epilepsia?

...........

Hei kissojen ystävät.....Minulla on puolitoista vuotias tyttökissa. Hän aloitti oireileen viime viikolla. Oireet alkoi runsaalla kuolaamisella. Muutaman päivän päästä mukaan tuli kuolaamisen yhteydessä pissaaminen allensa. Käytin sen lääkärillä ja lääkäri epäili vilustumista??????Kissani sai pari pistosta kipulääkettä sekä antibiottikuurin mukaan. Samana iltana hän kuitenkin sai kauhean kohtauksen jossa sätki, hengitti raskaasti, pyrki juoksemaan eteen päin. mutta menetti tasapainonsa. Lähdin samantien päivystävälle lääkärille, jossa se tutkittiin läpikotosin. Maksa ja munuaisarvot ok, verikokeiden tulokset ok, pissanäyte ok, mutta hengitys vinkui henkitorven alueella ja limakalvot olivat ärtyneet. Sai kortisoni sekä antibiotti pistoksen. Lääkäri vakuutteli että kohtauksia ei enää tulisi. Seuraavasta aamusta la tähän päivään asti kohtauksia on tullut 3-7 tunnin välein. Sunnuntaina soitin monelle eri lääkärille ja he epäilivät epilepsiaa. Hain siihen lääkkeet, mutta aloitettiin pienellä annostuksella. Vaikutusta ei kuitenkaan ole ollut näistä lääkkeistä. Kissan yleiskunto on hieman heikentynyt, leikkii kyllä välillä mutta ei ehkä yhtä kovasti kun ennen. Muuten nukkuu aika paljon. Kohtauksen jälkeen juoksee aina ruokakupileen ja syö kun hevonen. Pissaa normaalisti, ulostetta ei tullut muutamaan päivään, mutta kun annoin kissan mallasta, ulosti hän ison kasan löysää kakkaa. Kissani puskee minua mielettömästi aika ajoin ja näyttää välillä kovinkin pirteältä. Olen menossa tänään vielä lääkärille, mutta moni on kehottanut nukuttamaan kissan. Kissa on minulle rakas, eikä ole rahasta kiinni, jos vain sen saisin kuntoon. En kuitenkaan halua että se joutuu kärsimään, mutta jos toivoa vielä on haluan ehdottomasti kokeilla. Onko muilla vastaavia kokemuksia??selvisikö kissanne.? Minulla on myös toinen kisa joka on nyt myös muutamana päivänä hiukan aivastellut. Pelkäänkin että se olis saanu tartunnan ja kohta se oireilee samanlailla. Kummatkin on sisäkissoja, mutta tykkää istua parvekkella usein.( nyt en ole parvekkeelle päästänyt). Kissani myös tuijottelee pitkiä aikoja ja tuntuu olevan välillä poissaoleva. Seuraa katseellaan jotain näkymätöntä, mitä itse en ainakaan näe. Onko tämä selvää epilepsiaa ja onko kissalleni annettu vain liian pieni lääkeannostus??????Kissa saa kohtaukset lähes aina nukkuessaan.

12

3138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....
    • Löllöpallo

      Heippa!

      Minulla ei ole kokemusta minkään eläimen epilepsiasta, mutta älä ole huolissasi, vaikka kohtauksia on tullut lääkkeenannon jälkeenkin. Mikään lääke ei ala vaikuttamaan välittömästi, ei ihmisillä eikä eläimillä. Seuraile tilannetta ja syötä kissalle lääkkeet jotka lääkäri määräsi. Uskaltaisin arvioida että jos esim.viikon päästä lääkkeen aloittamisesta kohtauksia ilmenee kannattaa ottaa yhteyttä eläinlääkäriin.

      Jos kissasi sai diagnoosiksi epilepsian, ei sitä toisella kissallasi ole, sillä epilepsia ei tartu. Voi kyllä periytyä, eli ovatko kissasi sukua keskenään? Kissat ovat ihmeellisiä, välillä ne tuijottelevat eteensä, tästä tuskin kannattaa huolestua. Kerrothan sitten täällä miten tilanne etenee?

    • .......

      Ei kokemusta kissan epilepsiasta mutta epilepsialääkitykset eikös pidä kokeilemalla etsiä mikä toimii ja mikä on annos. Kohtaukset väsyttää ja siksi kissa nukkunee enemmän ja leikkii vähemmän. Ehkä saat selville tutkimalla ihmisten kokemuksia epilepsiasta siinä kärsiikö kissa. Jos siis epilepsia todella on kyseessä.

    • m-a-r-i-s-s-a

      Meidän toisella kissalla on epilepsia. Sille tulee kohtaus n.3kk välein ja ne ovat aika lyhkäsiä, onneks. E.lääkäti sanoi ettei kannata aloittaa lääkitystä koska kohtauksia tulee niin harvoin ja eivät ole niin pahoja. Näin siis meillä:
      Kissa yleensä nukkuu kun kohtaukset alkavat, kuola vaahtoa alkaa valua, kissa sätkii/nytkähtelee ja jalat ei kanna. Jos kohtaus on vähän pahempi niin silloin yleensä pissaa allensa. Kohtausten aikana (jos onneksi olen kotona ja hereillä) valvon ettei kissa satuta itseään. Kohtauksen jälkeen kissa on vähän aikaan "pihalla". Kohtaus menee ohi ja kissa reakoi nimeensä, katsoo kohti ja jalat kantaa. Tän kaiken jälkeen se on tosi väsynyt, käy ehkä juomassa ja menee takaisin nukkumaan... Muuten kissa on ihan normaali.

      Kannattaa varmaan odottaa jos lääkkeet alkaisi vaikuttamaan. Jos ei niin kissan kannattaa antaa mennä ikuiseen uneen koska kohtaukset on tosi kuluttavia, sattuvat jne...

      Voisikohan kissalla olla joku muu, Hhmmm. Päässä ehkä joku kasvain? Siitä voisi ottaa kuvan jos kerran rahasta ei tee niin tiukkaa. Tai jos se on joku virus yms. joka on laukassut epilepsian ja pahentaa kohtauksia? En tiiä... Joskus noille elukoille tulee sairauksia mist ketään ei tiiä tai oo kuullu ennen...

      Toivottavasti kisulisi paranee

    • alkuperäinen vastaa

      Alkuperäinen vastaa: kIITOS kaikille vastauksistanne. Kävin kissalapseni kanssa eilen vielä lääkärillä. Lääkäri nosti lääkeannostusta 1/3 tabl 2x päivässä. Lääkkeen nimi on Barbivet 30mg. Minusta toi määrä kyllä vaikuttaa hurjalta, ja mietinkin mitä haittavaikutuksia se voisi aiheuttaa kissalleni. Verikokeseen menemme viikon päästä ja sitten katsotaan jatkoa. Kohtaukset ovat harventuneet tiistai aamusta selvästi. Nyt aikaväli on ollut noin 8-9 tuntia. Ainakin tähän astiset kohtauksetkin on ollut mielestäni " helpompia" ja kissa on palautunut niistä normaaliksi nopeammin. Vielä en uskalla kauheasti kehua ja juhlia, jos sitten asiat kääntyiskin vielä pahemmaksi, mutta tällä hetkellä näyttää jo paremmalta. Vauvani on myös huomattavasti pirteempi sekä leikkii siskonsa kanssa niin, että välillä pitää vähän mennä väliin rauhotteleen=).

      Onneksi löysin vielä tämän yhden lääkärin joka antoi toivoa vauvani kohtalosta. Moni lääkäri yritti saada minut jo luovuttamaan. Monta yötä kyllä itkimmekin mieheni kanssa, koska kissasta luopuminen tekisi niin hirveätä. Mainitsin edel. viestissä ettei kyse ole rahasta jos vain saisin kissani kuntoon. Olen itse opiskelija joten tuloni on sen muksiset, mutta kun on kyse rakkaasta lapsestani, en helposti luovuta jos toivoa vielä on.=)=)=)

      Nyt olen huolissani myös toisesta kissastani, siis hänen siskostaan. Hän on nähnyt monta kohtausta ja aina juossut piiloon sohvan alle. Viime yönä nukkuessaan , se sit alkoi tärisemään paikallaan, mutta kun menin hänen viereen tärinä loppui. Valvoin sitten koko yön hänen vieressään, eikä tärinää enää tullut. Voisiko tämä johtua stressistä???? Nyt alan oleen vainoharhainen jokaisesta liikkeestä mitä kissani tekee. En vain enää jaksaisi jos toinenkin kissani sairastuisi. Itsekkään en ole nukkunut viime perjantaista kuin muutamia tunteja, joten alan oleen aika sekavassa tilassa itsekkin.=)=)

      • kissaihminen ja epilepsia.

        Nyt sanon jo ihan aluksi, ettei tule väärinkäsityksiä... Mulla itselläni on ollut epilepsia ja tiedän millasta on olla kun kohtaus tulee.
        Ja mulla itselläni kokeiltiin erilaisia lääkkeitä ja vahvuusasteita ennenkuin löytyi sopiva. Pitkiin aikoihin ei ole ollut kohtauksia. Mutta asiaan. Luulen että teidän kissalla on sama juttu, kohtauksia tulee, ennen kuin sopiva lääke on löytynyt. Niillä luulisi hoitotasapainon löytyvän. Jos kohtaus pitkittyy, niin ainakin ihmiselle löytyy peräruiskeena annettavaa lääkettä, se auttaa heti. En tosin tiedä onko eläimille samantapaista. Kysy eläinlääkäriltäsi.
        Toinen kissoista on varmasti stressaantunut epileptikkokissan kohtauksista, hän kun ei tiedä mitä toiselle sillon tapahtuu, rauhoittele häntä tai toimi niin normaalisti kun vain pystyt.


      • Alkuperäinen kysyy
        kissaihminen ja epilepsia. kirjoitti:

        Nyt sanon jo ihan aluksi, ettei tule väärinkäsityksiä... Mulla itselläni on ollut epilepsia ja tiedän millasta on olla kun kohtaus tulee.
        Ja mulla itselläni kokeiltiin erilaisia lääkkeitä ja vahvuusasteita ennenkuin löytyi sopiva. Pitkiin aikoihin ei ole ollut kohtauksia. Mutta asiaan. Luulen että teidän kissalla on sama juttu, kohtauksia tulee, ennen kuin sopiva lääke on löytynyt. Niillä luulisi hoitotasapainon löytyvän. Jos kohtaus pitkittyy, niin ainakin ihmiselle löytyy peräruiskeena annettavaa lääkettä, se auttaa heti. En tosin tiedä onko eläimille samantapaista. Kysy eläinlääkäriltäsi.
        Toinen kissoista on varmasti stressaantunut epileptikkokissan kohtauksista, hän kun ei tiedä mitä toiselle sillon tapahtuu, rauhoittele häntä tai toimi niin normaalisti kun vain pystyt.

