Katsastuksessa jos hylätään...

Grand_Espace_IV

...tässä pohdintaa:
- laitoin saman tuonne Citroen palstalle, koska pitää hiukan "avata" tätä Ranskalaisten autojen luonnetta:-)

Pyöröntuennan osat ovat ihan normaalia kulutusosia ja eivätkä maksa paljoa. Minulla tuossa isossa ranskalaisessa alapallonivelet ovat n. 30 €/kpl, eikä raidetangonpääkään juuri sen enempää!

Se pitäisi vaan ajoittaa auton huollot niin, että silloin korjataan nuo pyöräntuennan kuluneet paikat, ennen katsastuksen viemistä.

Ja kun nämä PSA ja Renault autot ovat monesti katsastustilastoissa siellä häntäpäässä, niin syy on juuri tässä: Ei ole näitä osia korjattu ennen katsastukseen viemistä ja sitten Toyota-pellet nauravat sijoituksille!

Mutta miksi nämä osat eivät kestä? Tuolla oli jo aiemmin mainittu, että nykyisin autot ovat raskaita (Espace 1925 kg), niin osien kestoikä lyhenee ja toisaalta autonvalmistajat eivät halunne käyttää kalliita materiaaleja pyöräntuennassa.

Tähän liittyy vielä kuitenkin se, että ranskalaisissa on perinteisesti ollut mukava alusta (pyörien tuenta, jousitus..) ja niin on edelleenkin ja sitä ei tehdä ihan millä sattuu osilla. Toyotan ja varsinkin korealaisten nypyttävät ja tärskäyttävät alustat on rakennettu hiukan vaatimattomammin ja siksi ne kestävät koko auton eliniän:-)

Tässä onkin se valintakysymys: Mukavuutta vai ei? Mukavuudella on kuitenkin hintansa, josta me autojen, etenkin Ranskalaisten autojen filosofian perehtyneet, olemme valmiita maksamaan!

4

930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitsuEVO

      Olet ihan oikeassa kulkuneuvoja ei pitäisi verrata toisiinsa. Ranskiksen ostaja hakee ihan eri juttuja kuin japanilaisen tai saksalaisen auton ostaja. Halvoille autoille on aina ottajansa.

    • päivää

      Kyllä paljon helpompi tapa olisi mitoittaa ne raidetangon päät sun muut oikean kokoiseksi huomioiden myös sen auton paino.
      Ei se auton mukavuuteen mitään vaikuttaisi, ei kai se alusta niistä nivelistä joustamaan ole tarkoitettu!
      Onhan se tietysti mahdollista vaihdattaa huollossa niitä raidetangon päitä sun muita etukäteen, katsastusta tai sitä huoltoa on siirrettävä sitten tarpeen mukaan, jotta "askel sattuu lankulle".
      Itse pidän parempana, että mitoittaisivat tuollaiset osat jo tehtaalla oikein.

      • pitkään pitäisi kestää?

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.


      • ajettu
        pitkään pitäisi kestää? kirjoitti:

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.

        264 000 km, vm. 1997.
        Tähän mennessä vaihdettu:
        1 kpl akku
        2 kertaa nokkahihna kiristimet
        1 kpl vesipumppu
        2 kpl koiranluita taakse.
        Etujarrulevyt ja palat 1 srj.
        1 kpl ABS- antureita.
        Kaikki muu alkuperäistä, mm. pakoputkisto, takajarrut, iskarit jne.
        Auton merkillä ei väliä, ei kuitenkaan Renault.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe