canon hv30:n kaverit

hv30

Hei!
Ostin Canon hv30 digivideokameran. Nyt tarttisi siirtää videota tietokoneeseen. Eli en ole hankkinut muita prujuja vielä. Firewire liitintä ei tietokoneestani tällä hetkellä löydy.
Haluaisin kommentteja lähinnä niiltä, joilla tällainen hv30 löytyy kotoa ja jotka ovat mielestään löytäneet oivat ratkaisut kuvankaappaukseen ja editointiin.
Tietokoneeni on 3 giganen pentium 4. Keskusmuistia vai mikä se oli, on 512, mutta sitähän voi ostaa lisää jos tarvitsee...
Budjettihintaluokassa liikutaan, että kaikki monien satojen eurojen viritykset ovat pois suljettuja. Kuitenkin haluaisin mahdollisimman pro jälkeä... jos mahd. Kiitos hyvistä vastauksistanne jo etukäteen!!

25

2030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ####¤¤¤¤

      Dikivideo yhdistys

      Siellä paljon HV30 käyttäjiä jo vuosia :)

    • itsellä

      HV30 tekee loistavaa videoa ja täydellä laadulla sen saa tietokoneelle vain firewire liitännän kautta.
      Tuo Canon HV 30 on myös mahdollista siirtää videon normaalitasoisena DV-videona, jolloin editointi on helpompaa hunompitehoisellakin koneella. Silti kameran nauhalle jää korkealaatuinen HDV video tulevaisuutta varten.
      Luulen että tuolla koneellasi ei HD videon editointi täysilaatuisenä onnistu. Tuplaydin prosessori on lähes vältämätön.
      Itselläni on parivuotta vanha tuplaydi prosessori 2,10 GHz RAM muistia 4,00 Gt Vista.

      Editointiohjelmana on Pinnacle Studio 11 Plus
      HDV editointi onnistuu tuolla hyvin ja editoidun videon voi siirtää kameran nauhalle täysilaatuisena, jota voi sitten katsoa full HD televisiosta, kunnes hommaan bluuday vehkeet DVD:lle polttoon.

    • itselläni

      on tuore HV30 ja P4 3.2GHz kannettava jossa Firewire-liitäntä ja 2 gigaa muistia. Toisena pöytäkone P4 3.0 ja 2 gigaa plus Sound Blaster Audigy-äänikortin Firewire-liitäntä. Molemmilla onnistuu HD-editointi ihan täysin Adobe Premiere Elements 7:llä. Nopeutta tuplaytimisiin en ole päässyt vertaamaan mutta eihän näille "mikään" prossuteho riitä...

      • hv30

        Hei! Kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Tieto lisää tuskaa. Tällä hetkellä on aika "kaksijakoiset" fiilikset. Varustellako vanhaa vai ostaako uusi tietokone...(rahakysymys)
        Jos asennutan Pentium4 3Ghz koneeseeni firewire liitännän ja keskusmuistia täydet 2 Gigaa nykyisen 512 sijaan, niin olisikohan sen hdv:n editointi sitten mahdollinen?

        Entäs nämä:

        Toimiikohan radeon 9600 näytönohjain ja tällainen dvd leffoille sopiva 4 vuotta vanhaLG flatron hdv-kuvan editointiin, vai pitäisikö näyttökin olla hd? Tavallisia dvd:itä näyttö pyörittelee ihan kivuttomasti.


        Onko tietoa, toimiiko ulkoinen firewireboksi, joka kytketään tietokoneeseen usb:llä yhtä hyvin, kuin jos asentaisin firewiren suoraan tietokoneen sisälle?


      • itselläni
        hv30 kirjoitti:

        Hei! Kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Tieto lisää tuskaa. Tällä hetkellä on aika "kaksijakoiset" fiilikset. Varustellako vanhaa vai ostaako uusi tietokone...(rahakysymys)
        Jos asennutan Pentium4 3Ghz koneeseeni firewire liitännän ja keskusmuistia täydet 2 Gigaa nykyisen 512 sijaan, niin olisikohan sen hdv:n editointi sitten mahdollinen?

        Entäs nämä:

        Toimiikohan radeon 9600 näytönohjain ja tällainen dvd leffoille sopiva 4 vuotta vanhaLG flatron hdv-kuvan editointiin, vai pitäisikö näyttökin olla hd? Tavallisia dvd:itä näyttö pyörittelee ihan kivuttomasti.


        Onko tietoa, toimiiko ulkoinen firewireboksi, joka kytketään tietokoneeseen usb:llä yhtä hyvin, kuin jos asentaisin firewiren suoraan tietokoneen sisälle?

        noilla asennuksilla käy kyllä ainakin XP:llä. Millä ohjelmalla aiot editoida? Sekin vaikuttaa rautavaatimuksiin. En laittaisi firewireä ja usb:tä peräkkäin. Minulla on kannettavassa mobile radeon x600, joka saa 3dmarkista about samat pisteet kuin 9600 - sujuu kyllä. Lainaa kaverilta nuo mitä aiot asentaa niin voit kokeilla halvalla? Näytön ei tarvi olla hd.


      • hv30
        itselläni kirjoitti:

        noilla asennuksilla käy kyllä ainakin XP:llä. Millä ohjelmalla aiot editoida? Sekin vaikuttaa rautavaatimuksiin. En laittaisi firewireä ja usb:tä peräkkäin. Minulla on kannettavassa mobile radeon x600, joka saa 3dmarkista about samat pisteet kuin 9600 - sujuu kyllä. Lainaa kaverilta nuo mitä aiot asentaa niin voit kokeilla halvalla? Näytön ei tarvi olla hd.

        Juu, minustakin se firewire usb ei kuulosta kovin järkevältä, vaikka sellaista minulle eräässä marketissa kaupattiinkin.
        Xp sentään kotoa löytyy.
        Siitä, millä ohjelmalla editoisin, minulla ei ole mitään hajua... Olen siis vaarallisen pihalla, ottaen huomioon kuinka vakaa aikomukseni hdv editointia kohtaan on.
        Mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa aukene... Soppaa pahentaa tietysti se että kauppojen myyjätkin saattavat olla yhtä pihalla improvisoidessaan ohjeistuksia.

        Sellaiset kysymys, johon haluaisin vastauksen ovat:

        1.voinko löytää jostain halvalla hyvän ja toimivan hdv editoriohjelman? Tuskin ainakaan ilmaiseksi netistä? Kuljetus pitäisi toimia molempiin suuntiin, jotta editoidun tuotoksen voisi siirtää takaisin minidv:lle tv katselua varten. Mitä sellainen halpa/hyvä about maksaisi?

        2. Onko erikseen oma ohjelma kuvankaappaukseen ja erikseen editointiin, vai onko asiat niin mukavasti, että saatavilla olevat editointiohjelmat ovat varustettuja kuvankaappaustoiminnolla?


      • ......
        hv30 kirjoitti:

        Juu, minustakin se firewire usb ei kuulosta kovin järkevältä, vaikka sellaista minulle eräässä marketissa kaupattiinkin.
        Xp sentään kotoa löytyy.
        Siitä, millä ohjelmalla editoisin, minulla ei ole mitään hajua... Olen siis vaarallisen pihalla, ottaen huomioon kuinka vakaa aikomukseni hdv editointia kohtaan on.
        Mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa aukene... Soppaa pahentaa tietysti se että kauppojen myyjätkin saattavat olla yhtä pihalla improvisoidessaan ohjeistuksia.

        Sellaiset kysymys, johon haluaisin vastauksen ovat:

        1.voinko löytää jostain halvalla hyvän ja toimivan hdv editoriohjelman? Tuskin ainakaan ilmaiseksi netistä? Kuljetus pitäisi toimia molempiin suuntiin, jotta editoidun tuotoksen voisi siirtää takaisin minidv:lle tv katselua varten. Mitä sellainen halpa/hyvä about maksaisi?

        2. Onko erikseen oma ohjelma kuvankaappaukseen ja erikseen editointiin, vai onko asiat niin mukavasti, että saatavilla olevat editointiohjelmat ovat varustettuja kuvankaappaustoiminnolla?

        hdvsplit virtualdub avisynth... tosin oppimiskynnys on korkea. Jos haluaa graafista editointia, pitää kaivaa kuvetta.


      • itselläni
        hv30 kirjoitti:

        Juu, minustakin se firewire usb ei kuulosta kovin järkevältä, vaikka sellaista minulle eräässä marketissa kaupattiinkin.
        Xp sentään kotoa löytyy.
        Siitä, millä ohjelmalla editoisin, minulla ei ole mitään hajua... Olen siis vaarallisen pihalla, ottaen huomioon kuinka vakaa aikomukseni hdv editointia kohtaan on.
        Mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa aukene... Soppaa pahentaa tietysti se että kauppojen myyjätkin saattavat olla yhtä pihalla improvisoidessaan ohjeistuksia.

        Sellaiset kysymys, johon haluaisin vastauksen ovat:

        1.voinko löytää jostain halvalla hyvän ja toimivan hdv editoriohjelman? Tuskin ainakaan ilmaiseksi netistä? Kuljetus pitäisi toimia molempiin suuntiin, jotta editoidun tuotoksen voisi siirtää takaisin minidv:lle tv katselua varten. Mitä sellainen halpa/hyvä about maksaisi?

        2. Onko erikseen oma ohjelma kuvankaappaukseen ja erikseen editointiin, vai onko asiat niin mukavasti, että saatavilla olevat editointiohjelmat ovat varustettuja kuvankaappaustoiminnolla?

        Tunnen vain Premiere Elementsiä, versiot 2 ja 7, jälkimmäinen syö HDV:tä ja maksaa 85€. Tavarat saa takaisin nauhallekin mutta oletko varma ettet saa tietsaasi kiinni tv:hen? Kyllä kai kaikki editorit myös kaappaavat.


      • ####¤¤¤¤
        hv30 kirjoitti:

        Juu, minustakin se firewire usb ei kuulosta kovin järkevältä, vaikka sellaista minulle eräässä marketissa kaupattiinkin.
        Xp sentään kotoa löytyy.
        Siitä, millä ohjelmalla editoisin, minulla ei ole mitään hajua... Olen siis vaarallisen pihalla, ottaen huomioon kuinka vakaa aikomukseni hdv editointia kohtaan on.
        Mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa aukene... Soppaa pahentaa tietysti se että kauppojen myyjätkin saattavat olla yhtä pihalla improvisoidessaan ohjeistuksia.

        Sellaiset kysymys, johon haluaisin vastauksen ovat:

        1.voinko löytää jostain halvalla hyvän ja toimivan hdv editoriohjelman? Tuskin ainakaan ilmaiseksi netistä? Kuljetus pitäisi toimia molempiin suuntiin, jotta editoidun tuotoksen voisi siirtää takaisin minidv:lle tv katselua varten. Mitä sellainen halpa/hyvä about maksaisi?

        2. Onko erikseen oma ohjelma kuvankaappaukseen ja erikseen editointiin, vai onko asiat niin mukavasti, että saatavilla olevat editointiohjelmat ovat varustettuja kuvankaappaustoiminnolla?

        Tässä hyvä ja ilmainen.

        Linux Ubuntu 8.10 ja ohjelmana KINO.
        Se on helppo ja saa tekstitykset leikkaussiirrot häivytykset ja ei kaatuile noin tehokkaassa koneessa.

        Jos linux tuttu niin kannattaa koittaa.
        Jos ei ole kannatta opetella.

        Nykyään niin automatisoitu, että helppo aloittaa vaikka virtuaali versiona. Minullakin oli käytössä monta vuotta, kun häytin dv formaattia.


      • Studio 12 Plus
        hv30 kirjoitti:

        Juu, minustakin se firewire usb ei kuulosta kovin järkevältä, vaikka sellaista minulle eräässä marketissa kaupattiinkin.
        Xp sentään kotoa löytyy.
        Siitä, millä ohjelmalla editoisin, minulla ei ole mitään hajua... Olen siis vaarallisen pihalla, ottaen huomioon kuinka vakaa aikomukseni hdv editointia kohtaan on.
        Mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa aukene... Soppaa pahentaa tietysti se että kauppojen myyjätkin saattavat olla yhtä pihalla improvisoidessaan ohjeistuksia.

        Sellaiset kysymys, johon haluaisin vastauksen ovat:

        1.voinko löytää jostain halvalla hyvän ja toimivan hdv editoriohjelman? Tuskin ainakaan ilmaiseksi netistä? Kuljetus pitäisi toimia molempiin suuntiin, jotta editoidun tuotoksen voisi siirtää takaisin minidv:lle tv katselua varten. Mitä sellainen halpa/hyvä about maksaisi?

        2. Onko erikseen oma ohjelma kuvankaappaukseen ja erikseen editointiin, vai onko asiat niin mukavasti, että saatavilla olevat editointiohjelmat ovat varustettuja kuvankaappaustoiminnolla?

        En ole varma, toimiiko XP:ssä Pinnacle Studio 12 Plus. mutta täältä voi sen kokeiluversion ladata ilmaiseksi.

        http://www.pinnaclesys.com/PublicSite/uk/Products/Consumer Products/Home Video/Studio Family/Pinnacle Studio Plus version 12 Trial?code=studio12trial


      • hv30
        ####¤¤¤¤ kirjoitti:

        Tässä hyvä ja ilmainen.

        Linux Ubuntu 8.10 ja ohjelmana KINO.
        Se on helppo ja saa tekstitykset leikkaussiirrot häivytykset ja ei kaatuile noin tehokkaassa koneessa.

        Jos linux tuttu niin kannattaa koittaa.
        Jos ei ole kannatta opetella.

        Nykyään niin automatisoitu, että helppo aloittaa vaikka virtuaali versiona. Minullakin oli käytössä monta vuotta, kun häytin dv formaattia.

        Moi!
        Mitens tämän linuxin käyttö käytännössä menisi, täytyisikö siis windows xp heivata pois ja korvata se Ubuntulla? Mitä se virtuaaliversio tarkoittaa? Toimiiko KINO myös teräväpiirtoformaatissa?


      • ####¤¤¤¤
        hv30 kirjoitti:

        Moi!
        Mitens tämän linuxin käyttö käytännössä menisi, täytyisikö siis windows xp heivata pois ja korvata se Ubuntulla? Mitä se virtuaaliversio tarkoittaa? Toimiiko KINO myös teräväpiirtoformaatissa?

        Ubuntu voidaan asentaa samaan koneeseen xp kanssa.

        Voit myös koittaa sitä tekemättä muutoksia koneelle, dvd versiona.

        Mulla koko ajan käytössä ubuntu vaikka on vista ja xp .
        Tein viime asennuksen niin että litoin ubuntu 8.10 ja siihen virtuaali boxin jossa vista ja xp eli kolme käyttöjärjestelmää koko ajan käytössä.

        Täytyy laittaa toi kino koneeseen ja katsoa se on kyllä tehty dv formaattia varten mutta jos siihen olisi lisätty jo tuo hd valmius.

        Ubuntu.org upuntu suomi. suomi24 käyttöjärjestelmät/linux/ubuntu.

        Itsellä nykyään pinnacle 12 neliydin prossu 8Gt muistia. Se on tämä videoeditointi koneelle niin raskas, että vaatii kyllä paljon tehoja niin kone ei ole koko ajan polvillaan.


      • hv30
        ####¤¤¤¤ kirjoitti:

        Ubuntu voidaan asentaa samaan koneeseen xp kanssa.

        Voit myös koittaa sitä tekemättä muutoksia koneelle, dvd versiona.

        Mulla koko ajan käytössä ubuntu vaikka on vista ja xp .
        Tein viime asennuksen niin että litoin ubuntu 8.10 ja siihen virtuaali boxin jossa vista ja xp eli kolme käyttöjärjestelmää koko ajan käytössä.

        Täytyy laittaa toi kino koneeseen ja katsoa se on kyllä tehty dv formaattia varten mutta jos siihen olisi lisätty jo tuo hd valmius.

        Ubuntu.org upuntu suomi. suomi24 käyttöjärjestelmät/linux/ubuntu.

        Itsellä nykyään pinnacle 12 neliydin prossu 8Gt muistia. Se on tämä videoeditointi koneelle niin raskas, että vaatii kyllä paljon tehoja niin kone ei ole koko ajan polvillaan.

        Täytyy tutustua!


      • hv30

      • hv30

        Koneesi tehot (P4 3.2GHz kannettava jossa Firewire-liitäntä ja 2 gigaa muistia) ovat aika lähellä niitä, jotka tulen saamaan omastani irti kunhan asennan firewiren ja lisään keskusmuistia 2:een G:hen. Muistaakseni sitä enempää keskusmuistia ei minun koneeseen voi saadakaan, vai muistankohan väärin...

        Kun laitteessa on edellä mainitun verran tehoja, minkälaisia ongelmia hdv editoinnissa saattaa tulla vastaan?


    • hv30

      Tämä ei ole varsinaisesti editointi ongelma, mutta jatketaan nyt samalla palstalla, kun hyvin on mennyt tähänkin asti.

      Kun kuvaan tavallisella minidv kasetilla hv30:lla (hdv laatuisena), joskus käy niin, että tarkistaessani kuvaamaani sisältöä, kuva katkeaa. Eli tulee tauko ja sitten taas jatkuu normaalisti. Laite on kyllä uutuudenkarhea, eli voi johtua siitäkin, mutta tiedustelisin kuitenkin onko muilla käyttäjillä vastaavia kokemuksia?

