Leipä miehen tiellä pitää

Olen suuri leivän ystävä. Kauppojen myymistä leipämääristä on kuitenkin vaikea löytää hyvää leipää.

Viime aikoina on ruvennut ilmestymään mitä ihmeellisempiä vimpulaa, pimpulaa ja pompulaa. Jotenkin tuntuu, että noin voidaan nostaa leivän hintaa kun ei ole vertailukohtaa. Liekö hintaa/kg kaikissa/missään olemassa?

Leivät ovat "kestomyrkytetty" eli lähes pilaantumattomia. Kun syön leippää, menee kuiva jauhonpöly kurkkuuni ja saan aina melkoisen yskänkohtauksen. Pelkän jauhonko syytä? Minähän kyllä kastelen leivän tarpeen tullen kraanan (huom! ei raanan) alla.

Vielä eräs asia: Meidän yltäkylläisyyttä katsellessa tulee myös paha mieli. Jokainen meistä tietää, että joka 4:s sekunti kuolee lapsi nälkään maailmassa.

33

1276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • main-eko

      Minäkin surrut tätä kunnollisen leivän katoa,varsinkin vaaleista leivistä ei makua löydy "hakemallakaan".Kunnon Ruisleipää myös vaikea löytää ja se kaikkein paras Hapan Ruisleipä puuttuu kokonaan.Onko se juuren säilyttäminen niin vaikeaa nykyoloissa,vai mistähän kato johtuu?En ymmärrä,en.

    • Laritsa M

      Mtv3 mitatanaansyotaisiin´sta löytyy ohjeita. Esim. perunarieska! Oisko ihanampaa aamulla kuin perunarieskat?

      Löytyy sieltää ihanoita herkkuresepteitä.

      Ken etsii hän löytää.

      • LartisaM:n

        Sieltäkin saat vinkkejä!


    • kun biojätteisiin.

      myllytetään kelpo ruokaa.seuraan marketin myllyä kun myyjät mättää elintarvikkeita myllyyn.eivät saa ottaa edes itselleen.no kauppahan menettäis asiakkaita.(päivämäärä ei ole ainakaan viilissä ja jugurtissa se viimeinen käyttöpäivä.mulla on nää tuottet jääkaapissa kuukauden ,syömäkelpoisia.

    • barinja

      Ettäkö ei löydy hapanlimppua? Entä hyviä sämpylöitä? Ranskalainen maalaisleipä on täyttä
      vehnää, ja ihanan rapeakuorista!Saattaa olla durumvehnää ,etelän auringossa kypsynyttä.

      • uskoakseni

        vaikuttaa myös siemenien,leseiden lisääminen leipään. Me nykyihmiset kun emme saa niin paljon
        liikuntaa kuin olisi hyväksi.


    • Kyllähän kaikki jonkinlaisen leivän osaa leipoa, onhan aiheesta kirjoitettu kirjastollisen verran kirjoja.
      Lukutaitoisiakin riittää, mutta kun ei ole aikaa tai viitsimystä, koska kyse on vai yhdestä tai kahdesta leivästä / viikko.

      Pieniä perheleipomoita kuolee vuosittain monia. Kohta jäljelle jää vain pari pörssissä olevaa jättiläistä.

      Tuon korteni kekoon siten, että etsin pienleipomoiden tuotteita ja ostan niitä. Jos niitä ei hyllystä löydy, niin kysyn, miksi?
      Eihän se mitään auta, mutta tekee mukavan tunteen.

      • hyvin tuhlaavainen..

        runsaudessaan.Mutta minusta ihanan tarkoitusperäinen.


      • hyvin tuhlaavainen.. kirjoitti:

        runsaudessaan.Mutta minusta ihanan tarkoitusperäinen.

        Riihiruisleipä? Johonkin aikaan ostin sitä useinkin. Nyt on ollut maistajaisia siitä monena päivänä. Leipäkin on makuasia, mutta minusta tuo riihiruis on todella hyvää ja makeaa. Vähän kuin sitä "vanhanajan" kunnollista ruisleipää.
        Eiköhän kaikkiin jauhoihin laiteta jo pussitusvaiheessa jonkinverran jotain säilymisaineita ?

        Sekaleivän teenkin itse, sen mitä vähän menee.
        Ettei ainakaan tekovaiheessa tule lisää noita myrkkyjä. Ainahan se tuore leipä on hyvää !
        Ja leipominen on todella kannattavaa.


      • Rontti
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Riihiruisleipä? Johonkin aikaan ostin sitä useinkin. Nyt on ollut maistajaisia siitä monena päivänä. Leipäkin on makuasia, mutta minusta tuo riihiruis on todella hyvää ja makeaa. Vähän kuin sitä "vanhanajan" kunnollista ruisleipää.
        Eiköhän kaikkiin jauhoihin laiteta jo pussitusvaiheessa jonkinverran jotain säilymisaineita ?

        Sekaleivän teenkin itse, sen mitä vähän menee.
        Ettei ainakaan tekovaiheessa tule lisää noita myrkkyjä. Ainahan se tuore leipä on hyvää !
        Ja leipominen on todella kannattavaa.

        leipomo Ruistähkän 100 % riihiruisleipä. Voi vietävä, miten maukasta, hyvää.


      • aika vekkuli
        hyvin tuhlaavainen.. kirjoitti:

        runsaudessaan.Mutta minusta ihanan tarkoitusperäinen.

        kun ajattelee,jopa itse lannoittavakin!Tulivuoret
        kun sysäävät korkealle stratosfääriin lannoitteitaan, niin sieltä sitä jakaantuu tasaseen Mahtaakohan siellä olla ajastimetkin?
        On se vaan upeeta! ihastelee barinja.


    • on leivästä olut minullakin. Etsin "suunmukaista" ruisleipää, mutta aina leivissä oli vehnää.
      Lopulta löysin sellaisen pienen perheleipomon vehnättömän ruisleivän, juuri sopivan hapanta jne. Kyllä kannatti etsiä!
      Mitä tulee ajatukseesi noista ravinnotta jäävistä' ihmispoloisista, niin useimmitenhan syynä ovat jotkut pikkupamput, jotka suurempien aseistuksilla käyvät omia turhia sotiaan ja saava pienet iohmiset kärsimään. - Mutta minkäs teet?

    • keliakia

      En voi syödä suomalaisia viljatuotteita.
      Leivon leivän itse kun kauppojen keliakikoille tarkoitetut leivät ovat aivan kamalia ja kalliita.
      Kun olen tottunut paistamaan leipää paistan myös erikseen miehelleni ja vieraille tarkoitettua leipää.
      Teen kaikenlaisia leipiä, myös ruisleivän teko onnistuu.

    • Minun herkukseni on tätä nykyä löytynyt Oululaisen neljän viljan jälkiuunipalat. Siihen päälle vain Regina Blue -sinihomejuustoa - ja parempaa herkkua ei maailmassa ole! Hampaillekin sopivan sitkeää työtä, mutta hampaiden on silloin oltava kunnossa toki.

      • viimeinen säkeistö

        Stanislaw Mazierski

        tulee mieleeni viljan tähkästä...


    • ystävä..

      olin minäkin.
      Paksu siivu tuoretta ranskista, päälle voita
      ja paksu siivu mustaleimaemmentalia...AAAH, NAM.

      MUTTA SITTEN MUUTIN PYSYVÄSTI RUOKAVALIOTANI.

      Suuruus muuttui hoikkuudeksi.

      • Koska kyseessä on maku- ja mieltymyskysymys, ei sitä huoli selitellä. Käytän ruisleipää. Tiedän vain yhden leipomon joka tekee 100 pros. rukiista. Jos ruisleipää ei ole saatavana, käytän tietysti "muunnoksia". Tähän olen joutunut harvoin.


      • Rontti

        Ranskis, voi ja emmental suurentavat vaatekokoja.


    • enään osata

      leipoa kunnon leipää. Kaikissa on jotain ihmeen lisä aineita,ja ne maistuu aivan muulle kuin leivälle, niistä lähinnä saa vain pahan mielen, kun rahat menee kannkulan kaivoon, koska sen joutuu viemään bio jätteisiin.VOI KUN SAIS VIELÄ JOSKUS KUNNON LEIPÄÄ ILMAN LISÄ AINEITA.

      • Erään tamperelaisleipomon varrasleipä on puhdasta ruista, ja sen kyllä mausta huomaa.

        Kyllä se on toista kuin lämpiminä muovipusseihin pakatut sekaleivät.


      • Ruutua, ruutua

        Se on vielä entisensä, ja hapankorput.


      • barinja
        Venlastiina kirjoitti:

        Erään tamperelaisleipomon varrasleipä on puhdasta ruista, ja sen kyllä mausta huomaa.

        Kyllä se on toista kuin lämpiminä muovipusseihin pakatut sekaleivät.

        kotiavustaja, leipomataitoinen 2 t. viikko.

        Nuo tytöt ehtivät sinä aikana tehdä muutakin

        tarvittavaa:) Tuoreena pakattu leipä säilyy

        yllättävän hyvin pakastimessa,eikä menetä

        edes rapeuttaan. Olen kokeillut.


    • Tuorevarras

      Opin syömään juuri varrasleipää oikeaoppisesti. Tiesittekö, että leipä ensin kastellaan märäksi ja liika vesi puistellaan pois, sen jälkeen leipä laitetaan leivänpaahtimeen pariksi minuutiksi. Tuloksena on tuore ruisleipä. Nam nam! Kuminaa kun ei vielä olisi liiaksi, maku olisi täydellinen.

    • u-atu

      Kuluttajia kyllä höynäytetään ruisleivän myynnillä. Kauppojen hyllyillä on muka tosirukiista, reilua rukiista ym. Kun katsoo ainesosia, niin huomaakin, että joukossa on (useimmiten) vehnää kolmasosa koko viljan osuudesta.

      Kannattaa tosiaan katsoa ainesosien luetteloa. Todellisessa ruisleivässä on noin 73 % ruista ja loppu on vettä, suolaa ja hiivaa. Lisäaineita ei ole.

      Joissakin leivissä mainitaan, että leivän VILJAosuudesta on esim. 70 % ruista.. Se tarkoittaa, että koko leivästä rukiin osuus on noin 52 % ,jolloin vehnän osuus on noin 21 %.

      Parhaita aitoja ruisleipiä valmistavat leipomiot sijaitsevat meikäläisen mielestä Itä-Hämeessä, lähinnä Lahdessa ja Heinolassa.

      Kannattaa nauttia kunnon ruisleipää. Suomalaiset rukiintutkijat ovat todenneet, että ruisleivällä estetään syöpää.

      Ruista siis poskeen, eikä vain ranteeseen!

      • jakolasku

        Kaupan leivät on vähemmän maukkaita, mutta aivan sattumalta viime viikolla löysin Pekan Leivän täysjyväisen luomuruis reikäleivän. Leipä on perinteisellä hapanjuurimenetelmällä valmistettu.

        Täällä kannattaa käydä varsinkin jos poikkeaa Itä-Hämeeseen www.heilan.fi


      • pierettää at huru ?
        jakolasku kirjoitti:

        Kaupan leivät on vähemmän maukkaita, mutta aivan sattumalta viime viikolla löysin Pekan Leivän täysjyväisen luomuruis reikäleivän. Leipä on perinteisellä hapanjuurimenetelmällä valmistettu.

        Täällä kannattaa käydä varsinkin jos poikkeaa Itä-Hämeeseen www.heilan.fi

        E taas taliaivo olet muuta keksineet kuin nostaa tämänkin viimevuosikauden ketjun ylös näinhän se on tyhjästä on paha nyhjästä. Pölkkyä raapissa saa ainoastaan tikkuja kynsien alle, joten parempi näin.


    • he

      Jos on vähänkin voimia,sekä pieni perhe leivo itse on helppoa..Nesteeksi piimää
      hiivaa ja suolaa jauhoja,kun olet sekoittanut hyvin ,voideltuun vuokaan kohoamaan
      noin 15-20min,--ja uuniin175-200 lämmin uuni,huom kaikki tarvikkeet huoneen lämpöisiä.HUOMAATKO et tartte käsiäsi liata muuta kuin tiskatessa..

    • Mielipide
      on tämäkin, siis minun mielipiteeni..

      Joku kirjoitti tuolla ylempänä(kolme vuotta takaperin)pitävänsä parhaimpana leipänä Oululaisen jälkiuuni palat.
      Siihen yhdyn minäkin tällä kertaa.

      Kuitenkin olen sitä mieltä että meillä Suomessa on liian paljon ruokaa ja myös leipää ettemme enää osaa olla tyytyväisiä mihinkään ruokaan.
      Mikään ei ole tarpeeksi maistuvaa.

      Kun oli sota-aika ja ruoasta pulaa, oli kaikki hyvää mitä saimme suuhumme pistää. Nyt joudutaan jopa heittämään kompostiin kunnollista ruokaa maun takia, koska se ei ole tarpeeksi hyvää.

    • Poti`

      Otsikko on hyvä, mutta oikeasti se kuuluu ´Puuro miehen tiellä pitää´. Köyhimpään aikaan sodan jälkeen, kun syötiin velliä puuron sijasta, lorua katkerasti jatkettiin ´...mutta velli vie syrjään´.

      Sellaisiakin aikoja on Suomessa joskus eletty.

    • Leivon, leivon..

      Jokaisen leipähyllyn reunasta pitää löytyä leivän hinta ???/kilohinta.
      Leivät sisältävät pelkkää ilmaa, ovat isoja ja kevyitä, joten kilohinnan mukaan ostan leipäni, jos ostan.
      Ruisleivätkin voi leipoa itse. Leipomoiden ruisleipä sisältää kaljamallasta, perunahiutaletta, ja ties mitä, mutta ruis vain sivuosassa. Makeaa ruisleipää, kuin piimälimppua, ei maistu minulle ja lihottaa.

      On olemassa jo 100 % ruisleipiä, mutta se tarkoittaakin vain jauhojen osuutta leivässsä, muutahan siinä voi olla... lisäaineena.

    • Katleija

      Kyllä se leivän kilohinta on hyllyn reunassa vaikka ei leipäpaketissa olekaan. Kilohinnoissa on aika isoja eroja tosiaan.
      Minä arvostan sitä että ruisleipä on tehty hapantaikinajuureen. Leivissä on eroja, ainakin monen nimisiä löytyy. Kyllä sieltä omat suosikit löytyy. Kokemukseni mukaan lähi ja pikkuleipomoista saa parhaat leivät. Tampereelta tulee hyvää leipää, jääköön leipomot mainostamatta.
      Hyvin, hyvin harvoin ostan vaaleaa leipää, sillä itseleivotut sämpylät korvaavat ne.

    • aleksandrovits

      Parhaimpiin ruisleipiin kuuluu myös eräs ruisleipä, jonka taikina tehdään Saksassa. Taikinasta ilmeisesti muovaillaan leivät Saksassa, jossa ne pakastetaan ja toimitetaan maahamme. Täällä ne paistetaan kaupoissa ja myydään paistotuoreina.

      Kyseessä on tunnettu täällä oleva saksalainen liikeketju.Tällaista tuoretta leipää on tosin myynnissä vain niissä sen myymälöissä, joissa on paistouunit.

    • rukihista

      minua ainakin tahtoo tuo ruisleipä pierettää, miten sinulla aleksi pierettääkö siuakin'

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      311
      3591
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      263
      2046
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      98
      1435
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1343
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      92
      1299
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1187
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1024
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      1006
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      914
    Aihe