Koirarodun valinta askarruttaa...

hauvakuumetta

Haluaisimme kuulla mielipiteitä muutamista koiraroduista ja ehdotuksia, mikä rotu voisi sopia meille, sillä olemme hankkimassa poikaystäväni kanssa koiran kesällä.

Tärkeimpiä kriteerejä/toivomuksia ovat:

- on ns. vähemmän allergisoiva, sillä ainakaan lapsena lääkäri ei suositellut perheeseeni hankittavan karvaista lemmikkiä ja olen nykyään allerginen ainakin kissoille (allergiatestiä odotellessa...), koirista en ole huomannut saavani oireita, mutta allergian/astman puhkeamisen vaara on kai olemassa

- pieni (3-9 kg), helppo kuljettaa mukana

- soveltuu 80 m2 kerrostaloasuntoon eikä hauku ja räksytä paljon

- tykkää lenkkeillä (myös juosta, esim. 1h), muttei vaadi joka päivä pitkiä lenkkejä

- pärjää päivän (2-10h) kotona yksin, jos olen koulussa (mies tekee töitä kotoa, muttei ehdi seurustella koiran kanssa)

- sopii lapsiperheeseen, ei aggressiivinen

- luonteeltaan seurallinen, älykäs, leikkisä ja ystävällinen

- värinä valkoinen miellyttää, mutta muitakin värejä voi koirassa olla

- seurakoira, joka tykkää aktiviteeteista

- sellainen rotu, jota voin itse opetella trimmaamaan ja voin pitää suht lyhyehkönä ja helppohoitoisempana karvan, vaikka olisikin rotutyypiltään pitkäkarvainen

- ns. pestävä rotu, jolloin ei myöskään haise niin paljon

- ei haittaa, vaikka koiran turkkia joutuisi puunaamaan yms. eikä väliä onko kihara vai suora karva

- mahdollisimman vähän karvanlähtöä, tyypillistä "koiran hajua" ja kuolan lentelyä, sillä olen siivousintoilija

Tässä muutamia koirarotuja, jotka miellyttäisivät, mutta haluaisin tietää miten hyvin ne vastaavat toivomuksiamme (voisi myös olla risteytys joistain noista roduista):

- Bichon frisé
- Bichon Havanais
- Bichon Bolognese
- Coton de Tulear
- Maltankoira
- Löwchen
- Shih Tzu
- Norfolkinterrieri
- Norwichnterrieri
- Dandiedinmontinterrieri
- Tiibetinterrieri
- Valkoinen länsiylämaanterrieri
- sekarotuisista esim. Zuchon/Shichon (Bichon Frisén ja Shih Tzun risteytys)

Voiko tuollaisia kahden rotukoiran jälkeläisiä kutsua sekarotuisiksi?

Voiko kenneleistä saada allergian verukkeella "testattavaksi" esim. viikoksi koiran kotiin?

Olisimme tosi kiitollisia asiallisista vastauksista :)

34

6404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

      Kyllä nuo kaikki käyvät muuten, paitsi tuosta yhdestä kriteereistä tuli hämminkiä... >>- pärjää päivän (2-10h) kotona yksin>>

      10 tuntia, se on jo aika pitkä aika. Niin montaa tuntia nuo rodut eivät varmaankaan yksikseen kotona kestä asua, vaan enintään jotain 7-8 tuntia.

      Ja ehkä sittenkin sanoisin, että dandiedinmotinterrieri olisi noista ehkä viisain valinta, sillä se on terrieriksi suht. itsenäinen. Mutta 10 tuntia yksin kotona olemiseen vaadittaisiin varmaan jo joku hirvikoira ulkotarhoineen.

      Sanon muuten kanssa, että vaikka on koirille allerginen, ei niiden seuraa kannata vältellä, sillä ei siitä yleensä sitä enemmän koira-allergialle altistu, päinvastoin. Minulla kissa-allergialukema näytti jotain yli vuosi sitten 11, mutta kun olin paljon paikoissa, joissa oli kissoja, niin tulos on enää 5 -vaikkakin välissä tuli kovia flunssakohtauksia-. Jos tiettyä allergianlähdettä vain välttelee, elimistö ei ehdi siihen sopeutua.

      • hauvakuumetta

        Tarkoitin siis sitä, että jos olen pois kotoa, päivästä riippuen 2-10h, niin tietysti pidempinä poissaoloaikoina (yli 7h) mieheni kävisi pikalenkillä koiran kanssa päivällä, mutta ei ehdi juurikaan leikkiä yms. koiran kanssa. Olisi kuitenkin kiva, jos koira olisi seurallinen, sillä useimmiten olemme molemmat kotona suuren osan päivästä.


      • Hukka-Musti
        hauvakuumetta kirjoitti:

        Tarkoitin siis sitä, että jos olen pois kotoa, päivästä riippuen 2-10h, niin tietysti pidempinä poissaoloaikoina (yli 7h) mieheni kävisi pikalenkillä koiran kanssa päivällä, mutta ei ehdi juurikaan leikkiä yms. koiran kanssa. Olisi kuitenkin kiva, jos koira olisi seurallinen, sillä useimmiten olemme molemmat kotona suuren osan päivästä.

        Kun vaaditte koiralta itsenäisyyttä suuresti, niin ehkä kaikkein seurallisimmat rodut saattavat olla vähän huonoja valintoja, koska ne itsekin tarvitsevat paljon seuraa. Mutta kyllä kaikki rodut tarjoavat seuraa ainakin omistajilleen, joskin mitä itsenäisempi sitä vähemmän. Joten miettikäähän vielä...


      • hauvakuumetta
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kun vaaditte koiralta itsenäisyyttä suuresti, niin ehkä kaikkein seurallisimmat rodut saattavat olla vähän huonoja valintoja, koska ne itsekin tarvitsevat paljon seuraa. Mutta kyllä kaikki rodut tarjoavat seuraa ainakin omistajilleen, joskin mitä itsenäisempi sitä vähemmän. Joten miettikäähän vielä...

        Nuo tuollaiset kymmenen tunnin poissaolot ovat todella harvinaisia, ja silloinkin kotona on aina toinen meistä - joskaan ei ehdi leikkimään koiran kanssa paljoa, mutta tietysti käyttää ulkona tarpeen tullen.


      • Hukka-Musti
        hauvakuumetta kirjoitti:

        Nuo tuollaiset kymmenen tunnin poissaolot ovat todella harvinaisia, ja silloinkin kotona on aina toinen meistä - joskaan ei ehdi leikkimään koiran kanssa paljoa, mutta tietysti käyttää ulkona tarpeen tullen.

        Nyt tuli jälleen oikein käsitys. Siinä tapauksessa nuo kaikki kävisivät teille ihan hyvin.

        Noita bichoneita ja cotoneita muuten mainostellaan sen takia niin paljon, että ne ovat yleisiä, jota kautta ne ovat tulleet tunnetuiksi ja siten myös suosituiksi. Esim. coton de tuleareita rekisteröitiin Suomessa viime vuonna 602 yksilöä, mutta dandiedinmontinterriereitä vain 48.

        Minusta kaikkien kannattaa tehdä aina itse omat rotuvalintansa, sillä kaikki tietysti liputtavat juuri omia rotujaan.


      • 6h
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kun vaaditte koiralta itsenäisyyttä suuresti, niin ehkä kaikkein seurallisimmat rodut saattavat olla vähän huonoja valintoja, koska ne itsekin tarvitsevat paljon seuraa. Mutta kyllä kaikki rodut tarjoavat seuraa ainakin omistajilleen, joskin mitä itsenäisempi sitä vähemmän. Joten miettikäähän vielä...

        Meillä on Cairnterrieri ja se on kyllä aivan ihana rotu, kannattaa kokeilla! Meillä se joutuu olemaan yksin max. 6h ja hyvin on tottunut.


    • .................

      Ensin kannattaa tutustua rotuun mistä olet kiinnostunut. Hae tietoa netistä, soita sen rodun kasvattajille ja kysele.
      10tuntia yksinoloa on jo liikaa, mutta kirjoitit että miehesi on kotona, joten hän varmaan voi viedä koiran ulos?
      Haukkuminen on sinusta kiinni, eli kuinka koulutat sen ja opetat olemaan yksin.
      Kaikki koirat allergisoivat ainakin jossain määrin. Hilse aiheuttaa allergiaa ihmiselle ja jokainen koira hilseilee. Joten täysin allergiavapaata koiraa ei ole.
      "Voiko tuollaisia kahden rotukoiran jälkeläisiä kutsua sekarotuisiksi? "
      Kyllä kyse on sekarotuisesta jos on kahta eri rotua.
      En usko että kukaan antaa koiraa "koeajoon". Asian on oltava teille perheenä niin selvä kuinka toimitaan jne että te haluatte oikeasti sen koiran, ette vaan kokeile. Teidän käsissä koirasta muokkautuu sellainen koira miten sen koulutatte ja opetatte kotinne tapoihin.
      Onnea rodun etsintään!

      • ... mutta eri koirarotuja v...

        Senpä vuoksi käännyin palstan puoleen, jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia noista roduista. Ja vielä parempi, jos osaa vertailla noiden ominaisuuksia tai kertoa, mitkä kyseisistä roduista sopisivat meille parhaiten.

        Esim. bichonien eroista olisin kiinnostunut tietämään, miten frisé, havanais, bolognese ja maltankoira sekä coton de tulear eroavat toisistaan?

        Millä niistä on helppohoitoisin turkki ja saako niiden kaikkien turkit leikata lyhyehköiksi (en tarkoita nyt karvatonta puudeli-lookia), jotta olisi helppohoitoisempi. En vain erityisemmin pidä bichon frisén pallopäästä, vaan naturellimmasta lookista. Voiko noiden kaikkien turkkia siis trimmata (saksilla itse) vai onko joidenkin rotujen turkin "pakko" antaa kasvaa?

        Meillä on nyt ollut karkeakarvainen mäyräkoira lainassa muutamia päiviä ja olen ollut sen seurassa aiemminkin, enkä ole mitään oireita saanut niin siitä kuin muistakaan koirista. Siinä mielessä en juuri pelkää, että allergian takia joutuisimme luopumaan, mutta silti valitsisin mieluummin ns. hypoallergisen rodun, ihan varmuuden vuoksi.


      • ...
        ... mutta eri koirarotuja v... kirjoitti:

        Senpä vuoksi käännyin palstan puoleen, jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia noista roduista. Ja vielä parempi, jos osaa vertailla noiden ominaisuuksia tai kertoa, mitkä kyseisistä roduista sopisivat meille parhaiten.

        Esim. bichonien eroista olisin kiinnostunut tietämään, miten frisé, havanais, bolognese ja maltankoira sekä coton de tulear eroavat toisistaan?

        Millä niistä on helppohoitoisin turkki ja saako niiden kaikkien turkit leikata lyhyehköiksi (en tarkoita nyt karvatonta puudeli-lookia), jotta olisi helppohoitoisempi. En vain erityisemmin pidä bichon frisén pallopäästä, vaan naturellimmasta lookista. Voiko noiden kaikkien turkkia siis trimmata (saksilla itse) vai onko joidenkin rotujen turkin "pakko" antaa kasvaa?

        Meillä on nyt ollut karkeakarvainen mäyräkoira lainassa muutamia päiviä ja olen ollut sen seurassa aiemminkin, enkä ole mitään oireita saanut niin siitä kuin muistakaan koirista. Siinä mielessä en juuri pelkää, että allergian takia joutuisimme luopumaan, mutta silti valitsisin mieluummin ns. hypoallergisen rodun, ihan varmuuden vuoksi.

        En ko. rotujen trimmauksesta enempää tiedä, mutta useita trimmattavia koiria ei voi trimmailla miten sattuu..

        Esim. snautsereilla turkkia ei saa ajaa "kaljuksi", koska koiran karva kärsii (aluskarva ei enää kasva kunnolla/lainkaan, koiralle voi tulla ihotulehduksia jne.).

        Eli trimmauksesta kannattaa kysyä kasvattajalta.


      • hauvakuumetta
        ... mutta eri koirarotuja v... kirjoitti:

        Senpä vuoksi käännyin palstan puoleen, jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia noista roduista. Ja vielä parempi, jos osaa vertailla noiden ominaisuuksia tai kertoa, mitkä kyseisistä roduista sopisivat meille parhaiten.

        Esim. bichonien eroista olisin kiinnostunut tietämään, miten frisé, havanais, bolognese ja maltankoira sekä coton de tulear eroavat toisistaan?

        Millä niistä on helppohoitoisin turkki ja saako niiden kaikkien turkit leikata lyhyehköiksi (en tarkoita nyt karvatonta puudeli-lookia), jotta olisi helppohoitoisempi. En vain erityisemmin pidä bichon frisén pallopäästä, vaan naturellimmasta lookista. Voiko noiden kaikkien turkkia siis trimmata (saksilla itse) vai onko joidenkin rotujen turkin "pakko" antaa kasvaa?

        Meillä on nyt ollut karkeakarvainen mäyräkoira lainassa muutamia päiviä ja olen ollut sen seurassa aiemminkin, enkä ole mitään oireita saanut niin siitä kuin muistakaan koirista. Siinä mielessä en juuri pelkää, että allergian takia joutuisimme luopumaan, mutta silti valitsisin mieluummin ns. hypoallergisen rodun, ihan varmuuden vuoksi.

        Nyt on alkanut kiinnostamaan noista roduista eniten Coton de Tuléar. Ensituntumalta vaikuttaa, että se voisi sopia meille hyvin. Voisiko joku Cotonin omistava kenties kommentoida tuota listaani, kuulostaako yhtään omalta koiraltasi?


      • tirppana
        ... mutta eri koirarotuja v... kirjoitti:

        Senpä vuoksi käännyin palstan puoleen, jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia noista roduista. Ja vielä parempi, jos osaa vertailla noiden ominaisuuksia tai kertoa, mitkä kyseisistä roduista sopisivat meille parhaiten.

        Esim. bichonien eroista olisin kiinnostunut tietämään, miten frisé, havanais, bolognese ja maltankoira sekä coton de tulear eroavat toisistaan?

        Millä niistä on helppohoitoisin turkki ja saako niiden kaikkien turkit leikata lyhyehköiksi (en tarkoita nyt karvatonta puudeli-lookia), jotta olisi helppohoitoisempi. En vain erityisemmin pidä bichon frisén pallopäästä, vaan naturellimmasta lookista. Voiko noiden kaikkien turkkia siis trimmata (saksilla itse) vai onko joidenkin rotujen turkin "pakko" antaa kasvaa?

        Meillä on nyt ollut karkeakarvainen mäyräkoira lainassa muutamia päiviä ja olen ollut sen seurassa aiemminkin, enkä ole mitään oireita saanut niin siitä kuin muistakaan koirista. Siinä mielessä en juuri pelkää, että allergian takia joutuisimme luopumaan, mutta silti valitsisin mieluummin ns. hypoallergisen rodun, ihan varmuuden vuoksi.

        Mitä järkeä on ottaa pitkäkarvainen turkkirotu jos tietää jo etukäteen haluavansa pitää turkin mahdollisimman lyhyenä??? Itse olen äärimmäisen laiska hoitamaan koirieni turkkia, käytän sen ajan mieluummin johonkin muuhun, kuten tottis- ja agitreeneihin, mutta juuri siksi minulla on kolme lyhytkarvaista koiraa=pesu kerran, pari vuodessa ja harjaa näyttää silloin tällöin. Sopii mulle.


    • ***^^

      Kaikki nuo käyvät tarkoituksiisi, myöskin sekoitus. Koira pärjää kyllä 10 tuntia kotona. Suuri osa koirista on työssä käyvillä ihmisillä ja työpäivä matkoineen helposti venyyt kymmeneen tuntiin.

      • aivan ihana

        sekoitus Coton/Frisee. Itse olen allerginen useimmille koirille mutta tämä ei ole aiheuttanut koskaan mitään. Turkki sillä on cotonin ja harjaamalla vain usein pysyy tosi siistinä ja hyvänä. Luonne on aivan ihana, leikkisä, tosi älykäs, rakastaa ulkoilua, tulee kaikkien (koirat,ihmiset) kanssa tosi hyvin toimeen. Ei hauku vaikka tulee vieraita, eikä yksinkään, ainoastaan kun komentaa heittämään lelujansa ;)Kiltti vaikka vielä vähän omapäinen eikä kaikki opit ihan perillä koska meidän neiti on vasta huomenna 7kk :) Minulla ollut aiemmin paljon perhoskoiria ja chihuahuoita mutta pakko sanoa että mukavin luonteeltaan tämä. Suosittelen lämpimästi Cotonia.


      • hauvakuumetta
        aivan ihana kirjoitti:

        sekoitus Coton/Frisee. Itse olen allerginen useimmille koirille mutta tämä ei ole aiheuttanut koskaan mitään. Turkki sillä on cotonin ja harjaamalla vain usein pysyy tosi siistinä ja hyvänä. Luonne on aivan ihana, leikkisä, tosi älykäs, rakastaa ulkoilua, tulee kaikkien (koirat,ihmiset) kanssa tosi hyvin toimeen. Ei hauku vaikka tulee vieraita, eikä yksinkään, ainoastaan kun komentaa heittämään lelujansa ;)Kiltti vaikka vielä vähän omapäinen eikä kaikki opit ihan perillä koska meidän neiti on vasta huomenna 7kk :) Minulla ollut aiemmin paljon perhoskoiria ja chihuahuoita mutta pakko sanoa että mukavin luonteeltaan tämä. Suosittelen lämpimästi Cotonia.

        Hei!

        Kiitos viestistäsi :) Mistä tuollaisia sekarotuisia voi löytää? Paljonko hauvanne maksoi ja onko sillä kaikki rokotukset yms. ja paperit kunnossa kuten rotukoirillakin? Huomaako ulkonäöstä ettei se ole puhdasrotuisesti kummankaan rodun edustaja ja jos niin miten?


      • sen Porista
        hauvakuumetta kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos viestistäsi :) Mistä tuollaisia sekarotuisia voi löytää? Paljonko hauvanne maksoi ja onko sillä kaikki rokotukset yms. ja paperit kunnossa kuten rotukoirillakin? Huomaako ulkonäöstä ettei se ole puhdasrotuisesti kummankaan rodun edustaja ja jos niin miten?

        eräältä kasvattajalta joka oli ihan tietentahtoen halunnut tehdä tällaisen poikueen.
        Hänellä oli coton ja 2 Westiä ja kaverilla frisee. Netistä löysin ja hän heti ilmoitti että koirat ei ole aivan puhtaita cotoneita joten hinta olikin 700€. Hän käytti eläinlääkärissä josta saimme kyllä paperin mukaamme, itse rokotutimme tietty koska luovutus oli 7vko vanhana :) ja papereitahan sillä ei ole koska se on ns. sekarotuinen eikä näyttelyihin viedä. Tämä on aivan cotonin näköinen ja niin eläinlääkärikin sanoi että voisi luulla puhtaaksi cotoniksi :) Koko on sitten ehkä hiukan suurempi koska friseetä mutta edelleen pieni, valkoinen, mustakorvainen söpöläinen.
        Oli suntyessään aikas musta naamainen mutta värit haalistuvat vanhetessa ja niimpä meidän koirun korvien päässä on enää tummaa, muuten valkoinen.


      • ...
        sen Porista kirjoitti:

        eräältä kasvattajalta joka oli ihan tietentahtoen halunnut tehdä tällaisen poikueen.
        Hänellä oli coton ja 2 Westiä ja kaverilla frisee. Netistä löysin ja hän heti ilmoitti että koirat ei ole aivan puhtaita cotoneita joten hinta olikin 700€. Hän käytti eläinlääkärissä josta saimme kyllä paperin mukaamme, itse rokotutimme tietty koska luovutus oli 7vko vanhana :) ja papereitahan sillä ei ole koska se on ns. sekarotuinen eikä näyttelyihin viedä. Tämä on aivan cotonin näköinen ja niin eläinlääkärikin sanoi että voisi luulla puhtaaksi cotoniksi :) Koko on sitten ehkä hiukan suurempi koska friseetä mutta edelleen pieni, valkoinen, mustakorvainen söpöläinen.
        Oli suntyessään aikas musta naamainen mutta värit haalistuvat vanhetessa ja niimpä meidän koirun korvien päässä on enää tummaa, muuten valkoinen.

        Maksoittepa paljon sekarotuisesta... Useat rekisteröidyt rotukoirat maksavat tuon verran.

        Noh, se ei ole tyhmä, joka pyytää vaan...


      • Lippukorva
        ... kirjoitti:

        Maksoittepa paljon sekarotuisesta... Useat rekisteröidyt rotukoirat maksavat tuon verran.

        Noh, se ei ole tyhmä, joka pyytää vaan...

        Jos seropit menevät kaupaksi, niin miksi niillä ei saisi olla hintaa? Ja miksi niistä ei voisi maksaa tuommoista summaa, vaikka ne ovat yhtä puhtaita koiria kuin rotukoiratkin?

        Oletko eräs niistä, jotka kannattavat raakaa rodunjalostusta ja pitävät koirien ominaisuuksien tärkeysjärjestyksessä ulkomuotoa terveyden edellä.

        Harva kasvattaja myy nykyään rotukoiria alle 1000 eurolla, joten kyllä 700 euroa maksavalla seropilla selviää huomattavasti halvemmalla kuin vaikka 2500 euroa maksavalla maltankoiralla.

        Mitä järkeä muutenkaan on myydä seropeja pelkällä parilla sadalla eurolla, jos kauppa käy kalliimminkin? Ja onko enää järkevää ostaa jotain rotukoiraakaan, jonka hinta on kammoiset 1500 euroa?

        Mikä hinta pitäisi asettaa seropille ja mikä rotukoiralle? Otetaan esimerkeiksi vaikka tuo coton de tulearin ja bichon fricen risteytys sekä puhdas coton de tulear. Millaisilla hinnoilla ne pitäisi pistää kaupoiksi?


      • onnellinen omistaja :)
        Lippukorva kirjoitti:

        Jos seropit menevät kaupaksi, niin miksi niillä ei saisi olla hintaa? Ja miksi niistä ei voisi maksaa tuommoista summaa, vaikka ne ovat yhtä puhtaita koiria kuin rotukoiratkin?

        Oletko eräs niistä, jotka kannattavat raakaa rodunjalostusta ja pitävät koirien ominaisuuksien tärkeysjärjestyksessä ulkomuotoa terveyden edellä.

        Harva kasvattaja myy nykyään rotukoiria alle 1000 eurolla, joten kyllä 700 euroa maksavalla seropilla selviää huomattavasti halvemmalla kuin vaikka 2500 euroa maksavalla maltankoiralla.

        Mitä järkeä muutenkaan on myydä seropeja pelkällä parilla sadalla eurolla, jos kauppa käy kalliimminkin? Ja onko enää järkevää ostaa jotain rotukoiraakaan, jonka hinta on kammoiset 1500 euroa?

        Mikä hinta pitäisi asettaa seropille ja mikä rotukoiralle? Otetaan esimerkeiksi vaikka tuo coton de tulearin ja bichon fricen risteytys sekä puhdas coton de tulear. Millaisilla hinnoilla ne pitäisi pistää kaupoiksi?

        Ensinnäkin: Halusimme saada koiran. Meillä on aina ollut koiria ja nyt kun menimme naimisiin ja muutimme aika maalle, meidän 6v Havannese jäi tyttärelle hänen kotiinsa. Meillä ei ollut mitään tarvetta aivan puhtaaseen rotuun ja maksaa siitä tosi paljon koska emme käytä koiria näyttelyissä. Tällaisia söpöläis risteytyksiä on saatavilla tosi harvoin ja kun mielessä oli coton tai havannese niin meitä onnisti suuresti kun saimme ostaa tämän pennun ja maksoimme ilolla sen 700€ ja mielestämme myöskään hinta ei ollut paha. Sehän on tavallaan myyjällekkin vakuus että vaikka onkin seropi niin hinta ei ratkaise silloin kun se ostetaan perheeseen jotka todella sen haluavat :)


      • ...
        Lippukorva kirjoitti:

        Jos seropit menevät kaupaksi, niin miksi niillä ei saisi olla hintaa? Ja miksi niistä ei voisi maksaa tuommoista summaa, vaikka ne ovat yhtä puhtaita koiria kuin rotukoiratkin?

        Oletko eräs niistä, jotka kannattavat raakaa rodunjalostusta ja pitävät koirien ominaisuuksien tärkeysjärjestyksessä ulkomuotoa terveyden edellä.

        Harva kasvattaja myy nykyään rotukoiria alle 1000 eurolla, joten kyllä 700 euroa maksavalla seropilla selviää huomattavasti halvemmalla kuin vaikka 2500 euroa maksavalla maltankoiralla.

        Mitä järkeä muutenkaan on myydä seropeja pelkällä parilla sadalla eurolla, jos kauppa käy kalliimminkin? Ja onko enää järkevää ostaa jotain rotukoiraakaan, jonka hinta on kammoiset 1500 euroa?

        Mikä hinta pitäisi asettaa seropille ja mikä rotukoiralle? Otetaan esimerkeiksi vaikka tuo coton de tulearin ja bichon fricen risteytys sekä puhdas coton de tulear. Millaisilla hinnoilla ne pitäisi pistää kaupoiksi?

        En pidä ulkomuotoa tärkeämpänä kuin terveyttä, en todellakaan.

        Enkä kyllä ostaisi ihan rotukoiraakaan yli 1500 eurolla, pennusta ei yksinkertaisesti voi tulla lähellekään noin paljoa kustannuksia kasvattajalle (varsinkaan, jos siitosuros ei ole tuonti).

        Kannatan _rekisteröityä_ rotukoiraa sen vuoksi, että näin en mitä todennäköisimmin tue pentutehtailua tms.
        Lisäksi sekarotuisten koirien sukusairauksista tai vanhempien lonkkien tai silmien terveydentilasta harvemmin on mitään tietoa.

        imho koiria ei pitäisi kasvattaa rahankiilto silmissä vaan motivaattorina pitäisi toimia aivan joku muu.


      • Lippukorva
        ... kirjoitti:

        En pidä ulkomuotoa tärkeämpänä kuin terveyttä, en todellakaan.

        Enkä kyllä ostaisi ihan rotukoiraakaan yli 1500 eurolla, pennusta ei yksinkertaisesti voi tulla lähellekään noin paljoa kustannuksia kasvattajalle (varsinkaan, jos siitosuros ei ole tuonti).

        Kannatan _rekisteröityä_ rotukoiraa sen vuoksi, että näin en mitä todennäköisimmin tue pentutehtailua tms.
        Lisäksi sekarotuisten koirien sukusairauksista tai vanhempien lonkkien tai silmien terveydentilasta harvemmin on mitään tietoa.

        imho koiria ei pitäisi kasvattaa rahankiilto silmissä vaan motivaattorina pitäisi toimia aivan joku muu.

        Kaikilla ei silti ole tarvetta rekisteröidä koiraansa.

        Ja kuka muka haluaisi ostaa koiranpennun, jos sen vanhempien terveystilanteesta ei olla täysin selvillä? >>Lisäksi sekarotuisten koirien sukusairauksista tai vanhempien lonkkien tai silmien terveydentilasta harvemmin on mitään tietoa.>> Minä kyllä otin täysin selvää seropini vanhempien terveydestä sitä ostaessani, ja jos en olisi terveystietoja saanut, en olisi ottanut koko koiraani.


