Katsastuksessa jos hylätään...

Grand_Espace_IV

...tässä pohdintaa:
- laitoin saman tuonne Citroen palstalle, koska pitää hiukan "avata" tätä Ranskalaisten autojen luonnetta:-)

Pyöröntuennan osat ovat ihan normaalia kulutusosia ja eivätkä maksa paljoa. Minulla tuossa isossa ranskalaisessa alapallonivelet ovat n. 30 €/kpl, eikä raidetangonpääkään juuri sen enempää!

Se pitäisi vaan ajoittaa auton huollot niin, että silloin korjataan nuo pyöräntuennan kuluneet paikat, ennen katsastuksen viemistä.

Ja kun nämä PSA ja Renault autot ovat monesti katsastustilastoissa siellä häntäpäässä, niin syy on juuri tässä: Ei ole näitä osia korjattu ennen katsastukseen viemistä ja sitten Toyota-pellet nauravat sijoituksille!

Mutta miksi nämä osat eivät kestä? Tuolla oli jo aiemmin mainittu, että nykyisin autot ovat raskaita (Espace 1925 kg), niin osien kestoikä lyhenee ja toisaalta autonvalmistajat eivät halunne käyttää kalliita materiaaleja pyöräntuennassa.

Tähän liittyy vielä kuitenkin se, että ranskalaisissa on perinteisesti ollut mukava alusta (pyörien tuenta, jousitus..) ja niin on edelleenkin ja sitä ei tehdä ihan millä sattuu osilla. Toyotan ja varsinkin korealaisten nypyttävät ja tärskäyttävät alustat on rakennettu hiukan vaatimattomammin ja siksi ne kestävät koko auton eliniän:-)

Tässä onkin se valintakysymys: Mukavuutta vai ei? Mukavuudella on kuitenkin hintansa, josta me autojen, etenkin Ranskalaisten autojen filosofian perehtyneet, olemme valmiita maksamaan!

4

974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitsuEVO

      Olet ihan oikeassa kulkuneuvoja ei pitäisi verrata toisiinsa. Ranskiksen ostaja hakee ihan eri juttuja kuin japanilaisen tai saksalaisen auton ostaja. Halvoille autoille on aina ottajansa.

    • päivää

      Kyllä paljon helpompi tapa olisi mitoittaa ne raidetangon päät sun muut oikean kokoiseksi huomioiden myös sen auton paino.
      Ei se auton mukavuuteen mitään vaikuttaisi, ei kai se alusta niistä nivelistä joustamaan ole tarkoitettu!
      Onhan se tietysti mahdollista vaihdattaa huollossa niitä raidetangon päitä sun muita etukäteen, katsastusta tai sitä huoltoa on siirrettävä sitten tarpeen mukaan, jotta "askel sattuu lankulle".
      Itse pidän parempana, että mitoittaisivat tuollaiset osat jo tehtaalla oikein.

      • pitkään pitäisi kestää?

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.


      • ajettu
        pitkään pitäisi kestää? kirjoitti:

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.

        264 000 km, vm. 1997.
        Tähän mennessä vaihdettu:
        1 kpl akku
        2 kertaa nokkahihna kiristimet
        1 kpl vesipumppu
        2 kpl koiranluita taakse.
        Etujarrulevyt ja palat 1 srj.
        1 kpl ABS- antureita.
        Kaikki muu alkuperäistä, mm. pakoputkisto, takajarrut, iskarit jne.
        Auton merkillä ei väliä, ei kuitenkaan Renault.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe