Ramana Maharshi oli eräs 1900-luvun etummaisia Advaita-vedantan opettajia. Hänen opetuksensa kiteytyvät itsekyselyyn (self-inquiry), "Kuka olen?".
Kyseessä ei kuitenkaan ole filosofisen kysymyksen uudelleen ja uudelleen jankkaaminen, vaan pyrkimys palata aina sydämen sisimpään (hridaya-guha), josta tietoisuus ilmenee, ja siten syventyä vailla kaksinaisuutta olevaan henkiseen autuuteen.
Koska palstalla on muutoin kokolailla hiljaista, ajattelin postittaa katkelmia hänen "Kuka olen?" -teoksestaan jonka taannoin käänsin. Kokonaisuudessaan teos on ladattavissa seuraavasta linkistä:
http://www.valaistuminen.com/files/Ramana_Maharshi_-_Kuka_olen.pdf
Ramana Maharshin opetukset
29
2853
Vastaukset
- Madhava
Koska kaikki elävät olennot haluavat aina olla onnellisia, vailla murhetta, jokaisen kohdalla on havaittavissa suurin rakkaus itseään kohtaan, ja koska ainoastaan onnellisuus on rakkauden syy, saavuttaakseen itselleen luonnollisen onnellisuuden joka ilmenee syvässä unitilassa jossa mieli ei ole läsnä, tulee pyrkiä Itsen tuntemiseen. Tälle tielle, tiedon tielle, kysely ”kuka olen?” on pääasiallinen menetelmä.
- cybo-ceronimo-cabriel-61
//Koska kaikki elävät olennot haluavat aina olla onnellisia, vailla murhetta,//
- Onnellisia vai tyytyväisiä?
Onnellisuus kattaa enemmän kuin Itsen, se kattaa kokonaisuuden hyvän ja siinä prosessissa oma ei enää merkitse, omansa voi jopa valmistua kadottamaan kokonaisuuden hyväksi, periaatteen; "Mielummin yksi mies, kuin koko kansa" mukaisesti.
//jokaisen kohdalla on havaittavissa suurin rakkaus itseään kohtaan,//
- Todennus olevaisuudessa tämän suhteen on helppoa, mutta tämä ei ole ydin, siksi sen kautta ei voi ponnistaa syvempiin aatoksiin.
//ja koska ainoastaan onnellisuus on rakkauden syy, saavuttaakseen itselleen luonnollisen onnellisuuden joka ilmenee syvässä unitilassa jossa mieli ei ole läsnä, tulee pyrkiä Itsen tuntemiseen.//
- Rakkaus Puhtaana Ajatuksena on
s y y
josta
s e u r a a
mm. todellista syvää onnellisuutta ja tyytyväisyyttä, joka tyytyväisyys liikkuu paljolti jo yleensä lihan tarpeissa.
Onnellinen voi olla monesta asiasta, tämä taas ei johda välttämättä rakkauteen, varsinkaan Kaikkeudelliseen Puhtaaseen Ajatukselliseen Rakkauteen.
Tilanne voi mennä jopa niin, että onnellisuuden tavoittelu ja onnellisuuden löytyminen johtaa tuon onnellisuuden tilan pitämis-yrityksiin kynsin hampain, siis keinoja kaihtamatta.
Itse on hengen lihan "pyhin liitto" auringon alla.
Itse ei siis ole yksin itsenäinen "kaikki",sillä Itsen kokemuksellinen idea on laventua rikastuttaen Kokonaisuuteen lisäten näin todellista Objektiivisuutta, jolloin subjekti&Objekti sulautuu ikään kuin Yhdeksi. - Suuntaan?..
cybo-ceronimo-cabriel-61 kirjoitti:
//Koska kaikki elävät olennot haluavat aina olla onnellisia, vailla murhetta,//
- Onnellisia vai tyytyväisiä?
Onnellisuus kattaa enemmän kuin Itsen, se kattaa kokonaisuuden hyvän ja siinä prosessissa oma ei enää merkitse, omansa voi jopa valmistua kadottamaan kokonaisuuden hyväksi, periaatteen; "Mielummin yksi mies, kuin koko kansa" mukaisesti.
//jokaisen kohdalla on havaittavissa suurin rakkaus itseään kohtaan,//
- Todennus olevaisuudessa tämän suhteen on helppoa, mutta tämä ei ole ydin, siksi sen kautta ei voi ponnistaa syvempiin aatoksiin.
//ja koska ainoastaan onnellisuus on rakkauden syy, saavuttaakseen itselleen luonnollisen onnellisuuden joka ilmenee syvässä unitilassa jossa mieli ei ole läsnä, tulee pyrkiä Itsen tuntemiseen.//
- Rakkaus Puhtaana Ajatuksena on
s y y
josta
s e u r a a
mm. todellista syvää onnellisuutta ja tyytyväisyyttä, joka tyytyväisyys liikkuu paljolti jo yleensä lihan tarpeissa.
Onnellinen voi olla monesta asiasta, tämä taas ei johda välttämättä rakkauteen, varsinkaan Kaikkeudelliseen Puhtaaseen Ajatukselliseen Rakkauteen.
Tilanne voi mennä jopa niin, että onnellisuuden tavoittelu ja onnellisuuden löytyminen johtaa tuon onnellisuuden tilan pitämis-yrityksiin kynsin hampain, siis keinoja kaihtamatta.
Itse on hengen lihan "pyhin liitto" auringon alla.
Itse ei siis ole yksin itsenäinen "kaikki",sillä Itsen kokemuksellinen idea on laventua rikastuttaen Kokonaisuuteen lisäten näin todellista Objektiivisuutta, jolloin subjekti&Objekti sulautuu ikään kuin Yhdeksi.Tässä on erään kiinalaisen lähellä-kuolemaa -kokemus, millä tavalla tämä mielestäsi vahvistaa sitä mitä sanot?:
http://www.nderf.org/chen_m_nde.htm - cybo-ceronimo-cabriel-61
Suuntaan?.. kirjoitti:
Tässä on erään kiinalaisen lähellä-kuolemaa -kokemus, millä tavalla tämä mielestäsi vahvistaa sitä mitä sanot?:
http://www.nderf.org/chen_m_nde.htmNDE-kokemukset kertovat tietoisuuden kokemasta "unio mysticasta" [Yhteydestä Korkeampaan],osassa kokemuksista Korkein on ihmeellisempi kuin osaamme kuvitella.
Elämän ja kuoleman pelko häviää NDE:n kokeneilta, kokemus on siis positiivinen. Halu palata takaisin maailmaan lienee useimmilla hakusessa, rajan takana on mukavampi olla?
Tämän kokemuksellisen vuoksi, epäilen osaa NDE;stä aivojen tuottamaksi, osaa todellisiksi irtautumisiksi tästä todellisuudesta.
Kiinalainen koki subjekti&objekti-yhteyden, eli laajentuneen tietoisuuden kokemuksen, kaiken kattava ja läpi-tunkeva rakkauden tunne voi johtua lähestymisestä alku-juurimaisempaa olo-tilattomuutta, tämä hyvä fibra ["Ranta pojat"] kumpuaa "soulin" vapautumisesta materia kahleestaan.
Syvemmin NDE-kokemukset ovat sielun kehityksellisiä kokemuksia.
Itsen vapautuminen totaaliin/"tappiin" asti, merkitsee privaattiuden häviämistä Aidon tieltä, tästä ei kukaan koskaan ole käynyt kertomassa konkreettisesti, kokeminen näiltä osin häviää ja laventuessaan Kaikkeen paluuta ei ole. - Kyllä voi.
"Mikäli Itseä pohditaan herkeämättä, kunnes Itse saavutetaan, se yksinään riittää"
Tämä kohta tekstissä vaatii ehkä pientä selvennystä.
Itseä ei voida pohtia millään tavalla koska Itse ei ole ajatusta.
Itse ei ole kohde joka voidaan saavuttaa.
Ajatus ei voi luoda Itsestä mielikuvaa kohteena.
Koska Itse ei ole ajatuksen tuote.
Tekstistä ei ehkä selviä miten Itsetutkimus tulee käytännössä suorittaa R.M mainitsemalla tavalla.
Itsetutkimuksen ydin on "kuka minä olen" kysymyksen suuntaaminen tietoisuutta kohti, tietoisuudelle.
Tämän Itsetutkimuksen teho perustuu siihen että "kuka minä olen" kysymys suunnataan äärettömyyttä, rajatonta tietoisuutta kohti, tietoisuudelle josta kaikki saa alkunsa.
"Kuka minä olen" kysymyksen suuntaaminen tietoisuudelle on tarpeellista vain siihen saakka kun Tietoisuus alkaa vetämään mieltä sisäänpäin.
Sen jälkeen kysymyksen esittäminen ajatuksen avulla ei ole enään tarpeellista.
Mitä syvemmälle mieli suuntautuu tietoisuutta kohti sitä hiljaisempi mieli on.
Lopulta vallitsee täydellinen. ääretön hiljaisuus jossa tietoisuus ei enään tiedosta ajatusta eikä ajatuksen tuotteita. Sitä tilaa ei voida kuvailla. - Kyllä voi.
Kyllä voi. kirjoitti:
"Mikäli Itseä pohditaan herkeämättä, kunnes Itse saavutetaan, se yksinään riittää"
Tämä kohta tekstissä vaatii ehkä pientä selvennystä.
Itseä ei voida pohtia millään tavalla koska Itse ei ole ajatusta.
Itse ei ole kohde joka voidaan saavuttaa.
Ajatus ei voi luoda Itsestä mielikuvaa kohteena.
Koska Itse ei ole ajatuksen tuote.
Tekstistä ei ehkä selviä miten Itsetutkimus tulee käytännössä suorittaa R.M mainitsemalla tavalla.
Itsetutkimuksen ydin on "kuka minä olen" kysymyksen suuntaaminen tietoisuutta kohti, tietoisuudelle.
Tämän Itsetutkimuksen teho perustuu siihen että "kuka minä olen" kysymys suunnataan äärettömyyttä, rajatonta tietoisuutta kohti, tietoisuudelle josta kaikki saa alkunsa.
"Kuka minä olen" kysymyksen suuntaaminen tietoisuudelle on tarpeellista vain siihen saakka kun Tietoisuus alkaa vetämään mieltä sisäänpäin.
Sen jälkeen kysymyksen esittäminen ajatuksen avulla ei ole enään tarpeellista.
Mitä syvemmälle mieli suuntautuu tietoisuutta kohti sitä hiljaisempi mieli on.
Lopulta vallitsee täydellinen. ääretön hiljaisuus jossa tietoisuus ei enään tiedosta ajatusta eikä ajatuksen tuotteita. Sitä tilaa ei voida kuvailla.Nämä kohdat tekstissä vaativat tarkennusta.
-Itseä ei voida pohtia millään tavalla koska Itse ei ole ajatusta.
Tietoisuutta ei voida pohtia millään tavalla koska tietoisuus
ei ole ajatusta.
-Itse ei ole kohde joka voidaan saavuttaa.
Tietoisuus ei ole kohde joka voidaan saavuttaa.
-Ajatus ei voi luoda Itsestä mielikuvaa kohteena.
Ajatus ei voi luoda tietoisuudesta mielikuvaa kohteena.
-Koska Itse ei ole ajatuksen tuote.
Koska tietoisuus ei ole ajatuksen tuote.
Itsellä tarkoitetaan Tietoisuutta josta jokainen on tietoinen.
Tietoisuudella tarkoitetaan perimmäistä totuutta.
- Madhava
1. Kuka olen?
Seitsemästä aineksesta (dhatu) koostuva karkea keho, se en ole; viisi havaitsevaa aistia eli kuulo, tunto, näkö, maku ja haju, jotka havaitsevat kukin oman kohteensa eli äänen, kosketuksen, värin, maun ja tuoksun, nämä en ole; viisi toimivaa aistivälinettä eli puhekyky, liikekyky, tarttumiskyky, ulostus ja lisääntyminen, jotka toimivat kukin omassa työssään eli puhumisessa, liikkumisessa, tarttumisessa, ulostamisessa ja lisääntymisessä, nämä en ole; viisi eloilmaa kuten prana jotka suorittavat viidenlaiset toiminnot kuten sisäänhengityksen, nämä en ole; edes ajatteleva mieli en ole; myöskään tietämättömyys, jossa on läsnä ainoastaan kohteista jäljellejääneet vaikutelmat, jossa ei ole kohteita eikä toimintaa, en ole. - Madhava
2. Mikäli en ole mikään näistä, kuka sitten olen?
Kaiken ylläolevan kiellettyään, ”ei tämä”, ”ei tämä”, yksinomaan jäljellejäävä Tietoisuus – se olen. - Opetukset.
Kiitoksia käännöksestä.
Niin, R.M oli eräs aikamme merkittävin henkinen opettaja.
R.M mainitsee että korkein henkinen opetus tapahtuu hiljaisuuden avulla. - käännöksestäsi! Henrik
Luin äskettäin uudelleen Arthur Osborne'n (toim.) teoksen "Ramana Maharshin opetuksia". Ko. teoksessa oli mm. hyvä ohje ajatellen sitä kiihkeää keskustelua toisaalla tällä palstalla koskien näköjään loppumatonta väittelyä kaksinaisuusopin ja ei-kaksinaisuusopin kannattajien välillä. Ramana M.:n käytännönläheinen ohje oli (vapaasti mukaillen) tulla ensin itsensä oivaltaneeksi sieluksi ja muodostaa vasta sitten käsitys siitä, onko todellisuus luonteeltaan kasinaisuusopin vaiko ei-kaksinaisuusopin mukainen.
- Kokemukset..
Sitten ovat nuo ihmiset jotka melkein kuolivat. Jotkut heistä kokivat suurenmoista rakkautta "tuolla puolen", enkelit näyttivät jäljelläolevasta elämästä asioita, jne.
Toisille taas kokemus ole enemmän tai vähemmän persoonaton. Henkilöiden arvomaailma näyttäisi vaikuttavan tähän:
www.nderf.org
tuossa on yli tuhat lähellä-kuolemaa -kokemusta. - Madhava
Siitä nimenomaan hänen opetuksissaan pidän, niiden mainittavasta pragmaattisuudesta ja yksinkertaisuudesta. "Talks with Ramana Maharshi", jossa havainnollistuu hienosti hänen asenteensa ja filosofiansa erilaisissa yhteyksissä, on kokonaisuudessaan ladattavissa seuraavasta linkistä:
http://www.sriramanamaharshi.org/downloads/talks_full.zip - mauno mato
Madhava kirjoitti:
Siitä nimenomaan hänen opetuksissaan pidän, niiden mainittavasta pragmaattisuudesta ja yksinkertaisuudesta. "Talks with Ramana Maharshi", jossa havainnollistuu hienosti hänen asenteensa ja filosofiansa erilaisissa yhteyksissä, on kokonaisuudessaan ladattavissa seuraavasta linkistä:
http://www.sriramanamaharshi.org/downloads/talks_full.zip"Talks with Ramana Maharshi" on hieno tekstikokoelma. Itsetuntemuksen opettamisen ohessa on paljon muutakin viisautta.
Maharshilla tuntui olevan vahva luottamus elämän mielekkyyteen, että epäilyksistämme huolimatta juuri ne asiat tapahtuvat, joiden pitääkin tapahtua. Semmoisen käsityksen saa ainakin seuraavista lainauksista:
"The Gita says that a man cannot remain without acting. The purpose of one's birth will be fulfilled whether you will it or not."
http://bhagavan-ramana.org/ramana_maharshi/books/tw/tw189.html
"The person has come into manifestation for a certain
purpose. That purpose will be accomplished whether he
considers himself the actor or not."
http://bhagavan-ramana.org/ramana_maharshi/books/bc/bc007.html - om
mauno mato kirjoitti:
"Talks with Ramana Maharshi" on hieno tekstikokoelma. Itsetuntemuksen opettamisen ohessa on paljon muutakin viisautta.
Maharshilla tuntui olevan vahva luottamus elämän mielekkyyteen, että epäilyksistämme huolimatta juuri ne asiat tapahtuvat, joiden pitääkin tapahtua. Semmoisen käsityksen saa ainakin seuraavista lainauksista:
"The Gita says that a man cannot remain without acting. The purpose of one's birth will be fulfilled whether you will it or not."
http://bhagavan-ramana.org/ramana_maharshi/books/tw/tw189.html
"The person has come into manifestation for a certain
purpose. That purpose will be accomplished whether he
considers himself the actor or not."
http://bhagavan-ramana.org/ramana_maharshi/books/bc/bc007.htmljoo, vapauttavia kommentteja....