      • Lippukorva
        onnellinen omistaja :) kirjoitti:

        Ensinnäkin: Halusimme saada koiran. Meillä on aina ollut koiria ja nyt kun menimme naimisiin ja muutimme aika maalle, meidän 6v Havannese jäi tyttärelle hänen kotiinsa. Meillä ei ollut mitään tarvetta aivan puhtaaseen rotuun ja maksaa siitä tosi paljon koska emme käytä koiria näyttelyissä. Tällaisia söpöläis risteytyksiä on saatavilla tosi harvoin ja kun mielessä oli coton tai havannese niin meitä onnisti suuresti kun saimme ostaa tämän pennun ja maksoimme ilolla sen 700€ ja mielestämme myöskään hinta ei ollut paha. Sehän on tavallaan myyjällekkin vakuus että vaikka onkin seropi niin hinta ei ratkaise silloin kun se ostetaan perheeseen jotka todella sen haluavat :)

        Miksi vastasit noin minulle? Enkö minä ollut juuri samaa mieltä kanssasi? Luehan se kirjoittamani teksti uudestaan ja koitappas tulkita se oikein. Saat myös pyytää minulta anteeksi tuota vastaustasi.


      • Anteeksi :)
        Lippukorva kirjoitti:

        Kaikilla ei silti ole tarvetta rekisteröidä koiraansa.

        Ja kuka muka haluaisi ostaa koiranpennun, jos sen vanhempien terveystilanteesta ei olla täysin selvillä? >>Lisäksi sekarotuisten koirien sukusairauksista tai vanhempien lonkkien tai silmien terveydentilasta harvemmin on mitään tietoa.>> Minä kyllä otin täysin selvää seropini vanhempien terveydestä sitä ostaessani, ja jos en olisi terveystietoja saanut, en olisi ottanut koko koiraani.

        Nyt ymmärsit väärin. En suinkaan vastannut sinulle vaan sille edelliselle joka arvosteli seropien hintoja ja kertoi että sehän on tyhmä joka maksaa :) Laitoin viestini vain vahingossa jatkumaan sinun viestistä. Hauskaa päivän jatkoa sinulle ja sinun seropille :) t. terveen coton/friseen onnellinen omistaja ;)


      • Lippukorva
        Anteeksi :) kirjoitti:

        Nyt ymmärsit väärin. En suinkaan vastannut sinulle vaan sille edelliselle joka arvosteli seropien hintoja ja kertoi että sehän on tyhmä joka maksaa :) Laitoin viestini vain vahingossa jatkumaan sinun viestistä. Hauskaa päivän jatkoa sinulle ja sinun seropille :) t. terveen coton/friseen onnellinen omistaja ;)

        ...joten ymmärrän kyllä sua. Kaikkihan me tehdään joskus virheitä :(, mutta niistä oppii:)


      • koiratietäjä
        Lippukorva kirjoitti:

        Miksi vastasit noin minulle? Enkö minä ollut juuri samaa mieltä kanssasi? Luehan se kirjoittamani teksti uudestaan ja koitappas tulkita se oikein. Saat myös pyytää minulta anteeksi tuota vastaustasi.

        Lippukorva sinulla on ihan väärä käsitys koirista. Rotu koirat maksavat yleensä 700-1500 jotkut harvat jotain 2000. Seropin hinnan kuuluu olla korkeintaan 700e.


    • vaikeus...

      Hienoa että olet miettinyt asiaa tarkasti. Lähinnä se mikä pisti silmään oli se että ehdottamasi rodut ovat kaikki turkkirotuja. Terriereiden turkit pitää nyppiä (paitsi tiibetinterrieri joka nimestään huolimatta ei ole terrieri). Nyppiminen on vaativaa opetella. Oletko tietoinen että pitkäkarvaisten koirien turkit (vaikka ne olisi klanittu lyhyeksi) pitää harjata ja kammata takuttomaksi vähintään kerran viikossa? Ja niitä pitää myös pestä usein. Sekä kuivata pesun jälkeen föönillä. Entäs kun tulee kurakelit, onko sinulla aikaa ja mielenkiintoa pestä ja kuivata koiran turkkia monta kertaa päivässä? Vaikka koiralla olisikin haalari, tassut ja vatsanalusta kuraantuvat silti.

      Mikäli todella olet innokas koiran puunaaja, niin listastasi puuttui silloin sellainen ihanuus kuin villakoira. Oikein hoidettu villis ei haise koskaan koiralle. Siltä ei myöskään lähde karvoja. Villikset ovat ihania luonteeltaan, edellyttäen tietysti että niitäkin pitää kouluttaa ja sosiaalistaa siinä kuin muitakin koiria. Kokoja on neljä ja värivaihtoehtoja kuusi. Ne ovat seurallisia ja älykkäitä.

      Haukkuminen, agressiivisuus ja lapsiperheeseen sopivuus ovat lähinnä koulutuskysymyksiä. Koirasta kuin koirasta saa väärällä kohtelulla vihaisen ja räksyttäjän.

      Maltankoira ja shih tzu eivät varmaan ole oikein lenkkikaveriksi sopivia.

      Monilla listasi roduista on myös paljon perinnöllisiä sairauksia. Nekin kannattaa ottaa huomioon rotua valitessa.

      Miten olisi englanninkääpiöterrieri? Sillä on lyhyt turkki, koko noin 3 kg. Rotu on terve. ETT on älykäs, helppo kouluttaa, ystävällinen, eloisa.

      Onko koiranhankinta koko perheen päätös? Jos miehesi kerran tekee töitä kotona, miksi hän ei muka ehdi ulkoiluttamaan koiraa esim. 2x10 min.? Eikä pientä pentu voi missään tapauksessa pitää 10 tuntia yksin!

      En tiedä miten kennelit suhtautuvat koiran lainaamiseen. Eikö teillä ole ketään tuttua joka voisi lainata teille koiraansa kokeeksi?

      Suosittelen että kävisitte tutustumassa eri rotuihin vielä vaikka koiranäyttelyssä. Siellä voisitte tutustua myös lyhytturkkisiin vaihtoehtoihin. Sillä turkkirotujen turkinhoito vie todella paljon aikaa ja vaatii vaivaa. Jos teillä on vielä lapsiakin niin oletko varma että jaksat ja ehdit tuntien mittaisiin turkinhoitosessioihin?

      Onnea rodun valintaan!

      • Skottis

        Sinulla ei kyllä vaikuta olevan paljoa kokemusta terriereiden turkin hoidosta. Etkä muutenkaan vaikuta paljoa olevan selvillä koirien turkkien eroavaisuuksista. Ne eivät eroa vain pituudeltaan, vaan myös laadultaan, kuten sileydeltään ja pehmeydeltään. Ja kaikkien pitkäturkkisten koirien turkkia ei tarvitse lainkaan harjata, vaan hoitaa kuulla tavalla, kuten esimerkiksi pulin.


      • hauvakuumetta

        Ne ovat turkkirotuja juuri siksi, että karvanlähtö on minimaalista ja myös hypoallergisuus (tai ainakin vähempi allergisoivuus) on tärkeä kriteeri.

        Ei mua se turkin hoito kauhistuta oikeestaan yhtään, ja tänään kävimme tutustumassa cotoneihin ja varmuus rodun sopivuudesta vain kasvoi.

        Tietääkseni haalari ehkä aiheuttaa takkuja, mutta olleessaan "täyshaalari" peittää kaiken muun paitsi hännän, tassut ja pään, joita ehkä sitten tarvitsee pesaista.

        Kaverillani on villis, mutta en ole niin tykästynyt sen solakkaan ulkomuotoon, joten siksi uskoisin bichon-perheen rodun olevan meille sopivampi.

        Coton vaikuttaisi olevan aika terve rotu, siksikin se kuulostaa hyvältä valinnalta. Kasvattaja on joutunut 13-v. cotoninsa kanssa käymään lääkärissä vain kahdesti!

        Englannin kääpiöterrieri ei miellytä ulkonäöltään.. vaaleahko koira, jolla on turkkia, on mieleemme.

        Totta kai koiran hankintapäätös on yhteinen. Ei pientä pentua tietenkään pidetä yksin 10:tä tuntia, siksi olisin itse koiran hankintavaiheessa paljon kotona, jolloin otollisin aika ajoittuisi kesään. Mieheni tekee ympäri vuoden kotoa käsin töitä, mutta työn hektisyys/intensiivisyys on sitä sorttia, että hän saattaa istua liikahtamatta tietokoneellaan 10 tuntia, joten on minusta kiinni, miten koira pääsee pissalle.

        En tiedä oletko aivan perillä turkkirotujen hoidosta, sillä simerkiksi Bichon frisén ja Coton de Tuléarin turkin hoidossa on vaivaa, mutta ne ovat hyvin erilaisia; toisella kihara, toisella suora. On siis sanomatta selvää, että Cotonin hoitoksi riittää, kun sen pesee ja harjaa 2-4 viikon välein ja muuten kampaa pahimmat takut, jos sellaisia on päässyt pesujen välissä syntymään. Ei siis ole kovinkaan vaativa turkinhoidon suhteen, kun taas Bichon frisétä saa olla harjaamassa lähes joka päivä.


      • aloittajan
        Skottis kirjoitti:

        Sinulla ei kyllä vaikuta olevan paljoa kokemusta terriereiden turkin hoidosta. Etkä muutenkaan vaikuta paljoa olevan selvillä koirien turkkien eroavaisuuksista. Ne eivät eroa vain pituudeltaan, vaan myös laadultaan, kuten sileydeltään ja pehmeydeltään. Ja kaikkien pitkäturkkisten koirien turkkia ei tarvitse lainkaan harjata, vaan hoitaa kuulla tavalla, kuten esimerkiksi pulin.

        listassa olleiden terrujen ja muiden rotujen turkkeja! Olen yli puolet iästäni harrastanut aktiivisesti koiria ja näyttelyitä ja tiedän kyllä tasan tarkkaan miten eri koirien turkkeja hoidetaan!

        Mutta aloittajan listassa olevat rodut ovat suurin osa pehmeäturkkisia ja todella työläitä hoitaa. Sitä ei skotin omistaja ilmeisesti ymmärrä!


      • mietin vai9n...
        hauvakuumetta kirjoitti:

        Ne ovat turkkirotuja juuri siksi, että karvanlähtö on minimaalista ja myös hypoallergisuus (tai ainakin vähempi allergisoivuus) on tärkeä kriteeri.

        Ei mua se turkin hoito kauhistuta oikeestaan yhtään, ja tänään kävimme tutustumassa cotoneihin ja varmuus rodun sopivuudesta vain kasvoi.

        Tietääkseni haalari ehkä aiheuttaa takkuja, mutta olleessaan "täyshaalari" peittää kaiken muun paitsi hännän, tassut ja pään, joita ehkä sitten tarvitsee pesaista.

        Kaverillani on villis, mutta en ole niin tykästynyt sen solakkaan ulkomuotoon, joten siksi uskoisin bichon-perheen rodun olevan meille sopivampi.

        Coton vaikuttaisi olevan aika terve rotu, siksikin se kuulostaa hyvältä valinnalta. Kasvattaja on joutunut 13-v. cotoninsa kanssa käymään lääkärissä vain kahdesti!