        Alkuperäinen kysyy: Mitäs olette mieltä siitä kun tämän minun epileptikkokissani nenä on välillä aivan kuiva ja lämmin ja taas hetken päästä se voi olla märkä ja kylmä, saman huomasin toisella kissallani. Hänellä kuitenkin vain muutaman kerran. Tiedän ettei epilepsia ole tarttuvaa, mutta tällä sairaalla kissallanihan epäiltiin myös jotain tulehdusta, koska limakalvot olivat ärtyneet ja hengitys vinkui henkitorven alueella. Siihen sain hänelle 10 päivän antibiottikuurin, jota olen onnistunut laittamaan hänelle kiitettävästi. Hän välillä aivastelee ja kuulin aivastelua myös toiselta kissaltani muutamana päivänä. Muuten hän on kyllä oikein pirtee. Sitä vain pelkään jos tämä toinen kissanikin olisi saanut tämän tulehdus tartunnan.....?????pitäisikö vielä katsoa vai viedä hänetkin tarkastettavaksi lääkärille???????Minulla on niin kiva stressi näiden asioiden kanssa....!Olen 7 päivää ollut kotona hoitamassa kissojani, mutta jossain vaiheessa minunkin on palattava kouluun. En vain tiedä miten uskallan jättää ne yksin.=(=(


      • ...

        Voin ymmärtää mielentilasi, kissat on lapsia itsellekin.

        Kyllä varmaan voi stressata tuollainen toistakin kissaa ja vaistoaahan se sinun olotilasi myös.

        Hanki feliway haihdutin avuksi. Haihduttimella menee muutama päivä, että se alkaa toimia täydellä teholla. Suihketta tietysti voi käyttää ensiavuksi.
        http://www.vetcare.fi/index.php?id=86

        Olet viisaasti tehnyt, kun et ole yhteen lääkäriin luottanut. Joskus joutuu apua hakemaan hyvinkin kaukaa, että löytyy asiasta tietävää auttajaa. Apuja kannattaa kysellä myös esim. eläinhomeopaatilta.


      • Anonyymi

        Hei!Minun kissallani 9v.tyttö kissa on samankaltaisia oireita on myöskin stressaava kissa ollut aina nyt on kovasti ollut tota outoa tujottamista ja on poissa oleva katse silmissään myöskin???Olen käyttänyt päivystyksessä ensin siellä yritettiin edes tutkimatta kissaani kunolla eutanasiaan vaan sustutella minua no en suostunut,Kävimme toisella lääkärillä verikokeet otettu niissä ei ollut mitään kovin hälyttävää maksaarvot olivat hiukan koholla syy saattoi olla se että oli syönyt huonosti tavallista vähemmän muutaman päivän ei juuri kelvannut mikään piiloili ja oli pelokas ja arka...nyt on ollut tuo Feilway pistorasiassa...ja neuvoja on sadellut vaikka mitä ja olen ostanut vaikka mitä kokeillut kaikkee???Nyt sitten tutkittiin eli vatsaontelon-uä tutkimus tehtiin eikä löytynyt mitään siinäkään ainoo mitä sanottiin että on saatava syömään nyt reilummin tai ainoa vaihtoehto on se eutanasia taas???No nyt lääkäri soitti eilen ja kerroin että kissani on nyt syönyt ja juo hyvinkin reippaasti vettä samoin pissaa reilusti laatikkoonsa. Päivät vaihtelee kissallani kovasti tosinaan on pirteempi liikkuu enemmän sitten toisina päivinä taas poissa oleva???Aika paljon kököttää matolla lattialla tai sitten menee omalle paikalleen missä yleensä viihtyy hyvin elikä nojatuoliin jossa talja...nyt olen huomannut että välillä kun istuu pitkään tuossa lattialla niin on hieman kömpelöitynyt ja yrittää hypätä tuoliinsa niin jalat ovatkin jotenkin kuin puutuneet elikä ei sitten pääsekkään sitten taas hetken päästä pääseekin ihan hyvin??Joo oon kanssa nyt aika ulalla mikä neitiä vaivaa oikein??Käynyt myöskin epilepsia mielessä...saanut kyllä vaikka mitä lääkkeitä lääkäreiltä pahoinvointi lääkettä vaikka ei oksentele edes???Antibioottikuurilla oltiin siksi että se lisäisi kissani ruokahalua no ei lisännyt vaan päinvastoin lopetin sitten sen kuurin jonkun 6.7 päivän jälkeen ja kerroin sen myöskin lääkärille joka sanoikin että ihan hyvä että lopetit...kakannut ei ole myöskään minun kissani välillä jo annoin parafiiniöljyäkin mutta lääkäri ei suositellut sitäkään ja sanoi että ei nyt kannata antaa mitään kun kissani tappelee vastaan kaikkea mitä suuhun koittaa sille väkisin ruiskuttaa ja stressaantuu siitä vaan enemmän jotenka nyt olen antanut kissani olla vaan rauhassa noilta lääkityksiltä...kortisooni piikki oli anettu vastaanotolla kaksinkertainen annos myöskin ruokahalua lisämään ja sai jonkun rahottavan piikin myöskin ennen uä-tutkimusta no kun noiden lääkkeiden vaikutus loppui tuli taas outo käytös kohtaus elikä muuttui yhtäkkiä pelokkaaksi ja piiloutui taas se meni sitten kyllä taas ohitse sekin mutta kun oli sitten saanut sitä kortisoonia ja sen rauhottavan niin käyttäytyi ihan normaalisti tosin alkoi ahmimaan ruokaa oudokseltaan aika reilustikkin siihen nähden mitä ennen on syönyt???Asuntoa etsin koska täälä on myöskin sisäilma ongelmaa ja itse olen sen vuoksi oireillut elikä ääni on ollut käheenä jo ainakin 3-4kuukautta samoin silmät oireilee minulla ja nokka vuotaa ja kun meen vaikka parvekkeelle helpottaa heti no hometta nyt ainakin on täälä todettu ja ilmastointikaan ei toimi itsekin ollut välillä muutama outo poissaolo kohtaus kun ollaan nukuttu partsin ovi ja ikkuna kiinni niin aamulla herättyä oon joutunut menemään partsille hengittelemään niin olo helpottunut...kissani on sisäkissa ja on täälä asunnossa ollut koko ajan kesällä oli yöt ja päivät partsilla kun oli lämpösempää kuin nyt sillon makoili vielä täysin tyytyväisenä ilman mitään vaivoja??Mutta sisälle ei mielellään olisi tullut ollenkaan?Nyt oon todellakin ulalla että mikä kissallani on johtuuko käytös nyt stressistä,vai onko kenelläkään tietoa miten kissa voisi reagoida jos asunut ja oleskellut monia vuosia asunnossa sisällä 24/7 jossa kosteusvaurioita hometta ilmastointi ei pelaa voi olla vaikka mitä mikrobeja kun tutkittaisiin???Asumisterveys kyllä puuttukin asiaan ja asukkaat on irtisanottu siksi nyt etsin nopeesti meille uutta asuntoa päästäisiin tästä pois ainakin...mutta joo en nyt sitten tiedä mistä kissani oireilee nytkin on tuolissaan taas se poissa oleva katse päällä jos sanon nimellä tujottaa minua välillä tuntuu tai näyttää ettei tunnistaisi edes???Mutta olen pitänyt sylissä paljon nyt ennen ei ole syliin halunnut tulla nyt suostuu olemaan jo sylissäkin?Eilen otin sänkyyn viereeni niin hengitys oli jotenkin vaikeeta ja säpsähteli useaan kertaan halusi siinä olla ja olikin noin ppuolisen tuntia ehkä kunnes lähti sängyn jalkopäähän kököttämään taaskin...minusta kissani ei kykene nyt myöskään nukkumaan koska aina kun katson on silmät auki ei siis mitään selvää levollista nukkumista ollenkaan...että mitähän seuraavaksi tossa kävi äsken syömässä ja joi sitten meni laatikolle ja pissas nyt taas kampes takasin tuonne tuoliinsa tujottaa eteensä katsoo jotakin mutta on taas poissaolevan oloinen tujotus...nyt rupeaa jo olemaan keinot vähissä rakastan kissaani ylikaiken enkä siitä haluaisi luopua jos nyt ei mitään vakavampaa edes kokeissa löydy???Neuvokaa??


      • Anonyymi
        Alkuperäinen kysyy kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyy: Mitäs olette mieltä siitä kun tämän minun epileptikkokissani nenä on välillä aivan kuiva ja lämmin ja taas hetken päästä se voi olla märkä ja kylmä, saman huomasin toisella kissallani. Hänellä kuitenkin vain muutaman kerran. Tiedän ettei epilepsia ole tarttuvaa, mutta tällä sairaalla kissallanihan epäiltiin myös jotain tulehdusta, koska limakalvot olivat ärtyneet ja hengitys vinkui henkitorven alueella. Siihen sain hänelle 10 päivän antibiottikuurin, jota olen onnistunut laittamaan hänelle kiitettävästi. Hän välillä aivastelee ja kuulin aivastelua myös toiselta kissaltani muutamana päivänä. Muuten hän on kyllä oikein pirtee. Sitä vain pelkään jos tämä toinen kissanikin olisi saanut tämän tulehdus tartunnan.....?????pitäisikö vielä katsoa vai viedä hänetkin tarkastettavaksi lääkärille???????Minulla on niin kiva stressi näiden asioiden kanssa....!Olen 7 päivää ollut kotona hoitamassa kissojani, mutta jossain vaiheessa minunkin on palattava kouluun. En vain tiedä miten uskallan jättää ne yksin.=(=(

        Kissoillasi on rokotukset okei? Eli 12 vko saatu, 3 kk saatu, ja 1 v ikäisenä saatu kolmoisrokote?
        Kysyn ihan tuon aivastelun sun muun takia. Virustauteihin eivät tehoa antibiootit, ne estetään joko emolta saaduin vasta-ainein/rokotuksin. Kissanpennun emolta saatu suoja loppuu viimeistään ennen kuin täyttää 3, 5 kk. siihen mennessä olisi hyvä saada se eka kolmoisrokote. Viimeistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!Minun kissallani 9v.tyttö kissa on samankaltaisia oireita on myöskin stressaava kissa ollut aina nyt on kovasti ollut tota outoa tujottamista ja on poissa oleva katse silmissään myöskin???Olen käyttänyt päivystyksessä ensin siellä yritettiin edes tutkimatta kissaani kunolla eutanasiaan vaan sustutella minua no en suostunut,Kävimme toisella lääkärillä verikokeet otettu niissä ei ollut mitään kovin hälyttävää maksaarvot olivat hiukan koholla syy saattoi olla se että oli syönyt huonosti tavallista vähemmän muutaman päivän ei juuri kelvannut mikään piiloili ja oli pelokas ja arka...nyt on ollut tuo Feilway pistorasiassa...ja neuvoja on sadellut vaikka mitä ja olen ostanut vaikka mitä kokeillut kaikkee???Nyt sitten tutkittiin eli vatsaontelon-uä tutkimus tehtiin eikä löytynyt mitään siinäkään ainoo mitä sanottiin että on saatava syömään nyt reilummin tai ainoa vaihtoehto on se eutanasia taas???No nyt lääkäri soitti eilen ja kerroin että kissani on nyt syönyt ja juo hyvinkin reippaasti vettä samoin pissaa reilusti laatikkoonsa. Päivät vaihtelee kissallani kovasti tosinaan on pirteempi liikkuu enemmän sitten toisina päivinä taas poissa oleva???Aika paljon kököttää matolla lattialla tai sitten menee omalle paikalleen missä yleensä viihtyy hyvin elikä nojatuoliin jossa talja...nyt olen huomannut että välillä kun istuu pitkään tuossa lattialla niin on hieman kömpelöitynyt ja yrittää hypätä tuoliinsa niin jalat ovatkin jotenkin kuin puutuneet elikä ei sitten pääsekkään sitten taas hetken päästä pääseekin ihan hyvin??Joo oon kanssa nyt aika ulalla mikä neitiä vaivaa oikein??Käynyt myöskin epilepsia mielessä...saanut kyllä vaikka mitä lääkkeitä lääkäreiltä pahoinvointi lääkettä vaikka ei oksentele edes???Antibioottikuurilla oltiin siksi että se lisäisi kissani ruokahalua no ei lisännyt vaan päinvastoin lopetin sitten sen kuurin jonkun 6.7 päivän jälkeen ja kerroin sen myöskin lääkärille joka sanoikin että ihan hyvä että lopetit...kakannut ei ole myöskään minun kissani välillä jo annoin parafiiniöljyäkin mutta lääkäri ei suositellut sitäkään ja sanoi että ei nyt kannata antaa mitään kun kissani tappelee vastaan kaikkea mitä suuhun koittaa sille väkisin ruiskuttaa ja stressaantuu siitä vaan enemmän jotenka nyt olen antanut kissani olla vaan rauhassa noilta lääkityksiltä...kortisooni piikki oli anettu vastaanotolla kaksinkertainen annos myöskin ruokahalua lisämään ja sai jonkun rahottavan piikin myöskin ennen uä-tutkimusta no kun noiden lääkkeiden vaikutus loppui tuli taas outo käytös kohtaus elikä muuttui yhtäkkiä pelokkaaksi ja piiloutui taas se meni sitten kyllä taas ohitse sekin mutta kun oli sitten saanut sitä kortisoonia ja sen rauhottavan niin käyttäytyi ihan normaalisti tosin alkoi ahmimaan ruokaa oudokseltaan aika reilustikkin siihen nähden mitä ennen on syönyt???Asuntoa etsin koska täälä on myöskin sisäilma ongelmaa ja itse olen sen vuoksi oireillut elikä ääni on ollut käheenä jo ainakin 3-4kuukautta samoin silmät oireilee minulla ja nokka vuotaa ja kun meen vaikka parvekkeelle helpottaa heti no hometta nyt ainakin on täälä todettu ja ilmastointikaan ei toimi itsekin ollut välillä muutama outo poissaolo kohtaus kun ollaan nukuttu partsin ovi ja ikkuna kiinni niin aamulla herättyä oon joutunut menemään partsille hengittelemään niin olo helpottunut...kissani on sisäkissa ja on täälä asunnossa ollut koko ajan kesällä oli yöt ja päivät partsilla kun oli lämpösempää kuin nyt sillon makoili vielä täysin tyytyväisenä ilman mitään vaivoja??Mutta sisälle ei mielellään olisi tullut ollenkaan?Nyt oon todellakin ulalla että mikä kissallani on johtuuko käytös nyt stressistä,vai onko kenelläkään tietoa miten kissa voisi reagoida jos asunut ja oleskellut monia vuosia asunnossa sisällä 24/7 jossa kosteusvaurioita hometta ilmastointi ei pelaa voi olla vaikka mitä mikrobeja kun tutkittaisiin???Asumisterveys kyllä puuttukin asiaan ja asukkaat on irtisanottu siksi nyt etsin nopeesti meille uutta asuntoa päästäisiin tästä pois ainakin...mutta joo en nyt sitten tiedä mistä kissani oireilee nytkin on tuolissaan taas se poissa oleva katse päällä jos sanon nimellä tujottaa minua välillä tuntuu tai näyttää ettei tunnistaisi edes???Mutta olen pitänyt sylissä paljon nyt ennen ei ole syliin halunnut tulla nyt suostuu olemaan jo sylissäkin?Eilen otin sänkyyn viereeni niin hengitys oli jotenkin vaikeeta ja säpsähteli useaan kertaan halusi siinä olla ja olikin noin ppuolisen tuntia ehkä kunnes lähti sängyn jalkopäähän kököttämään taaskin...minusta kissani ei kykene nyt myöskään nukkumaan koska aina kun katson on silmät auki ei siis mitään selvää levollista nukkumista ollenkaan...että mitähän seuraavaksi tossa kävi äsken syömässä ja joi sitten meni laatikolle ja pissas nyt taas kampes takasin tuonne tuoliinsa tujottaa eteensä katsoo jotakin mutta on taas poissaolevan oloinen tujotus...nyt rupeaa jo olemaan keinot vähissä rakastan kissaani ylikaiken enkä siitä haluaisi luopua jos nyt ei mitään vakavampaa edes kokeissa löydy???Neuvokaa??

        Masennus/stressi. Ruoka joka ei maistu, seuranpuute, tylsyys. Tai: vakava sairaus, joka ei ole vielä löytynyt.
        Kissan elimistössä homma menee niin, että: se tarvitsee 3-4 h välein, ruokaa. Mielummin noin hiiren kokoisen aterian, ei valtavaa ateriaa.
        Koska? Sen elimistö ei toimi kuten ihmisen, koiran, lehmän tai villisian, vaan kuin petoeläimen.
        Sen maksa hermostuu äkkiä, jo vuorokauteen, jos ruoka ei lainkaan maistu tai sitä ei ole tarjolla. Ja jos maksavaurio on pitkällä, se ei korjaannu.
        Sopivan maistuvan ruuan löytämi nen onkin tärkeää kissalle jo ihan pentuna, ja pitkin ikää sitä ruokavaliota tarkistetaan.
        Voi olla että kissalla on kipuja jos katselee tyhjyyteen usein. Kissat eivät valita kipuja. Ne kun eivät halua paljastaa ympäristölle olevansa huonossa kunnossa.


    • epilepsiaa

      Se alkoi n. 10 vuotiaana, aluksi kohtauksia oli n. 1 kerta 2-3 kuukaudessa, mutta yhtäkkiä niitä tuli 5 kahden päivän aikana, paljon rajumpina ja samalla laski alleen. Eläin lääkäri määräsi diapam 2mg tabletteja joita annoin 1/4 tai 1/2 pilleriä päivässä. riippuen kissan kunnosta (jos oli liian tokkurassa niin pienensin annostusta, jos tuli uusi kohtaus niin suurensin varovasti) Mutta kissani eli monta onnellista vuotta lääkityksen alkamisesta ja oli yleisesti ottaen paljon leikkisämpi ja pirteämpi kun kohtaukset eivät vaivanneet enää. Oli tietty oma hommansa joka päivä saada pilleri menemään alas; suu auki, pilleri kurkkuun, suu kiinni. siihen tottui minä sekä kissa ajan kuluessa ja se meni rutiinilla. Lopulta kissani kuoli 13v vanhana saatuaan liian pahan kohtauksen, aivoihin tuli turvotusta, eikä se pysynyt enää jaloillaan ja kärsi kovasti. > se oli pakko mennä nukuttamaan. Mutta kyseessä oli huomattavasti vanhempi tyttökissa kun sinulla ja se eli silti monta onnellista vuotta lääkityksellä ilman (useampia) kohtauksia. Kuulemma jotkut maalais (osaksi ulko..) kissat saattavat sairastaa epilepsiaa koko ikänsä mutta eivät kohtauksen jälkeen edes tiedä että mitä on tapahtunut ja elävät silti pitkän ja muutoin normaalin elämän. kissani kohtaukset alkoivat myös aina nukkuessaan. Suosittelisin että kokeilisit ainakin epilepsia lääkitystä, en tiedä että onko nykyään mitään muuta lääkettä tullut mutta silloin se sai erittäin mietoa rauhottavaa kerran päivässä ja auttoi todella hyvin, uskon että auttaa paremmin noin nuorella kissalla kun ei ole muita vanhuuden sairauksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe