Piereskelyn äänet inhottaa

joskus nolottaa

Minkö ihmeen takia vessat laitetaan oleskelutilojen yhteyteen!!!?
Vaikka se ulosteen ulostulo on luonnollinen asia, niin silti se inhottaa. Oman porukan kesken se vielä menettelee, mutta kun vieras pörisee ja lumpsauttelee eteisen nurkassa, niin silloin kuvottaa.
Onko se eteiseen sijoitus joku 70-luvun arava-aikojen jäänne?

18

2398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • logiikka?

      Olen samaa mieltä; ei ole mukava kuunnella vessasta kuuluvia ääniä.. Ei kai se ole kuin suunnittelukysymys mihin sen vessan sijoittaa. Talon pohjaratkaisu voidaan suunnittella siten, että vessa sijaitsee mahdollisimman etäällä oleskelutiloista kuten olohuoneesta ja keittiöstä/ruokailutilasta.

      Olen huomannut, että vessa pyritään sijoittamaan mahdollisimman lähelle makuuhuoneita. Ehkäpä siksi, ettei yöllä hädän tullessa tarvitse hortoilla vessaan toiselle puolelle taloa. Ja toisaalta se pyritään sijoittamaan lähelle ulko-ovea eteiseen. Ja tämä ehkä siksi, että usein käydään vessassa ennen jonnekin (ulos) lähtemistä ja toisaalta ulkona ollessa voi käydä helposti sisällä vessassa. Ja mahdollisesti myös sen vuoksi, että se sijaitsisi kaukana oleskelutiloista..

      • ylleensä

        Ylleensä se eteinen on juuri oh:n lähellä. Ei sitä vessaa saa kauas (kahden oven taakse) kuin saunatilojen yhteyteen.


      • talon koosta,
        ylleensä kirjoitti:

        Ylleensä se eteinen on juuri oh:n lähellä. Ei sitä vessaa saa kauas (kahden oven taakse) kuin saunatilojen yhteyteen.

        kuinka lähellä wc on oh:sta. Meillä on eteisaulassa yksi wc ja toinen makuuhuoneen vieressä yläkerrassa = kph, eipä äänet kuulu.


      • pierut ja lorinat
        talon koosta, kirjoitti:

        kuinka lähellä wc on oh:sta. Meillä on eteisaulassa yksi wc ja toinen makuuhuoneen vieressä yläkerrassa = kph, eipä äänet kuulu.

        Eli teilläkin on just toi suunnittelun helmi eli vessa olkkarin nurkassa. Vai paljonko teil on matkaa eteisaulasta olkkariin?


      • Anonyymi
        pierut ja lorinat kirjoitti:

        Eli teilläkin on just toi suunnittelun helmi eli vessa olkkarin nurkassa. Vai paljonko teil on matkaa eteisaulasta olkkariin?

        Meillä on saikkosysteemi, sen saa hilattua kätevästi minkä vaan. Useimmiten se on parvekkeella, kun haisee vietävästi.


    • älä häpee

      Kaikkei paha ääni kuitenkin on se kuin vieras yrittää pidättää niitä turahduksia ja sitten kuuluu PRÖT..PRÖT....PRÖT..PRÖÖÖÖT! Ja sitten se molskahdus.

    • kiusallista

      Kerrostaloasunnoissa tuolle ilmiölle ei mahda mitään, mutta kyllä omakotitaloissa asiaa pitäisi tosiaankin miettiä suunnitteluvaiheessa.

    • asdasdasdasdasd

      ainakin meillä on ilmanvaihto sellainen, että joka huoneessa on joko tulo tai poisto. Sitten se ilma valuu huoneesta toiseen oven alla olevasta 1-2 cm raosta. Tällä raolla on sellainen sivuvaikutus, että äänieristykset kärsii ja paremmin äänieristettyjä sisäovia ei voi käyttää.

      Tee siis IV suunnitelmat niin, että vessassa on oma tulo ja poisto, niin vessan oveksi voi laittaa paloeristetyn oven, joka vaimentaa ääniä 30dB. Sen luulisi auttavan.

      • fiksumpi ratkaisu

        Perinteinen ovirako tosiaan tuhoaa ääneneristyksen.

        Mutta erillinen tulo & poisto on huono idea, koska asunnoissahan ilmanvaihto mitoitetaan siten, että tuloilma tuodaan makuuhuoneisiin ja poistetaan WC yms. tiloista. Jos WC-tiloihin laitetaan tuloilma, pitää makuuhuoneiden ilma poistaa eteisestä tms. eli käytännössä ilmanvaihto tuplataan.

        Järkevämpää on laittaa seinään ääntä vaimentava ns. siirtoilmalaite. Näitä lyötyy (tällä hakusanalla) tehdastekoisinakin, mutta käsistään kätevä kyllä keksii valmistajien esitteistä toimintaperiaatteen (ei sisällä rakettiteknilogiaa)...

        Toki siirtoilmalaitekin "vuotaa" ääntä, mutta todella hyvää äänieristystä tarvittaessa pitää tehdä muutakin kuin pureutua ilmanvaihtoon; ovi dB malliksi, seiniin villat jne.


      • kallis?

        Tuo on varmaan ainoa toimiva ratkaisu. Miksi sitä ei käytetä? Kulut ei olis kuin noin 300 euroa. Ei mullekaan tommosta vaihtoehtoo esitelty.


      • never heard
        kallis? kirjoitti:

        Tuo on varmaan ainoa toimiva ratkaisu. Miksi sitä ei käytetä? Kulut ei olis kuin noin 300 euroa. Ei mullekaan tommosta vaihtoehtoo esitelty.

        Ei minullakaan suunnittelija tuollaisesta maininnut. Nyt o uusi talo ja vessa eteisen nurkassa ja kyllä ne äänet sieltä kuuluu. Aivan selvä suunnitteluvirhe.
        Olen minä kyllä käynyt semmoisessakin talossa (Älvsbyhuset) misä vessa oli ihan oikeesti olohuoneen nurkassa. Se oli kyllä todella kiusallista.


      • Kultapoika
        never heard kirjoitti:

        Ei minullakaan suunnittelija tuollaisesta maininnut. Nyt o uusi talo ja vessa eteisen nurkassa ja kyllä ne äänet sieltä kuuluu. Aivan selvä suunnitteluvirhe.
        Olen minä kyllä käynyt semmoisessakin talossa (Älvsbyhuset) misä vessa oli ihan oikeesti olohuoneen nurkassa. Se oli kyllä todella kiusallista.

        Ihmiset tykästyy toisiinsa enempi, kun ollaan intiimisti ja jotkut tykkää kahtoa telkkua ovi auki pytyltä. Monet suunnittelijat laittaavat vielä semmoiset isot ilmaluukut oven päälle tai ovveen. Keittiön ja vessan välliinei tarvita ovia ollenkaan,niin voi hoitaa asiat ilman,että tarvii hieroa likasta hantaakia. Kyllä se vessa kaiken vetää, mutta pikkusen sieltä pölähtää aina takasin päinkin.


    • ne äänet

      Jos haluaa ettei ne pierut kuulu pitäis olekelutilojen ja pierun välillä olla kaksi ovee. Sit ei kuulu.

    • Henkseli Rane

      Kerrostalossa, niin voi viemäritkin vetää. Ilmarako se on joka on erikoista suomalaisessa rakentamisessa. Voi olla myös, että urakoitsija on jättänyt paloeristyksen pois, jos ihan naapurista kuuluu.

    • että sentäs

      eteisessä eikä olohuoneessa, se meinaan on todella syvältä.
      Sitten kun grynderi on vielä säästänyt ja jättänyt väliseinät ilman villoja niin siinä sitä ollaan.

    • tollero1

      niin ongelmaa ei ole:D Meillä kummassakin talossa ollut 3 vessaa eikä yhtään oleskelutilojen läheisyydessä:) Ei kuulu pörinät:D

    • Anonyymi

      Vanha painista tuttu ratkaisu, marssimusiikki soimaan aina, kun vessan lukko käännetään punaiselle.

      • Anonyymi

        Joo, varsinkin torvisoittokunta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1935
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1350
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1331
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe