Käännösvirhe?

acim la i nen

ACIM:ssa sivuille ja 61 ja 62 jakautuneena on tällainen virke:

"I will never forsake you more than God will, but I must wait as long as you choose to forsake yourself."

Ihmeiden Oppikursissa se on käännetty näin:

"Minä en koskaan hylkää sinua, eikä Jumalakaan sitä tee, mutta minun on odotettava siksi, kunnes itse teet valinnan itsesi hylkäämiseksi."


Minusta tämä on käännetty väärin, jopa niin että asian merkitys muuttuu päinvastaiseksi. Kuinka kauan Jeesus siis odottaa ja mitä? Englanninkielisesä versiossa sanotaan (ellen ole väärin ymmärtänyt) että Jeesus odottaa niin kauan kuin sinä valitset itsesi hylkäämisen. Odottaminen päättyy kun sinä lakkaat hylkäämästä itseäsi. IOK:ssa Jeesuksen odottaminen taas päättyy kun sinä alat hylkäämään itsesi.

Englanninkielisen version ajatus on yhtenevä muun ACIM:n opetuksen kanssa, mutta IOK:n käännös ei.


Nyt minulla ei ole tässä käsillä IOK:ta suomeksi, mutta tämä oli ehkä noin sivun verran ennen sitä kohtaa jossa kappale "Näin ei tarvitse olla" alkaa

3

830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos mietin IOK:n sanomaa, niin ymmärtäisin ettei Jeesus koskaan hylkää, kuten ei Jumalaan, mutta hänen on odotettava kunnes ihminen itse päättää hylätä itsen harhan.

      Mikä pitää hylätä ja miksi ihmisen tulee päättää hylätä itsensä?

      Ylipäänsä IOK:n perusopetus on 'Minä' = 'Ego' on vain projektio joka on epätodellista. Ihmisen pitää itse valita haluaako hän yrittää pysyä ohjaksissa vai luovuttaako hän ohjakset Jeesukselle.

      Raamatusta sama kohta:
      Luuk. 9:23:
      "Jeesus sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua."

    • Harjoittelija

      Hyvä acimlainen, löytyy helpommin kun käytämme tuota lukukappaleiden numeroviitettä.

      Siis: Luku 4 Egon harhat kappale 3 lause 8. Minä en koskaaan hylkää...
      Suomenkielisessä kirjassa se menee sivulle68 joka sivunumero on mikä tahansa muissa käännöksissä.

      Olen ymmärtänyt ko kohdan siten että minulta ei kukaan ei myöskää Jumala voi ottaa uskoani "pikku itseeen" eli egoon pois vaan se on minun tehtäväni.
      Tähän mielestäni viittaa se että lainaus kunnes itse teet valinnan itsesi... lainaus päättyy.
      Siis itse on kirjoitettu pienellä jolloin se tarkoittaa pikkuitseä eli egoa. Valintani on vapaaehtoinen koka Jumala eli Rakkaus hyväksyy kaiken.

      Satunnaiselle lukijalle jolla ei ole kirjaa käsillä otan hiukan laajemman pätkän. esim lauseesta 3
      Valkeus ei voi läpäistä seiniä, jotka pystytät sitä estämään, eikä se ole koskaan halukas tuhoamaan sitä mitä sinä olet tehnyt. 4 Kukaan ei voi nähdä seinän läpi, mutta minä voin kiertää sen. 5 Tarkkaile mielessäsi olevia pelon murusia, koska muuten et voi pyytää minua tekemään niin. 6 Minä voin auttaa sinua ainoastaan samalla tavalla, jolla Isämme meidät loi. 7 Tulen rakastamaan sinua ja pitämään sinua arvossa ja kunnioittamaan täydellisesti sitä, mitä olet tehnyt, mutta en pidä sitä yllä, ellei se ole totta. 8Minä en koskaan hylkää sinua, eikä Jumalakan sitä tee, mutta minun on odotettava siksi, kunnes itse teet valinnan itsesi hylkäämiseksi. 9 Koska odotan rakastaen enkä kärsimättömänä, tulet varmasti pyytämään minua vilpittömästi. 10 Tulen luoksesi vastaukseksi yhteenkin vilpittömään kutsuun.

    • JussiIOK

      "...Englanninkielisesä versiossa sanotaan (ellen ole väärin ymmärtänyt) että Jeesus odottaa niin kauan kuin sinä valitset itsesi hylkäämisen..."

      AIVAN OIKEIN, KUN SINÄ HYLKÄÄT ITSESI ELI EGOSI, NIIN KANAVA JÄÄ VAPAAKSI HÄNEN ELI TODELLISUUTESI ÄÄNELLE. SIIS KANAVA ON VAPAA.

      "...Odottaminen päättyy kun sinä lakkaat hylkäämästä itseäsi...."

      JOS LAKKAAN HYLKÄÄMÄSTÄ ISENI ELI EGONI, NIIN SE PITÄÄ OHJAUSKANAVAA KÄYTÖSSÄÄN EIKÄ HÄNEN ÄÄNELLEEN/OHJAUKSELLE JÄÄ TILAA VAAN ON ODOTETTAVA.

      "...IOK:ssa Jeesuksen odottaminen taas päättyy kun sinä alat hylkäämään itsesi...."

      AIVAN OIKEIN. HÄNEN OHJAUKSELLE JÄÄ TILAA, KOSKA HYLKÄSIN EGONI JA VAPAUTIN KANAVAN HÄNEN KÄYTTÖÖN.

      IOK:N MUKAAN TÄMÄ ON AINUT VAPAA VALINTA. JOS VALITSEN EGONI OHJAUKSEN, NIIN NÄENNÄISIÄ VALINTOJA ON JATKUVASTI, MUTTA NE EIVÄT OLE VAPAITA VAAN PELKOON ESIM. EPÄVARMUUTEEN SIDOTTUJA. VOINKO TEHDÄ NÄIN VAI EN? JOS TAAS HYLKÄÄN EGONI, NIIN EN TIEDÄ HETKEÄKÄÄN ETEENPÄIN, MITÄ TULEN KOKEMAAN, KOSKA TODELLISUUTENI EI KERRO SITÄ YKSILÖLLE ELI EGOLLENI. SIIS KYSEESSÄ ON PALJON PUHUTTU LUOTTAMUS.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4588
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      4018
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2571
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      199
      1608
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1296
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1261
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1228
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1203
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1163
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1085
    Aihe