Suunnittelen videokameran pariston 7.4V lataamista auton akusta. Tietääkö joku sellaista laitetta, joka tekisi auton akusta vaihtovirtaa 230V?
Tasavirtaa en oikein uskalla syöttää kameraan, kun jännitteistä ei tiedä, mitä se pitäisi olla.
Viidellä 1.5V paristolla saisi 7.5V, ja kuudella saisi 9V. Olisikohan tuo turvallista käyttää?
Akusta vaihtovirtaa
12
3176
Vastaukset
- puurot ja vellit...
On olemassa laitteita jotka kehittää auton akusta 230v vaihtojännitettä mutta sillä et kameran akkua voi ladata. Sinulla pitää olla lisäksi myös kameran akulle sopiva laturi, ja laturit antaa tasajännitettä.
Li-ion akkua ei voi ladata ni-mh laturilla koska li-ion akku tuhoutuu välittömästi väärällä laturilla, akku sisältää elektronisia komponentteja.
Kamerassa pitäisi löytyä myös virtalähteelle liitäntä, joten toimii myös ilman akkua, ja sekin liitäntä on tasajännitteelle.
Suosittelen jättämään nuo pelle pelottoman sähkökokeilut pois. Olen aika varma että tuhoat ainakin kameran akun, hyvässä lykyssä myös kameran ja auton. Ei tarvi iso oikosulku tulla konepellin alla kun käryää autosta kymppitonnin edestä elektroniikkaa, jota ilman se ei edes käynnisty.- zzz..
Näitä vaihtovirta-muuttajia on ollut aina olemassa, mutta en nyt tiedä tämän hetken tilannetta. Kameran laturi toimii vaihtovirralla 230V ja kyllä sen voi saada akusta. Laturi antaa ulos tasajännitettä, jotain 10.5V ja varmaan siihenkin voisi panna tasavirtaa suunnilleen tuolla jännitteellä. Pitäisi vielä mitata, mikä jännite siinä on ladattaessa.
Älä huolestu, minä tunnen elektroniikkaa. - ei ammattimies
zzz.. kirjoitti:
Näitä vaihtovirta-muuttajia on ollut aina olemassa, mutta en nyt tiedä tämän hetken tilannetta. Kameran laturi toimii vaihtovirralla 230V ja kyllä sen voi saada akusta. Laturi antaa ulos tasajännitettä, jotain 10.5V ja varmaan siihenkin voisi panna tasavirtaa suunnilleen tuolla jännitteellä. Pitäisi vielä mitata, mikä jännite siinä on ladattaessa.
Älä huolestu, minä tunnen elektroniikkaa.Ammattimiehen tuskin tarvii tällaiselta palstalta kysellä neuvoja joten asia pihvi.
- sivullinen.
ei ammattimies kirjoitti:
Ammattimiehen tuskin tarvii tällaiselta palstalta kysellä neuvoja joten asia pihvi.
kokemuksiahan täällä vertaillaan.Kysymykset voivat olla vaikka kuinka yksinkertaisia.Aina irtoaa mielleyhtymistä jotain lisää.
- zzz..
ei ammattimies kirjoitti:
Ammattimiehen tuskin tarvii tällaiselta palstalta kysellä neuvoja joten asia pihvi.
mutta ei kaikkia tuotteita, mitä on myynnissä. Ei kukaan voi tietää, mitä valmistajat piilottavat jonkun murikan sisään.
Tällainen vaihtovirtaa akusta tekevä muuttaja olisi kyllä nykytekniikalla aika helppo tehdä. Ja olisi se automatkoilla aika kiva ladata kameran paristoa.
Voisi se tehdä tasajännitteelläkin, mutta akun jännite on ajossa 13.8V ja levossa 12V. Se pitäisi vakauttaa vakavaksi. Näitä laitteita on tehty mm. puhelimille. - Juuri,
zzz.. kirjoitti:
mutta ei kaikkia tuotteita, mitä on myynnissä. Ei kukaan voi tietää, mitä valmistajat piilottavat jonkun murikan sisään.
Tällainen vaihtovirtaa akusta tekevä muuttaja olisi kyllä nykytekniikalla aika helppo tehdä. Ja olisi se automatkoilla aika kiva ladata kameran paristoa.
Voisi se tehdä tasajännitteelläkin, mutta akun jännite on ajossa 13.8V ja levossa 12V. Se pitäisi vakauttaa vakavaksi. Näitä laitteita on tehty mm. puhelimille.Että eikö olisi helpompi vain rajoittaa tuon akun syöttö lataukselle sopivaksi.
Kyllähän tuollaisia hakkurisysteemejä on, joilla akun tasavirta voidaan nostaa 220 V:n jännitteeseen, mutta tuntuu turhalta sitten taas akkulaturilla muuttaa tasavirraksi.
Ladataanhan kännykätkin suoraan sytyttimestä.
Ongelmaksi vain muodostuu se, että 12 voltista ei jää tarpeeksi regulointivaraa, koska ladattavan akun tarvitsema jännite on noin korkea.
http://ptm2.cc.utu.fi/~ptmusta/autolaturi.shtml
Entäs jos siihen laittaisi vielä pienen jännitteennostajan.
- alvari.raappavaara
Nähneeni Bilteman luettelossa värkin, jolla auton sytkäripistokkeesta tuleva virta käännettiin 230 V sähköksi. Ei ollut edes kallis ja ajatelin, jotta tuommoiselle saattas olla käyttöä. Vaikka läppärin lataukseen ajon aikana. Tai studiosalamoitten välkyttelyyn. Ei tosin taitaisi kovin montaa välähdystä ainakaan moottori sammuksissa irrota? Lienenkö ymmärtänyt ongelmasi oikein?
- zzz..
ja ladata kameran akkua autossa. Ilman laturia ei matkalla paljon kuvailla, kun paristo ei kestä kauan. Samoin kännykkää voisi latailla sillä ja partakonekin pyörisi.
Nyt minä löysin sen!
Bilteman luettelossa no. 31-621, teho 300W, hinta 499kr. Kiitos vihjeestä. Tuo on matkoilla hyvä laite. - luettelossa
zzz.. kirjoitti:
ja ladata kameran akkua autossa. Ilman laturia ei matkalla paljon kuvailla, kun paristo ei kestä kauan. Samoin kännykkää voisi latailla sillä ja partakonekin pyörisi.
Nyt minä löysin sen!
Bilteman luettelossa no. 31-621, teho 300W, hinta 499kr. Kiitos vihjeestä. Tuo on matkoilla hyvä laite.Verkkokauppa.comin uusimmassa mainoksessa tuommosta invertteriä tarjottiin alle neljänkympin. Kyljessä tosin luki 150 w , mutta kyllä silläkin parran ajaa ja läpärin lataa.
- viisaampaa
hankkia 12v jännitteellä toimiva laturi? Aika moni kameranvalmistaja tarjoaa sellaista lisävarusteena, yleensä auton sytkäriin sopivalla pistokkeella.
- zzz...
Kun käyttää 230V vaihtosuuntaajaa, kaikki laitteet toimii sillä. Hyötysuhde on 90%, se ei kuluta paljon akun virtaa. Pitää vain mitata kuinka vakaana pysyy ulostulojännite, mutta se on varmaan tarpeeksi hyvä. Käyn tuota katsomassa lähipäivinä.
- pienellä
Ns. inverterillä.
esim. sellaisella joka liitetään ns. tupakansytyttimeen.
Olen käyttänyt monya vuotta ilman ongelmia.
Tataan kameran ja tietokoneen akkuja, käytän partakonetta autossa yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265