Heräilee siis noin tunnin- kahden välein, ei itke mutta ääntelee ja pyörii sängyssän. ääntely ei siis ole kova äänistä, lähinnä heilumista ja pinnojen räpläystä ja pientä hihkumista. Mahavaivaan en usko.Nukahtaa kyllä saman tien kun käyn laittamassa tutin suuhun. Ei esim. vaadi imetystä enää öisin ollenkaan.Nälkä ei siss vaivaa, syö päivisin hyvin ja illallakin tuhdin puuroannoksen.
Mikähän pientä häiritsee? Itsellä alkaa olla väsy kun yöt on silppua.
Auttaiskohan vauvan siirtäminen omaan huoneeseen? Jos se tosisi meille rauhan.
Ideoita? Kokemuksia?
Öinen tuttirumba
7
689
Vastaukset
- taas..
Pientä häiritsee se, että haluaa sen tutin suuhun, jotta voi nukahtaa. Ei tossa tilanteessa auta muu, kuin laittaa se tutti suuhun, mitä nopeammin sen parempi. On normaalia, että vauvat heräilevät unisyklinsä kevyimmässä kohdassa. Yksi sykli kestää noin 50 minuuttia. Jotkut nukkuvat 3 sykliä putkeen ja sitten havahtuvat. Useimmat tarvitsevat jonkinlaisen avun vanhemmiltaan, jotta voivat nukahtaa uudestaan. Kun apu tulee pian, niin unetkin voi jatkua.
Omaan huoneeseen ei kannata siirtää 6 kk vanhaa. Erilläänolo vanhemmista voi havahduttaa pahasti hereille ja yöt voivat mennä vielä hankalammaksi.
Jos vauva on levoton tuolleen kuin teillä, voi alkaa olla eroahdistusta.
Yöt helpottuu, jos laitat pinnasängyn teidän sänkyyn kiinni ja otat laidan pois välistä. Vauva on omalla puolellaan, mutta öinen tuttirumba hoituu sillä, että ojennat vain kätesi. Jaksat itse paljon paremmin, kun sunkaan ei tarvitse kunnolla havahtua hereille saati nousta vuoteesta. Varaa sänkyyn ainakin 6 tuttia, niin yön pimeydessä edes joku osuu käteen.
Vauvaa ei kannata "opettaa" siihen, että vasta huutamalla pää punaisena saa huomion. Anna tutti siis mahdollisimman pian, niin ei ehdi herätä kunnolla. Jos herää kunnolla, nukahtaminen voi sitten kestää. Sitten sä olet taas ihan puolikuollut päivisin.
Tuo heräily jatkuu pitkään, joillakin jopa 2 vuotiaaksi. Kun vauva saa jatkuvasti tarvitsemansa toimenpiteen, oli se sitten tassu tai tutti, niin oppii siihen, että apu lähellä eikä tarvi alkaa huutaa.- ap.
kiitos vinkeistä!
En tokikaan huudata vauvaa, reagoin kyllä heti ja annan tutin suuhun. Lähinnä mietin sitä onko tämä normaalia ja kauanko kestää ;)
Välillä vaan tuntuu että vauva herää meidän ääniin, mies nukkuu usein aika levottomasti, kuorsaa ja kääntyilee. Joten siksi ajattelimme toiseen huoneeseen siirtoa.
- iiqmama
Meillä alkoi sama tuttirumba n. puolivuotiaana, poika nukkunut kokonaiset yöunet n. 2 kk lähtien mutta sitten rupesi heräilemään tuttia haluten. Nukkunut 2 kk lähtien omassa huoneessa, omassa sängyssä joten en usko että tuolla merkitystä ainakaan meillä. Noh, n. kahden viikon tuttirumban jälkeen puhkesi eka hammas. Tämän jälkeen nukuttiin taas kokonaiset normaalit yöunet ilman "tuttikähinää". Kunnes palasivat. Nyt on taas reilu pari viikkoa tuttia kitisty, välillä ollaan annetttu illalla suppo, ja on nukkunut heti paremmin. Eli lisää hampaita odotellaan täällä. Olisiko samasta kyse teillä?
- opettaa
Jokos vauva saa päivällä itse tutin suuhun?
Pikkuhiljaa kannattaa opettaa etsimään itse se tutti. Eli sänkyyn aina samaan nurkkaan useampi tutti. Ja päivällä haette/leikitte tutin etsimistä.
Meidän muksu ei ollut paljoa yli tuon 6kk kun osasi laittaa itse tutin suuhun ja nukahti sitten uudelleen. Tosin minä havahduin niihin ääniin siitä huolimatta, mutta eipä tarvinnut nousta.
Kaverin vauvalla on tutti kiinni unilelussa, löytyy sieltä aina.- VIELÄ!!!!!!!
Siis tuo on täysin normaalia. Sitte ku oppii itse etsimään tutin, niin helpottaa. En muista koska meillä oppi. Kyllä ainakin 1 vuotiaaks sitä tuttia itse laitoin sen suuhun. Meillä oli helppoa, kun nukkui samassa sängyssä. Meillä heräili tissin tai tutin tarpeeseen 2-5 kertaa yössä. Kun aina vain tein kuten vauva halusi, yks kaks 1 v 2 kk iässä loppui heräilyt!!! Tai siis heräilee sen verran, että etsii itse tutin, katsoo, että nukun vieressä ja sitten nukahtaa uudestaan ilman että itse pitää tehdä mitään. Meidän lapsi ei voisi nukkua omassa huoneessa, koska tarvitsee sen vieressä nukkumisen yöllä. Muuten olisi yhtä huutoa ja ravaamista meillä. Näin nukutaan kaikki hyvin.
Sun vauva voi häiriintyä kuorsauksesta, mutta on myös hyvä, että vauva oppisi nukkumaan vähän meluisammassa kuin täyshiljaisuudessa. Niinku tulevaisuutta ajatellen.
Oma huone vasta yli 1 vuotiaana. Mä olen sitä mieltä. Kuitenkin heräilyt jatkuvat ja voivat pahentua, jos herää yksin ja sitten alkaa huutamaan. Kaikki ei ala, mutta kaikki ei heräilekään. Eli oma huone vasta sit kun ei oikeesti enää heräile.
- sama juttu
Meillä on nyt 10kk ikäinen poika ja sama juttu lähes joka yö. Tuttia käyn laittamassa suuhun n. 5-10 kertaa. En usko, että vauvaa mikään vaivaa, unissaan huutelee ja lopettaa heti,kun saa tutin suuhunsa. Meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan ja on kokeiltu, että nukkuu meidän sängyn vieressä. Yöt ovat silloin vielä levottomampia, joten ei se äidin vieressä nukkuminen välttämättä mitään ratkaise. Toivottavasti rauhottuu ajan kanssa.
- pois niin helpottaa
Meillä oli kans tuttirumbaa mutta se rupes äkkiä kyllästyttään joten jätettiin yötutti pois kokonaan ja sen jälkeen yöt on nukuttu melkeinpä heräämättä. Ah mikä autuus! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803