Varoitus: suujumppaa

onko siitä hyötyä?

Suujumppaa ehdotetaan usein artikulaatiovirheiden korjaamiseen ja puheterapeutitkin käyttävät sitä jonkin verran. Itse opiskelen puheterapeutiksi ja olen huomannut, että alan ihmisten keskuudessa kiistellään suujumpan vaikutuksista. Niinpä olen lähtenyt tutkimaan asiaa tarkemmin: mitä tietoa meillä oikeasti on suujumpan vaikutuksesta artikulaatioon?

Suujumpan vaikutus puheeseen on vain arvailua, se ei perustu kunnon tieteelliseen näyttöön. Useat alan johtavat tutkijat ovat sitä mieltä, että suujumppa ei ole tehokasta artikulaation kuntoutusta. Tämän vahvistavat myös monet tutkimuukset.

Itse asiassa puheen motorinen kontrolli (jota tarvitaan esim. artikulaatiossa) on eri asia kuin suualueen motoriikka (jota tarvitaan esimerkiksi kielen liikutteluun tai pureskeluun): ne eroavat jo aivojen toiminnan tasolla toisistaan, vaikka molempiin toimintoihin osallistuu samoja lihaksia. Suualueen motoriikan harjoittaminen ei tästä syystä paranna puhe-elinten motoriikkaa.

Toki suualueen motoriikan pitää olla kunnossa että voi artikuloida ja tuottaa äänteitä, mutta jos tämä perusta on lapsella hallussa, ei suujumppaa auta r- tai s-ongelmiin. Artikulaation ongelmia tulee harjoitella puheen avulla. Virheellistä äännettä lähdetään korjaamaan toisten äänteiden kautta, esimerkiksi oikeaa /r/-äännettä haetaan usein "d-kielellä".

Suujumppa ei lasta tietenkään satuta eikä sen pitäisi äänteiden oppimista hidastaakaan, mutta kielen lärpättelyllä lapsi ei /r/:ää tai /s/:ää opi... Siinä mielessä suujumppa on vain ajanhukkaa, vaikka ehkä se lapsista hauskaa onkin.

Aiheesta löytyy paljon viime aikoina tehtyä tutkimusta. Yksi hyvä artikkeli, josta ainakin tiivistelmä on kaikkien luettavissa (kannattaa googlettaa):

Lass, N. J. & Pannbacker, M. (2008) The Application of Evidence-Based Practice to Nonspeech Oral Motor Treatments. Language, Speech and Hearing Services in Schools, 39, 408–421.

9

5248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tutkimusta, päätä jo!

Sisäpaisti suujumppa on lapsista hauskaa ja kivaa!

• tekemistä ja

ajanvietettä kehittää ainakin motoriikkaa kielen
        eli parempihomma kuin playstationilla pelaaminen
        kiitos vinkistä opetella t ja d tr ja ehkä dr
        kerrp lisää

• ei ole hyötyä
        tekemistä ja kirjoitti:

ajanvietettä kehittää ainakin motoriikkaa kielen
        eli parempihomma kuin playstationilla pelaaminen
        kiitos vinkistä opetella t ja d tr ja ehkä dr
        kerrp lisää

Jos suujumpasta ei ole hyötyä, niin mistä sitten on? Vedät vanhemmilta pois yhden kuntoutusmuodon, mutta et tarjoa mitään tilalle. Huomauttaisin, että opiskelijana et ole vielä pätevä eikä sinulla ole oikeutta puuttua lasten kuntoutukseen.

Toiseksi, vaikka suujumpalla ei olisi suoranaisia myönteisiä vaikutuksia, niin puheterapeuttiopiskelijana (mikäli todella olet sellainen) sinun pitäisi tietää, että mikä tahansa toimintamuoto, joka liippaa läheltäkään aivojen noita osia, on hyödyllinen. Siksihän esimerkiksi motorisesta kuntoutuksesta on kielellisiä vaikeuksia omaavalle lapselle hyötyä, koska kielelliseen ja motoriseen osaamiseen vaikuttavat osat ovat aivoissa lähekkäin. Samasta syystä kielelliset vaikeudet heijastuvat monesti myös motorisen puolen vaikeuksiin. Tämän tiedämme jopa me maallikkovanhemmat. Oletko kenties nukkunut luennolla tämän tiedon ohi?

• myös maalliikko
        ei ole hyötyä kirjoitti:

Jos suujumpasta ei ole hyötyä, niin mistä sitten on? Vedät vanhemmilta pois yhden kuntoutusmuodon, mutta et tarjoa mitään tilalle. Huomauttaisin, että opiskelijana et ole vielä pätevä eikä sinulla ole oikeutta puuttua lasten kuntoutukseen.

