Jos käytössä on vain yksi moppi ja ämpäri niin miten menettelisitte? Itse huljuttelen siinä paskaisessa vedessä, vain kerran vaihdan veden.
Jos käytössä vain
72
4299
Vastaukset
- ja sitten
lähtisin koko puljusta jossa on noin naurettavat välineet. Tosin en menisi edes tuollaiseen paikkaan töihin, että varmaan nauraisin jo työhaastattelussa.
- ei voi olla totta
No ensinnäkin jos on vain ja siis vain yksi lankaosa. Vaatisin niitä reilusti lisää. Jos kyseessä koulu niin joka luokkaan oma, käytäviin oma, jokaiseen wc:n omansa jne. ´
Ja se, että oletko kunnallisella puolella ottaisin yhteyttä siivoustyönohjaajaan ja tilaisin häneltä riittävästi kaikkea.- siivooja kans
EI siivota wc:n lattiaa, sen sanoo jo järki !!!!!
Missä paikassa oikein siivoat? - vessaa?
siivooja kans kirjoitti:
Missä paikassa oikein siivoat?Kertoisitko miksi ei lankaosalla voisi siivota vessan lattiaa? Minun järkeni ei ainakaan sitä kiellä.
- laikkari...
vessaa? kirjoitti:
Kertoisitko miksi ei lankaosalla voisi siivota vessan lattiaa? Minun järkeni ei ainakaan sitä kiellä.
voi lankamopillakin väliin ottaa, lattiakuivain pyyhe on kuitenkin sikäli parempi, että sillä pääsee ahtaampiikin rakosiin, esim. wc-istuimen taakse.
- minäkään mopilla ottaisi
laikkari... kirjoitti:
voi lankamopillakin väliin ottaa, lattiakuivain pyyhe on kuitenkin sikäli parempi, että sillä pääsee ahtaampiikin rakosiin, esim. wc-istuimen taakse.
kun kuitenkin pyyhkeellä ja kuivaimella on helpompi työskennellä aseptisesti oikein ( lopettaa pytyn juureen) ja saa vielä pari puhdasta puoltakin käyttää.
- siivooja kans
vessaa? kirjoitti:
Kertoisitko miksi ei lankaosalla voisi siivota vessan lattiaa? Minun järkeni ei ainakaan sitä kiellä.
sinulle vastaukset jo tulikin. Nyt sitä järkeä kannattaisi käyttää.
- siivooja kans
minäkään mopilla ottaisi kirjoitti:
kun kuitenkin pyyhkeellä ja kuivaimella on helpompi työskennellä aseptisesti oikein ( lopettaa pytyn juureen) ja saa vielä pari puhdasta puoltakin käyttää.
sappaxit, tosi käteviä. Sappaxilla saa ahtaista paikoista ja on monta puhdasta "kaistaletta". Säästää pyykkimäärää ja aikaa, tosin kaikki meillä ei niistä tykkää vaatii vähän opettelua.
- valtion laikkari
siivooja kans kirjoitti:
Missä paikassa oikein siivoat?Anteeksi mutta miten niin ei siivota? Vaan millä?
- Valtion laikkari
laikkari... kirjoitti:
LoL, mä en ainakaan rupee säätään minkään kuivaimien ja pyyhkeiden kanssa. Tavallisella lankamopilla saa ihan tarpeeksi hyvin pöntön vierustat sen verran kun tartteekin saada.En mä ainakaan ole siihen koskaan vielä mitään kuivaimia kaivannut...Joskus jos wc näyttää siltä, letkutan koko pöntön ja lattiat jne, ja pesen vähän paremmin...
- valtion laikkari
valtion laikkari kirjoitti:
Anteeksi mutta miten niin ei siivota? Vaan millä?
unohda kysymys, olitkin jo vastannut tähän
- valtion laikkari
minäkään mopilla ottaisi kirjoitti:
Nykyään on myös kaksipuolisia moppeja keksitty.
Meillä on luovuttu kuivain/pyyhe yhdistelmästä, koska se on aika vanhanaikaista...( froteepyyhe )Tiedän kyllä silti pari kollegaa ketkä käyttävät niitä edelleen aika ahkeraan, ja sitten pari ketkä käyttävät vain vessoissa. Nämä ovat kaikki ns vanhan kansan siivoojia ( kohta eläkkelle jäämässä ).
Sen nyt ymmärrän, jos haluaa vessat siivota sillain niin siitä vaan, mutta muuten se näyttää kyllä aika älyttömältä touhulta...no nykyäänhän kyllä on niitä mikrokuitulattiapyyhkeitä joita käytetään nimenomaan kuivaimen kanssa, mutta lähinnä kuivana tai sitten vain vähän nihkeytettynä...
Niin tuosta aseptiikasta...Kyllä se aseptinen siivous on mielestäni tärkeämpää kosketuspintojen ja itse pöntön suhteen kuin lattian suhteen. Vaikka en itsekkään kyllä aloittaisi moppaamista kusilänteistä, ei sen puoleen... Mutta joka tapauksessa mielestäni mopeilla pääsee ihan tarpeeksi puhtaaseen lopputulokseen silti,eihän sieltä lattialta syödä...
Olen laikkari vuodelta 2008, ja opettaja ei koulussa ainakaan koskaan puhunut aseptiikan tunneilla, että lattiapyyhe olisi yhtään sen parempi vaihtoehto kuin moppikaan.
Lähinnä nämä taitavat olla vain yksilöllisiä makuasioita... - valtion laikkari
Kunnallisella puolella tasantarkkaan on enemmän kuin 1 moppi käytössä...yksityisten puolesta en ookkaan sitten niin varma=D
- itse tykkään
Valtion laikkari kirjoitti:
LoL, mä en ainakaan rupee säätään minkään kuivaimien ja pyyhkeiden kanssa. Tavallisella lankamopilla saa ihan tarpeeksi hyvin pöntön vierustat sen verran kun tartteekin saada.En mä ainakaan ole siihen koskaan vielä mitään kuivaimia kaivannut...Joskus jos wc näyttää siltä, letkutan koko pöntön ja lattiat jne, ja pesen vähän paremmin...
pyyhkeestä ja lattiakuivaimesta vaikka olenkin nuori ja vm2008 laikkari :) Meillä ei ole lattiakaivoja vessoissa, mutta ei kyllä pideesuihkuakaan. Kylppärit pesen ja harjaan aina. Minusta lattiakuivain/pyyhe on kyllä hirveän helppo. Ei tarvitse vääntää paikoilleen sormet verillä ( tekstiilihuolto kutistaa mopin lankaosia, jotkin ei vaan enää mahdu ). Siivoan aina aseptisesti oikein. Syö ihmiset sitten vessan lattialta tai ei. Onko sitten siinä enemmän säätämistä kun käyttää pyyhettä ja kuivainta niin se on jokaisen henkilökohtainen asia, kunhan muistaa aina vaihtaa puhtaan lankaosan tai pyyhkeen puolen jokaisen istuimen jälkeen.
- valtion laikkari
itse tykkään kirjoitti:
pyyhkeestä ja lattiakuivaimesta vaikka olenkin nuori ja vm2008 laikkari :) Meillä ei ole lattiakaivoja vessoissa, mutta ei kyllä pideesuihkuakaan. Kylppärit pesen ja harjaan aina. Minusta lattiakuivain/pyyhe on kyllä hirveän helppo. Ei tarvitse vääntää paikoilleen sormet verillä ( tekstiilihuolto kutistaa mopin lankaosia, jotkin ei vaan enää mahdu ). Siivoan aina aseptisesti oikein. Syö ihmiset sitten vessan lattialta tai ei. Onko sitten siinä enemmän säätämistä kun käyttää pyyhettä ja kuivainta niin se on jokaisen henkilökohtainen asia, kunhan muistaa aina vaihtaa puhtaan lankaosan tai pyyhkeen puolen jokaisen istuimen jälkeen.
Ahaa, no en ottanu huomioon tuota jos ei ole lattiakaivoa vessoissa. Meillä on suurimmassa osassa.Tai no on kyllä joitain pikkuvessoja joissa ei ole...mutta ne on yleensä muutenkin niin siistejä (ns vierasvessoja ) että harvoin tarttee oikeen vedellä pestä...
Mutta juu nämä ovat mieltymyskysymyksiä täysin.
Aseptiikka pitää kyllä olla hallussa, olen samaa mieltä, tarkoitin tuolla " vessan lattioilta ei syödä" kommentillani vain sitä, etten näe sillä merkitystä siivoaako lattiat mopilla vai pyyhkeellä...aseptinen siivousjärjestys on sitten eri juttu.
Samoilla linjoilla ollaan...
- moppi2
menetelmät on kyllä vähissä,ollaan melkein vanha kalsarinlahje plus siivooja konttaus asennossa menetelmässä.työnantajasi on selvästi pihalla siivoustyöstä,hänen pitää hankkia välineet ja aineet kohteeseen,jos nootteja työn jäljestä tulee pitäköön ihan itellään,noilla eväillä ei kannata ottaa niskoilleen.missäs päin maailmaa tämmöinen "yrittäjä"huseeraa?sun kyllä kannattaisi vaihtaa firmaa,semmosiakin löytyy jossa on pelit ynnä vehkeet.
- nykypäivänä
Kaikenlaisia paikkoja niitä ilmeisesti edelleen on, mutta on tosi kamala ajatuskin tuo jos joutuisi siivoamaan yhdellä mopilla ja lutraamaan sitä ämpärissä...
Siivoaminenhan on silloin täysin turhaa, koska sillä tavalla EI VOI tulla puhdasta. Mutta miten saadaan kaikki työnantajat käsittämään se?
Kaikille siivoojille pitäisi saada käyttöön riittävästi välineitä, moppeja, mikrokuituliinoja ja pesukone jolla ne pestään...- n. 10v
sitten, suurinpiirtein, on ollut käytössä tämä vedetön siivous, sekin edistyneimmissä paikoissa alkujaan. Vedetön siivous yleistyi vasta n.5v sitten kaikkialle. Eipä naureskella, koska siellä taustalla naureskelijat, olette itse toimineet samoin aiemmin. Vettä sankoon ja swepmopilla menoksi. Kehitys kehittyy ja se hyvä asia. Joissain paikoin toki kehitys vielä lapsen kengissä.,,,
- että turha etsiä
n. 10v kirjoitti:
sitten, suurinpiirtein, on ollut käytössä tämä vedetön siivous, sekin edistyneimmissä paikoissa alkujaan. Vedetön siivous yleistyi vasta n.5v sitten kaikkialle. Eipä naureskella, koska siellä taustalla naureskelijat, olette itse toimineet samoin aiemmin. Vettä sankoon ja swepmopilla menoksi. Kehitys kehittyy ja se hyvä asia. Joissain paikoin toki kehitys vielä lapsen kengissä.,,,
tekosyitä mistään.
- äkkiä työnantajaa.
ei riitä työnantajan ammattitaito asikkaan säilyttämiseen..
- OLI KERRAN NÄIN
Olin paskasessa tehtassa töissä..jokainen osaa kuvitella sis paskanen musta paikka,,,Piti kastella noin 10 rättiä raanan alla ja sitten puristaa ne melkein kuivaksi ja laittaa ämpärin 10kpl,,eli ei yhtän vettä...ja sitten työn johtaja useimpia)).näytti miten siivotan VOI vittu sis paskanen alue piti rättejä vaihdella,eheh puoli kuivii pyyhi sillä nyt lattioita eheh VITTU MÄ REPESIN ja heitin rätit huitsun nevadan,,,otin 10litraa vettä ämpärin ja noin 3 rättiä,niitä huuhtelin ,,eli sain puhdasta
- ...
On just sitä hienoa vedetöntä siivousta jota täällä hehkutetaan ettei mitään muuta oikeaa tapaa löydy! :D
- runsaasti vettä
... kirjoitti:
On just sitä hienoa vedetöntä siivousta jota täällä hehkutetaan ettei mitään muuta oikeaa tapaa löydy! :D
niin ei silloinkaan kanneta vettä mukana ja lioteta paskaisia moppeja paskaisessa vedessä. Jos mitään tajuaa siivouksesta niin osaa valita kuivan, nihkeän, kostean ja märän menetelmän väliltä mikä sopii tilanteeseen parhaiten, mutta paskaisessa vedessä moppien läträäminen ei ole koskaan oikein. Se ei ole siivoamista vaan lian levittämistä.
Aineet pitää myös osata annostella oikein. Vesi vain kuljettaa likaa se ei puhdista sitä. Kun on likaista lisätään puhdistusaineen annostusta lian mukaan ja valitaan oikeata aineet sitten valitaan kosteuden määrä. Märissä menetelmissä on se vika, että kosteus lisää lian sitoutumista pintaan ja kostea pinta kerää likaa helpoimmin. Kovin märissä menetelmissä tulee eteen sitten jo kuivaaminen ja siis työvaiheita on enemmän. - jos ei anneta
runsaasti vettä kirjoitti:
niin ei silloinkaan kanneta vettä mukana ja lioteta paskaisia moppeja paskaisessa vedessä. Jos mitään tajuaa siivouksesta niin osaa valita kuivan, nihkeän, kostean ja märän menetelmän väliltä mikä sopii tilanteeseen parhaiten, mutta paskaisessa vedessä moppien läträäminen ei ole koskaan oikein. Se ei ole siivoamista vaan lian levittämistä.
Aineet pitää myös osata annostella oikein. Vesi vain kuljettaa likaa se ei puhdista sitä. Kun on likaista lisätään puhdistusaineen annostusta lian mukaan ja valitaan oikeata aineet sitten valitaan kosteuden määrä. Märissä menetelmissä on se vika, että kosteus lisää lian sitoutumista pintaan ja kostea pinta kerää likaa helpoimmin. Kovin märissä menetelmissä tulee eteen sitten jo kuivaaminen ja siis työvaiheita on enemmän.siivoojan käyttöön kunnon välineitä, niin silloin on siivottava sillä mitä sattuu olemaan. Vaikka nillä paskaisilla mopeilla ja siivouspyyhkeillä. Syy on esimiehen eikä siivoojan. Tyhjästä on paha nyhjästä nääs :)
- on se ninkin
runsaasti vettä kirjoitti:
Aineet pitää myös osata annostella oikein. Vesi vain kuljettaa likaa se ei puhdista sitä. Kun on likaista lisätään puhdistusaineen annostusta lian mukaan ja valitaan oikeata aineet sitten valitaan kosteuden määrä. Märissä menetelmissä on se vika, että kosteus lisää lian sitoutumista pintaan ja kostea pinta kerää likaa helpoimmin. Kovin märissä menetelmissä tulee eteen sitten jo kuivaaminen ja siis työvaiheita on enemmän.Ilman muuta ei voi läträä vedellä... normalsiti kiertää rievun kuivemmaksi ja sillä pesee lattia,,ja ilman muuta ei samalla vedellä huomaahan sen jo itekin jos paska levii lattialla ei nin tyhmä voi olla))) Pesu aineksi riittää vaikka tippa tai ei ollenkan,,johtuu paikasta ..mutta kun on sellasia menetelmiä että pitäs hieroo ihan kuivan nahkella paikkoja sis ei vettä saanut olla mukana van ämpärissä rätit esim 5kpl..Eli parempi se on huuhdella välillä..eli tuollaisia systeemejä opetetan..jossain siivousfirmoissa ei vettä ämpärin ..mulla ainakin oli sillen yhes kohtes ..paikka nin musta tehdas rasvaa kaikkea mahollista;; sit pinna repes......OTIN VETTÄ ÄMPÄRILLISEN ARVAA TULIKO PUHASTA kerralla
- pinnistellä
on se ninkin kirjoitti:
Ilman muuta ei voi läträä vedellä... normalsiti kiertää rievun kuivemmaksi ja sillä pesee lattia,,ja ilman muuta ei samalla vedellä huomaahan sen jo itekin jos paska levii lattialla ei nin tyhmä voi olla))) Pesu aineksi riittää vaikka tippa tai ei ollenkan,,johtuu paikasta ..mutta kun on sellasia menetelmiä että pitäs hieroo ihan kuivan nahkella paikkoja sis ei vettä saanut olla mukana van ämpärissä rätit esim 5kpl..Eli parempi se on huuhdella välillä..eli tuollaisia systeemejä opetetan..jossain siivousfirmoissa ei vettä ämpärin ..mulla ainakin oli sillen yhes kohtes ..paikka nin musta tehdas rasvaa kaikkea mahollista;; sit pinna repes......OTIN VETTÄ ÄMPÄRILLISEN ARVAA TULIKO PUHASTA kerralla
jotenkin ymmärrettävää tekstiä ja nyt taas karkasi mopo käsistä. Eikä sitä vettä säästetä siksi, että se maksaisi paljon. On muitakin arvoja kuin raha...
- vesiämpäri
Samaa mieltä oon sun kans.Mäkin siivoan paskasta metalli firmaa.Tuotannon puolella on niin likasta,että otan mäkin vettä ämpäriin ja pyyhkeitä ja kuinka ollakaan,puhdasta tulee.Vettä voi vaihtaa ja puhtaita pyyhkeitä,kyllä se viimenen huuhteluvesi kuitenkin on melko puhdas.Ennen teen näin ennen kun kostutan koko pyyhe varaston ja teen kauhean pyykin.Laitoshuoltaja koulun oon käyny ja vedetön siivous on tuttua,se kyllä toimii tietyissä paikoissa,mutta joissain vesi on edelleen ykkönen!Olen ollut alalla jo kohta kymmenen vuotta,että kokemusta on!
- näreet, että jossain
vesiämpäri kirjoitti:
Samaa mieltä oon sun kans.Mäkin siivoan paskasta metalli firmaa.Tuotannon puolella on niin likasta,että otan mäkin vettä ämpäriin ja pyyhkeitä ja kuinka ollakaan,puhdasta tulee.Vettä voi vaihtaa ja puhtaita pyyhkeitä,kyllä se viimenen huuhteluvesi kuitenkin on melko puhdas.Ennen teen näin ennen kun kostutan koko pyyhe varaston ja teen kauhean pyykin.Laitoshuoltaja koulun oon käyny ja vedetön siivous on tuttua,se kyllä toimii tietyissä paikoissa,mutta joissain vesi on edelleen ykkönen!Olen ollut alalla jo kohta kymmenen vuotta,että kokemusta on!
vedetön siivous on ihan ok, mutta mun kohde on autoliike, jossa esim. hallin puolella ajellaan autoilla sisään ja ulos ja hallista kaikki kura ja moska leviää muihin tiloihin. Siivoa siinä vedettömästi tai nihkeällä.
Ei nyt intoilla sen juuri sisäistetyn laikkari opin kanssa. Teoria on teoriaa ja käytäntö vasta kouluttaa ammattilaisen - ja erilaiset siivouskohteet.
Kaikella ystävyydelä :) - vai mitä luulet
vielä missään töissä. Kirjoittelet täällä juttuja joista et tiedä mitään. Kirjoitus tapasi paljastaa sinut, lopeta kommentoiminen kun et ole missään töissä etkä tiedä alasta mitään.
- Helllewi
näreet, että jossain kirjoitti:
vedetön siivous on ihan ok, mutta mun kohde on autoliike, jossa esim. hallin puolella ajellaan autoilla sisään ja ulos ja hallista kaikki kura ja moska leviää muihin tiloihin. Siivoa siinä vedettömästi tai nihkeällä.
Ei nyt intoilla sen juuri sisäistetyn laikkari opin kanssa. Teoria on teoriaa ja käytäntö vasta kouluttaa ammattilaisen - ja erilaiset siivouskohteet.
Kaikella ystävyydelä :)Miten jotkut rinnastavat vedettömän siivouksen ja nihkeän menetelmän? Itse joudun käyttämään päivittäin kosteita ja märkiä menetelmiä, mutta vedetöntä siivousta toteutan aina! Kyse kaiketi on siitä, onko se lankaosa kostutettu märäksi puhtaalla puhditusaineliuoksella vai huuhdeltu likavedessä.
- kyllästynyt6
on se ninkin kirjoitti:
Ilman muuta ei voi läträä vedellä... normalsiti kiertää rievun kuivemmaksi ja sillä pesee lattia,,ja ilman muuta ei samalla vedellä huomaahan sen jo itekin jos paska levii lattialla ei nin tyhmä voi olla))) Pesu aineksi riittää vaikka tippa tai ei ollenkan,,johtuu paikasta ..mutta kun on sellasia menetelmiä että pitäs hieroo ihan kuivan nahkella paikkoja sis ei vettä saanut olla mukana van ämpärissä rätit esim 5kpl..Eli parempi se on huuhdella välillä..eli tuollaisia systeemejä opetetan..jossain siivousfirmoissa ei vettä ämpärin ..mulla ainakin oli sillen yhes kohtes ..paikka nin musta tehdas rasvaa kaikkea mahollista;; sit pinna repes......OTIN VETTÄ ÄMPÄRILLISEN ARVAA TULIKO PUHASTA kerralla
ja opettele kirjoittamaan, kuinka voit edes tuntilappuasi täyttää kun kirjoitustaitosi on tuollainen. Kun olet niin osaava siivooja niin tiedäthän että riepuja ja rättejä ei ole vaan pyyhkeitä. Muuten, ämpäreitäkään ei ole ne on sankoja. Opettele siivous ja ihmettele sitten vasta mitä sinulta töissä vaaditaan, jos et halua oppia niin olet putoamassa kyydistä.
- ammu ittes
kyllästynyt6 kirjoitti:
ja opettele kirjoittamaan, kuinka voit edes tuntilappuasi täyttää kun kirjoitustaitosi on tuollainen. Kun olet niin osaava siivooja niin tiedäthän että riepuja ja rättejä ei ole vaan pyyhkeitä. Muuten, ämpäreitäkään ei ole ne on sankoja. Opettele siivous ja ihmettele sitten vasta mitä sinulta töissä vaaditaan, jos et halua oppia niin olet putoamassa kyydistä.
Täys nuija...ehehh sanko ,,,,,eheheheheheheheh
- tyyppi toi
vai mitä luulet kirjoitti:
vielä missään töissä. Kirjoittelet täällä juttuja joista et tiedä mitään. Kirjoitus tapasi paljastaa sinut, lopeta kommentoiminen kun et ole missään töissä etkä tiedä alasta mitään.
Mitä sä vingut..sä et oo nähnytkän siivousta ollenkan ;; etkä tajuu siitä mitän mäntti!!!!!!!
- sen sijaan
tyyppi toi kirjoitti:
Mitä sä vingut..sä et oo nähnytkän siivousta ollenkan ;; etkä tajuu siitä mitän mäntti!!!!!!!
Sinä puolestasi voisit palata sinne ala-asteen penkkiin mistä olet tullut huutelemaan tai jos olen väärässä voit palata kielikurssille opiskelemaan suomea tai painua takaisin kotimaahasi. Kiitos.
- miten asian
Helllewi kirjoitti:
Miten jotkut rinnastavat vedettömän siivouksen ja nihkeän menetelmän? Itse joudun käyttämään päivittäin kosteita ja märkiä menetelmiä, mutta vedetöntä siivousta toteutan aina! Kyse kaiketi on siitä, onko se lankaosa kostutettu märäksi puhtaalla puhditusaineliuoksella vai huuhdeltu likavedessä.
tajuaminen on niin vaikeaa, että vedetön siivous ei tarkoita siivousta ilman vettä.
- vai mitä luulet
tyyppi toi kirjoitti:
on hauska lukea kun et tiedä mitä kirjoitat. Kerro jotain itsestäsi, oletko avohoidossa jne...? Tuolla aiemmin kirjoittelit kuinka "repeilit", saitko jo potkut? Lukihäiriöön voi saada apua, tiesitkö ?
- vai mitä luulet
siellä kokouksissa "opettele" siivoustapoja, ne kuule miettii miten sais sut tekemään enemmän töitä, ehehehehee.Mitä tarkoitat, enen oli siivous siivouksena ???
- Pro siivous
kyllästynyt6 kirjoitti:
Minusta kinaaminen räteistä ja liinoista, rievuista ja pyyhkeistä tai ämpäreistä ja sangoista on ihan turhaa. Tulee tunne kuin nimillä yritettäisiin ammattia kiillottaa eli ei se itsetunto ihan kohdallaan kuitenkaan taitaisi olla kun ei siedetä eri murretyylejä. Onkohan toista alaa, jossa kinataan ammattislangista...
Kumpikos sitten on se OIKEA sana, liina vai pyyhe, kas siinäpä päivän pulma...
On olemassa synonyymeja eli samaa merkitseviä sanoja. Eri puolilla Suomea käytetään erilaisia sanoja, ja jos joku käyttää puheissaan sanaa pytsi, niin mikäs minä olen räyhäämään että poistu alalta kun et mistään mitään tiedä.
Ruotsin sankoa merkitsevä 'ämbare, hink' ovat suomen kieleen tulleet ämpärinä ja hinkkinä eli hinkki on ainakin Savossa käytössä maitoastian nimenä. Muita sanko-sanoja on spann, pyts, stäva. Eli rikasta on ruotsin kielikin.
Muuten, ämpäri stadiksi on ämppäri.
Joten älä ammu, jos suustani pääsee: 'ojennas toi ämppäri mulle'. ;)
Sähkömieskin saattaa sanoa että siinä on 10 ämpärin (ampeeri) poweri. Mutta älä hänelle ämpäriä ojenna, täh?
Eläköön rikas kielemme!
http://synonyymi.net/index.php?page=1267&kirjain=Sanko - Helllewi
Pro siivous kirjoitti:
Minusta kinaaminen räteistä ja liinoista, rievuista ja pyyhkeistä tai ämpäreistä ja sangoista on ihan turhaa. Tulee tunne kuin nimillä yritettäisiin ammattia kiillottaa eli ei se itsetunto ihan kohdallaan kuitenkaan taitaisi olla kun ei siedetä eri murretyylejä. Onkohan toista alaa, jossa kinataan ammattislangista...
Kumpikos sitten on se OIKEA sana, liina vai pyyhe, kas siinäpä päivän pulma...
On olemassa synonyymeja eli samaa merkitseviä sanoja. Eri puolilla Suomea käytetään erilaisia sanoja, ja jos joku käyttää puheissaan sanaa pytsi, niin mikäs minä olen räyhäämään että poistu alalta kun et mistään mitään tiedä.
Ruotsin sankoa merkitsevä 'ämbare, hink' ovat suomen kieleen tulleet ämpärinä ja hinkkinä eli hinkki on ainakin Savossa käytössä maitoastian nimenä. Muita sanko-sanoja on spann, pyts, stäva. Eli rikasta on ruotsin kielikin.
Muuten, ämpäri stadiksi on ämppäri.
Joten älä ammu, jos suustani pääsee: 'ojennas toi ämppäri mulle'. ;)
Sähkömieskin saattaa sanoa että siinä on 10 ämpärin (ampeeri) poweri. Mutta älä hänelle ämpäriä ojenna, täh?
Eläköön rikas kielemme!
http://synonyymi.net/index.php?page=1267&kirjain=SankoAmmattilaiset käyttävät ammattikieltä. Ei ompelijakaan puhu puseron kaula-aukosta vaan pääntiestä. Villasukkaa ei kudota vaan neulotaan. Housussa lahje, ei puntti. Samoin siivousalalla on siivouspyyhe, ei rätti. On sanko, ei ämpäriä. Nämä kaikki ovat ammattitermejä, joiden käyttö on osa ammatillisuutta.
Tämä ei muuta sitä asiaa, että muitakin sanoja on olemassa ja niitä saa tietysti käyttää vapaa-aikana ja epävirallisissa yhteyksissä. Pääasia, että ihmiset ymmärtävät toisiaan, eikä tule epäselvyyksiä viestinnän epämääräisyyden vuoksi.
On minullekin puhuttu mm. lattianpesukoneesta (tarkoitti yhdistelmäkonetta), mopin lavasta (tarkoitti levykehystä), kiekosta (t. laikkaa) jolloin kertoja ei todellakaan antanut luotettavaa ja asiantuntevaa kuvaa itsestään. Ammattilaisten kanssa on sen sijaan helppo puhua, kun samaa kieltä puhuen ymmärrämme kitkatta toisiamme. Ja ammattilaisten ei siivous- kuten muillakaan aloilla tarvitse kinata ammattislangista. Asioille on joka alalla oikeat nimet, jotka ammattilaiset kyllä tietävät. Mela, lasta ja luuttu ovat ihan jotain muuta kuin siivousvälineitä. - Emmentaali
Helllewi kirjoitti:
Ammattilaiset käyttävät ammattikieltä. Ei ompelijakaan puhu puseron kaula-aukosta vaan pääntiestä. Villasukkaa ei kudota vaan neulotaan. Housussa lahje, ei puntti. Samoin siivousalalla on siivouspyyhe, ei rätti. On sanko, ei ämpäriä. Nämä kaikki ovat ammattitermejä, joiden käyttö on osa ammatillisuutta.
Tämä ei muuta sitä asiaa, että muitakin sanoja on olemassa ja niitä saa tietysti käyttää vapaa-aikana ja epävirallisissa yhteyksissä. Pääasia, että ihmiset ymmärtävät toisiaan, eikä tule epäselvyyksiä viestinnän epämääräisyyden vuoksi.
On minullekin puhuttu mm. lattianpesukoneesta (tarkoitti yhdistelmäkonetta), mopin lavasta (tarkoitti levykehystä), kiekosta (t. laikkaa) jolloin kertoja ei todellakaan antanut luotettavaa ja asiantuntevaa kuvaa itsestään. Ammattilaisten kanssa on sen sijaan helppo puhua, kun samaa kieltä puhuen ymmärrämme kitkatta toisiamme. Ja ammattilaisten ei siivous- kuten muillakaan aloilla tarvitse kinata ammattislangista. Asioille on joka alalla oikeat nimet, jotka ammattilaiset kyllä tietävät. Mela, lasta ja luuttu ovat ihan jotain muuta kuin siivousvälineitä.Joo kyllähän se on helpompaa puhua oikeilla nimikkeillä. Meilläkin juniori puhuu ämpäristä mp3-laitetta tarkoittaessaan. Tottakai slangia on, mutta ei sitä pidä sekoittaa ammattikieleen.
Eikä kai kukaan ole kyseenalaistanutkaan näiden slangi- ja murresanojen olemassa oloa?? - Pro siivous
Helllewi kirjoitti:
Ammattilaiset käyttävät ammattikieltä. Ei ompelijakaan puhu puseron kaula-aukosta vaan pääntiestä. Villasukkaa ei kudota vaan neulotaan. Housussa lahje, ei puntti. Samoin siivousalalla on siivouspyyhe, ei rätti. On sanko, ei ämpäriä. Nämä kaikki ovat ammattitermejä, joiden käyttö on osa ammatillisuutta.
On minullekin puhuttu mm. lattianpesukoneesta (tarkoitti yhdistelmäkonetta), mopin lavasta (tarkoitti levykehystä), kiekosta (t. laikkaa) jolloin kertoja ei todellakaan antanut luotettavaa ja asiantuntevaa kuvaa itsestään. Ammattilaisten kanssa on sen sijaan helppo puhua, kun samaa kieltä puhuen ymmärrämme kitkatta toisiamme. Ja ammattilaisten ei siivous- kuten muillakaan aloilla tarvitse kinata ammattislangista. Asioille on joka alalla oikeat nimet, jotka ammattilaiset kyllä tietävät. Mela, lasta ja luuttu ovat ihan jotain muuta kuin siivousvälineitä.Kun asiakas pyytää (ja on tehnytkin niin) esim. että saisinko rättiä lainaksi, niin voin kommentoida tilanteesta riippuen että odotas hetki, haen rätin.
Myös ompelijana voin puhua kaula-aukosta, jos asiakas pyytää kaula-aukkoa suurentamaan.
Villasukkaa ei tietenkään kudota, koska kangasta kudotaan.
Aika herkkähipiää... - valtion laikkari
hNo joo tuo toimii kyllä tiloissa mikä ei ole lattiasta kattoon noessa, rasvassa ym...mutta jos on oikeen paskanen lattia niin aivan turhaahan se on mennä lääppimään minkäänlaisilla mopeilla, eikun yhdistelmäkone, tai mikä tahansa muu käyttöön...,paitsi tietysti jos tarkoituksena on vain poistaa irtolika, niin sitten vaan moppaa, ja antaa lopun paskan olla.
Itse olen siivonnut oikein paskaista autokorjaamoa, ja siellä aluksi siivosin suurimmat lakaisinkoneella,ja ahtaammat paikat kuivilla tai melko kuivilla mopeilla. Se noki ja rasva mikä ei edellämainituilla menetelmillä lähteny sai jäädä, ellen sitten ottanut yhdistelmäkonetta. Tosin silläkään ei joka väliin edes päässyt. Mutta turha ottaa stressiä jossain tämänkaltaisissa paikoissa, siellä ei lattiat voi eikä niiden kuulu kiiltää. Vaikka siivois kuinka, se on seuraavana päivänä samassa kunnossa.Jos mä olisin hangannu joka nurkan mopeilla tuolla korjaamolla niin että olisi tullut puhasta ( nokea ei missään ) niin moppeja olis kulunu varmaan 100, tai no jaa mahtaako riittää ees...hullun hommaa se olisi ollut. Koneet on sitä varten millä pestään paremmin...
Toki jos on kyse pienestä tilasta, mitä varten ei halua aina hakea konetta, niin sitten vaan kosteaa moppia kehiin niin monta että riittää... ( ensin kuivalla jos esim nokea )Missään likavedessä niitä ei kyllä kannata alkaa huljuttelemaan uusiokäyttöä varten. Antaa aika epäammattimaisen kuvan siivoojasta. - valtion laikkari
kyllästynyt6 kirjoitti:
Juu oikeen ammattisanastoa...Tuota vaan en ymmärrä mitä eroa on sangolla ja ämpärillä? Ämpäri ei kuulosta minusta yhtään pahemmalta.
- Resupelle
Pro siivous kirjoitti:
Kun asiakas pyytää (ja on tehnytkin niin) esim. että saisinko rättiä lainaksi, niin voin kommentoida tilanteesta riippuen että odotas hetki, haen rätin.
Myös ompelijana voin puhua kaula-aukosta, jos asiakas pyytää kaula-aukkoa suurentamaan.
Villasukkaa ei tietenkään kudota, koska kangasta kudotaan.
Aika herkkähipiää...Siis jos asiakas pyytää kutomaan sinua villasukan, niin sinähän kudot! Etkä rupea hienostelemaan millään neulomisilla. Virallisten sanojen käyttö on herkkähipiäistä! Olen sitä paitsi ommellut takkiin vuoren, kun asiakas pyysi.
- missä meillä
Resupelle kirjoitti:
Siis jos asiakas pyytää kutomaan sinua villasukan, niin sinähän kudot! Etkä rupea hienostelemaan millään neulomisilla. Virallisten sanojen käyttö on herkkähipiäistä! Olen sitä paitsi ommellut takkiin vuoren, kun asiakas pyysi.
säilytetään rättejä niin sanon, että pyyhkeet on siivouskeskuksessa. Ei ole mitenkään vaikeaa itse puhua oikeilla nimillä työvälineistään.
- Jos joku
valtion laikkari kirjoitti:
hNo joo tuo toimii kyllä tiloissa mikä ei ole lattiasta kattoon noessa, rasvassa ym...mutta jos on oikeen paskanen lattia niin aivan turhaahan se on mennä lääppimään minkäänlaisilla mopeilla, eikun yhdistelmäkone, tai mikä tahansa muu käyttöön...,paitsi tietysti jos tarkoituksena on vain poistaa irtolika, niin sitten vaan moppaa, ja antaa lopun paskan olla.
Itse olen siivonnut oikein paskaista autokorjaamoa, ja siellä aluksi siivosin suurimmat lakaisinkoneella,ja ahtaammat paikat kuivilla tai melko kuivilla mopeilla. Se noki ja rasva mikä ei edellämainituilla menetelmillä lähteny sai jäädä, ellen sitten ottanut yhdistelmäkonetta. Tosin silläkään ei joka väliin edes päässyt. Mutta turha ottaa stressiä jossain tämänkaltaisissa paikoissa, siellä ei lattiat voi eikä niiden kuulu kiiltää. Vaikka siivois kuinka, se on seuraavana päivänä samassa kunnossa.Jos mä olisin hangannu joka nurkan mopeilla tuolla korjaamolla niin että olisi tullut puhasta ( nokea ei missään ) niin moppeja olis kulunu varmaan 100, tai no jaa mahtaako riittää ees...hullun hommaa se olisi ollut. Koneet on sitä varten millä pestään paremmin...
Toki jos on kyse pienestä tilasta, mitä varten ei halua aina hakea konetta, niin sitten vaan kosteaa moppia kehiin niin monta että riittää... ( ensin kuivalla jos esim nokea )Missään likavedessä niitä ei kyllä kannata alkaa huljuttelemaan uusiokäyttöä varten. Antaa aika epäammattimaisen kuvan siivoojasta.multa pyytäisi korjaamosiivousta niin koneen siihen hommaan vaatisin. Muuten saisi jäädä koko homma.
- Resupelle
missä meillä kirjoitti:
säilytetään rättejä niin sanon, että pyyhkeet on siivouskeskuksessa. Ei ole mitenkään vaikeaa itse puhua oikeilla nimillä työvälineistään.
En minäkään luottaisi ompelijaan, joka puhuisi kaula-aukoista. Itse voi puhua ammattikieltä ilman että loukkaa toista tai pitää itseään tärkeänä. Asiaa ei tarvitse korostaa ja näin ammattilainen toimiikin harjoittelijoiden ja asiakkaiden kanssa.
- Pro siivous
Resupelle kirjoitti:
En minäkään luottaisi ompelijaan, joka puhuisi kaula-aukoista. Itse voi puhua ammattikieltä ilman että loukkaa toista tai pitää itseään tärkeänä. Asiaa ei tarvitse korostaa ja näin ammattilainen toimiikin harjoittelijoiden ja asiakkaiden kanssa.
Kommenttini oli osoittaa miten turhaa on täällä kiistellä onko ämpäriä vai sankoa olemassa! Molemmat ovat ihan kunnon suomea ja ymmärretään varmasti.
Et luota ompelijaan, joka puhuu kaula-aukosta, mutta kudot villasukan kun asiakas pyytää. Jaa, siis EI virallisille termeille, vai?
Kutoa ja neuloa menee monilla sekaisin eikä ole mikään kardinaalivirhe kumpaa käyttää, mutta tosiasia on että kangasta kudotaan ja sukkia neulotaan. Tämä on vähän eri asia kuin sanko/ämpäri dilemma.
Olen työskennellyt monella alalla ja en ole tavannut yhtä herkkähipiäistä ammattisanastovaatimusta kuin täällä. Viestintäalalla puhuimme ammattilaisten kesken esim. kirtsuista. Se ei meidän ammattitaitoa eikä -ylpeyttä vähentänyt mitenkään. Kyseessä on siis kirjaimet eli fontit. Mutta alahan on vahvaidentiteettinen toisin kuin siivousala, ainakin vielä.
Joten lopetan ämpäri/sanko -kiistan tähän ratkaisemattomana, siis fifty-sixty... - palaa sinne
Pro siivous kirjoitti:
Kommenttini oli osoittaa miten turhaa on täällä kiistellä onko ämpäriä vai sankoa olemassa! Molemmat ovat ihan kunnon suomea ja ymmärretään varmasti.
Et luota ompelijaan, joka puhuu kaula-aukosta, mutta kudot villasukan kun asiakas pyytää. Jaa, siis EI virallisille termeille, vai?
Kutoa ja neuloa menee monilla sekaisin eikä ole mikään kardinaalivirhe kumpaa käyttää, mutta tosiasia on että kangasta kudotaan ja sukkia neulotaan. Tämä on vähän eri asia kuin sanko/ämpäri dilemma.
Olen työskennellyt monella alalla ja en ole tavannut yhtä herkkähipiäistä ammattisanastovaatimusta kuin täällä. Viestintäalalla puhuimme ammattilaisten kesken esim. kirtsuista. Se ei meidän ammattitaitoa eikä -ylpeyttä vähentänyt mitenkään. Kyseessä on siis kirjaimet eli fontit. Mutta alahan on vahvaidentiteettinen toisin kuin siivousala, ainakin vielä.
Joten lopetan ämpäri/sanko -kiistan tähän ratkaisemattomana, siis fifty-sixty...mistä siivousalalle tulitkin, PRO SIIVOUS. Olet niiiiiiiin rasittava.
- Pro siivous
palaa sinne kirjoitti:
mistä siivousalalle tulitkin, PRO SIIVOUS. Olet niiiiiiiin rasittava.
Olette te siivoojat aika ilopillereitä...
- Resupelle
Pro siivous kirjoitti:
Olette te siivoojat aika ilopillereitä...
Olette te siivoojat aika ilopillereitä... onneksi et puhunut me-muodossa, joten oletan, että kirjoittelet jatkossa sinne viestinnän ammattilaisten palstalle.
Kuten varmaan huomasit, en minäkään kirjoittanut viestissäni kutovani asiakkaalle sukkaa.
Oletko koskaan vakavasti miettinyt, miksi et enää työskentele siellä viestintäalalla, vaan "olosuhteiden" pakosta joudut tekemään siivoustyötä meidän herkkähipiäisten ja tosikkojen siivoojien kanssa? - Pro siivous
Resupelle kirjoitti:
Olette te siivoojat aika ilopillereitä... onneksi et puhunut me-muodossa, joten oletan, että kirjoittelet jatkossa sinne viestinnän ammattilaisten palstalle.
Kuten varmaan huomasit, en minäkään kirjoittanut viestissäni kutovani asiakkaalle sukkaa.
Oletko koskaan vakavasti miettinyt, miksi et enää työskentele siellä viestintäalalla, vaan "olosuhteiden" pakosta joudut tekemään siivoustyötä meidän herkkähipiäisten ja tosikkojen siivoojien kanssa?En nyt ala luennoimaan 90-luvun laman jälkeen viestintäalan suurimmasta murroksesta kautta aikain sitten Gutenbergin. Menee ohi aiheen. Sinun ei tarvitse täysin tuntemattomana henkilönä minun elämääni millään tasolla kommentoida, kun et siitä mitään tiedä. Oma elämäni on suuremmissa käsissä kuin sinun. Palstan aihe on SIIVOUSTYÖ.
Keskustelut täällä tahtoo mennä luvattoman usein ad hominem -tasolle, mikä on erittäin ala-arvoista. Ihan opiskelumielessä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentaatiovirhe - W3QQUL1
Pro siivous kirjoitti:
En nyt ala luennoimaan 90-luvun laman jälkeen viestintäalan suurimmasta murroksesta kautta aikain sitten Gutenbergin. Menee ohi aiheen. Sinun ei tarvitse täysin tuntemattomana henkilönä minun elämääni millään tasolla kommentoida, kun et siitä mitään tiedä. Oma elämäni on suuremmissa käsissä kuin sinun. Palstan aihe on SIIVOUSTYÖ.
Keskustelut täällä tahtoo mennä luvattoman usein ad hominem -tasolle, mikä on erittäin ala-arvoista. Ihan opiskelumielessä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/ArgumentaatiovirheIso ongelma siivosalalla on nimenomaan siivousalan ammattikielen käyttämättömyys. Luepa tämä esimerkki:
epävarmaa siivousta
Kirjoittanut: vileda swep 26.2.2009 klo 20.31
hei tiedättekö käykö kaksipuoliseen moppin
käyvä mikrokuituinen moppi liina jossa ei ole
lankoja . ylläpito siivouksissa rappu
käytävissä.: asiallisia vastauksia kiitos - ymmärrä mitään vanha
W3QQUL1 kirjoitti:
Iso ongelma siivosalalla on nimenomaan siivousalan ammattikielen käyttämättömyys. Luepa tämä esimerkki:
epävarmaa siivousta
käytävissä.: asiallisia vastauksia kiitoserkkikään. Kyllä ammattikieli on siiivousalan yhteinen kieli. Miten tuollaiseen kysymykseen voi edes odottaa vastausta? Mikähän oli kyseessä???
- heti mieleen, että
W3QQUL1 kirjoitti:
Iso ongelma siivosalalla on nimenomaan siivousalan ammattikielen käyttämättömyys. Luepa tämä esimerkki:
epävarmaa siivousta
käytävissä.: asiallisia vastauksia kiitosniin voiko joku vielä tuon viestin jälkeen sanoa, että emme tarvitse ymmärrettävää murrevapaata ammattisanastoa.
- Pro siivous
W3QQUL1 kirjoitti:
epävarmaa siivousta
käytävissä.: asiallisia vastauksia kiitosMillä tavalla viestisi liittyy minun viestini sisältöön? Ei millään tavalla!
Iso ongelma tällä palstalla on se, kun kirjoittajat eivät osaa KATSOA mitä viestiä kommentoivat, sättivät henkilökohtaisuuksiin mennen ja purkavat omia paineitaan piruilemalla ventovieraille.
Etsi sopiva viesti, jota kommentoit, älä pelkän nimimerkin perusteella kommentoi sokeana aidanseipäistä kun kyse on aidasta.
Minä ymmärrän tuon kysymyksen mikrokuituisesta moppiliinasta. Enkä suosittele mitään liinaa rappujen ylläpitosiivoukseen paitsi tahrojen paikalliseen poistoon. Tosin kysymyksessä on, liekö vahingossa, ristiriita, jonka saisi selville asiallisella vastakysymyksellä. Liinassahan ei ole lankoja! Mutta sen sijaan että aletaan törkeyksiä ladella alan vaihdosta tai muusta (kuten yleistä täällä on), asialliset kysymykset selventäisivät asiaa.
Miten tämä asia ei nyt taas mene jakeluun. Oli kyseessä ämpäri/sanko ja rätti/liina/pyyhe käytöstä. Te laajennatte keskustelun koko alan kaikkiin erityisiin työvälineisiin! - Emmentaali
W3QQUL1 kirjoitti:
epävarmaa siivousta
käytävissä.: asiallisia vastauksia kiitosNo huh huh mitä juttua! Mitä tulee tämän viestin kommentteihin, en tajunnut pro siivouksen viestistä yhtään mitään. Siis liinassa ei ole lankoja??? Koska pro siivous käyttää näemmä wikipediaa, hain minäkin sieltä selvennystä asioihin:
liina:
1. (keittiö, tekstiili) kangaskappale, jolla voidaan peittää esim. pöytä, pöytäliina
2. (asuste, tekstiili) kangaskappale, jolla voidaan peittää hiukset, pääliina, huivi
3. (merenkulku) alle 3 cm läpimittainen punottu tai palmikoitu nuora
4. (kuljetus) nahkainen tai kankainen tavaroiden vetämiseen tai kiinnittämiseen tarkoitettu köyttä vastaava esine, vetoliina, kiinnitysliina
5. (hevoset) pitkä köysi, jonka avulla hevosta voidaan juoksuttaa ympyrällä, juoksutusliina
6. (kalastus) kalaverkon pyytävä osa
7. (materiaali) pellavakangas
Tarkoittaakohan hän liinalla tätä 1. kohdan kangaskappaletta? Kangas kudotaan kyllä yleensä kude- ja loimilangoista...
Nämä muut asiat voivat olla eri materiaaleista valmistettuja, mutta yhteyttä siivoukseen en ihan heti löydä. Tai miten nämä asiat liittyvät porraskäytävien ylläpitosiivoukseen? Pro Siivous tietysti viestinnän ammattilaisena osaa tämän asian meille tavallisille siivoojille selvittää rautalangasta vääntäen, koska - niinkuin hän tuossa totesi - asia on hänelle aivan selvä. - Pro siivous
W3QQUL1 kirjoitti:
epävarmaa siivousta
käytävissä.: asiallisia vastauksia kiitosNyt menee taas piruilun puolelle!
Puhutteko te kasvokkainkin ihmisten kanssa tuolla tavalla? Kieroillen ja irvien ja hakemalla hakien nälvinnän aiheita?
>hei tiedättekö käykö kaksipuoliseen moppiin käyvä mikrokuituinen moppi liina jossa ei ole lankoja<
Moppiliina, jossa ei ole lankoja. Siinä se. Ei ollut minun keksintöä.
Lankaosan ehkä tiedätkin, mikä se on. Kysyjä sekoittaa liinan ja lankaosan ilmeisesti. Hei, minä näen asian erilailla. Omalla työpaikallani on pesukone jossa pesen töistä lähteissäni kaikki likaiset siivousliinat, koneen sammuttua lähden kotiin ja pesukoneen luukku jää kiinni. Aamulla kun saavun töihin,avaan luukun ja otan koneesta valmiiksi kostutetut liinat kärryyn mukaani,pesu-aineiden käyttölius pullojen kera. Minulla on 2sankoa,toiseen pistään sisälle muovipussin ja sitä mukaa kun siivousliinat likaantuvat..laitan ne siihen pussiin.Sieltä ne on helppo nostaa koneeseen ravistelun jälkeen. Erittäin likaisissa kohteissa mielestäni helpointa on pestä wc:t pesu-aine liuoksilla ja sen jälkeen suihkuttaa kaikki joko ala-pää suihkulla tai joissakin on jopa vesiletku. Sitten vaan lastalla vedet lattiakaivoon ja kuivaaminen.
Kyseisessä talossa muuten opetetaan että märät,kosteat ja nihkeät menetelmät soveltuvat ERI kohteisiin. Ois syytä käyttää hiukan omaakin päätään. Ja positiivisin asia tässä on mielestäni se, että ajatellaan siivoojan ergonomiaa ja kuinka hän säästää omaa selkäänsä..Myös sieltä oppinsa saanut;))- mutta kun ei
siivojatar kirjoitti:
Hei, minä näen asian erilailla. Omalla työpaikallani on pesukone jossa pesen töistä lähteissäni kaikki likaiset siivousliinat, koneen sammuttua lähden kotiin ja pesukoneen luukku jää kiinni. Aamulla kun saavun töihin,avaan luukun ja otan koneesta valmiiksi kostutetut liinat kärryyn mukaani,pesu-aineiden käyttölius pullojen kera. Minulla on 2sankoa,toiseen pistään sisälle muovipussin ja sitä mukaa kun siivousliinat likaantuvat..laitan ne siihen pussiin.Sieltä ne on helppo nostaa koneeseen ravistelun jälkeen. Erittäin likaisissa kohteissa mielestäni helpointa on pestä wc:t pesu-aine liuoksilla ja sen jälkeen suihkuttaa kaikki joko ala-pää suihkulla tai joissakin on jopa vesiletku. Sitten vaan lastalla vedet lattiakaivoon ja kuivaaminen.
Kyseisessä talossa muuten opetetaan että märät,kosteat ja nihkeät menetelmät soveltuvat ERI kohteisiin. Ois syytä käyttää hiukan omaakin päätään. Ja positiivisin asia tässä on mielestäni se, että ajatellaan siivoojan ergonomiaa ja kuinka hän säästää omaa selkäänsä..Myös sieltä oppinsa saanut;))ole sitä pesukonetta, eikä kuulemma tulekaan. Joten ei voi tuota soveltaa vaikka haluaisikin.
- valtion laikkari
provi ihan selkeesti...
- siivoojat tekee
näin! Ainakin kolme viittä vaille eläkkeellä lähtevää olen nähnyt löträämässä sen yhden ja saman kanssa. Sitten ihmetellään kun paska vaan leviää ja taudit!
- jos viestin
hierarkia on liian pitkä niin ei voi vastata siihen kohtaan mihin haluaisi. Minusta on ihan sama mihin kohtaan vastaa. En ajattele, että kukaan vastaa erityisesti kellekään ellei nimenomaan osoita viestiä jollekin tietylle henkilölle. Asiat vain keskustelee keskenään. Ei siitä kannata hikeentyä. Eikä sille voi mitään jos ei vaan tajua mitä toinen selittää. On paljon palstoja joilla on huomattavasti julmempi meininki kuin täällä. Jos tätä nyt voi mitenkään julmaksi edes tituleerata.
- kiitos kaikille
Se mun ongelma ei ollutkaan ihan niin "helppo" kuin oletin. Sain kyllä ihan tarpeeksi tietoa täsät ketjusta :) Kiitos siis vastaajille.
- Pro siivous
asioiden vänkäämisen sivuraiteelle alinomaa?
Nimimerkki W3QQUL1 viestissään 'Esimerkki' kommentoi viestiäni 'No hupsista' tavalla, joka ei mitenkään liittynyt viestini sisältöön.
Jos sanot ettei henkilöt täällä keskustele vaan asiat, niin etpä ole ihan realiteettien tasolla. Jos asiat keskustelisi, silloin ei tarvitsisi mennä ad hominem -tasolle solvaamaan henkilöä vaan pysyttäisiin asiassa. Ja se tarkoittaa että kommentoidaan viestiä, ei viestin vierestä tai kokonaan ihan jotain muuta.
Ei ole sama mihin kohtaan viestinsä heittelee. Johan eri ketjutkin eri aiheineen osoittaa, että on tietyt säännöt. Menetkö heittämään TESsin sisältöä ketjuun, jonka aiheena on esim. Millä saa punaviinitahrat pois kankaasta?
Hierarkian syvyys on sitten eri asia, joka pakottaa kirjoittamaan muuhun kohtaan.
Mikään ei oikeuta puolustamaan asiatonta kielenkäyttöä. On kakaramaista selitellä että on pahempiakin palstoja, siis täälläkin on oikeus irvailla. - herjaa hierarkian olevan
Pro siivous kirjoitti:
Nimimerkki W3QQUL1 viestissään 'Esimerkki' kommentoi viestiäni 'No hupsista' tavalla, joka ei mitenkään liittynyt viestini sisältöön.
Jos sanot ettei henkilöt täällä keskustele vaan asiat, niin etpä ole ihan realiteettien tasolla. Jos asiat keskustelisi, silloin ei tarvitsisi mennä ad hominem -tasolle solvaamaan henkilöä vaan pysyttäisiin asiassa. Ja se tarkoittaa että kommentoidaan viestiä, ei viestin vierestä tai kokonaan ihan jotain muuta.
Ei ole sama mihin kohtaan viestinsä heittelee. Johan eri ketjutkin eri aiheineen osoittaa, että on tietyt säännöt. Menetkö heittämään TESsin sisältöä ketjuun, jonka aiheena on esim. Millä saa punaviinitahrat pois kankaasta?
Hierarkian syvyys on sitten eri asia, joka pakottaa kirjoittamaan muuhun kohtaan.
Mikään ei oikeuta puolustamaan asiatonta kielenkäyttöä. On kakaramaista selitellä että on pahempiakin palstoja, siis täälläkin on oikeus irvailla.liian syvä ja silti moni muu voi kirjoittaa samaan kohtaan kuin itse olen yrittänyt.
Ihmiset on julmia kaikkialla. Sen nyt tajuaa jokainen. Toiset on vain suoremmin kuin toiset. Onkohan ikäkysymys? Olen huomannut, että vanhemmat työntekijät vetää herneen nenään kaikesta kun taas nuoremmat ottaa rennosti ja kuittaavat takaisin ja nauravat. - pese pääs
Pro siivous kirjoitti:
Mikään ei oikeuta puolustamaan asiatonta kielenkäyttöä. On kakaramaista selitellä että on pahempiakin palstoja, siis täälläkin on oikeus irvailla.ja osta uus gollege paita.
- pese ite
pese pääs kirjoitti:
ja osta uus gollege paita.
vanhempasi valvo kuinka myöhään ole täällä hölmöilemässä?
- älähtää
pese ite kirjoitti:
vanhempasi valvo kuinka myöhään ole täällä hölmöilemässä?
kehen kalikka kalahtaa,,,,
- älähtänyt kun en
älähtää kirjoitti:
kehen kalikka kalahtaa,,,,
ole vastannut tuohon viestiin vaan joku muu...
- liina kuuluu pöydälle
ja pyyhkeellä pyyhitään. Aika simppeliä.
- resupelle
Niin minunkin mielestäni. Pyyhkeellä pyyhitään, sen sanoo nimikin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204177Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231699- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o79965