ansioon suhteutettu päiväraha

onks tietoo

Tunteeko Kela käsitettä ansioon suhteutettu päiväraha tai ansiosidonnainen päiväraha ?

Eli voinko hakea ansioon suhteutettua päivärahaa, kun palkkatukeni on vain viisi tuntia päivässä. 7,60 e/tunti. ???

Olen kuullut että näin olisi, mutta en löydä Kelan sivuilta näistä mitään tietoa.

9

2008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettä ...

Mitähän ihmettä oikein kysymyksilläsi tarkoitat?

Kela ei maksa ansiosidonnaista päivärahaa. Ansiosidonnaista päivärahaa voivat saada vain sellaiset, joilla päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy ja jotka ovat olleet väh. 10 kk työttömyyskassan jäseniä.

Jos tarkoitat soviteltua päivärahaa/tukea, niin sitä voivat saada palkkatyössä olevat osa-aikaiset.

Jos tuolla palkkatuella tarkoitat palkkaa, niin olet työsuhteessa. Työaikasi ilmeisesti oikeuttaa soviteltuun korvaukseen.

Jos olet palkkatyössä, niin mene työkkäriin ja ilmoittaudu kokoaikatyönhakijaksi. Sen jälkee voit hakea soviteltua työmarkkinatukea/päivärahaa Kelalta, kun ilmeisesti et työttömyyskassan jäsen ole.

• onks tietoo

"Jos tarkoitat soviteltua päivärahaa/tukea, niin sitä voivat saada palkkatyössä olevat osa-aikaiset. "

justiinsa tuota tarkoitin.

olen kyllä työttömyyskassan jäsen, mutta liityin siihen vasta nyt kolmisen viikkoa sitten, eli tämän kuun alusta.
        olin aikaisemmin erään toisen liiton jäsen, mutta erosin siitä.

aikaisemmin sain työmarkkinatukea, eli olen kokoaikaisen työn hakija edelleen työvoimatoimistossa.

Kelan sivuilla ei varmaan ole tuota tästä mitään infoa tai hakemuskaavaketta, vaan senkö pitää mennä paikan päälle täyttämään.

ihme taas kun eivät työkkärissä ja/tai Kelassa kehoittaneet tai neuvoneet minua hakemaan sitä kun asioin muissakin asioissa siellä tässä kuussa.

aloitin palkkatuen helmikuun 2. päivä

• Siirryit...
        onks tietoo kirjoitti:

"Jos tarkoitat soviteltua päivärahaa/tukea, niin sitä voivat saada palkkatyössä olevat osa-aikaiset. "

justiinsa tuota tarkoitin.

olen kyllä työttömyyskassan jäsen, mutta liityin siihen vasta nyt kolmisen viikkoa sitten, eli tämän kuun alusta.
        olin aikaisemmin erään toisen liiton jäsen, mutta erosin siitä.

aikaisemmin sain työmarkkinatukea, eli olen kokoaikaisen työn hakija edelleen työvoimatoimistossa.

Kelan sivuilla ei varmaan ole tuota tästä mitään infoa tai hakemuskaavaketta, vaan senkö pitää mennä paikan päälle täyttämään.

ihme taas kun eivät työkkärissä ja/tai Kelassa kehoittaneet tai neuvoneet minua hakemaan sitä kun asioin muissakin asioissa siellä tässä kuussa.

aloitin palkkatuen helmikuun 2. päivä

''olen kyllä työttömyyskassan jäsen, mutta liityin siihen vasta nyt kolmisen viikkoa sitten, eli tämän kuun alusta.
        olin aikaisemmin erään toisen liiton jäsen, mutta erosin siitä.''

Jos siirryit siten, ettei jäsenmaksuissa tullut taukoa, niin etuudet siirtyivät nykyiseen työttömyyskassaan entisestä kassasta. Jos siis sinulla on em. tilanteessa täyttynyt päivärahaan oikeuttava työssäoloehto ts. olet liiton/työttömyyskassassa oloaikanasi ollut sellaisessa työssä, jossa työaika on väh. 10 kk, niin sinulla saattaa olla oikeus ansiosidonnaiseen, minkä maksaisi työttömyyskassa.

''ihme taas kun eivät työkkärissä ja/tai Kelassa kehoittaneet tai neuvoneet minua hakemaan sitä kun asioin muissakin asioissa siellä tässä kuussa.''

Tuota ihmettelen minäkin.

Työkkärissäkin pitäisi olla hakemuskaavakkeita.

• onks tietoo
        Siirryit... kirjoitti:

''olen kyllä työttömyyskassan jäsen, mutta liityin siihen vasta nyt kolmisen viikkoa sitten, eli tämän kuun alusta.
        olin aikaisemmin erään toisen liiton jäsen, mutta erosin siitä.''

Jos siirryit siten, ettei jäsenmaksuissa tullut taukoa, niin etuudet siirtyivät nykyiseen työttömyyskassaan entisestä kassasta. Jos siis sinulla on em. tilanteessa täyttynyt päivärahaan oikeuttava työssäoloehto ts. olet liiton/työttömyyskassassa oloaikanasi ollut sellaisessa työssä, jossa työaika on väh. 10 kk, niin sinulla saattaa olla oikeus ansiosidonnaiseen, minkä maksaisi työttömyyskassa.

''ihme taas kun eivät työkkärissä ja/tai Kelassa kehoittaneet tai neuvoneet minua hakemaan sitä kun asioin muissakin asioissa siellä tässä kuussa.''

Tuota ihmettelen minäkin.

Työkkärissäkin pitäisi olla hakemuskaavakkeita.

Jyty -liitossa ollessani kerkisin ansiosidonnaisen jo saamaan (500 päivää tuli täyteen). Maksoin reilun vuoden sinne euromääräistä jäsenmaksua työmarkkinatuestani lisäksi.
        Eroamisesta on kyllä kulunut jo reilu puoli vuotta.
        Laskin että vaikka siirtymäsäännös onkin niin se ei olisi tullut hyödyttämään minua millään tavalla.

käyntä työkkärissä ja Kelassa kysymässä tuosta sovitellusta päivärahasta.
        Tosin katsoin sen verran, että työmarkkinatukea voidaan maksaa päällekkäin työtulojen kanssa soviteltuna tukena, mutta edellytyksenä on ettei työaika ylitä 75 % alalla sovelluttavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta.

Ja palkkatuen ehtona mielestäni taas on että se ei alita 85 % kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöaikaa.
        kuitenkin teen vain viittä tuntia päivä, ja tuo olisi vain noin 66 % toimistotyöajasta (minkä voisi ajatella olevan alan kokoaikaisen työtekijän enimmäistyöaika)

• Soviteltu ...
        onks tietoo kirjoitti:

Jyty -liitossa ollessani kerkisin ansiosidonnaisen jo saamaan (500 päivää tuli täyteen). Maksoin reilun vuoden sinne euromääräistä jäsenmaksua työmarkkinatuestani lisäksi.
        Eroamisesta on kyllä kulunut jo reilu puoli vuotta.
        Laskin että vaikka siirtymäsäännös onkin niin se ei olisi tullut hyödyttämään minua millään tavalla.

käyntä työkkärissä ja Kelassa kysymässä tuosta sovitellusta päivärahasta.
        Tosin katsoin sen verran, että työmarkkinatukea voidaan maksaa päällekkäin työtulojen kanssa soviteltuna tukena, mutta edellytyksenä on ettei työaika ylitä 75 % alalla sovelluttavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta.

Ja palkkatuen ehtona mielestäni taas on että se ei alita 85 % kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöaikaa.
        kuitenkin teen vain viittä tuntia päivä, ja tuo olisi vain noin 66 % toimistotyöajasta (minkä voisi ajatella olevan alan kokoaikaisen työtekijän enimmäistyöaika)

Palkatuki ja soviteltu päiväraha ovat eri asioita.

Palkkatukityö on siksi 85 %, jotta siihen ei tarvitsi maksaa soviteltua tukea/päivärahaa.

Jos teet 5 tuntia viikossa, niin työaika on silloin riittävän alhainen, jotta edellytykset sovitellulle on.

• onks tietoo
        Soviteltu ... kirjoitti:

Palkatuki ja soviteltu päiväraha ovat eri asioita.

Palkkatukityö on siksi 85 %, jotta siihen ei tarvitsi maksaa soviteltua tukea/päivärahaa.

Jos teet 5 tuntia viikossa, niin työaika on silloin riittävän alhainen, jotta edellytykset sovitellulle on.

Tiedän toki että palkkatuki ja soviteltu päiväraha ovat eri asioita.
        Mutta sitä minä tässä edellisessä tarkoitinkin pohtia, että koska palkkatuken pitäisi olla tuo vähintään 85 % alan keskimääräisestä työajasta ja koska soviteltua maksetaan, jos tämä työaika on korkeintaan 75 %.

Ilmeisesti tuo työnantaja (yhdistys) on saanut minut palkkatuelle noin vähäksi aikaa väärin perustein.

Kyllä ne työkkärissä ja Kelassa jonkun porsaanreiän löytää, että en saa soviteltua, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Onkos mitään linkkiä tuosta heittää, kun itse en näe missään tuosta sovitellusta mitään tietoa enkä laskentakaavaa, ehtoja yms.
        Tietäisin mihin asioihin kiinnitän huomiota kun käyn maanantaina vähän jutskaamassa.

• Ottaen...
        onks tietoo kirjoitti:

Mutta sitä minä tässä edellisessä tarkoitinkin pohtia, että koska palkkatuken pitäisi olla tuo vähintään 85 % alan keskimääräisestä työajasta ja koska soviteltua maksetaan, jos tämä työaika on korkeintaan 75 %.

Ilmeisesti tuo työnantaja (yhdistys) on saanut minut palkkatuelle noin vähäksi aikaa väärin perustein.

Kyllä ne työkkärissä ja Kelassa jonkun porsaanreiän löytää, että en saa soviteltua, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Onkos mitään linkkiä tuosta heittää, kun itse en näe missään tuosta sovitellusta mitään tietoa enkä laskentakaavaa, ehtoja yms.
        Tietäisin mihin asioihin kiinnitän huomiota kun käyn maanantaina vähän jutskaamassa.

Karkeasti ottaen jokainen ansaitsemasi euro vähentää tukea/päivärahaa 50 sentillä.

Tuossa soviteltua päivärahaa koskevaa tietoutta - Kelan jutuissa homma toimii vastaavalla tavalla:

http://www.tyj.fi/default.asp?id=26

---Kyllä ne työkkärissä ja Kelassa jonkun porsaanreiän löytää, että en saa soviteltua, mutta yrittänyttä ei laiteta.---

En usko, että pääsevät asiasta mihinkään. Kyllä 25 viikkotuntia on varmasti vähemmän kuin 75 % alan kokonaistuntimäärästä.

---Ilmeisesti tuo työnantaja (yhdistys) on saanut minut palkkatuelle noin vähäksi aikaa väärin perustein.....

En löytänyt laista tuota 85 prosentin edellytystä, joten siitä voitaneen palkkatukityössä poiketa.

85 prosenttia on kyllä mainittu, mutta se koskee työllistämistukitöitä, joita tehdään valtiolla tai kunnalla. Ne on siis velvoitettuja tuen vastineeksi palkkaamaan tuolla työajalla.

Sen sijaan yksityistä työnantajaa tuo työaikavaatimus ei ilmeisesti koske, mutta 85 prosentin työaika on kyllä yleinen käytäntö myös palkkatukitöissä juuri siksi, ettei soviteltua tarvitsi maksaa.

• Ottaen***
        onks tietoo kirjoitti:

*Karkeasti ottaen jokainen ansaitsemasi euro vähentää tukea/päivärahaa 50 sentillä.

Tuossa soviteltua päivärahaa koskevaa tietoutta - Kelan jutuissa homma toimii vastaavalla tavalla:

---Kyllä ne työkkärissä ja Kelassa jonkun porsaanreiän löytää, että en saa soviteltua, mutta yrittänyttä ei laiteta.---

En usko, että pääsevät asiasta mihinkään. Kyllä 25 viikkotuntia on varmasti vähemmän kuin 75 % alan kokonaistuntimäärästä.

---Ilmeisesti tuo työnantaja (yhdistys) on saanut minut palkkatuelle noin vähäksi aikaa väärin perustein.....

En löytänyt laista tuota 85 prosentin edellytystä, joten siitä voitaneen palkkatukityössä poiketa.

85 prosenttia on kyllä mainittu, mutta se koskee työllistämistukitöitä, joita tehdään valtiolla tai kunnalla. Ne on siis velvoitettuja tuen vastineeksi palkkaamaan tuolla työajalla.

Sen sijaan yksityistä työnantajaa tuo työaikavaatimus ei ilmeisesti koske, mutta 85 prosentin työaika on kyllä yleinen käytäntö myös palkkatukitöissä juuri siksi, ettei soviteltua tarvitsi maksaa.

• onks tietoo - vai miten se ...
        Ottaen*** kirjoitti:

*Karkeasti ottaen jokainen ansaitsemasi euro vähentää tukea/päivärahaa 50 sentillä.

Kiitos tiedoista !

Minulla on tällainen esite palkkatuesta ja löysin kun löysinkin samanlaisen mollin verkkosivuilta.

http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/tme0014s_palkkatuki.pdf

Siinä onkin sivulla kuusi mm.
        "Palkkatuen maksaminen täysimääräisenä edellyttää, että tuella palkattavan työaika on vähintään 85 prosenttia alan normaalista työajasta. Jos työaika on lyhyempi, suhteutetaan palkkatuki työaikaan ja maksetaan vähennettynä.
        Vaikeasti työllistyvän osalta palkkatuki voidaan kuitenkin maksaa täysimääräisenä myös osa-aikatyöhön."

Toivottavasti ne ei ole työkkärissä katkaisseet minun työnhakuani.
        Yritin kyllä niille sanoa jo palkkatuen aloittaessani, että haen koko ajan normaalia täysipäiväistä (ja täyspäistä) hommaa.
        Mutta koska sovitellun päivärahan edellytys on että on kokoaikatyön hakija työkkärissä, niin jos ne yrittää väitää että en olisi työnhakijana, niin alan kyllä tappelemaan.

tällaisen löysin tuosta sovitellusta päivärahasta
        ja siitä päättelin juuri noin kun vahvistitkin, että yksi ansaittu euro vähentää 50 centillä päivärahaa.

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sosva/svtyo/soviteltu.htx

http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/documents/17127/index.htx

Jos nyt haen sitä taannehtivasti helmikuun alusta ja tuon lakimuutoksen sallimissa rajoissa etukäteen maaliskuusta, niin onnistuiskohan tuo.
        jää nähtäväksi.
        kai siihenkin tarvii sen tuhannet liput ja laput sekä selvitysten selvitykset.
        ja sitten saa rahoja odottaa vähintään kaksi kuukautta.

kiitti tiedoista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe