Kumpi akunkenkä irti?

Hai-tec

Tuli väittelyä kaverin kanssa, onko merkitystä, kumman akunkengän irroittaa hitsatessa. Ihan vaan auton elektroniikan, sähköruiskujen ohjausboksien ym. takia. Itse väittäisin, että ei ole merkitystä, kunhan toisen poistaa. Pitänee paikkansa?

9

20714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on pitäny

      aina ottaa irti ku on jotain hitsattu..kai sen takia ettei rungon kautta tuu sit jännitepiikkejä noihin vehkeisiin.

    • mek.1981

      että aina otetaan ensin maadoituskenkä veke siitä syystä, että kun avaimella sen kiinnitysruuvin löysäät ei ole väliä vaikka se runkoon vahingossa ottaisikin.

      jos otat ensin positiivisen kengän irti ja pulttia löysättäessä ottaisi avain maihin tulisi oikosulku ja akku sanoisi poks.

      muuta merkitystä asialla ei ole kunhan vain sen virtapiirin tekee avoimeksi.

      • Paljon hitsannut

        Ensin maa irti akusta
        Seuraavaksi iri akusta
        Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen.

        Näin "piikit" menee suoraan maihin ja hitsauksen jälkeen ei pala ylimääräisiä ABS ym valoja.


      • Molemmat kengät irti ja eri...
        Paljon hitsannut kirjoitti:

        Ensin maa irti akusta
        Seuraavaksi iri akusta
        Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen.

        Näin "piikit" menee suoraan maihin ja hitsauksen jälkeen ei pala ylimääräisiä ABS ym valoja.

        Lainaus: "Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen. "

        Näin ei kannata tehdä, koska auton rungon kautta kulkevat virrat voivat kiertää nyt myös akun kenkien kautta ja tämä virta kulkee sitten kaikkien sähkölaitteiden (radio, elektroniikka) kautta ja voi aiheuttaa tuhoa.

        Ehdotukseni on että molemmat akun navat irti, ja molemmat johdot erotetaan rungosta. Myös akun plusnavan irroittaminen virtapiiristä toimii yhtä hyvin, kunhan katsoo että tämä irrotettu johto ei ota runkoon kiinni.


      • Virrat eivät kulje elektron...

        Lainaus: "muuta merkitystä asialla ei ole kunhan vain sen virtapiirin tekee avoimeksi. "

        Vaikuttaa ainoalta oikelta ratkaisulta. Avoimen virtapiirin kautta ei (hitsauksestakaan aiheutuva)virta pääse kulkemaan, jolloin elektroniikka jää ehjäksi.


      • miinus -johdon
        Molemmat kengät irti ja eri... kirjoitti:

        Lainaus: "Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen. "

        Näin ei kannata tehdä, koska auton rungon kautta kulkevat virrat voivat kiertää nyt myös akun kenkien kautta ja tämä virta kulkee sitten kaikkien sähkölaitteiden (radio, elektroniikka) kautta ja voi aiheuttaa tuhoa.

        Ehdotukseni on että molemmat akun navat irti, ja molemmat johdot erotetaan rungosta. Myös akun plusnavan irroittaminen virtapiiristä toimii yhtä hyvin, kunhan katsoo että tämä irrotettu johto ei ota runkoon kiinni.

        erotat rungosta kun koko runko on tuo miinus-johto?


      • tuossa pohdinnassani
        miinus -johdon kirjoitti:

        erotat rungosta kun koko runko on tuo miinus-johto?

        Eli virtapiirin katkaisu riittää, kun irroittaa akun miinusnavasta kaapelin niin virtapiiri on poikki. Jos irroittaa vain plusnavan, niin akun kenkä ei saa tällöin ottaa auton runkoon kiinni hitsauksen aikana.


    • jorma teräs

      Pluskenkä irti, hitsauskoneen maakaapeli kiinni siihen ja eikun hitsaamaan, mieluiten täysillä virroilla. Näin toimimalla sähkölaitteet muuttuvat hyviksi ja mittaristosta katoaa kaikki turhat valot...

      • Teräsmies

        Ai saakeli Jorma, kun olet hauska!
        Ja nyt varmaan ylpeäkin.
        Joillain ihmisillä pitäisi olla joko kellolukko, tai alkolukko näppäimistöön.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      273
      2288
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1103
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      76
      1041
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1033
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      274
      862
    6. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    7. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      789
    8. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      64
      690
    9. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      670
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      669
    Aihe