        Englannin kääpiöterrieri ei miellytä ulkonäöltään.. vaaleahko koira, jolla on turkkia, on mieleemme.

        Totta kai koiran hankintapäätös on yhteinen. Ei pientä pentua tietenkään pidetä yksin 10:tä tuntia, siksi olisin itse koiran hankintavaiheessa paljon kotona, jolloin otollisin aika ajoittuisi kesään. Mieheni tekee ympäri vuoden kotoa käsin töitä, mutta työn hektisyys/intensiivisyys on sitä sorttia, että hän saattaa istua liikahtamatta tietokoneellaan 10 tuntia, joten on minusta kiinni, miten koira pääsee pissalle.

        En tiedä oletko aivan perillä turkkirotujen hoidosta, sillä simerkiksi Bichon frisén ja Coton de Tuléarin turkin hoidossa on vaivaa, mutta ne ovat hyvin erilaisia; toisella kihara, toisella suora. On siis sanomatta selvää, että Cotonin hoitoksi riittää, kun sen pesee ja harjaa 2-4 viikon välein ja muuten kampaa pahimmat takut, jos sellaisia on päässyt pesujen välissä syntymään. Ei siis ole kovinkaan vaativa turkinhoidon suhteen, kun taas Bichon frisétä saa olla harjaamassa lähes joka päivä.

        seropeissa ei ole tulevaisuutta. Pelkään erityisesti pienten seropi koirien mahdollisuutta päätyä pentutehtailijalle. Koiralla pitää olla sentään joku syy teetättää pennut kuin "koirasta tuleee hieno äiti" "se on niin kaunis" Jos otan seropin sen pitää olla sirutettu passin kanssa. Sopimuksen kanssa, "kasvattajan elin ikäisellä tuella"-------Niin ja onko "kasvattaja" itse perehtynyt "roruun"- Tietääkö risteytyksen vietit en ukso että energinen dominoiva rotuinen itsenäinen ja miellyttämishaluton olisi paras sekoitus. onko käynnyt jollakin kurssilla niinkuin kennelliiton alaisena toiivat. Jotta voi auttaa pentua koskevissa asioissa ja esim.harrastusmahdollisuuksista . tahdon nähdä vanhemmat, narttu koiran vähintään ja todeta minkälaisia pentuja on tarjolla. Onko puhtaita, hyvinvoivia, mikä kasvu ympäristö. koira tulee sentään olemaan minulla monia vuosia.
        tahdon myös emo ja isä koiralta terveystutkimuksia esim. lonkat,kyynär,polvi,silmä....jos sekoituksessa on jotain "sairaampaa" rotua haluan siinä olevan ne tutkittu esim. allergia iho.
        Vanhemmilla pitäisi vielä olla näyttöä jostain minua kiinnostavasta harrastuksesta, jotta tiedän rakenteen ja koiran luonteen toimivan ja jokin epävirallinen käytöskoe.
        Mutta mistä löytyy, onko sekarotuisten teetättäjät valmiitä tekemään sen mitä minä vaadin.?? Noh olen erittäin tyytyväinen ja ihailen omien koirieni kasvattajien pitkäjänteistä kasvatustyötä.Kiitos heille


    • kleini omistaja

      Voisi olla myös kleinspitz rotu tosin on pitkäkarvainen ja vaatii hoitoa mutta jos uhrautuu pienen ajan päivästä harjaamaan on suhteellisen helppo. joten sopii ensimmäiseksi koiraksi hyvin tosin rotu on erittäin miellyttämisen haluinen joten oppii nopeasti ilman suurta vaivaa ja itse olen koiralle allerginen samoin kissalle ja isäpuolellani astma ja heillä samaa rotua edustavia elää kaksi. Royua saa valkoisena, ruskeana, mustana cremenä yms ja soopeleina. Lisäksi koirat ovat harvinaisen terveitä olleet ainakin meillä hintaa oli paljon pienellä koiralla mutta säästää takuulla eläinlääkärikuluissa jos muutamia silmätulehduksia ei lasketa lukuun omani kohdalla.

      • MALTAMIES

        Kyllä nyt näyttää, että Maltankoirasta löytyisi riittävästi ominaisuuksia. Se tuoksuu
        hyvälle ja saa hoitaa ihan sydämen kyllyydestä. Iloinen ja seurallinen. Kokemusta
        tällä hetkellä yhdestä uroksesta. Huom. pestään 1-2viikon välein, pysyy turkki hyvänä. Voi pitää puolipitkänä, lyhyenä tai yrittää selvitä oikein pitkän kanssa.
        Nyyttirumba on oma taiteenlajinsa.


    • Dansku

      Hei, olen uusi näillä sivuilla!
      Sopisiko minulle dandie seuraavien kysymysten ohella:
      Haluan seurallisen, mutta myös itsenäisen koirarodun. N. 7 h yksin. Muuten saa paljon seuraa ja ajanvietettä jos tarvii ja varmasti tarviikin!
      Pieni, kätevän kokoinen matkailuun, autoon, junaan jne.
      Kerrostaloon, melko pieneen as. eli ei kovinkaan haukkuherkkä,
      Leikkisä, melko helposti koulutettava, sopeutuva mutta edelleen myös hiukan itsenäinen.
      Mites olisi? Itsestäni dandie olisi minun rotu. Ei haittaa vaikka trimmausta tarvii...
      Kiitos vastauksista jos etukäteen!!

    • Terri-Eri

      Kannattaa ehdottomasti kokeilla rotua Cairnterrieri. Luulen että pitäisitte! :D

    • ..

      ranskis teille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe