Katsastuksessa jos hylätään...

Grand_Espace_IV

...tässä pohdintaa:
- laitoin saman tuonne Citroen palstalle, koska pitää hiukan "avata" tätä Ranskalaisten autojen luonnetta:-)

Pyöröntuennan osat ovat ihan normaalia kulutusosia ja eivätkä maksa paljoa. Minulla tuossa isossa ranskalaisessa alapallonivelet ovat n. 30 €/kpl, eikä raidetangonpääkään juuri sen enempää!

Se pitäisi vaan ajoittaa auton huollot niin, että silloin korjataan nuo pyöräntuennan kuluneet paikat, ennen katsastuksen viemistä.

Ja kun nämä PSA ja Renault autot ovat monesti katsastustilastoissa siellä häntäpäässä, niin syy on juuri tässä: Ei ole näitä osia korjattu ennen katsastukseen viemistä ja sitten Toyota-pellet nauravat sijoituksille!

Mutta miksi nämä osat eivät kestä? Tuolla oli jo aiemmin mainittu, että nykyisin autot ovat raskaita (Espace 1925 kg), niin osien kestoikä lyhenee ja toisaalta autonvalmistajat eivät halunne käyttää kalliita materiaaleja pyöräntuennassa.

Tähän liittyy vielä kuitenkin se, että ranskalaisissa on perinteisesti ollut mukava alusta (pyörien tuenta, jousitus..) ja niin on edelleenkin ja sitä ei tehdä ihan millä sattuu osilla. Toyotan ja varsinkin korealaisten nypyttävät ja tärskäyttävät alustat on rakennettu hiukan vaatimattomammin ja siksi ne kestävät koko auton eliniän:-)

Tässä onkin se valintakysymys: Mukavuutta vai ei? Mukavuudella on kuitenkin hintansa, josta me autojen, etenkin Ranskalaisten autojen filosofian perehtyneet, olemme valmiita maksamaan!

4

1021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitsuEVO

      Olet ihan oikeassa kulkuneuvoja ei pitäisi verrata toisiinsa. Ranskiksen ostaja hakee ihan eri juttuja kuin japanilaisen tai saksalaisen auton ostaja. Halvoille autoille on aina ottajansa.

    • päivää

      Kyllä paljon helpompi tapa olisi mitoittaa ne raidetangon päät sun muut oikean kokoiseksi huomioiden myös sen auton paino.
      Ei se auton mukavuuteen mitään vaikuttaisi, ei kai se alusta niistä nivelistä joustamaan ole tarkoitettu!
      Onhan se tietysti mahdollista vaihdattaa huollossa niitä raidetangon päitä sun muita etukäteen, katsastusta tai sitä huoltoa on siirrettävä sitten tarpeen mukaan, jotta "askel sattuu lankulle".
      Itse pidän parempana, että mitoittaisivat tuollaiset osat jo tehtaalla oikein.

      • pitkään pitäisi kestää?

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.


      • ajettu
        pitkään pitäisi kestää? kirjoitti:

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.

        264 000 km, vm. 1997.
        Tähän mennessä vaihdettu:
        1 kpl akku
        2 kertaa nokkahihna kiristimet
        1 kpl vesipumppu
        2 kpl koiranluita taakse.
        Etujarrulevyt ja palat 1 srj.
        1 kpl ABS- antureita.
        Kaikki muu alkuperäistä, mm. pakoputkisto, takajarrut, iskarit jne.
        Auton merkillä ei väliä, ei kuitenkaan Renault.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      495
      8637
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      126
      5926
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      291
      4925
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      59
      4657
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      74
      4206
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      164
      3982
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3808
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1758
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      99
      1302
    10. sä oot ehkä

      maailman omituisin tyyppi
      Ikävä
      47
      909
    Aihe