Toiseksi, vaikka suujumpalla ei olisi suoranaisia myönteisiä vaikutuksia, niin puheterapeuttiopiskelijana (mikäli todella olet sellainen) sinun pitäisi tietää, että mikä tahansa toimintamuoto, joka liippaa läheltäkään aivojen noita osia, on hyödyllinen. Siksihän esimerkiksi motorisesta kuntoutuksesta on kielellisiä vaikeuksia omaavalle lapselle hyötyä, koska kielelliseen ja motoriseen osaamiseen vaikuttavat osat ovat aivoissa lähekkäin. Samasta syystä kielelliset vaikeudet heijastuvat monesti myös motorisen puolen vaikeuksiin. Tämän tiedämme jopa me maallikkovanhemmat. Oletko kenties nukkunut luennolla tämän tiedon ohi?

kirjastosta lainata vaikka joku alan opiskelijoille taskotettu fysiologian ja anatomian kirja ja tutkia vähän sieltä mitkä aivojen osat osallistuu kuullun ja kirjoitetun sanan ymmärtämiseen ja tuottamiseen. Kato samalla sieltä sitten että mitkä osat aivoista aktivoituu sillon kun pitää esim. pureskella ruokaa. minusta näyttää siltä ettei ne nyt niin lähellä toisiaan ole...

• pampula

Suujumpan ohjeissa sanotaan, että se EI ole puheterapiaa, EIKÄ siinä opeteta oikeita äänteitä, niitä saa opettaa vain puheterapeutti. Suujumppa on suun ja kielen lihasten harjoitusta, joka ei ole turhaa. Käykää papu.net sivuilla lukemassa aiheesta.

• sivuston "lastenlauluj...

ja sehän oli jotain törkeää. Vain Suomessa voi tapahtua tällaista. Teksti tuli tietokoneen lukemana ilman mitään tajuntaa sisällöstä ja tietenkin luonnottomasti lausuttuna. Tällaisellako OPETETAAN tai AUTETAAN lapsia?

Suorastaan pöyristyttävää. Lapsi oppii sen, mitä häneltä vaaditaan ja mitä hänelle tarjotaan. Eikö edes niinsanotulla apusivustolla voida vaivautua antamaan kunnollista materiaalia? Häpeän sivuston puolesta. Hyi olkoon.

• kokemusta?

Suujumpan perusryhmänä tuskin on tarkoitus olla lapset,joilla on pieniä artikulaatio-ongelmia.
      Verbaalisen dyspraksian/dysfasian kuntoutuksessa on tuloksia saatu. Lapsen ongelmat kun ovat usein lähes koko suun alueen lihaksiston hallinnassa.
      Esim. kun suujumppaan yhdistetään laululeikit kuntoutetaan lihaksiston lisäksi näiden lasten sosiaalisuutta, sanaston hallintaa ja kuullun hahmottamista ... Lapselleni suujumppaleikit ovat palkinto raskaiden puheterapiatuokioiden päätteeksi.
      Suujumppa toimi jo siinä vaiheessa, kun lapsella ei ollut minkäänlaista puheilmaisua.Hän sai tärkeää rohkaisua itsensä ilmaisemiselle.
      Tutustupa: papunet ja kahvakeskus

• peutti

Olen puheterapeutti. Törmäsin opiskeluaikana noihin samoihin tutkimuksiin, ja artikulaatioterapioiltani meni pohja moniksi vuosiksi.
      Muutamia puolustuksen sanoja suujumpalle; jumppaamalla lapsi oppii tiedostamaan suun alueensa. Jos hän ei tiedä, mitä tarkoittaa että kieli laitetaan ylös, tai edes mikä on kieli, kuinka voit opastaa häntä kielenkärkitäryn saloihin? Osalla tavallisista lapsista on myös selvää kömpelyyttä ja jonkinlaista hypotoniaakin kielessä. Myös usein kieli on leuasta eriytymätön, eli leuka liikkuu kielen mukana - tällöin kielen kevyt ja tarkka liike yläasennossa ei onnistu. D ääntyy T:nä. Mitäs silloin ehdotat tehtäväksi?
      Olen kyllä samaa mieltä siitä, että enemmänkin pitäisi kehittää verbaalisia harjoituksia.
      Olen myös sitä mieltä, että suun motoriikkaa pitäisi aktivoida jo vauvaiässä!! Äitini kommunikoi vauvojen kanssa vilkuttamalla kielellä, ja vauvat vastasivat. Ja kaksivuotiasta voi aika huoletta sanottaa, toisin kuin fiksua kuusivuotiasta. Toistaminen ja sanomisen yrittäminen kuuluu kehitykseen 2-3 -vuotiaana. (Oma 2-vuotiaani opetteli sanomaan sinappi; simatti - eikun sano sinappi - simatti - no sano nappi - nappi - sano sii-nappi... tuli se sieltä) LAsta itseäänkin huvittaa, miten joku sana ei tule ihan niinkuin pitäisi.

• kkkkgkkk

Ihmeellistä, että suujumppaa käytetään niin paljon, vaikka tutkimustuloksia ei ole yhtään suomalaista??? En ainakaan hakukoneilla löytänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe