Olen suunnitellut ostaa asunnon ja olen kierrellyt asuntonäytöissä. Keittiöt on remontoitu hienosti, mutta yksi asia ottaa silmään. Miksi kaapistojen vetimet on pystyssä ja sitten on taas vieressä olevien laatikostojen vetimiet vaakatasossa.
Vetimien sekametelisoppa tekee keittiöstä todella sekavan oloisen. Kaupat on jäänyt tekemättä, ainakin toistaiseksi.
Eli remonttia suunnittelevat miettikää, miten laitatte kahvat kaappeihinne!
:D
Miksi vetimet on
21
6294
Vastaukset
- on taas kerran
monia sano.........
ei tainnu vaan rahat riittää? ;D - läöläsa
Mei laitamme kahvat juuri niinkuin haluamme, miksi sinun mielipiteesi pitäisi ottaa huomioon?
- -------------------
Tuohan vain suunnittelu kysymys, kaapinpiirtäjän mielestä ovat niinkuin ovat.
Etsi keittiö missä on pyöreät nupit. Siinä samalla voit etsiskellä pyöreää asuntoa.
Ps. Kun jätevesilaki muuttuu, jää paljon vanhoja viemärikaivoja tarpeettomiksi. Osta halvalla muutama rengas ja rakenna itsellesi edullinen pyöreä omakotitalo ja ruuvaile sinne vetimesi roikkumaan ihan miten haluat....................- vastaajilla
taitaa olla vetimet pystyssä. Se ei ole kaunista katseltavaa. Katsokaapa vaikka oikotieltä muutamaa kuvaa, miltä keittiöt näyttävät. Todella karsean näköisiä. :D
- voi olla pystyssä.
vastaajilla kirjoitti:
taitaa olla vetimet pystyssä. Se ei ole kaunista katseltavaa. Katsokaapa vaikka oikotieltä muutamaa kuvaa, miltä keittiöt näyttävät. Todella karsean näköisiä. :D
Mutta keittiön vetimet vaakatasossa. Mihin sitä muuten kalsarit ripustaisi kuivumaan.
- jos meillä..
Haen itse taloa tällä hetkellä ja olen hakenut jo vuoden päivät. Työskentelen rakennusalalla joten teen itse kuntoarvion yms. tarkastukset heti kun talo tuntuu lupaavalta. Yksikään talo ei ole vielä läpäissyt kaikkia testejä ja (budjettini tosin on aika pieni josta tämä varmaan johtuu mutta...) jos ongelma olisi vain keittiön väärinpäin olevat vetimet...!!!! Äly hoi :)
- The Rat
Ovien vetimet ovat aukeavassa reunassa ja pystyssä, laatikoiden vetimet keskellä ja vaakatasossa.
Helppoa, loogista ja hyvän näköistä.- turiset.
Ulkonäkö tosin on makuasia. Mutta aina tietää onko kyseessä laatikko, vaiko kaappi. Ja kaapistakin näkee minne päin se aukeaa.
Sitäpaitsi noin ne pitää asemoida, vaikka vetimet olisivatkin vaaka-tasossa. Sarapuolelta kun on vaikea aukoa kaappeja.... - The Rat
turiset. kirjoitti:
Ulkonäkö tosin on makuasia. Mutta aina tietää onko kyseessä laatikko, vaiko kaappi. Ja kaapistakin näkee minne päin se aukeaa.
Sitäpaitsi noin ne pitää asemoida, vaikka vetimet olisivatkin vaaka-tasossa. Sarapuolelta kun on vaikea aukoa kaappeja....Kaappia avatessa rannetta tulee käännettyä aika paljon, jos vetimet ovat vaakatasossa (tai sitten vain pidettyä yhdellä sormella kiinni ja "pyöräytettyä"). :)
- Puhuen.
The Rat kirjoitti:
Kaappia avatessa rannetta tulee käännettyä aika paljon, jos vetimet ovat vaakatasossa (tai sitten vain pidettyä yhdellä sormella kiinni ja "pyöräytettyä"). :)
Nostappa muuten kädet eteesi.
Itseasiassa ergonominen kahvan asento on lievästi vino. Ei pystyssä tai horisontaalisessa asennossa, siltä väliltä.
Oletko muuten huomannut. Nykyisin kaikissa telkkarista tulevissa ammuskeluohjelmissa käsiase on vaakana, käsi ja kahva sivulle päin. Aseet nyt vaan on alunperin suunniteltu pidettäväksi pystyssä. Joitain sivulippaallisia konetuliaseita on olemassa. Niissähän on parastuki kun toinen käsi on pystyssä ja toinen vaa-assa. Ja miksihän kaikissa porakoneissa on sivukahva eikä autonratti ole nelikulminen. Tai miten on moottoripyörän sarvet....
Ergonomia rakennetaan ihmisen fysiologian mukaan. Keittiötasot ovat nykyään ylempänä kuin ennen, ihmiset ovat nykyisin pitempiä. Aikanaan meinasi hermot mennä, kun asentaja oli pultata väkisin vessan peilin niin ylös, etttä vaimo ei olisi nähnyt siitä mitään. Kuulemma jokin standardi. Tota omistusasunto ja omistaja sanoo korkeuden. Ostettiin vielä korkea peilikin, että kumpikin näkee....
Puhumattakaan lauteista, joita timpuri ei meinannut millään rakentaa ylös, siis että jalat ovat kiukaan yläpuolella. Olisi halunnut väkisellä laittaa lauteet lattian rajaan ja laskea kattoa. Kuulemma sekin jokin standardi..
Jne.jne---
Ai niin, keittiön kapinovet ovat varsin keveitä, niitä voi aukoa melkein miten vain. Vetimien asento sinällään ei ole kovin tärkeä. Pääasia. että niistä saa mukavan ja luonnollisen otteen. Nuppi olisi periaatteessa muuten hyvä. mutta mistä tahansa nupista on hankalampi ottaa kiinni kuin kahvasta. Ei varsinsimppelin asian, kuin ovenavaamisen tarvitse vaatia sorminäppäryyttä.
Niin, muutaman euron arvoinen yksityiskohta. Mutta periaatteessa huomattavasti käytännössä tärkeämpi, sekä visuaalisesti, ergonomisesti, funktionaalisesti. sekä ihan kosketusaistillisestikin kuin se millainen välitilan laatta laitetaan tai onko mikrouunissa ihan varmasti tarpeeksi turhia nappuloita.
- aika uskomattomalta
että asunnonvalinta olisi keittiön vetimien asennosta kiinni.
Jos haittaa, asenna uusiksi.
Kun tein aikoinaan keittiöremppaa, muistaakseni kaikkien vetimien uusimiseen meni puolisen tuntia.
Taidat olla se sama tyyppi joka ostaa käytetyn autonkin värin perusteella.- .......................
Ostaisitko sinä myrkynvihreän auton oranssilla raidoituksilla?
Olen vain tuonut esiin, erään kohdan keittiössä, johon kannattaisi kiinnittää huomiota.
Eräs rouva juuri totesi, ettei ikinä hanki kirsikan värisiä kaappeja ja hän jättää suosista sellaiset asunnot valiin, joissa on sen väriset kaapit. Miksi minä en saisi sanoa jotain vastaavaa kahvoista?
Nyt on ostajan markkinat ja minulla on rahat taskussa. Moni muukin kuin kahvat pitää olla kunnossa, jos teen sijoituksen. - Muovitulppa
Jos ne vetimet kääntää "puolessa tunnissa" vaakaan, niin siihen ylimääräiseen reikään voi sit laittaa nätin muovinastan ;)
- hehhehhe
....................... kirjoitti:
Olen vain tuonut esiin, erään kohdan keittiössä, johon kannattaisi kiinnittää huomiota.
Eräs rouva juuri totesi, ettei ikinä hanki kirsikan värisiä kaappeja ja hän jättää suosista sellaiset asunnot valiin, joissa on sen väriset kaapit. Miksi minä en saisi sanoa jotain vastaavaa kahvoista?
Nyt on ostajan markkinat ja minulla on rahat taskussa. Moni muukin kuin kahvat pitää olla kunnossa, jos teen sijoituksen.Tota, jos en olisi naimisissa, epäilisin, että olet vaimoni. Hänellä on myös erinomainen erityislahjakkuus kiinnittää huomiota täysin epäoleellisiin yksityis kohtiin.
Olisi kai paras Sinulle, jos rakennuttaisit rahoinesi ihan oman keittiön ja kertoisit kalusteetoimittajalle mitä haluat. Tosin sääliksi käy kyllä myyjä parkaa.
Nuppien vaihtaminen tai vetiien kääntäminen ei todellakaan vie aikaa paljon mitään. Ja oven pinnoitteesta tms. riippuen net vanhat reiät saa aina fiksattua näkymättämiin. Muovinasta ei todellakaan ole ainoa keino.
Autokaupoilla itse auto, siis merkki, malli, moottori tms kyllä määrittävät valinnan. Värikin on hyvin ratkaiseva. Mutta kun auto on ollut muutaman vuoden, on aivan se ja sama minkä värinen se on jos muuten on tyytyväinen. Heh. Vähän kuin naisen kanssa. Tietenkin jokainen haluaa pitkän ja viisaan ja koulutetun blondin, jolla on hyvä luonne. Muutaman ajan päästä nousee aibban muut asiat tärkeimmiksi kuin ulkoasu, rupsahtaa ne kuitenkin, tukanväristä riippumatta. - aika uskomattomalta
Muovitulppa kirjoitti:
Jos ne vetimet kääntää "puolessa tunnissa" vaakaan, niin siihen ylimääräiseen reikään voi sit laittaa nätin muovinastan ;)
kunnon kahvoihin joten ei tullut ylimääräisiä reikiä.
Ja kyllä ostaisn myrkynvihreän oranssijuovaisen
auton jos se olisi parempikuntoinen kuin
samanhintainen harmaa taviskaara. - jepulisjepulis
....................... kirjoitti:
Nyt on ostajan markkinat ja minulla on rahat taskussa. Moni muukin kuin kahvat pitää olla kunnossa, jos teen sijoituksen.Voihan asioista tehdä vaikeita jos niin haluaa. Aina löytyy näitä turhan kitisijöitä. Seurasin kerran rautakaupassa vierestä kun eräs rouva halusi ostaa lavuaarin kumitulpan ja kuulaketjun väliin sitä pientä metallilangasta väännettyä kolmiota joka yhdistää nämä kaksi osaa toisiinsa. Eipä löytynyt irrallaan tätä osaa kun olisi pitänyt ostaa uusi tulppa ketjuineen. Eukko veti kannat yhteen ja ilmoitti juhlallisesti ettei enää asioi kyseisessä kaupassa. Kyllä oli kaupanväellä hauskaa oven sulkeuduttua.
Luulenpa että saavat kiinteistönvälittäjätkin jotain kerrottavaa kotiin näistä antoisista työpäivistä. Onhan sitä kaikenlaista viheltäjää maailma täynnä. - kskkflkj
aika uskomattomalta kirjoitti:
kunnon kahvoihin joten ei tullut ylimääräisiä reikiä.
Ja kyllä ostaisn myrkynvihreän oranssijuovaisen
auton jos se olisi parempikuntoinen kuin
samanhintainen harmaa taviskaara.Vaihdoit siis nupit kunnon kahvoihin... Hmmm. Oliko laatikoissa nupit toisessa reunassa?
Älä kuule viitsi heitellä ihan päättömiä juttuja.
Itseasiassa keittiökaappien/ laatikostojen vetimien vaihto ei ole ihan yksinkertainen asia.
1/2 tuntia ... Just just joo - rfrtgcvc
kskkflkj kirjoitti:
Vaihdoit siis nupit kunnon kahvoihin... Hmmm. Oliko laatikoissa nupit toisessa reunassa?
Älä kuule viitsi heitellä ihan päättömiä juttuja.
Itseasiassa keittiökaappien/ laatikostojen vetimien vaihto ei ole ihan yksinkertainen asia.
1/2 tuntia ... Just just jooItse olen vaihtanut useastikin vetimiä. Aika mitätön homma. Jos on nupit ja laittaa kahvat, oviin pitää vain porata yksi reikä lisää, latikostoihin kaksi ja ylijääneen reiän kittays ja maalaaminen. Kaksikomponentti kitit kuivuvat nopeasti, eivätkä juurikaan kutistu. Maalaamaan pääsee muutaman tunnin päästä siveltimellä.
Vaan tumpelolla tietenkin voi mennä paljonkin aikaa po massiivisen offensiiviin.
- asentaa vaakaan ovissa
Siihen on aivan järkisyyt. Pitkiä vetimiä ei voi asentaa vaakaan, koska ovi ei pääsisi aukeamaan yli 90 astetta, kun vetimen pää ottaa viereiseen oveen.
Laatikoissa taas pitkiä vetimiä ei voi asentaa pystyyn, kun laatikon etulevynkorkeus loppuu kesken.- sdsdsf
Entä jos asentaisi sopivan mittaiset vetimet?
- Supernauttilus
Vetimet on pystyssä ylhäällä, koska muuten tulee reikä horisontaalisesti asennetun vetimen saranan puoleisesta päästä esim jääkaapin tai komeron sivuun. Toisaalta siihen voidaan laittaa täyte n 5cm, mutta useimmat kaapit kulkevat 10cm välein (leveys), joten hukkaan siis menee yläkaappitilasta 10cm. Vedin vaatii tilaa vähemmän pystysuunnassa, ja tuskin haluat laatikostoasi pystyvetimin. Ongelma ratkeaa isommassa keittiössä, jossa ei ole tilan puutetta. Tarvitset rahaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132