- kotimaisella
Nuo kohdat löytyvät tietysti suomennoksesta, ilmeisesti näin:
( http://www.saunalahti.fi/~pentmant/Keskustelut.pdf )
Gita sanoo, ettei ihminen voi pysyä ilman toimintaa. Ihmisen syntymän tarkoitus tulee täyttymään tahtoi hän sitä tai ei. Anna tarkoituksen täyttyä itsestään.
Ihminen on tullut ilmentymään tiettyä tarkoitusta varten. Se tarkoitus suoritetaan loppuun siitä huolimatta pitääkö hän itseään toimijana vai ei.
- Bhaktan
Mielestäni on hienoa, kun näissä keskusteluissa puhutaan siitä perimmäisestä olemuksestamme, Itsestä, Absoluutista tai Jumalasta, miksi sitä kukin haluaa kutsua - siitä, mistä kaikki mestarit ovat aina kertoneet omaa kokemustaan. Se on ainut paikka, johon ankkuroituamme tietoisuutemme, on aina totta, aina läsnä.
Osaatko sanoa, mikä mielen kehitelmää, mikä kumpuaa puhtaasta tietoisuudesta?
Kaikki todelliset opetukset ovat aina osoittaneet sormensa omaan sydämeemme. Kuitenkin tietty haaste on, kuinka integroida suurempaa tietoisuutta jokaisessa hetkessä, joka- päiväisessä elämässä.
Halu elää sydämmen viattomuudesta ja yksinkertaisuudesta sitä, mitä oikeasti olemme - jokainen omalla ihmeellisellä tavallaan. Muulla ei oikeastaan ole niin paljon merkitystä.- Madhava
Ramanan mukaan eriytynyt, ulospäinsuuntautunut tietoisuus on mieli, siten havaittu olemassaolo mielen luomaa. Mielen vetäytyessä takaisin sydämeen Itse on läsnä omassa olemuksessaan.
- Bhaktan
Madhava kirjoitti:
Ramanan mukaan eriytynyt, ulospäinsuuntautunut tietoisuus on mieli, siten havaittu olemassaolo mielen luomaa. Mielen vetäytyessä takaisin sydämeen Itse on läsnä omassa olemuksessaan.
Haluan jakaa tässä hieman omaa kokemustani. Meidän hermostojärjestelmä on kuin hienonhieno antenni - hienoimmilleen viritettynä se täydellinen vastaanotin kokea suurempaa tietoisuutta ja sisällämme olevaa, aina samana pysyvää totuutta. Mitä enemmän ja mitä syvemmiltä tasoilta poistamme stressejä keskushermostojärjestelmästä, sitä selkeämmäksi Sen Neljännen tietoisuudentason kokeminen 7/24 mahdollistuu. Tietysti on tarpeellista olla ajankoulimat ja kokemuksen kautta toimiviksi todetut työkalut, joilla mieli viedään koskettamaan Kaikkeuden Lähdettä aina kun niitä käytetään. Tämä edestakainen liike mahdollistaa mielen ja kehon lepoon asettumisen, joka on avain stressien poistumiselle ja kokea suurempaa tietoisuutta.
- Madhava
Seuraavassa samalla kertaa toisiinsa sidotut kohdat 3-6.
----------
3. Mikä on Tietoisuuden luonne?
Tietoisuuden luonne on olemassaolo-tietoisuus-autuus.
4. Koska Itsen oivallus tullaan saavuttamaan?
Kun havaittu maailma on poistettu tulee tapahtumaan oivallus Itsestä, joka on näkijä.
5. Eikö Itseä tulla oivaltamaan mikäli tämä maailma on läsnä (ja mielletään todelliseksi)?
Ei tulla.
6. Miksi?
Näkijä ja kohde ovat kuten köysi ja käärme. Kuten tieto perustana olevasta köydestä ei herää mikäli valheellinen tieto kuvitellusta käärmeestä ei poistu, samoin oivallusta perustana olevasta Itsestä ei tulla saavuttamaan mikäli uskomusta maailmasta todellisena ei poisteta.- kokija
Ramanan opetus kuuluu tiedon joogan alueelle. Näissä filosofisissa ja mieltä käyttävissä menetelmissä jatkuva mielen virta kohteeseensa on tarpeellista, mikäli todellisia tuloksia tahdotaan.
Kestävässä Anandassa olevat voivat hyötyä hyvinkin Ramanan opetuksista. Kun Ananda tulee ensin, niin se turvaa matkantekoa. Tällöin Tietoisuuden ja Olemisen on mahdollista ilmentyä, niin ettei niitä näennäinen kokija säikähdä. Sillä Tietoisuus-Oleminen-Autuus on ilman niiden kokijaa, pelkkänä itsenään.
Ihminen syntyy maailmaan kun hän kokee maailman todeksi. Jos hän ei koe sitä todeksi, niin maailmaan syntyminen ei ole mahdollista. Vaikka hän näyttää ihmisten silmissä syntyneen.
- zydeemi
Näitä suomennettuja Ramana Maharshin ajatuksia on meidän yksikielisten ilo lukea.
Tulipa mieleen, että olisi hienoa lukea vaikkapa valaistuminen.com-sivustolta suomennoksia Avatamsaka sutran parhaista kohdista. Fritjof Capran Fysiikka ja Tao-kirjassa oli muistaakseni joku hieno lainaus ko sutrasta,.- minä itse
Suositten lukemaan: Guru Vachaka Kovai, kirja on englanniksi mutta on aivan uskomaton kokoelma Ramana Maharshin opetuksista, kirjan saa vaikka suoraan sivulta davidgodman.org.
Hieno suomennos Sorupa Saram (ihmisen oman todellisen luonnon ydin)
http://davidgodman.org/tamilt/Sorupa_Saram_Finnish.pdf - missähän mä olen
Tee vaikka parin kanssa 3-4 päivää.
istu alas, katso toista silmiin ja kukin kysyy vuorollaan: Kuka olet (Huom! tässä ja nyt, ei siis mikä on nimesi, perheesi, eilinen fiiliksesi jne.). Toinen vastaa kysymykseen sovitun ajan. tehkää tätä aamusta iltaan. Siinä kokemus, eikä luettu lainaus joltakin toiselta. ja kas, voitte jatkaa matkaa. - zydeemi
Anteeksi, muistin väärin tuon mieleenpainuneen lainauksen lähteen. Lainaus on Brihadaranyaka-upanisadista, ja on k.o. kirjassa suomennettu näin:
Hän, joka asustaa kaikessa,
on silti muuta kuin kaikki,
Hän, jota kaikki eivät tunne
ja jonka ruumista kaikki ovat,
Hän säätelee kaikkea sisältä käsin -
Hän on sinun sielusi, sisäinen säätelijä,
Kuolematon.
- tykkään kuunnella
Tiedättekö jalot moderaattorit, mistä voisi ladata Sri Ramana Maharshin tai hänen oppilaidensa englanninkielisiä puheita mp3:sina?
- buddha fani
Suosittelen lämpimästi kaikille "kuka olen?" menetelmästä kiinnostuneille kuuntelemaan Dalai Laman äänikirjaa "how to see yourself as you really are". Siinä käydään järjestelmällisesti vaihe vaiheelta läpi kaikki paikat missä kuvittelemme "itsen" sijaitsevan, ja myöskin vältetään ajautuminen nihilismiin ja muihin vaarallisiin mielentiloihin. Se on kuin kultaa huuhtoisi. Se tulee kuunnella moneen kertaan uudestaan. Sillä se sisältää monta kohtaa, meditaatiota ja analysointia, jotta kaikki paikat saadaan tutkittua. Tämän työn seuraukset ilmenee sitten jälkeenpäin itsestään.
- Pekka 1958
Onko hindulaisuudessa päämääränä poistaa buddhalaisuudessa tunnetut mielen myrky eli mielen hajaannus, viha, ahneus, ylpeys, kateus ja tietämättömyys ? Minkälaisia meditaatioita suosistellaan hindulaisuudessa ?
- jercules1
Nyt on mahdollisuus päästä kuulemaan ja tuntemaan Ramanan oppeja Suomessa. Australialainen Noel Boyd, jolla on suora opetuslinja (direct lineage) Ramanan oppeihin tulee Helsinkiin joulun jälkeen pitämään satsangeja ja hiljaisen retriitin! Olen ollut aikaisemmin mukana ja on ollut tosi mielenkiintoista! Satsangeihin on ilmainen sisäänpääsy, lahjoituksen voi halutessaan jättää.
Lisätietoja: www.satsangwithnoel.com
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446