      Joka kerta tämä ilmiö on liittynyt jotenkin zoomaamiseen. Itselleni on tullut mieleen johtuisiko ilmiö siitä, kun kamera vaihtaa optisesta zoomista digitaaliseen vai kenties siitä, että nauha on liian kauan seissyt varastossa ja olisi kelattava kertaalleen loppuun ja takaisin alkuun vai onko tavallinen minidv nauha kenties sittenkin väärä valinta hd:n kuvaukseen?

      • Digiootti

      • hv30
        Digiootti kirjoitti:

        Tuo videon katkeaminen kelauksen jälkeen näyttää olevan HV 30 tuuppivika.

        http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/747808

        En tarkoita tätä. Siihen löysin ratkaisun. Playback puolelta tosiaan löytyy viimeisen äänityskohdan lopun automaattihaku.

        Minun ongelmani on, että nauhalle on tallentunut jumituskohta, jossa kuva pysyy hetken paikallaan.


      • Digiootti
        hv30 kirjoitti:

        En tarkoita tätä. Siihen löysin ratkaisun. Playback puolelta tosiaan löytyy viimeisen äänityskohdan lopun automaattihaku.

        Minun ongelmani on, että nauhalle on tallentunut jumituskohta, jossa kuva pysyy hetken paikallaan.

        Kameran vialta. suosittelen kääntymään myjäliikkeen puoleen, jos takuu on vielä voimassa.


      • hv30

        Jees!!
        Jämähdyspaikat eivät olleetkaan tulleet tallenteeseen. Ne ilmenivät toistaessa nauhaa aina samoissa paikoissa, mutta katosivat kun kelasin muutamia kertoja pysähdyskohdan yli edestakas.
        Johtopäätös: Nauha oli varmaankin seissyt liian pitkään jossain varastossa.

        Samaan hengenvetoon täytyy ylistää hv30:a. Sehän on ihan huippukamera!! Näin viiden päivän kokemuksen perusteella voin sanoa.


      • ####¤¤¤¤
        hv30 kirjoitti:

        Jees!!
        Jämähdyspaikat eivät olleetkaan tulleet tallenteeseen. Ne ilmenivät toistaessa nauhaa aina samoissa paikoissa, mutta katosivat kun kelasin muutamia kertoja pysähdyskohdan yli edestakas.
        Johtopäätös: Nauha oli varmaankin seissyt liian pitkään jossain varastossa.

        Samaan hengenvetoon täytyy ylistää hv30:a. Sehän on ihan huippukamera!! Näin viiden päivän kokemuksen perusteella voin sanoa.

        Hei vielä ubuntusta/kinosta.
        Ubuntuun saadaan lisämuistia swap osiosta, jota lisätään kaksinkertainen määrä, RAm muistiin nähden.
        Ubuntu lisää sen automaattisesti, asennuksen yhteydessä.
        Nyt ollaan tekemässä uutta Lumiera nimistä editointi ohjelmaa.
        Se perustuu cinelerra editointiohjelmaan mutta kirjoitetaan kokonaan uudestaan.
        Kannattaa seurata.
        Tuo cinelerra on ammattitason editointiohjelma mutta käyttöliittymä vaikeaselkoinen.
        Kannattaa tutustua tässä aika tuoretta linkkiä http://raulihaverinen.fi/linkit/cinelerra/


    • miten11

      nauhalta voi saada kovin hyvätasoista kuvaa. Eikö nauha tuota jo itsessään kohinaa niin paljon, että kuvan laatu kärsii.

      • joo...

        Elämme vuotta 2009 ja DIGITAALINEN video on tätä päivää. Bitit on samanlaisia riippumatta mille tallennusmedialle ne tallennetaan.
        Viime vuosituhannen analogisesta videosta voi huomata nauhakohinaa, mutta ei nykypäivän digivideosta. Jos digivideossa näkyy kohinaa, se peräisin ihan muusta, esimerkiksi kennosta.
        Tätä Canon HV30 kameran kuvanlaatua on kehuttu ammattipiireissäkin erinomaiseksi, kun se esitetään full HD televisiolla.


      • tallennus...

        Videokameran tallennusmuodoista nauhatallennuksessa vidoa pakataan vähiten, joten siitä voi jo päätellä kuvanlaatua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe