Kumpi akunkenkä irti?

Hai-tec

Tuli väittelyä kaverin kanssa, onko merkitystä, kumman akunkengän irroittaa hitsatessa. Ihan vaan auton elektroniikan, sähköruiskujen ohjausboksien ym. takia. Itse väittäisin, että ei ole merkitystä, kunhan toisen poistaa. Pitänee paikkansa?

9

23294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on pitäny

      aina ottaa irti ku on jotain hitsattu..kai sen takia ettei rungon kautta tuu sit jännitepiikkejä noihin vehkeisiin.

    • mek.1981

      että aina otetaan ensin maadoituskenkä veke siitä syystä, että kun avaimella sen kiinnitysruuvin löysäät ei ole väliä vaikka se runkoon vahingossa ottaisikin.

      jos otat ensin positiivisen kengän irti ja pulttia löysättäessä ottaisi avain maihin tulisi oikosulku ja akku sanoisi poks.

      muuta merkitystä asialla ei ole kunhan vain sen virtapiirin tekee avoimeksi.

      • Paljon hitsannut

        Ensin maa irti akusta
        Seuraavaksi iri akusta
        Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen.

        Näin "piikit" menee suoraan maihin ja hitsauksen jälkeen ei pala ylimääräisiä ABS ym valoja.


      • Molemmat kengät irti ja eri...
        Paljon hitsannut kirjoitti:

        Ensin maa irti akusta
        Seuraavaksi iri akusta
        Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen.

        Näin "piikit" menee suoraan maihin ja hitsauksen jälkeen ei pala ylimääräisiä ABS ym valoja.

        Lainaus: "Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen. "

        Näin ei kannata tehdä, koska auton rungon kautta kulkevat virrat voivat kiertää nyt myös akun kenkien kautta ja tämä virta kulkee sitten kaikkien sähkölaitteiden (radio, elektroniikka) kautta ja voi aiheuttaa tuhoa.

        Ehdotukseni on että molemmat akun navat irti, ja molemmat johdot erotetaan rungosta. Myös akun plusnavan irroittaminen virtapiiristä toimii yhtä hyvin, kunhan katsoo että tämä irrotettu johto ei ota runkoon kiinni.


      • Virrat eivät kulje elektron...

        Lainaus: "muuta merkitystä asialla ei ole kunhan vain sen virtapiirin tekee avoimeksi. "

        Vaikuttaa ainoalta oikelta ratkaisulta. Avoimen virtapiirin kautta ei (hitsauksestakaan aiheutuva)virta pääse kulkemaan, jolloin elektroniikka jää ehjäksi.


      • miinus -johdon
        Molemmat kengät irti ja eri... kirjoitti:

        Lainaus: "Tämän jälkeen yhdistä ja - kaapelit piuhalla yhteen. "

        Näin ei kannata tehdä, koska auton rungon kautta kulkevat virrat voivat kiertää nyt myös akun kenkien kautta ja tämä virta kulkee sitten kaikkien sähkölaitteiden (radio, elektroniikka) kautta ja voi aiheuttaa tuhoa.

        Ehdotukseni on että molemmat akun navat irti, ja molemmat johdot erotetaan rungosta. Myös akun plusnavan irroittaminen virtapiiristä toimii yhtä hyvin, kunhan katsoo että tämä irrotettu johto ei ota runkoon kiinni.

        erotat rungosta kun koko runko on tuo miinus-johto?


      • tuossa pohdinnassani
        miinus -johdon kirjoitti:

        erotat rungosta kun koko runko on tuo miinus-johto?

        Eli virtapiirin katkaisu riittää, kun irroittaa akun miinusnavasta kaapelin niin virtapiiri on poikki. Jos irroittaa vain plusnavan, niin akun kenkä ei saa tällöin ottaa auton runkoon kiinni hitsauksen aikana.


    • jorma teräs

      Pluskenkä irti, hitsauskoneen maakaapeli kiinni siihen ja eikun hitsaamaan, mieluiten täysillä virroilla. Näin toimimalla sähkölaitteet muuttuvat hyviksi ja mittaristosta katoaa kaikki turhat valot...

      • Teräsmies

        Ai saakeli Jorma, kun olet hauska!
        Ja nyt varmaan ylpeäkin.
        Joillain ihmisillä pitäisi olla joko kellolukko, tai alkolukko näppäimistöön.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

      Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      94
      9367
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

      Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      69
      4864
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      41
      4531
    4. Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?

      Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit
      Maailman menoa
      59
      2887
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      8
      2088
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

      Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      100
      1576
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      41
      1354
    8. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1276
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

      Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      47
      1276
    10. Heräsin taas sinä mielessä

      Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      64
      1242
    Aihe