien kanssa pitkiä lenkkejä melkein päivittäin, kesäisin käydään kaupungilla jäätelöllä ja rannalla uimassa. Koirat kulkevat sujuvasti mukana ja tykkäävät siitä. Myös lomareissut kotimaassa suunnitellaan niin että koirat pääsevät mukaan.
        Kannattaa olla tosiaan tarkkana mistä otat pennun, yhdistyksen pentuvälityksestä saat tietoa syntyvistä pentueista sekä kasvattajista.


      • itsellänikin on cava
        LeppisKeppis kirjoitti:

        Minäkin olen haaveillut cavalierin pennusta, ja kiinnostaisi siis kuulla muiden cavalierinomistajien kokemuksia.

        Varsinkin siitä että miten koira soveltuu kerrostaloon? Haukkuuko kuinka herkästi jos rapusta kuuluu ääniä? Tässä talossa ei ole äänieristystä nimeksikään. :D

        Olen ymmärtänyt että olisi melko helposti koulutettava koira, pitääkö paikkansa? Toivoisin että voisin harrastaa koiran kanssa TOKOa ja muuta mukavaa aivojumppaa meille molemmille. :)

        Haluaisin kuulla ihan vain arkisia juttuja siitä millainen juuri sinun cavalierisi on. :)

        Kantsii käydä vilkaisemassa cavalierpalsta.comia
        Sieltä saa hirveesti tietoa ja rekisteröinnin jälkeen voit jutella ja kysyä neuvoja.


      • Nimetön
        LeppisKeppis kirjoitti:

        Minäkin olen haaveillut cavalierin pennusta, ja kiinnostaisi siis kuulla muiden cavalierinomistajien kokemuksia.

        Varsinkin siitä että miten koira soveltuu kerrostaloon? Haukkuuko kuinka herkästi jos rapusta kuuluu ääniä? Tässä talossa ei ole äänieristystä nimeksikään. :D

        Olen ymmärtänyt että olisi melko helposti koulutettava koira, pitääkö paikkansa? Toivoisin että voisin harrastaa koiran kanssa TOKOa ja muuta mukavaa aivojumppaa meille molemmille. :)

        Haluaisin kuulla ihan vain arkisia juttuja siitä millainen juuri sinun cavalierisi on. :)

        itselläni oli cavalier 15v. parempaa kaveria saa hakea.on maailman kiltein ,ihanin,uskollisin ystävä.muutimme kotia 3kertaa aina sopeutui hienosti uuteen ympäristöön.tykkäsi uimisesta kovasti jos rannalle pääsi heti uimassa.koskaan ei tehnyt mitään pahojaan vaikka oli päivällä yksin. kova ikävä jäi ,uutta pentua suunnittelen lähiaikoina.


    • suloinen koira

      En tiedä onko vanhempieni cavalier poikkeus vai onko kaikki 110% seurakoiria. Heillä koira 8kk ei ole mielellään hetkeäkään yksin kotona tai edes yksin huoneessa. Kun joku poistuu talosta, niin alkaa hirveä ulina jota kestää yleensä noin 5min. He antoivat koiran liikkua vapaasti talossa paitsi makuuhuoneet oli suljettu ja kotiin tultua oli yleensä pieni pissalätäkkö lattialla, koska hän ei suostunut missään nimessä tekemään tarpeitaan lehdelle. Uimisesta en oikein tiedä, mutta suihkussa koira viihtyy hyvin. Cavalier on todella hyvä koira ihmiselle, joka haluaa pienen seurakoiran jolle ei voi olla vihainen mistään :)
      Ainiin ja vanhemmillani koira ei suostu nukkumaan missään muualla kuin keskellä sänkyä vanhempieni välissä :) Joten jos otat cavalierin, niin kannattaa varmistaa, että koiralle löytyy aikaa. Itselläni on saksanpaimenkoira, joka on erittäin tottelevainen ja mukava ystävä, joka vie paljon aikaa ja rahaa :> Vastaan mielelläni kysymyksiisi, jos sinulla on jotain kysyttävää cavalieristä. Vaikka itse en tavallaan cavalieria omista, niin silti olen ollut sen kanssa tekemisissä aika paljonkin.

      • cavaliers

        Kuulostaa siltä että vanhempiesi koira kärsii eroahdistuksesta jos ei osaa olla yksinään missään. Tulevaisuudessa siitä tulee todennäköisesti harmia, joten suosittelen että cava opetetaan yksinoloon.
        Cava ei suostu nukkumaan muualla kuin sängyssä..heh kuulostaa niin tutulta, mutta kyllä meidän koirat nukkuu juuri sielä missä niiden paikka on. Eli koirat ovat koiria eikä pomoja. Liikaa näkee pikkukoiria jotka tosiaan ovat niitä pomoja kun niitä ei ole käsketty eikä koulutettu. En nyt tarkoita että kyseinen cava on sellainen kun ei tunne. Mutta kyllä niitä remmirähjääjiä ja ylilihavia ikävä kyllä näkee =/


    • cavalier95

      meillä on 2 vuotias tyttö cavalier. hän on ainakin hyvin rauhallinen ja hän on varuillaan muihin ihmisiin ja koiriin. meiän cava ei hauku yhtään :) mut suosittelen, että käytte kattoon pentuja ennen kuin ne on luovutus iässä jos vaan on mahdollista. cavat on tosi seurallisia ja ihania kavereita. suosittelen kyllä hankkimaan cavan, se on kyl saletisti paras rotu

    • Nimetön

      Heippa!
      Olet jo voinut hankkia itsellesi pennun, mutta kirjoitan vielä, kun itselläni oli 9-vuotta cava ja tyttärelläni on kaksi 10 ja 7-vuotoaat.
      Ihanampaa ja rakastettavampaa haukkua saa hakea.
      Ovat tosi kilttejä ja oppivat kaiken mitä opetat,tosi pian. Omastani jouduin luopumaan kuukausi sitten, hän on nyt sateenkaarisillalla lukuisien ystävien kanssa. Nyt olen taas alkanut haaveilemaan uudesta pennusta jolle voisin antaa rakkautta ja saisin sitä myö takaisin. Vielä itken joka päivä rakasta ystävääni.
      Meidän kaikki kolme cavaa ovat hyvin oleet yksin kotona, ei mitään pahaja ole tehneet eikä haukkuneet.
      Oppivat kyllä nukkumaan vieressä jos opetat, mutta myös omalla petillään jos sen opetat, niinkuin sanoin ovat nopeita ja hyviä oppimaan.
      Onne Sinulle hankinnassa tai jos olet jo cavan omistaja. Hyvää kevättä.

      • koiranpentukuume

        Heih!

        olen ajateluut ottaa itselleni tälläisen suloisen koiran.Minulla on vain pieni ongelma...
        En löydä mistään tietoa siitä,mitenkä allergisoivia koiria nämä ovat.Osaako kukaan teistä sanoa kuinka paljon nämä allergisoivat?Kun poikakavereillani on allergia..Pikkusiskollani ja veljelläni on astma.Ja käymme kyläilemässä melko usein seilä!He käyvät myös meillä aina sillon tällöin mutta ei niin kovin usein isäni ja äitipuoleni töiden takia...Mutta kuitenkin...Osaisiko joku siis vastata tähän kysymykseeni?Onko minun järkeä harkita tätä rotua ollenkaan?Ja jos ei ole niin onko joku rotu joka ei allergisoi oikeen mitään?

        Eräällä yhteisellä tutullamme on muuten rotwailer ja siitä poikakaverini ei ole ksaannut mitään allergioita.Onko king charlesin spanielilla yhtään saman tapainen hilse?

        Olkaa kilttejä ja vastatkaa!


      • cavaljer
        koiranpentukuume kirjoitti:

        Heih!

        olen ajateluut ottaa itselleni tälläisen suloisen koiran.Minulla on vain pieni ongelma...
        En löydä mistään tietoa siitä,mitenkä allergisoivia koiria nämä ovat.Osaako kukaan teistä sanoa kuinka paljon nämä allergisoivat?Kun poikakavereillani on allergia..Pikkusiskollani ja veljelläni on astma.Ja käymme kyläilemässä melko usein seilä!He käyvät myös meillä aina sillon tällöin mutta ei niin kovin usein isäni ja äitipuoleni töiden takia...Mutta kuitenkin...Osaisiko joku siis vastata tähän kysymykseeni?Onko minun järkeä harkita tätä rotua ollenkaan?Ja jos ei ole niin onko joku rotu joka ei allergisoi oikeen mitään?

        Eräällä yhteisellä tutullamme on muuten rotwailer ja siitä poikakaverini ei ole ksaannut mitään allergioita.Onko king charlesin spanielilla yhtään saman tapainen hilse?

        Olkaa kilttejä ja vastatkaa!

        Mun cavaljerini on jo 12-vuotias, mutta reipas tyttö on; jaksaa himpsuttaa yli tunninkin lenkkejä, leikkii kotona leluillaan ja on seurallinen. Lenkillä täytyy muistaa mennä koiran ehdoilla; tykkää seurustella muiden kanssa ja haistella ja välillä painaa menemään sellasta vauhtia että!

        Se on aina ollut hyvin kiltti. Kaikki tavat oppi helposti jo pienenä. Ei tykkää olla yksin, mutta senkin oppi kun pakko oli, ei ole koskaan tehnyt kotona pahojaan. Lempeästi ohjattava. Tykkää hellyydestä; päivän halaukset on ihan ehdottomat sekä vieressä nukkuminen.

        Turkkia pitää hoitaa paljon. Joka päivä harjaus ja pesu viikoittain. Lisäksi leikkaus. Muutenkin cavarjeria täytyy hoitaa paljon; silmien ja korvien putsaus usein sekä ainakin meillä hampaat on pestävä päivittäin.

        Paino on myös pidettävä kurissa; sellanen herkkusuu kun cavaljer on. Itse annan hyvin pienen ruoka-annoksen 4 kertaa päivässä, nappuloihin kanaa tai paistijauhelihaa liukan mukaan sekä keitettyjä kasviksia.

        Oma cavaljerini on ollut hyvin terve, viime kesänä löytyi sivuääni sydämestä ja siihen syö kahta lääkettä. Lisäksi 60 tippaa omega3 öljyä päivittäin.

        Cavaljer on mukava koira. Sen voi ottaa lähes joka paikkaan mukaan, koska se on pienikokoinen ja tulee kaikkien kanssa toimeen; yleensä kaikki ihastuu siihen, ellei rakastu! Se on ollut mukana mökkiviikonlopuissa, näyttelyissä, purjeveneessä, automatkoilla, veneilemässä, rannalla, jääretkellä, telttailemassa, kyläilemässä; lähes kaikkialla.

        Vaikka on seurallinen, niin ehdottomasti on yhden ihmisen koira. Erittäin uskollinen. Sulattaa sydämen!


      • 2xcavaliers
        cavaljer kirjoitti:

        Mun cavaljerini on jo 12-vuotias, mutta reipas tyttö on; jaksaa himpsuttaa yli tunninkin lenkkejä, leikkii kotona leluillaan ja on seurallinen. Lenkillä täytyy muistaa mennä koiran ehdoilla; tykkää seurustella muiden kanssa ja haistella ja välillä painaa menemään sellasta vauhtia että!

        Se on aina ollut hyvin kiltti. Kaikki tavat oppi helposti jo pienenä. Ei tykkää olla yksin, mutta senkin oppi kun pakko oli, ei ole koskaan tehnyt kotona pahojaan. Lempeästi ohjattava. Tykkää hellyydestä; päivän halaukset on ihan ehdottomat sekä vieressä nukkuminen.

        Turkkia pitää hoitaa paljon. Joka päivä harjaus ja pesu viikoittain. Lisäksi leikkaus. Muutenkin cavarjeria täytyy hoitaa paljon; silmien ja korvien putsaus usein sekä ainakin meillä hampaat on pestävä päivittäin.

        Paino on myös pidettävä kurissa; sellanen herkkusuu kun cavaljer on. Itse annan hyvin pienen ruoka-annoksen 4 kertaa päivässä, nappuloihin kanaa tai paistijauhelihaa liukan mukaan sekä keitettyjä kasviksia.

        Oma cavaljerini on ollut hyvin terve, viime kesänä löytyi sivuääni sydämestä ja siihen syö kahta lääkettä. Lisäksi 60 tippaa omega3 öljyä päivittäin.

        Cavaljer on mukava koira. Sen voi ottaa lähes joka paikkaan mukaan, koska se on pienikokoinen ja tulee kaikkien kanssa toimeen; yleensä kaikki ihastuu siihen, ellei rakastu! Se on ollut mukana mökkiviikonlopuissa, näyttelyissä, purjeveneessä, automatkoilla, veneilemässä, rannalla, jääretkellä, telttailemassa, kyläilemässä; lähes kaikkialla.

        Vaikka on seurallinen, niin ehdottomasti on yhden ihmisen koira. Erittäin uskollinen. Sulattaa sydämen!

        Ihana kuulla että sinulla on tuon ikäinen cavalier ja vielä täysissä voimissa! Toivon teille vielä monta hyvää vuotta. Normaalisti tuossa iässä cavalier on jo hidastunut, eikä jaksa lenkeillä enää niinkuin nuorempana tai leikkiä.
        Meidän koirat ovat meihin kiintyneet, mutta jäävät hoitopaikkaan mielellään koska on tuttu ja turvallinen. Voisi sanoa että kun ollaan tutussa porukassa niin koirat ovat meidän kaikkien, niin hyvin ne luottaa omiinsa.


    • jantan

      rodusta voit lukea www.koirat.com sivulta!

    • SirkkuZX

      Jokainen koira on yksilö, kai sinä sen tiedät. Jotkut cavat tykkäävät aivan hirmuisesti vedestä ja jotkut taas eivät yhtään. Oma cavani ei kuitenkaan ui, se ei tykkää vedestä. Korkeintaan kahlaa rannalla mutta ei se uimaan rupea. Jos koirasi joutuu oikeasti olemaan 8h yksin, et kyllä varmasti sitä mihinkään häkkiin pistä! 8h on koiralle todella pitkä aika, ja totuta se kunnolla olemaan yksin kotona. Ellet halua uutta sisustusta kotiisi : D Karvaa lähtee taatusti, mutta itse en käytä autossani mitään isompia suojia. Vai että linnashampoolla? hm..en osaa vastata tuohon kysymykseen, mutta itse en käytä mitään shampoita. Oma cavani on tricolour. Cava on sopeutuva ja rakastettava rotu, ihana. Cava ei yleisesti ottaen ole herkkähaukkuinen, mutta poikkeuksia saattaa esiintyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe