Katsastuksessa jos hylätään...

Grand_Espace_IV

...tässä pohdintaa:
- laitoin saman tuonne Citroen palstalle, koska pitää hiukan "avata" tätä Ranskalaisten autojen luonnetta:-)

Pyöröntuennan osat ovat ihan normaalia kulutusosia ja eivätkä maksa paljoa. Minulla tuossa isossa ranskalaisessa alapallonivelet ovat n. 30 €/kpl, eikä raidetangonpääkään juuri sen enempää!

Se pitäisi vaan ajoittaa auton huollot niin, että silloin korjataan nuo pyöräntuennan kuluneet paikat, ennen katsastuksen viemistä.

Ja kun nämä PSA ja Renault autot ovat monesti katsastustilastoissa siellä häntäpäässä, niin syy on juuri tässä: Ei ole näitä osia korjattu ennen katsastukseen viemistä ja sitten Toyota-pellet nauravat sijoituksille!

Mutta miksi nämä osat eivät kestä? Tuolla oli jo aiemmin mainittu, että nykyisin autot ovat raskaita (Espace 1925 kg), niin osien kestoikä lyhenee ja toisaalta autonvalmistajat eivät halunne käyttää kalliita materiaaleja pyöräntuennassa.

Tähän liittyy vielä kuitenkin se, että ranskalaisissa on perinteisesti ollut mukava alusta (pyörien tuenta, jousitus..) ja niin on edelleenkin ja sitä ei tehdä ihan millä sattuu osilla. Toyotan ja varsinkin korealaisten nypyttävät ja tärskäyttävät alustat on rakennettu hiukan vaatimattomammin ja siksi ne kestävät koko auton eliniän:-)

Tässä onkin se valintakysymys: Mukavuutta vai ei? Mukavuudella on kuitenkin hintansa, josta me autojen, etenkin Ranskalaisten autojen filosofian perehtyneet, olemme valmiita maksamaan!

4

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitsuEVO

      Olet ihan oikeassa kulkuneuvoja ei pitäisi verrata toisiinsa. Ranskiksen ostaja hakee ihan eri juttuja kuin japanilaisen tai saksalaisen auton ostaja. Halvoille autoille on aina ottajansa.

    • päivää

      Kyllä paljon helpompi tapa olisi mitoittaa ne raidetangon päät sun muut oikean kokoiseksi huomioiden myös sen auton paino.
      Ei se auton mukavuuteen mitään vaikuttaisi, ei kai se alusta niistä nivelistä joustamaan ole tarkoitettu!
      Onhan se tietysti mahdollista vaihdattaa huollossa niitä raidetangon päitä sun muita etukäteen, katsastusta tai sitä huoltoa on siirrettävä sitten tarpeen mukaan, jotta "askel sattuu lankulle".
      Itse pidän parempana, että mitoittaisivat tuollaiset osat jo tehtaalla oikein.

      • pitkään pitäisi kestää?

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.


      • ajettu
        pitkään pitäisi kestää? kirjoitti:

        Itsellä Renu hylättiin katsastuksessa kuluneen raidetangonpään takia. Autolla oli ajettu siihen mennessä 194000km alkuperäisosalla.

        Oliko tuo väärin mitoitettu jo tehtaalla, vai olisiko tuo kuitenkin kulutusosa, joka jossain vaiheessa tulee käyttöikänsä päähän?

        Vieläkin on toinen alkuperäinen alapallonivel paikoillaan, eikä tarkoituksenani ole sitä vaihtaa ennen kuin katsastusmies sen hylkää.

        264 000 km, vm. 1997.
        Tähän mennessä vaihdettu:
        1 kpl akku
        2 kertaa nokkahihna kiristimet
        1 kpl vesipumppu
        2 kpl koiranluita taakse.
        Etujarrulevyt ja palat 1 srj.
        1 kpl ABS- antureita.
        Kaikki muu alkuperäistä, mm. pakoputkisto, takajarrut, iskarit jne.
        Auton merkillä ei väliä, ei kuitenkaan Renault.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      152
      14486
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      40
      8326
    3. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      48
      6072
    4. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      169
      5677
    5. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      312
      4447
    6. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      69
      4317
    7. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      54
      4068
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      26
      3975
    9. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      115
      3730
    10. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      69
      2713
    Aihe