Sanokaahan nyt mielipiteenne

sammarista

Täällä on aikas moni väittänyt samojedinkoiran olevan huskyjen ja malamuuttien tavoin itsenäinen, tarhassa ja yksikseen viihtyvä, yhä alkukantainen rotu. Jotkut muut taas ovat sitä mieltä, että samojedinkoira sopii seurakoiraksi kaupunkiin ja kerrostaloon, eikä viihdy hyvin yksinään, eikä ole kovin itsenäinen, vaan luonteeltaan erittäin seurakoiramainen.

Mitä mieltä siis kukin sammarin tunteva on siitä, millainen samojedinkoira nykyään todella on? Onko se itsenäinen ja alkukantainen vai seurakoiramainen ja nyky-yhteiskuntaan hyvin soveltuva?

10

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olekaan

      Samojedi on hyvin seurallinen ja laumaansa leimautunut. Yksinään se ei viihdy tarhassa. Toisten koirien kanssa paremmin.
      Se on sitten sama, onko lauma maalla vai kaupungissa. Pääasia sile on, että lauman jäseniä on läsna sen elämässä.

    • alkukantainen

      Samojedinkoira on juuri sellainen kuin ensiksi mainitsit, eikä >>mikään>> kaupunki- tai kerrostalokoira.

      Sinulle ei ainakaan kenenkään kasvattajan kannata samojedia antaa, jos et rodusta mitään tiedäkään! Ai muka jalostettu erittäin seurakoiramaiseksi, sopii kaupuunkiin ja kerrostaloon, ei muka itsenäinen?????????? Päinvastoin!

      • äänellä

        Minulla on 18 v kokemus.
        Samojedi on ulkona viihtyvä koira. Se on hyvin sosiaalinen ja yksinäisenä tarhakoirana kärsii. Omani ovat aidatulla pihalla irti päivät, yöksi haluavat sisään. Jos jostain syystä joku jää yksin pihaan, äkkiä se haluaa sisään, missä ihmisetkin ovat.En sanoisi sitä alkukantaiseksi. Itsenäinen ja jääräpäinen se kyllä saattaa olla. Tervehermoinen, ystävällinen ja jotkut haukkuherkkiä.
        Touhukas ja aktiivinen koira


      • sammarista
        äänellä kirjoitti:

        Minulla on 18 v kokemus.
        Samojedi on ulkona viihtyvä koira. Se on hyvin sosiaalinen ja yksinäisenä tarhakoirana kärsii. Omani ovat aidatulla pihalla irti päivät, yöksi haluavat sisään. Jos jostain syystä joku jää yksin pihaan, äkkiä se haluaa sisään, missä ihmisetkin ovat.En sanoisi sitä alkukantaiseksi. Itsenäinen ja jääräpäinen se kyllä saattaa olla. Tervehermoinen, ystävällinen ja jotkut haukkuherkkiä.
        Touhukas ja aktiivinen koira

        Tuo oli jo hiukan vakuuttavampi viesti, kun aloin jo ihmetellä noiden kahden muun erimielisyyttä -kumpi oikeassa, kumpi väärässä-.

        Kyllä nyt jo uskon samojedinkoiran olevan luonteeltaan seurakoira.


    • sanookin

      Samojedi on SEURA-ja rekikoira. Ei niin alkukantainen, että yksin viihtyisi. Hyvin, hyvin seurallinen

    • Linuska

      Meidän kaksivuotias sammarineiti viihtyy hyvin ulkona. Tykkää ihan vaan makoilla ja tarkkailla ympäristöä. Pienempänä halusi yötkin nukkua ulkona. Mutta seuraa kyllä kaipaa. Meillä maalla saa tulla ja mennä ovesta ja olen kyllä huomannut, että kaipaa päivittäin aina välillä ihmisen seuraa. Olen huomannut, että sammari on ommellisempi kun saa kunnon annoksen liikuntaa päivässä. Jos ei sitä saa, näkyy se erilaisena "pahantekona", kuten esim. vaatteiden varasteluna. Ideaalitilanne olisi, jos saisi joka päivä juosta vapaana lähes tunnin. Silloin meidän neiti on tyytyväinen. Jotain kaluttavaa tarvitsee usein. Ja hirvaästi hinkuu toisten koirien kanssa leikkimään. Luonnetta on löytynyt vaikka muille jakaa. Tiukkana saa olla, sillä pyrkii pomottamaan. Mutta on aivan ihanan ihmisrakas. Heittäytyy aina selälleen rapsutettavaksi. Suloinen rotu itsepäisyydestä huolimatta!

    • sammari<3!

      mielyttämisen haluinen ja tykkää ihmis seurasta. Voi toki olla myös ulkona, mutta itse en pitäisi koska tiedän miten paljon tykkäävät perheen parissa touhuamisesta. mukavia koulutettavia. :D tiedän kyllä niitäkin yksilöitä jotka viihtyvät yksikseen ulkona, mutta nämäkin tarvitsevat lenkitykset ja ihmisen leikkimään kanssaan joka päivä. niinkuin tosin kaikki muutkin koirat :D (MINUN mielipiteeni siis)

    • Manta,

      Ei ole tarhakoira. Hyvin kiintyvä perheeseensä, ei mikään tarhakoira.
      Oikein:
      "samojedinkoira sopii seurakoiraksi kaupunkiin ja kerrostaloon, eikä viihdy hyvin yksinään, eikä ole kovin itsenäinen, vaan luonteeltaan erittäin seurakoiramainen".
      Toki sammari on itsenäinen mutta seuraa omistajaansa maapallon toiselle puolelle saakka.
      Kyllä sammari on enemmän seurakoiramainen ja nyky-yhteiskuntaan hyvin soveltuva. Ehdottomasti! :)

    • hihg

      huhhuh jos joku sammarinsa yksinään tarhaan laittaa. sammari rakastaa laumaansa ja nimenomaan sen kanssa ajanviettoa sekä touhuamista. samojedi on seurakoira, kovapäinen kylläkin, mutta yksinään kärsii.

    • dirlanda

      Nyky sammarit ovat ihan perus seurakoiria. Varsinkin näyttelylinjaiset

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe